فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ نخستین آیات از قرآن کریم (آیات ۱ الی ۵ سوره علق) که توسط فرشته وحی، بر قلب نورانی پیغامبر خاتم «درود همیشهی خداوند بر او و خاندانش باد» در سحرگاه ۲۷ رجب سال چهلم از عامالفیل در غار حراء (در دل کوه نور در شهر مکه) فرود آمد ...
✨☀️✨
✨ ٱقْرَأْ وَ رَبُّكَ ٱلْأَكْرَمُ ✨ (۳)
بخوان (ای پیامبر!) و پروردگارت [از همه] بزرگوارتر است
✨ ٱلَّذِي عَلَّمَ بِٱلْقَلَمِ ✨ (۴)
[همان] که بهوسیلهی قلم [نوشتن] آموخت
✨ عَلَّمَ ٱلْإِنسَٰنَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ✨ (۵)
به انسان آنچه را که نمیدانست [به تدریج] آموخت.
☀️ سوره عَلَق، آیات ۳ الی ۵
✨☀️✨
👤 الشیخ #مصطفی_اسماعیل رَحِمَهُالله
🎵 در اوج مقام #رست
از زیباترین و باشکوهترین جواب رستهای استاد 👌🏻
◀️ به قرائت #حمزه
🕊✨☀️✨🕊
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🌎 #اعجاز_قرآن #مهم
☄اخبار قرآن درمورد #پایان_جهان
Our Sun Will Die, to Be Epic
➤خورشید طی حماسهاي(عظیم) نابود خواهد شد
➢يَوْمٍ عَظيمٍ(مریم/37)
قیامت [حماسهاي] عظیم
═══┅┄
its outer layers will expand out to the orbit of Mars
➤لایههای بیرونی آن تا مدار مریخ بازتر میشوند(کوتوله تاریک)
➢إِذَا الشّمْسُ كُوِّرَت(تکویر/1)
خورشید لایهلایه و تاریک خواهد شد
═══┅┄
engulfing our planet
➤(خورشید به زمین نزدیک میشود و)سیاره ما را ميبلعد!
➢وَجُمِعَ الشّمْسُ وَالْقَمَر(قیامة/9)
خورشيد و ماه جمع شوند!
═══┅┄
Our oceans will evaporate, surface too hot for water to form
➤اقیانوسهای زمین تبخیر میشوند و سطح آن برای تشکیل آب بسیار داغ میشود
➢وَإِذَاالْبِحَارُ سُجّرَت(تکویر/6)
آنگاه که دریاها به جوش آیند!
═══┅┄
When a star dies
➤ستاره مرگي خواهد داشت
➢وَإذَا النّجُومُ انكَدَرَت(تکویر/2)
و آنگاه كه ستارگان خاموش گردند!
🌐https://www.sciencealert.com/scientists-figured-out-how-and-when-our-sun-will-die-and-it-s-going-to-be-epic
"پساز این به کدامین سخن ایمان خواهید آورد"
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
11.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🐳با دیدن این نهنگ عظیم الجثه،
اینکه حضرت یونس (ع) در شکم نهنگ زنده مانده و به مناجات پرداخته را بهتر درک می کنیم.
‼️اشارۀ دقیق و زیرکانۀ خداوند به
کلمۀ "بلعیده شدنِ" حضرت یونس !
« فَالْتَقَمَه الْحُوتُ وَهُوَ مُلِيمٌ »
(صافات-142)
« پس ( او را به دريا افكندند و )
نهنگی او را بلعيد .»
قرآن در این آیه به بلعیده شدن حضرت یونس توسط نهنگ اشاره فرموده و به کلمۀ « جویده شدن» اشاره ای نفرموده!
علم امروز: بسیاری از نهنگها دندان ندارند و غذایشان را میبلعند. اکثر نهنگ ها دندان ندارند و بجای آن «والانه» دارند که به جای جویدن، غذا را می بلعند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💎دید ملکی و دید ملکوتی
یکی از راهها و تمرینهایی که انسان بخواهد ملکوتی فکر کند و دید ملکوتیش باز شود این است که سعی کند در هر چیزی، حقیقتش را در نظر بگیرد و متوجّه حقیقتش باشد.
مثلاً حقیقت #دنیا را 🏴امام موسی ابن جعفر علیهالصّلاةوالسّلام میفرمایند که؛ مَثَل دنیا مثل ماری خوش خط و خال و خوش رنگ است. پوستش نرم است ولی زیر این پوست نرم، سمّ کشندهای دارد
«وفي جَوفِهَا السَّمُّ النّاقِعُ »
مثل دنیا را ببینید مَثَل قشنگ و زیبایی است!
یک بچّهی کوچک که عقلش نمیرسد از مار پرهیز نمیکند و به طرف این مار میرود و با آن بازی میکند. ولی یک انسان بزرگ و عاقل، از همین مار پرهیز میکند.
از او بپرسند؛ چرا پرهیز میکنی؟!
میگوید: این مار، سمّ دارد و سمّ، کشنده است.
میگویند؛ تو این سم را از کجا دیدی؟! آن را نشان بده!
#عقل و علم او، این را به او میگوید.
انسان بواسطهی عمل کردن بر اساس آن #فهم ، که عقل در او ایجاد کرده است، دیدی پیدا کرده که به آن بصیرت میگویند. با نور بصیرت، میتواند ملکوت را ببیند.
چون سمّ را با دید چشم ندیده، با بصیرت دیده است. فهم او میگوید که این سمّ، کشنده است و باید از آن پرهیز کرد.
چرا بچّه پرهیز نمیکند؟!
همه میگویند؛ چون عقل ندارد.
🏴امام میفرمایند: مَثل دنیا، مثل این مار است. افرادی که عقل ندارند به طرف آن میروند و با آن بازی میکنند، ولی نمیفهمند زیر این پوستهی دنیا و عالم ملک، یک سمّ کشنده است، نیش میزند و عقل و هوش او را از بین میبرد.
مار که انسان را نیش میزند، مشاعر انسان از کار میافتد. سمّ مارها اینگونه است که انسان، دیدش را از دست میدهد، نمیبیند.
اوّل کور میشود، بعد کر میشود، حواسش را یکییکی از دست میدهد و بعد هم میمیرد.
افرادی هم که بیعقلی کردند و به طرف دنیا رفتند و از مال دنیا، نیش خوردند،
🏴خدای تعالیمیفرماید این افراد کسانی هستند که؛
«وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا»📚(اعراف، ۱۷۹)
اینها بینش خود را از دست دادهاند،
«وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا»📚(اعراف، ۱۷۹)
اینها گوش دارند ولی نمیشنوند! چشم دارند ولی نمیبینند!
«لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا»📚(اعراف، ۱۷۹)
قلب دارند ولی نمیفهمند!
«أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ»📚(اعراف، ۱۷۹)
💠استاد حاج آقا زعفریزاده
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
﴿تغییر سرنوشت بر عهده ماست﴾
در قرآن بارها به قانون کلی «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» اشاره کرده است.
تو به همان صورتی که در مقابل آینه قرار بگیری، همان گونه منعکس میشوی؛ اگر آنچه در نیت و عمل خود دارید تغییر دهید خدا مطابق همان برای شما تحوّل ایجاد میکند؛ پس مقدرات شما قبل از هر چیز و هر کس در دست خود شماست.
شانس و طالع و اقبال و جادو هیچ کدام پایه ای ندارد؛ پایه و اساس این است که هر ملتی که خود بخواهد سربلند و پیروز باشد و یا به عکس تن به ذلت و فساد و گناه ، بدهد سربلند و یا سرشکسته خواهد شد خداوند میفرماید هر مصیبتی که به شما میرسد به خاطر کارهایی است که به دست خود کردید و تازه خداوند از بسیاری از کرده های شما میگذرد (شوری /۳۰).
این اصل قرآنی میگوید برای پایان دادن به بدبختی ها و ناکامی ها در امور سیاسی و اجتماعی باید دست به انقلابی درونی بزنیم - یک انقلاب فکری و فرهنگی و ایمانی ـ و نسبت به گناهانی که در جامعه میشود بی تفاوتی را کنار بگذاریم و اصلاح را از درون شروع کنیم تا شکستها به پیروزی مبدل شود. سکوت مردم و بی تفاوتی آنها نسبت به ظلمهایی که به امامان میشد، موجب گردید که امام صادقها منزوی شوند.
ما امروز میبینیم گاهی گروههای مشکوکی که وضع دینی مشخص ندارند - در چهره گروه اسلامی با تضعیف عقاید اسلامی و تحقیر علمای
ربانی میخواهند دین اسلام و دین آموزان را در جامعه منزوی کنند تا به اهداف خود برسند .
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈بت شکنى ابراهیم علیه السلام
.... ادامه
🌺 ابراهیم پس از شکستن #بتها ، تبر را به گردن بت بزرگ آویخت و از #بتکده خارج شد .
🌸 مشرکان پس از بازگشت و روبرو شدن با صحنه #بتکده ، عامل این کار را ستمگر خوانده ، به #جستجوی او پرداختند :
* قالوا من فعل هذا بءآلهتنا انّه لمن الظالمین * ( انبیا ۵۹ )
🌺 احتمال داده شده که * #من * در این آیه ، موصوله و در نتیجه مفاد آیه ، پرس و جو از #عامل نباشد ؛
ولی به دلیل آنکه در #آیه بعد ، پاسخ گروهی از مشرکان نقل شده که *
قالوا سمعنا فتی از یذکرهم یقال له ابراهیم * ( انبیا ۶۰ ) این #احتمال نادرست مینماید .
🌸در پی معرفی #ابراهیم ، تصمیم بر آن شد تا او را در اجتماع #مشرکان حاضر کنند :
* قالوا فاتوا به علی اعین النّاس * ( انبیا ۶۱ )
🌺 و به این منظور ، به سرعت به سوی او شتافتند :
* فاقبلوا الیه یزفّون * (صافات ۹۴ )
🌸 از کلمه * #هذا * در آیه ۶۳ ( بل فعله کبیرهم هذا ) به دست میآید که این اجتماع در همان محل #بتکده بوده است .
🌺انگیزه مشرکان از #احضار ابراهیم ، در برابر اجتماع مردم ، آن بوده که اگر کسی او را در حال #شکستن بتها دیده ، گواهی دهد یا آنان که سخنان او را بر ضد بتها شنیدهاند ، گواهی داده ، از این راه از ابراهیم #اقرار بگیرند یا نظر بر آن بوده که مردم مجازات او را ببینند تا درس #عبرتی برای همگان باشد :
* لعلهم یشهدون * ( انبیا ۶۱ )
🌸 سرانجام ابراهیم علیه السلام #دستگیر شد و به نقلی ، او را نزد نمرود آورده ، از وی پرسیدند آیا تو با #خدایان ما چنین کردهای ؟
* قالوا ءانت فعلت هذا بآلهتنا یا ابراهیم * ( انبیا ۶۲ )
🌺 ابراهیم پاسخ داد : بلکه #بت بزرگ (که تبر را نیز به گردن دارد ) بادیگر #بتها چنین کرده است : * بل فعله کبیرهم هذا * ( انبیا ۶۳ )
ادامه دارد .....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#اعراف آیه ۱۴۵
وَ كَتَبْنا لَهُ فِي الْأَلْواحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْعِظَةً وَ تَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ فَخُذْها بِقُوَّةٍ وَ أْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِها سَأُرِيكُمْ دارَ الْفاسِقِينَ «اعراب آیه 145»
و در الواح (تورات) براى موسى، در هر موردى پندى و براى هر چيز تفصيلى نوشتيم. (اى موسى!) آنها را با قوّت بگير و به قوم خود فرمان بده كه بهترين آنها (مثلًا از ميان عفو و قصاص، عفو) را بگيرند. به زودى جايگاه فاسقان را به شما نشان مىدهم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ كَتَبْنا لَهُ فِي الْأَلْواحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْعِظَةً وَ تَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ فَخُذْها بِقُوَّةٍ وَ أْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِها سَأُرِيكُمْ دارَ الْفاسِقِينَ «اعراف آیه 145»
و در الواح (تورات) براى موسى، در هر موردى پندى و براى هر چيز تفصيلى نوشتيم. (اى موسى!) آنها را با قوّت بگير و به قوم خود فرمان بده كه بهترين آنها (مثلًا از ميان عفو و قصاص، عفو) را بگيرند. به زودى جايگاه فاسقان را به شما نشان مىدهم.
نکته ها
مراد از «الواح»، همان سنگ نبشتههاى تورات است كه در آيهى قبل به آن اشاره شد.
در اينكه مراد از احسن در «وَ أْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِها» چيست، اقوال مختلفى بيان شده است، از جمله: مراد با بهترين قدرت گرفتن، يا بهترين گرفتن از حيث علم و عمل، يا در دَوَرانِ امر بين اهمّ و مهمّ، بهترين عمل را انجام دادن است و يا مراد اين است كه دستورات تورات، احسن تمام قوانين و دستوراتِ آن زمان است. امّا احسن مطلق، قرآن است، چنانكه خداوند مىفرمايد: «وَ اتَّبِعُوا أَحْسَنَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذابُ بَغْتَةً وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ» «1»
ممكن است مراد از آيه اين باشد كه اگر با قدرت به تورات عمل كنيد، بر دشمنان غالب خواهيد شد و خانههاى آنها را به دست مىآوريد.
«1». زمر، 55.
جلد 3 - صفحه 172
امام صادق عليه السلام فرمود: عبارت «مِنْ كُلِّ شَيْءٍ»، بيانگر آن است كه خداوند تمام امور را براى موسى عليه السلام بيان نكرده است. «1»
مراد از «دارَ الْفاسِقِينَ» يا كاخ و دربار فرعونيان است يا خانههاى ساكنان بيتالمقدّس قبلاز ورود قوم موسى و ممكن است مراد جايگاه متخلّفان از دستورات موسى در قيامت باشد. «2»
پیام ها
1- تورات، به صورت نوشته نازل شده است. «كَتَبْنا»
2- در يافت وحى، نياز به قوّت، اراده و جدّيت دارد. «فَخُذْها بِقُوَّةٍ وَ أْمُرْ قَوْمَكَ»
3- در ميان چند راه و برنامه، بايد بهترين روش را انتخاب و با بهترين توان انجام داد. «بِأَحْسَنِها»
4- مخالفت با قانون آسمانى، فسق است و مجازات دارد. «سَأُرِيكُمْ دارَ الْفاسِقِينَ»
5- رهبر بايد در عمل پيشگام باشد. (خداوند، ابتدا به خود موسى عليه السلام دستور مىدهد، سپس به مردم) خذ ... يأخذوا
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺