eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
💠فرق بين مفاهيم سوره هاي مكي و مدني چيست؟?? 💢 اُصولا آيات نوراني قرآن در طول 23 سال نبوت حضرت محمد(ص ) و متناسب با نيازها و اوضاع مختلف فرهنكي و اجتماعي و سياسي و... نازل شده است. وقوع رخدادهاي مختلف و پديده هاي متفاوت، نزول آيه اي مخصوص خود را مي طلبيد. به همين دليل برخي ايات در مكه معظمه و برخي در مدينه منوره نازل شده است. علت اين كه بعضي از آيات سوره هاي قرآن مكي و بعضي از آن مدني است اين است كه تعدادي از آيات آن سوره در مكه بر پيامبر اسلام(ص) نازل شده و تعدادي از آيات همان سوره زماني كه پيامبر(ص) در شهر مدينه بودند بر ايشان نازل شده است به همين خاطر بعضي از سوره هاي قرآن هم مدني است و هم مكي. به طور كلي آيات مربوط به اصول دين مثل توحيد و معاد و نبوت در مكه نازل شده اند چون لازم بود تازه مسلمانان به خوبي با اين اصول آشنا شوند و آنها را به خوبي درك كنند و آيات مربوط به حكومت و فروع دين و امور ريز و جزئي در مدينه منوره نازل شده اند. طبق آماري كه از روايات ترتيب نزول به دست مي آيد، 86 سوره مكي و 28سوره مدني است كه در اين گروه بندي سه معيار وجود دارد:. معيار زمان: بيش تر مفسرين معتقدند كه معيار مكي يا مدني بودن هجرت پيامبر اكرم (ص) از مكه به مدينه است هر سوره اي كه پيش از هجرت نازل شده مكي و هر سوره اي كه پس از هجرت نازل شده است مدني به شمار مي رود، خواه درمدينه نازل شده باشد خواه در سفرها و حتي در مكه در سفر حج يا عمره يا پس ازفتح، چون پس از هجرت بوده است، مدني محسوب مي شود ملاك هجرت نيزداخل شدن به مدينه است بنابراين آياتي كه پس از هجرت از مكه و پيش از ورود به مدينه، در راه بر پيامبر نازل شده است، مكي محسوب مي شود مثلا آيه «ان الذي فرض عليك القرآن لرادك الي معاد» بر اساس اين تعريف و ملاك كه پس ازخروج از مكه در راه بر پيامبر نازل شده، مكي است. معيار مكان: هرچه در شهر مكه و پيرامون آن نازل شده مكي است و هرچه درمدينه و پيرامون آن نازل گرديده مدني است، خواه پيش از هجرت يا پس از آن نازل شده باشد پس آن چه در غير اين دو منطقه نازل شده باشد نه مكي است و نه مدني در اين زمينه جلال الدين سيوطي روايتي آورده است كه پيامبر(ص) فرمودند: «انزل في ثلاثة امكنة: مكة و المدينة والشام» كه طبق گفته ابن كثير، مقصود از شام تبوك است. معيار خطاب: هر سوره اي كه در آن، خطاب به مشركان مي باشد مكي و هرسوره اي كه در آن خطاب به مؤمنان مي باشد، مدني است در اين زمينه ازعبداللّه بن مسعود حديثي آورده اند كه گفته است: «هر سوره كه (يا ايها الناس) در آن به كار رفته باشد، مكي است و هر سوره كه (يا ايها الذين آمنوا) در آن به كار رفته باشدمدني است». زيرا در مدينه غلبه با مؤمنان بوده و در مكه با مشركان البته درسوره هاي مدني مانند سوره بقره، «يا ايها الناس» به كار رفته كه كليت اين معيار راخدشه دار مي كند. براي تشخيص سوره هاي مكي و مدني، ملاك هايي را مشخص كرده اند كه هريك به تنهايي نمي تواند ملاك جامع و مانعي باشد بلكه اين ملاك ها روي هم رفته تاحدودي تعيين كننده است به طور كلي ملاك ها و علايم براي تشخيص، عبارت است از: 1. نص و خبر، 2. علايم صوري و ظاهري3. علايم محتوايي و معنوي . علامه برهان الدين ابراهيم بن عمربن ابراهيم جعبري (متوفاي 732) مي گويد: «براي شناخت مكي و مدني دو راه وجود دارد: سماعي، كه از راه نقل و روايت به دست مي آيد قياسي، كه از روي ضابطه تشخيص داده مي شود» آن گونه كه علقمة بن قيس (متوفاي 62) از عبداللّه بن مسعود روايت كرده است: «هر سوره اي كه در آن (يا ايها الناس) آمده باشد يا لفظ (كلا) استعمال شده باشد يا در ابتداي آن حروف مقطع باشد ـ جز زهراوين (بقره و آل عمران) و نيز سوره رعد كه بنا بر قولي مدني است ـ يا در آن قصه آدم و ابليس آمده باشد ـ جز سوره هاي طولاني ـ ياسوره اي كه در آن سرگذشت انبياي سلف و امت هاي گذشته آمده باشد مكي است، و هر سوره اي كه در آن از فريضه و تكاليف و حدود شرعي سخن گفته شده باشد، مدني است». برخي خصوصيات ديگري براي شناخت سوره هاي مكي و مدني ذكر كرده اندكه عبارت است از: كوتاهي آيات درون يك سوره و نيز كوتاهي سوره، نوعا مكي بودن آن رامي رساند و بلندي آيه هاي يك سوره علاوه بر بلندي سوره نوعا مدني بودن آن راثابت مي كند. 🍃🌸🍃🍃🌸🍃 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
■ وصیت افلاطون ■ كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذٰا حَضَرَ أَحَدَكُمُ اَلْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً اَلْوَصِيَّةُ لِلْوٰالِدَيْنِ وَ اَلْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى اَلْمُتَّقِينَ (١٨٠)بقره ●■«خدایت را بشناس! و حقّ او را پاس دار! و تعلیم را مداومت بخش! ●■دانشمندان را به فزونی کردارشان میازمای! بل احوال آنان را در دوری از بدی و فساد مراقبت کن! ●■از خدای چیزی مخواه که سود آن دائمی نیست! و یقین دار که همه بخششها نزد اوست! ●■و بدان که انتقام خدا از بندگانش برای ملامت و نکوهش نیست، بلکه برای تأدیب است... ☑️و مخواب، مگر آن گاه که نفس خویش را در سه چیز به حساب گیری: ■١. اندیشه کنی که در آن روز از تو خطایی سر زده است یا نه؟ ■٢. آنکه بنگری در آن روز خیری انجام داده‌ای یا نه؟ ■٣. آنکه با تقصیر خویش، عبادتی را از دست داده‌ای یا نه؟ ●■... و حکیم مشمار کسی را که به لذتی از دنیا شادمان، یا به رنجی از آن، اندوهگین شود! ●■و پیوسته به یاد مرگ باش! و بسیار اندیشه کن و کم بگو!... .‌» ) 1-. كشكول شیخ بهایی، ص 495. کانال 👇 @Targomeh
💟 ما جالَسَ هذَا القُرآنَ اَحَدٌ الّا قامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ اَو نُقصانِ؛ زِیادَةٍ فی هُدًی اَو نُقصانِ مِن عَمًی هیچ کس با این قرآن همنشین نشد، مگر آن که چون از نزد آن برخاست با فزونی و کاستی همراه بود؛ فزونی در هدایت، و کاستی از کوردلی! ( کتاب نهج البلاغه خطبه ی ۱۷۶ ) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ تلاوتِ ، بزرگترین شَرَف 💟 شَرفِ شما به قرآن است و تلاوتِ قرآن بزرگترین شرف است. همچنان که پیامبر فرمود: اَشرافُ اُمَّتی حَمَلَةُ القُرآن... 💟 ما برای قرّآء قرآن احترامِ زیادی قائلیم و معتقد هستیم که قرّآء قرآن رسالت سنگین و مسؤولیّت بزرگی بر دوش دارند! 💟 در حقیقت در هرجایی‌ که صوتِ تلاوتتان میرود شما حضور دارید و با این حضورِ همه جایی، میتوانید خیلی مؤثر باشید. یعنی واقعاً گاهی ملّتی را با یک تلاوت میشود منقلب کرد! 💟 در واقع به برکت آن محبّتی که مردم بخاطر صوتِ و به برکت آن به شما پیدا می‌کنند، میتوانید تحوّلی ایجاد کنید. ۱۳۶۸/۱۱/۲۰ 💌 بیانات رهبر معظّم انقلاب در دیدار جمعى از قاریان قرآن کانال 👇 @Targomeh
6.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚢داستان کشتی حضرت نوح (ع) 6⃣ قسمت ششم پسر نوح در برابر درخواست پدر گفت سوار کشتی نمیشوم، بلکه به کوه پناه میبرم تا مرا از سیل نجات دهد...موج‌ها نزدیک و نزدیکتر شد تا اینکه سیلاب عظیم پسر نوح را مثل پرکاهی در میان خود غرق کرد🌊 😳برایتان عجیب نیست؟! آبی که مایه‌ی حیات همه‌ی جانداران است، به امر خدا مایه‌ی هلاک می‌شود! 🤲خدایا! نمیدانم! در میانه‌ی امواج هولناک دنیا به کدامین کوه پناه می‌برم؟! ⛰ کوه شـهـرت؟! ⛰ کوه قـدرت؟! ⛰ کوه ثروت؟! ⛰ کوه مقام؟! اما می‌دانم هیچ‌یک از این کوه‌ها بزرگ‌تر از کوهی که پسر نوح بدان پناه برد، نیست! 🙏 پس کاری‌کن که‌در تمام تنگ‌ناها ‌و مشکلات‌ پناه‌گاه‌ خودم‌ را تو و فقط تو بدانم‌ و بس! سوره هود آیه۴۳_استاد عبدالباسط کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌اشارۀ بی نظیرِ علمی قرآنی!!! ⭕️ آری ما قادریم که حتی سر انگشتان او را برابر کنیم!! ( قیامت -آیه 4 ) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅حاج حامد شاکرنژاد 📖سوره مبارکه بلد🍂 آیه👇🏻 أَلَمۡ نَجۡعَل لَّهُۥ عَیۡنَیۡنِ ۝  وَلِسَانࣰا وَشَفَتَیۡنِ ۝  وَهَدَیۡنَـٰهُ ٱلنَّجۡدَیۡنِ ۝  فَلَا ٱقۡتَحَمَ ٱلۡعَقَبَةَ ۝  وَمَاۤ أَدۡرَىٰكَ مَا ٱلۡعَقَبَةُ ۝  کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔹 .... ادامه 🕋🕋 🌴 در روایتی دیگر ، علی و فرزندانش خوانده شده اند که هیچگاه کسی را از باب هدایت خارج نساخته و درِ ضلالت را به روی کسی نمی گشاید . 🍀در قرآن کریم ، ترکیب * اهل بیت * یک بار ( قصص ۱۲ ) و * اهل بیت * دو بار آمده است ( هود ۷۳ ، احزاب ۳۴ ) 🌴از این میان آنچه به گرامی پیامبر اسلام اشاره دارد و به اعتراف همگان فضیلتی بس والا برای آنان رقم می‌زند آیه ۳۳ سوره احزاب است ، 🌴 افزون بر این آیات فراوان دیگری می توان یافت که درباره اهل بیت نازل شده یا مصداق خود را در این گروه یافته است . 🍀اهل بیت همان * * اند که همواره دستیابی به آن را از خدا می طلبیم : * اهدنا الصراط المستقیم * ( حمد ۶) 🌴و به و ستاره ای هماندند که به مدد آن هدایت می یابیم : * و علامات و بالنّجم هم یهتدون * ( نحل ۱۶) 🍀علم کتاب نزد ایشان است و آنان علم ( آل عمران ۱۸ ) و عالم به متشابهات و راسخان در علم ( ال عمران ۷ ) 🌴و هستند که برای ورود به مدینه علم ، گزیری از آنها نیست : * و اتوالبیوت من ابوابها ( بقره ۱۸۹ ) 🍀 اهل بیت چنان والاست که دشمنان بر آن میبرند : * ام یحسدون النّاس علی ما ءاتهم الله من فضله ..... ( نسا ۵۴ ) 🌴و آنها چنان گسترده است که نشاید آن را با دانش دیگران برابر انگارند : * هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون * ( زمر ۹ ) 🍀 خداوند آنان را برای آموزه های کتاب خویش برگزیده : * ثمّ اورثنا الکتاب الّذین اصطفینا من عبادنا * ( فاطر ۳۲ ) 🌴 و امام پیشین را انتقال معارف امانات الهی به امام پسین ساخته است : * ان الله یامرکم ان توذوالامانات الی اهلها .... * ( نسا ۵۸ ) 🍀اهل‌بیت در های بلند مرتبه جای گرفته اند : * فی بیوت اذن الله ان ترفع * ( نور ۳۶ ) 🌴و در کار از همگان پیشی می گیرند : * و منهم سابق بالخیرات * ( فاطر ۳۲ ) 🍀آنان در راه گام بر می دارند : *و کذالک جعلناکم امه وسطا * ( بقره ۱۴۳ ) 🌴و نجات بخش خداوندی اند : * و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا * ( آل عمران ۱۰۳ ) 🍀و برای بهره مندی از و الهی راهی جز هدایتیابی به ولایت آنان نیست * انّی لغفّار لمن تاب و ءامن و عمل صالحا ثمّ اهتدی * ( طه ۸۲ ) ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh