eitaa logo
تبیان
292 دنبال‌کننده
17 عکس
4 ویدیو
6 فایل
دروس و مکتوبات عبدالله زاده مدرس، نویسنده و پژوهشگر مذاهب اسلامی و نقد وهابیت 🌹ارتباط با ما🌹 @Seyedabdollah11
مشاهده در ایتا
دانلود
سلیمان بن سمحان وهابی تکفیری خلفی حشوی کتابی به نام الصواعق المرسلة 👈الوهابية👉 علی الشبهات الداحضة الشامية» نوشته است ولی وهابی ها اسم کتاب را به این نام الصواعق المرسلة 👈الشهابية👉 على الشبه الداحضة الشامية» تغییر دادند. در حالی که سلیمان در مقدمه می نویسد: وسميت هذا الجواب: " الصواعق المرسلة 👈الوهابية👉 على الشبهات الداحضة الشامية" وأسأل الله تعالى أن يلهمنا الصواب، وأن يجزل لنا الأجر والثواب، بمنه وكرمه. الصواعق المرسلة الشهابية على الشبه الداحضة الشامية، المؤلف: سليمان بن سحمان بن مصلح بن حمدان بن مصلح بن حمدان بن مسفر بن محمد بن مالك بن عامر الخثعمي , التبالي , العسيري , النجدي (المتوفى: 1349هـ)، الناشر: دار العاصمة، الرياض، المملكة العربية السعودية ص 8. @Tebyan110110
بنابراین ما بر وهابی ها، واژه وهابی اطلاق می کنیم چنانچه سلف خود وهابی های امروزی به این نام افتخار می کردند!! و این که آنها را سلفی یا اهل حدیث بنامیم اباء داریم چنانچه در بحث های بعدی مطرح می گردد. چند واژه بحث می گردد: وهابی، تکفیری، خلفی، خارجی، حشویه که چرا ما این اسامی را بر وهابیت اطلاق می کنیم. @Tebyan110110
3.26M
آیا واژه وهابیت را دشمنان وهابیت بر آنها اطلاق کردند یا خودشان؟ چرا وهابیت تکفیری، از استعمال واژه وهابیت اباء دارند و خودشان را سلفی نامیدند؟؟ چرا تغییر تاکتیت دادند؟ @Tebyan110110
تمام کسانی که عضو این کانال شدند، تشکر می کنم. خوش آمدید 🌺🌹 ان شاء الله تعالی سعی می شود مطالب کانال مستند و محققانه بیان شود!!! 🌸اگر از مطالب کانال راضی هستید لینک را برای دوستان خودتان هم بفرستید🌺 @Tebyan110110
شهادت امام باقر (علیه السلام) را به شما مومنین و تمام مسلمانان عالم تسلیت عرض می کنم ان شاء الله تعالی جزو زائرین آن امام همام (علیه السلام) در دنیا، برزخ و آخرت باشیم آمین یا رب العالمین @Tebyan110110
بخاطر شهادت امام باقر (علیه السلام) نکاتی را بیان می کنم: نکته اول: القاب امام (علیه السلام) و شمائل ظاهری ایشان محدث متکلم ابن جریر طبری شیعی (اعلی الله مقامه الشریف) می نویسد: مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ بْنِ هَاشِمِ بْنِ عَبْدِ مَنَافٍ. وَ يُكَنَّى: أَبَا جَعْفَرٍ. لَقَبُهُ‏ الْبَاقِرُ، لِأَنَّهُ بَقَرَ عُلُومَ النَّبِيِّينَ، وَ الشَّاكِرُ ، وَ الْهَادِي، وَ الْأَمِينُ؛ وَ يُدْعَى: الشَّبِيهَ، لِأَنَّهُ كَانَ يُشْبِهُ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) . نقش خاتمه (عليه السلام) وَ كَانَ لَهُ خَاتَمٌ نَقْشُهُ: الْعِزَّةُ لِلَّهِ‏ . به امام (علیه السلام) باقر می گفتند چون علوم پیامبران را شکافت و شاکر و هادی و امین می گفتند و به او شبیه هم می گفتند چن شبیه سیدنا رسول الله (صلی الله علیه وآله) بوده است. و نقش انگشترش العزة لله بوده است. طبرى آملى صغير، محمد بن جرير بن رستم، دلائل الإمامة (ط - الحديثة)، 1جلد، بعثت - ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1413ق. ص 216 علامه محدث ابن شهرآشوب مازندرانی (رحمه الله تعالی) می نویسد: اسمه محمد و كنيته أبو جعفر لا غير و لقبه باقر العلم و الشاكر لله و الهادي و الأمين و الشبيه لأنه كان يشبه رسول الله (صلی الله علیه وآله). و كان ربع القامة دقيق البشرة جعد الشعر أسمر له خال على خده و خال أحمر في جسده ضامر الكشح حسن الصوت مطرق الرأس. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏4 ؛ ص210 @Tebyan110110
نکته دوم: شهادت امام باقر (علیه السلام) و توسط چه کسی!!؟؟ محدث فقیه شیخ صدوق (اعلی الله مقامه الشریف) می نویسد: وَ الْبَاقِرُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ- عَلَيْهِمَا السَّلَامُ- سَمَّهُ إِبْرَاهِيمُ بْنُ وَلِيدٍ فَقَتَلَهُ. ابراهیم بن ولید (لعنه الله تعالی) او را مسوم کرده است. اعتقادات الإماميه (للصدوق) ؛ ؛ ص98 همین نظریه را متکلم محدث ابن جریر طبری و محدث ابن شهر آشوب (رحمهما الله تعالی) تایید کردند: وَ كَانَ سَبَبُ وَفَاتِهِ أَنَّ إِبْرَاهِيمَ بْنَ الْوَلِيدِ سَمَّهُ. دلائل الإمامة (ط - الحديثة) ؛ ؛ ص216 و قال أبو جعفر بن بابويه سمه إبراهيم بن الوليد بن يزيد و قبره ببقيع الغرقد مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏4 ؛ ص210 برخی هم فرمودند در زمان هشام بن حکم (لعنه الله تعالی) و به دستور او مسموم شده است!! البته منافاتی هم ندارد به دستور هشام و به دست ابراهیم بن ولید (لعنه الله تعالی) به شهادت رسیده باشند. والله العالم @Tebyan110110
نکته سوم: عزاداری و ندبه برای امام باقر (علیه السلام) به مدت 10سال در منا به دستور ایشان: محدث فقیه ثقة الاسلام کلینی (اعلی الله مقامه الشریف) از سیدنا امام صادق (علیه السلام) نقل می کند: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ لِي أَبِي يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ‏ 👈تَنْدُبُنِي‏ عَشْرَ سِنِينَ‏ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى👉 الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏5 ؛ ص117 محدث فقیه شیخ صدوق (اعلی الله مقامه الشریف) هم از سیدنا امام باقر (علیه السلام) می آورد: وَ أَوْصَى أَبُو جَعْفَرٍ ع أَنْ يُنْدَبَ فِي الْمَوَاسِمِ عَشْرَ سِنِينَ من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏1 ؛ ص182 روایت هم صحیح است چنانچه مجلسیین (اعلی الله مقامهما الشریف) و دیگر فقهای محدث (رحمهم الله تعالی اجمعین) این روایت را تصحیح کردند: روى الشيخان في الموثق كالصحيح، ... شیخان یعنی شیخ صدوق و شیخ طوسی (رحمهما الله تعالی) روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة) ؛ ج‏6 ؛ ص423 باب كسب النائحة الحديث الأول‏: موثق مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج‏19 ؛ ص75 @Tebyan110110
نکته چهارم: علمای اهل سنت هم نگاهی به امام باقر (علیه السلام) دارند: 1. نووی شافعی اشعری می نویسد: أبو جعفر، المعروف بالباقر، سمى بذلك لأنه بقر العلم، أى شقه، فعرف أصله، وعلم خفيه. وأمه أم عبد الله بنت حسن بن على بن أبى طالب ... وهو تابعى جليل، إمام، بارع، مجمع على جلالته، معدود فى فقهاء المدينة وأئمتهم، نووي، يحيي، تهذيب الأسماء واللغات، دار الكتب العلمية، بيروت، بي تا. ج1 ص 87 2. ابن کثیر شافعی می نویسد: وَهُوَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ الْقُرَشِيُّ الْهَاشِمِيُّ أَبُو جَعْفَرٍ الْبَاقِرُ وَأُمُّهُ أُمُّ عَبْدِ اللَّهِ بِنْتُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ وَهُوَ تَابِعِيٌّ جَلِيلُ الْقَدْرِ، كَثِيرُ الْعِلْمِ، أَحَدُ أَعْلَامِ هَذِهِ الْأُمَّةِ عِلْمًا وَعَمَلًا وَعِبَادَةً وَنَسَبًا وَشَرَفًا ابن كثير دمشقي، اسماعيل، البداية والنهاية، تحقيق: عبد الله بن عبد المحسن التركي، دار هجر، چاپ اوّل، 1418ق. ج 13 ص 72 3. ذهبی شافعی می نویسد: وَكَانَ أَحَدَ مَنْ جَمَعَ بَيْنَ العِلْمِ وَالعَمَلِ، وَالسُّؤْدُدِ وَالشَّرَفِ، وَالثِّقَةِ وَالرَّزَانَةِ، وَكَانَ أَهْلاً لِلْخِلاَفَةِ ... وَشُهِرَ أَبُو جَعْفَرٍ: بِالبَاقِرِ، مِنْ: بَقَرَ العِلْمَ، أَيْ: شَقَّهُ، فَعَرَفَ أَصْلَهُ وَخَفِيَّهُ. وَلَقَدْ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ إِمَاماً مُجْتَهِداً، تَالِياً لِكِتَابِ اللهِ، كَبِيْرَ الشَّأْنِ ذهبي، محمّد بن احمد (748)، سير أعلام النبلاء، تحقيق: مجموعة من المحققين بإشراف الشيخ شعيب الأرناؤوط، مؤسسة الرسالة، بيروت، چاپ سوّم، 1405 هـ.ق. ج4 ص 401 و 102. ذهبی در جای دیگر می نویسد: وزين العابدين: كبير القدر، من سادة العلماء العاملين، يصلح للإمامة، وله نظراء، وغيره أكثر فتوى منه، وأكثر رواية. وكذلك ابنه أبو جعفر الباقر: سيد، إمام، فقيه، 👈يصلح للخلافة👉. وكذا ولده جعفر الصادق: كبير الشأن، من أئمة العلم، 👈كان أولى بالأمر من أبي جعفر المنصور👉. وكان ولده موسى: كبير القدر، جيد العلم، 👈أولى بالخلافة من هارون👉، وله نظراء في الشرف والفضل. ذهبي، محمّد بن احمد (748)، سير أعلام النبلاء، ج 13، ص120 @Tebyan110110
نکته پنجم: ذهبی متعصب و متعنت متشدد درباره امام باقر (علیه السلام) مطالبی را گفته که از منهج ذهبی بعید نیست: او می نویسد: وَلَيْسَ هُوَ بِالمُكْثِرِ، وَهُوَ فِي الرِّوَايَة كَأَبِيْهِ وَابْنِهِ جَعْفَرٍ، ثَلاَثتُهُمْ لاَ يَبْلُغُ حَدِيْثُ كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُم جُزْءاً ضَخْماً، وَلَكِنْ لَهُم مَسَائِلُ وَفَتَاوٍ. ذهبی متعصب در مقابل جلالت و عظمت سیدنا امام باقر (علیه السلام) نمی تواند سکوت کند ادعا می کند امام کثیر الروایه نیست!! و حدیث هر یک از 3 امام همام یعنی (امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم السلام) به جزء بزرگی نمی رسد و لکن برای آنها مسائل و فتاویی است!! بعد این متعصب می آورد: وَلَكِنْ لاَ يَبْلُغُ فِي القُرْآنِ دَرَجَةَ ابْنِ كَثِيْرٍ وَنَحْوِهُ، وَلاَ فِي الفِقْهِ دَرَجَةَ أَبِي الزِّنَادِ وَرَبِيْعَةَ، وَلاَ فِي الحِفْظِ وَمَعْرِفَةِ السُّنَنِ دَرَجَةَ قَتَادَةَ وَابْنِ شِهَابٍ امام باقر (علیه السلام) در قران به درجه ابن کثیر ( ظاهرا یعنی یحیی بن کثیر) نمی رسد و در فقه به درجه ابی زناد و ربیعه و در حفظ و سنت ها به درجه قتاده و ابن شهاب زهری نمی رسد!! اولا چنانچه گفتیم ذهبی متعصب و متشدد است (اگر نگویم از افکار ذهبی بوی نصب می دهد) تعصب او تا جایی است که داد شاگردش یعنی سبکی شافعی اشعری (پسر) را هم در آورده است. ذهبی به اشعری ها تعصب داشته است چه رسد به ائمه شیعه و علمای شیعه!! ذهبی علمای اهل حدیث بی سواد را آنقدر بالا می برد ولی به ائمه اهل بیت (علیهم السلام) می رسد چنین شطحیاتی را نقل می کند!! ثانیا: می نویسد امام باقر (علیه السلام) کثیر الروایه نیست در حالی که ابن سعد در احوالات امام باقر (علیه السلام) می گوید کثیر الروایه است چنانچه ابن کثیر شافعی و ابن حجر شافعی اشعری می آورند: قال بن سعد كان ثقة كثير الحديث ابن كثير دمشقي، اسماعيل، البداية والنهاية، تحقيق: عبد الله بن عبد المحسن التركي، دار هجر، چاپ اوّل، 1418ق. ج 13 ص 72 ابن حجر عسقلانى، احمد، تهذيب التهذيب، مطبعة دائرة المعارف النظامية، هند، چاپ اوّل، 1326ق. ج 9 ص 390 یا عبدالله بن عطاء می گوید: وقال عبد الله بن عطاء ما رأيت العلماء عند أحد أصغر علماً منهم عند محمد بن علي علما را در هیچ مجلسی کوچک‌تر از آن ندیده‌ام که در محضر محمد بن علی (علیه السلام) دیده‌ام. ثالثا: همین علمایی که ذهبی متعصب ذکر می کند در روایت شاگرد امام باقر (علیه السلام) بودند چنانچه خود ذهبی می نویسد: حَدَّثَ عَنْهُ: ابْنُهُ، وَعَطَاءُ بنُ أَبِي رَبَاحٍ، وَالأَعْرَجُ - مَعَ تَقَدُّمِهِمَا - وَعَمْرُو بنُ دِيْنَارٍ، وَأَبُو إِسْحَاقَ السَّبِيْعِيُّ، 👈وَالزُّهْرِيُّ، وَيَحْيَى بنُ أَبِي كَثِيْرٍ، وَرَبِيْعَةُ الرَّأْيِ، 👉وَلَيْثُ بنُ أَبِي سُلَيْمٍ، وَابْنُ جُرَيْجٍ، وَقُرَّةُ بنُ خَالِدٍ، وَحَجَّاجُ بنُ أَرْطَاةَ، وَالأَعْمَشُ، وَمُخَوَّلُ بنُ رَاشِدٍ، وَحَرْبُ بنُ سُرَيْجٍ، وَالقَاسِمُ بنُ الفَضْلِ الحُدَّانِيُّ، وَالأَوْزَاعِيُّ، وَآخَرُوْنَ. این ائمه و فقهای حدیث اهل سنت از امام باقر (علیه السلام) نقل روایت کردند ولی امام باقر (علیه السلام) از هیچ کدام نقل روایت نکرده است!!! رابعا: اون فتاوی و مسائل ائمه (علیهم السلام) همان روایات سیدنا رسول الله (صلی الله علیه وآله) بوده است که سینه به سینه به اهل بیت (علیهم السلام) رسیده است!! خامسا: سلمنا طبق مبانی اهل سنت بپذیریم که امام باقر (علیه السلام) کثیر الروایه نیست: بله برخی از محدثین اهل سنت و امثال ذهبی در نقل روایات به اهل بیت (علیهم السلام) طریق ندارند یا دستگاه اموی و عباسی نگذاشتند روایات اهل بیت (علیهم السلام) به اهل سنت نسبت به آنچه که به محدثین شیعه (رحمهم الله تعالی اجمعین)رسیده است، به آنها رسیده باشد لذا امثال ذهبی می گویند آنها کثیر الورایه نیستند. البته ذهبی در این مساله مقلد شیخش ابن تیمیه است همان حرفای ابن تیمیه را تکرار کرده است. @Tebyan110110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا