eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
588 دنبال‌کننده
196 عکس
200 ویدیو
93 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی.mp3
40.93M
(گونه های عقلانیت) 🎙 حجت‌الاسلام منتظری‌ مقدم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🕌 هیئت لبیک قم مسجد امیرالمؤمنین (ع) پردیسان ╭┅──────────┅╮ 🌺 @Heiat_Labbayk_Qom ╰┅──────────┅╯ 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴❓سؤال عاشورايي (۳): اصحاب امام حسين(علیه السلام) در شب عاشورا با وجود منع آب از آن‌ها چگونه به انجام غسل شهادت موفق شدند در حالی که گفته می‌شود حتی کودکان نیز چند روزی از آب بی‌بهره بودند؟ 👈 پاسخ: قطعيات تاريخي در ارتباط با اين سؤال: يک) اساساً مسأله آب همواره يک حربة نظامي بوده و در کربلا نيز يزيديان از همان آغاز به اين حربه توجه داشتند. چنانکه ابن‌زياد به حرّ فرمان داده بود تا امام حسين(ع) را در سرزميني بدون آب فرود آورَد که نهايتاً حضرت را در کربلا فرود آورْد. در ادامه، سه روز پيش از عاشورا (روز هفتم محرم)، ابن‌زياد به عمربن‌سعد فرمان داد تا آب را بر روي کاروان امام حسين(ع) کاملاً ببندد. پس عمر‌بن‌سعد، عمرو‌بن‌حَجَّاج زُبَيْدي را با پانصد سوار به‌سوي شريعة فرات روانه کرد تا امام و يارانش را از رسيدن به آب منع کنند. در اين هنگام عبداللَّه‌بن‌حُصَيْن اَزْدي بانگ برآورد: اي حسين، آيا اين آب را نمي‏بيني که [گويا در صفا و زلالي] چون صفحة آسمان است؛ به خدا از آن قطره‏اي نمي‏چشي تا درحال تشنگي بميري. امام حسين او را نفرين کرد... اهداف دشمن از منع آب: اولاً، کاهش توان نظامي و رزمي نيروهاي امام بر اثر تشنگي؛ ثانياً فشار بر اطفال و زنان و نهايتاً فشار روحي و رواني بر امام تا به‌ناچار تسليم شود؛ ثالثاً استفادة رواني و تبليغي از آن با تکرار اتهام جلوگيري امام علي از رسيدن آب به عثمان در هنگام محاصرة خانة او و بدين‌وسيله تحريک کردن کينه‌هاي ديرين طرف‌داران خود؛ چنانکه ابن‏زياد در نامه‏اش به عمر‌بن‌سعد از عثمان و نرسيدن آب به او ياد کرد؛ البته اين صرفاً يک اتهام دروغين بود؛ زيرا علي(ع) در محاصرة عثمان و منع آب از او، به او آب‌رساني کرد. دو) امام در اين ايام (سه روز) به آب دسترسي داشت؛ البته بسيار محدود و با سختي زياد. امام حسين(ع) حداقل يک بار اقدام به حفر چاه کرد (چه به کرامت و چه به‌طريق عادي). حضرت عباس(ع) نيز موفق شد با گروهي از ياران امام، محاصره آب را بشکند و مقداري آب (بيست مشک) براي اردوگاه بياورد. سه) مسألة تشنگي و عطش در کربلا جزء قطعيات است؛ البته بيش‌تر مربوط به روز عاشورا مي‌شود که در شرايط جنگي و مبارزه و جراحت، جنگ به‌شدت نابرابر، گرماي شديد، محاصره دشمن، اين عطش بسيار شديد شد و خودش مصيبت بسيار بزرگي بود؛ يک نمونه، حضرت علي اکبر(ع) است که به پدر بزرگوارش امام حسين(ع) عرض کرد: العطش قد قتلنی؛ «تشنگی مرا کشت». نمونة ديگر، سخن حربن‌يزيد حر خطاب به کوفيان است: «...اهل کوفه، مادرتان به عزايتان بنشيند؛... حسين و زنان و دختران و يارانش را از آب فرات بازداشتيد؛ آبي که يهودي و مجوسي و نصراني از آن مي‏نوشند و سگان و خوکان سرزمين عراق در آن غلت مي‏زنند؛ و اينان از عطش پَرپَر مي‏زنند...». نمونة ديگر، شهادت شخص امام حسين با دهان تشنه و در نهايت عطش است. پس از اين سه نکته که از قطعيات تاريخ عاشوراست؛ بايد عرض کرد: غسل کردن امام حسين و اصحاب ايشان در روز عاشورا، مستند به خبر واحدي است که شيخ صدوق آن را در قالب روايتی نسبتاً طولاني از امام صادق(ع) در بيان کيفيت شهادت امام حسين(ع) نقل کرده است (صدوق، الأمالي، ص221): «ثم قال لأصحابه: قوموا فاشربوا من الماء يكن آخر زادكم، وتوضؤوا واغتسلوا واغسلوا ثيابكم لتكون أكفانكم. ثم صلى بهم الفجر...». بر اساس اين روايت، امام حسين(ع) در شب عاشورا (احتمالا اواخر شب و نزديک نماز صبح)، به يارانش دستور داد: «...برخيزيد آبي بنوشيد که اين،‌ آخرين توشة شماست؛ وضو بگيريد و غسل کنيد و لباس‌هايتان را بشوييد». حال آنچه که دربارة غسل کردن امام حسين(ع) و اصحاب ايشان در روز عاشورا مي‌توان گفت، اين است: يک) اين غسل کردن بر اساس «يک» روايت است، لذا ظني است، خبر متواتر و قطعي نيست؛ بررسي سندي هم لازم دارد. دو) چنانچه اين غسل کردن واقع شده باشد، وجهش روشن است: غسل، نمادي از طهارت و پاکيزگي و نيز يک نوع آمادگي براي شهادت و لقاء الهي است؛ سه) غسل کردن بر خلاف عادت و ذهنيت ما، آب فراوان نمي‌خواهد؛ بلکه با آب اندک هم می‌شود غسل کرد. همچنين احتمال دارد آبی که برای غسل استفاده شد، غیر قابل شرب بوده است. در تکميل اين بحث، خوب است اشاره کنم که در منابع تاريخي دارد که امام حسين صبح عاشورا خيمه‌اي قرار داد و در آنجا در ظرف مخصوصي مقداري مُشک و مادة خوشبو گذاشتند و خود امام و بعداً اصحاب رفتند و آنجا بدنشان را آغشته به آن و خوش‌بو کردند و به نوعي مهياي شهادت شدند. حالا عبارت عربي آن «توره» است که به معناي همان ظرفي است که مشک را در آن گذاشتند؛ اما اين عبارت را نوعا اشتباه «نوره» گفته و بعد اشکال شده است که صبح عاشورا با کمبود آب، تنظيف بدن چه وجهي داشته است. اين نکتة دقيقي است که در مقتل جامع سيدالشهداء ج1، ص742 آمده است. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کشیش ارشد آمریکایی: رفتن به کربلا برای همه واجب است، اگر تا به حال کربلا نرفته اید، همین الآن برای رفتن به آنجا برنامه ریزی کنید. 📣 صحبتهای «کِنِث جی. فلاورز» کشیش ارشد کلیسای دترویت درباره تجربه اش از زیارت حرم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴❓سؤال عاشورايي (4): برخي از بزرگان شيعه در آثار خود نوشته اند که امام حسين (عليه السلام) به عمر سعد پيشنهاد کرد که بگذارد او به شام برود و با يزيد دست بدهد (بيعت کند). ✍️ پاسخ: عمر سعد پس از گفت‌وگو با امام حسين (عليه السلام)، در نامه اي به ابن زياد، نوشت که حسین بن علی پيشنهاد داده است که بگذراند او به شام برود و با یزید دست بدهد (بیعت کند). در واقع, عمر سعد چون از جنگيدن با امام حسین (علیه السلام) اکراه داشت و مي خواست راهي پيدا کند و بدون رویارویی با امام به مُلک ري دست يابد، آن سخن را به دروغ به حضرت نسبت داد. در این باره، برخي از بزرگان شيعه (با وجود جایگاه بلند علمی شان, چون تخصص تاریخی نداشته اند) دچار اشتباه شده، و بدون توجه به دروغ بودن ادعای عمر سعد، تصور کرده اند که امام حسين (عليه السلام) واقعاً چنان پيشنهادي را داده است. پاسخ بیشتر در مقاله: «جايگاه مذاکره با دشمن در قيام امام حسين (عليه السلام)»👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
جایگاه مذاکره با دشمن در قیام امام حسین علیه السلام.pdf
557.7K
◀️ مقاله پژوهشی زیر عنوان: «جايگاه مذاکره با دشمن در قيام امام حسين (عليه السلام)» نوشته: حامد منتظری مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴(علیه السلام) ☑️مقایسه زیبای امام حسین (علیه‌السلام) با قرآن از سوی عالم اهل سنت در گفتاری دلنشین از مرحوم استاد فاطمی نیا 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴دوستان و همراهان عزیز سلام عزاداریهاتون قبول ☑️ سه ملاحظه عاشورایی: یک) امسال شعار زیبایی برای محرم انتخاب شده است: «در زیر خیمه اش همه یک خانواده ایم». این شعار تکرار عاطفی ترِ «حب الحسین یجمعنا» و برگرفته از آموزۀ بنبادین «انی سلم لمن سالمکم...» (زیارت عاشورا) است. وه چه زیباست گُستردن مهر حسین (علیه السلام) به همه محبان او؛ اصلاً دوست داشتن حسین (علیه السلام) که سراسر نور و پاکی و کمال است شاید چندان سخت نباشد؛ هنر این است که دوستانش را نیز که به هر حال عیبها و نقصهایی دارند، دوست بداریم؛ ان شاء الله. اگر این شعار تحقق پیدا کند و محبان حسین (علیه السلام) دوست و یار و یاور و عمخوار هم باشند؛ چه جامعۀ زیبایی خواهیم داشت! و چه ظرفیت عظیمی دارد این محرم حسین حتی در ابعاد اجتماعی و فرهنگی ! دو) در محرم امسال الحمدلله برنامه «حسینیه معلّا» از شبکه سوم بسیار خوش میدرخشد و جداً شایسته تقدیر است. اما این نقد شاید به آن وارد باشد که در این «حسینیه»، جای یک سخن و منبر کوتاه معارفی بسیار خالی است. شاید میشد حداقل با کلیپهای کوتاهی از امام راحل و دیگر بزرگان این خلاء را جبران کرد؛ سه) ملاحظه سوم در واقع نقد دیگری است بر همان برنامه «حسینیه معلا» دربارۀ تعزیه هایی که در آن اجرا میشود و به عنوان پیش زمینه، به گونه ای متن تعزیه خوانده میشود که گویا عین تاریخ است؛ در حالی که موارد قابل توجهی از آن غیرمستند و نامعتبر است. نکته مهم این است که اگر قرار است تعزیه خوانی در چنین سطحی عرضه و حفظ شود، حتما باید محتویات و مضامین آن نیز بازنگری و اصلاح شود؛ به نظر می رسد فضای بسیار بکری است میانۀ تاریخ و هنر تعزیه که همتی فراوان میطلبد. ✍️حامد منتظري مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo
12.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توصیف امام حسین از زبان دیگران؛ روایت‌های شنیدنی از اندیشمندان و شخصیت‌های دینی غیر مسلمان 🔷️ دکتر ادوارد کسلر، مدیر موسسه وولف دانشگاه کمبریج: امام حسین علیه السلام، الگوی خرد، عدالت اجتماعی و مصلح اجتماعی است، او یک مثال شگفت انگیز در اسلام است. 🔶️ بونی اوانس، کشیش: یک جمله است که من به طرق مختلف تکرار می‌کنم؛ هر روز عاشوراست، همه جا کربلاست. http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea 🏴https://eitaa.com/Tashayo
🔸 انتخاب مطالب برای روضه خوانی ⁉️ مداحان و روضه‌خوانان در انتخاب و خواندن مطالب و اشعار، چه ملاک و معیارهایی را باید رعایت کنند تا مداحی و روضه‌خوانی مناسب شأن اهل بیت (علیهم السلام) باشد؟ ✅ شایسته است از مطالبی که باعث افزایش آگاهی و معرفت به مکتب اهل بیت علیهم السلام می‌شود استفاده کنند و باید از نقل مطالبی که مستند به روایتی نیست و در تاریخ ثابت نشده است، اجتناب کنند. @khamenei_ahkam 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتابی آمریکایی درباره امربه‌معروف 🔹مایکل کوک پس از ۱۳ سال مطالعه و تحقیق در سال ۲۰۰۱ کتابی به اسم «امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی» نوشت. کوک برای نوشتن آن بیش از 2هزار کتاب و مقاله به زبان‌های مختلف مطالعه کرد. @Farsna - Link 👈 👈👈 نقدی بر همین کتاب در: https://javabcity.ir/node/1213 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ «» و فلسفۀ قیام امام (علیه السلام): 🖌مثال میدان مین مثال مناسبی برای شناخت فلسفه قیام امام حسین (ع) است: این مثال را با سه فرض بررسی میکنیم: فرض اول: فردي بي‌اطلاع و در حال گشت و گذار و سیاحت وارد یک ميدان مين مي‌شود: «این فرد، کشته شده است»؛ فرض دوم: فردی در جهاد و در حين عمليات؛ البته بدون اطلاع روي مين مي‌رود: «این فرد، شهيد شده است»؛ فرض سوم: در جهاد و در حین عملیات، رزمندگان به میدان مین برخورد میکنند و فرصت برای گشودن معبر و خنثی سازی مینها ندارند؛ اینجا رزمنده ای داوطلبانه روی مینها میرود و مسیری را میگشاید و رزمندگان دیگر از آن مسیر عملیات را ادامه میدهند و به پیروزی میرسند: «این فرد نیز شهید شده است». 🖌حال سؤال: قیام امام حسین(ع) کدام یک از این سه فرض است؟ مثال قیام امام حسین(ع) فرض سوم است. امام حسین(ع) میدانست که در کربلا و روز عاشورا به شهادت میرسد و با شهادت خود دین خدا را زنده و راه هدایت انسانها را باز میکند (و باز نگاه میدارد). ✍️حامد منتظري مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo
👈 توضیح بیشتر دربارۀ مثال «» و فلسفۀ قیام امام (علیه السلام): تقریبا از ده- دوازده سال پیش، در مباحثات و نشستها و درسهای مرتبط با فلسفۀ قیام امام حسین (ع) این مثال برای تقریب بحث عرض میشد و به لطف الهی برای مخاطبان قابل فهم و تأثیرگذار بود و بازخوردهای مناسبی داشت. 🖌حال توضیحی بیشتر دربارۀ این مثال: یک) بر اساس ذهنیت عادی و دنیوی از مرگ، اولا شهادت، مرگی معمولی و ثانیاً رفتن به سوی مرگ، قبیح و ناموجه (لاتلقوا بایدیکم الی التهلکۀ) است؛ لذا همین ذهنیت نوعا مانع مهمی برای درک این سخن است که امام حسین(ع) به شهادت خویش (در کربلا) آگاه بود و با این شهادت میخواست دین خدا را زنده کند. براین اساس، این مثال ساده که مخاطبان (مستقیم و یا غیرمستقیم) شناخت روشنی از آن دارند، هم رفتن به سوی مرگ و هم سودمندی و پیامدهای ارزشمند آن را به خوبی موجّه و پذیرفتنی و به ذهن نزدیک میکند. دو) البته در این بحث، تأکید میشود که امام حسین(ع) در همان حال که میدانست در کربلا به شهادت میرسد، قیام خود را بر اساس منطق جهاد پیش بُرد. فرماندۀ جهاد یاران خود را به «اِحدی الحُسنَیَین» (پیروزی یا شهادت) دعوت میکند، از آنان نمیخواهد که بروند و شهید شوند؛ بلکه صرفاً آنان را مهیا و مشتاق شهادت می سازد (گاهی نیز از شهیدشدن آگاهشان میکند)؛ در این حال، از تمامی ظرفیتها و فرصتها برای پیروزی ظاهری نیز استفاده میکند؛ چنانکه امام حسین(ع) از دیگران یاری میخواهد، مسلم بن عقیل را به کوفه می فرستد، با کوفیان احتجاج و سعی میکند آنان را به خود دعوت کندو... . برای اینکه قیام حضرت بر پایۀ منطق جهاد و کاملاً عُقلایی و منطقی و کاملا به دور از یک اقدام اصطلاحاً «انتحاری» است. کوتاه سخن اینکه امام منطق حرکتش منطق جهاد و دعوت به «اِحدی الحُسنَیَین» است؛ اما خود شخصا میداند که فرجام این حرکت، شهادت و مواجه شدن با مصائب شدید است؛ البته آنچه که این مصائب را برای امام حسین(ع) سهل و قابل تحمل میکند، دستاورد عظیم آن؛ یعنی احیای دین خدا و جلوگیری از مسخ شدن آن به دست یزید و یزیدیان است. سه) دراین باره, سخنی علامه مجلسی بسیار گویاست: «...امام حسین (علیه السلام) جانش را فدای دین جدش (اسلام) کرد و با شهادت او، دولت بنی امیه متزلزل و گمراهی آنان برای مردم آشکار شد و اگر او با بنی امیه سازش می کرد، حکومتشان تقویت و کارشان بر مردم مشتبه و نشانه های دین محو و نابود می شد»؛ ...أنه(علیه السلام) فدى نفسه المقدسة دين جده، ولم يتزلزل أركان دول بني أمية إلا بعد شهادته، ولم يظهر للناس... ضلالتهم إلا عند فوزه بسعادته، ولو كان يسالمهم... كان يقوى سلطانهم، ويشتبه على الناس أمرهم، فيعود بعد حين أعلام الدين طامسة... (بحار الأنوار، ج45، ص98-99) سخن علامه مجلسی احتمالا قدیمترین تحلیل تاریخی است که شهادت امام حسین (علیه السلام) را عامل تزلزل حکومت بنی امیه دانسته است. این در حالی است که در کتاب «شهید جاوید» اساسا این نوع تحلیل به ماربین مستشرق معاصر آلمانی نسبت داده و اصالت چنین تحلیلی زیر سؤال برده شده است. ✍️حامد منتظري مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo
☑️ شهادت امام سجاد(علیه السلام) تسلیت باد. ✍️ های امام (علیه السلام) در ، و : 🖌خطبه ها و روشنگری های امام سجاد(علیه السلام) و حضرت زینب و دیگر بازماندگان عاشورا، نقش بسیار مهمی در زنده نگاه داشتن نام و یاد و راه و مرام امام حسین(ع) داشت. 🖌امام سجاد(ع) به ترتیب در کوفه، شام و مدینه به ایراد خطبه پرداخت؛ اکنون مقايسۀ این سه خطبه: یک) در كوفه، امام سجاد(ع) کوفيان را سرزنش و متوجه گناه بزرگشان کرد و کوشید تا وجدان‌ آنان را بيدار كند، چه‌بسا همين سخنان بود كه كوفيان را بر آن داشت تا در سال‌هاي بعد با قيام‌هاي توابين و مختار، همراه شوند. همچنین امام جنايات يزيد و یزیدیان را گوشزد کرد، تا از جعل و تحريف حوادث در آينده جلوگيري کند. ازآنجاکه بيشتر كوفيان امام را مي‌شناختند، امام سجاد(ع) خود را کوتاه معرفی کرد. دو) شاميان اهل‌بيت را به درستی نمي‌شناختند. ازاين‌رو امام سجاد(ع) در شام بيشتر به بيان انتساب خود به رسول‌ خدا(ص) و فضايل اميرمؤمنان، بيان افتخارات خاندان خويش در خدمت به اسلام، و خيانت‌ها و سوابق بد يزيد و اجدادش ‌پرداخت. هدف از این سخنان این بود که شاميان بدانند اين اسيران، خويشاوندان رسول خدا، اهل قبله و متعهد به اسلام، و برترين مسلمانان‌اند و کشتن و به اسارت گرفتن خاندان آنها ناموجه بوده است. درحقيقت امام سجاد(ع) با سخنان خود، پرده‌هاي تزوير و فريب بني‌اميه را کنار زد و و رهبران واقعي را به مردم شناساند. سه) مردم مدينه نيز مانند كوفه با اهل‌بيت آشنا بودند. ازاين‌رو امام در مدينه، به ‌بيان عمق فاجعه پرداخت؛ فاجعه‌اي كه بايد در سينه‌ها ثبت مي‌شد تا غم و اندوه آن فراموش نشود. امام با بيان زيبا و مؤثر خود، اهل مدينه را به برپايي عزا و ماتم فرا‌خواند. آنان هرچند اصل جنايت كربلا را به‌اجمال شنيده بودند، هنوز به عمق فاجعه و جزئيات آن پي نبرده‌ بودند؛ ازاين‌رو لازم بود عمق فاجعه براي آنها شكافته شود. (برگرفته از: مقتل جامع سيدالشهداء، ج2، ص161-163) افزون بر این: 🖌امویان اندیشۀ انحرافی «جبر» را ترویج و به آن تمسک می کردند. طبق این اندیشۀ باطل، امویان همه حوادث از جمله آنچه را که در عاشورا اتفاق افتاد به خدا نسبت می دادند و انسانها را نسبت به اعمالشان فاقد اختیار و مسؤولیت معرفی می کردند و مهمتر اینکه میگفتند حالا که خدا چنین خواسته، پس حق هم همین بوده است. در برابر این شیوۀ شیطانی، امام سجاد(ع) (در جمع مردم کوفه) با زبان ساده و همه فهم تأکید کرد که نظام اموی و نیز کوفیان مسؤول فجایع کربلا هستند و آن فجایع، همگی از دو جهت نابه حق بود: یک) از جهت نقض عهد و پیمانی که کوفیان با امام حسین(ع) داشتند؛ دو) از جهت شکستن حرمت رسول خدا و تعرض به فرزندان و خاندان ایشان. 🖌امام سجاد(ع) در خطبه شام, در محيط متأثر از حکمرانی امویان و به‌شدت دنيازده، در معرفی خود بر مضامين ديني و اصيل اسلامي تأکيد فرمود (خود را فرزند مکه و منا و... معرفی کرد). امام سجاد(ع) در واقع تأکید کرد که اصل و نسَب و شرافت ما با دین و ارزش‌های دینی و انسانی گره خورده؛ و بر خلاف آنچه که دستگاه اموی تبلیغ کرده است، دنیاطلب نیستیم و اگر در پی تصدی حکومت برآمدیم در واقع برای اعتلای کلمۀ الله و اقامه حق و عدل بوده است. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت ماه محرم سلسله مباحثی را برگزار می‌کند گفتگوهایی پیرامون زمینه‌های و آثار فرهنگی قیام حضرت سیدالشهداع 📋 یک‌شنبه 1402/5/8 از ساعت 17:30 🗂 موضوع برنامه‌ها: ◾️پخش عزاداری حضرت سیدالشهدا ع ◾️ بررسی محورهای خطبه‌هاي امام سجاد ع در کوفه،‌شام و مدينه 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترحامد منتظری‌مقدم؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom 🏴https://eitaa.com/Tashayo
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت ماه محرم سلسله مباحثی را برگزار می‌کند گفتگوهایی پیرامون زمینه‌های و آثار فرهنگی قیام حضرت سیدالشهداع 📋 دوشنبه 1402/5/9 از ساعت 17:30 🗂 موضوع برنامه‌ها: ◾️پخش عزاداری حضرت سیدالشهدا ع ◾️ بررسی محورهای خطبه‌هاي امام سجاد ع در کوفه،‌شام و مدينه قسمت دوم 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترحامد منتظری‌مقدم؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom 🏴https://eitaa.com/Tashayo
♻️ و پيامدهاي آن (5): ناظر به: مباحث 🔹در خطابه ها، ذکر مصیبتها، نوحه سرایی ها، تعزیه ها و ديگر امور مرتبط به سوگواری اباعبدالله الحسین(علیه السلام) بعضاً دو آسیب جدی دیده می شود: یک) توصيف‌ها و ذکر ماجراهای بدون سند معتبر؛ دو) تحلیل های نادرست درباره اهداف امام (ع). 🔹سؤالی مهم: مرجع علمی برای رفع این دو آسیب جدی چیست و کیست؟ 🔹پاسخ و چالشی مهم تر: قطعا دانش تاریخ و اهالی تاریخ مطمئن ترین مرجع برای زدودن این آسیبها و کاستن از آثار نامطلوب آنند؛ اما اهل تاریخ گاه خود دچار یک آسیب درونی اند که نمیتوانند در این باره نقش خود را به درستی ایفا کنند. آن آسیب درونی همان تاریخیگری و «سختگیری شدید در اعتبارسنجی منابع و مستندات» است (پیشتر در این باره توضیح داده شد). به بیان ساده، ذاکران و نوحه سرايان امام حسین(ع) می بینند اگر بخواهند بر پایۀ سختگیری های برخی از اهالی تاریخ، مصيبت و نوحه بخوانند، باید از خیر مصیبت خوانی و نوحه سرایی بگذرند! سخن، بسیار روشن است. در مواجهه با اسناد و منابع، در دو سویه: یک) «تفریط» (تسامحِ) ذاکران و مصیبت خوانان دو) «افراط» (سخت گیریِ) برخی از تاریخدانان، هیچ گاه تعامل سازنده ای رخ نخواهد داد و هر گروه با دوري از ديگري، با آسیبهای کهنه خود گذرانِ روزگار خواهد کرد. اینجاست که ميانه روي در اعتبارسنجی اسناد، تنها یک نظر و گرایش نیست؛ بلکه یک «ضرورت» و الزام، برای کارآمدسازی و استفاده بهینه از ظرفیت دانش تاریخ در عرصه های فرهنگی و مذهبی است. در همین ایام دیدم که کسی از اهالی تاریخ در موضوعی مرتبط با ذکر مصائب امام حسین(ع)، دربارۀ منبعی از قرن چهارم، می گفت: «اولین بار...». بسیار تعجب کردم؛ سابقاً اگر سخنی در منابع قرون دهم به بعد می آمد، چنین گفته میشد. نمیدانم این اندازه سختگیری آیا جایی برای تأثیرگذاری و تعامل میگذارد...! ✍️حامد منتظري مقدم 🔸(ادامه دارد، ان شاء الله) 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جشن عاشورا در مراکش 👈👈👈 یک توضیح: مغرب (مراکش) با سابقه حضور ادریسیان و فاطمیان دارای گرایش به اهلبیت(ع) بوده و حتی مزار ادریس اکبر نواده امام مجتبی(ع) در آنجا همچنان محترم است. لذا به نظر می‌رسد کلیپ بالا یا مربوط به بخش خاصی از مراکش با گرایش ناصبی گری، و یا اساسا متأثر از اقدامات جدید باشد. 🔹چنانچه هر یک از دوستان توضیح خاصی داشته باشند، استفاده خواهیم کرد. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
پیام ارسالی از دوست فاضل استاد رسول زاده👇 با سپاس از ایشان.
⚡️رویارویی "اُموی - علوی" در قاره سیاه معاصر؛ از رسم «تمخریت» اُموی تا «تعجبون» تیجانی ✍️ به قلم: سید علی بطحائی https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ◾️ساکنان شمال و غرب قاره آفریقا شبیه شمال سرسبز ایران، اسلام آوردن خود را مدیون فتوحات مسالمت جویانه علویان و مهاجرت و مجاهدت فرهنگی آنها می دانند. برای خنثی سازی این دستاورد تاریخی، اُمویان و اتباع فکری آنان با طراحی رسمی خرافی با اسم تمخریت (Tamkharit) در روز عاشورا سعی در کم فروغ سازی، این مشعل فروزان کردند. در یادداشت پیش رو به بیان نکاتی در مورد رسم «تمخریت اُموی» در شب و روز عاشورا به عنوان رسمی مجعول و پادزهر آن یعنی رسم علوی «تعجبون» که توسط فرقه های صوفی بویژه تیجانیه و شاخه نیل ازرق آن اجرا می شود اشارتی خواهیم داشت. ◾️ یکم. در شمال این قاره بویژه کشورهای مغرب عربی، سودان، بورکینوفاسو، سنگال و... روز عاشورا اشتهار به «تَمخَریت» دارد. این واژه به «ولوف» و به معنی پایان دوستی با اهل بیت (ع) و یا سرکشی نسبت به دوستی آنان ترجمه و برای روز ‏عاشورا در آن مناطق علم شده است. برگزاری یک سری برنامه‌های غیرمشروع که هر بیننده منصفی یقین می کند که تمام این مراسم ها، برای دوری مردم از واقعه کربلا و کم فروغ کردن نهضت حسینی است. ❌ به عنوان نمونه در شب عاشورا پاره ای از جوانان لباس زنانه پوشیده و زنان نیز البسه مردانه به تن می کنند و به طور گروهی در کوی و برزن گردهم آمده و به رقص و پایکوبی وشادی می پردازند. طنازی های دلقک ها و دزدی و باور به اینکه در عاشورا دزدیدن حلال است (رفع القلم) به کوچه و خیابان آمده و اموال مردم را به شوخی و جدی سرقت می کنند و در پایان دزدان غنیمت شماری می کنند!!! ❌ ذبح گاو، کتک زدن آن و حتی در مواردی نادر احتراز از آب دادن پیش از ذبح در جلوی مساجد از رسوم عجیب در آن مناطق است که هیچ وجه شرعی برای آن بویژه آزار شدید مذبوح پیش از ذبح وجود ندارد. نکات فوق گوشه ای از آداب غیر اسلامی تمخریت اموی است که گزارش های اسف بار دیگری در برپایی این مراسم وجود دارد. این رسم به صورت جسته و گریخته در برخی کشورهای آفریقا اجرا و علمای طراز اول اهل سنت هرگز بدان روی خوشی نشان نمی دهند و از این رو قاطبه اهل سنت از آن بیزارند. ◾️دوم: از آن سو تحت تأثیر جنبش های اصلاحی و تلاشهای احیاگران در قرن جدید و واکنش های تصوف در جایگزینی و حذف این رسم غلط اموی در حال برگزاری است. به عنوان یک نمونه پاره ای از دانش آموختگان مؤسسات قرآنی مشهور به «دارا» با راه انداختن تجمعات و با تأکید بر ذکر جلی «تعجبون» و استعانت مالی از مردم برای کمک به نیازمندان و اطعام فقرا در روز عاشورا، صحنه های انفاق به نیازمندان و تعجب از برپایی این رسم را جایگزین آن کرده اند. امروزه «تعجبونی های علوی» با کوبیدن درب منازل و تکرار پربسامد این ذکر جلی، کمک‌های مردمی را ‏برای مستمندان جمع آوری می‌کنند. در مورد وجه تسمیه رسم «تعجبون» دو گزارش نقل شده است؛ یکم؛ پافشاری بر عبارت قرآنی تعجبون اشاره به آیه نهم سوره کهف که می‌فرماید: (أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ ‏وَالرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً) محدثین شیعه و سنی برآنند که این آیه ای است که رأس مبارک امام حسین ع بر فراز نیزه در کوفه تلاوت فرمودند. ذکر بلند «تعجبون»، مردم را به یاد واقعه کربلا می‌اندازد. البته این سخن و ذکر مبتنی بر آن است که این مردم از واقعه عاشورا ‏اطلاعاتی داشته باشند و اگر از جنایت کربلا اطلاع داشته باشند، اعمال دیگر از قبیل رقص و شادی را انجام نخواهند داد.‏ دوم: این اصطلاح اشاره به آیه ۵۹ سوره «نجم» دارد؛ چون تعجبونی ها در ابتدای مراسم خود این سوره را می‌خوانند و وقتی به آیه {أفَمِن هَذا ‏الحَدیثِ تَعجَبُون}می‌رسند، کلمه «تعجبون» را بلند تکرار کرده و به صورت گروهی در کوی و برزن حرکت خود را آغاز می‌کنند.‏ ◾️سوم آنچه اشاره شد، گوشه ای از این رویارویی دو جریان در قاره سیاه است. نقش تیجانیه در جایگزینی رسم جدید بی بدیل است. تصوف با بن مایه های محبت به اهل بیت (ع) هر رسم مخالف با بی احترامی به آنها را اصلاح می کند. با توجه به فعال بودن دو نبرد جریانی در قاره آفریقا و عدم گزارش مستند و میدانی از این رویارویی، پیشنهاد تنظیم گزارش های مستند، مکتوب و تصویری از این رسم به طلاب ارجمند، دانشجویان، تاریخ و ملل پژوهان را مورد تأکید قرار می دهیم. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
13.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ماجراي شيعه شدن دو تن از اهل سنت شافعي مذهب اهل سومالي 🔹بسيار جالب است. توصيه مي‌شود با حوصله ببينيد و زيرنويس‌هاي آن را کامل بخوانيد. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
⭕️ سخن شگفت استاد دانشگاه کمبریج درباره شیخ فضل الله نوری! 🔰 پیتر آوری، استاد تاریخ دانشگاه کمبریج: 1️⃣ شیخ فضل الله، حاکمیت را از آن خداوند می‌دانست؛ نه از آن شاه! 2️⃣ اعدام شیخ، یکی از کارهای زشت و تندورانه مشروطه‌خواهان است. 3️⃣ شیخ فضل الله، مرد دانشمند و افتاده‌ای بود. 🔹 پیتر آوری (Peter Avery)، ایران شناس انگلیسی، در برابر کسانی که شیخ شهید را به شاه پرستی و یا حسدورزی به سیدین طباطبایی و بهبهانی متهم می‌کنند، به وضوح از "دانش" و "افتادگی" و اعتقاد شیخ به "حاکمیت قوانین اسلام بر جامعه" سخن می‌گوید. بر پایه دیدگاه این دانشمند اروپایی، شیخ، نماینده آن مکتب فکری است که حق حاکمیت را نه بر مبنای استبداد شاهی قبول داشت و نه بر مبنای حاکمیت لیبرالیستی؛ بلکه حق حاکمیت را مخصوص خداوند می‌دانست. این نظریه، خط بطلانی است بر گفتار کسانی که شیخ را به تکبر، استبدادخواهی و شاه‌بازی متهم می‌کنند. ▪️[نکته: بایستی نظریه شیخ شهید (ره) مبنی بر ولایت فقیه و حاکمیت فقها نیز در راستای اعتقاد ایشان به حاکمیت دینی تفسیر گردد]. 📚 منبع: کتاب تاریخ معاصر ایران، اثر پیتر آوری، ترجمه محمد رفیعی مهرآبادی، موسسه مطبوعاتی عطائی، تهران ۱۳۶۳، ص ۲۵۱. 🌐 eitaa.com/monzer_ir 🔰https://eitaa.com/Tashayo
ملاحظاتی بر بیانیه استاد علیدوست.pdf
370.4K
✍️ ملاحظاتي بر بيانيه آيت الله ابوالقاسم با عنوان "دفاعی عقیم و پرهزینه" (درباره مقایسه اوضاع حکومت امیرالمومنین (ع) و نظام جمهوری اسلامی) 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ دباره امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی به تازگی سخنانی به شکل بریده از شهید در فضای مجازی منتشر شده با این بیان: «امر به معروف و نهی از منکرهای ما ... در حول و حوش موی سر و دوخت لباس مردم بوده است! ... بهتر اینکه ما جاهلها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم»! این عبارات بدون توجه به متن کامل سخن ایشان در واقع مستندی برای تقبیح امر به معروف و نهی از منکر به ویژه در امر کشف حجاب است. 👈 اما واقعیت و اصل سخن استاد شهید: این سخنان را استاد شهید مطهری در سال 1348ش. دربارۀ جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در قیام امام حسین(ع) بیان کرده است. از دیدگاه ایشان، در میان سه عامل (1) امتناع از بیعت با یزید (2) پذیرش دعوت کوفیان (3) امر به به معروف و نهی از منکر، همین عامل سوم، مهمترین عامل قیام حضرت بوده است. سخنان ایشان درباره اهمیت این عامل عمیق و پردامنه است و در این بخش (که قدری کاملتر از کلیپ بریده شده از سخن ایشان است) پیداست که ایشان بر دو نکته تأکید میکند: یک) ضرورت کسب آگاهی و شناخت پیش از امر به معروف و نهی از منکر؛ دو) توجه به ریشۀ منکر. این هر دو سخن قطعا در هر موقعیت و هر موضوعی میتواند صحیح به شمار آید؛ اما متن سخن استاد شهید در واقع تأکید بر این است که امام حسین(ع) بر اساس بصیرت و شناخت عمیق در تقابل با یزید، به سراغ ریشۀ ظلم و فساد رفت. 📚کتاب حماسه حسینی، ج1، ص213-225 ✍️حامد منتظري مقدم و (ع) 🔰https://eitaa.com/Tashayo
اصلاحیه تاریخ: چهارشنبه 1402/5/18
🔻 نقش مالکوم ایکس: «اگر مراقب نباشید رسانه‌ها با شما کاری خواهند کرد که از مظلوم متنفر باشید و به ظالم عشق بورزید»! 🔸 مالکوم ایکس، رهبر مسلمانان سیاه‌پوست آمریکا بود که رهبر انقلاب در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین، از او با عنوان «شهید» یاد کردند. https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🔻جنگ جهانی رسانه ! حتی اگر در یک روستای دور افتاده در کنیا هم که باشید؛ برای شما پنل خورشیدی و دیش ماهواره فراهم میکنند؛ تا کنترل ذهنی رسانه ای را برای همه بطور یکسان رقم بزنند. https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🔹(علیهم السلام) «اُفتادگی آموز اگر طالب فیضی ...» 🔸محمدبن‌مسلم، از برجسته ترین اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع), مردي ثروتمند و صاحب جلال بود. او همين‌که از سوي امام باقر(ع) فرمان يافت: «فروتني کن»، زنبيلي از خرما را جلوي درِ مسجد گذاشت و شروع به خرمافروشي کرد. خويشانش آمدند و به او گفتند: «ما را رسوا کردي»! او گفت: «مولايم به من فرماني داده، پس تا اين زنبيل خرما را نفروشم، رها نمي‌کنم». خويشانش گفتند: «حال که رها نمي‌کني و مي‌خواهي چيزي بفروشي، پس (لااقل) ميان آسيابان‌‌ها بنشين (و آرد بفروش)». سپس آسيابي به او دادند، و او بر درب آن‌جا (مسجد و يا محلّ آردفروش‌‌ها) مي‌نشست و آرد مي‌کرد (و مي‌فروخت). محمد بن مسلم در منابع به عنوان طحان (آسیابان) شناخته می‌شود. 📚طوسي، اختيار معرفة الرجال، ج1، ص388-389 (ع) 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🔻کشور مال من و پسرم است 🔹اسدالله علم وزیر دربار شاه در خاطراتش نوشته است: «کاخ کیش را به نام شخصی شاه ثبت کردم شاه سند را پیش من پرتاب کرد و فرمودند: مگر میخواهی فقط یک وجب خاک ایران مال من باشد؟ تمام ایران مال من است. اصلاً من هیچ چیز دیگر برای خودم نمیخواهم پسر من هم اگر شاه مقتدری شد همه چیز مال اوست...» 📚منبع: خاطرات علم، ج۲، ص265 https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436 🔰https://eitaa.com/Tashayo