eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ كَذلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضاً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ «129» و بدين گونه بعضى ستمگران را بر بعضى مسلّط مى‌كنيم، (تا كيفرى باشد) براى آنچه عمل مى‌كردند 🔥 همان گونه كه شياطينِ جنّ بر انسان مسلّط مى‌شوند، برخى از ظالمان نيز بر بعضى ديگر تسلّط مى‌يابند. 🔥كام‌جويى‌هاى حرام، زمينه‌ساز حكومت‌هاى باطل و سلطه‌ى ظالمان است. 🔥 تنها حاكمان ظالم نيستند، محكومانِ ترسو و ساكت و عياش هم ظالمند. 🔥سبب سلطه‌ى ستمگران، رفتار خود مردم است. کانال👇 @Targomeh
🕊ایا این تصویر تشکیل شده (به شکل پرنده) توسط پرندگان در حال پرواز تصادفی است یا نشانۀ شعور این پرندگان است ؟! «جنبندگان زمین و نیز مانند شما هستند... » ( ۳۸- ) کانال👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15-yoosof-kalo-ali(www.rasekhoon.net)036.mp3
5.59M
🎤با صدای قاری نوجوان سوره مبارکه یس(هر روز صبح بین الطلوعین) اِنَّ لِکُلِّ شَیءٍ قَلباً وَ قَلبُ القرآنِ یس هر چیزی حتما دارای قلبی ست و قلب قرآن سوره یس است. کانال👇 @Targomeh
💠شکر نعمت؛ نعمتت افزون کند ⚡️وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیْدَنَّکُمْ وَ لَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِیدٌ 💎 و نیز به یادآور هنگامى که پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر شکر کنید، قطعاً شما را مى‏ افزایم، و اگر کفران کنید البته عذاب من سخت است. ⚡️این آیه، مهم ‏ترین و صریح‏ ترین آیه قرآن در مورد شکر نعمت و یا کفران آن است، که بعد از آیه‏ مربوط به نعمت آزادى و تشکیل حکومت الهى، به رهبرى حضرت موسى مطرح شده است و این، رمز آن است که حکومت الهى و رهبر آسمانى مهم‏ ترین نعمت‏ هاست، و اگر شکرگزارى نشود خداوند مردم ناسپاس را به عذاب شدیدى گرفتار مى‏ کند. شکر نعمت مراحلى دارد: الف: شکر قلبى که انسان همه‏ نعمت‏ ها را از خداوند بداند. ب: شکر زبانى، نظیر گفتن «الحمدللَّه». ج: شکر عملى که با انجام عبادات و صرف کردن عمر و اموال در مسیر رضاى خدا و خدمت به مردم به دست مى‏ آید. امام صادق‏ (ع) فرمود: شکر نعمت، دورى از گناه است و نیز فرمود: شکر آن است که انسان نعمت را از خدا بداند (نه از زیرکى و علم و عقل و تلاش خود یا دیگران) و به آنچه خدا به او داده راضى باشد و نعمت‏ هاى الهى را وسیله‏ گناه قرار ندهد، شکر واقعى آن است که انسان نعمت خدا را در مسیر خدا قرار دهد. شکر در برابر نعمت‏ هاى الهى بسیار ناچیز و غیرقابل ذکر است، به قول سعدى: بنده همان به که زتقصیر خویش‏ عذر به درگاه خدا آورد ورنه سزاوار خداوندیش‏ کس نتواند که بجا آورد در حدیث مى‏ خوانیم که خداوند به موسى وحى کرد: حقّ شکر مرا به جا آور. موسى گفت: این کار امکان ندارد، زیرا هر کلمه‏ شکر نیز شکر دیگرى لازم دارد. وحى آمد: همین اقرار تو و این که مى‏دانى هر چه هست از من است، بهترین شکر من است. به گفته‏ روایات، کسى که از مردم تشکر نکند از خدا نیز تشکر نکرده است. «من لم یشکر المنعم من المخلوقین لم یشکر اللَّه». اگر نعمت خدا را در مسیر غیر حقّ مصرف کنیم، کفران نعمت و زمینه کفر است. «لئن کفرتم»، «بدّلوا نعمة اللَّه کفراً» کسانى‏ که نعمت خدا را به کفر تبدیل کردند 🔰پیامدها ۱- سنّت خداوند بر آن است که شکر را وسیله‏ ازدیاد نعمت قرار داده و این سنّت را قاطعانه اعلام کرده است. «تأذن ربّکم» شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند. ۲- خدا براى تربیت ما، شکر را لازم کرد نه آنکه خود محتاج شکر باشد. «ربّکم» ۳- با شکر نه تنها نعمت‏ هاى خداوند بر ما زیاد مى‏ شود، بلکه خود ما نیز رشد پیدا مى‏ کنیم، زیاد مى‏ شویم و بالا مى‏ رویم.«لازیدنّکم» ۴- کیفر کفران نعمت، تنها گرفتن نعمت نیست، بلکه حتى گاهى نعمت سلب نمى‏ شود ولى به صورت نقمت و استدراج در مى ‏آید تا شخص، کم‏کم سقوط کند. «لان کفرتم انّ عذابى لشدید» کانال👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐🌐 ..... ادامه 🅰 💟آیه ۱۲ که از آیات طولانى قرآن به شمار مى‌رود و در موضوع کلاله است، در زمستان نازل شد و « آیه » ( زمستان ) نام گرفت : * وَ لَکُم نِصفُ ما تَرکَ أَزوجُکُم ..... * ✴️و در مقابل آیه ۱۷۶ همین که آن نیز به موضوع کلاله پرداخته و در تابستان نازل شده * آیه * نام گرفته است . 🅰 💟هرکس را خدا بخواهد هدایت کند، را براى پذیرش اسلام مى‌گشاید. ✴️ این موضوع در آیه ۱۲۵ انعام آمده است؛ از همین رو آن را « آیه صدر » نام داده‌اند : * فَمن یُردِ اللّه اَن یَهدِیه یَشرَح صَدرَه لِلاِسلام .... * 🅰 💟آیه۱۰ فتح را « آیه » گفته‌اند : * إِنَّ الَّذینَ یُبایِعونَکَ إِنّما یُبایِعونَ اللّهَ یَدُاللّهِ فَوقَ أَیدِیهِم فَمن نَکثَ فِإِنَّما یَنکُثُ عَلى نَفسِهِ و مَن اَوفی بِما عهدَ علیه الله فَسَیُوتِیه اَجرًا عظیمًا * ✴️علی بن ابراهیم می گوید : آیه شرط ، پس از آیه بیعت رضوان نازل شده و خداوند با مومنان کرده است تا زمانی از آنان راضی است که از دستور پیامبر صلی الله علیه وآله سرباز نزنند و در هیچ کاری با او مخالفت نورزند و و پیمان با او را نشکنند . ادامه دارد....... کانال👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 بایاد خدا دلها آرام میگیرد. ✨الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قَلُوبُهُم بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ‏ ⚡️ (هدایت شدگان) کسانى هستند که ایمان آورده و دل هایشان به یاد خدا آرام مى ‏گیرد. بدانید که تنها با یاد خدا دلها آرام مى ‏گیرد. ❇️یاد خدا تنها به ذکر زبانى نیست، اگر چه یکى از مصادیق روشن یاد خداست، زیرا آنچه مهم است یاد خدا بودن در تمام حالات خصوصاً در وقت گناه است. یاد خداوند برکات بسیار دارد، از جمله: الف: یاد نعمت‏ هاى او، عامل شکر اوست. ب: یاد قدرت او، سبب توکّل بر اوست. ج: یاد الطاف او، مایه محبّت اوست. د: یاد قهر و خشم او، عامل خوف از اوست. ه: یاد عظمت و بزرگى او، سبب خشیت در مقابل اوست. و: یاد علم او به پنهان و آشکار، مایه حیا و پاکدامنى ماست. ز: یاد عفو و کرم او، مایه امید و توبه است. ح: یاد عدل او، عامل تقوا و پرهیزکارى است. انسان، بى‏نهایت طلب است و کمال مطلق مى‏خواهد، ولى چون هر چیزى غیر از خداوند محدود است و وجود عارضى دارد، دل را آرام نمى‏ گرداند. در مقابل کسانى‏ که با یاد خدا آرامش مى‏یابند، عده‏اى هم به متاع قلیل دنیا راضى مى‏ شوند. «رضوا بالحیاة الدنیا واطمأنوا بها» 🔰نماز، ذکر الهى و مایه آرامش است. «و اقم الصّلاة لذکرى»، «الا بذکر اللَّه تطمئن» ⚜ممکن است معناى «الا بذکر اللَّه تطمئن القلوب» این باشد که به واسطه ذکر و یادى که خدا از شما مى‏ کند، دل هایتان آرام مى‏ گیرد، یعنى اگر بدانیم خداوند ما را یاد مى‏کند و ما در محضر او هستیم، دل هایمان آرامش مى ‏یابد. چنانکه حضرت نوح (ع) به واسطه کلام الهى «اصنع الفلک باعیننا» آرام گرفت و امام حسین (ع) به هنگام شهادت على اصغرش با عبارت «هیّن علىّ انّه بعین اللَّه» این آرامش را ابراز فرمود و یا در دعاى عرفه آمده است: «یا ذاکر الذاکرین» ❓سؤال: اگرچه در این آیه آمده است که دل ها، و به ویژه دل مؤمن، با یاد خدا آرام مى‏ گیرد، امّا در آیات دیگرى مى‏ خوانیم هرگاه مؤمن خدا را یاد کند، دلش به لرزه مى ‏افتد. «انما المؤمنون الّذین اذا ذکر اللَّه وجلت قلوبهم» آیا این لرزش و آرامش مى‏ توانند در یکجا جمع شوند؟ راه توجیه آن چیست؟ ⁉️پاسخ: براى تصوّر وجود این همزمان آرامش و لرزش در یک فرد، توجّه به این مثال‏ ها راهگشا مى‏ باشد: الف: گاهى انسان به خاطر وجود همه مقدمات، اطمینان و آرامش دارد، امّا در عین حال از نتیجه هم نگران و بیمناک است. مثل جراح متخصصى که به علم و کار خود مطمئن است، ولى باز در هنگام عمل شخصیّت مهمى دلهره دارد. ب: فرزندان، هم به وجود والدین، احساس آرامش مى‏ کنند و هم از آنها حساب مى‏برند و مى‏ترسند. ج: گاهى انسان از آنجا که مى‏ داند فلان ناگوارى براى آزمایش و رشد و ترفیع مقام اوست، خرسند و آرام است، امّا اینکه آیا در انجام وظیفه موفق خواهد شد یا خیر، او را نگران مى‏کند و به لرزه مى‏ اندازد. د: انسان‏ هاى مؤمن وقتى در تلاوت قرآن به آیات عذاب، دوزخ و قهر الهى مى‏رسند، لرزش بر اندام آنها مستولى مى‏ شود، امّا هنگامى که آیات رحمت و رضوان و بهشت خداوند را قرائت مى ‏کنند، آرامشى شیرین، قلوب آنها را فرا مى‏ گیرد و آنها را دلگرم مى‏سازد. امام سجاد (ع) در دعاى ابوحمزه مى‏فرماید: «اذا ذکرت ذنوبى فزعت و اذا رأیت کرمک طمعت»، یعنى هرگاه گناهان خود و عدل و قهر تو را به یاد مى‏آورم، ناله مى‏زنم، امّا وقتى به یاد لطف و عفو تو مى‏ افتم امیدوار مى‏ شوم. ⚡️صاحب المیزان براى این جمله، از قرآن شاهد مى‏ آورد؛ «تقشعر منه جلود الّذین یخشون ربّهم ثم تلین جلودهم و قلوبهم الى ذکر اللَّه» یعنى در آغاز انسان دلهره دارد، ولى کم‏کم به آرامش مى‏رسد. ⚡️کسى‏که از یاد خدا غافل است، آرامش ندارد و زندگى بدون آرامش زندگى نکبت بارى است. «من اعرض عن ذکرى فانّ له معیشة ضنکا» عامل آرامش و دلگرمى‏ دستیابى به اطمینان و آرامش مى‏ت واند عوامل گوناگونى داشته باشد، ولى در رأس آنها آگاهى و علم جلوه ویژه‏اى دارد؛ - کسى‏که مى‏ داند ذرّه‏ى مثقالى از کارش حساب دارد، «مثقال ذرة خیراً یره» نسبت به تلاش و فعّالیّتش دلگرم است. - کسى‏که مى‏ داند بر اساس لطف و رحمت الهى آفریده شده، «الاّ من رحم ربّک و لذلک خلقهم» امیدوار است. - کسى‏که مى‏ داند خداوند در کمین ستمگران است، «انّ ربّک لبالمرصاد» آرامش دارد. - کسى‏که مى ‏داند خداوند حکیم و علیم است و هیچ موجودى را بیهوده خلق نکرده است «علیم حکیم» خوش ‏بین است. - کسى‏که مى‏ داند راهش روشن و آینده‏اش بهتر از گذشته است، «والاخرة خیر وابقى» قلبش مطمئن است. - کسى‏که مى‏ داند امام و رهبرش انسانى کامل، انتخاب شده از جانب خداوند و معصوم از هر لغزش و خطاست، «انى جاعلک للنّاس اماما» آرام است. کانال👇 @Targomeh