🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ وَ لِلَّهِ الْأَسْمَآءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَ ذَرُواْ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِى أَسْمَٰئِهِ سَيُجْزَوْنَ مَاكَانُواْ يَعْمَلُونَ (اعراف/۱۸۰)
🔹و نیكوترین نامها براى خداوند است، پس خداوند را با آنها بخوانید. و كسانى را كه در اسم هاى خدا به كژى و مجادله میل دارند (و به جنگ و ستیزه مىپردازند و صفات خدا را بر غیر او مىنهند) رها كنید. آنان به زودى به كیفر آنچه مىكردند، خواهند رسید.
🔸امام صادق علیه السلام فرمود: به خدا سوگند، اسماى حسنى ماییم [کافی، ج۱، ص۱۴۳]، یعنى صفات الهى در ما منعكس شده است و ما راه شناخت واقعى خداییم. طبق این حدیث، جملهى «ذروا الّذین یلحدون »، به ما مىگوید كه به ملحدین فضائل اهل بیت علیهم السلام تكیه و اعتنا نكنید. در روایت دیگرى امام رضا علیه السلام فرمودند: ما اهل بیت علیهم السلام، اسماى حسناى خدا هستیم كه عمل هیچ كس بدون معرفت ما قبول نمىشود: «نحن و اللّه الاسماء الحسنى الّذى لایقبل اللّه من احد عملاً الّا بمعرفتنا» [تفسیر اثنیعشری]. عبارت «الاسماء الحسنى»، چهار بار در قرآن آمده است. اسماى حُسنى سه مصداق دارد: صفات الهى، نامهاى الهى و اولیاى الهى [تفسیر فرقان]. امام رضا علیه السلام فرمود: هرگاه به شما مشكلات و سختى روى آورد، به وسیلهى ما از خداوند كمک بخواهید و سپس فرمود: «و للّه الاسماء الحسنى فادعوه بها» [بحار، ج۹۱، ص۵]
❇️ از پيامهای آیه
▫️كلمهى «اللّه»، محور همهى اسماى الهى است. «وللّه الاسماء الحسنى» (كلمهى «اللّه»، دربردارندهى تمام صفات الهى است)
▫️تمام خصال نیكو، براى خداست، دیگران براى رسیدن به «حُسنى» باید سراغ او بروند. «للّه الاسماء الحسنى»
▫️دعوت و دعا باید به زیبایىها و خوبىها باشد. «الحسنى فادعوه بها»
▫️اسماى الهى نشانه هاى اوست، مىتوان از نشانه به او رسید. «للّه الاسماء الحسنى فادعوه بها»
▫️ایمان به اینكه خداوند تمام كمالات را دارد و از همهى عیبها دور است، انسان را به دعا و ستایش وا مىدارد. «فادعوه بها»
▫️داروى غفلت، یاد خداست. در آیهى قبل خواندیم: «هم الغافلون» در این آیه مىخوانیم: «فادعوه بها»
▫️اسلام، به نام نیكو و دورى از انحراف در نامگذارى توجّه دارد. «الاسماء الحسنى... یلحدون فى أسمائه»
▫️نسبت به ملحدان و منحرفان، عكس العمل نشان دهیم. «ذروا الّذین یلحدون»
▫️راه حقّ، فطرى است و انحراف از آن، بر خلاف مسیر فطرت است. (یاد خداوند به وصفى كه سزاوار او نیست، انحراف و خارج شدن از حقّ و اعتدال است.) «الّذین یُلحِدون» («الحاد»، به معناى انحراف است)
▫️هم نام و صفات خدا را به دیگرى نسبت دادن الحاد است، هم نام دیگران را به خدا نسبت دادن. «یُلحدون فى أسمائه»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 بصیرت در قرآن / بخش پنجم
✅ در این بخش، برخی از موانع بصیرت را ذکر میکنیم:
🔹آنان که از چشم عبرت و بصیرت بهره بردهاند، توجهی به دنیا و لذات فانی آن ندارند و آن را با آخرت و قرب خداوند معاوضه نمیکنند. کفرورزی و گناه باعث خاموش شدن نور الهی در قلب انسان و کور شدن چشم بصیرت میشود. تعبیرهای گوناگونی در قرآن حاکی از بستن دل کافران و هدایت ناپذیری آنهاست. در این آیات از:
▪️ترجیح دنیا بر آخرت (نحل/۱۰۷,۱۰۸)
▪️نفاق و دورویی (بقره/۱۷,۱۸)
▪️هواپرستی (جاثیه/۲۳)
▪️رویگردانی از آیات الهی (کهف/۵۷)
▪️سرسختی در پذیرش ایمان (انعام/۱۱۰)
و مواردی از این دست به عنوان موانع هدایتپذیری و روشنی چشم بصیرت سخن آمده است.
🔸خداوند کوری، کری، گنگی و مُهرومُوم شدن قلب اینان را در قرآن به خود نسبت میدهد: أُولئِک الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمَی أَبْصَارَهُم (محمد/۲۳، بقره/۷)، ولی این نفیکننده نقش آنان در گمراهی خود نیست؛ زیرا آنان خود، از پذیرش سخن فطرت سر باز زدهاند و این موجب ضعف بصیرت و عقل نظری آنها شده است.
🔸در حقیقت انسان در آغاز تولد، فاقد علم حصولی است و خداوند هم ابزار علم حصولی را به وی میبخشد و هم فطرت او را با الهام از علم حضوری بهره مند میسازد. انسانی که از فطرت و شعور درونی خود بهره نَبَرد و در مسیر شهوات و غرایز نفسانی قرار گیرد، و ابزار ادراکی او (سمع، بصر و قلب) که باید معارف و اسرار عالم را بشناسد، با گناه آلوده سازد، جایی برای تابش نور هدایت بر او باقی نمیماند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
هدایت شده از آرشیو
12.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای سه ماه رجب و شعبان و رمضان از همین امروز برنامه ریزی کن !
از ماه رجب دو كار را بايد تمرين كرد؛
يكي روزه و يكي قرآن خواندن
و حداقل حداقل حداقل آن، اين است كه در ماه رجب، روزی يک جزء قرآن و در ماه شعبان دو جزء و در ماه رمضان سه جزء بخواند؛
ولي اگر كسي را خدا توفيق داد، در ماه رجب، دو جزء و در ماه شعبان سه جزء و در ماه رمضان پنج جزء الي هفت جزء بخواند.
🔸 بعضيها در ماه رمضان تا ده جز هم ميخوانند كه بستگي به توان و استعداد دارد. اگر در سال اول نشد، در سال دوم ميشود ان شاء الله...
حاج شیخ جعفر ناصری
👇👇👇👇
پس تشریف بیار تو گروه ما و این قرآن خوندنت رو به نیت سلامتی و فرج آقا و شادی روح اموات بخون تا ثواب بیشتری ببری
قرائت نورگل نرگس 👇
http://eitaa.com/joinchat/2104557579Cb7738ed9e8
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈ویژگى هاى قوم ابراهیم علیه السلام
.... ادامه
🌺ارائه #ملکوت به ابراهیم علیه السلام به این معنا است که خداوند ، چشم جان او را همواره به #مشاهده این واقعیت در موجودات گشوده و چون در این #زمینه ، شرکت دیگری با خداوند غیر ممکن است ، #مشاهده کننده بیدرنگ به این قضاوت آشکار میرسد که هیچ یک از آفریدگان ، توان #عهده داری تدبیر و ربوبیت دیگری را ندارد .
🌸طبیعی است که درک همه #جانبه این واقعیت ، با شناخت ابعاد گوناگون موجودات و نیز شناخت #نظام حاکم بر آنها برای آشنا شدن با چگونگی جریان تدبیر الهی درباره آنها و #تسلیم همگانی در برابر این تدبیر ملازم است ؛ چنانکه نمیتواند از شناخت #عوامل موثر در نظام تدبیر الهی جدا باشد ؛
🌺به همین دلیل میتوان این #تفسیر را با ترسیم روایات از ارائه ملکوت هماهنگ دانست ؛ زیرا در #روایات مزبور ، گاه سخن از پرده برداری خداوند از زمین و آسمان و #موجودات در آن از جمله ملائکه است و گاه سخن از توانمند ساختن فوق العاده #دید ابراهیم به گونهای که پنهان و آشکار ، از جمله اعمال آدمیان را ببیند .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
8.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#اعراف آیه ۸۹
قَدِ افْتَرَيْنا عَلَى اللَّهِ كَذِباً إِنْ عُدْنا فِي مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللَّهُ مِنْها وَ ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ فِيها إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّنا وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحِينَ «اعرافا آیه 89»
(شعيب به مخالفان گفت:) اگر پس از آنكه خداوند مارا از آيين شما نجات داد، دوباره به آن برگرديم بىگمان بر خدا دروغ بستهايم، ما را نسزد كه به آيين شما برگرديم، مگر آنكه خدا بخواهد كه او پروردگار ماست (خدا هم هرگز چنين نخواهد خواست). پروردگارِ ما بر هر چيز احاطهى علمى دارد، ما بر خداوند توكّل كردهايم. پروردگارا! ميان ما و قوم ما به حقّ داورى و راهگشايى كن كه تو بهترين داوران و راهگشايانى.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
قَدِ افْتَرَيْنا عَلَى اللَّهِ كَذِباً إِنْ عُدْنا فِي مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللَّهُ مِنْها وَ ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ فِيها إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّنا وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحِينَ «اعرافا آیه 89»
(شعيب به مخالفان گفت:) اگر پس از آنكه خداوند مارا از آيين شما نجات داد، دوباره به آن برگرديم بىگمان بر خدا دروغ بستهايم، ما را نسزد كه به آيين شما برگرديم، مگر آنكه خدا بخواهد كه او پروردگار ماست (خدا هم هرگز چنين نخواهد خواست). پروردگارِ ما بر هر چيز احاطهى علمى دارد، ما بر خداوند توكّل كردهايم. پروردگارا! ميان ما و قوم ما به حقّ داورى و راهگشايى كن كه تو بهترين داوران و راهگشايانى.
نکته ها
«ملت»، به معناى كيش و آيين است، چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم: «مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْراهِيمَ» «1».
«فتح» در اين گونه موارد، به معناى قضاوت و داورى براى راهگشايى است، يعنى سخن آخر را خداوند مىگويد تا از بنبست خلاص شده و راه باز شود.
چون ياران شعيب عليه السلام، دين را بر اساس بيّنه و استدلال پذيرفتهاند، نه هوا و هوس؛ پس آن را رها نخواهند كرد. مگر آنكه خداوند دستور دهد و خداوند هم هرگز دستور بازگشت به شرك و كفر را نمىدهد، چون معمولًا كسى از دستورش بر مىگردد كه از كردارش پشيمان شود و خداوند هرگز چنين نيست.
«1». حج، 78.
جلد 3 - صفحه 117
پیام ها
1- ارتداد وبرگشت از آرمانها و عقائد حقّ و پذيرفتن شريك براى خداوند، نوعى افترا بر خدا و پيمانشكنى است. قَدِ افْتَرَيْنا ... ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ
2- شرك، اسارت و يكتاپرستى، نجات است. «بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللَّهُ»
3- مؤمن، هرگز نبايد از حقّ عدول و بر عقائدش سازش كند. ما يَكُونُ لَنا ...
(عقبگرد و ارتجاع، ممنوع است و تساهل وتسامح همه جا ارزش نيست.)
4- هدايت و ضلالت در دائرهى اراده خداوند است. «إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ»
5- دليل تسليم شدن و پذيرفتن ربوبيّت خداوند، علم بىپايان اوست. إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ ... وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً
6- دليل توكّل ما بر خداوند نيز علم مطلق او بر همه چيز است. «وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا»
7- براى پايدارى در ايمان، از خداوند استمداد و به او توكّل كنيم. ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ ... عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا
8- در برابر پيشنهادهاى شوم دشمنان، بايد با توكّل بر خدا، قاطعانه ايستاد. ما يَكُونُ لَنا ... تَوَكَّلْنا
9- واگذارى داورى به خداوند، نمونه ومصداق توكّل و تسليم است. عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا رَبَّنَا افْتَحْ ...
10- در دعا، رعايت تناسب بين خواسته و اسماى الهى مطلوب است. آنجا كه نياز به فتح داريم، خدا را با خيرالفاتحين صدا مىزنيم. افْتَحْ ... خَيْرُ الْفاتِحِينَ
11- لازمهى داورى صحيح، علم وآگاهى همهجانبه است. داورى، حقّ كسى است كه همه چيز را مىداند. وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً ... رَبَّنَا افْتَحْ ...
12- داورى، از شئون ربوبيّت خداوند است. «رَبَّنَا افْتَحْ»
13- هدف انبيا تثبيت و بر كرسى نشاندن حرف حقّ است، نه سخن خويشتن.
«افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ»
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 118
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️قرآن سفرۀ هفتاد رنگ خداست؛ ادیبان، فقیهان و حکیمان هر کدام بسته به ذائقۀ خود از این مائدۀ آسمانی لقمهچینی میکنند، حساب عاشقان اما جداست. همه مشغول سفرهاند و آنها غرق در تماشای سفرهدار.
📖طه آیه ۸۴
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔰#فضیلت_سوره
🔹سوره مبارکه#کوثر
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَنْ قَرَأَ هَذِهِ السُّورَهًَْ سَقَاهُ اللَّهُ تَعَالَی مِنْ نَهَرِ الْکَوْثَرِ وَ مِنْ کُلِّ نَهَرٍ فِی الْجَنَّهًِْ وَ کَتَبَ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ بِعَدَدِ کُلِّ مَنْ قَرُبَ قُرْبَاناً مِنَ النَّاسِ یَوْمَ النَّحْرِ وَ مَنْ قَرَأَهَا لَیْلَهًَْ الْجُمُعَهًِْ مِائَهًَْ مَرَّهًٍْ رَأَی النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) فِی مَنَامِهِ رَأْیَ الْعَیْنِ لَا یَتَمَثَّلُ بِغَیْرِهِ مِنَ النَّاسِ إِلَّا کَمَا یَرَاهُ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هرکه این سوره را بخواند، خداوند همچون کسی که کعبه را طواف میکند و در مسجد الحرام معتکف میشود، به او پاداش میدهد و چون این سوره بر غذایی خوانده شود که ترس از خوردن آن میرود، شفابخش آن غذا شود، بهگونهای که خورندهاش را به هیچ روی نیازارد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۶
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺