🖍 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🖍
👳♂ابوطالب>
#ابوطالب_در_شان_نزول
🔵 از ظاهر #روایت برمیآید که دو آیه پیشین ، پس از سوگند رسول خدا و پیش از #وفات ابوطالب نازل شده ؛ چنانکه میبدی نیز به آن تصریح کرده است .
🟢به رغم وجود این روایت در صحیح مسلم و بخاری ، بیشتر #مفسران اهل سنت ، آن را به ادله مختلف صحیح ندانسته رد کردهاند .
🔵مفسران متفق اند که سوره #توبه ، از واپسین سورههایی است که پس از فتح مکه بر #پیامبر نازل شد .
🟢 ابن آشور درباره این #خبر و روایتی که نزول آیه را درباره پدر و مادر پیامبر دانسته ، میگوید :
این دو خبر ، #واهی است ؛ زیرا نزول آیه ۱۱۳ توبه در سالهای پایانی #رسالت پیامبر ، در مدینه بوده است .
🔵 اشکال دیگر ، #تعارض این روایت با روایات صحیح دیگری است که نزول آیه را در شأن غیر #ابوطالب دانسته است .
🟢 آنطور که برزنجی بررسی کرده ، درباره سبب #نزول آیه پیشین ، سه دسته روایت وجود دارد :
👈 یک دسته ، نزول آیه را در شأن #مادر پیامبر ( آمنه ) دانسته که از سوی مفسران شیعه و محققان اهل سنت #رد شده است 👈 دسته دوم ، در شأن #ابوطالب و
👈 دسته سوم که شامل روایات صحیح زیادی است ، نزول آن را در شأن #پدران مشرک مسلمانان دانسته است .
🔵 از مجاهد نقل شده :
هنگامی که #مومنان گفتند :
آیا برای پدران مان استغفار نکنیم ؛ حال آنکه #ابراهیم برای پدر مشرکش استغفار کرد ؟
آیه مورد نظر نازل شد .
🟢در روایات صحیح دیگری که بیشتر #محدثان اهل سنت چون امام احمد بن حنبل ، ترمذی ، طیالسی ، نسائی ، ابن جریر ، ابن ابی حاتم ، ابن مردویه و دیگران از علی علیه السلام نقل کردهاند ، آمده است که امام #علی علیه السلام شنید مردی برای پدر و مادر مشرکش استغفار میکند .
🔵 به او گفت :
آیا برای آن دو که مشرکند #استغفار میکنی ؟
مرد پاسخ داد :
آیا ابراهیم برای پدر #مشرکش استغفار نکرد ؟
🟢 حضرت #علی علیه السلام قضیه را برای پیامبر گزارش کرد و در پی آن ، #آیه پیشین نازل شد .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
32.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسآیه۸۴الی۸۶
وَ قالَ مُوسى يا قَوْمِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُسْلِمِينَ «یونس آیه84»
و موسى گفت: اى قوم من! اگر به خداوند ايمان آوردهايد و تسليم او هستيد، پس فقط بر او توكّل كنيد.
فَقالُوا عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ «یونس آیه85»
پس آنان گفتند: تنها بر خداوند توكّل كردهايم، پروردگارا: ما را گرفتار سختىها و آزمايش ستمگران قرار مده.
وَ نَجِّنا بِرَحْمَتِكَ مِنَ الْقَوْمِ الْكافِرِينَ «یونس آیه86»
و ما را به رحمت خويش، از شرّ قوم كافر رهايى بخش.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ قالَ مُوسى يا قَوْمِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُسْلِمِينَ «یونس آیه84»
و موسى گفت: اى قوم من! اگر به خداوند ايمان آوردهايد و تسليم او هستيد، پس فقط بر او توكّل كنيد.
پیام ها
1- رهبر بايد به امّت روحيّه بدهد. «وَ قالَ مُوسى يا قَوْمِ»
2- ايمان، از توكّل جدا نيست. «إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُوا»
3- تسليم در برابر رضاى الهى، بالاتر از ايمان است. «1» «إِنْ كُنْتُمْ مُسْلِمِينَ» بعد از «إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ»
4- با توكّل و تسليم بايد مشكلات را پشت سرگذاشت. «تَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُسْلِمِينَ»
«1». ممكن است مراد از ايمان، ايمان به خدا، و مراد از تسليم، اطاعت از موسى باشد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠💫#تفسیر نور (محسن قرائتی)
فَقالُوا عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ «یونس آیه85»
پس آنان گفتند: تنها بر خداوند توكّل كردهايم، پروردگارا: ما را گرفتار سختىها و آزمايش ستمگران قرار مده.
وَ نَجِّنا بِرَحْمَتِكَ مِنَ الْقَوْمِ الْكافِرِينَ «یونس آیه86»
و ما را به رحمت خويش، از شرّ قوم كافر رهايى بخش.
نکته ها
ممكن است مراد از «الظَّالِمِينَ»، بزرگان بنىاسرائيل باشند كه به خاطر منفعت و رفاه، مطيع فرعون شدند و مراد از «كافرين»، طرفداران فرعون باشند. پس درخواست ذريّهى مؤمن، حفاظت از شرّ مخالفان داخلى و خارجى است.
جلد 3 - صفحه 612
كسى كه به خدا توكّل كند، هم خدا او را دوست مىدارد، «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» «1» و هم او را تأمين مىكند. «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» «2»
پیام ها
1- اوّل توكّل، بعد دعا. «تَوَكَّلْنا، رَبَّنا»
2- با ايمان، توكّل ودعا، خود را از شرّ ظالمان نجات دهيم. «تَوَكَّلْنا، رَبَّنا، نَجِّنا»
3- فرعونيان، هم مسرفند، «3» هم ظالم و هم كافر. اسراف زمينهساز ظلم و ظلم نيز زمينهى كفر است. «الْمُسْرِفِينَ، الظَّالِمِينَ، الْكافِرِينَ»
4- ابتدا بايد براى حفظ هويّت مكتبى دعا كرد، «لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً» وسپس براى سلامتى شخصى. «نَجِّنا» چون اگر ستمگران پيروز شوند، خطّ ظلم و كفر حاكم شده، مؤمنان تحقير و مبتلا مىشوند.
«1». آلعمران، 159.
«2». طلاق، 3.
«3». با توجّه به آيه 83.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#ضرب_المثل_های_قرآنی
🔹وَلاتَحسَبن الّذیِنَ قُتِلوا فِی سَبیل الله
أموَاتا بَل أحیاء
هرگز کسانی راکه درراه خداکشته شده اند مرده مپنداربلکه زنده اند
💌سوره مبارکه آل عمران آیه۱۶۹
💎و اما مصداق آن در فارسی
🔸سعدیا مردنکونام نمیردهرگز🔸
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #تفسیرقرآن
آیه۲۴۹
كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ
چه بسیار به قدرت خدا جمعی کم بر جمع زیادی پیروز شدند وخدا با صابران است🌻 ۵۴شعرا إِنَّ هَؤُلَاء لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ ای فرعون یاران موسی گروهی اندک اند بیا نابود شان کنیم❌
کلمه قلیله به پیروی از کلمه فئة مونثِ مجرور آمد شد فِئَةً قَلِيلَةٍ✅ طبق این قاعده باید لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ صفت شرذمة قلیلة باشد✅ نه قلیلون❌ اما چرا قلیلون آمد⁉️ مانمیدانیم چرا؟
فقط میگوییم شاید قلیلون جمع آمد تابه ما بفهماند که بعض آنها فقط در🌿 عدد قلیل نبودند بلکه در اخلاق در اطاعت در تقوا در صبر در دهها صفت خوب دیگر قلیل بودند بهمین علت کلمه قلیلة بشکل جمع آمد شد قلیلون🙏
قرآن پراز عجایب کشف نشده است
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#از_قرآن_بیشتر_بدانیم
💢الر تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ وَ قُرْآنٍ مُبِينٍ «1» حجر
💢طس تِلْكَ آياتُ الْقُرْآنِ وَ كِتابٍ مُبِينٍ «1» نمل
❓سوال:حکمت تقدیم (الکتاب) در سوره حجر و تقدیم (القرآن) در سوره نمل چیست؟
📚پاسخ: کتاب و قرآن هر دو از اسامی قرآن کریم هستند با این تفاوت که کتاب عنوانی عام و قرآن عنوانی خاص برای کتاب الهی است در سوره حجر کلمه کتاب مقدم شده زیرا ادامه آیات درباره کفار و احوال آنان است . تعبیر (الکتاب)بر(القران)مقدم شده زیرا این لفظ عنوان عامی یرای کتب آسمانی است. اما در سوره نمل روی سخن با مومنان است پس واژه قرآن با مومنان مناسبت دارد زیرا قرآن یعنی خوانده شده و خواندن آن توسط مومنان انجام میپذیرد نه کفار از این رو لفظ خاص قرآن بر لفظ عام کتاب مقدم شده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌴فلسفه بلاها در قرآن(۱)🌴
🥀🌾🥀🌾🥀🌾🥀🌾🥀🌾
1⃣ بلا امتحان بندگان ❇️
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّىٰ نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ
ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﻣﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﻣﺠﺎﻫﺪﺍﻥ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺻﺎﺑﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ ، ﻭ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ [ ﻛﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﺷﻤﺎﺳﺖ ] ﻣﻰ ﺁﺯﻣﺎﻳﻴﻢ [ ﺗﺎ ﺻﺪﻕ ﻭ ﻛﺬﺏ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﻌﻠﻮم ﺑﺪﺍﺭﻳﻢ . ](محمد٣١)
2⃣ جزای خود عمل ❇️
وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ
ﻭ ﻫﺮ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺳﺪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﻋﻤﺎﻟﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ [ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻫﻢ ]ﺩﺭﻣﻰ ﮔﺬﺭد.(شوری٣٠)
3⃣ تضرع و زاری در پیشگاه خدا ❇️
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَىٰ أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ
ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻣﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺑﻮﺩﻧﺪ [ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻲ ] ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ; ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻨﺪ ] ﺑﻪ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﻲ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻭ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﺩﭼﺎﺭ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ [ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﻣﺎ ] ﻓﺮﻭﺗﻨﻲ ﻭ ﺯﺍﺭﻱ ﻛﻨﻨﺪ .(انعام ٤٢)
4⃣ بالا بردن مقام مومنان ❇️
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ
ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺑﻠﺎ ﻭ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺪ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﻣﺎ ﻣﻤﻠﻮﻙ ﺧﺪﺍﻳﻴﻢ ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﺯﻣﻰ ﮔﺮﺩﻳﻢ ﺁﻧﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭﻭﺩﻫﺎ ﻭ ﺭﺣﻤﺘﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ (بقره ۱۵۶و۱۵۷)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#آیههایآرامش
🌿واعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا
از ما بگذر، و ما را بیامرز، و به ما رحم کن
🤍سوره مبارکه بقره، آیه ۲۸۶
عجیب دل سپردم بھ مِهرت
میان تمام بیمِهریها ..!♥️
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh