🗯 دائره المعارف قرآن کریم 🗯
🥷 #ابولهب_بن_عبدالمطلب>
👈 ابولهب در شان نزول
⬅️ ۵ . * و قالوا ما لنا لانری رجالا کنّا نعدّهم من الاشرار = و ( در دوزخ ) گویند ما را چه شده است که مردانی را که از بدکرداران شمردیمشان ، ( در اینجا ) نمیبینیم ؟ * ( ص ۶۲ )
گفتهاند : مراد از ضمیر فاعلی در * قالوا * ابولهب ، ابوجهل و امثال آنان از بزرگان قریش اند .
⬅️ ۶ . سهیلی مراد از * یا ایّها الکافرون * ( کافرون ۱ ) را ابولهب دانسته است .
⬅️ ۷ . ابن شهر آشوب از ابن عباس آورده که روزی ولید بن مغیره از ترس #گسترش اسلام در بین افراد خارج مکه ، از قریش خواست تا راهی برای #جلوگیری آن بیابند .
هر کس پیشنهادی داد .
ابولهب گفت :
میگویم او #شاعر است .
در پاسخ او ، آیه * و ما هو بقول شاعر * ( الحاقه ۴۱ ) نازل شد و #پیامبر صلی الله علیه را از شاعر بودن مبرا دانست .
....... پایان
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
5.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#هودآیه۷
وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ «هود آیه7»
او كسى است كه آسمانها و زمين را در شش روز (دوران) آفريد و عرش (حكومت) او بر آب قرار داشت، تا شما را بيازمايد كه كدام يك نيكوكارتريد و اگر بگويى كه شما پس از مرگ زنده خواهيد شد، همانا كفّار خواهند گفت: اين نيست مگر سحرى آشكار.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ «هود آیه7»
او كسى است كه آسمانها و زمين را در شش روز (دوران) آفريد و عرش (حكومت) او بر آب قرار داشت، تا شما را بيازمايد كه كدام يك نيكوكارتريد و اگر بگويى كه شما پس از مرگ زنده خواهيد شد، همانا كفّار خواهند گفت: اين نيست مگر سحرى آشكار.
نکته ها
مراد از شش روز در آيه، شش مرحله و دوران است. زيرا در ابتداى آفرينش، خورشيدى نبود تا شب و روزى باشد.
كلمهى «عرش» به سقف و مكان مسقّف و داربست و همچنين به تختِ بلند و بزرگ پادشاهان اطلاق مىشود و گاهى به عنوان كنايه از قدرت بكار رفته است. مثلًا مىگويند:
فلانى بر تخت نشست، يا آنكه فلانى را از تخت پائين كشيدند، يعنى قدرتش از بين رفت.
سؤال: اين آيه، هدف خلقت را آزمايش انسان مىداند، «لِيَبْلُوَكُمْ» ولى آيات ديگر امور ديگرى را بيان كردهاند، چگونه است؟
پاسخ: هدفها در طول يكديگر و به صورت مرحلهاى است، چنانكه شخمِ زمين براى كشت است و كشت براى گندم و گندم براى نان و نان براى انسان. آيات قرآن نيز مراحلى را براى هدف خلقت انسان بيان كرده است:
الف: آفرينش براى آزمايش است. «لِيَبْلُوَكُمْ»
ب: آزمايش، براى جدا كردن خوبان از بدان است. «لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ» «1»
ج: جدا كردن خوبان از بدان، براى جزا و كيفرِ متناسب است. «لِتُجْزى كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ» «2»
«1». انفال، 37.
«2». جاثيه، 22.
جلد 4 - صفحه 24
د: جزا و كيفرِ متناسب، براى عمل به وعده بوده است. «وَعْداً عَلَيْنا» «1»
حضرت على عليه السلام فرمود: آزمايش خداوند براى دانستن نيست، بلكه آزمايش او براى بروز عكسالعمل از انسان است، تا اگر عملش خوب بود، پاداش گيرد و اگر بد بود، كيفر بيند. «2»
در روايات، «أَحْسَنُ عَمَلًا» به «احسن عقلا و اورع عن محارم اللّه و اسرع فى طاعة اللّه» «3» و در بعضى روايات به «ازهد فى الدنيا» «4» تفسير شده است، چنانكه امام صادق عليه السلام مىفرمايد: حُسن عمل، يعنى عملِ همراه علم، اخلاص و تقوى، نه عمل زياد. «5»
پیام ها
1- جهان، براى انسان آفريده شده است. خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ ... لِيَبْلُوَكُمْ
2- گرچه قدرت الهى مىتواند همه چيز را در يك لحظه بيافريند، ولى حكمت الهى اقتضا مىكند كه آفرينش تدريجى باشد. خَلَقَ ... فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ
3- سرچشمهى مادّى آسمانها وزمين، آب ويا موادّ مذابّ بوده است. «كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ»
4- آب، قبل از آسمانها و زمين وجود داشته است. «كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ»
5- هدف از آفرينش همهى موجودات، رشد معنوى واختيارى انسان بوده است.
خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ ... لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا
6- كيفيّت عمل مهم است، نه كميّت آن. «أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»
7- آسمان و زمين براى كار نيك آفريده شده، نه براى كاميابى و لذّتطلبى و غافل بودن. «أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»
8- منكرين معاد، برهان ندارند و فقط تهمت مىزنند. «إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ»
«1». انبياء، 104.
«2». نهجالبلاغه، خطبه 144.
«3». تفسير مجمعالبيان.
«4». بحار، ج 74، ص 93.
«5». تفسير كنزالدقائق.
تفسير نور(10جلدى)، ج4، ص: 25
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #تدبردرقرآن
۹۱مایده
إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ🔥 آیا بس می کنید؟
شراب دهها مرض را برای انسان می آورد آیه بالا نفرمود شراب نخور چون سرطان های مری معده و گوارش می گیری خیر❌ بلکه فرمود شراب نخور چون «یَصُدَّ كُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ» تو رااز یاد خدا وأز نماز منع میکند♨️
فقهای اسلامی ازاین آیه گفته اند مغازه دار تاجر وهر فرد احمقی که در موقع نماز مشغول کاری دیگر است حکم خرید فروش او مثل حکم شراب است😱
یعنی آن مغازه دار آن مکانیک آن تاجر با شرابخوار هیچ فرقی ندارد زیرا هر ۲ در وقت نماز خدا غافل اند و مست دنیا هستند👺
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ
🔸و فرزندانتان را از [ترسِ ] تنگدستى نكشيد، ما شما و آنان را روزى مى دهيم
🔸You shall not kill your children due to penury We will provide for you and for them
📗سوره انعام، آیه 151
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلاوت زیبای استاد محمود شحات انور از سوره مبارکه عادیات.
سلامتی و تعجیل در فرج صلوات.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
۞﴾📖﴿۞
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 مهدویت در قرآن و عترت
✅ در قرآن کریم، آیات زیادی بر امام مهدی(عج) تطبیق یا تأویل شده و در احادیث پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت(ع) به آنها اشاره شده است. در کتاب معجم الاحادیث الامام المهدی(عج)، ۲۶۰ آیه در باره مهدویت جمعآوری شده است، برخی از آیات و روایات را مرور میکنیم:
🔹پیروزی نهایی دین حق
🔸خدا، پیامبر(ص) را با هدایت و دین حق فرستاد، تا بر همهی ادیان پیروز شود (توبه/۳۳، فتح/۲۸، صف/۹)، این وعده الهی با ظهور حضرت مهدی(عج) بهطور کامل محقق میشود.
🔹پیروزی نهایی شایستگان بر زمین
🔸در زبور بعد از ذکر نوشتیم که زمین را بندگان شایسته به ارث میبرند (انبیاء/۱۰۵)
🔸خدا به مؤمنان شایسته کردار وعده داده که جانشینان در زمین باشند (نور/۵۵)، این وعده الهی نیز با ظهور امام زمان(عج) و حکومت جهانی ایشان تحقق مییابد.
🔹مهدی(عج)؛ ذخیرهی الهی
🔸ذخیره الهی برای شما بهتر است، اگر مؤمن باشید (هود/۸۶)، از امام باقر(ع) حکایت شده: هنگامی که مهدی(عج) قیام میکند به کعبه تکیه کرده و این آیه را میخواند، سپس میفرماید: من ذخیره الهی و حجت خدا و جانشین او بر شما هستم؛ پس هیچ مسلمانی به او سلام نمیکند مگر آنکه میگوید: السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه (کافی، ج۱، ص۴۱۱)
🔹مهدی(عج)؛ زمین را پر از عدل و داد میکند
🔸از پیامبر(ص) روایت شده که ساعت رستاخیز به پا نمیشود تا اینکه زمین پر از ستم و دشمنی شود، سپس مردی از عترت من قیام کند و زمین را پر از عدل و داد میکند همانطور که پر از ظلم و دشمنی شده باشد. (دلائل الامامة، ص۲۴۹)
🔹ویژگیهای امام مهدی(عج)
🔸از پیامبر(ص) حکایت شده که مهدی(عج) از نسل فاطمه(س) است، همچنین فرمودند: مهدی(عج) همنام من است. از امام صادق(ع) نقل شده که مهدی(عج) دو غیبت دارد: طولانی و کوتاه. امام زمان(عج) نیز فرمود: مردم در زمان غیبت از من بهرهمند میشوند همچون بهرهمندی از خورشید که در پس ابر است. (امالی صدوق، ص۱۸۶)
🔹انتظار فرج امام مهدی(عج)
🔸از پیامبر(ص) روایت شده که انتظار فرج با شکیبایی، عبادت است. همچنین فرمودند: افضل اعمال امت من، انتظار فرج از خداست. حضرت علی(ع) فرمود: انتظار فرج بکشید و ناامید از رحمت الهی نشوید که محبوبترین اعمال نزد خدا، انتظار فرج است. (خصال، ج۲، ص۶۱۶)
🔹زمانِ ظهور
🔸از امام رضا(ع) حکایت شده که فرج بعد از ناامیدی میرسد (شاید منظور، ناامیدی از مکتبها و ایسمها و نسخههای بشری باشد). در احادیث متعدد از امام باقر و امام صادق علیهم السلام حکایت شده که ما وقت ظهور را مشخص نمیکنیم و هر کس وقت مشخص کند، دروغگوست. (کافی، ج۱، ص۳۶۸)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh