eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 ⌛️ 🌕سال، واژه‌اى فارسى، واحد زمان و نام مدت زمان ( ۱۲ ماه ) است . 🏮معادل‌هاى عربى ، « عام »، « حَول » و « سنه » اند که به ترتیب به لحاظ بودن خورشید در برج‌ها ، دگرگونى و خورشید در محلهای طلوع و غروب خود و سال‌های سخت و خشکسالی به یاد شده نامگذاری شده و به دوگونه شمسی ( ) و قمری ( ) است . 🌕 سال برابر است با یک دوره حرکت زمین به دور خورشید ، به مدت ۳۶۵ روز و ۶ ساعت از اول حمل ( فروردین ) تا پایان حوت ( اسفند ) . 🏮هر سال یک روز به آن افزوده می شود که به آن سال * * می گویند . 🌕 سال که ۳۵۴ روز از آغاز محرم تا پایان ذیحجه طول میکشد ، معادل است با ۱۲ بار ماه به دور زمین و هر گردش به مدت حدود ۲۹ روز و ۱۲ ساعت و به سبب شمار روزهای کمتر ، نسبت به سال ، در گردش و متغیر است . 🏮سال در تنظیم اجتماعی و زندگی انسان ها کاربرد دارد و پیشینه آن به تمدن های کهن پیش از مسیح باز می‌گردد . 🌕به باور برخی مورخان ، سال ویژه کلدانیان بود و پس از آنان ، در میان ایرانیان معمول گردید . 🏮برخی دیگر ، بخش بندی سال به ۱۲ ماه ۳۰ روزه را به دوره بازگردانده و دسته ای نیز و به کارگیری واحدهای زمانی را به نسبت می‌دهند . 🌕پیش از اسلام ، در شبه جزیره عربستان هر دو گونه سال شمسی و قمری کاربرد داشته است . 🏮از اولی برای موسم زراعت و پرداخت مالیات و از دومی به سبب آسانی و روشنی آن برای روزانه و کارهایی همچون پرداخت دیون ، دریافت دیه و خرید و فروش استفاده می کردند . 🌕 نامگذاری ماه ها به لحاظ جوی همچون سرما ، گرما ، خشکی و بارانی گواهی بر کاربرد و وجود ماه‌های در میان آنهاست . 🏮عربها همچون دیگر اقوام ، روزها و سال های مهم مانند * * را مبدا شمارش سال قرار می‌دادند . 🌕پس از اسلام ، پیامبر صلی الله علیه و آله از مکه به مدینه مبدا شمارش سال قرار گرفت و هر دو گونه قمری و شمسی بر اساس آن گردید . 🏮در قرآن هر یک از های عام ، حول و سنه با مشتقاتشان به ترتیب ۹ ( برای نمونه : بقره ۲۵۹ ) ، دو ( بقره ۲۳۳ و ۲۴۰ ) و ۱۸ بار ( برای نمونه : بقره ۹۶ ) به کار رفته اند . 🌕افزون بر این در آیاتی سال از واژه های دیگری مانند * حجج * ( قصص ۲۷ ) ، و * احقابا * ( نبا ۲۳ ) به معنای سالیان زیاد و * اثنا عشر شهرا * ( توبه ۳۶ ) و * امّه * ( یوسف ۴۵ ) به معنای چند سال برداشت می‌شود . 🏮قرآن کریم در سه پیدایش سال ( اسراء ۱۲ ) گزارش‌های تاریخی ( عنکبوت ۱۴ ) و بیان پاره ای از احکام فقهی از مفهوم سال یاد کرده است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
45.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۱۳ كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‌ کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢١٣) 💠-بعد از بيان حال مؤمنان و منافقان و كفار در آيات پيشين، در اين آيه به سراغ يك بحث اصولى و كلى و جامع در مورد پيدايش دين و مذهب و اهداف و مراحل مختلف آن مى‌رود نخست مى‌فرمايد: «انسانها (در آغاز) همه امت واحدى بودند» (كانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً) . 💠و در آن روز تضادى در ميان آنها وجود نداشت، زندگى بشر و اجتماع او ساده بود، فطرتها دست نخورده، و انگيزه‌هاى هوى و هوس و اختلاف و كشمكش در ميان آنها ناچيز بود. 💠(اين مرحلۀ اول زندگى انسانها بود) سپس زندگى انسانها شكل اجتماعى به خود گرفت زيرا انسان براى تكامل آفريده شده و تكامل او تنها در دل اجتماع تأمين مى‌گردد (و اين مرحلۀ دوم زندگى انسانها بود) 💠 ولى به هنگام ظهور اجتماع، اختلافها و تضادها به وجود آمد چه از نظر ايمان و عقيده، و چه از نظر عمل و تعيين حق و حقوق هر كس و هر گروه در اجتماع، و اينجا بشر تشنۀ قوانين و تعليمات انبياء و هدايتهاى آنها مى‌گردد تا به اختلافات او در جنبه‌هاى مختلف پايان دهد (و اين مرحلۀ سوم بود) 💠در اينجا «خداوند پيامبران را برانگيخت تا مردم را بشارت دهند و انذار كنند» (فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ) . و اين مرحلۀ چهارم بود. 💠در اينجا انسانها با هشدارهاى انبياء و توجه به مبدء و معاد و جهان ديگر كه در آنجا پاداش و كيفر اعمال خويش را در مى‌يابند براى گرفتن احكام و قوانين الهى آمادگى پيدا كردند و لذا مى‌فرمايد: «خداوند با آنها كتاب آسمانى به حق نازل كرد تا در ميان مردم در آنچه اختلاف داشتند حكومت كند» (وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ) . 💠و به اين ترتيب ايمان به انبياء و تمسك به تعليمات آنها و كتب آسمانى، آبى بر آتش اختلافات فرو ريخت و آن را خاموش ساخت-و اين مرحلۀ پنجم بود. 💠اين وضع مدتى ادامه يافت ولى كم كم وسوسه‌هاى شيطانى و امواج خروشان هواى نفس، كار خود را در ميان گروهى كرد لذا آيه مى‌فرمايد: «در آن اختلاف نكردند مگر كسانى كه كتاب آسمانى را دريافت داشته بودند و بينات و نشانه‌هاى روشن به آنها رسيده بود. 💠آرى! آنها، بخاطر انحراف از حق و ستمگرى در آن اختلاف كردند» (وَ مَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلاَّ الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ) . 💠و اين مرحلۀ ششم بود. در اينجا مردم به دو گروه تقسيم شدند مؤمنان راستين كه در برابر حق تسليم بودند آنها براى پايان دادن به اختلافات جديد به كتب آسمانى و تعليمات انبياء باز گشتند و به حق رسيدند و لذا مى‌فرمايد: «خداوند مؤمنان از آنها را به حقيقت آنچه در آن اختلاف داشتند به فرمان خود هدايت فرمود» 💠 در حالى كه افراد بى‌ايمان و ستمگر خود خواه همچنان در گمراهى و اختلاف باقى ماندند (فَهَدَى اللّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ) . 💠و اين مرحلۀ هفتم بود. و در پايان آيه مى‌فرمايد: «خداوند هر كه را بخواهد و لايق ببيند به راه مستقيم هدايت مى‌كند» (وَ اللّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ) . 💠اشاره به اين كه مشيت الهى كه آميخته با حكمت او است گزاف و بى‌حساب نيست و از هر گونه تبعيض ناروا بر كنار است. 💠 تمام كسانى كه داراى نيت پاك و روح تسليم در برابر حقند مشمول هدايتهاى او مى‌شوند، اشتباهات عقيدتى آنها اصلاح مى‌گردد و از روشن بينيهاى مخصوصى بر خوردار مى‌شوند و آنها را از اختلافات و مشاجرات دنيا پرستان بى‌ايمان بر كنار مى‌دارد و آرامش روح و اطمينان خاطر و سلامت جسم و جان به آنها مى‌بخشد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 192 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 كَانَ الْنَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ الْنَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَاَبَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ الْنَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِى مَنْ يَشَاءُ إِلى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ 🍀 ترجمه:مردم امّتى یگانه و یكدست بودند (سپس در میان آنها اختلافات بوجود آمد) پس خداوند پیامبران را بشارت آور و بیم دهنده برانگیخت و با آنان كتاب آسمانى را به حقّ نازل نمود تا میان مردم در آنچه اختلاف داشتند حكم كند. و در آن (كتاب) اختلاف نكردند مگر كسانى كه به آنان داده شده بود، آن هم پس از آنكه دلائل روشن برایشان آمد، (و بخاطر) حسادتى كه میانشان بود. پس خداوند آنهایى را كه ایمان آورده بودند، به حقیقت آنچه مورد اختلاف بود، به خواست خود هدایت نمود. و خداوند هركسی را بخواهد به راه راست هدایت مى‌كند. 🌺 آنچه از این آیه استفاده مى شود این است كه مردم در ابتدا زندگى ساده ای داشتند، ولى به مرور زمان در اثر افزایش افراد و زیاد شدن سلیقه ها، اختلافات و درگیرى ها پیش آمد. در برخى از روایات، این زمان به دوران قبل از حضرت نوح علیه السلام تطبیق شده كه در آن زمان، مردم زندگى ساده و محدودى داشته و در بى خبرى به سر مى بردند. سپس افراد بر سر بهره گیرى از منابع طبیعى و اینكه هركسى مى خواست دیگرى را به استخدام خود درآورده و از منافع او بهره ببرد، اختلاف كرده و جوامع و طبقات پیش آمد. 🌺 لازمه ى زندگى اجتماعى، وجود قانون محكم و عادلانه اى است كه بتواند اختلافات را حل نماید، خداوند پیامبران را براى حل اختلافات و رفع درگیرى ها، مبعوث نمود و كتابهاى آسمانى را نازل نمود، ولى گروهى آگاهانه و از سر لجاجت، در برابر هشدار و بشارت پیامبران مقاومت كرده و خود بوجود آورنده ى اختلافات دیگرى نیز شدند. امّا خداوند با لطف خویش افرادى كه مستعد و پذیراى هدایت بودند، هدایت نمود و آنهایى كه در اثر حسادت و یا ظلم مقابله مى كردند، به حال خود رها كرد تا كیفر خود را ببینند. انتقاد قرآن، از اختلاف لجوجانه اى است كه انسان حاضر به پذیرش داورى انبیا و قانون خداوند نباشد وگرنه اختلافى كه عاقبت تسلیم عدالت شود، اشكالى ندارد. همچون اختلاف دو كفّه ی ترازو كه در حركتهاى متضادّ خود، دنبال رسیدن به عدالت هستند. «فهدى اللّه... لما اختلفوا فیه» 🔹 پيام های آیه 213سوره بقره 🔹 ✅ و تمدن هاى بشرى، قادر بر حل اختلافات نیستند. زیرا هر گروه و فردى به نبال خواسته هاى خود است. ✅ حل اختلافات باید از طریق الهى و داورى انبیا صورت گیرد. قانونى كه مصون از تحریف وخطاست و داورى كه از هوا وهوس واغراض نفسانى معصوم است. «فبعث اللَّه النبیّین... معهم الكتاب» ✅ بهترین راه حل اختلاف، تقویت ایمان به است. انبیا براى پیشگیرى از اختلافات، از بشارت و براى درمان آنها، از انذار استفاده مى كنند. «مبشّرین ومنذرین... لیحكم بین النّاس» ✅ خطوط كلّى اهداف یكى است. «النبیّین مبشرین و منذرین» ✅ داورى ، در چارچوب قوانین آسمانى است. «انزل معهم الكتاب لیحكم» ✅ یكى از وظایف ، ایجاد وحدت است. «لیحكم... فیما اختلفوا» ✅⚘ همه انبیا، یک گونه است. فرمود: «لیحكم» ونفرمود: «لیحكموا» ✅ بدترین نوع اختلاف، آگاهانه اى است كه بخاطر حسادت وظلم به وجود مى آید. «ما اختلف فیه... من بعد ما جائتهم البیّنات بغیاً بینهم» ✅ در بین هم اختلاف پیدا مى شود، ولى در پرتو ولایت خداوند، رهبرى مى شوند. «فهدى اللّه... لما اختلفوا فیه» ✅ ، زمینه برخوردارى از هدایت خاصّ الهى است. «فهدى اللَّه الذین آمنوا» ✅ اگرچه همه افراد به خواست خداوند است، ولى خواست خداوند بر اساس حكمت است. «یهدى من یشاء» ✅ ، پایان دهنده اختلافات است. «اختلفوا... یهدى... صراط مستقیم» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏞 🍎🍒🍇 🏞 🌴🌾🌱 و زمین را برای خلایق آفرید، که در آن میوه ها و نخلهای پرشکوفه است، و دانه‌هایی که همراه با ساقه و برگیست که به صورت کاه در می‌آید، و گیاهان خوشبو. پس‌کدام نعمت پروردگارتان را تکذیب میکنید؟ انسان را از گل خشکیده‌ای همچون سفال آفرید و جن‌را از شعله‌های آتش. سوره الرّحمان پس‌کدام نعمت پروردگارتان را تکذیب میکنید؟ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😨 لحظه‌ پایان دنیا چجوریه؟! آنوقت چشمها از شدت وحشت خیره شده و ماه بی نور، و خورشید و ماه یکجا جمع شوند 😳 آنروز انسان میگوید: راه فرار کجاست؟ هرگز چنین نیست، راه فرار و پناهگاهی وجود ندارد، و قرارگاه نهائی تنها به سوی پروردگار توست 😱 در آنروز انسان را از تمام کارهائی که کرده، آگاه میکنند. بلکه انسان خودش از وضع خود آگاه است. هرچند در ظاهر برای خود عذرهایی بتراشد. قیامة۷-۱۵ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💜وقتی میگم خدا عاشقمون هست یعنی👇 😓گـنـاه می‌کـنیـم 👋خدا میگه برگرد و توبه کن ⛔️و هرگز فکر نکن من تو رو نمی‌بخشم ❤️من بندگانیکه زیاد توبه‌کنند رو دوست‌دارم إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ... بقره۲۲۲ قطعاً خداوند، توبه‌کنندگان را دوست دارد. کانال 👇 @Targomeh
🤔 هــر سـؤالـی کـه ســؤال نیـست ‼️ گاهی خدا در قرآن سؤال میکنه که: بـلـکه خــجـالـت بکـشـیـم 😓 بـلـکه تـفــکـر کـنـیـم 🧐 بـلـکه بیدارشیم 😴 مثه این آیات👇 گفتارتان را پنهان کنید یا آشکار، فرقی نمیکند، او به آنچه در سینه‌هاست آگاه است.آیا کسیکه موجودات را آفریده از حال آنها آگاه نیست؟ درحالیکه او باریک‌بین و آگاه است. مُلک۱۳-۱۴ کانال 👇 @Targomeh