eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نکته قرآنی: 🔹اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ 🔸روز حسابِ مردم نزدیک است اما آنان غافل و روی گردانند 📗سوره انبیاء، آیه ۱ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅قرآن میگه: ✴️تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ 📜(بقره253) بعضی از انبیا رو بر بعض دیگر برتری دادیم واقعا هم همینطوره مثلا حضرت یونس بعد از سی سال دعوت از اینکه مردم ایمان نمیاوردن عصبانی شد ✴️وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا 📜(انبیا87) اما حضرت نوح بعد از 950 سال باز خدا میگه ✴️وَلَا تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا إِنَّهُم مُّغْرَقُونَ 📜(هود 37) دیگه درمورد مردم پیش من وساطت نکن که میخوام عذابشون کنم کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
حضرت از خدا خواست یک ملک و قدرتی خدا بهش عطا کنه که بی نظیر باشه ✴️وَهَبْ لِي مُلْكًا لَّا يَنبَغِي لِأَحَدٍ مِّن بَعْدِي 📜(ص35) اما در مقابل حضرت طبق چیزی که از روایات داریم کاملا زاهدانه و به دور از جاه و جلال زندگی کردن انبیا در روحیات و ویژگی های فردی متفاوتن کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈 ...ادامه 👈 ۴ . تعبیر * اری فی المنام انّی اذبحک * نشان می‌دهد که علیه السلام به طور مکرر و به گفته‌ای ، سه شب پیاپی ( هشتم ، نهم و دهم ذیحجه ) ذبح اسماعیل را می‌دیده و از همین رو دریافته که به این امر است . 🌸 به نظری دیگر ، او در صدایی را شنیده که خداوند تو را به فرزندت فرمان می‌دهد . 🌺 بعضی بر آنند که خداوند در نیز این دستور را به او وحی کرده وگرنه ابراهیم نمی‌توانست به ترتیب اثر دهد . 🌸 به نظر بعضی ، این به دلیل سختی آن ، ابتدا در رویا به حضرت ابلاغ شد تا در حد لازم یابد ؛ آنگاه در بیداری بر آن تاکید شد . 👈 ۵ . در میان گذاشتن این با اسماعیل ، جلوه‌ای از الهی ابراهیم با فرزندش اسماعیل است . 🌺 به گفته ای ، آن بوده تا کار بر اسماعیل آسان‌تر باشد و نیز دوست داشته تا میزان فرزندش در راه خدا را بداند و به این وسیله ، او را برای این مهم آماده ساخته تا در این بزرگ ، آگاهانه وارد شود و فرزند نیز از لذت تسلیم و رضا و هم بزرگ در آخرت و ثنا در دنیا بهره برد . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
11.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً يَسْئَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ « اعراف آیه 187» از تو درباره‌ى قيامت مى‌پرسند كه چه وقت به پا مى‌شود؟ بگو: علم آن تنها نزد پروردگار من است، جز او كسى نمى‌تواند زمان آن را آشكار سازد. (فرا رسيدن قيامت،) در آسمان‌ها و زمين سنگين است، جز به صورت ناگهانى پيش نمى‌آيد. از تو چنان مى‌پرسند كه گويا از (زمان) آن آگاهى كامل دارى! بگو: علم آن تنها نزد خداوند است، ولى بيشتر مردم نمى‌دانند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً يَسْئَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ « اعراف آیه 187» از تو درباره‌ى قيامت مى‌پرسند كه چه وقت به پا مى‌شود؟ بگو: علم آن تنها نزد پروردگار من است، جز او كسى نمى‌تواند زمان آن را آشكار سازد. (فرا رسيدن قيامت،) در آسمان‌ها و زمين سنگين است، جز به صورت ناگهانى پيش نمى‌آيد. از تو چنان مى‌پرسند كه گويا از (زمان) آن آگاهى كامل دارى! بگو: علم آن تنها نزد خداوند است، ولى بيشتر مردم نمى‌دانند. نکته ها كفّار قريش، گروهى را نزد علماى يهود فرستادند تا مطالب و سؤالات دشوارى را فرا گرفته و از پيامبر صلى الله عليه و آله بپرسند و او از عهده‌ى پاسخگويى بر نيايد و محكوم شود. يكى از آن سؤال‌ها، تعيين زمان وقوع قيامت بود. «1» «السَّاعَةِ»، زمان شروع قيامت است، و «الْقِيامَةِ»، زمان حساب و كتاب، پاداش و جزا مى‌باشد. «2» «مرُسى»، به معناى ثبوت و وقوع است، «جبال راسيات»، يعنى كوه‌هاى استوار و محكم. «حَفِيٌّ»، به معناى پيگيرى و تحقيق است، حفىّ بودن پيامبر صلى الله عليه و آله، يعنى گويا پيامبر فرارسيدن روز قيامت را از خدا پرسيده و تحقيق كرده و مى‌داند. سنگينى قيامت در آسمان‌ها و زمين، شايد به خاطر بهم ريختگى كرات و بى‌نور شدن‌ «1». تفسير برهان. «2». تفسير مراغى. جلد 3 - صفحه 237 خورشيد و زير و رو شدن زمين باشد. و شايد مراد از سنگينى قيامت، سنگينى كيفرها در آن روز باشد. در دعاى كميل مى‌خوانيم: «وهذا ما لاتقوم لها السماوات و الارض»، آسمان‌ها و زمين طاقت تحمّل عذاب دوزخ را ندارند. از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله درباره‌ى ظهور و خروج حضرت قائم عليه السلام پرسيدند، حضرت فرمودند: «مثلهُ مثل الساعة» قيام او مثل برپايى قيامت ناگهانى است. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: «لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً». اين حديث از امام رضا عليه السلام نيز روايت شده است. «1» پیام ها 1- مردم، مكرّر از پيامبر سؤال مى‌كردند و گاهى از زمان وقوع قيامت مى‌پرسيدند. «يَسْئَلُونَكَ» (فعل مضارع نشان دوام و استمرار است) 2- جز خداوند، كسى از زمان برپايى قيامت آگاه نيست. «إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي» آرى، ندانستن زمان برپايى قيامت، براى آماده باش انسان بهتر است. 3- قيامت، قابل پيش‌بينى نيست و در زمانى كه انتظارش نمى‌رود، ناگهانى رخ خواهد داد. «بَغْتَةً» ( «بَغْتَةً» در موردى بكار مى‌رود كه انسان حتّى احتمال و حدس آن را نيز در ذهن خود نداشته باشد) 4- قيامت بسيار گران وسنگين است، حتّى بر آسمان‌ها و زمين، تا چه رسد به انسان‌ها. «ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» 5- در مورد آنچه نمى‌دانيم، از گفتنِ «نمى‌دانم» نهراسيم. در اين آيه پيامبر دوبار فرمان يافته كه بگويد: قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي‌ ... قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ‌ و در جاى ديگر نيز مى‌فرمايد: سرنوشت خود و شما را نمى‌دانم. «قُلْ ما كُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ وَ ما أَدْرِي ما يُفْعَلُ بِي وَ لا بِكُمْ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا ما يُوحى‌ إِلَيَّ» «2» 6- ندانستن خصوصيّات و جزئيّات قيامت، ضررى به اصل نبوّت ومعاد نمى‌زند. «1». تفسير نورالثقلين. «2». احقاف، 9. جلد 3 - صفحه 238 هيچ كس از زمان و مكان مرگ خود آگاه نيست، ولى اين دليل انكار اصل مرگ نمى‌شود. «إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِى الْمُلْكَ مَنْ تَشَآءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَآءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشَآءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشَآءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى‏ كُلِّ شَى‏ءٍ قَدِيرٌ (آل‌عمران/۲۶) 🔹بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر كس (طبق مصلحت و حكمت خود) بخواهى حكومت مى‌دهى و از هر كس بخواهى حكومت را مى‌گیرى و هر كه را بخواهى عزّت مى‌بخشى و هر كه را بخواهى ذلیل مى‌نمایى، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایى. 🔸در تفاسیر مى‌خوانیم كه پیامبر اکرم ‌صلى الله علیه و آله پس از آنكه مكّه را فتح نمود، وعده‌ى فتح ایران و روم را به مسلمانان داد. در آن موقع منافقان با تعجّب به یكدیگر نگاه مى‌كردند كه این آیه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آیه را در موقع حفر خندق دانسته‌اند. آن زمان كه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله كلنگ را بر سنگ زد و از آن جرقه‌اى برخاست، فرمود: من در این جرقه‌ها، فتح كاخ‌هاى مدائن و یمن را از جبرئیل(ع) دریافت كردم. منافقان با شنیدن این سخن، لبخند تمسخر مى‌زدند كه این آیه نازل شد. 🔸آنچه در این آیه در مورد اعطاى عزّت و ذلّت از جانب خداوند آمده، طبق قوانین و سنّت اوست و بدون جهت و دلیل، خداوند كسى را عزّت نمى‌بخشد و یا ذلیل نمى‌سازد. مثلاً در روایات مى‌خوانیم: هر كس براى خداوند تواضع و فروتنى كند، خداوند او را عزیز مى‌كند و هر كس تكبّر نماید، خدا او را ذلیل مى‌گرداند. بنابر این عزّت و ذلّت از خداست، ولى ایجاد زمینه‌هاى آن به دست خود ماست. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️مالک واقعى تمامى حكومت‌ها خداست. مُلک براى غیر خدا، موقّتى و محدود است. «مالک الملک» ▫️اكنون كه مالک اوست پس دیگران امانتدارى بیش نیستند و باید طبق رضاى مالک اصلى عمل كنند «مالک الملک» ▫️اگر انسان مالک مُلک نیست چرا از داشتن آن مغرور، و با از دست دادنش مأیوس شود! «مالک الملک» ▫️خداوند به هر كس كه شایسته و لایق باشد، حكومت مى‌دهد. همان‌گونه كه به سلیمان، یوسف، طالوت و ذوالقرنین(علیهم السلام) عطا نمود. «تؤتى الملک من تشاء» ▫️حكومت و حاكمیّت، دلبستگى‌آور است. «نزع» به معناى كندن است و نشانه یک نوع دلبستگى است. ▫️عزّت و ذلّت به دست خداست، از دیگران توقّع عزّت نداشته باشیم (نساء/۱۳۹) «تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء» ▫️توحید در دعا و عبادت یک ضرورت است.(در مناجات شعبانیه: الهی بیدک لا بیدک غیرک زیادتی و نقصی) «بیدک الخیر» ▫️آنچه از اوست، چه دادن‌ها و چه گرفتن‌ها، همه خیر است، گرچه در قضاوت‌هاى عجولانه‌ى ما فلسفه‌ى آن را ندانیم. «بیدک الخیر» ▫️سرچشمه‌ى بدى‌ها عجز و ناتوانى است. از كسى كه بر هر كارى قدرت دارد چیزى جز خیر سر نمى‌زند. «بیدک الخیر انک على كلّ شى‌ء قدیر» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
16.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُّبِينًا 🌹تلاوت آیه ۱۷۴ سوره نساء🌹 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا