eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ « انفال آیه 66» اكنون خداوند، (در امر جهاد) بر شما تخفيف داد ومعلوم داشت كه در شما ضعف راه يافته است. پس اگر صد نفر از شما پايدار باشد، بر دويست نفر (از كفّار) پيروز مى‌شود، و اگر از شما هزار نفر باشند، بر دو هزار نفر (از آنان) با خواست خداوند پيروز مى‌شوند. و خداوند با صابران است. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ « انفال آیه 66» اكنون خداوند، (در امر جهاد) بر شما تخفيف داد ومعلوم داشت كه در شما ضعف راه يافته است. پس اگر صد نفر از شما پايدار باشد، بر دويست نفر (از كفّار) پيروز مى‌شود، و اگر از شما هزار نفر باشند، بر دو هزار نفر (از آنان) با خواست خداوند پيروز مى‌شوند. و خداوند با صابران است. نکته ها مراد از «ضَعف» در آيه، ضعف در ايمان و روحيّه است، چون سپاه اسلام از نظر عِدّه و عُدّه، كم نشده بود. در اين آيه و آيه‌ى قبل، به سه مسأله‌ى روحى كه عامل پيروزى است و نبود آن زمينه‌ساز جلد 3 - صفحه 354 شكست است، اشاره شده است: صبر، ايمان و آگاهى. البتّه نقش اصلى در پيروزى، اذن و اراده‌ى خداست وگرنه در جنگ حُنين، با آن همه جمعيّت، مسلمانان شكست خورده و گريختند: أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ‌ ... ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ‌ «1» احكام متفاوت اين آيه و آيه‌ى قبل، در ارتباط با دو گروه مختلف و در شرايط متفاوت است، نه اينكه حكم اوّل نسخ و باطل شده باشد. «2» پیام ها 1- در مديريّت، گاهى بايد به دليل تغيير شرايط و متناسب با مخاطب، آيين‌نامه‌ها تغيير كند و اين منافات با قاطعيّت ندارد. «الْآنَ خَفَّفَ» 2- تعيين تكليف و تغيير قانون، تنها به دست خداوند است. «خَفَّفَ اللَّهُ» 3- ايمان، قابل كاهش و افزايش است. «أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً» 4- همه جا جمعيّتِ زياد سبب قوى‌شدن روحيّه نيست، گاهى جمعيّت زياد مى‌شود، ولى روحيّه تنزّل پيدا مى‌كند. «أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً» 5- در قانونگذارى بايد به روحيّه و توان افراد نيز توجّه داشت. «خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً» 6- عامل اصلى شكست، از درون است نه بيرون. «فِيكُمْ ضَعْفاً» 7- فرماندهان بايد به روحيه، نشاط، ايمان و تصميم سپاه اسلام توجّه داشته باشند. «عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً» 8- ضعف اراده، گاهى توان رزمى و روحى ده برابر را به دو برابر كاهش مى‌دهد. (يعنى هشتاد درصد كاهش) «مائة يغلبوا مأتين» در حالى كه در آيه‌ى قبل آمده بود: «مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً» 9- مسلمانان حتّى در حال ضعف روحيّه نيز بايد دو برابر كافران قدرت داشته باشند. فِيكُمْ ضَعْفاً ... إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ‌ «1». توبه، 25. «2». تفسير نمونه. جلد 3 - صفحه 355 10- به پيروزى خود مغرور نشويم كه پيروزى با اراده‌ى اوست. «بِإِذْنِ اللَّهِ» 11- انسان صابر، محبوب خدا و در پناه او و مشمول امدادهاى الهى است. «وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ» 12- شعار «واللّه مع الصابرين» بايد در جبهه‌هاى جنگ و هرجا كه نياز به مقاومت و صبر است، تلقين شود. «وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: 🌷به نام خداوندی که میخنداندومیگریاند 🌷وانه هو اضحک وابکی...............۴۳ نجم وخداوند است که میخنداندومیگریاند. 🌷وتضحکون ولاتبکون .وانتم سامدون..۶۰ نجم و می‌خندید وگریه نمی کنیدو ازخدا غافلید. 🌷وممن هدینا واجتبینا اذا تتلی علیهم آیات الرحمن خرو سجدا وبکیا.....................۵۸مریم هدایت شدگان وانتخاب شدگان، وقتی به آیات قرآن توجه میکنند، سجده وگریه میکنند @Targomeh
{فَاللّهُ‌هُوَ‌الوَلیُّ‌وَ‌هُوَ‌عَلَی‌کُلِّ‌شِیء‌قَدِیرُ...} دوست‌‌حقیقی‌‌خداست‌‌و‌تنها‌اوست که‌برهرکاری‌‌تواناست! ±دل‌‌بسپار‌‌به‌‌خدایی‌‌که‌وقتی‌ همه‌‌رهایت‌‌کردند‌کنارت‌‌بود. -سوره‌شوری۹ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ در آخرت، هر چیزی را با سنجه خاص خودش می‌سنجند. سنگ ترازوی خون شهید مرکب عالم است. روایت می‌گوید مرکب دانشمندان با خون شهیدان وزن می‌شود و مرکب بر خون می‌چربد و خوش به حال کسی که به هر دو فضیلت آراسته باشد. 📖حج: ۵۸ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَزَكَرِيَّا إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ ﴿۸۹﴾ 🔸 و (یاد آر حال) زکریا را هنگامی که خدای خود را ندا کرد که بار الها، مرا یک تن و تنها وامگذار (و به من فرزندی که وارث من باشد عطا فرما) که تو بهترین وارث اهل عالم هستی. 🔅 فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَىٰ وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا ۖ وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ ﴿۹۰﴾ 🔸 ما هم دعای او را مستجاب کردیم و یحیی را به او عطا فرمودیم و جفتش را (که نازا بود) برای او شایسته (همسری و قابل ولادت) گردانیدیم، زیرا آنها در کارهای خیر تعجیل می‌کردند و در حال بیم و امید ما را می‌خواندند و همیشه به درگاه ما خاضع و خاشع بودند. 💭 سوره: انبیاء @Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی : 🍂 باطل ستیز باشید. 🍂 🍂ثمرات تقابل حق و باطل :🍂 🔸لِیَجْعَلَ ما یُلْقِی الشَّیْطانُ فِتْنَةً لِلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِیَةِ قُلُوبُهُم......وَ لِیَعْلَمَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَیُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ (حج/۵۳ و ۵۴) ✅در طول تاریخ، تقابل بین حق و باطل وجود داشته و شیاطین در برنامه ها و اهداف انبیا، اخلالگری می کرده اند. ✅اما فایده ی این درگیری و تقابل، این است که : ⚡️۱ـ انسانهایی که قلب مریض یا قسی دارند، خود را در این آزمایش نشان داده و مشخص می گردند. ⚡️۲ـ انسانهای عالم و آگاه نیز در راه حق ثابت قدم تر شده و قلبی خاضع پیدا می کنند و از هدایتهای خاص الهی بهره مند می گردند. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰اهل ایمان وعمل صالح که باشی خدا وعده کرده تو را محبوب قلبها میکنه ✴️إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا (مریم96) ✅و همه ی ما تحقق وعده ی خدا را دیدیم هیچ وقت خدا از وعده هاش تخلف نمیکنه @Targomeh
در تشکر و قدر دانی اینم آیشو همه بلدید ✴️الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (فاتحه2) هر حمدی در عالم اتفاق بیفته در حقیقت مال خداست ✅"ربّ" در عربی به کسی میگن که متکفل تمام امور باشه 🔸ربُّ البیت یعنی صاحب خانه 🔹ربُّ الولد یعنی همه کاره ی بچه حالا ربُّ العالمین یعنی همه کاره ی تمام عالم یعنی حتی وقتی پدر رب بچه هست در حقیقت رب واقعی خداست اگه مادر ی محبتی به بچه داره در حقیقت این محبت از خداست پس اگه بچه از مادرش بخاطر غذایی که گذاشته تشکر میکنه حواسمون باشه در حقیقت داره از خدا تشکر میکنه 💢توحید در تشکر یعنی حواست باشه هرخیری از هرجایی بهت رسیده از خداست پس تشکرت از هرکسی در واقع تشکر از خداست @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️شیعه، ایتام آل محمد است. چون امام به منزلۀ پدر است و شیعه در عصر غیبت، دستش از دامان این پدر معنوی کوتاه است. روایت می‌گوید: پیامبر صلی‎الله‎علیه‌وآله‌در حالی که انگشت اشاره و میانی خود را نشان می‌داد فرمود: فردای قیامت، نسبت من با سرپرست یتیم مثل این دو انگشت است. اگر اکرامِ یتیمِ ظاهری اینقدر فضیلت دارد، کفالت یتیم معنوی یا رساندن او به امام زمانش چقدر فضیلت دارد؟! 📖فجر، آیۀ ۱۷ @Targomeh
نسبيت عام انيشتين و ارتباط آن با داستان اصحاب كهف ترجمه آيات 17 , 18 , 19 سوره كهف @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•\🍬\• سوره کافرون 💎پیام سوره: مهارت نه گفتن را یاد بگیریم 😇 👈یعنی مؤمن جایی که ببینه قبول کاری باعث میشه دچار مشکل بشه، به زحمت زیادی بیفته یا حتی گناه کنه باید خیلی راحت بگه :«نــــــــــــه»❌ سوره کافرون مال زمانی بود که مسلمانان تو سختی بودند،بت‌پرستان به پیامبرگفتند بیا تو خدای ما رو‌ عبادت کن ما هم خدای تو رو و تو رو در امتیازاتی که داریم شریک کنیم ، ولی پیامبر با اینکه‌ تـــو سختی بود، قاطعانه گفت:نه!!!! 🔹پس‌ما هم یاد بگیریم‌اگه دلمون‌چیزی خواست که با گفته های خدا یکی نبود به دلمون بگیم:«نه» 🔹اگه دوستمون دعوت به کاری کرد که دیدیم به درسمون یا اعتقادمون ضربه می‌زنیم بگیم: «نه» 🔹اگه دشمن ازمون کاری میخواد و مثلاً امتیازی میخواد بده بگیم:«نه» 🔹لَکُم دینکُم وَلِیَ دیِن🔹 @Targomeh
🔹وَمَتّعوهنَّ عَلَی المُوسِعِ قَدره وَ عَلَی المُقتر قَدَره و آنان را به طور پسندیده بهره‌مند کنید،توانگر به اندازه خودش و تنگدست به اندازه خودش 💌سوره مبارکه بقره آیه۲۳۶ 💎و اما مصداق آن در فارسی 🔸هرکه بامش بیش برفش بیشتر🔸 📚 گلستان ضرب المثهای فارسی @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«ﺑﻪ ﻛﺴﺎنیﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻭ ﻣﻈﻠﻮﻣﺎﻧﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻭ ﻗﺘﻞ ﻋﺎم ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻓﺎﻉ ﻭﺟﻬﺎﺩ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﺍﻟﺒﺘّﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﻳﺎﺭی ﺁﻧﺎﻥ ﻗﺎﺩﺭ ﺍﺳﺖ» (حج ۳۹) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️ 👹 > 👈ماهیت ابلیس> ......ادامه 👈 ج. ابلیس که ورزید و از انجام فرمان خداوند سر باز زد ، نمی‌تواند از ملائک باشد ؛ زیرا ملائک و هرگز در برابر فرمان الهی سرپیچی و گناه نمی‌کنند : * لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یومرون * ( تحریم ۶ ) 👿 بلکه از است که برخی فرمانبردار و برخی منحرف‌ند : * و انّا منّا المسلمون و منّا القاسطون * ( جن ۱۴ ) ، * و انّا منّا الصّالحون و منّا دون ذالک کنّا طرائق قددا * ( جن ۲ ) . 👈 د . ابلیس که از بود و از امر الهی سرپیچیده نمی تواند از ملائک باشد ؛ زیرا خداوند را رسولان خویش معرفی کرده است : * جاعل الملائکه رسلا * ( فاطر ۱ ) و کفر و فسق در رسولان الهی راه ندارد . 👺 ابلیس که به تصریح قرآن ، و نسل دارد ، از جن است : * افتتخذون و ذریّتة اولیاء من دونی * ( کهف ۵۰ ) 👿زیرا دارای جنسیت، آمیزش و در نتیجه ، توالد و تناسلاند: مردانی از به مردانی از جن پناه می‌برند : * و انّه کان رجال من الانس یعودون برجال من الجنّ * ( جن ۶ ) 👺 و در وصف زنان می‌فرماید : دست هیچ انس و پیش از ایشان به آنها نرسیده است : * لم یطمثهنّ انس قبلهم ولا جان * ( الرحمان ۵۶ و ۷۴ ) 👿 در حالی که از جنسیت و در نتیجه از و تناسل مبرّا هستند : * و جعلو الملائکه الّذین هم عباد الرحمن اناثا اشهدوا خلقهم * ( زخرف ۱۹ ) ادامه دارد........ @Targomeh
31.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما كانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرى‌ حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيا وَ اللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ «67» هيچ پيامبرى حقّ اسير گرفتن ندارد، مگر بعد از آنكه در آن (منطقه و) زمين، غلبه‌ى كامل يابد. شما (به خاطر گرفتن اسير وسپس آزاد كردن با فديه) به فكر متاع زود گذر دنيا هستيد، ولى خداوند (براى شما) آخرت را مى‌خواهد و خداوند، شكست ناپذير و حكيم است. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 ما كانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرى‌ حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيا وَ اللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ «67» هيچ پيامبرى حقّ اسير گرفتن ندارد، مگر بعد از آنكه در آن (منطقه و) زمين، غلبه‌ى كامل يابد. شما (به خاطر گرفتن اسير وسپس آزاد كردن با فديه) به فكر متاع زود گذر دنيا هستيد، ولى خداوند (براى شما) آخرت را مى‌خواهد و خداوند، شكست ناپذير و حكيم است. نکته ها «ثخن» به معناى ضخامت، غلظت و سنگينى است و در جنگ كنايه از استحكام و پيروزى و غلبه‌ى آشكار و قدرتمندانه است. اين آيه، هشدارى است كه اسير و فديه گرفتن براى آزادى آنان و جمع غنائم جنگى، مسلمانان را از هدف اصلى باز ندارد و ناخودآگاه ضربه نخورند. پیام ها 1- تعيين شيوه‌ى جنگ و اسير گرفتن، از وظايف پيامبر است. ما كانَ لِنَبِيٍ‌ ... 2- سنّت و سيره‌ى انبياى الهى اين بوده است كه تا پايگاهشان محكم نشده، نبايد اسير بگيرند. ما كانَ لِنَبِيٍ‌ ... حَتَّى يُثْخِنَ‌ 3- از خطر دنياگرايى، حتّى براى مؤمنان نبايد غافل شد. «تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيا» 4- در صحنه‌ى جنگ، پيش از تسلّط كامل بر دشمن، اسير گرفتن ممنوع است. جلد 3 - صفحه 356 ما كانَ‌ ... حَتَّى يُثْخِنَ‌ 5- وظيفه‌ى رزمنده، ابتدا تثبيت موقعيّت خود است (نه اسير گرفتن و جمع غنائم). «حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ» 6- تمركز در هدف و دورى از تشتّت در جنگ، يك ضرورت است. «حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ» 7- دنيا، ناپايدار و گذراست. «عَرَضَ الدُّنْيا» 8- سركوبى مخالفان دين و محكم كردن پايگاه توحيد، آخرت‌جويى است. حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ‌ ... وَ اللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ 9- هدف اصلى در جنگ و جهاد اسلامى، رسيدن به منافع اخروى (جلب رضاى خدا، تقويت حقّ وتلاش براى نجات مستضعفان) است، نه به دست آوردن غنائم و اسير و فديه گرفتن. «وَ اللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ» 10- رهنمودهاى خداوند در زمينه‌ى مسائل جنگ، حكيمانه و بكارگيرى آنها رمز عزّت وپيروزى است. «وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» 11- دين اسلام نه تنها بى‌ارتباط با مسائل اجتماعى و دنيوى نيست، بلكه در ريزترين مسائل تاكتيكى جنگ هم دخالت كرده و نظر داده است. (كلّ آيه) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: به 6 چیز نزدیک نشوید: 🌷1/.به مال یتیم نزدیک نشوید لاتقربوا مال الیتیم........۱۵۲ انعام و۳۴ اسراء 🌷2/. به عمل خلاف عفت نزدیک نشوید: لاتقربوالزنا.......................... 32 اسراء 🌷3/. به کارهاوحرفهای زشت نزدیک نشوید لاتقربوالفواحش.................. 151 انعام 🌷4/.مست نشوید ودرحال مستی نمازنخوانید 🌷لاتقربوالصلوه وانتم سکاری ..43 نساء 🌷5/.به حدودالهی نزدیک نشوید تلک حدودالله فلاتقربوها..۱۸۷بقره 🌷 6/.درحال عادت نزدیکی نکنید لاتقربوهن حتی یطهرن. ۲۲۲بقره 🌷شراب وقمار ،پلید وعمل شیطان است ازآن پرهیزکنید ۹۰ مائده @Targomeh