#تدبر_در_قرآن
✔️سوره مبارکه یونس
🔅و قٰالَ مُوسىٰ يٰا قَوْمِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللّٰهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُسْلِمِينَ«84»
🔅و موسى گفت:اى قوم من! اگر به خداوند ايمان آوردهايد و تسليم او هستيد،پس فقط بر او توكّل كنيد.
🔅فقٰالُوا عَلَى اللّٰهِ تَوَكَّلْنٰا رَبَّنٰا لاٰ تَجْعَلْنٰا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظّٰالِمِينَ«85»
🔅پس آنان گفتند:تنها بر خداوند توكّل كردهايم،پروردگارا:ما را گرفتار سختىها و آزمايش ستمگران قرار مده.
🔅و نَجِّنٰا بِرَحْمَتِكَ مِنَ الْقَوْمِ الْكٰافِرِينَ«86»
🔅و ما را به رحمت خويش،از شرّ قوم كافر رهايىبخش.
🍃ايمان،از توكّل جدا نيست.
🍃با توكّل و تسليم بايد مشكلات را پشت سر گذاشت.
🍃كسى كه به خدا توكّل كند،هم خدا او را دوست مىدارد،
«إِنَّ اللّٰهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ»(آل عمران: 159)
🍃و هم او را تأمين مىكند.
«وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» (طلاق: 3)
🍃اوّل توكّل،بعد دعا. «تَوَكَّلْنٰا،رَبَّنٰا»
🍃با ايمان،توكّل و دعا،خود را از شرّ ظالمان نجات دهيم. «تَوَكَّلْنٰا، رَبَّنٰا ،نَجِّنٰا»
🍃ابتدا بايد براى حفظ هويّت مكتبى دعا كرد، «لاٰ تَجْعَلْنٰا فِتْنَةً» و سپس براى سلامتى شخصى. «نَجِّنٰا» چون اگر ستمگران پيروز شوند،خطّ ظلم و كفر حاكم شده،مؤمنان تحقير و مبتلا مىشوند.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
♻️وَ مٰا كٰانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لاٰ مُؤْمِنَةٍ إِذٰا قَضَى اللّٰهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللّٰهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاٰلاً مُبِيناً«احزاب: 36»
♻️و هيچ مرد و زن با ايمانى حقّ ندارند هنگامى كه خدا و رسولش امرى را مقرّر كنند،از سوى خود امر ديگرى را اختيار كنند و هركس خدا و رسولش را نافرمانى نمايد،پس بدون شك به گمراهى آشكارى گرفتار شده است.
#نكتهها:
اگر مسلمانان تسليم اين آيه بودند،پس از آن كه پيامبر اكرم(ص) در #غدير_خم به فرمان خداوند امیرالمومنین على عليه السلام را به جانشينى خود و رهبرى امّت اسلام معرّفى كرد و فرمود:
«من كنت مولاه فهذا على مولاه»
ديگرى را بر على عليه السلام ترجيح نمىدادند.
✔️اين آيه زمينهساز آيهى بعد است كه به پيامبر مىفرمايد:
تو بايد سنّتهاى غلط را بشكنى و مردم حقّ ندارند در برابر خواست خداوند اعمال سليقه كنند.
اين كه آيهى شريفه مىفرمايد:
انسان در برابر فرمان خدا و رسول اختيارى ندارد، نبايد براى كسى مايه تعجّب باشد زيرا اين كار،درست مانند اين است كه پزشك با قاطعيّت به بيمار خود بگويد:
تو حقّ ندارى غير از آنچه من دستور دادهام غذا يا داروى مصرف كنى.
خداوند نيز ما را از انتخاب آزاد، طبق ميل شخصى در برابر فرامين الهى منع كرده است، زيرا او راه سعادت ما را بهتر از ما مىداند.
✔️در روايت مىخوانيم كه رسول خدا(ق) فرمود:
«اى بندگان خدا! شما همچون بيمار و خدا مانند طبيب است،مصلحت مريض در نسخه طبيب است نه آنچه بيمار تمايل دارد، پس تسليم امر خدا باشيد تا رستگار شويد.»
📎ميزان الحكمة،ج 4،ص 545.
در نظام حكومت دينى، خدا محورى بر دموكراسى و مردمسالارى حاكم است، زيرا نظر مردم مادامى ارزش دارد كه مخالفِ حكم خدا نباشد.
#تفسیر_نور
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#حدیث
♻️ثواب تلاوت ده تا هزار آيه در يك شب
سعد بن طريف از امام محمد باقر عليه السّلام،و آن حضرت از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم روايت كرده است كه فرمود:
هر كس در يك شب ده آيه از قرآن را بخواند در شمار غافلان درنيايد؛
و اگر پنجاه آيۀ آن را بخواند،در گروه ذاكران به حساب آيد؛
و اگر صد آيه بخواند از زمرۀ عابدان (يا نمازگزاران) محسوب گردد؛
و اگر دويست آيه را تلاوت كند،از گروه خداترسان باشد؛
و اگر سيصد آيه را بخواند،در رديف رستگاران قرار گيرد؛
و اگر پانصد آيه را تلاوت كند،از جملۀ مجتهدان محسوب مىشود؛
و اگر هزار آيه بخواند،ثواب انفاق پانصد هزار مثقال طلا(قنطار)كه هر مثقالى معادل بيست و چهار قيراط و هر قيراطى-كه كوچكترين آن به اندازۀ كوه احد و بزرگترين آن به مقدار آنچه ما بين زمين و آسمان است-در نامۀ اعمال او ثبت مىگردد.
📚امالى، شيخ صدوق: 60-59، الكافى: 448/2.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
✔️نزد خداوند متعال، ملاك محورى در ارزشگذارى، #ايمان است.
#ايمان، شرط قبولى اعمال است و خدمات انسانهاى بىايمان، در همين دنيا جبران مىشود و ارزش اخروى ندارد.
مَنْ يَعْمَلْ ... وَ هُوَ مُؤْمِن (نساء: 124)
📚علامه طباطبایی، تفسیر المیزان
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
در روايات، براى تلاوت آيات آخر سوره مبارکه حشر، سفارش بسيار شده و بركات گوناگونى براى آن بيان گرديده كه از جمله آن،بخشيده شدن گناهان و رسيدن به مرز مقام شهيد است.
احتمال مىرود كه انسان در ميان اسمايى كه در اين آيات(22-24)آمده است،به #اسم_اعظم دست پيدا كند، زيرا در اين آيات، حدود پانزده و يا با عنايتى، هجده صفت از صفات الهى آمده است كه هركدام نشانگر كمالات بىانتهاى اوست.
معبود واقعى، وجودى است كه علم و رحمت و قداست و عزّت و قدرت و عظمت و احاطه كامل را داشته باشد و چون اين صفات مخصوص خداوند است، پس معبودى جز او نيست.
🍃هُوَ اللّٰهُ الَّذِي لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ عٰالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهٰادَةِ هُوَ الرَّحْمٰنُ الرَّحِيمُ«22»
🍃او خدايى است كه معبودى جز او نيست، به غيب و شهود آگاه است.او مهربان و بخشنده است.
🍃هُوَ اللّٰهُ الَّذِي لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلاٰمُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبّٰارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحٰانَ اللّٰهِ عَمّٰا يُشْرِكُونَ«23»
🍃اوست خداى يكتا كه معبودى جز او نيست، فرمانروا، منزّه از هر عيب، سلامتبخش، ايمنى بخش،مسلّط بر همه چيز، قدرتمندِ شكستناپذير،صاحب جبروت و كبريايى.منزّه است از هرچه براى او شريك قرار مىدهند.
🍃هُوَ اللّٰهُ الْخٰالِقُ الْبٰارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمٰاءُ الْحُسْنىٰ يُسَبِّحُ لَهُ مٰا فِي السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ«24»
🍃اوست خداوندِ آفريننده،پديدآورنده و صورت بخش،بهترين نامها و صفات براى اوست. آنچه در آسمانها و زمين است، تسبيحگوى اويند و اوست تواناى بىهمتا و با حكمت.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
✔️صلح و آشتى در قرآن
در قرآن کریم، واژههاى👇
🍃صلح، «وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ» (نساء: 128)،
🍃اصلاح، «وَ أَصْلِحُوا ذٰاتَ بَيْنِكُمْ» (انفال: 1)،
🍃تأليف قلوب، «فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ»(آل عمران: 103)
🍃سلم، «اُدْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً»(بقره: 208)
✔️نشاندهندهى توجّه اسلام به صلح و صفا و زندگى مسالمتآميز و شيرين است.
از نعمتهاى الهى كه خداوند در قرآن مطرح كرده است، اُلفت ميان دلهاى مسلمانان است.
چنانكه خداوند خطاب به مسلمانان مىفرمايد:
«كُنْتُمْ أَعْدٰاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ» (آل عمران: 103) به ياد آوريد كه شما قبل از اسلام با يكديگر دشمن بوديد، پس خداوند ميان دلهاى شما الفت برقرار كرد.
چنانكه ميان قبيلهى اوس و خزرج يكصد و بيست سال درگيرى و فتنه بود و اسلام ميان آنان صلح برقرار كرد. اصلاح و آشتى دادن، سبب دريافت بخشودگى و رحمت از جانب خداوند شمرده شده است.
♻️«إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللّٰهَ كٰانَ غَفُوراً رَحِيماً»(نساء: 129) و هركس واسطهگرى خوبى ميان مسلمانان انجام دهد،پاداشِ در شأن دريافت خواهد كرد.
♻️«مَنْ يَشْفَعْ شَفٰاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهٰا»(نساء: 85)
✔️اسلام براى اصلاح ميان مردم،احكام ويژهاى قرار داده است،از جمله:
1.دروغ كه از گناهان كبيره است،اگر براى آشتى و اصلاح گفته شود،جرم و گناهى ندارد.«لا كذب على المصلح» (بحارالانوار،ج69،ص242.)
2.نجوا و درگوشى سخن گفتن كه از اعمال شيطان و مورد نهى است،(مجادله: 10) اگر براى اصلاح و آشتى دادن باشد،منعى ندارد.
«لاٰ خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوٰاهُمْ إِلاّٰ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاٰحٍ بَيْنَ النّٰاسِ»(نساء: 114)
3. بااينكه عمل به سوگند،واجب و شكستن آن حرام است،امّا اگر كسى سوگند ياد كند كه دست به اصلاح و آشتى دادن ميان دو نفر نزند،اسلام شكستن اين سوگند را مجاز مىداند.
وَ لاٰ تَجْعَلُوا اللّٰهَ عُرْضَةً لِأَيْمٰانِكُمْ أَنْ ... تُصْلِحُوا بَيْنَ النّٰاسِ(بقره: 224)
4. بااينكه عمل به وصيّت،واجب و ترك آن حرام است،امّا اگر عمل به وصيّت،ميان افرادى فتنه و كدورت مىآورد،اسلام اجازه مىدهد كه وصيّت ترك شود تا ميان مردم صلح و صفا حاكم باشد.
«فَمَنْ خٰافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلاٰ إِثْمَ عَلَيْهِ» (بقره: 182)
#تفسیر_نور
#محسن_قرائتی
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيم
«...حَسْبِيَ اَللّٰهُ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ اَلْعَرْشِ اَلْعَظِيمِ»؛ (توبه: 129)
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
♻️إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كٰانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّمٰا أَمْرُهُمْ إِلَى اللّٰهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمٰا كٰانُوا يَفْعَلُونَ«انعام: 159»
♻️(اى پيامبر!) تو را با كسانى كه دين خود را پراكنده ساخته و گروه گروه شدند، هيچگونه ارتباطى نيست.(تو مسئول آنان نيستى و) سرنوشت كارشان تنها با خداست،آنگاه او آنان را به عملكردشان آگاه خواهد كرد.
#نكتهها:
تفرقهافكنى در دين، يعنى بدعتگذارى و تفسير دين به رأى خود كه در قرآن و حديث، شديدترين تعبيرات،درباره اين گونه افراد آمده است. به برخى از اين نمونهها توجّه كنيد:
🍃*قرآن مىگويد: واى بر آنان كه با دست خود مطلبى مىنويسند،سپس مىگويند:اين از طرف خداوند است. (بقره: 79)
🍃*على عليه السلام مىفرمايد:
هرگاه بدعتى آيد،سنّتى مىرود. (.بحارالانوار،ج2،ص 264.)
و يكى از وظايف انبيا و علما، بدعتزدايى و جلوگيرى از تحريفهاست.
(.الحياة،ج2،ص 344.)
🍃*در روايات آمده است: "توبهى صاحب بدعت،پذيرفته نمىشود" .(.بحارالانوار،ج72،ص216.)
🍃*كسى كه به بدعتگذار احترام گذارد يا لبخندى بزند،در فروپاشى دين گام برداشته است.
🍃*رسول خدا (ص) فرمود:
"هرگاه در ميان امّتم اختلاف شد، هركس طبق سنّت و گفته من عمل كند و سراغ راه و روش ديگران نرود،پاداش صد شهيد خواهد داشت." (بحارالانوار،ج2،ص262.)
🍃*در قرآن کریم،بارها از يهود،به خاطر تحريفهايى كه علمايشان در دين پديد آوردند انتقاد شده است.
🍃درباره حضرت موسى(ع) هم مىخوانيم:
وقتى از كوه طور برگشت و انحراف و گوسالهپرستى قوم خود را ديد،از فرط ناراحتى الواح تورات را بر زمين افكند و ريش برادرش را كه جانشين او بود گرفت و گفت:چرا امّتم منحرف شدند؟
هارون در پاسخ گفت: ترسيدم اگر براى جلوگيرى از انحرافشان شدّت عمل به خرج دهم، مردم متفرّق شوند و تو بگويى چرا مردم فرقه فرقه شدند(تفرقهاى كه با بازگشت تو هم قابل اصلاح نباشد).
✅اين آيات و روايات،مسئوليّت سنگين دين شناسان را در حفظ اصالت مكتب و مقابله با انحرافات فكرى،در عين حفظ وحدت اجتماعى امّت،بيان مىكند.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
♻️سختىهايى را كه انسان مىبيند،با اراده خداوند و در مدار رحمت اوست.
«...إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمٰنُ بِضُرٍّ...» (یس: 23)
♻️راى توجّه به خداوند،كافى است شرايط سخت و فوقالعاده را در پيش خود مجسّم سازيم.
«...إِنْ يُرِدْنِ الرَّحْمٰنُ بِضُرٍّ...» (یس: 23)
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#تدبر_در_قرآن
♻️«سوره مبارکه آل عمران: آیه 120»
❇️إنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهٰا وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لاٰ يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللّٰهَ بِمٰا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ
❇️اگر خوبى به شما رسد،آنان را غمگين سازد و اگر بدى به شما رسد،آنها بدان شادمان مىشوند و اگر(در برابرشان)صبر كنيد و پرهيزكار باشيد، حيلهى بدخواهانهى آنان هيچگونه آسيبى به شما نرساند.همانا خداوند به آنچه انجام مىدهند احاطه دارد.
#نكتهها:
اين آيه شریفه راه شناختِ دوست و دشمن را بيان مىكند كه آن،توجّه به روحيات و عكسالعمل ديگران در مواقع كاميابى و يا ناكامى مسلمانان است.
در سياست خارجى نيز توجّه به محكوم كردنها، تأييد و تكذيبها، و انواع كمكها و تبليغات، لازم است.
در آيات قبل، به مسلمانان سفارش كرد كه دشمنان را نه ياور همراه خود بگيرند و نه دوست خود.
اين آيه شریفه مىفرمايد: اين برخورد ممكن است تاوان سختى داشته باشد و آنان عليه شما توطئه كنند، بنابراين شما بايد اهل صبر و تقوا باشيد، تا حيلههاى آنان ضربهاى به شما نزند.
#پيامها:
1-حسادتِ دشمنان به قدرى است كه اگر اندك خيرى به شما برسد،ناراحت مىشوند. «إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ»
2-راه نفوذ دشمن در مسلمانان،يا ترس و طمع خودمان است و يا بىپروايى و بىتقوايى ما كه صبر و تقوا،راه چاره آن است.
«إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لاٰ يَضُرُّكُمْ»
3-در مقابله با حسودانى كه از رشد ما ناراحتند، صبر و تقوا چارهساز و كليد پيروزى است.
«إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لاٰ يَضُرُّكُمْ»
4-خداوند با افشاى روحيّات دشمن،به مسلمانان هم روحيّه مىدهد و هم بيدارباش.
«إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ... لاٰ يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ»
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
📣 توجه:
🔴بررسی قاعده زیادة المبانی تَدُلُّ علی زیادة المعانی 👇👇👇
زبان عربی فصیحترین زبان و زبانی است گسترده و دارای ابعاد زیاد و از آنجا که خداوند متعال حکیم است و کار لغو انجام نمیدهد و از طرفی هر انتخاب و اصطفائی نزد خداوند حکمت و فلسفه ای دارد، بر ماست تا بدانیم علت و انگیزهی خداوند از انتخاب زبان عربی برای تکلم با مردم چه بوده است؟ این زبان چه خصوصیات و ویژگیهایی داشته تا توانسته افتخار واسطه گری بین خالق و مخلوق را به دست آورد؟
به هر حال و به هر انگیزه ای که این زبان انتخاب شده باشد، اکنون این زبان شاهراه ارتباطی مخلوق با خالق است و بر ماست تا ابعاد و اسرار نهفته در آن را بشناسیم تا مقصود و منظور خداوند از استخدام هر کلمه را دریابیم و در نهایت به مقصود اصلی خداوند پی ببریم.
بنابر این شناخت کامل و عمیق زبان عربی از طرفی در رسیدن به مقصود خداوند از راه ترجمه و تفسیر دقیقتر مؤثر و از طرفی در پی بردن به اعجاز ادبی قرآن دادرس خواهد بود.
یکی از قواعدی که در فهم بهتر واژهها و در نهایت آیات قرآن میتواند ما را یاری کند، قاعدهی *زیاده المبانی تدل علی زیاده المعانی* است؛
🔴قانون کلی داریم که «زیادة المبانی تدلّ علی زیادة المعانی»؛ یعنی هر چه تعداد حروف یک کلمه بیشتر باشد، به همان تناسب معانی بیشتری را افاده خواهد کرد؛ از این رو تفسیر، تنها کنار زدن نقاب از چهره لفظ مشکل و نارسا نیست، بلکه عبارت است از زدودن ابهام موجود در دلالت کلام.
#ادامه_دارد 👇
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114