eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به هوش مصنوعی میگه یه آیه قرآن بساز .. حتماً ببینیم!!! این ویدیو فقط جهت دیدن واکنش هوش مصنوعی به کتابهای آسمانی مختلف است. ┄┅✼🍃🌺🍃✼┅┄ @Targomeh
⁉️چنددقیقه از طول روز را برای شناخت اشارات علمی قرآنیِ خداوند صرف می کنیم؟! یک روز 86400 ثانیه و 1440 دقیقه است. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗯 دائره المعارف قرآن کریم 🗯 🥷 > 👈 ابولهب در شان نزول ⬅️ ۵ . * و قالوا ما لنا لانری رجالا کنّا نعدّهم من الاشرار = و ( در دوزخ ) گویند ما را چه شده است که مردانی را که از بدکرداران شمردیمشان ، ( در اینجا ) نمی‌بینیم ؟ * ( ص ۶۲ ) گفته‌اند : مراد از ضمیر فاعلی در * قالوا * ابولهب ، ابوجهل و امثال آنان از بزرگان قریش اند . ⬅️ ۶ . سهیلی مراد از * یا ایّها الکافرون * ( کافرون ۱ ) را ابولهب دانسته است . ⬅️ ۷ . ابن شهر آشوب از ابن عباس آورده که روزی ولید بن مغیره از ترس اسلام در بین افراد خارج مکه ، از قریش خواست تا راهی برای آن بیابند . هر کس پیشنهادی داد . ابولهب گفت : می‌گویم او است . در پاسخ او ، آیه * و ما هو بقول شاعر * ( الحاقه ۴۱ ) نازل شد و صلی الله علیه را از شاعر بودن مبرا دانست . ....... پایان @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ «هود آیه7» او كسى است كه آسمان‌ها و زمين را در شش روز (دوران) آفريد و عرش (حكومت) او بر آب قرار داشت، تا شما را بيازمايد كه كدام يك نيكوكارتريد و اگر بگويى كه شما پس از مرگ زنده خواهيد شد، همانا كفّار خواهند گفت: اين نيست مگر سحرى آشكار. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ «هود آیه7» او كسى است كه آسمان‌ها و زمين را در شش روز (دوران) آفريد و عرش (حكومت) او بر آب قرار داشت، تا شما را بيازمايد كه كدام يك نيكوكارتريد و اگر بگويى كه شما پس از مرگ زنده خواهيد شد، همانا كفّار خواهند گفت: اين نيست مگر سحرى آشكار. نکته ها مراد از شش روز در آيه، شش مرحله و دوران است. زيرا در ابتداى آفرينش، خورشيدى نبود تا شب و روزى باشد. كلمه‌ى «عرش» به سقف و مكان مسقّف و داربست و همچنين به تختِ بلند و بزرگ پادشاهان اطلاق مى‌شود و گاهى به عنوان كنايه از قدرت بكار رفته است. مثلًا مى‌گويند: فلانى بر تخت نشست، يا آنكه فلانى را از تخت پائين كشيدند، يعنى قدرتش از بين رفت. سؤال: اين آيه، هدف خلقت را آزمايش انسان مى‌داند، «لِيَبْلُوَكُمْ» ولى آيات ديگر امور ديگرى را بيان كرده‌اند، چگونه است؟ پاسخ: هدف‌ها در طول يكديگر و به صورت مرحله‌اى است، چنانكه شخمِ زمين براى كشت است و كشت براى گندم و گندم براى نان و نان براى انسان. آيات قرآن نيز مراحلى را براى هدف خلقت انسان بيان كرده است: الف: آفرينش براى آزمايش است. «لِيَبْلُوَكُمْ» ب: آزمايش، براى جدا كردن خوبان از بدان است. «لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ» «1» ج: جدا كردن خوبان از بدان، براى جزا و كيفرِ متناسب است. «لِتُجْزى‌ كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ» «2» «1». انفال، 37. «2». جاثيه، 22. جلد 4 - صفحه 24 د: جزا و كيفرِ متناسب، براى عمل به وعده بوده است. «وَعْداً عَلَيْنا» «1» حضرت على عليه السلام فرمود: آزمايش خداوند براى دانستن نيست، بلكه آزمايش او براى بروز عكس‌العمل از انسان است، تا اگر عملش خوب بود، پاداش گيرد و اگر بد بود، كيفر بيند. «2» در روايات، «أَحْسَنُ عَمَلًا» به «احسن عقلا و اورع عن محارم اللّه و اسرع فى طاعة اللّه» «3» و در بعضى روايات به «ازهد فى الدنيا» «4» تفسير شده است، چنانكه امام صادق عليه السلام مى‌فرمايد: حُسن عمل، يعنى عملِ همراه علم، اخلاص و تقوى، نه عمل زياد. «5» پیام ها 1- جهان، براى انسان آفريده شده است. خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ‌ ... لِيَبْلُوَكُمْ‌ 2- گرچه قدرت الهى مى‌تواند همه چيز را در يك لحظه بيافريند، ولى حكمت الهى اقتضا مى‌كند كه آفرينش تدريجى باشد. خَلَقَ‌ ... فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ‌ 3- سرچشمه‌ى مادّى آسمان‌ها وزمين، آب ويا موادّ مذابّ بوده است. «كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ» 4- آب، قبل از آسمان‌ها و زمين وجود داشته است. «كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ» 5- هدف از آفرينش همه‌ى موجودات، رشد معنوى واختيارى انسان بوده است. خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ‌ ... لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا 6- كيفيّت عمل مهم است، نه كميّت آن. «أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» 7- آسمان و زمين براى كار نيك آفريده شده، نه براى كاميابى و لذّت‌طلبى و غافل بودن. «أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» 8- منكرين معاد، برهان ندارند و فقط تهمت مى‌زنند. «إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ» «1». انبياء، 104. «2». نهج‌البلاغه، خطبه 144. «3». تفسير مجمع‌البيان. «4». بحار، ج 74، ص 93. «5». تفسير كنزالدقائق. تفسير نور(10جلدى)، ج‌4، ص: 25 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۹۱مایده إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ🔥 آیا بس می کنید؟ شراب دهها مرض را برای انسان می آورد آیه بالا نفرمود شراب نخور چون سرطان های مری معده و گوارش می گیری خیر❌ بلکه فرمود شراب نخور چون «یَصُدَّ كُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ» تو رااز یاد خدا وأز نماز منع میکند♨️ فقهای اسلامی ازاین آیه گفته اند مغازه دار تاجر وهر فرد احمقی که در موقع نماز مشغول کاری دیگر است حکم خرید فروش او مثل حکم شراب است😱 یعنی آن مغازه دار آن مکانیک آن تاجر با شرابخوار هیچ فرقی ندارد زیرا هر ۲ در وقت نماز خدا غافل اند و مست دنیا هستند👺 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ 🔸و فرزندانتان را از [ترسِ ] تنگدستى نكشيد، ما شما و آنان را روزى مى دهيم 🔸You shall not kill your children due to penury We will provide for you and for them 📗سوره انعام، آیه 151 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت زیبای استاد محمود شحات انور از سوره مبارکه عادیات. سلامتی و تعجیل در فرج صلوات. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. ۞﴾📖﴿۞ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 مهدویت در قرآن و عترت ✅ در قرآن کریم، آیات زیادی بر امام مهدی(عج) تطبیق یا تأویل شده و در احادیث پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) به آنها اشاره شده است. در کتاب معجم الاحادیث الامام المهدی(عج)، ۲۶۰ آیه در باره مهدویت جمع‌آوری شده است، برخی از آیات و روایات را مرور می‌کنیم: 🔹پیروزی نهایی دین حق 🔸خدا، پیامبر(ص) را با هدایت و دین حق فرستاد، تا بر همه‌ی ادیان پیروز شود (توبه/۳۳، فتح/۲۸، صف/۹)، این وعده الهی با ظهور حضرت مهدی(عج) به‌طور کامل محقق می‌شود. 🔹پیروزی نهایی شایستگان بر زمین 🔸در زبور بعد از ذکر نوشتیم که زمین را بندگان شایسته به ارث می‌برند (انبیاء/۱۰۵) 🔸خدا به مؤمنان شایسته کردار وعده داده که جانشینان در زمین باشند (نور/۵۵)، این وعده الهی نیز با ظهور امام زمان(عج) و حکومت جهانی ایشان تحقق می‌یابد. 🔹مهدی(عج)؛ ذخیره‌ی الهی 🔸ذخیره الهی برای شما بهتر است، اگر مؤمن باشید (هود/۸۶)، از امام باقر(ع) حکایت شده: هنگامی که مهدی(عج) قیام می‌کند به کعبه تکیه کرده و این آیه را می‌خواند، سپس می‌فرماید: من ذخیره الهی و حجت خدا و جانشین او بر شما هستم؛ پس هیچ مسلمانی به او سلام نمی‌کند مگر آن‌که می‌گوید: السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه‌ (کافی، ج۱، ص۴۱۱) 🔹مهدی(عج)؛ زمین را پر از عدل و داد می‌کند 🔸از پیامبر(ص) روایت شده که ساعت رستاخیز به پا نمی‌شود تا اینکه زمین پر از ستم و دشمنی شود، سپس مردی از عترت من قیام کند و زمین را پر از عدل و داد می‌کند همان‌طور که پر از ظلم و دشمنی شده باشد. (دلائل الامامة، ص۲۴۹) 🔹ویژگی‌های امام مهدی(عج) 🔸از پیامبر(ص) حکایت شده که مهدی(عج) از نسل فاطمه(س) است، هم‌چنین فرمودند: مهدی(عج) هم‌نام من است. از امام صادق(ع) نقل شده که مهدی(عج) دو غیبت دارد: طولانی و کوتاه. امام زمان(عج) نیز فرمود: مردم در زمان غیبت از من بهره‌مند می‌شوند هم‌چون بهره‌مندی از خورشید که در پس ابر است. (امالی صدوق، ص۱۸۶) 🔹انتظار فرج امام مهدی(عج) 🔸از پیامبر(ص) روایت شده که انتظار فرج با شکیبایی، عبادت است. هم‌چنین فرمودند: افضل اعمال امت من، انتظار فرج از خداست. حضرت علی(ع) فرمود: انتظار فرج بکشید و ناامید از رحمت الهی نشوید که محبوب‌ترین اعمال نزد خدا، انتظار فرج است. (خصال، ج۲، ص۶۱۶) 🔹زمانِ ظهور 🔸از امام رضا(ع) حکایت شده که فرج بعد از ناامیدی می‌رسد (شاید منظور، نا‌امیدی از مکتب‌ها و ایسم‌ها و نسخه‌های بشری باشد). در احادیث متعدد از امام باقر و امام صادق علیهم السلام حکایت شده که ما وقت ظهور را مشخص نمی‌کنیم و هر کس وقت مشخص کند، دروغگوست. (کافی، ج۱، ص۳۶۸) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍به گفته‌ی پیامبر عزیزمون: سوره معوذتین (سوره ناس و سوره فلق) بخون و به روی بچه‌ت فوت کن در امان خداوند قرار میگیره ..❤️ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜سوره حمد دوبار بر رسول الله نازل شده است. یک بار در مکه و یک بار در مدینه. تنها حیوانی که از طرف خداوند برایش وحی میشود زنبور عسل است. در قران واژه ی ساعه یعنی (ساعت) 24 مرتبه آمده است که این برابر با تعداد ساعت در یک شبانه روز است. بیشترین آیه ای که در قران ذکر شده آیه ی (فبای الا ربکما تکذبان پس کدام یک از نعمتهای پروردگارتان را منکرید)در سوره ی الرحمت است.که 31بار ذکر شده است. 💠کل تعداد آیات قران کریم6236 عدد آیه است. تعداد کلمات کل قرآن کریم 77807 عدد کلمه می باسد. سوره عادیات منسوب به حضرت علی (ع)است. سلمان فارسی اولین شخصی بود که سوره ی حمد را به زبات فارسی ترجمه کرد. پرنده ای که در دربار حضرت سلیمان (ع) خدمت می کرد هدهد بود. 💠کلمه الله در قرآن کریم 2697 مرتبه ذکر شده است. بهترین نوشیدنی که در قران دکر شده شیر است. بهترین خوردنی که در قرآن دکر شده عسل است. بزرگترین عدد که در قرآن کریم عدد صد هزار است که در سوره ی صافات آیه 147 دکر شده است. @Targomeh
چرا بعضى از دستورات اسلام تغيير يافته است‌؟ پاسخ: تغيير هميشه بد نيست.تغيير احكامى نظير قبله،دليل بر نارسايى علمى و يا شكست طرح قبلى نيست،بلكه نشانه توجه به مسائل جديد و تغييرى حكيمانه است.نظير تغيير كتاب و معلم و نسخه پزشك هنگامى كه وضع شاگرد و مريض تغيير پيدا مى‌كند. در اسلام هرگز بن نسبت وجود ندارد و بعضى از قوانين آن قابل تغيير است. «مٰا نَنْسَخْ‌ مِنْ‌ آيَةٍ‌ أَوْ نُنْسِهٰا نَأْتِ‌ بِخَيْرٍ مِنْهٰا أَوْ مِثْلِهٰا» يعنى هر حكم و آيه‌اى را كه نسخ كنيم و يا نزول آن را به تأخير اندازيم بهتر يا همانند آن را مى‌آوريم. دست خداوند هم در آفرينش باز است،هم در وضع و جعل قوانين و هم در تغيير و تحوّل آنها. او مى‌تواند آب را تلخ كند. «لَوْ نَشٰاءُ جَعَلْنٰاهُ‌ أُجٰاجاً» درختان را خشك سازد. «لَوْ نَشٰاءُ لَجَعَلْنٰاهُ‌ حُطٰاماً» مى‌تواند همه مردم را محو و نابود كند و گروه ديگرى بيافريند. «إِنْ‌ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ‌ وَ يَأْتِ‌ بِخَلْقٍ‌ جَدِيدٍ» مى‌تواند با قهر خود قيافه‌ها را تغيير دهد. «كُونُوا قِرَدَةً‌ خٰاسِئِينَ‌» مى‌تواند دريا را خشك كند و از سنگ خشك دوازده چشمه آب درآورد و عصاى بى‌جان را اژدها كند و دوباره اژدها را عصا كند. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌼🌺🌼🌺🌼 🔻بیشترین قَسَم‌های قرآنی🔻 ✍ دیدی یه نفر وقتی می‌خواد حرفش رو با اهمیت جلوه بده، هِی قسم می‌خوره: ☜ به پیر، به پیغمبر، به خدا، به قرآن... 🔔️ قرآن هم وقتی میخواد یه موضوعی رو با اهمیت جلوه بده، پشت سر هم قسم میخوره... ⁉️ حالا میدونی بیشترین قسم‌های قرآنی تو کدوم سوره است؟؟!↶ 👈❗️سوره شمس❗️👉 😳 😳 ۱۱ تا قسم پشت سر هم❗️ بیشترین رکوردِ قسم در یک سوره: 🔹️ وَ اَلشَّمْسِ وَ ضُحٰاهٰا... 🔹️ وَ اَلْقَمَرِ إِذٰا تَلاٰهٰا... 🔹️ وَ اَلنَّهٰارِ إِذٰا جَلاّٰهٰا... 🔹️ وَ اَللَّیْلِ إِذٰا یَغْشٰاهٰا... 🔹 وَ ... 👤 ای انسان! ☜ قسم به خورشید و ماه.. ☜ قسم به زمین و آسمون.. ☜ قسم به شب و روز.. ☜ قسم به.. 🤔 حالا فکر میکنی قرآن بعد از این همه قسم چه مطلب مهمی رو میخواد بگه⁉️ قبل از اینکه جواب و ببینی یه خورده فکر کن.🤔🤔 🤔 فکر میکنی چه موضوع مهمیه⁉️ قرآن بعد از ۱۱ تا قسم میگه: 🕋️ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّٰاهٰا (شمس/۹) 💢 "به همه اینها قسم، که هر کس نفس خودش رو کرد، رستگار شد." بعد سراغ گروه مخالفش هم میره و میگه: 🕋️ وَ قَدْ خٰابَ مَنْ دَسّٰاهٰا (شمس/۱۰) 💢 "هر کس هم که نفس خودش رو با و آلوده کرد، نومید و محروم شد." 👇 ️پس دقّت کنیم 👇️ 🔔 قرآن اینهمه قسم خورده که ما باور کنیم، تنها راه فلاح و رستگاری، تزکیه و خودسازی، و دوری از گناه و معصیت است.👌👌 ⚠ اونایی که دنبال راه میانبُر میگردند، اونایی که دنبال ذکر و ... میگردند، بدونند که هیچ راه دیگه‌ای وجود نداره.❗️ ☝️ فقط همین: ، ✋ بیائیم از همین امروز خودسازی رو شروع کنیم. شاید فردا دیر باشه.😔 ناگهان بانگی بر آمد، خواجه مُرد...🚑 ⚰ 🙏 خـــــ💚ـــــدایا من رو ببخش برای همه گناهانی که لذّتش رفته، اما مسئولیتش مانده...🙁☹️ @Targomeh
⁉️ " اَیَحْسبُ اْلاِنْسانُ اَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ. بَلی قادِرینَ عَلی أَنْ نُسَوَّیَ بَنانَهُ" "آیا انسان گمان می‌برد استخوان‌های او را پس از مردن و متلاشی شدن جمع‌آوری نخواهیم کرد؟ آری ما قادریم که حتی انگشتان (خطوط سرانگشتان) او را دوباره به صورت اول، موزون و مرتب کنیم." ( قیامت-4-3 ) ‼️شاید یکی دیگر از کاربردهای این رگه‌های ریز و منحصر به‌فرد روی انگشتان ما ایجاد اصطکاک و کمک به نگهداری بهتر وسایل توسط انگشتان باشد. 🤚 اثر_انگشت انسان‌ها زمانی که در رحم_مادرشان هستند در حال شکل‌گیری است. 👈🏼البته یک نکته‌ی بسیار جالب دیگر در مورد این است که این روش تشخیص_هویت از روش تشخیص به‌وسیلۀ DNA هم مطمئن‌تر است. در واقع دوقلوهای_همسان می‌توانند DNAهای مشابهی را به‌صورت مشترک داشته باشند اما در اثر_انگشت این‌طور_نیست و همان‌طور که بیان شد دوقلوهای همسان اثر انگشت را دارد. در تشخیص هویت افراد از اثر انگشت می‌توان به‌عنوان یکی از مطمئن‌ ترین روش‌ها استفاده کرد. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 💢 🖼 اثاث 📦 این واژه، دو بار در آیات ( نحل ۸۰، مریم ۷۴ ) به‌صورت اسمى و نکره به‌کار رفته است. 🗄 واژه‌شناسان، اصل معناى را انبوهى هر چیز ، گرد آمدن کالاهاى بسیار در کنار یک‌دیگر یا ابزار شکل دهنده چیزی دانسته‌اند . 📦 آنان درباره اثاث بر اسباب و لوازم منزل که در زمان‌ها و مکان‌های گوناگون ، شکل‌های می‌یابد ، دیدگاه‌های گوناگون ارائه کرده‌اند . 🗄 چنانکه همه منزل مانند فرش ، گلیم ، ریسمان و .... یا تعدادی از آنها مانند فرش و لباس را مصداق دانسته‌اند . 📦 ابن عاشور با توجه به کاربرد مو ، پشم و کرک در آیه ۸۰ نحل ، فقط وسایل فرش شونده را می‌نامد . 🗄 در برابر این دیدگاه ، کسانی با گسترده‌تر ، مطلق دارایی ، مانند شتر ، گاو ، گوسفند و از جمله خانه را از مصادیق واژه شمرده‌اند . 📦 گویا سیاق آیه یاد شده که از مربوط به خانه و سکونت سخن می‌گوید نیز موید دیدگاه نخست ، یعنی اثاث بر لوازم منزل باشد . 🗄 آیه ۸۰ نحل ، از خانه‌های آرامش آفرین ، چادرهای سبک و قابل انتقال و لوازم منزل ، از جمله سخن می‌گوید : * والله جعل لکم من بیوتکم سکنا و جعل لکم من جلود الانعام بیوتا تستخفونها یوم ظعنکم و یوم اقامتکم و من اصوافها و اوبارها و اشعارها اثاثا و متاعنا الی حین * 📦 در پایان آیه بعد برای و هشدار می‌گوید : اینگونه خداوند را بر شما تمام می‌کند ، شاید در برابر فرمان او شوید : * کذالک یتمّ نعمته علیکم لعلّکم تسلمون . ادامه دارد........ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‌ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ أَلا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ «هود ایه8» وهرگاه عذاب را تا مدّت محدودى از آنان به تأخير بيندازيم، (به مسخره) مى‌گويند: چه عاملى جلوى عذاب ما را گرفت؟ بدانيد روزى كه قهر وعذاب ما به سراغشان بيايد، از ايشان بازگشتى نيست و آنچه بدان مسخره مى‌كردند، آنان را فراخواهد گرفت. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‌ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ أَلا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ «هود ایه8» وهرگاه عذاب را تا مدّت محدودى از آنان به تأخير بيندازيم، (به مسخره) مى‌گويند: چه عاملى جلوى عذاب ما را گرفت؟ بدانيد روزى كه قهر وعذاب ما به سراغشان بيايد، از ايشان بازگشتى نيست و آنچه بدان مسخره مى‌كردند، آنان را فراخواهد گرفت. نکته ها كلمه‌ى‌ «أُمَّةٍ»، هم به گروهى كه هدف مشترك دارند گفته مى‌شود وهم به معناى زمان است. در اين آيه، مراد از «إِلى‌ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ»، زمانِ مشخّص ومحدود است. چنانكه در سوره‌ى يوسف آيه‌ى 45 نيز مى‌خوانيم: «وَ ادَّكَرَ بَعْدَ أُمَّةٍ» يعنى زندانىِ‌آزاد شده، پس از مدّتى به ياد يوسف افتاد. طبق بعضى روايات، يكى از مصاديقِ‌ «أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ» زمان قيام حضرت مهدى عليه السلام است، يعنى خداوند تا آن زمان عذاب را از اين امّت برداشته است. «1» تأخير عذاب الهى مصالحى دارد؛ همچون توفيق توبه براى گنهكاران، تولّد فرزندانِ مؤمن از والدين منحرف، علاوه بر آنكه وجود افراد صالح و دعاى آنان، سبب تأخير در نزول عذاب الهى مى‌گردد. پیام ها 1- برخى كارهاى خداوند، زمان‌بندى دارد. أَخَّرْنا ... إِلى‌ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ 2- قهر خداوند قابل تأخير است. أَخَّرْنا ... 3- مهلت ومدّت تأخير قهر وعذاب الهى، اندك است. «إِلى‌ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ» «1». تفسير كنزالدقائق. جلد 4 - صفحه 26 4- تأخير در عذاب، نشانه‌ى لطف خداست، نه دليل ضعف خدا. پس آن را مسخره نكنيم. وَ لَئِنْ أَخَّرْنا ... لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ‌ 5- قهر الهى، از مسخره‌كنندگان كافر برداشته نمى‌شود. «لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ» 6- به مهلت خداوند مغرور نشويم كه عذاب الهى دير و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد. «يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ» 7- شيوه‌ى برخورد كفّار، مسخره كردن عقايد دينى است. «كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتخاب همسر شما دست خدا بوده نه شما سٌبحانَ ألذّی خلقَ الأزواجَ کٌلَّها مِمّا تٌنبِتٌ الأرضٌ وَ مِن أنفٌسِهِم و ممّا لٰا یَعلَمون _۳۶یس_ شاید هم تفسیر این آیه از همون افسانه ای که قدیمی ها میگفتن خاک دوتا عاشق رو از یکجا برداشتن میاد، در قسمتی از این آیه گفته شده ( مما تنبت الارض) یعنی از یکجایی از زمین هستند این دونفر، و بعد اشاره میکنه به ( و مما لایعلمون) درحالی که خودشون نمیدونن ... بخایم‌ خیلی ساده این آیه رو به زبون خودمون تفسیر کنیم با تسبیح خدا شروع میشه و بعد میگه ما هر دونفر عاشق رو از یک خاک خلق کردیم و اونهارو تو‌دوتا جای متفاوت گذاشتیم، و اونها تا روزی که بهم برسن از این موضوع بی خبر هستن، شاید واسه همینه که فرمودند هرکس ازدواج کنه نصف دیگهٔ دینش کامل میشه، و یا به تعبیر دیگه گفتن دونفر نیمهٔ گمشدهٔ هم هستن ... هیچ چیز تو این دنیا بی حساب و کتاب خلق نشده !!! پس، فتوکلت علی الله فهو حسبه✨🤍 •┈••✾🍃🦋🍃✾••┈• @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا