سلام طاعات عباداتتون قبول درگاه حق ،چله جدید شهدا به امید خدا از ۱۸ بهمن شب مبعث پیامبر اکرم ص بارگذاری میشود
منتظر قدوم سبزتون هستیم
لطفا کانال رو به اشتراک بگذارید 🙏
╔═•══❖•ೋ°💚
@Chele_Shohadaaa
╚═•═•💚ೋ•ೋ°
تبادل ۲۰۰ ویو 👆
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈پاسخ هاى ابراهیم علیه السلام به احتجاج و بهانه مشرکان
....ادامه
◀️۴. * و کیف اخاف ما اشرکتم ولا تخافون انّکم اشرکتم باللّه مالم ینزّل به علیکم سلطانا فایّ الفریقین احقّ بالامن ان کنتم تعلمون * ( انعام ۸۱ )
شما کسانی را #شریک ربوبیّت خداوند متعالی قرار دادهاید که نه خود زمامدار سود و #زیانی هستند که ترس از آنان را توجیه کند و نه دلیلی وجود دارد که نشان دهد #آفریدگار ، آنها را شریک خود قرار داده است و شما پذیرفتهاید که همه موجودات ، حتی خدایان شما #آفریده اویند ،
🌸پس او #صاحب همه چیز است و اگر در امر تدبیر و اداره جهان برای خویش شریکی قرار داده و #عبادت او را بر ما واجب کرده بود ، راه آن بود که از طریق وحی یا برهانی متّکی بر آثار خارجی یا #نشانههایی یقین آور ، این امر را برای انسانها روشن میساخت ؛ حال آنکه از هیچ یک #خبری نیست .
🌺در چنین #وضعیتی شما خود بگویید :
کدام یک از ما از خطر دورتر و به امن نزدیکتر است و از آنجا که #پاسخ روشن ، و مخاطب نیز به آن معترف بوده ، ابراهیم علیه السلام خود پاسخ داده است :
* الّذین آمنوا ولم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون * (انعام ۸۲ )
🌸شما به #ربّی که دلیلی بر ربوبیّت آن نیست و من به ربّی که بر #ربوبیّتش دلیل اقامه شده ، باور داریم .
🌺ایمان ، به اصل #ربوبیّت گرچه حق است ؛ ولی هرگونه ایمانی ، آدمی را از عذاب #جاوید در امان نمیدارد ؛
بلکه امن آوری ایمان ، منوط به آن است که اثر آن با * #ظلم * از بین نرفته باشد و ظلم ( فاصله گرفتن از محور عدل ) در زمینه اعتقاد ، همواره به معنای #باور داشتن امری بدون واقعیت خارجی است که از بارزترین مصادیق آن ، اعتقاد به #ربوبیّت خدایان دروغین به شمار میرود .
🌸 احتجاجات گذشته #ابراهیم به قدر کافی روشن ساخته که ربوبیّت غیر خداوند نه تنها #دلیلی ندارد ، بلکه دلیل بر خلاف آن وجود دارد ؛
🌺 پس ایمان #پیراسته از ظلم ، فقط ایمان به ربوبیت آفریدگار است ؛
در نتیجه ، امن فقط در سایه ایمان به #ربوبیّت آفریدگار یکتا امکان دارد :
* و تلک حجّتنا ءآتیناها ابراهیم علی قومه *
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#اعرافآیه۱۴۱
وَ إِذْ أَنْجَيْناكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذابِ يُقَتِّلُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ «اعراف آیه141»
و (به ياد آوريد) زمانى كه شما را از چنگال فرعونيان نجات داديم، كه شما را سخت شكنجه مىكردند، پسران شما را مىكشتند و زنان شما را (براى خدمتگزارى و بردگى) زنده نگه مىداشتند و در اين ناگوارىها، آزمايش بزرگى از سوى پروردگارتان براى شما بود.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ إِذْ أَنْجَيْناكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذابِ يُقَتِّلُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ «اعراف آیه141»
و (به ياد آوريد) زمانى كه شما را از چنگال فرعونيان نجات داديم، كه شما را سخت شكنجه مىكردند، پسران شما را مىكشتند و زنان شما را (براى خدمتگزارى و بردگى) زنده نگه مىداشتند و در اين ناگوارىها، آزمايش بزرگى از سوى پروردگارتان براى شما بود.
نکته ها
«يَسُومُونَكُمْ» از «سوم»، به معناى دنبال چيزى رفتن يا تحميل كردن است.
در آيهى قبل كه سخن از برترى و فضيلت بنىاسرائيل بود، آن را فقط به خدا نسبت داد و فرمود: «هُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ» ولى اين آيه مىفرمايد: ما آنها را نجات داديم، «أَنْجَيْناكُمْ» اين تفاوت در مفرد و جمع، شايد به خاطر آن است كه نجات خداوند، به واسطهى صبر و مقاومت خود مردم و رهبرى حضرت موسى انجام گرفته است و معمولًا در مواردى كه الطاف الهى از طريق واسطهها انجام گيرد، ضمير جمع بكار برده مىشود. مثلًا در مورد باران مىفرمايد: «أَنْزَلْنا» «1»، زيرا دريا، گرما، ابر، باد و موارد ديگر دست به دست هم داده و باران را به وجود آوردهاند.
پیام ها
1- نجاتدهندهى واقعى خداوند است، گرچه نجات از طريق رهبرى موسى انجام گرفته باشد. «أَنْجَيْناكُمْ»
2- ياد نعمتهاى الهى، سبب پايدارى و پرهيز از شرك است. أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغِيكُمْ ... وَ إِذْ أَنْجَيْناكُمْ
«1». مؤمنون، 18.
جلد 3 - صفحه 162
3- رهبران بايد پيوسته نعمتهاى الهى را يادآورى كنند تا مردم دچار غفلت نشوند. «وَ إِذْ أَنْجَيْناكُمْ»
4- طاغوتها بدون ياران و اطرافيان، زورى ندارند. «آلِ فِرْعَوْنَ»
5- طاغوتها براى حفظ حكومتشان، بىگناهان را مىكشند. «يُقَتِّلُونَ أَبْناءَكُمْ»
6- زنان و جوانان، اهداف نقشههاى طاغوت هستند. يُقَتِّلُونَ ... يَسْتَحْيُونَ ...
7- زنده نگاهداشتن مادرانى كه پسرانشان را جلو چشمشان كشتهاند، بدترين عذاب است. «سُوءَ الْعَذابِ يُقَتِّلُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ»
8- گاهى حوادث تلخ وناگوار، وسيله آزمايش الهىاند. «بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ»
9- سختىها و گرفتارىها را هر چند بزرگ باشند، در مسير تربيت انسان و آزمايشى الهى بدانيم. «وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ ﴿٨٣﴾
پروردگارا! به من حکمت بخش، و مرا به شایستگان ملحق کن. (۸۳)
وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ ﴿٨٤﴾
و برای من در آیندگان نامی نیک و ستایشی والا مرتبه قرار ده، (۸۴)
وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ ﴿٨٥
و مرا از وارثان بهشت پرنعمت گردان، (۸۵)
وَاغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّالِّينَ ﴿٨٦﴾
و پدرم را بیامرز که او از گمراهان است، (۸۶)
وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ ﴿٨٧﴾
و روزی که [مردگان] برانگیخته می شوند، رسوایم مکن؛ (۸۷)
يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ ﴿٨٨﴾
روزی که هیچ مال و اولادی سود نمی دهد، (۸۸)
إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ﴿٨٩﴾
مگر کسی که دلی سالم [از رذایل و خبایث] به پیشگاه خدا بیاورد، (۸۹)
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فرازی ناب از استاد #ابوالمعاطی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 قالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿۸۶﴾
یعقوب گفت: من با خدا غم و درد دل خود گویم و از (لطف بیحساب) خدا چیزی دانم که شما نمیدانید.
💭 سوره: یوسف
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَ الْأَرْضِ وَ لَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنٰهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ (اعراف/۹۶)
🔹و اگر مردم شهرها و آبادىها ایمان آورده و تقوا پیشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان و زمین را بر آنان مىگشودیم، ولى آنان (آیات ما را) تكذیب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم.
🔸«بركات» جمع «بركت»، به موهبتهاى ثابت و پایدار گفته مىشود، در مقابل چیزهاى گذرا. در معناى «بركت»، كثرت، خیر و افزایش وجود دارد. بركات، شامل بركتهاى مادّى و معنوى مىشود، مثل بركت در روزی، عمر، دارایى، علم، كتاب و امثال آن.
🔸در قرآن، دو نوع گشایش براى دو گروه مطرح است: الف: رفاه و گشایش براى خوبان كه همراه بركات است: «فَتَحنا علیهم بركات». ب: رفاه و گشایش براى كفّار و نااهلان كه دیگر همراه بركت نیست: « فَتَحنا علیهم ابواب كلّ شىء » (انعام/۴۴)، زیرا چه بسا نعمتها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش كفّار را وسیلهى مهلت و پُرشدن پیمانهى آنان قرار داده است. از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدى (عج) است كه به گفتهى روایات، در آن زمان بركات از آسمان و زمین سرازیر میشود.
❇️ از پيامهای آیه
▫️ایمان آوردن و متّقى شدن جامعه، كار بسیار سختى است. «لو... آمنوا و اتّقوا» («لَو»، نشانهى كار بسیار سخت است)
▫️براى دریافت الطاف و بركات اجتماعى خداوند، ایمان و تقواى فردى كافى نیست، باید اكثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. «أهل القرى آمنوا و اتّقوا»
▫️ایمان به تنهایى كافى نیست، بلكه تقوا لازم است. «آمنوا و اتّقوا»
▫️سرمایهگذارى روى فرهنگ و معنویّت جامعه، بازده اقتصادى هم دارد. «آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم بركات»
▫️وعدههاى الهى را جدّى بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول بركات حتمى است.
▫️بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لفتحنا» امّا بازتابى از عملكرد ماست.
▫️ادیان آسمانى، خواستار بهبود وضع اقتصادى مردمند. «لفتحنا علیهم»
▫️انسان به طور غریزى به دریافت بركات و خیرات علاقمند است و انبیا از همین تمایلات طبیعى براى اهداف خود استفاده مىكردند. «لفتحنا علیهم بركات»
▫️آنچه از بركات دریافت مىكنیم، گوشهاى از بركات الهى است. «بركات» (كلمهى «بركات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام بركتها نمىشود)
▫️زمین و آسمان، سرچشمهى بركاتاند. «بركات من السماء و الارض»
▫️نقش آسمان در بركترسانى، بر نقش زمین مقدّم است. «بركات من السماء و الارض» (تقدّم آسمان بر زمین)
▫️ایمان و تقوا سبب نزول بركات مىشود، ولى هر نعمت و رفاهى معلول ایمان و تقوا نیست. «آمنوا و اتّقوا... بركات»
▫️عامل محرومیّتها و مشكلات، عملكرد خود ماست. «بما كانوا یكسبون»
▫️لجاجت و پافشارى بر گناه، سبب قهر و عذاب الهى است. «فاخذناهم بما كانوا یكسبون»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
این دنیا جهنم خاموش است یعنی چه؟
نکته: انسان در این دنیا نیز در حقیقت در وادی جهنم است، جهنم خاموش.
او در جهنم شهوات و دعوتهای شیطانی و نفسانی و جاذبه های دنیوی غوطه ور است. اگر انسان به این کششها جذب شود در قیامت هم در موقع عبور از صراط در جهنم متوقف میگردد و اگر در اینجا از جهنم هواهای نفسانی رها شود و با آن مخالفت کند، در قیامت نیز از جهنم به سلامتی عبور خواهد کرد.
به عبارتی روشن تر جهنم ،آخرت حقیقت و باطن جهنم هواهای نفسانی است و چیز جدایی نیست و اهل معرفت این مطلب را در همین دنیا نیز مشاهده میکنند.
تذکر: هنگام عبور از محلی اگر دیدی چند تن مشغول گناهند و به جمع آنها جذب شدی؛ بدانکه آن محل یکی از حفره های دوزخ است و این حفره در قیامت تو را به کام خواهد کشید برای انسان ممکن است قدم به قدم گناه پیش بیاید چشم چرانی، رشوه و غضب و غیره. اینها قطعه های آتش هستند اگر زمینه گناهی برایت پیش آمد و تو را به آغوش گرفت و با خودش برد در قیامت هم آتش تو را به آغوش خواهد کشید.
سوره نبأ ۱۷_۲۶
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
﴿خوف از قیامت یکی از مقامات تقرب﴾
در سوره بقره ضمن بیان اوصاف متقیان فرمود: آنها به غیب و قرآن و کتب آسمانی ایمان می آورند ولی در مورد معاد آنان نه تنها ایمان دارند بلکه بدان یقین می آورند. و یقین باوری مافوق ایمان است.
عامل اصلی بازدارنده از معاصی و انگیزه نیرومند برای انجام تکالیف ایمان و اعتقاد به روز معاد است. میان باور به معاد و ترک گناه و عمل به تکالیف یک نوع توازن و رابطه مستقیم وجود دارد انسان هر قدر باورش به معاد بیشتر میشود به همان میزان طاعت خدا بیشتر میشود وقتی یکی از اطرافیان انسان از دنیا میرود و در غسل و کفن و دفن او حاضر میشود و این صحنه هشدار دهنده را مشاهده میکند نه تنها گناه نمیکند فکر گناه هم در سرش نمی گذرد و نسبت به گذشته خود سخت پشیمان میشود چراکه اعتقاد به معاد در آن لحظات در ذهن انسان قوت گرفته است ولی همین آدم وقتی در مجلس غفلت حاضر میشود به میزانی که از خدا و معاد غفلت حاصل میشود گناه بر او آسان میگردد.
از این رو قرآن از متقی خواسته است که سقف باورش را از مراحل ابتدایی ایمان تا مرحله یقین بالا ببرد. این آیه در وصف انسانهای متعالی و بندگان واقعی خدا «عبادالله» فرمود: «يَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطيرًا» میترسند از روزی که شر آن گسترده و فراگیر است. این خوف بر خود آنها همیشه حاکم است و عنصر اصلی قدرت آنان بر مهار نفس همین است و متقی نیز باید واجد آن باشد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✍️ آیا میتوان در آیات و روایات اسلامی، نشانی از انقلاب اسلامی و حضور و نقش ایرانیان در زمینهسازی ظهور پیدا کرد؟
✅ برای جواب به این پرسش، باید بدانیم که در برخی از روایات و همچنین در تفسیر بعضی از آیات نورانی قرآن مجید، تعابیر بسیار زیبایی در رابطه با ایرانیان و نقش آنها دراسلام و بهویژه در آستانه ظهور امام عصر (عج) وارد شده است، که نشان دهنده جایگاه ارزشمند آنها نزد پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) است؛ لذا در این مجال کوتاه به بخشی از این آیات اشاره کرده و آیات و روایات دیگر را به روزهای آینده موکول مینمائیم؛
✅ بخش اول: «اوصاف ایرانیان در آیات قرآن کریم»
1️⃣ سوره محمد، آیه ٣٨: «ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا في سَبيلِ اللَّهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ وَ مَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّما يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَ اللَّهُ الْغَنِيُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُمْ»: «آرى، شما همان گروهى هستيد كه براى انفاق در راه خدا دعوت مىشويد، اما بعضى از شما بخل مىورزند و هر كس بخل ورزد، نسبت به خود بخل ورزیده است (چراکه) خداوند بىنياز است و شما همه نيازمنديد، و چون سرپيچى كنيد، (بدانید) خداوند، گروه ديگرى را به جاى شما مىآورد که آنها مانند شما نخواهند بود (و سخاوتمندانه در راه خدا انفاق مىكنند)؛
✍️ اكثر مفسران در تفسیر این آیه نقل كردهاند كه بعد از نزول آن، جمعى از اصحاب از رسول خدا (ص) پرسیدند: گروهی كه خداوند به آنها اشاره كرده چه کسانی هستند؟ و پيامبر اکرم (ص) در جواب آنها، دست بر شانه جناب سلمان فارسی (ره) زده و فرمودند: «منظور، اين مرد و قوم او هستند؛ سوگند به آن كس كه جانم به دست او است، اگر ايمان به ثريا (ستاره دوردستى كه در اين زمينه ضرب المثل است) بسته باشد، گروهى از مردان فارس، آن را به چنگ مىآورند» (نورالثقلین و تفسیر اهلبیت (ع) ذیل آیه فوق؛ بحارالأنوار، ج۲۲، ص۵۲ و...)
مشابه اين حديث را محدثان معروف اهل سنت مانند «بيهقى و تِرمذى» نیز در كتب معروف خود آوردهاند و در تفسير قرطبى، روحالبيان، مجمعالبيان، فخررازى و دیگر تفاسیر اهلسنت نیز به این حدیث اشاره شده است؛
همچنین در حديث ديگرى در تفاسیر شیعه و اهلسنت نقل شده که امام صادق (ع) میفرمایند: «به خدا سوگند كه حضرت حق به اين وعده خود وفا كرده و گروهى را از غير عرب را که بهتر از آنها هستند، جانشين این قوم خواهد ساخت» (مجمعالبیان، ج۵، ص١٠٨؛ برگزیده تفسیر نمونه، ج۴، ص۴۶۴ و...)
2️⃣ آیه ۵۴ سوره مائده: «یَا أَیُّهَاالَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْم یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّة عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّة عَلَی الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِم...»: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد! هر كس از شما، از آيين خود بازگردد، (به خدا) زيانى نمىرساند؛ (بهدرستی که) خداوند جمعيّتى را خواهد آورد، كه آنها را دوست دارد و آنان (نيز) خدا را دوست دارند؛ آنها در برابر مؤمنان، متواضع؛ و در برابر كافران، سرسخت و نيرومندند؛ و در راه خدا جهاد مىكنند، و از سرزنش هيچ ملامتگرى هراسى ندارند...»
✍️ در تفسیر این آیه نیز در برخی از تفاسیر شیعه و اهلسنت آمده است که هنگامى كه از پيامبر (ص) درباره اين آيه (و جمعیتی که خدا، آنها را دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند) سؤال كردند؛ حضرت دست خود را بر شانه جناب سلمان (ره) زدند و فرمودند: مصداق این آیه، او و هموطنان او هستند» (نور الثقلين، ج١، ص۶۴١؛ مجمعالبیان، ج٣، ص٢٠٨ و...)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ شرک فقط این نیست که به سنگ و چوب و خورشید و ماه سجده کنیم. هر کاری که از ما سر زند و نتیجهاش تفرقه در دین مردم باشد هم شرک است.
📖روم: آیات ۳۱ و ۳۲
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
خدایا! میدانم آنقدر زمین را گسترانیدهای که جا برای همه ما انسانها روی زمین هست
ماهِدون از ریشه « مهد » به معنای گهواره است و این یعنی زمین جایی برای استراحت و آرامش است🌎
خدایا! بخاطر اینکه تمام زمینه های آرامش را در زمین برایمان فراهم کردی سپاسگزاریم🙏
سوره الذاریات آیه۴۸
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
تو قرآن چهار نوع تولد اومده👇
1⃣تولد از پدر و مادر به طور طبیعی
2⃣تولد از پدرخیلی مسن و مادری عقیم
3⃣تولد از مادر بدون پدر
4⃣تولد بدون پدر و مادر
🔍 نتیجه
وقتی خدا بخواد کاری رو انجام بده هیچ محدودیتی نداره.
🔻این ما هستیم که کارها برامون سخت
و راحت داره
و بخاطر اینکه ی چیزی مدام جلو چشممون بوده برامون عادی شده میگیم راحته
🔸وگرنه همینکه ی نطفه ی پست، تو شکم ی زن تبدیل به انسان بشه خیلی بُهت آوره🤔
╭─┅🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃┅─
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
◀️ج. پاسخ ابراهیم علیه السلام به بهانه قوم خود براى توجیه بت پرستى
🌸 یگانه #بهانه قوم ابراهیم براى توجیه بتپرستى، در برابر احتجاجهاى حضرت، #تقلید از نیاکان بوده است :
«... قالوا بَل وَجَدنا ءَاباءَنا کَذلِکَ یَفعَلون » ( شعراء / ۲۶، ۷۴ )
🌺و پاسخ #ابراهیم این بود :
*افرءیتم ما کنتم تعبدون * انتم و ءآباکم الاقدمون * فانّهم عدوّ لی الّا ربّ العالمین * ( شعرا ۷۵ -۷۷ )
🌸 پذیرش #مردم خواه از سوی نسلهای گذشته یا نسل موجود ، هرگز نمیتواند #باطلی را به حقّ یا حقّی را به باطل تبدیل کند ،
🌺 و عبادت #معبودهای دروغین ، مایه نابودی است ؛ بدون آنکه پذیرش چندین #نسل در این واقعیت تغییری پدید آورد .
ادامه دارد .......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطرهای قرآن کریم
#اعراف آیه ۱۴۲
وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ «اعراف آیه142»
وما با موسى، سى شب (در كوه طور، براى نزول تورات وآيات الهى) وعده گذاشتيم و آن را با (افزودن) ده شب كامل كرديم، پس ميعاد پروردگارش چهل شب كامل شد و موسى (پيش از رفتن به اين وعدهگاه) به برادرش هارون گفت: در ميان امّت من جانشين من باش (و كار مردم را) اصلاح كن و از راه وروش مفسدان پيروى مكن!
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ «اعراف آیه142»
وما با موسى، سى شب (در كوه طور، براى نزول تورات وآيات الهى) وعده گذاشتيم و آن را با (افزودن) ده شب كامل كرديم، پس ميعاد پروردگارش چهل شب كامل شد و موسى (پيش از رفتن به اين وعدهگاه) به برادرش هارون گفت: در ميان امّت من جانشين من باش (و كار مردم را) اصلاح كن و از راه وروش مفسدان پيروى مكن!
نکته ها
در آيهى 51 سورهى بقره، سخن از وعدهى چهل شب با موسى است، «وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً»، ولى در اينجا سى شب به اضافهى ده شب كه به فرمودهى امام باقر عليه السلام فلسفهى اين كار، آزمايش بنىاسرائيل بوده است. در روايات مىخوانيم: سى شب آن در ماه
جلد 3 - صفحه 163
ذىالقعده و ده شب آن در اوّل ماه ذىالحجّه بوده است. «1»
با آن كه حضرت موسى چهل شبانه روز را به طور كامل در كوه طور بوده است، (چنانكه در تورات سِفر خروج نيز آمده است،) ولى تعبير به چهل شب، ممكن است به اين دليل باشد كه مناجاتها اغلب در شب صورت مىگيرد و يا آنكه در قديم تقويم براساس ماه بوده و ماه در شب نمايان است، لذا براى شمارش ايّام نيز از شب استفاده مىشده است.
تغيير برنامه بر اساس حكمت، مانند تغيير نسخهى پزشك در شرايط ويژهى بيمار، اشكال ندارد. لذا سى شب با اضافه شدن ده شب به چهل شب تغيير كرد.
چنانكه «بداء» در مورد خداوند، به معناى تغيير برنامه براساس تغيير شرايط است، البتّه تمام اين تغييرات را خداوند از قبل مىداند، همان گونه كه گاهى پزشك از قبل مىداند پس از دو روز عمل به اين نسخه، وضع بيمار تغيير كرده و نياز به دارو و نسخهاى ديگر دارد. و دربارهى خداوند هرگز به معناى پشيمان شدن يا تغيير هدف و يا كشف نكتهاى تازه و تغيير موضع نيست، زيرا اين معانى از جهل و محدوديّت سرچشمه مىگيرد كه مربوط به انسان است، امّا خداوند در مسير امتحان و تربيت انسان اين تغييرات را انجام مىدهد.
در «اربعين» و عدد چهل، اسرارى نهفته است، اين عدد، در فرهنگ اديان و در روايات اسلامى جايگاه خاصّى دارد، چنانكه مىخوانيم:
در زمان حضرت نوح عليه السلام، براى عذاب كفّار، چهل روز باران باريد.
چهل سال قوم حضرت موسى در بيابان سرگردان بود.
پيامبر صلى الله عليه و آله چهل روز از خديجه جدا شد و اعتكاف كرد تا غذاى آسمانى نازل شد و مقدّمهى تولّد حضرت زهرا عليها السلام فراهم گرديد.
رسول خدا صلى الله عليه و آله در چهل سالگى مبعوث شد.
انسان تا چهل سالگى زمينهى كمال روحى ومعنوى دارد، امّا پس از آن دشوار مىشود.
«1». تفسير نورالثقلين.
جلد 3 - صفحه 164
چهل روز اخلاص در عمل، عامل جارى شدن حكمت از قلب به زبان است.
چهل بار خواندن بعضى سورهها و دعاها براى فرج و رفع مشكلات سفارش شده است.
چهل روز پذيرفته نشدن اعمال از جمله نماز، پيامد بعضى گناهان است.
چهل مؤمن اگر به خوب بودن مردهاى شهادت دهند، خداوند او را مىآمرزد ... «1» بعضى كتابها نيز با محوريّت عدد چهل، مانند چهل حديث نوشته شده است. «2»
چگونه مىتوان پذيرفت كه حضرت موسى براى غيبت موقّت خود جانشين تعيين كند، امّا خاتم پيامبران صلى الله عليه و آله براى غيبت ابدى خود، جانشينى تعيين نكرده باشد؟! با آنكه حديث منزلت كه پيامبر خطاب به على عليه السلام فرمود: «أنت منّى بمنزلة هارون من موسى» تو براى من مثل هارون براى موسى مىباشى، به صورت متواتر در منابع اهل سنّت آمده است. «3» و آيا مردم در زمان غيبت امام زمان عليه السلام رها شدهاند؟!
دو آزمايش براى قوم موسى رخ داد: يكى ده روز زيادتر ماندن موسى در وعدهگاه و ديگرى گوسالهى سامرى. چنانكه خداوند مىفرمايد: «فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَكَ مِنْ بَعْدِكَ وَ أَضَلَّهُمُ السَّامِرِيُّ» «4»، هنگامى كه موسى عليه السلام فرمود: من براى دريافت دستورات الهى، سى شب به وعدهگاه مىروم، چون از سى شبانهروز گذشت و موسى نيامد، مردم گفتند: موسى خلف وعده كرده است، لذا از او قطع اميد كردند و بدنبال برنامههاى انحرافى رفتند. در حالى كه با رفتن موسى به كوه طور، خداى او كه از ميان نرفته بود تا مردم به سراغ بتپرستى بروند.
مراد از اصلاح در آيه، اصلاح در مسائل اجتماعى و جامعه است، نه اصلاح در رفتار فردى و شخصى. (كلمهى «أَصْلِحْ»، پس از «اخْلُفْنِي» آمده است.)
(ادامه تفسیرنور( محسن قرائتی )
در زمان حضرت موسى، همانند هر زمان ديگر مفسدانِ توطئهگرى بودند كه موسى نگران آنها بود و به هارون سفارش مىكرد: نگذار زمام امور را به دست گيرند وخواسته يا ناخواسته
«1». سفينةالبحار، ج 1، ص 504- 505.
«2». تفسير فرقان و اربعين در فرهنگ اسلامى، سيد رضا تقوى.
«3». صحيح بخارى، ج 6، ص 3؛ صحيح مسلم، ج 4، ص 187؛ سننابنماجه، ج 1، ص 42 ومسند احمدبن حنبل، ج 1 ص 173، 175، 177، 179 و 182.
«4». طه، 85.
جلد 3 - صفحه 165
دنبالهرو آنان شوى. «وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»
پیام ها
1- بىمقدّمه و بدون خودسازى، بر پيامبران كتاب آسمانى نازل نمىشود، بلكه لياقت به همراه عبادت و مناجاتهاى شبانه و عارفانه لازم است. وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً ...
2- مسئوليّتها حتّى در سطح رهبرى، نبايد مانع عبادت و اعتكاف و خلوت با خدا باشد. وَ واعَدْنا مُوسى ...
3- وعدهگاه خداوند با انبيا، مكانهايى همچون كوه طور و غار حراست و ضيافت الهى از بندگان صالح خود، دعا و مناجات است. واعَدْنا ...
4- شب، بهترين فرصت براى مناجات است. «لَيْلَةً»
5- عبادت در چهل شب تمام، آثار خاصّى بدنبال دارد. أَتْمَمْناها ... فَتَمَ
6- در كارها بايد مدّت و اجل تعيين شود. «أَرْبَعِينَ»
7- رهبرى جديد بايد در فراز و نشيبهاى نهضت، در كنار رهبرى قديم تجربه ديده باشد. قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي ...
8- جامعه هرگز نبايد بىرهبر باشد. «اخْلُفْنِي»
9- انبيا به اذن الهى، حقّ تعيين جانشين دارند. «اخْلُفْنِي»
10- امامت و رهبرى مردم بايد به سفارش خدا توسط پيامبر خدا، «اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي» در مسير اصلاح جامعه، «أَصْلِحْ» و به دور از انحراف باشد. «وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»
11- در يك زمان، دو رهبر نمىشود. هارون عليه السلام همچون حضرت موسى پيامبر بود، ولى رهبرى با موسى عليه السلام بود. «اخْلُفْنِي» (آرى، امامت و رهبرى غير از نبوّت است، لذا موسى براى دوران غيبت، هارون را جانشين خود و رهبر مردم قرار داد)
12- انبيا آنقدر دلسوز امّتند و خود را مسئول مىدانند كه حتّى براى چند روز،
جلد 3 - صفحه 166
مردم را بىسرپرست نمىگذارند. «اخْلُفْنِي»
13- وظيفهى اصلى رهبر، اصلاح امّت است. «أَصْلِحْ»
14- اگر مردم به فساد كشيده شدند و يا خواستار فساد بودند، رهبرى نبايد از موضع اصلاحگرى دست بردارد. «وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»
15- تذكّر و يادآورى، در هر صورت مفيد است. با آنكه هارون عليه السلام پيامبر و معصوم بود، امّا باز هم حضرت موسى او را به دو وظيفه عمدهى اصلاح و دورى از فساد توجّه داد. أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ ...
16- اصلاح جامعه، با عوامل فاسد و پيروى از مفسدان، امكانپذير نيست. «أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»
17- جامعه نياز به رهبرى اصلاحگر دارد، «أَصْلِحْ» رهبرى كه هرگز تسليم نظرات و توطئههاى مفسدان نشود. «وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴سخت ترین آیه جهنم و زیباترین آیه ی بهشت🌺
♨️ سخت ترین آیه جهنم در سوره مبارکه ابراهیم است. می فرماید: "مرگ از هر طرف به سراغ فرد می اید ولی نمی میرد..."
💟زیباترین آیه توصیف بهشت هم اگر بپرسی می گویند: نهرهای جاری از عسل و...... ولی کامل ترین توصیف از بهشتی که نرفته ایم در سوره کهف است.
🌹می فرماید:" اهل بهشت دوست ندارند از بهشت بروند"
☘شما هر جا بروی بعد چند روز خسته می شوی. چون در قرآن آمده که "خالدین فیها ابدا"( در آن جاودانه اند) آدم با خود فکر می کند چقدر در بهشت بمانیم!
🌷 ولی اینقدر برایت شیرین می کنند که دوست خواهی داشت بمانی...🌺
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛤 ارتباط مستقیم و زنده با بهشت ...
🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺