🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂مراقب شیوه های دشمن برای تغییر ارزشهای دینی و فرهنگی جامعه باشید.🍂
🔸إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُواْ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ.
وَإِذَا مَرُّواْ بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ.
(مطففین/۲٩ و ۳۰)
⚡️ ترجمه :
بدكاران (در دنيا) پيوسته به مؤمنان مى خنديدند. و هنگامى كه از كنارشان مى گذشتند آنان را با اشاره مسخره مى كردند.
💥روش دشمن برای تضعیف دینداران، مسخره کردن آنان است.
❌ تمسخر و خندیدن به ارزشهای دینی، منجر به تغییر ارزشها و کمرنگ شدن دینداری در جامعه می شود.
✨مؤمنین باید در دینداری خود قوی باشند و نگران این تمسخرها نباشند چون در آخرت، مؤمنین به کفار خواهند خندید.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَآ أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَ لَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِى مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَآءُ فَامِنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ إِنْ تُؤْمِنُواْ وَ تَتَّقُواْ فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ (آلعمران/۱۷۹)
🔹خداوند بر آن نیست كه (شما) مؤمنان را بر آن حالى كه اكنون هستید رها كند، مگر اینكه (با پیش آوردن آزمایشهاى پىدرپى،) ناپاک را از پاک جدا كند. و خداوند بر آن نیست كه شما را بر غیب آگاه سازد، ولى از پیامبرانش، هر كه را بخواهد (براى آگاهى از غیب) بر مىگزیند، پس به خدا و پیامبرانش ایمان آورید و (بدانید) اگر ایمان آورده و تقوا پیشه كنید، پس براى شما پاداش بزرگى خواهد بود.
🔸این آیه، آخرین آیه دربارهى جنگ اُحد است كه مىفرماید: جهان یک آزمایشگاه بزرگ است و چنین نیست كه هر كس ادّعاى ایمان كند رها شود و در جامعه به طور عادّى زندگى كند، بلكه شكستها و پیروزىها، براى شناخته شدن نهان انسانهاست. بعضى مؤمنان خواستار آگاهى از غیب و نهان انسانها بودند و مىخواستند از طریق غیب منافقان را بشناسند، نه از طریق آزمایش كه این آیه مىفرماید: راه شناخت، آزمایش است نه غیب، و شناسایى خوب و بد، از طریق آزمایشهاى تدریجى صورت مىگیرد. چون اگر به علم غیب، افراد بد و خوب شناخته شوند، شعلهى امید خاموش و پیوندهاى اجتماعى گسسته و زندگى دچار هرج و مرج مىشود.
❇️ از پيامهای آیه
▫️خداوند، كفّار را به حال خود رها مىكند؛ «نملى لهم لیزدادوا اثماً» ولى مؤمنان را رها نمىكند. «ما كان اللّه لیذر المؤمنین»(دقت کنید)
▫️جداسازى پاک از پلید، از سنّتهاى الهى است. «حتى یمیز الخبیث من الطیّب»
▫️ایمان و كفر افراد، از امور درونى و غیبى است كه باید از طریق آزمایش ظاهر شود، نه علم غیب. «حتّى یمیز الخبیث من الطیّب و ما كان اللَّه لیطلعكم على الغیب»
▫️زندگى با مردم باید بر اساس ظاهر آنان باشد، آگاهى بر اسرار مردم، زندگى را فلج مىكند. «و ما كان اللّه لیطلعكم على الغیب»
▫️علم غیب، مخصوص خداست و فقط به بعضى از پیامبران برگزیدهاش، آن هم در حدّ اطلاع بر غیب نه تمام ابعاد آن، بهرهاى داده است. «لیطلعكم»
▫️هر چند زندگى باید به نحو عادّى سپرى شود، ولى خدا به افرادى علم غیب را عطا مىكند. «و لكن اللّه یجتبى من رسله»
▫️درجات انبیا یكسان نیست. «یجتبى من رسله من یشاء»
▫️خداوند علم غیب را به كسانى مىدهد كه از جانب او صاحب رسالتى باشند. «و لكن اللّه یجتبى من رسله»
▫️ایمان قلبى باید همراه با تقواى عملى باشد. «تؤمنوا و تتقوا»
▫️طیب و پاكى اصالت داشته و پایدار است، ولى خبث عارضى و رفتنى است. «یمیز الخبیث من الطیّب» جداكردن ناپاک از پاک، نشانه عارضى بودن ناپاک است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🏖🏜🏖🏜🏖🏜🏖🏜🏖
قل یا اهل الکتب 👈 تعالوا الی کلمه ......
#۶۴_ال_عمران
قل یا اهل الکتب 👈 لم تکفرون .....
#۹۸_ال_عمران
قل یا اهل الکتب 👈 لم تصدون .....
#۹۹_ال_عمران
قل یا اهل الکتب 👈 هل تنقمون .....
#۵۹_مائده
قل یا اهل الکتب 👈 لستم علی شیء ......
#۶۸_مائده
قل یا اهل الکتب 👈 لا تغلوا فی دینکم .....
#۷۷_مائده
✍🏻 *قل یا اهل الکتب* فقط در سوره ی ال عمران و مائده امده است
🏜🏖🏜🏖
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔥هفت طبقۀ #جهنم و ساکنان آن🔥
🔴1)طبقۀ اول (دَرک) مخصوص منافقان است و اینان بدترین گروه از جهنمیان میباشند.
🍃اِنّ المنافقین فی الدَّرکِ الأَسفَلِ مِنَ النّار
📖 سوره نساء آیه145
🔴2)طبقۀ دوم (لَظا) نام دارد که جایگاه اشقیا میباشد.
🍃کلّا اِنّه لَظی
📖 سوره معارج آیه15
🔴3)طبقۀ سوم (حُطَمَه) است که تهمت زنندگان و عیب جویان و مال اندوزان را در خود جای داده است.
🍃کلّا لَیُنبَذَنَّ فی الحُطَمَه
📖 سوره همزه آیه4
🔴4)طبقۀ چهارم (سَقَر) نام دارد که جایگاه کافر و منکر و تارکین نماز و کسانی که از مساکین دستگیری نکردند است
و عموم جهنمیان از این درمیگذرند.
🍃ما سَلَکَکُم فی سَقَر
📖 سوره مُدَّثِّر42
🔴5)طبقه پنجم (جَحیم) است که در ان تجاوزکاران سکونت داده میشوند.
🍃و وَقاهُم عذابَ الجَحیم
📖 سوره دخان آیه56
🔴6)طبقۀ ششم (سَعیر) نام دارد وجایگاه سرپیچی کنندگان از خداوند است.
🍃فَعتَرَفو بِذَنبِهِم فَسُحقاً لِأَصحابِ السَّعیر
📖 سوره #ملک آیه11
🔴7)طبقۀ هفتم (هاویة) است و نصیب کسی میشود که میزان اعمال خیر او کم باشد و باید 70 سال در جهنم توقف کند.
🍃و اَمّا مَن خَفَّت مَوازینُه. فَأُمُّه هاویة
📔سوره قارعه آیه 8و9
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُور(شوری۴۳)
كسی كه صبر كند و ببخشد كار بزرگی
انجام داده است.
❞به تک تک گلبولهای قرمز خونتون جملهی
إن الله مع الصابرين تزریق کنید!🪽🫀❝
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❌#دائره_المعارف_قرآن_کریم❌
🥷 #ابوسفیان
✅ابوسفیان در شان نزول
👈 ۱۱ . برخی مفسران ، مقصود از * مثل ما ینفقون فی هذه الحیات الدنیا * ( ۱۱۷ آل عمران ) را #ابوسفیان و یارانش دانستهاند که در بدر و احد ، بر ضد پیامبر با یکدیگر همدست شدند .
👽 گرچه نمیتوان در واقعه #بدر ، نقشی را برای ابوسفیان پذیرفت ، کوششهای او پس از آن و ترغیب به #انتقام جویی از کشتگان بدر و نیز سرمایهگذاریهایش ، تردید ناپذیر است ، از این رو آنچه در #تفسیر آمده ، پذیرفتنی مینماید .
👈 ۱۲ .سالم بن عبدالله از پدرش ابن عمر نقل میکند :
#پیامبر افرادی از جمله ابوسفیان را لعنت کرد که خداوند ، آیه ۱۲۸ آل عمران را نازل فرمود : * لیس لک من الامر شی ء او یتوب علیهم او یعذبّهم فانّهم ظالمون = یا ایشان را به #توبه وا دارد یا آنان را چون ستمکارانند ، عذاب کند و تو را در این کارها دستی نیست *
☠ برخی از محققان معاصر ، در این روایت که یکی از چند #روایت سبب نزول آیه است ، تردید کردهاند .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسآیه۴۲الی۴۴
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ أَ فَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَ لَوْ كانُوا لا يَعْقِلُونَ «یونس آیه42»
(و چون قرآن بخوانى) گروهى از آنان (در ظاهر) به سخن تو گوش فرا مىدهند، (امّا گويى كَرند و هيچ نمىشنوند،) آيا تو مىتوانى سخن خود را به گوش ناشنوايان برسانى؛ هر چند اهل تعقّل نباشند؟
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْظُرُ إِلَيْكَ أَ فَأَنْتَ تَهْدِي الْعُمْيَ وَ لَوْ كانُوا لا يُبْصِرُونَ «یونس آیه43»
وگروهى از مردم كسانىاند كه به تو نگاه مىكنند، (امّا گويى هيچ نمىبينند.) پس آيا تو مىتوانى نابينايان را هدايت كنى، هر چند (با چشمِ دل) نمىبينند؟
إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَ لكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ «یونس آیه44»
قطعاً خداوند هيچ ظلمى به مردم نمىكند، امّااين خود مردمند كه به خويشتن ستم مىكنند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ أَ فَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَ لَوْ كانُوا لا يَعْقِلُونَ «یونس آیه42»
(و چون قرآن بخوانى) گروهى از آنان (در ظاهر) به سخن تو گوش فرا مىدهند، (امّا گويى كَرند و هيچ نمىشنوند،) آيا تو مىتوانى سخن خود را به گوش ناشنوايان برسانى؛ هر چند اهل تعقّل نباشند؟
پیام ها
1- همهى شنوندگان، حسن نيّت ندارند. گاهى لجوجان براى يافتن بهانه و دستاويز قراردادن، مكرّراً گوش مىدهند. مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ ...
2- بيمار دلىِ انسان گاهى به جايى مىرسد كه سخن پيامبر هم او را درمان نمىكند. أَ فَأَنْتَ ... تُسْمِعُ الصُّمَ
3- براى هدايت مردم، آمادگى پذيرش لازم است و تنها دلايل روشن و رهبر
جلد 3 - صفحه 576
لايق كافى نيست. «لا يَعْقِلُونَ»
4- شنيدن (مستقيم يا غيرمستقيم) مهّم نيست، آنچه در هدايت مهّم است، تعقّل و پذيرش است. «يَسْتَمِعُونَ، لا يَعْقِلُونَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْظُرُ إِلَيْكَ أَ فَأَنْتَ تَهْدِي الْعُمْيَ وَ لَوْ كانُوا لا يُبْصِرُونَ «یونس آیه43»
وگروهى از مردم كسانىاند كه به تو نگاه مىكنند، (امّا گويى هيچ نمىبينند.) پس آيا تو مىتوانى نابينايان را هدايت كنى، هر چند (با چشمِ دل) نمىبينند؟
إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَ لكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ «یونس آیه44»
قطعاً خداوند هيچ ظلمى به مردم نمىكند، امّااين خود مردمند كه به خويشتن ستم مىكنند.
نکته ها
گروهى در قيامت، كور محشور مىشوند و اين نتيجهى كوردلى و فراموشى آيات الهى در دنياست و چنين كسانى گويا كورند: وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى ... كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى «1»
امام هادى عليه السلام فرمود: هر كس گمان كند كه خداوند بندگان را بر گناه مجبور و آنان را كيفر مىكند، به خدا نسبت ظلم داده و اين آيه (44) را تكذيب كرده است. «2»
پیام ها
1- هر نگاهى، بصيرتآور نيست و هر تماشاگرى، جذب حقيقت نمىشود. «يَنْظُرُ، لا يُبْصِرُونَ»
2- حتّى پيامبران در كوردلان مؤثّر نيستند. «أَ فَأَنْتَ تَهْدِي الْعُمْيَ»
3- آنان كه با نگاه، به حقّ نرسند، همچون كورانند. «يَنْظُرُ، لا يُبْصِرُونَ»
«1». طه، 124- 126.
«2». بحار، ج 5، ص 71.
جلد 3 - صفحه 577
4- خداوند، بهترين مكتب، كتاب ورهبر را براى هدايت مردم فرستاده است، اگر نپذيرند به خودشان ستم كردهاند. إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ ... أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh