eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۶۳ وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ يَوْمَ لا يَسْبِتُونَ لا تَأْتِيهِمْ كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ «اعراف آیه163» و (اى پيامبر!) از آنان درباره‌ى (مردم) آن آبادى كه كنار دريا بود سؤال كن! آنگاه كه (به قانون،) در روز شنبه تجاوز مى‌كردند، هنگامى كه روز تعطيل (شنبه)، ماهى‌ها (به روى آب در) كناره‌هاى دريا نزد آنان مى‌آمدند، و (لى) روزى كه تعطيل نبودند، ماهيان آشكار نمى‌شدند. ما اين گونه آنان را به خاطر تجاوز و فسقشان آزمايش مى‌كرديم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ يَوْمَ لا يَسْبِتُونَ لا تَأْتِيهِمْ كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ «اعراف آیه163» و (اى پيامبر!) از آنان درباره‌ى (مردم) آن آبادى كه كنار دريا بود سؤال كن! آنگاه كه (به قانون،) در روز شنبه تجاوز مى‌كردند، هنگامى كه روز تعطيل (شنبه)، ماهى‌ها (به روى آب در) كناره‌هاى دريا نزد آنان مى‌آمدند، و (لى) روزى كه تعطيل نبودند، ماهيان آشكار نمى‌شدند. ما اين گونه آنان را به خاطر تجاوز و فسقشان آزمايش مى‌كرديم. نکته ها كلمه‌ى «سَبت»، به معناى قطع و تعطيل كردن كار است و براى استراحت و آرامش از آن به تعطيلى تعبير مى‌شود. بنابراين «يوم السَبت» يعنى روز تعطيل كه، روز شنبه بود و «يَوْمَ لا يَسْبِتُونَ» يعنى روزى كه تعطيل نمى‌كردند. «شُرَّعاً» جمع «شارع»، به معناى ساحل و كنار آب است، روز شنبه كه صيد حرام بود، ماهى‌ها خود را از عمق آب به ساحل مى‌رساندند. بعضى نيز گفته‌اند مراد از «شُرَّعاً» ماهى‌هايى است كه سر از آب بيرون آورده و خود را نشان مى‌دهند. «1» گروهى از بنى‌اسرائيل (مردم ايله) كه در ساحل دريا زندگى مى‌كردند، به فرمان خدا در روزهاى شنبه صيد ماهى براى آنها ممنوع بود، امّا در همان روز، ماهى‌هاى دلخواه آنان، «حِيتانُهُمْ» جلوه‌گرى بيشترى مى‌كردند، «شُرَّعاً» و مردم را بيشتر وسوسه مى‌كردند! كه اين خود آزمايش الهى بود. اين قوم، قانون الهى را مزوّرانه شكستند و با ساختن حوضچه‌هاى ساحلى و بستن راه فرار و خروج ماهى‌هايى كه شنبه‌ها به آن وارد مى‌شدند، روز يكشنبه به راحتى آنها را صيد مى‌كردند و ادّعا مى‌كردند كه از فرمان الهى تخلّف نكرده و روز شنبه صيد نكرده‌اند. «1». تفسير راهنما. جلد 3 - صفحه 202 خداوند، گرچه ماهى را براى استفاده‌ى مردم آفريده است، ولى از هفته‌اى يك روز صيد ماهى را به عنوان امتحان، منع فرمود، بنابراين هر تحريمى، الزاماً جنبه‌ى بهداشتى ندارد، ماهى شنبه با روزهاى ديگر از نظر مواد پروتئينى فرقى ندارد. حضرت على عليه السلام به شدّت از توجيه گناه و حلال كردن حرام با توجيه خمر به نبيذ، رشوه به هديه و ربا به معامله، انتقاد مى‌كردند. «1» گاهى آزمايش الهى، در صحنه‌هايى است كه تمايلات انسان به اوج مى‌رسد، چنانكه در اين آيه منع از صيد و آزمايش در حالى است كه ماهى‌ها بيشتر خود را نشان مى‌دهند، «تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ» يا در آيه‌ى 94 سوره‌ى مائده كه سخن از تحريم شكار در حالت احرام است، مى‌خوانيم: «لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ وَ رِماحُكُمْ» آنجا كه شكار، در دسترس و در تيررس است، منع صيد در آن حالت، يك آزمايش الهى است. پیام ها 1- قانون‌شكنى نياكان، نسل‌هاى بعدى را نيز شرمنده مى‌كند. وَ سْئَلْهُمْ‌ ... 2- نقل خصلت‌هاى زشت نياكان كه به خاطر آنها تنبيه شده‌اند، براى عبرت ديگران مانعى ندارد. «عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي» 3- ساحل‌نشينى و گذران زندگى از طريق ماهى‌گيرى، در طول تاريخ بوده است. كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ ... 4- چهره‌ى واقعى گناه، با توجيه و حيله، عوض نمى‌شود. (ساختن حوضچه‌هاى كنار دريا براى صيد روز بعد) «يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ» 5- ماهيان دريا، به اراده‌ى الهى قدرت تشخيص روزهاى هفته و افراد صيّاد را پيدا مى‌كنند. تَأْتِيهِمْ‌ ... لا تَأْتِيهِمْ‌ 6- جلوه‌هاى دنيايى و مادّى، يكى از آزمايش‌هاى الهى است. «كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ» «1». نهج‌البلاغه، خطبه 156. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 203 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️ نکته قرآنی 🔹يا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ 🔸اى انسان! چه چيزى تو را به پروردگار بزرگوارت مغرور كرده است ؟ 📗سوره انفطار، آیه ۶ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ ۴قصص إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ👹 شهید سیدقطب در خود نوشته فرعون به این خاطر بنی اسراییل را کیفر دادو شیعه (دسته دسته ومتفرق کرد) چون آنها پیرو دین ابراهیم بودند!!😳 ای سیدقطب ای سنی شافعی عزیز خدا الان در برزخ غرق رحمت ات کند که برای قرآن ودین اسلام زحمت کشیدی اما این را اشتباه گفتی جیگر💝 یهودیهای زمان فرعون از فرعون بدتر بودند ما هیچ مفسری را ندیده ایم که گفته باشد که فرعون بخاطر دین ابراهیمی شان یهود را اذیت کرد❌ فرعون به این علت آنها را اذیت کرد چون خواب دید کودکی یهودی آینده اورا نابود میکند وراه آنرا آن دید که کودکان ومرد های یهود را بکشد🦋 ای سیدقطب عزیز یهودیها از فرعون بدتر بودند آیات یهود درآن زمانها را ببین👹 (که فعلا جای نقل آنها نیست) فرعون هیچ پیغمبری را نکشت آنها صدها پیامبر را کشتند👺 یهودیها آنقدر بد بودند که روی فرعون را سفید کردند ندیدی تا از مستضعف بودن نجات پیدا کردند چه کارها که نکردند😱 فرعون بخاطر حکومت اش با آنها جنگید نه بخاطر دین شان یهودیها خیلی وحش بودند👹 وهمچنان وحش اند . کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 الگودهی قرآن کریم (بخش دوم) ✅ در بخش اول، به چهار مورد از آیات قرآن اشاره کردیم. در این بخش موارد دیگری را ملاحظه می‌کنید: 🔸الگوی طهارت و پاکدامنی: 🔹حضرت مریم(س) که در تمام دوران جوانی خود لحظه‌ای عفت و طهارت جسم و روح خود را به گناه آلوده نمی‌کند و بالاخره با تولد حضرت عیسی مسیح(ع)، نشانه اعجاز الهی می‌شود. 🔸الگوی عفت و حیا: 🔹دختران جوان حضرت شعیب(ع) که در جریان برخورد با حضرت موسی(ع) با نهایت حُجب و حیا با ایشان سخن گفتند و البته در اینجا هم رفتار موسای جوان، از روی وقار و متانت است. 🔸الگوی تسلیم و رضا در برابر خواست خداوند: 🔹حضرت اسماعیل(ع) که در اوج نشاط جوانی وقتی که حضرت ابراهیم(ع) می‌خواهد امر الهی را اجرا و او را ذبح کند، اسماعیل(ع) تسلیم محض شد، و این پدر و پسر از امتحان الهی سربلند بیرون آمدند‌. البته در تجدید بنای کعبه هم، حضرت اسماعیل(ع) کمک‌کار پدر بود. 🔸الگوی عفو و گذشت: 🔹گذشت و جوانمردی حضرت یوسف(ع) در برابر برادران، وقتی که در اوج عظمت و قدرت، در سن جوانی، در دربار عزیز مصر بود، از اذیت‌ها و خطاهای آنها چشم‌پوشی نمود. 🔸الگوی خداباوری: 🔹اصحاب کهف، جوانانی خداباور بودند که حاضر نشدند دست از عقیده خود بردارند و با طاغوت زمانه همنوا شوند. آنها دیار و خانه‌شان را رها کرده، به غاری پناه بردند و گفتند: پروردگارا! ما را از جانب خود رحمتی عطا کن و در کارمان برای ما، رشد و تعالی و هدایت فراهم ساز.(کهف/۱۰) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى‏ ءَادَمَ وَ نُوحاً وَ ءَالَ إِبْرَاهِيمَ وَ ءَالَ‌عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ‏. ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (آل‌عمران/۳۳-۳۴) 🔹براستى كه خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برگزید. فرزندانى كه بعضى از آنان از (نسل) بعضى دیگرند (از پدران برگزیده زاده شده و در پاكى همانند یكدیگرند) و خداوند شنواى داناست. 🔸در روایت آمده است؛ هنگامی که از حضرت ابا عبدالله(ع) در مورد جایگاه و شخصیت حضرت علی اکبر (علیه‌السلام) سؤال شد، ایشان این آیات را قرائت کردند. در آیه‌ى قبل، دستور اطاعت از رسول خدا صادر شد، این آیه دلیل آن را گزینشِ خداوند حكیم مى‌داند كه بر اساس برترى آنان بر دیگر مردم در كمالات است. برگزیدگى انبیا از طریق وحى، علم، ایمان و عصمت است(کافی، ج۸، ص۱۱۷). امام باقر علیه السلام در باره‌ى «انّ اللّه اصطفى... ذریّة...» فرمودند: ما از آن برگزیدگان و باقیمانده‌ى آن عترت هستیم.(تفسیر عیّاشى، ج۱، ص ۱۶۸) ❇️ از پيام‌های آیات ▫️انسان‌ها همه در یک سطح نیستند و خداى حكیم، بعضى را برگزیده است تا مسئولیّت سنگین رسالت را بر دوش آنان بگذارد. «انّ اللّه اصطفى» ▫️اوّلین انسان، پیامبر خدا بوده تا بشر هیچ‌گاه بدون هدایت نماند. «اصطفى آدم» ▫️جریان بعثت، در طول تاریخ بشر استمرار داشته است. «اصطفى آدم و نوحاً و...» ▫️رسالت بعضى از انبیا، جهانى بوده است. «على العالَمین» ▫️در طول تاریخ، دودمان نبوّت از نسل پاكان بوده است. «اصطفى... على العالمین ذریّة...» ▫️بعضى از ویژگى‌ها و كمالات از طریق وراثت منتقل مى‌شود. «بعضها من بعض» ▫️خداوند حتّى بر گفتار و رفتار برگزیدگان خود نظارت دارد. «اصطفى... سمیع علیم» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تو روایات فرمودن «والعصر» منظور عصر هست و این سوره رو با علیه السلام مرتبط میدونن ✅و جالبش اینجاست که این سوره دوازدهمین سوره ایه که بر قلب مبارک حضرت رسول صلوات الله علیه و آله نازل شده 📚نور الثقلین 📚علوم القرآن ایت الله معرفت 📚المیزان کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🦆🐥🦆🐥🦆🐥🦆🐥🦆 اولم ینظروا فی ملکوت ....... 👈 * فبای حدیث بعده یومنون* * فبای حدیث بعده یومنون* 🐥🦆🐥🦆 تلک ءایت الله نتلوها ........ 👈 * فبای حدیث بعد الله و ایته یومنون* کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀☀جـــــرعـــه ای نـــــور☀☀ 🌷پیش به سوی بهشت🌷 سوره آل عمران وَسَارِعُوٓاْ إِلَىٰ مَغۡفِرَةٖ مِّن رَّبِّكُمۡ وَجَنَّةٍ عَرۡضُهَا ٱلسَّمَٰوَٰتُ وَٱلۡأَرۡضُ أُعِدَّتۡ لِلۡمُتَّقِينَ (١٣٣) و به سوى آمرزشى از پروردگارتان و بهشتى كه پهنايش [به وسعتِ ] آسمان ها و زمين است بشتابيد؛ بهشتى كه براى پرهيزكاران آماده شده است؛ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ وَيَا سَمَاءُ أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاءُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ ۖ وَقِيلَ بُعْدًا لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿۴۴﴾ 🔸 و به زمین خطاب شد که ای زمین، فورا آب خود را فرو بر، و به آسمان امر شد که باران را قطع کن، و آب (به یک لحظه) خشک شد و حکم (قهر الهی) انجام یافت و کشتی بر کوه جودی قرار گرفت، و فرمان هلاک ستمکاران در رسید. 💭 سوره: هود کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🍃〰 📖ان احسنتم احسنتم لانفسكم و ان أسأتم فلها 🕪 دوست عزيز، طبق آيات قران، خوب یا بد هرکاری کنی به خودت برمیگرده... پس مواظب اعمال خودت باش 📝 و آنچه از رنج و مصائب به شما می‌رسد همه از دست اعمال زشت خود شماست (شوری 30) 1️⃣- اگر می خواهید خداوند شما را ببخشد، شما نیز دیگران را ببخشید (نور 22) 2️⃣- اگر می خواهید به یتیمان شما رحم کنند، به یتیمان دیگران رحم کنید (نساء 9) 3️⃣- به دیگران جا بدهید تا خداوند به شما جا بدهد (مجادله 3) 4️⃣- به پیمانی که با من (خدا) بسته اید وفا کنید تا من نیز به پیمان شما وفا کنم. (بقره 40) 5️⃣- اگر (آیین) خدا را یاری کنید، خداوند (نیز) شما را یاری خواهد کرد (محمد 7) 6️⃣- کسانی که می خواهند دیگران را گمراه کنند، خود را گمراه ساخته اند (آل عمران 69) 7️⃣- منافقان می خواهند خدا و مۆمنان را فریب دهند؛ در حالی که جز خودشان را فریب نمی دهند (بقره 9) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 به کسی رأی دهید که به ظالمین تکیه نکند. 🍂 🔸وَلاَ تَرْكَنُواْ إِلَي الَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِيَاء ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ (هود/١١٣) ⚡️ترجمه : و به ستمگران تمايل وتكيه نكنيد كه آتشِ (عذاب) شما را فرا مى گيرد و (در اين صورت) براى شما در برابر خداوند، هيچ دوست و سرپرستى نيست، پس (ازهيچ ناحيه اى) مورد كمك قرار نخواهيد گرفت. ❌ هرگونه تمايل واعتماد به ستمگران داخلى وخارجى، ممنوع است. 🍁 نتیجه تکیه بر ظالمان، عذاب آخرت، و تنها ماندن و شکست خوردن در دنیاست. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💮آیات قرآن در منع از حرام خوری۱💮 1⃣ مال یتیم رانخورید.🏵 «وَآتُوا الْيَتَامَىٰ أَمْوَالَهُمْ وَلَا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَهُمْ إِلَىٰ أَمْوَالِكُمْ إِنَّهُ كَانَ حُوبًا كَبِيرًا»نساء۲ و اموال یتیمان را پس از بلوغ به دست آنها دهید، و به ضمیمه اموال خود مخورید «وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا...» ۱۵۲انعام «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا» نساء ۱۰ آنان که اموال یتیمان را به ستمگری می‌خورند، در حقیقت آنها در شکم خود آتش جهنّم فرو می‌برند. 2⃣ ربا نخورید.🏵 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»آل عمران۱۳۰ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، ربا مخورید که دائم سود بر سرمایه افزایید تا چند برابر شود.. 3⃣ مال مردم رابه ناحق نخورید🏵 «وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ»بقره۱۸۸ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا»نساء۲۹ ای اهل ایمان، مال یکدیگر را به ناحق مخورید وبه وسیله رشوه و زورپاره‌ای از اموال مردم را نخورید.. 4⃣ حیوانی که بانام خدا ذبح نشده نخورید🏵 «وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ...»انعام۱۲۱ «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ ... وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِه» مائده۳ هر حیوان حلال گوشتی که به نام غیر خدا ذبح شود و یا در کشتار آن، مقررات شرعی رعایت نگردد و یا به دست كافران کشته شود، حرام است و خوردن گوشت آن نارواست. «إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ »بقره۳۱۷ خداوند تنها مردار و خون و گوشت‏ خوك و آنچه را كه هنگام سر بريدن نام غير خدا بر آن برده شده بر شما حرام گردانيده است  6⃣ مردار🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ ‏...»مائده۳ مردار، مرده‌ی هر حیوانی که خدا، گوشت آن را حلال نموده است، خواه از چهارپایان باشد یا پرندگان؛ و نیز وحشی یا اهلی بودن تفاوت نمی‌کند. 7⃣ خون 🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُم ‏... الدم ...» مائده۳ خون بر شما حرام شده است. 8⃣ گوشت خوک 🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُم ‏... و لحم الخنزير ...»مائده۳ گوشت خوك خواه مردار باشدیا نباشد بر شما حرام شده است. 9⃣ حیوان خفه شده🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ...وَالْمُنْخَنِقَةُ»مائده۳ مردار و ... حيوانات خفه‌شده بر شما حرام شد 🔟 حیوان کتک خورده🏵 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ...والْمَوْقُوذَة»مائده۳ « مردار و ... حيوان كتك‌خورده بر شما حرام شد» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈 نشان دادن کیفیت زنده ساختن مردگان به ابراهیم علیه السلام ......ادامه 🌺 در منابع عامه نیز ماجرا با تفاوت‌هایی در تعداد و چگونگی تقسیم ذکر شده است . 🌸روایات شیعه و اهل سنت درباره از چهار پرنده مذکور در آیه ،‌ متفق بوده و در تعیین سه پرنده دیگر از خروس ، کبوتر و کلاغ ، عقاب ، ، هدهد ، ورکاک ، شترمرغ و غرنوق (کرکی ) نام برده شده است . 🌺 در روایتی از امام صادق علیه السلام پس از بیان اینکه علیه السلام چهار مرغ را گرفته ، سر برید و ...... آمده است. 🌸 تفسیر باطنی چنین است که ابراهیم علیه السلام مامور بوده تا ۴ انسان لایق را آموزد و آنها را برای تبلیغ از طرف خود اعزام کند و هرگاه خواهان حضور آنان شد ، با اسم خداوند ، آنان را فراخوانده نزد او آیند . 🌺 صدوق در ذیل اظهار داشته که ابراهیم علیه السلام به هر دو امر ( ذبح مرغان و اعزام مبلغان ) بوده است . 🌸 برخلاف مفسران ، ابومسلم اصفهانی بر این باور بوده که ابراهیم به ذبح مامور نشده ؛ بلکه آیه فقط مثلی برای حضرت ارائه داده و گفت : همانگونه که اگر تو را به خود مانوس کنی و بعد هر یک را سر کوهی قرار داده ، آنها را به نزد تو خواهند آمد ، مثال کردن مردگان نزد خداوند نیز چنین است که آنها را با کلمه * * فراخوانده ، دوباره زنده خواهند شد . این نظر از مجاهد نیز نقل شده است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً قالُوا مَعْذِرَةً إِلى‌ رَبِّكُمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ «اعراف‌آیه164» و (به ياد آور) زمانى كه گروهى از آنان (بنى‌اسرائيل، به گروه ديگر كه نهى از منكر مى‌كردند) گفتند: چرا شما قومى را موعظه مى‌كنيد كه خدا هلاك كننده‌ى ايشان است، يا عذاب كننده‌ى آنان بر عذابى سخت است؟ گفتند: براى آنكه عذرى باشد نزد پروردگارتان و شايد آنها نيز تقوا پيشه كنند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً قالُوا مَعْذِرَةً إِلى‌ رَبِّكُمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ «اعراف‌آیه164» و (به ياد آور) زمانى كه گروهى از آنان (بنى‌اسرائيل، به گروه ديگر كه نهى از منكر مى‌كردند) گفتند: چرا شما قومى را موعظه مى‌كنيد كه خدا هلاك كننده‌ى ايشان است، يا عذاب كننده‌ى آنان بر عذابى سخت است؟ گفتند: براى آنكه عذرى باشد نزد پروردگارتان و شايد آنها نيز تقوا پيشه كنند. نکته ها بنى‌اسرائيل سه گروه بودند: يك‌دسته قانون‌شكن، عده‌اى ديگر دلسوزان نصيحت‌گر و گروه سوم گروهى بى‌تفاوت. بى‌تفاوت‌ها به نصيحت‌گران مى‌گفتند: خود را خسته نكنيد، چون حرف‌هايتان در فاسقان اثر ندارد و آنها به هر حال جهنّمى هستند. ولى ناهيان از منكر مى‌گفتند: كار ما بى‌اثر نيست، حداقل آنكه ما نزد خدا معذوريم. و چه بسا آنها به واسطه‌ى سخن ما تقوا پيشه كنند. در آيه‌ى 5 و 6 سوره‌ى مرسلات، خداوند به كسانى‌كه ذكرش را به ديگران، چه براى اتمام حجّت و چه براى تأثير و هشدار القا مى‌كنند، سوگند ياد مى‌كند. «فَالْمُلْقِياتِ ذِكْراً عُذْراً أَوْ نُذْراً» در كتاب امر به معروف و نهى از منكر، بيش از ده فايده براى امر و نهى، حتّى در صورتى كه اثر نكند، ذكر كرده‌ام كه خلاصه‌اش را در اينجا بيان مى‌كنم، «1» تا شايد سكوت و ترس و بى‌تفاوتى در مقابل ترك معروف و عمل به منكر از بين برود: 1. گاهى امر و نهى ما امروز اثر نمى‌كند، ولى در تاريخ، فطرت و قضاوت ديگران اثر دارد. چنانكه امام حسين عليه السلام در راه امر به معروف و نهى از منكر شهيد شد، تا وجدان مردم در طول تاريخ بيدار شود. «1». جالب اينكه اين سطرها را در هفته امر به معروف ودهه‌ى عاشورا مى‌نويسم كه امام‌حسين عليه السلام فلسفه‌ى قيام خود را عمل نكردن جامعه به حقّ و نهى از منكر نكردن مى‌داند. جلد 3 - صفحه 204 2. گاهى امر و نهى، فضا را براى ديگران حفظ مى‌كند. چنانكه اذان گفتن مستحبّ است، گرچه شنونده‌اى نباشد، ايستادن به هنگام قرمز شدن چراغ راهنمايى لازم است، گرچه ماشينى نباشد. زيرا حفظ قانون و فضاى احترام و عمل به قانون، لازم است. 3. گاهى امر و نهى ما، گناهكاران را از گناه باز نمى‌دارد، ولى گفتن‌هاى پى در پى، لذّت گناه را در كام او تلخ مى‌كند و لااقل با خيال راحت گناه نمى‌كند. 4. براى حفظ آزادى بايد امر و نهى كرد، زيرا نگفتن، جامعه را به محيط خفقان و ترس و سكوت تبديل مى‌كند. 5. امر ونهى براى خود انسان مقام‌آفرين است، گرچه ديگران گوش ندهند. قرآن مى‌فرمايد: «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ» «1» 6. امر به معروف و نهى از منكر، اگر در ديگران اثر نكند، لااقل براى خود ما يك نوع قرب به خداوند، تلقين و تمرين شجاعت و جلوه‌ى سوز و تعهّد است. 7. گاهى امر و نهى ما امروز اثر نمى‌كند، امّا روزى كه خلافكار در بن‌بست قرار گرفت و وجدانش بيدار شد، مى‌فهمد كه شما حقّ گفته‌ايد. بنابراين اگر امروز اثر نكند، روزگارى اثر خواهد كرد. 8. امر و نهى، وجدان انسان را آرام مى‌كند، انسان با خود مى‌گويد كه من به وظيفه‌ام، عمل كردم، اين آرامش وجدان با ارزش است، گرچه ديگران گوش ندهند. 9. امر به معروف ونهى از منكر، سيره‌ى انبياست، گرچه ديگران گوش ندهند. قرآن مى‌فرمايد: «وَ إِذا ذُكِّرُوا لا يَذْكُرُونَ» «2» و يا بارها مى‌فرمايد: مردم سخنان و ارشادهاى پيامبران را گوش نمى‌دادند و از آنها روى مى‌گرداندند. بنابراين ما نبايد توقّع داشته باشيم كه همه به سخنان ما گوش بدهند. 10. امر به معروف، يك اتمام حجّت براى خلافكار است تا در قيامت نگويد كسى به من نگفت! علاوه بر آنكه عذرى هم براى گوينده است تا به او نگويند چرا نگفتى؟ «1». فصّلت، 33. «2». صافّات، 13. جلد 3 - صفحه 205 11. هنگام قهر الهى، آمرين به معروف نجات خواهند يافت. (آيه‌ى بعد به آن اشاره مى‌كند) به هرحال، انبيا و اوصيا در راه امر به معروف و نهى از منكر شهيد شدند تا حقّ گم نشود واز ميان نرود، چنانكه قرآن در آياتى مى‌فرمايد: «يَقْتُلُونَ الْأَنْبِياءَ» «1»، «يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ» «2» و «يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ» «3» كه از اين آيات استفاده مى‌شود، گاهى در امر به معروف بايد تا مرز شهادت پيش رفت. حضرت على عليه السلام در نامه‌اى به نماينده‌ى خود، به خاطر حضورش بر سر سفره‌ى اشراف او را توبيخ كرد. «4» يعنى آن حضرت براى آنكه زهد به اشرافى‌گرى كشيده نشود، فردى را فداى مكتب كرد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
تفسیر نور( محسن قرائتی ) ها 1- عدّه‌اى، نه خود موعظه مى‌كنند ونه تحمّل موعظه كردن ديگران را دارند. وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ‌ ... 2- گناه بى‌تفاوتى خود را نبايد با «خواستهِ الهى» توجيه كرد. «لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ» 3- بى‌تفاوت‌ها، به جاى اعتراض به اهل گناه، به آمرين به معروف اعتراض مى‌كنند. «لِمَ تَعِظُونَ» 4- در مقابل كسانى كه موعظه و تلاش تربيتى را بى‌اثر مى‌دانند بايد مقاومت كرد. لِمَ تَعِظُونَ‌ ... قالُوا مَعْذِرَةً زيرا بازنداشتن مردم از گناه، مسئوليّت دارد و بايد پاسخگو باشيم. 5- قضاوتِ عجولانه، ممنوع است. نمى‌توان گفت: خداوند اين گروه را عذاب يا هلاك خواهد كرد، شايد پرهيزكار شوند. مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ‌ ... لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ‌ 6- نهى از منكر واجب است؛ يا براى اينكه افراد فاسق با ايمان شوند، «لَعَلَّهُمْ‌ «1». آل‌عمران، 112. «2». بقره، 61. «3». آل‌عمران، 21. «4». نهج‌البلاغه، نامه 45. جلد 3 - صفحه 206 يَتَّقُونَ» يا براى عذر داشتن خود انسان نزد خداوند. «مَعْذِرَةً» (پس لازم نيست حتماً نهى از منكر اثر كند، تا بر ما واجب شود، زيرا ما مأمور به وظيفه‌ايم، نه ضامن نتيجه) 7- مردان خدا، از اصلاح جامعه نا اميد نمى‌شوند و امر به معروف و نهى از منكر را ترك نمى‌كنند. «وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 جوانان و مسئولیت‌های اجرایی / ۱ 🔹قوم بنی اسرائیل بعد از وفات حضرت موسی(ع) که دچار از هم پاشیدگی و ضعف شده بودند از پیامبرشان درخواست نمودند تا برای آنان زمامداری انتخاب نماید که در امور اجرایی و نظامی، سخن او فصل الخطاب باشد. پیامبرشان نیز به دستور خداوند، «طالوت» را برای این کار برگزید.(تفسیر نمونه، ج۲، ص۲۳۰) 🔸طبق آیه ۲۴۷ سوره بقره، پیامبر بنی‌اسرائیل، دلیل انتخاب طالوت را، علاوه بر الهی بودن این انتخاب، برخورداری طالوت از دو ویژگی مهمّ می‌داند: «بسط در علم» و «بسط در جسم» بدیهی است که منظور از «بسط در جسم»، تنها تنومندی و بزرگی ابعاد جسمانی نیست؛ زیرا چه بسیار افراد تنومندی که حوصله جهاد و کار مجاهدانه را ندارند. بلکه منظور، وجود نشاط جوانی و حوصله انجام کار است. طبیعی است که هرچه افراد از سن بالاتری برخوردار باشند، توانایی و نشاط لازم برای انجام کار‌های اجرایی سخت را نخواهند داشت و بالعکس، مسئولی که از نشاط جوانی بیشتری برخوردار باشد، قطعاً با سرعت و جدیت بیشتری کار‌ها را به پیش خواهد برد. 🔹همچنین جوان بودن کارگزاران اجرایی، مزیت‌های دیگری را نیز برای آنان به همراه خواهد آورد؛ مزیت‌هایی همچون «شجاعت»، «تلاش»، «خلاقیّت» و «ابتکار». خداوند متعال در آیات مربوط به اصحاب کهف نیز به وجود عنصر «شجاعت» و «اقدام شجاعانه» در جوانان اشاره می‌فرماید: آن‌ها جوانانى بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند، و ما بر هدایتشان افزودیم. ما دلهاى آن‌ها را محکم ساختیم در آن هنگام که قیام کردند و گفتند: پروردگار ما، پروردگار آسمان‌ها و زمین است، هرگز غیر او معبودى را نمی‌پرستیم که اگر چنین گوئیم سخنى به گزاف گفته‌ایم.(کهف/۱۳,۱۴) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفَآءَ الْأَرْضِ أَءِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ‌ (نمل/۶۲) 🔹كیست كه هرگاه درمانده‌اى او را بخواند، اجابت نماید و بدى و ناخوشى را برطرف كند، و شما را جانشینان (خود در) زمین قرار دهد؟ آیا با خداوند معبودى است؟ چه كم پند مى‌پذیرید. 🔸در روایات و تفاسیر ندیدم كه درباره‌ى تلاوت این آیه‌ براى استجابت دعا نقشى باشد، لكن مردم به خاطر تناسب محتواى آیه، تبرّكاً آن را مى‌خوانند و مانعى هم ندارد. مناجات با خداى سبحان و رازونیاز با او كارى پسندیده و لازم است، دعا به درگاه او و درخواست حل مشكلات خصوصاً هنگام درماندگى، براى همگان ضرورى است. در روایات مى‌خوانیم: نمونه‌ى مضطرّ واقعى، امام زمان (عجّل ‌اللّه تعالى فرجه الشریف) است و بدترین سوء «و یكشف السوء»، سلطه‌ى كفّار است كه در زمان آن حضرت برطرف مى‌شود و نمونه‌ى «یجعلكم خلفاء»، حكومت صالحان در آن زمان است.(تفسیر نورالثقلین) 🔸هر جا كه دعاى ما مستجاب نشود، دلیلى دارد، همچون: ▪️دعاى ما، طلبِ خیر نبوده و ما گمان مى‌كردیم خیر است، (زیرا دعا، یعنى طلبِ خیر) ▪️یا نحوه‌ى درخواست، جدّى و همراه با درماندگى نبوده است، ▪️یا در دعا، اخلاص نداشته‌ایم، یعنى اگر به درگاه خداوند رو كرده‌ایم، به دیگران نیز چشم امید داشته‌ایم. البته؛ ▫️گاهى به جاى استجابتِ آنچه مى‌خواهیم، خداوند حكیم، مشابه آن را به ما مى‌دهد، ▫️گاهى به جاى خواسته‌ى ما، كه نزد خداوند به مصلحت ما نیست، خداوند بلایى از ما دور مى‌كند، ▫️گاهى به جاى برآوردن حاجت در دنیا، در قیامت جبران مى‌كند، ▫️گاهى به جاى لطف به ما، به نسل ما لطف مى‌كند كه همه‌ى این موارد در روایات آمده است. 🔸اجابتِ مضطرّ، كارى الهى است ولى سنّت الهى را تغییر نمى‌دهد. مثلاً سنّت خداوند آن است كه مردم به نحوى باید از دنیا بروند و همه‌ى انسان‌ها در لحظه‌ى احتضار، مضطرّند و اگر خداوند به همه جواب مثبت دهد، باید قانون مرگ را لغو كند! ❇️ از پيام‌های این آیه ▫️از راه‌هاى شناخت خدا و یكتایى او، توجّه به یک قدرت نجات‌بخش و بریدن از قدرت‌ها و وسایل دیگر در هنگام اضطرار است. «أمّن یجیب» ▫️شرط استجابت دعا، قطع امید از دیگران و اخلاص در دعاست. «یجیب ‌المضطر» ▫️آنان كه با سكوت، از خداوند حاجتى مى‌خواهند، خداوند از حالشان با خبر است ولى دوست دارد بندگانش حاجت خود را به زبان آورند. «اذا دعاه» ▫️انسان بر طبیعت حكومت دارد. «یجعلكم خلفاء الارض» ▫️آیا در حال اضطرار، به قدرت‌هاى مادّى توجّه مى‌كنید؟! «ءاله مع ‌اللّه» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا