📚#دائره_المعارف_قرآن_کریم📚
✨#ایمان
....ادامه
🌈#روابط_معنایی_ایمان
👈2. #ایمان_و_یقین
🌺یقین نوعى #تصدیق و اعتقاد جزمى است که احتمال #کذب در آن نمىرود .
🌈 با استناد به آیاتى که میان #اهل_ایمان و یقین تمایز نهاده است، مىتوان به #دوگانگى ایمان و یقین نیز حکم کرد:
* انّ فی السّموات و الارض لآیات للمومنین * و فی خلقکم و ما یبثّ من دابّه ءایات لقوم یوقنون * ( جاثیه ۳-۴ )
🌺مومنان در این آیه کسانی هستند که با استفاده از آیات و نشانه های #آفاقی ، خدا و پیامبرش را تصدیق می کنند ؛
ولی اهل #یقین با تدبر و تفکر در آفرینش خودشان و دیگر جانداران روی زمین به #یقین می رسند .
🌈برخی از مفسران گفته اند :
#مقدم داشتن اهل ایمان بر اهل یقین در این آیات از باب ذکر بر اساس #ترقی است ،
بنابراین #یقین را می توان #برتر از ایمان شمرد ، چنان که حضرت ابراهیم علیه السلام با وجود اینکه ایمان داشت ، خواهان دیدن #رستاخیز مردگان بود تا به یقین و اطمینان قلبی دست یابد . ( بقره ۲۶۰ )
🌺در مورد کاربرد * #ایقان * به جای * #ایمان * در آیه ۴ بقره نیز گفته شده که تقوا با ایمان #صرف کامل نمی شود ّ
بلکه باید همراه #یقین باشد تا هیچگونه فراموشی درپی نیاید .
🌈 اهل یقین در این معنا ،اصطلاحی است #قرآنی که بر کمال ایمان دلالت دارد ،
افزون بر این ، #مفهوم ایمان با معنای لغوی یقین نیز تفاوت دارد که از آیه ۱۴ نمل این #تفاوت به خوبی روشن است .
🌺در این آیه آمده است که گروهی با وجود یقین به #نشانه های الهی آنها را از روی ظلم و سرکشی انکار کردند :
* و جحدوا بها و استیقنتها انفسهم ظلما و علّوا .... *
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
02.Baqara.159.mp3
1.3M
#تفسیر
سوره ی مبارکه ی #بقره
آیه9⃣5⃣1⃣
* إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدى مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ *
كسانى كه آنچه را از دلائل روشن و اسباب هدايت را نازل كردهايم، با آنكه براى مردم در كتاب بيان ساختهايم، كتمان مىكنند، خداوند آنها را لعنت مىكند و همه لعنت كنندگان نيز آنان را لعن مىنمايند.
گرچه مورد آيه، دانشمندان يهود و نصارى هستند كه حقايق تورات و انجيل را براى مردم بيان نمىكردند، ولى جملهى «يَكْتُمُونَ» كه دلالت بر استمرار دارد، شامل تمام كتمان كنندگان در طول تاريخ مىشود. چنانكه لعنت پروردگار نيز تا ابد ادامه خواهد داشت.
كتمان حقّ مىتواند صورتهاى مختلفى داشته باشد، گاهى با سكوت و عدم اظهار حقّ، گاهى با توجيه و گاهى با سرگرم كردن مردم به امور جزئى و غافل ساختن آنها از مسائل اصلى است. در مواردى همانند اسرار مؤمنان يا عيوب برادران دينى، كتمان واجب يا مستحبّ است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع#تفسیر سوره بقره - آیه ۱۵۹
إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدى مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ
كسانى كه آنچه را از دلائل روشن و اسباب هدايت را نازل كردهايم، با آنكه براى مردم در كتاب بيان ساختهايم، كتمان مىكنند، خداوند آنها را لعنت مىكند و همه لعنت كنندگان نيز آنان را لعن مىنمايند.
گرچه مورد آیه، دانشمندان یهود و نصارى هستند که حقایق تورات و انجیل را براى مردم بیان نمى کردند، ولى جمله «یکتمون» که دلالت بر استمرار دارد، شامل تمام کتمان کنندگان در طول تاریخ مى شود. چنانکه لعنت پروردگار نیز تا ابد ادامه خواهد داشت.
کتمان حقّ مى تواند صورت هاى مختلفى داشته باشد، گاهى با سکوت و عدم اظهار حقّ، گاهى با توجیه و گاهى با سرگرم کردن مردم به امور جزئى و غافل ساختن آنها از مسائل اصلى است. در مواردى همانند اسرار مؤمنان یا عیوب برادران دینى، کتمان واجب یا مستحبّ است.
گناه کتمان، بیشتر از جانب علما است. در آیه ۱۸۷ سوره آل عمران نیز آمده است که خداوند از اهل کتاب پیمان گرفت تا حقایق را براى مردم بیان کرده و کتمان نکنند. «واذا اخذ اللّه میثاق الّذین اوتوا الکتاب لتبیّننّه للنّاس ولاتکتمونه» در روایات آمده است: روز قیامت به دهان کتمان کنندگان حقّ، لجام زده مى شود.
پیام ها
۱- ظلم فرهنگى، بدترین ظلم هاست که لعنت خالق و مخلوق را به دنبال دارد. «یکتمون... یلعنهم اللّه و یلعنهم اللاعنون»
۲- کتمان، حقّ ممنوع است، چه کتمان معجزات و دلائل حقّانیّت باشد؛ «البیّنات» و چه کتمان رهنمودها و ارشادات. «الهُدى»
۳- کتمان حقّ، بزرگترین گناهان است. چون مانع هدایت مردم و باقى ماندن نسل ها در گمراهى است. «یلعنهم اللَّه»
۴- کتمان حقّ، ظلم به دین خدا و حقّ مردم نسبت به هدایت یافتن است. لذا کتمان کنندگان حقّ را، خدا و مردم لعنت مى کنند. «یلعنهم اللَّه و یلعنهم اللاعنون»
۵ - نفرین و لعنت مردم، مؤثر است و باید از اهرم نفرت مردم براى نهى از منکر استفاده نمود. «یلعنهم اللاعنون»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
#آیات_نامدار
💠منظور از آیه کتمان
به آیه ۱۵۹ سوره بقره که در مذمت و سرزنش کتمان کنندگان حق، نازل شده است "آیه کتمان" می گویند:" ان الذین یکتمون ماانزلنا من البینات والهدی من بعد مابینّاه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون؛ کسانی که دلایل روشن، و وسیله هدایتی را که نازل کردهایم، بعد از آن که در کتاب برای مردم بیان نمودیم کتمان کنند، خدا آنها را لعنت میکند. و همه لعن کنندگان نیز، آنها را لعن میکنند."
🗞شأن نزول آیه کتمان
در شأن نزول این آیه، "جلال الدین سیوطی" از "ابن عباس" نقل کرده است که:چند نفر از مسلمانان همچون "معاذ بن جبل" و "سعد بن معاذ" و "خارجة بن زید"، از دانشمندان یهود درباره برخی از مطالب تورات - که ارتباط با ظهور و بعثت پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآله) داشت - سؤال هایی کردند، ولی آنان واقع مطلب و حقیقت امر را کتمان نمودند و توضیحی ندادند؛ بدین مناسبت آیه مورد بحث نازل شد و مسئولیت کتمان حق را به آنها گوشزد کرد.
🗞عمومیت آیه کتمان
روی سخن این آیه، علمای یهود است؛ ولی این معنا هرگز مفهوم آیه را که یک حکم کلی و عمومی درباره کتمان کنندگان حق است، محدود نخواهد کرد.
از این روی در کتابهای تفسیری شیعه آمده است که این آیه شامل کتمان فضایل اهل بیت (علیهمالسلام) نیز می شود.
در برخی از روایات آمده که مراد از این آیه،کتمان امامت و خلافت خاندان پیامبر(ص) است.
🗞مذمت کتمان
در مذمت کتمان حق در منابع اسلامی احادیث فراوانی وجود دارد.
🗞موارد استدلال به آیه کتمان
در کتابهای اصول این آیه از ادله "حجیت خبر واحد" به شمار آمده است، بدین بیان که "ماانزلناً دارای مفهوم عام است و شامل احکام شرعی نیز می شود، و احادیث منقول از معصومان -علیهم السلام - از مصادیق بینات و هدی است .
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
159بقرهکتمانحقیقتاستادرنجبر.mp3
2.28M
تفسیر ایه ۱۵۹ بقره استاد رنجبر
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
🔹️⚜🔹️⚜🔹️⚜🔹️⚜🔹️⚜
⚜🔹️نام سوره: بقره
⚜🔹️شماره آیه:《۱۵۹》
⚜🔹️إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ ۙ أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ
کسانى که دلایل روشن،و هدایتى را که نازل کرده ایم، پس از آن که آن را در کتاب (آسمانى آنها) براى مردم بیان نمودیم، کتمان کنند، خدا آنها را لعنت مى کند. و همه لعن کنندگان نیز، آنها را لعن مى کنند.
🔹️⚜🔹️⚜🔹️⚜🔹️⚜
⚜🔹️تفسیر آیه:
👌🌹گر چه روى سخن در این آیه، طبق شأن نزول، به علماى یهود است، ولى این معنى هرگز مفهوم آیه را که یک حکم کلى و عمومى درباره کتمان کنندگان حق بیان مى کند، محدود نخواهد کرد.
👌آیه شریفه، این افراد را با شدیدترین لحنى😡 مورد سرزنش قرار داده مى فرماید: «کسانى که دلائل روشن و وسائل هدایتى را که نازل کرده ایم بعد از آن که در کتاب براى مردم بیان نمودیم، کتمان کنند، خدا آنها را لعنت مى کند😢😞 (نه فقط خدا) بلکه همه لعنت کنندگان نیز آنها را لعن مى کنند» (إِنَّ الَّذینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَیِّناتِ وَ الْهُدى مِنْ بَعْدِ ما بَیَّنّاهُ لِلنّاسِ فِی الْکِتابِ أُولئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللّهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللاّعِنُونَ).
👌🌹از این آیه، به خوبى استفاده مى شود که هم خدا، و هم تمامى بندگان خدا و فرشتگان او از این کار بیزارند، و به تعبیر دیگر، «کتمان حق» عملى است که خشم😡 همه طرفداران حق😌 را بر مى انگیزد، چه خیانتى از این بالاتر که دانشمندان، آیات خدا را که امانت هاى او است به خاطر منافع شخصى خویش کتمان کنند و مردم را به گمراهى بکشانند.
👌🌹جمله «مِنْ بَعْدِ ما بَیَّنّاهُ لِلنّاسِ فِی الْکِتابِ» اشاره به این است که: این گونه افراد در واقع زحمات پیامبران و فداکارى مردان خدا را در نشر آیات پروردگار با کتمان خود، بر باد مى دهند، و این گناهى است بزرگ و غیر قابل اغماض.
👌🌹ضمناً باید توجه داشت کلمه «یَلْعَنُ» که به خاطر تأکید دو مرتبه در آیه ذکر شده «فعل مضارع» است و چنان که مى دانیم فعل مضارع، معنى استمرار را دارد، بنابراین، معنى آیه چنین مى شود: لعن و نفرین خدا و تمام لعن کنندگان براى همیشه و به طور دائم متوجه کسانى است که حقایق را کتمان مى کنند، و این شدیدترین مجازاتى😱😢 است که ممکن است براى انسانى تعیین گردد.
👌🌹«بَیِّنات» و «هُدى»، معنى وسیعى دارد که همه وسائل هدایت و دلائل روشن که مایه آگاهى، بیدارى و نجات مردم است را در بر مى گیرد.
⚘⚜⚘⚜⚘⚜⚘⚜⚘
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
💠دقت کنید:
بااینکه (شَرِّ ما خَلَق ) شامل تمام شرور می شود
ولی خداوند در این سوره نام سه شَرّرا به خاطر اهمیتی که دارند جداگانه اورده :
1⃣غاسق اذا وقب
2⃣النّفّاثات فی العقد
3⃣حاسد اذا حسد
توجه کنید
🌾🌾🌾🌾🌾
استاد قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
💥 عواقب سستی و ترک نماز ؛ عذاب جهنم
🔥 قرآن نتیجه ضایع کردن نماز را ورود در وادی «غَیّ» معرفی می کند.
🔥 «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا» (مریم:59)
آنگاه پس از آنان، جانشينان بد و ناشايستهاى آمدند كه نماز را ضايع كردند و هوسها را پيروى كردند. پس به زودى (كيفر) گمراهى خود را خواهند ديد.
🔥 امام کاظم فرمودند: «غَیّ» کوهی از مس آتشین است که در وسط جهنم می چرخد. «هُوَ جَبَلٌ مِن صُفْرٍ يَدورُ في وَسَطِ جَهَنَّمَ»
📚 بحار الانوار؛ 23 ؛ 224
#استاد_علی_اکبر_وحیدی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
#تلنگر
بعضیا میگن
ما چون گرفتار فلان گناه شدیم،
😳دیگر نماز هم نمیخوانیم چون سودی ندارد!
😔 اینطور نیست.در قرآن آمده اگر گناه ڪردی
✅حتما نماز بخوان
👈 #نماز پاڪ ڪن گناه است
💠سوره مباركه هود، آيه ۱۱۴
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh