🍂 به ولیّ خدا اعتماد کنید. 🍂
🔸وَيَصْنَعُ الْفُلْكَ وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُواْ مِنْهُ قَالَ إِن تَسْخَرُواْ مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ
(#هود/٣٨)
⚡️ترجمه :
و نوح (به فرمان الهى) مشغول ساختن كشتى شد. (امّا) هر زمان كه اشراف قومش بر او مى گذشتند، او را مسخره مى كردند. (او) گفت: اگر شما ما را مسخره می كنيد، روزی خواهد آمد که ما (نيز) همين گونه شما را مسخره خواهيم كرد.
✅ حضرت نوح، به امر خدا در وسط خشکی مشغول ساختن کشتی شد.
هر چند کار او عجیب بود، ولی مؤمنینی که به او ايمان آورده و قبولش داشتند، می دانستند که حتما کار او حکمتی دارد، بنابراین اورا در ساخت کشتی، کمک و همراهی کردند.
💥اما دشمنى كه منطق و برهان و ایمان ندارد، دست به مسخره و استهزاى ولایتمداران مى زند.
❌ و بالاخره در نهایت معلوم میشود که حق با چه کسی است!
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📚✨📚✨📚
✨📚✨📚
📚✨📚
۲ آیه در صفحه ۷ قران با دو آیه از جز ٕ دوم عبارتهای مشترک دارند.
#مشابه مخصوص حافظان جز ٕ یک ودو
آیات زیر را کامل کنید.
واستعینوا بالصبر والصلوه .......... #بقره ۴۵
یا ایها الذین آمنوا 👈استعینوابالصبر والصلوه......... #بقره ۱۵۳
📚✨📚 ✨📚✨📚
الذین یظنون انهم ملاقوا #ربهم ........ بقره ۴۶
فلما فصل طالوت ........👈قال الذین یظنون انهم ملاقوا #الله .......... بقره ۲۴۹
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِى السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَٰهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَّبِّهِمْ وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ (بقره/۱۴۴)
🔹(اى پیامبر!) همانا مىبینیم كه تو (در انتظار نزول وحى، چگونه) روى به آسمان مىكنى، اكنون تو را به سوى قبلهاى كه از آن خشنود باشى، بر مىگردانیم. پس روى خود را به جانب مسجدالحرام كن. و (شما اى مسلمانان) هر جا بودید، روى خود را به جانب آن بگردانید و همانا كسانى كه كتاب (آسمانى) به آنها داده شده، (به خوبى) مىدانند كه این فرمان به حقّ است كه از ناحیهى پروردگار صادر شده و خداوند از اعمال آنها غافل نیست.
🔸۱۵ رجب سال دوم هجری، قبله تغییر کرد. این آیه حاكى از آن است كه پیامبر صلى الله علیه و آله منتظر و مشتاق نزول وحى در جهت تغییر قبله بود و این تغییر قبله از بیتالمقدّس به كعبه، وعدهى خداوند به پیامبرش بوده است، ولى آن حضرت در موقع دعا، بىآنكه چیزى بگوید، بهسوى آسمان نگاه مىكرد تا اینكه آیه نازل شد و دستور داد كه رسول اكرم صلى الله علیه و آله و همهى مسلمانان در موقع عبادت، رو بهسوى مسجدالحرام و كعبه نمایند. آیه ۱۴۴ سوره بقره را آیه «تحویل قبله» یا آیه «قبله» نامیدند. (به آیات ۱۴۲ تا ۱۵۰ مراجعه کنید)
🔸اهل كتاب و یهود با آنكه حقّانیّت این تغییر را مىدانستند و قبلاً در كتابهایشان خوانده بودند كه پیامبر اکرم(ص) به سوى دو قبله نماز مىگزارد، امّا این حقیقت را كتمان نموده و یا با القاى شبهات و سؤالات، نقش تخریبى ایفا مىكردند و خداوند با جملهى «و ما اللّه بغافل عمّا یعملون» آنان را تهدید مىنماید. پیامبراکرم (ص) تا هفده ماه پس از هجرت به سوی مسجدالاقصی نماز میخواند تا اینکه در ماه رجب سال دوم در مسجد بنیسلمه این آیه نازل شد و قبله تغییر کرد و این مسجد به ذوقبلتین شهرت یافت.
🔸رضایت رسول اكرم صلى الله علیه و آله از قبله بودن كعبه، دلائلى داشت از جمله: كعبه، قبلهى ابراهیم علیه السلام بود. از زخم زبان، تحقیر و استهزاى یهود آسوده مىشد. استقلال مسلمانان به اثبات مىرسید و به اوّلین پایگاه توحید یعنى كعبه، توجّه مىشد. چون مسئلهى تغییر قبله یک حادثهى مهمّى بود، لذا در آیه، دو بار در مورد توجّه به كعبه، فرمان داده شده است: یکبار خطاب به پیامبر(ص) با لفظ؛ «وجهک» و یکبار خطاب به مسلمانان با كلمه؛ «وجوهكم»
❇️ از پيامهای آیه
▫️آسمان، سرچشمهى نزول وحى و نظرگاه انبیاست. «نرى تقلّب وجهک فىالسماء»
▫️خداوند به خواسته انسانها آگاه است. «فلنولّینّک قبلة ترضاها»
▫️تشریع و تغییر احكام، از طرف خداوند است و پیامبر(ص) از پیش خود، دستورى صادر نمىكند. «فولّوا...»
▫️ادب پیامبر(ص) در نزد خداوند به قدرى است كه تقاضاى تغییر قبله را به زبان نمىآورد، بلكه تنها با نگاه، انتظارش را مطرح مىنماید. «قد نرى تقلب وجهک»
▫️خداوند رضایت رسولش را مىخواهد و رضاى خداوند در رضاى رسول اوست. «قبلة ترضاها»
▫️قرآن، دانشمندانى كه حقیقت را مىدانند، ولى باز هم طفره مىروند، تهدید و نكوهش مىكند. «لیعلمون انّه الحقّ... و ما اللّه بغافل عمّا یعملون»
▫️نباید دستورات دین را به مردم سخت گرفت. «شطر» به معنى سمت است. یعنى به سمت مسجدالحرام ایستادن كافى است. «فوَلّوا وجوهكم شطره»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
19.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺اگر کسی با قرآن انس بگیرد؛ احساس میکند که قرآن، فقط برای او نازل شده است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈پاسخ هاى ابراهیم علیه السلام به احتجاج و بهانه مشرکان
....ادامه
◀️ ۲. * و لا اخاف ما تشرکون به *
من #ترسی از خدایان شما ندارم ؛ زیرا خدایان شما همگی آفریدگانی تحت تدبیرند که هیچ #سود و زیانی ندارند ؛ پس ترس از آنها بیمعنا است و چون از آنها #نمیترسم ، دلیل شما از اعتبار ساقط است ؛
🌸 زیرا دلیل شما #مبتنی بر آن است که من از روی ترس و برای آنکه زیانی به من نرسانند ، آنها را #عبادت کنم و و این در گرو آن است که ترسی در من وجود داشته باشد ؛ ولی وقتی ترسی وجود ندارد ، #حجت شما از پایه ویران است .
🌺 این #فراز از سخن ابراهیم علیه السلام افزون بر استدلال یاد شده ، راه را بر خدشه #احتمالی درباره استدلال اول نیز بسته است ؛
چه اینکه در برابر استدلال اول ابراهیم ، امکان داشت #مشرکان اعتقاد به توحید و ردّ خدایان را به بتها یا اجرام آسمانی نسبت داده ، بگویند :
#خدایان ما بر تو خشم گرفته و این استدلالها را به تو #القا کردهاند تا تو را از خویش دور سازند .
🌸 ابراهیم با این بیان #گوشزد کرده که به دلیل ناتوانی خدایان مشرکان از این خطر که بتوانند چیزی را به او #القا کنند یا تاثیری بر او داشته باشند ، آسوده خاطر است .
ادامه دارد .......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
10.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#اعرافآیه۱۳۶و۱۳۷
فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْناهُمْ فِي الْيَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ كانُوا عَنْها غافِلِينَ «اعراف آیه136»
سرانجام از آنان انتقام گرفته و در دريا غرقشان ساختيم، زيرا آيات ما را تكذيب كردند و از آنها غافل بودند.
وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتِي بارَكْنا فِيها وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنى عَلى بَنِي إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا وَ دَمَّرْنا ما كانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما كانُوا يَعْرِشُونَ «اعراف آیه137»
و بخشهاى شرقى و غربى سرزمين (فلسطين) را كه در آن بركت قرار داده بوديم به قومى كه پيوسته تضعيف مىشدند به ميراث داديم و وعدهى نيكوى پروردگارت دربارهى (پيروزى) بنىاسرائيل، به خاطر صبرشان تحقّق يافت و آنچه را فرعون وقومش (از كاخ) ساخته و آنچه را افراشته بودند ويران كرديم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْناهُمْ فِي الْيَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ كانُوا عَنْها غافِلِينَ «اعراف آیه136»
سرانجام از آنان انتقام گرفته و در دريا غرقشان ساختيم، زيرا آيات ما را تكذيب كردند و از آنها غافل بودند.
نکته ها
«انتقام»، در اينجا به معناى مجازات و كيفر است، نه كينهتوزى.
«يم»، در مصر قديم به دريا و رودخانه مىگفتند و چون داستان موسى و غرق فرعون و فرعونيان مربوط به مصر است، در قرآن همان لغت كهن به كار رفته است. «2»
آن گذشت از نيل، با ياران چو برق
وين به خوارى گشت در رودابه غرق
ناظران بينند با چشم شهود
كان كجا رفت، اين كجا ماند از جحود
پیام ها
1- توجّه به انتقامگيرى خداوند، زمينهى تذكّر و ترك گناه است. «فَانْتَقَمْنا» خداوند هم ارحم الراحمين و بسيار مهربان است و هم انتقامگيرنده.
2- سرنوشت ما و ريشهى ناگوارىها و بلاها، در دست خودماست. فَأَغْرَقْناهُمْ ... بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا
3- غفلت از آيات الهى، تاوان سنگينى دارد. فَأَغْرَقْناهُمْ ... كانُوا عَنْها غافِلِينَ
«1». علق، 6- 7.
«2». تفسير نمونه.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 157
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتِي بارَكْنا فِيها وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنى عَلى بَنِي إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا وَ دَمَّرْنا ما كانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما كانُوا يَعْرِشُونَ «اعراف آیه137»
و بخشهاى شرقى و غربى سرزمين (فلسطين) را كه در آن بركت قرار داده بوديم به قومى كه پيوسته تضعيف مىشدند به ميراث داديم و وعدهى نيكوى پروردگارت دربارهى (پيروزى) بنىاسرائيل، به خاطر صبرشان تحقّق يافت و آنچه را فرعون وقومش (از كاخ) ساخته و آنچه را افراشته بودند ويران كرديم.
نکته ها
«ارث»، به دارايى و مالى گفته مىشود كه انسان بدون كسب و كار و معاملهاى به آن برسد، خواه از مردگان باشد يا از زندگان. «1»
داستان عبور حضرت موسى و پيروانش از دريا و غرق شدن و عذاب فرعونيان در آن، ترسيمى از قيامت است كه همه وارد جهنّم مىشوند و سپس متّقين نجات پيدا مىكنند. وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها ... ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيها جِثِيًّا «2»
سرزمينهايى كه در اختيار فرعونيان بود، آنچنان وسيع بود كه افقهاى متعدّد و طلوع و غروبهاى متفاوت داشت. «مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا» و همچنين داراى محصولات و بركات مادّى ومعنوى بسيارى بود، زيرا محلّ بعثت انبياى الهى و مدفن بسيارى از آنان بود.
پيش از اكتشافات بشر، قرآن، زمين را كروى معرّفى كرده است. زيرا لازمهى تعدّد مشرق «مَشارِقَ» و مغرب «مغارب»، كروى و در حركت بودن زمين است.
خداوند در اين آيه به پيامبر اسلام نيز نويد پيروزى مىدهد. به كار بردن لفظ «رَبِّكَ» در
«1». تفسير نمونه.
«2». مريم، 71- 72.
جلد 3 - صفحه 158
جملهى «وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ»، به معناى آن است كه تو نيز مشمول حمايت ما هستى.
پیام ها
1- حمايت خداوند از مستضعفان، مخصوص بنىاسرائيل نيست، بلكهيك سنّت دائمى است. «أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ» و نفرمود: «اورثنا بنىاسرائيل»
2- بنىاسرائيل، در مدّت طولانى به دست فرعونيان به ضعف كشيده شده بودند.
«كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ»
3- حكومت انبيا، حكومت مستضعفان است. «يُسْتَضْعَفُونَ»
4- شرط پيروزى، صبر و مقاومت است. مستضعفان و ملّتى كه صابر و مقاوم باشند، وارث زمين مىشوند. أَوْرَثْنَا ... بِما صَبَرُوا
5- خداوند، بىكم وكاست به وعدههايش عمل مىكند. «وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ»
6- هلاكت فرعونيان و به حكومت رسيدن بنىاسرائيل، از سخنان و وعدههاى زيباى پروردگار است. «كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنى»
7- تحوّلات اجتماعى و تاريخى، به دست خداوند است. أَوْرَثْنَا ... دَمَّرْنا
8- قوم فرعون از نظر صنعت و ساخت بنا، پيشرفته بودند. يَصْنَعُ ... يَعْرِشُونَ ولى رشد و توسعهاى كه جدا از دين و ايمان باشد، سرانجام خوبى ندارد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌕 اولین رنگ در قرآن 🌕
"قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا لَوْنُهَا قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَاء فَاقِـعٌ لَّوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ"
"گفتند: از خدایت بخواه که رنگ آن گاو را معیّن کند. موسی گفت: خدا میفرماید گاو زرد زرّینی باشد که بینندگان را فرح بخشد."
🌻🌻🌻
رنگ زرد اولین رنگ مطرح شده در قرآن است درخشندگی این رنگ بیننده را به نشاط می آورد
افراد افسرده لباس زرد رنگ بپوشند غذاهای زرد بخورند و رنگ زرد را اطراف خود بجویند این رنگ سطح انرژی را بالا برده و ضد افسردگی می باشد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺