✔️پرسشهاى مهم پاسخهاى كوتاه
#سؤال
⁉️چرا خداوند دست به آفرينش زده و اين همهموجود و از جمله انسان را آفريده است؟
#پاسخ
اگر دانشمند خوش بيانى سخن گفت، نبايد پرسيد چرا سخن گفتى؟! زيرا علم و بيان او اقتضا مىكند كه يافتههاى علمى خود را ارائه دهد. امّا اگر اين دانشمند با آن همه كمالات ساكت شد و يافتههاى خود را كتمان كرد، زير سؤال مىرود كه چرا نگفتى؟
خداوندِ قادر حكيم مهربان كه مىتواند از خاك، گندم و از گندم، نطفه و از نطفه انسانِ كاملى را بيافريند، اگر نمىآفريد جاى سؤال بود كه چرا قدرت خود را به كار نگرفتى و چيزى نيافريدى؟
#تمثیلات
#اخلاق_و_معارف_اسلامي
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✔️پرسشهاى مهم پاسخهاى كوتاه
#سؤال
⁉️نقش ايمان به خدا در زندگى انسان چيست؟
#پاسخ
شما اگر وارد منزلى شديد كه مىدانيد اين خانه نه صاحبى دارد و نه حسابى، نه دوربينى در كار است و نه كنترلى، هيچ دليلى براى نظم و دقّت و انضباط در كارهاى شما نيست. در خانۀ رها، ما هم رها هستيم وهرچه ريخت و پاش نكنيم ونفس خود را كنترل كنيم ضرر كردهايم، ولى اگر بدانيم كه اين خانه صاحب و حسابى دارد و تمام رفتار ما زير نظر اوست، به گونهاى ديگر زندگى خواهيم كرد.
اگر ايمان بياوريم كه اين هستى، صاحبى دارد به نام خداى حكيم و حسابى در كار است به نام معاد و براى تمام افكار و رفتار و گفتار ما پاداش يا كيفرى هست، ما نيز حساب كار خود را مىكنيم و خواستههاى نفس سركش خود را مهار مىكنيم.
كارهايى را كه صاحب خانه نمىپسندد، انجام نمىدهيم، زيرا مىدانيم به حساب تمام كارهاى خير يا شرّ ما رسيدگى مىشود و خداوند در كمين ماست.
#تمثیلات
#اخلاق_و_معارف_اسلامي
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تمثیل_در_قرآن
✔️يكى از شيوههاى قرآن، آوردن مثال است و اين خود دليلى بر تأثير زياد اين روش در تفهيم و انتقال معارف الهى به مردم است. از جمله مثالهاى قرآنى، تشبيه حق به آب و باطل به كف روى آب(رعد: 17) ، حق به شجره طيبه و باطل به شجره خبيثه(ابراهیم: 26) ، كارهاى كافران به خاكسترى در برابر تندباد(ابراهیم: 18) ، كارهاى آنان به سراب(نور: 39)، بتها و طاغوتها به خانه عنكبوت(عنکبوت: 41) ، دانشمند بىعمل به الاغى كه كتاب حمل مىكند(جمعخ: 5) و تشبيه غيبت كردن به خوردن گوشت برادرى كه مردهاست.(حجرات: 12)
🍀خداوند، پيامبرش را نيز مأمور كرده تا از تمثيل استفاده كند و در اينباره مىفرمايد: «وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَياةِ الدُّنْيا...».(کهف: 45)
☘در سخنان ائمه عليهم السلام نيز بارها به استفاده از تمثيل سفارش شده است. همچنين امّ الائمة، حضرت صدّيقه شهيده، فاطمه زهرا عليها السلام نيز در مسجد مدينه در خطبهاى عليه حاكمان وقت، اين آيه شريفه(نحل: 97) را تلاوت كرد و فرمود: مثال شما به خاطر پيمانشكنى نسبت به بيعتى كه در غديرخم با على عليه السلام داشتيد، مثال همان زنى است كه مىبافت و سپس بافتههاى خود را پنبه مىكرد.
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تمثیل_در_قرآن
✅در فلسفۀ به كارگيرى مثلها مىخوانيم:«وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنّاسِ فِي هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ فَأَبى أَكْثَرُ النّاسِ إِلاّ كُفُوراً: و همانا ما در اين قرآن براى مردم هرگونه مثال (و بيان روشن) آورديم (تا مگر هدايت شوند) ليكن اكثر مردم به جز كفر و عناد از هر چيز امتناع كردند.»(اسرا: 89)
✅نزديك به همين مضمون در سوره كهف آيه ٥٤ و سوره روم آيه ٥٨ نيز تكرار شده است. قرآن فلسفۀ طرح مثالها را تذكر و تنبيه مخاطبين برشمرده است.(زمر: 27)
🔰در قرآن كريم بيش از چهل آيه با لفظ مثل آمده كه افزون بر آن آياتى كه در آن از عنصر تشبيه استفاده شده، بسيار بيشتر است.
🍀امام على عليه السلام نيز در تأكيد بر اين مسأله چنين مى فرمايند:
اوصيكُمْ عِباد اللّه بتقوى اللّه الَّذى ضَرَب الأمثال؛ سفارش مىكنم شما را اى بندگان خدا به تقواى پروردگارى كه براى بيدراى شما مثلهاى پندآموز آورده است.(نهج البلاغه : خطبه 83)
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تمثیل_در_قرآن
🍀تمثيل، از ساده ترين، فطرىترين و عمومىترين شيوههاى انتقال مطلب است كه مسائل معقول را محسوس و بدينوسيله راه را نزديك و عمومى مىكند.
🍀در مثال زدن، تذكر، تفهيم، تعليم، بيان و پردهبردارى از حقايق والا وجود دارد كه مىتوان آن را با زبان ساده بيان كرد.
🍀تمثيل صورتى از انديشيدن و شكلى از سخن گفتن است كه در آن به همانندى ميان دو چيز توجه مىشود.
🍀درتمثيل مىكوشيم ويژگىها و احكام يك شىء شناخته شده يا مأنوس را به شىء ناشناخته يا نامأنوسى نسبت دهيم و به اين وسيله آن را بشناسيم يا مأنوس كنيم.
🍀از آنجايىكه انسان با محسوسات انس بيشترى دارد، تمثيل به راحتى معارف عميق و دقيق را در اختيار انسان قرار مىدهد و يكى از ابزارها و شيوههاى بيان و از روشهاى تبليغ پيامبران به شمار مىآيد و دركتابهاى آسمانى هم تمثيلات فروانى ديده مىشود.
🌺در قرآن كريم نيز تمثيلات فراوانى بيان شده، مخاطب مثالها را متفكران و عاقلان شمرده و همواره آوردن مثل را وسيلهاى براى تفكر و تعقل دانسته است: «وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ; و آن مثلها را براى مردم مى زنيم شايد كه تفكر كنند.»(حشر: 21 )
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#آغاز_سورهها
✔️سورههاى قرآن داراى آغازى زيبا و جاذب است كه داراى انواع گوناگونى است كه هركدام از بلاغت و زيبايى خاصى بهرهمند هست كه به مواردى از آنها اشاره مىشود:
الف: افتتاح با حروف مقطعه در سورههاى ذيل:
1 - بقره: «الم. ذٰلِكَ الْكِتٰابُ لاٰ رَيْبَ فِيهِ» .
2 - آل عمران: «الم. اَللّٰهُ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ الْحَيُّ...» .
3 - اعراف: «المص. كِتٰابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلاٰ يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ...»
4 - يونس: «الر. تِلْكَ آيٰاتُ الْكِتٰابِ الْحَكِيمِ» .
5 - هود: «الر. كِتٰابٌ أُحْكِمَتْ آيٰاتُهُ» .
6 - يوسف: «الر. تِلْكَ آيٰاتُ الْكِتٰابِ الْمُبِينِ» .
7 - رعد: «المر. تِلْكَ آيٰاتُ الْكِتٰابِ...» .
8 - ابراهيم: «الر. كِتٰابٌ أَنْزَلْنٰاهُ إِلَيْكَ» .
9 - حجر: «الر. تِلْكَ آيٰاتُ الْكِتٰابِ وَ قُرْآنٍ مُبِينٍ» .
10 - مريم: «كهيعص. ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ» .
11 - طه: «طه. مٰا أَنْزَلْنٰا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ...» .
12 - شعراء: «طسم. تِلْكَ آيٰاتُ الْكِتٰابِ الْمُبِينِ» .
13 - نمل: «طس. تِلْكَ آيٰاتُ الْقُرْآنِ...» .
14 - قصص: «طسم. تِلْكَ آيٰاتُ الْكِتٰابِ الْمُبِينِ» .
15 - عنكبوت: «الم. أَ حَسِبَ النّٰاسُ أَنْ...» .
16 - روم: «الم. غُلِبَتِ الرُّومُ...» .
17 - لقمان: «الم. تِلْكَ آيٰاتُ الْكِتٰابِ الْحَكِيمِ» .
18 - سجده: «الم. تَنْزِيلُ الْكِتٰابِ لاٰ رَيْبَ فِيهِ» .
19 - يس: «يس وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ» .
20 - ص: «ص وَ الْقُرْآنِ ذِي الذِّكْرِ» .
21 - غافر: «حم. تَنْزِيلُ الْكِتٰابِ مِنَ اللّٰهِ الْعَزِيزِ...» .
22 - فصلت: «حم. تَنْزِيلٌ مِنَ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ» .
23 - شورى: «حم. عسق. كَذٰلِكَ يُوحِي إِلَيْكَ...» .
24 - زخرف: «حم. وَ الْكِتٰابِ الْمُبِينِ» .
25 - دخان: «حم. وَ الْكِتٰابِ الْمُبِينِ» .
26 - جاثيه: «حم. تَنْزِيلُ الْكِتٰابِ مِنَ اللّٰهِ...» .
27 - احقاف: «حم. تَنْزِيلُ الْكِتٰابِ مِنَ اللّٰهِ...» .
28 - ق: «ق وَ الْقُرْآنِ الْمَجِيدِ» .
29 - قلم: «ن وَ الْقَلَمِ وَ مٰا يَسْطُرُونَ» .
✔️قابل ذكر است كه در 24 مورد از موارد مذكور، پس از حروف مقطعه، از كتاب خدا و عظمت آن ياد شده و در 5 مورد ديگر به عظمت خدا و قدرت او، اشاره شده است.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#آغاز_سورهها
ب: افتتاح برخى از سورهها با حمد و ثناى الهى است مانند:
1 - فاتحه: «اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعٰالَمِينَ» .
2 - انعام: «اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمٰاوٰاتِ...» .
3 - كهف: «اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلىٰ عَبْدِهِ الْكِتٰابَ» .
4 - سبا: «اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِي لَهُ مٰا فِي السَّمٰاوٰاتِ» .
5 - فاطر: «اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ فٰاطِرِ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ...» .
ج: افتتاح برخى از سورهها با تسبيح و تنزيه خداوند مانند:
1 - اسراء: «سُبْحٰانَ الَّذِي أَسْرىٰ بِعَبْدِهِ...» .
2 - فرقان: «تَبٰارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقٰانَ...» .
3 - حديد: «سَبَّحَ لِلّٰهِ مٰا فِي السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ...» .
4 - حشر: «سَبَّحَ لِلّٰهِ مٰا فِي السَّمٰاوٰاتِ وَ مٰا فِي الْأَرْضِ...» .
5 - صف: «سَبَّحَ لِلّٰهِ مٰا فِي السَّمٰاوٰاتِ وَ مٰا فِي الْأَرْضِ...» .
6 - جمعه: «يُسَبِّحُ لِلّٰهِ مٰا فِي السَّمٰاوٰاتِ وَ مٰا فِي الْأَرْضِ...» .
7 - تغابن: «يُسَبِّحُ لِلّٰهِ مٰا فِي السَّمٰاوٰاتِ وَ مٰا فِي الْأَرْضِ...» .
8 - ملك: «تَبٰارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ...» .
9 - اعلى: «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى...» .
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#آغاز_سورهها
د: افتتاح برخى از سورهها با خطاب كه يا متوجه عموم مكلفين، يا عموم مؤمنين، يا پيامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم به همراه حروف نداء يا عبارت «قل»، مانند، موارد ذيل:
1 - نساء: «يٰا أَيُّهَا النّٰاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ...» .
2 - حج: «يٰا أَيُّهَا النّٰاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ...» .
3 - مائده: «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...» .
4 - حجرات: «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...» .
5 - ممتحنه: «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...» .
6 - احزاب: «يٰا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللّٰهَ...» .
7 - طلاق: «يٰا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذٰا طَلَّقْتُمُ...» .
8 - تحريم: «يٰا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ...» .
9 - مزمّل: «يٰا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ...» .
10 - مدثر: «يٰا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ...» .
11 - جنّ: «قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ...» .
12 - كافرون: «قُلْ يٰا أَيُّهَا الْكٰافِرُونَ...» .
13 - اخلاص: «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ...» .
14 - فلق: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ...» .
15 - ناس: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النّٰاسِ...» .
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#آغاز_سورهها
ه: افتتاح سورهها با قسم:
1 - يس: «يس وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ...» .
2 - صافات: «وَ الصَّافّٰاتِ صَفًّا...» .
3 - زخرف: «حم. وَ الْكِتٰابِ الْمُبِينِ...» .
4 - دخان: «حم. وَ الْكِتٰابِ الْمُبِينِ...» .
5 - ق: «ق وَ الْقُرْآنِ الْمَجِيدِ...» .
6 - ذاريات: «وَ الذّٰارِيٰاتِ ذَرْواً...» .
7 - طور: «وَ الطُّورِ وَ كِتٰابٍ مَسْطُورٍ...» .
8 - نجم: «وَ النَّجْمِ إِذٰا هَوىٰ...» .
9 - قلم: «ن وَ الْقَلَمِ وَ مٰا يَسْطُرُونَ...» .
10 - قيامت: «لاٰ أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيٰامَةِ...» .
11 - مرسلات: «وَ الْمُرْسَلاٰتِ عُرْفاً...» .
12 - نازعات: «وَ النّٰازِعٰاتِ غَرْقاً...» .
13 - بروج: «وَ السَّمٰاءِ ذٰاتِ الْبُرُوجِ...» .
14 - فجر: «وَ الْفَجْرِ وَ لَيٰالٍ عَشْرٍ...» .
15 - بلد: «لاٰ أُقْسِمُ بِهٰذَا الْبَلَدِ...» .
16 - شمس: «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحٰاهٰا...» .
17 - ليل: «وَ اللَّيْلِ إِذٰا يَغْشىٰ...» .
18 - ضحى: «وَ الضُّحىٰ وَ اللَّيْلِ إِذٰا سَجىٰ...» .
19 - تين: «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ...» .
20 - عاديات: «وَ الْعٰادِيٰاتِ ضَبْحاً...» .
21 - عصر: «وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسٰانَ لَفِي خُسْرٍ...» .
و: افتتاح برخى از سورهها با استفهام و سؤال:
1 - دهر: «هَلْ أَتىٰ عَلَى الْإِنْسٰانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ...» .
2 - نبأ: «عَمَّ يَتَسٰاءَلُونَ...» .
3 - غاشيه: «هَلْ أَتٰاكَ حَدِيثُ الْغٰاشِيَةِ...» .
4 - انشراح: «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ...» .
5 - فيل: «أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحٰابِ الْفِيلِ...» .
6 - ماعون: «أَ رَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ...» .
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#آغاز_سورهها
ز: افتتاح برخى از سورهها با عبارات شرطيه:
1 - واقعه: «إِذٰا وَقَعَتِ الْوٰاقِعَةُ...» .
2 - منافقون: «إِذٰا جٰاءَكَ الْمُنٰافِقُونَ...» .
3 - تكوير: «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ...» .
4 - انفطار: «إِذَا السَّمٰاءُ انْفَطَرَتْ...» .
5 - انشقاق: «إِذَا السَّمٰاءُ انْشَقَّتْ...» .
6 - زلزال: «إِذٰا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزٰالَهٰا...» .
7 - نصر: «إِذٰا جٰاءَ نَصْرُ اللّٰهِ وَ الْفَتْحُ...» .
ح: افتتاح برخى از سورهها با عبارات تهديدآميز:
1 - براءة: «بَرٰاءَةٌ مِنَ اللّٰهِ وَ رَسُولِهِ...» .
2 - نحل: «أَتىٰ أَمْرُ اللّٰهِ فَلاٰ تَسْتَعْجِلُوهُ...» .
3 - انبياء: «اِقْتَرَبَ لِلنّٰاسِ حِسٰابُهُمْ...» .
4 - محمد: «اَلَّذِينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللّٰهِ أَضَلَّ أَعْمٰالَهُمْ...» .
5 - قمر: «اِقْتَرَبَتِ السّٰاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ...» .
6 - واقعه: «إِذٰا وَقَعَتِ الْوٰاقِعَةُ لَيْسَ لِوَقْعَتِهٰا كٰاذِبَةٌ...» .
7 - معارج: «سَأَلَ سٰائِلٌ بِعَذٰابٍ وٰاقِعٍ لِلْكٰافِرينَ لَيْسَ لَهُ دٰافِعٌ...» .
8 - دهر: «هَلْ أَتىٰ عَلَى الْإِنْسٰانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ...» .
9 - نباء: «عَمَّ يَتَسٰاءَلُونَ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ...» .
10 - عبس: «عَبَسَ وَ تَوَلّٰى...» .
11 - تكوير: «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ...» .
12 - انفطار: «إِذَا السَّمٰاءُ انْفَطَرَتْ...» .
13 - مطففين: «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ...» .
14 - انشقاق: «إِذَا السَّمٰاءُ انْشَقَّتْ...» .
15 - بيّنه: «لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا...» .
16 - زلزال: «إِذٰا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ...» .
17 - تكاثر: «أَلْهٰاكُمُ التَّكٰاثُرُ...» .
18 - همزه: «وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ...» .
19 - تبت: «تَبَّتْ يَدٰا أَبِي لَهَبٍ...» .
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#حدیث
✔️پيامبر گرامى اسلام(ص) فرمود:
الْقُرآنُ مَأدُبَةُ اللّهِ فَتَعلَّمُوا مِنْ مأدُبَةِ اللّهِ ما استطعتم.
قرآن، ادبستانِ خداوند است. پس تا مىتوانيد از ادبستان خداوند، ادّب بياموزيد.
📓بحارالانوار، ج 92، ص 267
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
اعجاز قرآن کریم
#تمثیل_در_قرآن 🍀تمثيل، از ساده ترين، فطرىترين و عمومىترين شيوههاى انتقال مطلب است كه مسائل معق
#تمثیل_در_قرآن
✅در فلسفۀ به كارگيرى مثلها مىخوانيم:«وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنّاسِ فِي هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ فَأَبى أَكْثَرُ النّاسِ إِلاّ كُفُوراً: و همانا ما در اين قرآن براى مردم هرگونه مثال (و بيان روشن) آورديم (تا مگر هدايت شوند) ليكن اكثر مردم به جز كفر و عناد از هر چيز امتناع كردند.»(اسرا: 89)
✅نزديك به همين مضمون در سوره كهف آيه ٥٤ و سوره روم آيه ٥٨ نيز تكرار شده است. قرآن فلسفۀ طرح مثالها را تذكر و تنبيه مخاطبين برشمرده است.(زمر: 27)
🔰در قرآن كريم بيش از چهل آيه با لفظ مثل آمده كه افزون بر آن آياتى كه در آن از عنصر تشبيه استفاده شده، بسيار بيشتر است.
🍀امام على عليه السلام نيز در تأكيد بر اين مسأله چنين مى فرمايند:
اوصيكُمْ عِباد اللّه بتقوى اللّه الَّذى ضَرَب الأمثال؛ سفارش مىكنم شما را اى بندگان خدا به تقواى پروردگارى كه براى بيدراى شما مثلهاى پندآموز آورده است.(نهج البلاغه : خطبه 83)
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114