eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
604 دنبال‌کننده
202 عکس
206 ویدیو
100 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️مفتی اهل سنت عربستان: «...هر کس براي کشته شدن حسین غمگین نشود، گمراه و منافق است...». سرگردانی مجری برنامه، دیدنی است. 🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴 سوال: آیا حضرت زینب(علیها السلام) در ازدواجش شرط کرده بود که در سفرهای امام حسین(عليه السلام) همراه او باشد؟ پاسخ: حضرت زینب همسر عبدالله بن جعفر پسر عموي خويش بود. در کربلا حضرت زينب و دو تن از فرزندانش به نام‌هاي عون و محمد حضور داشتند که به شهادت رسيدند؛ اما عبدالله بن جعفر در کربلا حضور نداشت؛ لذا گاهي سؤال مي‌شود که همراهي حضرت زينب در کربلا بر چه اساسي بود؟ تا جايي که بررسي شد، هيچ شاهد و سند معتبري در دست نيست که بگويد حضرت زينب هنگام ازدواج با عبدالله، با وي شرط (ضمن عقد) کرد که در سفرهاي برادرش حسين همراه وي باشد. اين سخن تنها در يک نوشتة معاصر («وفيات الائمه» نوشتة جمعي از بحرين و قطيف، ص433)، بدون ذکر منبعي مشخص نقل شده است. مضافاً اينکه در منابع معتبر تاريخي هيچ دليل و شاهدي نيست که بگويد عبدالله‌بن‌جعفر با همراهي حضرت زينب و فرزندانش در کربلا مخالف بود؛ بلکه برعکس، او گرچه خود در کربلا حضور نداشت، اما با دريافت خبر شهادت فرزندانش، وقتي‌که از غلامش شنید: «اين مصيبتي است که از حسين بن علي به ما رسيد!»، از این سخن به شدت ناراحت شد و صريحا گفت: اگر خود نزد حسين بود، از او جدا نمي‌شد و دوست داشت که همراه حسين کشته شود. همچنین خدا را شکر کرد که اگر خود نتوانست حسين را ياري کند، فرزندانش او را ياري کردند (مقتل جامع سيدالشهداء، ج2، ص520). (سلام الله علیها) (علیه السلام) 🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
☑️... 🖊برداشتي کوتاه از اين عبارت: در اين بخش از ، خطاب به امام حسين (عليه السلام) عرض مي کنيم: «من دوستِ کساني هستم که دوست شمايند...». وه، چه سخن بلند و پرمغزي که انسان، مبناي (نيز دشمني‌اش: و حرب لمن حاربکم) را امام (عليه السلام) قرار دهد. آري، به امام عرض مي کنيم که ما نه فقط، تو را؛ بلکه دوستانت را هم دوست مي داريم؛ اما آيا واقعاً ما اين گونه ايم؟! دوستي امام حسين (عليه السلام) که سراسر، خوبي و پاکي و راستي است که آسان است؛ آنچه آسان نيست، دوستي با «دوستان حسين (عليه السلام)» است که هم بسيارند و هم نوعاً عيب و نقص هايي دارند و نيازمند ياري اند. بياييم همة دوستان امام حسين (عليه السلام) را دوست بداريم و و در رفع عيب و نقص ها و ياري يکديگر بکوشيم. اگر به چنين نقطه اي رسيديم، «ملت امام حسين (عليه السلام)»‌ مي شويم؛ «حب الحسين (عليه السلام) يجمعنا»؛ ان شاء الله. 🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گریه های عالم اهل سنت تاجیکستان و جمعیت حاضر بر سیدالشهدا (علیه السلام) 🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴: از کاروان حسيني ☑️سؤال: اگر کاروان حسيني آب نداشتند، پس غسل شب عاشورا چه وجهي داشت؟ ☑️پاسخ: در تاريخ عاشورا سه نکته، قطعي است: 🔹يک) مسأله آب از همان آغاز براي يزيديان، يک حربه نظامي بود. حرّ به فرمان ابن زياد مأمور بود تا امام حسين (عليه السلام) را در يک سرزمين بدون آب فرود آورَد و کربلا اين گونه بود. در روز هفتم محرم، ابن‌زياد به عمر ‌سعد فرمان داد تا آب را بر روي کاروان حسيني ببندد. لذا شريعة فرات را با پانصد سوار بستند. اهداف دشمن از منع آب: 1- کاهش توان رزمي نيروهاي امام بر اثر تشنگي؛ 2- فشار بر اطفال و زنان و نهايتاً فشار بر امام براي تسليم شدن؛ 3- استفادة تبليغي و برانگيختن کينه هاي ديرين با اتهام دروغين بستن آب بر روي عثمان از سوي امام علي (عليه السلام). 🔹دو) کاروان حسيني در اين سه روز با سختي زياد و بسيار محدود به آب دسترسي داشت. امام حداقل يک بار اقدام به حفر چاه کرد (به کرامت يا به‌طريق عادي). حضرت عباس و گروهي از ياران امام نیز توانستند محاصره آب را بشکنند و مقداري آب بياورند. 🔹سه) تشنگي و عطش در کربلا جزء قطعيات تاريخي است؛ البته فراز و نشيب داشته و اوج آن در روز عاشورا بوده است؛ به سببِ: شرايط جنگي به‌شدت نابرابر،‌ مبارزه و جراحت، گرماي شديد و محاصره کامل. چنان که حر خطاب به کوفيان گفت: «...مادرتان به عزايتان بنشيند؛... حسين و زنان و دختران و يارانش را از آب فرات بازداشتيد... و اينان از عطش پَرپَر مي‏زنند...» و حضرت علي اکبر به امام عرض کرد: العطش قد قتلنی؛ «تشنگی مرا کشت...». 🔷 با توجه به سه نکتة قطعي بالا، بايد گفت غسل شب عاشورا، در روايتي از امام صادق (عليه السلام) آمده است که امام حسين (عليه السلام) در شب عاشورا (نزديک نماز صبح)، به يارانش فرمود: «...برخيزيد آبي بنوشيد که اين،‌ آخرين توشة شماست؛ وضو بگيريد و غسل کنيد...» (صدوق، الأمالي، ص221). غسل کردن در آن شرایط، نمادي از طهارت و آمادگي براي شهادت بود؛ اما صرفاً در «يک» خبر آمده، لذا ظني است و متواتر و قطعي نيست. البته غسل بر خلاف عادت و ذهنيت ما، به آب فراوان نياز ندارد و با آب اندک هم ممکن است. همچنين احتمال دارد از آبی غيرقابل شرب برای غسل استفاده شده باشد. نيز در منابع تاريخي دارد که امام حسين (عليه السلام) صبح عاشورا خيمه‌اي قرار داد و در آنجا در ظرفي، مقداري مُشک و مادة خوشبو گذاشتند و خود امام و بعداً اصحاب رفتند و آنجا بدنشان را آغشته به آن و خوش‌بو کردند و به نوعي مهياي شهادت شدند. در متن عربي گزارش اخير، لفظ «توره» به معناي ظرفي است که مشک را در آن گذاشتند؛ اما اين عبارت را نوعا به اشتباه «نوره» گفته و اشکال شده است که صبح عاشورا با کمبود آب، تنظيف بدن چه وجهي داشت (مقتل جامع سيدالشهداء ج1، ص742). 🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
📌 ... 📍اسم دیگر جناب علی اصغر چیست؟ 📍آیا علی اصغر در کربلا شش ماهه بوده است؟ 📍کی به دنیا آمده است؟ 📍 : ◀️بیشتر منابع تاریخی از طفلی به نام یا عبدالله (شيرخواره) برای امام حسین(ع) نام برده اند. 🏴عبدالله بن (ع) که نزد ما به علی اصغر مشهور است بنا به نقل ابومخنف از امام (ع) به تیر یکی از بنی‌اسد در دستان پدرش شد. تعبیر بلاذری صریح‌تر و دلخراش‌تر است: رَمى حرملةُ بن كاهل الوالبي [الاسدی] عبدَالله بن حسين(ع) بسهم فَذَبَحَهُ‏. ◀️طبری شیعی، نام او را علی نهاده است. ◀️این منابع، درباره او سخنی نگفته اند و تنها به عناوینی مانند: ، ، و یا شيرخواره اکتفا کرده اند. ◀️طبق برخی شواهد تاریخی کهن ازجمله (م۲۹۲ق): این طفل در به دنیا آمده است. ◀️بلعمی متوفی قرن چهار، طفل شيرخواره را یک ساله دانسته است و سرانجام کسائی مروزی در شعری این طفل را ۵ ماهه معرفی کرده است. البته اخبار آنان بدون سند بوده و قابل اعتماد نیست ◀️برخی هم ۳ساله ذکر کرده اند. 📍جمع بندی: 1️⃣امام (ع) طفلی بنام عبدالله یا علی داشته و به جهت کوچک بودن به یا مشهور گشته است. 2️⃣منابع کهن و معتبر درباره سن دقیق علی اصغر سخن نگفته اند، از این رو ، عبارت عبدالله یا علی شيرخواره را بکار می برند. 3️⃣در هیچ منبع کهنی به ۶ ماهه بودن علی اصغر اشاره نشده است. اما در دو قرن اخیر و عمدتا بعد از صفویه روایت ۶ماهه بودن علی اصغر، بدون هیچ سندی در روضه ها خوانده می شود. بنابراین باید از علی اصغر به عبدالله رضیع یاد کرد. 📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۵؛ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۵؛ 📚بلعمی، تاریخ نامه طبری، ج۴، ص۷۱۰؛ 📚تسميه من قتل مع الحسين، فصلنامه تراثنا، ش۲، ص۱۵۰؛ 📚خوارزمی، مقتل الحسين، ج۲، ص۳۷؛ 📚طبری، دلائل الامامه، ص۷۱. @ahlebait110 🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴تحلیل تاریخی- سیاسی درباره (علیه السلام) از علامه (1037-1110): 🖋«... امام حسین (علیه السلام) جانش را فدای دین جدش (اسلام) کرد و با شهادت او، دولت بنی امیه متزلزل و گمراهی آنان برای مردم آشکار شد و اگر او با بنی امیه سازش می کرد، حکومت ایشان تقویت و کارشان بر مردم مشتبه و نشانه های دین محو و نابود می شد». 🖋...أنه (عليه السلام) فدى نفسه المقدسة دين جده، ولم يتزلزل أركان دول بني أمية إلا بعد شهادته، ولم يظهر للناس كفرهم وضلالتهم إلا عند فوزه بسعادته، ولو كان (عليه السلام) يسالمهم ويوادعهم كان يقوى سلطانهم، ويشتبه على الناس أمرهم، فيعود بعد حين أعلام الدين طامسة 📖بحار الأنوار، ج45، ص98-99 ◀️ ظاهرا این قدیمی ترین تحلیل دربارۀ قیام امام حسین (علیه السلام) از یکی از بزرگترین عالمان شیعه است که در آن، دیدگاه «شهادت سیاسی» انعکاس یافته است. گفتنی است که برخی از صاحبان اصلی ترین دیدگاه رقیب (قیام برای حکومت) چنان دیدگاهی را به عاملی غیرمسلمان (به نام ماربین مسیحی) نسبت داده اند. 🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴📌تصویری حماسی و ماندگار از واقعه کربلا؛ ◀️ شیخ صدوق(م. ۳۸۱) می نویسد: وقتی کارزار بر حسین بی علی (ع) سخت شد، یاران او به وی نگریستند؛اما او را درحالتی غیر از آن چه خود بودند یافتند؛ زیرا هرگاه کارزار شدت می گرفت، رنگ آنان تغییر می کرد و لرزه بر اندامشان می افتاد و دل آنان می لرزید؛ ولی امام حسین (ع) و یاران خاص او، رنگ چهره شان برافروخته تر و اندامشان آرام تر و جانهایشان آسوده تر می گشت؛ از این رو آنان به یکدیگر می گفتند: نگاه کنید! او از مرگ نمی ترسد! پس امام حسین (ع) به آنان فرمود: «ای بزرگ زادگان! بردبار باشید که مرگ چیزی جز یک پل نیست...» لما اشتدت الامر بالحسین بن علی بن ابی طالب(ع) نظر الیه من کان معه فاذا هو بخلافهم لانهم کلما اشتدالامر تغیرت الوانهم و ارتعدت فرائصهم و وجلت قلوبهم و کان الحسین (ع) و بعض من معه من خصائصه تشرق الوانهم و تهدأ جوارحهم و تسکن نفوسهم فقال بعضهم لبعض انظروا لایبالی بالموت فقال لهم الحسین (ع) صبراً بنی الکرام فما الموت الا قنطره...» (شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص 288). هر چه بر وي سخت‏تر گشتي نبرد رخ ز شوقش، سرخ‏تر گشتي چو وَرد آري آري عشق را اين است حال چون شود نزديک، هنگام وصال‏ (نیر تبریزی) 🖌متن ارسالی از طلبۀ فاضل آقای روح الله محرمی 🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥دفاع دکتر طاهر القادری عالم اهل تسنن پاکستان از سوگواری برای امام حسین (علیه السلام) 🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
10.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‏🎥سخنی ژرف از سردار دلها: «قربانی مهم است؛ اما...». به روح مطهرش صلوات 🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴عزاداری بودایی ها در ارتفاعات تبت برای امام حسین (علیه السلام ) 🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✍️ «از ذائقه عزاداري هايمان مراقبت کنيم...» 🔹در اين ايام که دشمنان خدا از رونق محافل سوگواري‌ اباعبدالله الحسين (عليه السلام) خشمگين و از برگزاري دگرباره مراسم اربعين نگران و خائف‌اند، بر ما لازم است که به دو موضوع اهتمام ورزيم: 🔸يک) آسيب‌شناسي سوگواري‌ها: 🔸دو) آشنايي با شبهات عاشورايي و پاسخ‌هاي آن. 🔷در آسيب‌شناسي، يک نکته مهم، تغيير ذايقه و سليقة عزاداران به شنيدن مصيبت‌هاي «ناشنيده» است. به ياد دارم که در اوايل طلبگي در جلسات مرحوم آيت الله احمدي ميانجي، ايشان با استفاده از عبارات حزن‌ انگيز مقتل، روضه مي خواندند و معمولاً روضه هاي ايشان تغييري نمي کرد؛ اما هر بار از مخاطبان به شدت اشک مي گرفت. در واقع، نفس گرم و اخلاص، باعث مي شد تا روضه ها هميشه تازگي داشته باشد و گاه صرفا با شنيدن يک مصراع کوتاه و يا حتي شنيدن نام حسين (عليه السلام) اشک‌ها جاري شود. ديگر اينکه پيش‌ترها، روضه «مکشوف» نمي خواندند؛ يعني جزئيات وحشي گري ها و دريدن ها و بريدن ها را نمي گفتند. اما اکنون متأسفانه ذائقة عزاداران اين گونه نيست؛ هم بايد روضه ها جديد باشد و هم مشکوف(!). 🔹متأسفانه ذاکران و واعظان منطبق با تغيير ذائقه عزاداران، هر ساله مطالبي را با عناوين «زبان حال»، «برداشت» و...، به فهرست ذکر مصيبت‌ها مي‌افزايند. درست است که مخاطبان في الحال، همراهي مي کنند و مي گريند؛ اما پس از خروج از مجلس، برايشان سؤال پيش مي آيد که اين روضه ها از کجا هر سال نو و دگرگون مي شود؟! مشکل مضاعف آن جاست که گاه برخي روضه ها ناهمخوان‌اند و با تأمل و گاه مطالعه و پرس و جوي مخاطب، اعتماد او به روضه ها؛ بلکه به اصل ماجراي عاشورا از دست مي رود! 🔹حال از زاويه ديگر به مسأله بنگريم: مُشتي آدم‌ بي دين و معاند با انواع سخنان به ظاهر علمي، در فضاي بي در و پيکر مجازي، انبوهي از شبهات را سرازير مي کنند و يک سخن بي‌نهايت خطرناکشان اين است: «حادثة عاشورا اسطوره است»؛ يعني نهايتا اگر حادثة اي هم وجود داشته، در طول زمان شاخ و برگ يافته و بزرگ شده است(!). آن وقت، اين وسط متأسفانه اضافه کردن هر سالة روضه ها و ذکر مصيبت ها و زبان حال ها، عملاً دارد خوراک و بهانه براي همين سخن به شدت خطرناک و ويرانگر فراهم مي کند. به راستي، براي حادثه عاشورا خطري بزرگ تر از اين هست که گفته شود، «اسطوره» (داستان) است؟! در حالي که اين حادثه، با جزئيات فراوان در معتبرترين منابع تاريخي ثبت و ضبط ‌شده؛ و بي ترديد از «تاريخي ترين» حوادث روزگار است. 🔸نکته آخر اينکه پاسداشت نهضت امام حسين (عليه السلام) يک وجهش اين است که ما بايد: «از ذائقه عزاداري هايمان مراقبت کنيم...» و نيز بايد، همچون پيش‌ترها: در مجالس، مسئولانه حاضر شويم و از نقل مطالب و ذکر مصيبت هاي بي پايه و سست، بازخواست کنيم... 🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo