🔹#دائره_المعارف_قرآن_کریم🔹
🕋#اهل_بیت_علیهم_السلام 🕋
🌴« #اهل_بیت » ترکیبى اضافى و مرکب از « اهل » و « بیت » است.
🍀واژه #اهل به معانى سزاوار و لایق به چیزى، مختار و منتخب، خاندان، اقوام و خویشان، عیال و فرزندان، ملت و امت و ... آمده که قدر جامع همه آنها تعلق #سنخیت انس و الفت داشتن با چیزی و اختصاص داشتن به آن است .
🌴 البته هرچه تعلق چیزی به چیزی بیشتر باشد اختصاص بدان شدیدتر است است و هرچه اختصاص شدیدتر باشد صدق عنوان #اهل قوی تر خواهد بود .
🍀 از نظر واژه شناسان #آل به دلیل اینکه مصغّر آن * اُهَیل * است با * اهل * یکی است ،
با این تفاوت که * آل * مخصوص انسان هاست و باید به اسم #عَلَم اضافه شود ، در حالی که چنین التزامی در کار برد * اهل * وجود ندارد .
🌴* بیت * نیز به معنای خانه و محل سکونت است و بدین ترتیب ، ترکیب * اهل بیت * به معنای * ساکنان خانه * است .
🍀 #اهل_بیت در آیات و روایات بر خاندان پیامبر ( وابستگان بیت نبوی ) #منطبق می گردد .
🌴با توجه به معنای لغوی ، #ترکیب اهل بیت در درجه نخست کسانی را در بر می گیرد که با صاحب #بیت پیوندی نزدیکتر برقرار ساخته اند .
🍀 چنین است که #محدثان ، مفسران و سیره نویسان مسلمان با وجود گرایش های گوناگونی که داشته اند همواره ارتباط چند نام را با اصطلاح اهل بیت #ناگسستنی یافتهاند :
علی فاطمه حسن و حسین علیه السلام
🌴و احادیثی را از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرده اند که بر پایه آنها #محبوبترین اهل بیت علیهم السلام نزد پیامبر صلی الله علیه و آله علی بن ابیطالب علیه السلام و حضرت زهرا علیها السلام هستند .
🍀گفتنی است که بر اساس روایاتی پرشمار عنوان اهل #بیت شامل سایر امامان #معصوم نیز می شود .
🌴 اهل بیت ( که با عناوینی چون #عترت پیامبر صلی الله علیه و آله ، ذوی القربی و آل محمد صلی الله علیه و آله خوانده می شوند ) در سخنان رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و #سیره عملی آن حضرت نقش محوری یافته ، در جایگاهی بس والا قرار گرفته اند .
🍀حدیث متواتر #ثقلین اهل بیت را کنار قرآن می نشاند .
🌴حدیث پرآوازه #سفینه ، اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله را به کشتی نوح همانند می کند و کسانی را که از این #کشتی بهره نگیرند غرق دریای گمراهی می خواند .
🍀در حدیثی دیگر که به حدیث #امان معروف است ، رسول خدا صلی الله علیه و آله اهل بیت خود را محور #وحدت امت می نامد و مخالفان آنان را در حزب ابلیس جای می دهد .
ادامه دارد .......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
•┈••✾❀🕊﷽🕊❀✾••┈•
#تدبردرقرآن
✨يَاأَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿۲۷﴾
✨اى نفس مطمئنه (۲۷)
✨ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً ﴿۲۸﴾
✨خشنود و خداپسند به سوى
✨پروردگارت بازگرد (۲۸)
✨فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿۲۹﴾
✨و در ميان بندگان من درآى (۲۹)
✨وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿۳۰﴾
✨و در بهشت من داخل شو (۳۰)
📚سوره مبارکه الفجر
✍آیات ۲۷ تا ۳۰
#به_ترجمه_آیات_دقت_کنید☝️
حسین، چه مصداق زیبایی بود برای این آیه ها
❤️ آری! حسین ایـثـــار کرد ❤️
#قرآن_و_اهلبیت_جدا_نشدنیاند
••●❥🌷✧🌷❥●••
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
🔥 رذايل اخلاقى، همچون عُجب و غرور و انتظار تملّق از مردم، هلاكت قطعى را به دنبال دارد. «يَفْرَحُونَ ... يُحِبُّونَ ... فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ»
🔥قرآن، هرگونه تحليل و تفسير نابجا را نسبت به هر كس و هر موردى محكوم مىكند. «لا تَحْسَبَنَّ ... فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ» آياتى كه با كلماتِ
«لا تَحْسَبَنَّ»
«لا يَحْسَبَنَّ»
«أَ فَحَسِبْتُمْ» آغاز شده،
بيانگر همين معناست.
🔥 خداوند نه تنها براى رفتار، بلكه براى خواستههاى خير و شرّ انسان نيز حساب باز مىكند. «يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا ... لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ» در آيه 19 سوره نور نيز نسبت به كسانى كه دوست دارند فحشا در جامعه رواج يابد وعدهى عذاب مىدهد.
«يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ ... لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ»
🔸استاد قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
11.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩آرامش بخش ترین و زیبا ترین نشید قرآنی 😍😍
💥نشید قرآنی زیبای* قرآن نبض حیاتی
پیشنهاد دانلود ⌛️⏳
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🐟 🐟🐟🐳
با دقت ببینیم،
چگونه خداوند رزق هر موجودی را به تناسب آن موجود می دهد و تدبیر صید کردن وال، از انتظار کشیدن برای پر کردن دهان خود از ماهی های کوچک تا شیوۀ بستن دو فک بالا و پایین دهانش و جهت فرو بردن سر خود در آب!!!
♻️✨هیچ #جنبنده ای در زمین نیست مگر آنکه #رزق_او_بر_خداست .
«هود - 6 )
♻️✨« قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ »
♻️ #موسی (ع) گفت: « #پروردگار ما همان کسی است که به هر #موجودی_آنچه را #لازمه_آفرینش او بوده داده؛ سپس #هدایت کرده است!»
(طه - 50 )
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
❌ آغاز سقوط و ویرانی، همنشینی با کسانی است که ما را از یاد قبر و قیامت غافل میکنند
❌ و به دنیا سرمان را گرم خواهند کرد
⚠️ مراقب باش دل آخرتیات را دنیایی نکند دوست نابابت!
👇👇👇👇👇
🌴 آیه 16 سوره طه 🌴
🕋 فَلَا يَصُدَّنَّكَ عَنَهَا مَن لَّا يُؤْمِنُ بِهَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَى
⚡️ترجمه:
پس مبادا كسى كه به قيامت ايمان ندارد و پيرو هواى نفس خويش است، تو را از توجّه به قيامت باز دارد كه سقوط مىكنى.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
#قصه_های_قرآنی
#حضرت_داوود(ع)
مكافات عمل ناموسى
عصر حضرت داوود عليه السلام بود. مردى شهوتپرست به طور مكرر به سراغ يكى از بانوان می رفت و او را مجبور به عمل منافى عفت می نمود، خداوند به قلب آن بانو القا كرد كه سخنى به آن مرد بگويد، و آن سخن اين بود كه به او گفت: هرگاه نزد من می آيى مرد بيگانه اى نزد همسر تو می رود.
آن مرد بى درنگ به خانه خود بازگشت ديد همسرش با يك نفر مرد اجنبى همبستر شده است، بسيار ناراحت شد و آن مرد را دستگير كرد و به محضر حضرت داوود عليه السلام به عنوان شكايت آورد و گفت: اى پيامبر خدا! بلايى به سرم آمده كه بر سر هيچكس نيامده است.
داوود: آن بلا چيست؟
مرد هوسباز: اين مرد را ديدم كه در غياب من به خانه من آمده و با همسرم همبستر شده است.
خداوند به داوود عليه السلام وحى كرد: به مرد شاكى بگو: كَما تُدينُ تُدان؛ همانگونه كه با ديگران رفتار می كنيد، با شما نيز همانگونه رفتار خواهد شد.(592)
دهقان سالخورده چه خوش گفت با پسر اى نور چشم من به جز از كِشته ندروى
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
💠فرق بين مفاهيم سوره هاي مكي و مدني چيست؟??
💢 اُصولا آيات نوراني قرآن در طول 23 سال نبوت حضرت محمد(ص ) و متناسب با نيازها و اوضاع مختلف فرهنكي و اجتماعي و سياسي و... نازل شده است. وقوع رخدادهاي مختلف و پديده هاي متفاوت، نزول آيه اي مخصوص خود را مي طلبيد. به همين دليل برخي ايات در مكه معظمه و برخي در مدينه منوره نازل شده است.
علت اين كه بعضي از آيات سوره هاي قرآن مكي و بعضي از آن مدني است اين است كه تعدادي از آيات آن سوره در مكه بر پيامبر اسلام(ص) نازل شده و تعدادي از آيات همان سوره زماني كه پيامبر(ص) در شهر مدينه بودند بر ايشان نازل شده است به همين خاطر بعضي از سوره هاي قرآن هم مدني است و هم مكي.
به طور كلي آيات مربوط به اصول دين مثل توحيد و معاد و نبوت در مكه نازل شده اند چون لازم بود تازه مسلمانان به خوبي با اين اصول آشنا شوند و آنها را به خوبي درك كنند و آيات مربوط به حكومت و فروع دين و امور ريز و جزئي در مدينه منوره نازل شده اند.
طبق آماري كه از روايات ترتيب نزول به دست مي آيد، 86 سوره مكي و 28سوره مدني است كه در اين گروه بندي سه معيار وجود دارد:.
معيار زمان: بيش تر مفسرين معتقدند كه معيار مكي يا مدني بودن هجرت پيامبر اكرم (ص) از مكه به مدينه است هر سوره اي كه پيش از هجرت نازل شده مكي و هر سوره اي كه پس از هجرت نازل شده است مدني به شمار مي رود، خواه درمدينه نازل شده باشد خواه در سفرها و حتي در مكه در سفر حج يا عمره يا پس ازفتح، چون پس از هجرت بوده است، مدني محسوب مي شود ملاك هجرت نيزداخل شدن به مدينه است بنابراين آياتي كه پس از هجرت از مكه و پيش از ورود به مدينه، در راه بر پيامبر نازل شده است، مكي محسوب مي شود مثلا آيه «ان الذي فرض عليك القرآن لرادك الي معاد» بر اساس اين تعريف و ملاك كه پس ازخروج از مكه در راه بر پيامبر نازل شده، مكي است.
معيار مكان: هرچه در شهر مكه و پيرامون آن نازل شده مكي است و هرچه درمدينه و پيرامون آن نازل گرديده مدني است، خواه پيش از هجرت يا پس از آن نازل شده باشد پس آن چه در غير اين دو منطقه نازل شده باشد نه مكي است و نه مدني در اين زمينه جلال الدين سيوطي روايتي آورده است كه پيامبر(ص) فرمودند: «انزل في ثلاثة امكنة: مكة و المدينة والشام» كه طبق گفته ابن كثير، مقصود از شام تبوك است.
معيار خطاب: هر سوره اي كه در آن، خطاب به مشركان مي باشد مكي و هرسوره اي كه در آن خطاب به مؤمنان مي باشد، مدني است در اين زمينه ازعبداللّه بن مسعود حديثي آورده اند كه گفته است:
«هر سوره كه (يا ايها الناس) در آن به كار رفته باشد، مكي است و هر سوره كه (يا ايها الذين آمنوا) در آن به كار رفته باشدمدني است».
زيرا در مدينه غلبه با مؤمنان بوده و در مكه با مشركان البته درسوره هاي مدني مانند سوره بقره، «يا ايها الناس» به كار رفته كه كليت اين معيار راخدشه دار مي كند. براي تشخيص سوره هاي مكي و مدني، ملاك هايي را مشخص كرده اند كه هريك به تنهايي نمي تواند ملاك جامع و مانعي باشد بلكه اين ملاك ها روي هم رفته تاحدودي تعيين كننده است به طور كلي ملاك ها و علايم براي تشخيص، عبارت است از: 1. نص و خبر، 2. علايم صوري و ظاهري3. علايم محتوايي و معنوي .
علامه برهان الدين ابراهيم بن عمربن ابراهيم جعبري (متوفاي 732) مي گويد: «براي شناخت مكي و مدني دو راه وجود دارد: سماعي، كه از راه نقل و روايت به دست مي آيد قياسي، كه از روي ضابطه تشخيص داده مي شود» آن گونه كه علقمة بن قيس (متوفاي 62)
از عبداللّه بن مسعود روايت كرده است:
«هر سوره اي كه در آن (يا ايها الناس) آمده باشد يا لفظ (كلا) استعمال شده باشد يا در ابتداي آن حروف مقطع باشد ـ جز زهراوين (بقره و آل عمران) و نيز سوره رعد كه بنا بر قولي مدني است ـ يا در آن قصه آدم و ابليس آمده باشد ـ جز سوره هاي طولاني ـ ياسوره اي كه در آن سرگذشت انبياي سلف و امت هاي گذشته آمده باشد مكي است، و هر سوره اي كه در آن از فريضه و تكاليف و حدود شرعي سخن گفته شده باشد، مدني است». برخي خصوصيات ديگري براي شناخت سوره هاي مكي و مدني ذكر كرده اندكه عبارت است از:
كوتاهي آيات درون يك سوره و نيز كوتاهي سوره، نوعا مكي بودن آن رامي رساند و بلندي آيه هاي يك سوره علاوه بر بلندي سوره نوعا مدني بودن آن راثابت مي كند.
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh