eitaa logo
اعجاز قرآن کریم
20 دنبال‌کننده
17 عکس
8 ویدیو
3 فایل
🌟بسم الله الرّحمن الرّحیم🌟 💫به گروه اعجاز قرآن کریم خوش آمدید.💫 @The_Holy_Quran114 ✨با محوریت ⭐تدبر در آیات الهی ⭐بیان ظرافت های معنایی آیات ⭐تبيين ابعاد اعجاز قرآن کریم 📂باز نشر مطالب، با لینک کانال لطفا... 📂همگی مبلغ قرآن کریم باشیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️مجهّز بودن در برابر دشمن ظاهرى و باطنى 🍃از نظر قرآن كريم هر انسان باايمانى در برابر دشمن ظاهرى و باطنى قرار دارد كه اين دو تلاش مى‌كنند تا انسان را از طريق سعادت باز دارند. 🍃پس، براى نجات از اين دو دشمن لازم است مجهّز به سلاح مناسب باشد تا پيروزى نصيب انسان شود. ✔️قرآن كريم مى‌فرمايد: در جنگ ظاهرى، دشمنان همواره مى‌كوشند تا شما را از دين الهى برگردانند؛ (وَ لاَ يَزَالُونَ‌ يُقَاتِلُونَكُمْ‌ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ‌ عَن دِينِكُمْ‌ إِنِ‌ اسْتَطَاعُوا).(بقره: 217) ✔️در اينجا وظيفه‌ى مؤمنان آن است كه در حدّ استطاعت در برابر آن‌ها مجهّز و مسلّح به سلاح ظاهرى شوند؛ (وَ أَعِدُّوا لَهُم مَااستَطَعْتُم مِن قُوَّةٍ‌ وَ مِن رِبَاطِ‍‌ الْخَيْلِ‌)(انفال: 60) ✔️در جنگ باطنى نيز، نفس هر انسانى او را به زشتى و كار ناپسند دعوت مى‌كند؛ (إِنَّ‌ النَّفْسَ‌ لَأَمَّارَةُ‌ بِالسُّوءِ).(یوسف: 53) ✔️در اينجا نيز وظيفه‌ى مؤمنان آن است كه در حدّ استطاعت به سلاح مناسب مجهّز شوند و اين دشمن را از پاى درآورند؛ (فَاتَّقُوا اللَّهَ‌ مَا اسْتَطَعْتُمْ‌)(تغابن: 16) ✔️ و سلاح مناسب در اين نبرد، گريه و ناله به درگاه الهى است؛ «و سلاحه البكاء»، چنان كه تقوا و پرهيزكارى سلاح مناسب در اين نبرد است. 🍃على (ع) مى‌فرمايد: «انّما هى نفسى أروضها بالتقوى».(نهج البلاغه/ نامه‌ى 45) @The_Holy_Quran_114
١. وَ مَنْ اصْدَقُ مِنَ اللّهِ حَدِيْثاً.(نساء:87) 🍃«و كيست كه از خداوند، راستگوتر باشد؟!». ٢. وَ مَنْ اصْدقُ مِنَ اللّهِ قِيْلاً.(نساء:122) 🍃«و كيست كه در گفتار و وعده‌هايش، از خدا راستگوتر باشد؟!» ٣. وَ لَقدْ صَدَقَكُمُ اللّهُ وَعْدَهُ.(آل عمران: 152) 🍃«خداوند، وعده خود را به شما، (درباره پيروزى بر دشمن در احُد،) تحقّق بخشيد». ٤. قالوا هذا وَعَدَنا اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللّهُ وَ رَسُولُهُ.(احزاب: 22) 🍃«گفتند: اين همان چيزى است كه خدا و پيامبرش به ما وعده داده، و خدا و پيامبرش راست گفته‌اند». @The_Holy_Quran_114
اعجاز قرآن کریم
#تدبر_در_قرآن #جهاد_نظامى_از_منظر_قرآن_کریم ♻️مجهّز بودن در برابر دشمن ظاهرى و باطنى 🍃از نظر قر
♻️ لزوم احتياط‍‌ در جنگ (وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ‌ وَ أَسْلِحَتَهُمْ‌).(سوره نساء:102) خداوند در اين جمله از آيه‌ى شريفه دستور به احتياط‍‌ در جنگ مى‌دهد كه مسلمانان مبادا در جنگ از دشمن كنند. همان گونه كه موظفند در ميدان جنگ مسلح باشند، لازم است ‍‌ را از دست ندهند، از اين رو «حذر» كه به معناى احتياط‍‌ است، مانند «سلاح» ابزار دفاعى به شمار آمده و همان كلمه‌ى «اخذ» كه به اسلحه نسبت داده شده، عيناً به «حذر» نيز نسبت داده شده است. (تفسیر المیزان، ج5، ص62) @The_Holy_Quran_114
♻️ تجارت پرسود (إِنَّ‌ اللَّهَ‌ اشْتَرَى مِنَ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ أَنْفُسَهُمْ‌ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ‌ لَهُمُ‌ الْجَنَّةَ‌).(توبه:111) هنگامى كه آيه‌ى فوق نازل شد، پيامبر اكرم (ص) در مسجد بود. حضرت آيه را با صداى بلند تلاوت كرد و مردم تكبير گفتند. مردى از انصار پيش آمد و از روى تعجب از پيامبر پرسيد: راستى اين آيه بود كه نازل شد؟ پيامبر (ص) فرمود: آرى. مرد انصارى گفت: «بيع ربيح لا نقيل و لا نستقيل»؛ چه معامله‌ى پرسودى، اين معامله را بازنمى‌گردانيم و اگر بازگشتى از ما بخواهند، نمى‌پذيريم. @The_Holy_Quran_114
♻️دستور جامع در باره جهاد 🔰قرآن كريم شش دستور در زمينه جنگ و جهاد مى‌دهد؛ 🍃١ - اى اهل ايمان هنگامى كه با گروهى از دشمنان مواجه شديد، ثابت قدم باشيد؛ (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ‌ فِئَةً‌ فَاثْبُتُوا). 🍃٢ - خداوند را فراوان ياد كنيد تا پيروز شويد؛ (وَاذْكُرُوا اللَّهَ‌ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ‌ تُفْلِحُونَ‌). 🍃٣ - از خدا و پيامبر اطاعت كنيد؛ (وَ أَطِيعُوا اللَّهَ‌ وَ رَسُولَهُ‌). 🍃٤ - نزاع و كشمكش نكنيد تا مبادا سست شويد و قدرت و هيبت شما از ميان برود؛ (وَ لاَ تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ‌ رِيحُكُمْ‌). 🍃٥ - صبر و استقامت كنيد كه خداوند با صابران است؛ (وَاصْبِرُوا إِنَّ‌ اللَّهَ‌ مَعَ‌ الصَّابِرِينَ‌). 🍃٦ - مانند كسانى نباشيد كه از سرزمين خود از روى غرور و هواپرستى و خودنمايى خارج شدند؛ (وَ لاَ تَكُونُوا كَالَّذِينَ‌ خَرَجُوا مِن دِيَارِهِم بَطَراً وَ رِئَاءَ النَّاسِ‌). (انفال/ 45 - 47) ✅مجموع اين امور شش‌گانه، دستور جامعى است كه همه‌ى امور نظامى را در بر مى‌گيرد و اگر انسان در باره‌ى جنگ‌هاى اسلامى كه درزمان رسول خدا (ص) اتفاق افتاد، از قبيل جنگ بدر و احد و خندق و حنين و غير آن كاملًا دقت كند، اين معنا برايش روشن مى‌گردد كه سرّ غلبه و پيروزى مسلمين، در آنجا كه غالب شدند، رعايت موادّ اين دستورات بوده، و رمز شكست خوردنشان هر جا كه شكست خوردند، رعايت نكردن و سهل‌انگارى در آن‌ها بوده است. @The_Holy_Quran_114
♻️آیات آفاقی و انفسی 🔰[سوره الروم (30): آیات 20 تا 25] 🍃 وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنْ خَلَقَكُمْ مِنْ تُرٰابٍ ثُمَّ إِذٰا أَنْتُمْ بَشَرٌ تَنْتَشِرُونَ (20) 🍃وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوٰاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهٰا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (21) 🍃وَ مِنْ آيٰاتِهِ خَلْقُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ اِخْتِلاٰفُ أَلْسِنَتِكُمْ وَ أَلْوٰانِكُمْ إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِلْعٰالِمِينَ (22) 🍃وَ مِنْ آيٰاتِهِ مَنٰامُكُمْ بِاللَّيْلِ وَ اَلنَّهٰارِ وَ اِبْتِغٰاؤُكُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ (23) 🍃وَ مِنْ آيٰاتِهِ يُرِيكُمُ اَلْبَرْقَ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ يُنَزِّلُ مِنَ اَلسَّمٰاءِ مٰاءً فَيُحْيِي بِهِ اَلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهٰا إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (24) 🍃وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنْ تَقُومَ اَلسَّمٰاءُ وَ اَلْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ثُمَّ إِذٰا دَعٰاكُمْ دَعْوَةً مِنَ اَلْأَرْضِ إِذٰا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ (25) 🍃 وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنْ يُرْسِلَ اَلرِّيٰاحَ مُبَشِّرٰاتٍ وَ لِيُذِيقَكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ لِتَجْرِيَ اَلْفُلْكُ بِأَمْرِهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (46) ✅این آیات و قسمتى از آیات بعد، نکات جالبى از دلائل توحید و نشانه هاى پروردگار را در نظام عالم هستى بازگو کرده، و بحث هاى گذشته را تکمیل مى نماید و مى توان گفت، روى هم رفته بخش مهمى از آیات توحیدى قرآن را همین آیات، تشکیل مى دهد. این آیات، که همه با تعبیر «مِنْ آیاتِهِ» (یکى از نشانه هاى خدا...) آغاز مى شود، و آهنگ مخصوص و لحن گیرا و جذاب و تعبیرات مؤثر و عمیقى دارد، مجموعاً از هفت آیه، تشکیل شده که شش آیه آن پشت سر هم، و یک آیه جداگانه است (آیه 46 همین سوره). این هفت آیه، تقسیم بندى جالبى از نظر آیات «آفاقى» و «انفسى» دارد، به طورى که سه آیه درباره «آیات انفسى» (نشانه هاى خدا در وجود خود انسان) و سه آیه درباره «آیات آفاقى» (نشانه هاى عظمت پروردگار در بیرون وجود انسان) و یک آیه از «آیات انفسى» و هم از «آیات آفاقى» سخن مى گوید. قابل توجه این که، آیاتى که با این جمله شروع مى شود، در قرآن یازده آیه بیش نیست، که هفت آیه آن در همین سوره «روم» است، و دو آیه در سوره «فصلت» (آیه 37 و 39) و دو آیه در سوره «شورى» است (آیه 29 و 32) و مجموع این یازده آیه حقّاً یک دوره کامل توحید است. 🔰سوره مبارکه فصلت👇 🍃 وَ مِنْ آيٰاتِهِ اَللَّيْلُ وَ اَلنَّهٰارُ وَ اَلشَّمْسُ وَ اَلْقَمَرُ لاٰ تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَ لاٰ لِلْقَمَرِ وَ اُسْجُدُوا لِلّٰهِ اَلَّذِي خَلَقَهُنَّ إِنْ كُنْتُمْ إِيّٰاهُ تَعْبُدُونَ (فصلت: 37) 🍃وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنَّكَ تَرَى اَلْأَرْضَ خٰاشِعَةً فَإِذٰا أَنْزَلْنٰا عَلَيْهَا اَلْمٰاءَ اِهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ إِنَّ اَلَّذِي أَحْيٰاهٰا لَمُحْيِ اَلْمَوْتىٰ إِنَّهُ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (فصلت: 39) 🔰سوره مبارکه شوری👇 🍃 وَ مِنْ آيٰاتِهِ خَلْقُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ مٰا بَثَّ فِيهِمٰا مِنْ دٰابَّةٍ وَ هُوَ عَلىٰ جَمْعِهِمْ إِذٰا يَشٰاءُ قَدِيرٌ (شوری: 29) 🍃 وَ مِنْ آيٰاتِهِ اَلْجَوٰارِ فِي اَلْبَحْرِ كَالْأَعْلاٰمِ (شوری: 32) @The_Holy_Quran_114
♻️ راه درمان كراهت از جنگ قرآن كريم مى‌فرمايد: جنگ و جهاد بر شما مسلمانان واجب شده با اين كه از آن كراهت داريد؛ (كُتِبَ‌ عَلَيْكُمُ‌ الْقِتَالُ‌ وَ هُوَ كُرْهٌ‌ لَكُمْ‌).(بقره:216) راه درمان اين كراهت را به دوگونه بيان كرده است: 💠١. بدانيد بسيارى از امور را كراهت داريد، ليكن براى شما خير است؛ (عَسَى أَن تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ‌...).(بقره:216) 💠٢. بايد حيات دنيا را به آخرت بفروشيد؛ (فَلْيُقَاتِلْ‌ فِي سَبِيلِ‌ اللَّهِ‌ الَّذِينَ‌ يَشْرُونَ‌ الْحَيَاةَ‌ الدُّنْيَا بِالآخِرَةِ‌ وَ مَن يُقَاتِلْ‌ فِي سَبِيلِ‌ اللَّهِ‌ فَيُقْتَلْ‌ أَوْ يَغْلِبْ‌ فَسَوْفَ‌ نُؤْتِيهِ‌ أَجْراً عَظِيماً).(نساء:74) 🔷امام حسين (ع) كه به شهادت نائل شد، حيات دنيا را به آخرت فروخت، ازاين‌رو در پاسخ به نامه برادرش محمد حنفيه نوشت: «فكانّ‌ الدنيا لم تكن و كانّ‌ الاخرة لم تزل و السلام». @The_Holy_Quran_114
✔️خلقت و شخصيت انسانى زن ١. راز آفرينش زن ⁉️با توجه به آيۀ 21 سورۀ روم كه آرامش و انس و راحتى را بين زن و مرد دانسته، چرا برخى جاها آرامش را ياد خدا مى‌داند؟ چگونه اين دو مطلب با هم سازگارى دارد؟ ديگر آن‌كه چرا خداوند مايۀ آرامش را در زن و شوهر قرار داده و منحصراً در ياد خود قرار نداده است‌؟ : ♻️براى قسمت نخست پرسش دو جواب وجود دارد، نخست آن‌كه: آرامش و سكونى كه در آيه 21 سورۀ روم (وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوٰاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهٰا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ) مطرح شده غير از آرامش و اطمينانى است كه در آيۀ 28 سورۀ رعد(اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اَللّٰهِ أَلاٰ بِذِكْرِ اَللّٰهِ تَطْمَئِنُّ اَلْقُلُوب) آمده است، ♦️توضيح اين كه خداوند متعال در آيۀ 21 سورۀ روم مى‌فرمايد: «خداوند از جنس خود شما همسرانى آفريد تا در كنار او آرام بگيريد.» خداوند متعال اين مضمون را با كلمه «سكن» آورده كه به معناى ثبوت شىء پس از تحرّك است؛ خانه را هم كه «مسكن» مى‌گويند براى آن است كه انسان به آنجا مى‌رسد، از حركت بازايستاده و در آن مى‌آرامد. در اين آيۀ شريفه اشاره به اين دارد كه انسان مجرّد كه در جامعه در حيرت و سرگردانى به سر مى‌برد و به جهت نداشتن همسر، جا و مسكن مشخصى ندارد، با گرفتن همسر از سرگردانى و بلاتكليفى خارج مى‌شود و در كنار همسر خود آرام و قرار مى‌گيرد. از نظر اجتماعى هم مردم چنين برداشتى را دارند كه ازدواج سبب تعادل و آرامش و قرار زن و شوهر است. اين آيه، به آرامشى بيش از اين اشاره ندارد؛ به‌همين‌جهت «مسكون» را به افراد نسبت مى‌دهند نه به دل يا قلب. ♦️امّا در آيۀ شريف «أَلاٰ بِذِكْرِ اللّٰهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ (رعد، 28) آگاه باشيد با ياد خدا دل آرامش مى‌يابد»، در اين آيۀ شريف نخست آن‌كه خداوند از مادۀ «أمن» - كه در باب افتعال تبديل به اطمينان شده - استفاده فرموده كه به معناى طمأنينۀ نفس و برطرف شدن ترس و وحشت است، دوم آن‌كه اين زوال خوف را به قلوب نسبت مى‌دهد كه نشانگر آرامش جسمى يا اجتماعى نيست، بلكه مقصود آن است كه در انسان در باطن آرامش معنوى و الهى پيدا مى‌كند. ⁉️اما اين مطلب كه چرا خداوند متعال آرامش را به طور انحصارى در ياد خود قرار نداد، بلكه در وجود همسر نيز قرار داد، ازآنچه گذشت، روشن مى‌شود و آن اين است: آرامش قلبى تنها از ياد خدا حاصل مى‌شود و عامل ديگرى ندارد و آنچه از وجود همسر به دست مى‌آيد، آرامش اجتماعى است؛ به تعبير ديگر آنچه به بركت ياد خدا نصيب جان و روان انسان مى‌شود غير از چيزى است كه به سبب وجود همسر نصيب انسان مى‌گردد و به اين دو هم از نظر مادى و هم از نظر متعلق غير از يكديگر هستند، يعنى هم جنس آرامش در هريك متفاوت است و هم محل آنچه آرامش به آن تعلق گرفته است، آن آرامشى كه از ياد خدا بر دل و روح انسان حاكم مى‌شود، مخصوص ياد خداست و هيچ‌چيزى جاى آن را نمى‌گيرد. - برفرض كه آرامش در هر دو به يك معنا باشد - شايد خداوند براى زندگى زناشويى، آن‌قدر اهميّت قائل بوده كه براى ترغيب انسان‌ها به آن، يكى از بهترين نتيجه‌ها را - كه ايجاد آرامش باشد - در آن قرار داده است، تا انسان‌ها با وجود همۀ مشكلاتى كه در زندگى خانوادگى وجود دارد، با جان و دل آن را پذيرا باشند. @The_Holy_Quran_114
✔️خلقت و شخصيت انسانى زن ١. راز آفرينش زن ⁉️چرا خداوند در قرآن فرموده ابتدا مرد را آفريديم و سپس زن را براى آسايش مرد آفريديم‌؟ : ♻️خداوند متعال يكى از نشانه‌هاى خودش را اين گونه بيان مى‌كند: «وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوٰاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهٰا وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ (روم، 21) و از نشانه‌هاى او اين كه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدان‌ها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‌انديشند قطعاً نشانه‌هايى است.» ✔️«لام» در جملۀ «لِتَسْكُنُوا إِلَيْهٰا» براى بيان حكمت و فلسفۀ خلقت زن نيست؛ بلكه براى بيان غايت زوجيت است، و در ازدواج همان گونه كه زن مايۀ آرامش مرد است، مرد نيز مايۀ آرامش زن است، از همين روست كه قرآن در آيه مذكور مى‌فرمايد: خداوند ميان زن و شوهر دوستى و رحمت قرار داد. ♦️بنابراين، قرآن نمى‌گويد زنان را براى مردان آفريديم، بلكه مى‌گويد يكى از فوايد ازدواج و تشكيل خانواده، اين است كه زن و مرد به آرامش مى‌رسند و خداوند براى رسيدن به چنين آرامشى، ميان زن و شوهر دوستى و مهربانى قرار داده است. 📗الميزان، علامه طباطبايى، ج 16، ص 166 @The_Holy_Quran_114
♻️مغفرت و استغفار 🍃... ربَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذينَ سَبَقُونا بِالْإيمانِ وَ لا تَجْعَلْ في‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحيمٌ‏ (حشر: 10)؛ 🍃«... پروردگارا!ما را و برادران ما را كه در ايمان آوردن بر ما پيشى گرفته‌اند بيامرز. و كينه‌اى نسبت به مؤمنان در دلهايمان جاى مده، پروردگارا! تو داراى رأفت و رحمت فراوانى هستى.» 🔰بيش از دويست بار موضوع مغفرت و واژه‌هاى آن در قرآن مطرح شده است. 🔰هم خودمان بايد استغفار كنيم و هم از اولياى خدا بخواهيم كه براى ما استغفار كنند. «يٰا أَبٰانَا اسْتَغْفِرْ لَنٰا»(یوسف: 97) 🔰حتى فرشتگان براى مؤمنان استغفار مى‌كنند. «وَ يَسْتَغْفِرُونَ‌ لِلَّذِينَ‌ آمَنُوا»(غافر: 7) 🔰البتّه استغفار براى مشركان و منافقان اثرى ندارد. «سَوٰاءٌ عَلَيْهِمْ‌ أَسْتَغْفَرْتَ‌ لَهُمْ‌ أَمْ‌ لَمْ‌ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ‌ لَنْ‌ يَغْفِرَ اللّٰهُ‌ لَهُمْ‌» (منافقون: 6)، «مٰا كٰانَ‌ لِلنَّبِيِّ‌ وَ الَّذِينَ‌ آمَنُوا أَنْ‌ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ‌»(توبه: 113) ✅امّا عوامل مغفرت الهى عبارتند از: ☘️1.اطاعت از رهبر آسمانى. «فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ‌ اللّٰهُ‌ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ‌ ذُنُوبَكُمْ‌»(آل عمران: 31) ☘️ 2.تقوا. إِنْ‌ تَتَّقُوا اللّٰهَ‌ ... يَغْفِرْ لَكُمْ‌ (انفال: 39) ☘️ 3.عفو و گذشت از مردم. «وَ لْيَعْفُوا وَ لْيَصْفَحُوا أَ لاٰ تُحِبُّونَ‌ أَنْ‌ يَغْفِرَ اللّٰهُ‌ لَكُمْ‌» (نور: 22) ☘️4.كلام مستدل و محكم. قُولُوا قَوْلاً سَدِيداً ... يَغْفِرْ لَكُمْ‌ (احزاب: 70-71) ☘️5. قرض‌الحسنه. إِنْ‌ تُقْرِضُوا اللّٰهَ‌ ... يَغْفِرْ لَكُمْ‌ (تغابن: 17) ☘️6.توبه و استغفار. «وَ مَنْ‌ يَعْمَلْ‌ سُوءاً أَوْ يَظْلِمْ‌ نَفْسَهُ‌ ثُمَّ‌ يَسْتَغْفِرِ اللّٰهَ‌ يَجِدِ اللّٰهَ‌ غَفُوراً رَحِيماً» (نساء: 110) ♻️تهذيب نفس و ريشه‌كن ساختن رذايل نفسانى، گامى مهم در مسير رستگارى * وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ 🍃واژۀ «شُحَّ» اشاره به پديدۀ نفسانى دارد... @The_Holy_Quran_114
♻️بسْمِ‌ اللَّه الرَّحْمَنِ‌ الرَّحِيمِ‌ 🍃به نام خداوند بخشنده‌ى مهربان ⁉️چرا در شروع هر كارى «بسم‌اللَّه» سفارش شده است‌؟ «بسم‌اللَّه» آرم ونشانه‌ى مسلمانى است وبايد همه كارهاى او رنگ الهى داشته باشد. همانگونه كه محصولات و كالاهاى ساخت يك كارخانه، آرم و علامت آن كارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزيى باشد يا كلّى. مثلاً يك كارخانه چينى سازى، علامت خود را روى تمام ظروف مى‌زند، خواه ظرف‌هاى بزرگ باشد يا ظرف‌هاى كوچك. يا اينكه پرچم هر كشورى هم بر فراز ادارات و مدارس و پادگان‌هاى آن كشور است و هم بر فراز كشتى‌هاى آن كشور در درياها، و هم بر روى ميز ادارى كارمندان. @The_Holy_Quran_114