💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ جاوَزْنا بِبَنِي إِسْرائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلى أَصْنامٍ لَهُمْ قالُوا يا مُوسَى اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ قالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ «اعراف آیه138»
و بنىاسرائيل را از دريا گذرانديم، تا به قومى برخوردند كه بر پرستش بتهاى خويش پايبند بودند، (با ديدن اين صحنه) گفتند: اى موسى! براى ما خدايى قرار بده، همان گونه كه براى اينان معبودها (و بتهايى) است.
موسى گفت: براستى، شما گروهى نادان (و جهالت پيشه) هستيد.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 159
إِنَّ هؤُلاءِ مُتَبَّرٌ ما هُمْ فِيهِ وَ باطِلٌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ «اعراف آیه139»
(موسى گفت:) همانا آنچه اين قوم در آنند (از كفر و شرك)، نابودشدنى است و آنچه انجام مىدهند باطل است.
قالَ أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغِيكُمْ إِلهاً وَ هُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ «اعراف آیه140»
گفت: آيا معبودى غير خدا براى شما بجويم، در حالى كه او شما را بر مردم اين زمانه برترى داده است؟!
نکته ها
كلمهى «مُتَبَّرٌ» از «تبار»، به معناى هلاكت است.
آنان كه يك عمر در سحر و جادو بودند، با ديدن يك معجزه چنان مؤمن شدند كه تهديدهاى فرعون آنان را نلرزاند، ولى طرفداران حضرت موسى با ديدن آن همه معجزات و پس از پيروزى بر فرعون، انحراف و بتپرستى قومى، آنان را به انحراف كشيد و تازه از موسى عليه السلام نيز تقاضاى بت كردند.
روزى يك يهودى به عنوان اعتراض به مسلمانان گفت: شما هنوز جنازهى پيامبرتان را دفن نكرده بوديد كه با هم اختلاف كرديد! حضرت على عليه السلام در پاسخ او فرمود: اختلاف ما در سخن پيامبر بود، نه در خودش و نه در خدا، امّا شما هنوز پايتان از آب دريا خشك نشده بود كه از موسى تقاضاى بت كرديد. «1»
پیام ها
1- پرستش (حقّ يا باطل)، در طول تاريخ بشر وجود داشته است. «يَعْكُفُونَ عَلى أَصْنامٍ لَهُمْ» (در زمان موسى عليه السلام نيز افرادى بت مىپرستيدند.)
2- محيط جبرآور نيست، ولى تأثيرگذار هست. فَأَتَوْا عَلى قَوْمٍ ... پس تا در اعتقاد و ايمان قوى نشدهايم، از محيط و فرهنگ فاسد دورى كنيم، زيرا گاهى
«1». نهجالبلاغه، حكمت 317.
جلد 3 - صفحه 160
مشاهدهى يك صحنه (از فيلم، عكس، ماهواره و يا اجتماع) چنان در انسان تأثيرگذار است كه تمام زحمات تربيتى رهبران را متزلزل و خراب مىكند.
3- گاهى انسان از مهمترين نعمتها غفلت ورزيده و نسبت به آنها ناسپاسى مىكند. جاوَزْنا ... اجْعَلْ لَنا
4- گاهى انسان بهحدّى كجانديش مىشود كه از رهبران الهى نيز درخواست ناروا مىكند. «يا مُوسَى اجْعَلْ لَنا إِلهاً»
5- افراد و ملّتها، هر لحظه در معرض خطر انحرافند. قالُوا يا مُوسَى ...
6- ايمان سطحى، زودگذر است. وَ جاوَزْنا ... قالُوا ... اجْعَلْ لَنا إِلهاً
7- بدتر از دشمنان آگاه خارجى و بيگانه، دوستان نادانِ داخلىاند. جاوَزْنا ... قالُوا يا مُوسَى اجْعَلْ ...
8- تقاضاى مردم، هميشه صحيح نيست و اكثريّت و خواست آنان همه جا يك ارزش نيست. قالُوا ... اجْعَلْ لَنا إِلهاً
9- الگوپذيرى، تقليد و مدلبردارى، از خصلتهاى انسان است. «اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ»
10- جهل، ريشهى بتپرستى و بتپرستى، عملى به دور از عقل است. «تَجْهَلُونَ» جهل، در فرهنگ قرآن، در برابر عقل قرار دارد نه علم، يعنى به كار غير عاقلانه جهل مىگويند.
11- تقاضاى خداى محسوس (همچون بت) از پيامبر بزرگوارى همچون موسى، نشانهى جهل عميق و ريشهدار است. «تَجْهَلُونَ»
12- هم انحرافهاى فكرى از بين رفتنى است، هم انحرافهاى عملى. «مُتَبَّرٌ ما هُمْ فِيهِ وَ باطِلٌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» آرى، پايان باطل، نابودى است، پس ظاهرِ آن ما را فريب ندهد.
13- عبادت بايد بر اساس تعقّل و تشكّر باشد. «أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغِيكُمْ إِلهاً وَ هُوَ فَضَّلَكُمْ» خدا يافتنى است، نه بافتنى، «أَبْغِيكُمْ» و پرستش غير خدا، با عقل و روحيّهى
جلد 3 - صفحه 161
سپاسگزارى ناسازگار است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَإِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِنْ كَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ لَا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعًا فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿۱۱﴾خداوند به شما در باره فرزندانتان سفارش مى كند سهم پسر چون سهم دو دختر است و اگر [همه ورثه] دختر [و] از دو تن بيشتر باشند سهم آنان دو سوم ماترك است و اگر [دخترى كه ارث مى برد] يكى باشد نيمى از ميراث از آن اوست و براى هر يك از پدر و مادر وى [=متوفى] يك ششم از ماترك [مقرر شده] است اين در صورتى است كه [متوفى] فرزندى داشته باشد ولى اگر فرزندى نداشته باشد و [تنها] پدر و مادرش از او ارث برند براى مادرش يك سوم است [و بقيه را پدر مى برد] و اگر او برادرانى داشته باشد مادرش يك ششم مى برد [البته همه اينها] پس از انجام وصيتى است كه او بدان سفارش كرده يا د ينى [كه بايد استثنا شود] شما نمى دانيد پدران و فرزندانتان كدام يك براى شما سودمندترند [اين] فرضى است از جانب خدا زيرا خداوند داناى حكيم است (۱۱)
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فرازی ناب از استاد مرحوم #شحات_انور
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ قُلْ جَآءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقاً (اسراء/۸۱)
🔹و بگو: حقّ آمد و باطل نابود شد، همانا باطل، نابودشدنى است.
🔸«حقّ»، به معناى ثابت و باقى است. لذا خدا و هرچه از سوى او باشد، حقّ است. «حقّ» یكى از نامهاى خداوند است. كلمهى «زَهوق» به معناى رفتن است. «زهق نفسه»، یعنى روح از بدنش خارج شد. براى این آیه مصادیقى همچون ظهور اسلام، ورود به مدینه، فتح مكّه و شكستن بتها را گفتهاند كه در همهى آنها باطل شكست خورده است. ولى آیه داراى مفهوم گستردهاى است و فناى باطل و بقاى حق را نوید مىدهد. فرار شاه، ورود حضرت امام خمینی(ره)، دههی فجر و پیروزی انقلاب اسلامی از دیگر مصادیق این آیه است.
🔸بقاى حقّ و نابودى باطل، یک سنّت و قانون الهى است، نه پندارى و تصادفى، هر چند پیروان حقّ كم و طرفداران باطل زیاد باشند. چرا كه حقّ همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند كف، ناپایدار و فانى است. «فامّا الزَبَد فیذهب جُفاءً و امّا ما ینفع النّاس فَیَمكث فى الارض» (رعد/۱۷) قرآن مىفرماید: «نَقذِف بالحقّ على الباطل فیَدمغه» (انبیاء/۱۸) ما حقّ را بر سر باطل مىكوبیم و آن را نابود مىسازیم. و در این صورت است كه باطل رفتنى است. بنابر این، حقّ باید با قدرت و كوبنده بر باطل هجوم آورد. قانون پیروزی حق و نابودی باطل در طول تاریخ و در مورد همهی ملتها جاری است. در احادیث اهل بیت علیهم السلام روایت شده که این آیه اشاره به قیام امام مهدی(عج) است که در عصر ایشان، دولت باطل برچیده میشود.
❇️ از پيامهای آیه
▫️پیامبر اکرم(ص) باید با قاطعیّت، پیروزى نهایى حقّ را به مردم اعلام كند. «قل جاء الحق»
▫️باید حقّ را به میدان آورد تا باطل از بین برود. «جاء...زهق»
▫️عاقبت، باطل رفتنى و نابود شدنى است و حقّ، باقى و پایدار. «جاء...زهق» (فعل ماضى نشانه قطعى بودن است.)
▫️از جلوهها و مانورهاى باطل نباید هراسید كه دوامى ندارد. «كان زهوقاً»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
آیا جهنم در مسیر بهشت قرار دارد؟
از کلمه مرصاد به معنی کمینگاه معلوم میشود که جهنم، محل عبور عموم است زیرا کمینگاه ها بر سر راه های عبور تعبیه میشوند. لذا فرمود جهنم عبورگاه عمومی بهشتی و جهنمی میگردد( اِنَّ جَهَنَّمَ كانَتْ مِرْصادًا) منتها برای مجرمان خط آخر و محل توقف میشود (لِلطَّاغینَ مَابًا) .
در آیه دیگر آمده است که گذر همه مردمان خواه بهشتی و خواه دوزخی از جهنم است: «وَاِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها» (مریم/۷۱) احدی از شما نیست جز آنکه وارد جهنم می شود و فقط صالحان هستند که در این عبور به خطر نمی افتند و سالم میگذرند و فرشتگان عذاب و آتش جهنم فقط مجرمان و گناهکاران را می ربایند.
در روایات آمده است: «از جهنم عبور کردیم در حالی که خاموش بود». تحلیل این آیه در جای خود. بحث شده است به آن مراجعه شود.
حدیث از رسول اکرم صلیالله علیه وآ له نقل شده است روز قیامت آتش جهنم به مؤمن میگوید: ای مؤمن از من عبور کن زیرا نور تو لهیب مرا فرو می نشاند»
سوره نبأ ۱۷_۲۶
#استاد_بهرام_پور
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌧☀🌧☀🌧☀🌧
﴿زوجیت در اشیا﴾
سُبحانَ الَّذی خَلَق َالاَزواج کُلَّها (یس/۳۶)
این آیه براساس معنای« ازواج » دو گونه معنی میشود
الف. اگر ازواج به معنای اصناف باشد یعنی منزه است خدایی که تمام اصناف و انواع موجودات را از گیاهان و انسانها و حیوانات و جمادات و غیره را آفریده است.
ب. اگر ازواج به معنای زوج ها باشد یعنی نرو ماده، آنگاه مطلب چیز دیگری است. ما میدانیم که قانون زوجیت علاوه بر انسان و حیوان در عالم گیاهان نیز حاکم است. قانون عمومی لقاح نباتات در علم گیاه شناسی عبارت است از ترکیب سلول نر و ماده و تشکیل سلول تخم که به دانه تبدیل میشود.
این احتمال نیز هست که مراد از زوجیت زوجیت در تمام مواد عالم باشد چرا که ساختمان آنها از اتم تشکیل شده و اتمها دارای بارهای مثبت و منفی هستند. در زمان نزول قرآن از این علوم خبری نبوده و بشر به تازگی توانسته به این حقایق پی ببرد و دل این ذره را بشکافد و زوجهای مثبت و منفی را در داخل آن کشف نماید و شاید جمله «وَمِمّا لا يَعْلَمُونَ» اشاره ای به همین جهات باشد که برای آنها که برای آنها معلوم نبوده و شاید جهاتی باشد که بعدها برای خود ما نیز آشکار می شود.
🌧☀🌧☀🌧☀🌧☀🌧
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نگاه کردن به قرآن، نگاه کردن به امام زمان (علیهالسلام) است.
مُصحَـف (یعنی قرآن) ، عَدیل (جایگزین و مانند) امام زمان است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#میدونستی
🔸زم یعنی سرما
🔹ستان پسوندیه که برای زمان و مکان استفاده میشه
✅پس زمستان یعنی زمان برف و سرما
حالا این واژه رو تو قرآن ببین
✴️ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلَا «زَمْهَرِيرًا» 📜(انسان13)
اونجا نه آفتاب (گرمای زیاد) میبینن و نه سرمای زیاد
🌸🍃🌸🍃🌸
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ فرشته فقط بر معصوم فرود نمیآید. قلب مؤمنِ مقاوم هم میتواند فرودگاه ملائک شود. البته تابآوری در کنار عقیدۀ درست ارزش دارد و گرنه کفار هم بر باطل خود استقامت دارند.
📖فصلت آیه ۳۰
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 پندارهای باطل
✅ قرآن کریم، معارف خود را با برهان و استدلال بیان میکند و ما را به تفکّر و تعقّل در نظام هستی دعوت مینماید و از پندارهای باطل برحذر میدارد. به نمونههایی از پندارها و تصوّرات باطل که در قرآن آمده، اشاره میکنم. با مراجعه به قرآن میتوانید موارد دیگری در این خصوص بیابید. البته به جز واژه «حسب»، واژههای دیگری در قرآن وجود دارد که با این موضوع بیارتباط نیست؛ مانند: «ظن»، «زعم» و ... برخی گفتهاند در «ظن» هر دو طرف قضیه مورد توجه قرار میگیرد ولی در «حسب» فقط یک طرف مورد توجه است و از طرف دیگر غفلت میشود. «ظن» را احتمال قوی، چنانکه «وهم» را احتمال ضعیف و «شک» را تساوی طرفین دانستند. همچنین «زعم» را قول باطل و دروغ معنا کردهاند. البته در واژهشناسی قرآن، کاربرد هر یک جای بررسی دارد.
🔹بیهوده بودن آفرینش انسان؛ افحسبتم انّما خلقناکم عبثا (مؤمنون/۱۱۵)
🔸ندیدن خداوند؛ ایحسب ان لم یره احد (بلد/۷)
🔹عدم قدرت الاهی؛ ایحسب الذین یعملون السیئات ان یسبقونا (عنکبوت/۴)
🔸امتحان نشدن در دنیا؛ احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنّا و هم لا یفتنون (عنکبوت/۲)
🔹جاوید ماندن در دنیا؛ یحسب انّ ماله اخلده (همزه/۳)
🔸افشا نشدن؛ ام حسب الذین فی قلوبهم مرض ان لن یخرج الله اضغانهم (محمد«ص»/۲۹)
🔹یکسان بودن نیکوکاران با گناهکاران؛ ام حسب الذین اجترحوا السیئات ان نجعلهم کالذین آمنوا و عملوا الصالحات (جاثیه/۲۱)
🔸وحدت منافقین؛ تحسبهم جمیعا و قلوبهم شتّیٰ (حشر/۱۴)
🔹خوب دانستن اعمال خویشتن؛ هل ننبئکم بالاخسرین اعمالا الذین ضل سعیهم فی الحیوة الدنیا و هم یحسبون انّهم یحسنون صنعا (کهف/۱۰۴)
🔸خیر بودن مهلت خداوند؛ و لا یحسبن الذین کفروا انما نملی لهم خیر لانفسهم (آلعمران/۷۸)
🔹پیروی از شیطان و هدایت یافتن؛ انهم اتخذوا الشیطان اولیاء من دون الله و یحسبون انهم مهتدون (اعراف/۳۰)
🔸زنده نبودن شهیدان؛ و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا (آلعمران/۱۶۹)
🔹بعید پنداشتن حیات مجدّد؛ ایحسب الانسان الن نجمع عظامه (قیامة/۳)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂 موفقیت هایی را که در سایه نظام جمهوری اسلامی بدست آورده اید، فراموش نکنید. 🍂
🔶 وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَكُنتُمْ عَلَيَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا....
(آل عمران /١٠٣)
⚡️ترجمه :
وهمگى به ريسمان خدا چنگ زنيد وپراكنده نشويد ونعمت خدا را بر خود ياد كنيد، آنگاه كه دشمنان يكديگر بوديد، پس خداوند ميان دلهايتان الفت انداخت ودر سايه نعمت او برادران يكديگر شديد، و بر لب پرتگاهى از آتش بوديد، پس شما را از آن نجات داد.
💥 دشمن برای پیروزی خودش، تلاش میکنه تا با پررنگ کردن ضعفها، بین مردم جامعه تفرقه بندازه.
و ما باید با تقویت وحدت، دشمن رو شکست بدیم.
☘ یکی از راههای ایجاد وحدت، یادآوری نعمتهایی است که داریم:
به برکت اسلام و انقلاب، الفت و صمیمیت بیشتری بین مردم جامعه ایجاد شد و امروزه در بسیاری زمینه ها، پیشرفتهای عظیمی داریم که در گذشته هرگز نداشتیم.
✅ باید سعی کنیم با توجه دادن مردم به رشدهایی که در سایه نظام اسلامی بدست آوردیم، اتحاد و صمیمیت بین مردم رو افزایش بدیم.
این دستور قرآنه.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
سلام طاعات عباداتتون قبول درگاه حق ،چله جدید شهدا به امید خدا از ۱۸ بهمن شب مبعث پیامبر اکرم ص بارگذاری میشود
منتظر قدوم سبزتون هستیم
لطفا کانال رو به اشتراک بگذارید 🙏
╔═•══❖•ೋ°💚
@Chele_Shohadaaa
╚═•═•💚ೋ•ೋ°
تبادل ۲۰۰ ویو 👆
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈پاسخ هاى ابراهیم علیه السلام به احتجاج و بهانه مشرکان
....ادامه
◀️۴. * و کیف اخاف ما اشرکتم ولا تخافون انّکم اشرکتم باللّه مالم ینزّل به علیکم سلطانا فایّ الفریقین احقّ بالامن ان کنتم تعلمون * ( انعام ۸۱ )
شما کسانی را #شریک ربوبیّت خداوند متعالی قرار دادهاید که نه خود زمامدار سود و #زیانی هستند که ترس از آنان را توجیه کند و نه دلیلی وجود دارد که نشان دهد #آفریدگار ، آنها را شریک خود قرار داده است و شما پذیرفتهاید که همه موجودات ، حتی خدایان شما #آفریده اویند ،
🌸پس او #صاحب همه چیز است و اگر در امر تدبیر و اداره جهان برای خویش شریکی قرار داده و #عبادت او را بر ما واجب کرده بود ، راه آن بود که از طریق وحی یا برهانی متّکی بر آثار خارجی یا #نشانههایی یقین آور ، این امر را برای انسانها روشن میساخت ؛ حال آنکه از هیچ یک #خبری نیست .
🌺در چنین #وضعیتی شما خود بگویید :
کدام یک از ما از خطر دورتر و به امن نزدیکتر است و از آنجا که #پاسخ روشن ، و مخاطب نیز به آن معترف بوده ، ابراهیم علیه السلام خود پاسخ داده است :
* الّذین آمنوا ولم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون * (انعام ۸۲ )
🌸شما به #ربّی که دلیلی بر ربوبیّت آن نیست و من به ربّی که بر #ربوبیّتش دلیل اقامه شده ، باور داریم .
🌺ایمان ، به اصل #ربوبیّت گرچه حق است ؛ ولی هرگونه ایمانی ، آدمی را از عذاب #جاوید در امان نمیدارد ؛
بلکه امن آوری ایمان ، منوط به آن است که اثر آن با * #ظلم * از بین نرفته باشد و ظلم ( فاصله گرفتن از محور عدل ) در زمینه اعتقاد ، همواره به معنای #باور داشتن امری بدون واقعیت خارجی است که از بارزترین مصادیق آن ، اعتقاد به #ربوبیّت خدایان دروغین به شمار میرود .
🌸 احتجاجات گذشته #ابراهیم به قدر کافی روشن ساخته که ربوبیّت غیر خداوند نه تنها #دلیلی ندارد ، بلکه دلیل بر خلاف آن وجود دارد ؛
🌺 پس ایمان #پیراسته از ظلم ، فقط ایمان به ربوبیت آفریدگار است ؛
در نتیجه ، امن فقط در سایه ایمان به #ربوبیّت آفریدگار یکتا امکان دارد :
* و تلک حجّتنا ءآتیناها ابراهیم علی قومه *
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#اعرافآیه۱۴۱
وَ إِذْ أَنْجَيْناكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذابِ يُقَتِّلُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ «اعراف آیه141»
و (به ياد آوريد) زمانى كه شما را از چنگال فرعونيان نجات داديم، كه شما را سخت شكنجه مىكردند، پسران شما را مىكشتند و زنان شما را (براى خدمتگزارى و بردگى) زنده نگه مىداشتند و در اين ناگوارىها، آزمايش بزرگى از سوى پروردگارتان براى شما بود.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ إِذْ أَنْجَيْناكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذابِ يُقَتِّلُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ «اعراف آیه141»
و (به ياد آوريد) زمانى كه شما را از چنگال فرعونيان نجات داديم، كه شما را سخت شكنجه مىكردند، پسران شما را مىكشتند و زنان شما را (براى خدمتگزارى و بردگى) زنده نگه مىداشتند و در اين ناگوارىها، آزمايش بزرگى از سوى پروردگارتان براى شما بود.
نکته ها
«يَسُومُونَكُمْ» از «سوم»، به معناى دنبال چيزى رفتن يا تحميل كردن است.
در آيهى قبل كه سخن از برترى و فضيلت بنىاسرائيل بود، آن را فقط به خدا نسبت داد و فرمود: «هُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ» ولى اين آيه مىفرمايد: ما آنها را نجات داديم، «أَنْجَيْناكُمْ» اين تفاوت در مفرد و جمع، شايد به خاطر آن است كه نجات خداوند، به واسطهى صبر و مقاومت خود مردم و رهبرى حضرت موسى انجام گرفته است و معمولًا در مواردى كه الطاف الهى از طريق واسطهها انجام گيرد، ضمير جمع بكار برده مىشود. مثلًا در مورد باران مىفرمايد: «أَنْزَلْنا» «1»، زيرا دريا، گرما، ابر، باد و موارد ديگر دست به دست هم داده و باران را به وجود آوردهاند.
پیام ها
1- نجاتدهندهى واقعى خداوند است، گرچه نجات از طريق رهبرى موسى انجام گرفته باشد. «أَنْجَيْناكُمْ»
2- ياد نعمتهاى الهى، سبب پايدارى و پرهيز از شرك است. أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغِيكُمْ ... وَ إِذْ أَنْجَيْناكُمْ
«1». مؤمنون، 18.
جلد 3 - صفحه 162
3- رهبران بايد پيوسته نعمتهاى الهى را يادآورى كنند تا مردم دچار غفلت نشوند. «وَ إِذْ أَنْجَيْناكُمْ»
4- طاغوتها بدون ياران و اطرافيان، زورى ندارند. «آلِ فِرْعَوْنَ»
5- طاغوتها براى حفظ حكومتشان، بىگناهان را مىكشند. «يُقَتِّلُونَ أَبْناءَكُمْ»
6- زنان و جوانان، اهداف نقشههاى طاغوت هستند. يُقَتِّلُونَ ... يَسْتَحْيُونَ ...
7- زنده نگاهداشتن مادرانى كه پسرانشان را جلو چشمشان كشتهاند، بدترين عذاب است. «سُوءَ الْعَذابِ يُقَتِّلُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ»
8- گاهى حوادث تلخ وناگوار، وسيله آزمايش الهىاند. «بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ»
9- سختىها و گرفتارىها را هر چند بزرگ باشند، در مسير تربيت انسان و آزمايشى الهى بدانيم. «وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ ﴿٨٣﴾
پروردگارا! به من حکمت بخش، و مرا به شایستگان ملحق کن. (۸۳)
وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ ﴿٨٤﴾
و برای من در آیندگان نامی نیک و ستایشی والا مرتبه قرار ده، (۸۴)
وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ ﴿٨٥
و مرا از وارثان بهشت پرنعمت گردان، (۸۵)
وَاغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّالِّينَ ﴿٨٦﴾
و پدرم را بیامرز که او از گمراهان است، (۸۶)
وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ ﴿٨٧﴾
و روزی که [مردگان] برانگیخته می شوند، رسوایم مکن؛ (۸۷)
يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ ﴿٨٨﴾
روزی که هیچ مال و اولادی سود نمی دهد، (۸۸)
إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ﴿٨٩﴾
مگر کسی که دلی سالم [از رذایل و خبایث] به پیشگاه خدا بیاورد، (۸۹)
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فرازی ناب از استاد #ابوالمعاطی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 قالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿۸۶﴾
یعقوب گفت: من با خدا غم و درد دل خود گویم و از (لطف بیحساب) خدا چیزی دانم که شما نمیدانید.
💭 سوره: یوسف
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَ الْأَرْضِ وَ لَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنٰهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ (اعراف/۹۶)
🔹و اگر مردم شهرها و آبادىها ایمان آورده و تقوا پیشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان و زمین را بر آنان مىگشودیم، ولى آنان (آیات ما را) تكذیب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم.
🔸«بركات» جمع «بركت»، به موهبتهاى ثابت و پایدار گفته مىشود، در مقابل چیزهاى گذرا. در معناى «بركت»، كثرت، خیر و افزایش وجود دارد. بركات، شامل بركتهاى مادّى و معنوى مىشود، مثل بركت در روزی، عمر، دارایى، علم، كتاب و امثال آن.
🔸در قرآن، دو نوع گشایش براى دو گروه مطرح است: الف: رفاه و گشایش براى خوبان كه همراه بركات است: «فَتَحنا علیهم بركات». ب: رفاه و گشایش براى كفّار و نااهلان كه دیگر همراه بركت نیست: « فَتَحنا علیهم ابواب كلّ شىء » (انعام/۴۴)، زیرا چه بسا نعمتها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش كفّار را وسیلهى مهلت و پُرشدن پیمانهى آنان قرار داده است. از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدى (عج) است كه به گفتهى روایات، در آن زمان بركات از آسمان و زمین سرازیر میشود.
❇️ از پيامهای آیه
▫️ایمان آوردن و متّقى شدن جامعه، كار بسیار سختى است. «لو... آمنوا و اتّقوا» («لَو»، نشانهى كار بسیار سخت است)
▫️براى دریافت الطاف و بركات اجتماعى خداوند، ایمان و تقواى فردى كافى نیست، باید اكثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. «أهل القرى آمنوا و اتّقوا»
▫️ایمان به تنهایى كافى نیست، بلكه تقوا لازم است. «آمنوا و اتّقوا»
▫️سرمایهگذارى روى فرهنگ و معنویّت جامعه، بازده اقتصادى هم دارد. «آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم بركات»
▫️وعدههاى الهى را جدّى بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول بركات حتمى است.
▫️بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لفتحنا» امّا بازتابى از عملكرد ماست.
▫️ادیان آسمانى، خواستار بهبود وضع اقتصادى مردمند. «لفتحنا علیهم»
▫️انسان به طور غریزى به دریافت بركات و خیرات علاقمند است و انبیا از همین تمایلات طبیعى براى اهداف خود استفاده مىكردند. «لفتحنا علیهم بركات»
▫️آنچه از بركات دریافت مىكنیم، گوشهاى از بركات الهى است. «بركات» (كلمهى «بركات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام بركتها نمىشود)
▫️زمین و آسمان، سرچشمهى بركاتاند. «بركات من السماء و الارض»
▫️نقش آسمان در بركترسانى، بر نقش زمین مقدّم است. «بركات من السماء و الارض» (تقدّم آسمان بر زمین)
▫️ایمان و تقوا سبب نزول بركات مىشود، ولى هر نعمت و رفاهى معلول ایمان و تقوا نیست. «آمنوا و اتّقوا... بركات»
▫️عامل محرومیّتها و مشكلات، عملكرد خود ماست. «بما كانوا یكسبون»
▫️لجاجت و پافشارى بر گناه، سبب قهر و عذاب الهى است. «فاخذناهم بما كانوا یكسبون»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
این دنیا جهنم خاموش است یعنی چه؟
نکته: انسان در این دنیا نیز در حقیقت در وادی جهنم است، جهنم خاموش.
او در جهنم شهوات و دعوتهای شیطانی و نفسانی و جاذبه های دنیوی غوطه ور است. اگر انسان به این کششها جذب شود در قیامت هم در موقع عبور از صراط در جهنم متوقف میگردد و اگر در اینجا از جهنم هواهای نفسانی رها شود و با آن مخالفت کند، در قیامت نیز از جهنم به سلامتی عبور خواهد کرد.
به عبارتی روشن تر جهنم ،آخرت حقیقت و باطن جهنم هواهای نفسانی است و چیز جدایی نیست و اهل معرفت این مطلب را در همین دنیا نیز مشاهده میکنند.
تذکر: هنگام عبور از محلی اگر دیدی چند تن مشغول گناهند و به جمع آنها جذب شدی؛ بدانکه آن محل یکی از حفره های دوزخ است و این حفره در قیامت تو را به کام خواهد کشید برای انسان ممکن است قدم به قدم گناه پیش بیاید چشم چرانی، رشوه و غضب و غیره. اینها قطعه های آتش هستند اگر زمینه گناهی برایت پیش آمد و تو را به آغوش گرفت و با خودش برد در قیامت هم آتش تو را به آغوش خواهد کشید.
سوره نبأ ۱۷_۲۶
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺