eitaa logo
زندگی آگاهانه
336 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️سراسر وجودت را اگر عشق فراگرفت، ناگفتنی‌ها به زبانت می‌آید ⬅️وقتی من ناگفتنی‌ها به زبانم می‌آید و همه چیز را خواهم گفت که ظاهرم با باطنم یکی شود. یعنی یک وحدتی بر من حاکم شود و سراسر وجودم را عشق فرا بگیرد. 🎙دکتر دینانی 🆔️@zendegi_filsofaneh
💠 علم پویا 🔹 بسیاری از بزرگان قبل از اینكه مطالعه كنند فكر می‌ كردند! بعضی از اساتید ما كه نگاه می‌ كردیم چند جلد كتاب بیشتر نداشتند؛ كتابخانه امام رضوان‌الله علیه این‌طور بود، كتابخانه مرحوم علامه طباطبایی این‌طور بود، اینها چند جلد كتاب بیشتر نداشتند. اینها بیش از آن مقداری که به كتاب مراجعه كنند و مطالعه كنند، فكر می ‌كردند كه چه می ‌خواهیم بگوییم؛ موضوع چیست، محمول چیست، نسبت چیست، بعد شروع می ‌كردند به مطالعه كردن. این‌طور نیست كه انسان همین كه وارد منزل شد كتاب پهن كند و كتاب ببیند، آن ‌وقت این كتابی در می ‌آید! 🔹 می ‌بینید یك وقت كسی عوام است و درس خوانده، این مثل گُل‌ های مصنوعی است كه او را معطّر كنند؛ یك وقت است نه، یك محقّق درس‌خوانده است، محقق‌ درس خوانده تعاملی با كتاب دارد؛ یعنی یك مقدار فكر می ‌كند، با فكر خود و عَرضه خود به سراغ كتاب می ‌رود و با مؤلف گفتگو می ‌كند، در نتیجه چیز خوبی به دست می ‌آید می ‌شود عالِم، نه یك عوام درس‌خوانده! 🔹 عالم كسی است كه فكر بكند و با صاحب كتاب تعامل و تدبّر داشته باشد تا یک محقّق بار بیاید. اگر محقّق بار آمد خودش هم می ‌تواند كتاب بنویسد، می ‌شود استاد بشود، نوآوری داشته باشد و حرف جدید داشته باشد، این می ‌شود چشمه؛ اما اگر همه ‌اش استخر بود و آب را از بیرون گرفت خب یك وقت باران نیامد یك وقت آب نیامد یا آن لوله آب بسته بود این خشك می ‌شود؛ اگر از خودش چشمه‌وار بجوشد همیشه تر و تازه است. 💬آیت‌الله جوادی آملی تاریخ92/7/20 🆔️@zendegi_filsofaneh
🥀گل بسوزد، عطر او تاریخ را پُر می‌کند 🆔️@zendegi_filsofaneh
💠 اعجاز اخلاص 🔹 آنچه كه در ازای رهبانیت مسیحی در بین امت اسلامی مطرح است، اربعین گیری است. «مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یوما»، كسی كه چهل روز «خالصاً لله» به سر ببرد: «فَجَّرَ اللهُ ینَابِیعَ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ علی لسانِهِ»، این در جوامع روایی ما فراوان است؛ فرمود چهله بگیرد. 🔹 منظور از چهله گرفتن آن نیست كه انسان از جامعه جدا باشد، باید از دنیا جدا باشد نه از مردم! یعنی در عین حال كه در بین مردم است، با مردم است، كارهای مردمی می ‌كند؛ اما قلبش به دنیا نباشد كه از مدح و قدح طرْفی ببندد یا رنجور شود؛ برای دنیا كار نكند. چنین کسی در بین مردم است؛ اما برای خدا كار می ‌كند. این كار، كار آسانی نیست؛ یك روزِ آن دشوار است چه رسد به چهل روز! 🔹 اگر كسی چهله گرفت، مواظب خوراكش بود، مواظب خوابیدنش بود، مواظب زبانش بود، هر حرفی را نزد، هر حرفی را گوش نداد، هر چیزی را نگفت و مانند آن، چهل روز اگر مواظب خود بود، آن وقت است كه «فَجَّرَ اللهُ ینَابِیعَ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه»؛ چشمه‌های حكمت از قلبش بر زبانش می ‌جوشد. این كار، كار بسیار مشكلی است و انسان برای همین كار خلق شده است. 💬آیت‌الله جوادی آملی 🆔@zendegi_filsofaneh
✨پاداش اخلاص✨ ❇️رهبر انقلاب: 🌱شهید سلیمانی کار را برای خدا میکرد، تظاهر نداشت، لاف‌زنی نداشت؛ اوّلین پاداش دنیایی‌ای که خدای متعال به این اخلاص او داد، همین تشییع دَه‌ها میلیونی بود. این تشییع، اوّلین جزای اخلاص او در دنیا بود. ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدترین دردها، بی دردی است. فلسفه یعنی دردمندِ فکر بودن. و فلسفه آنجایی است که پرسش مطرح می‌شود. 🎙دکتر دینانی 🆔️@zendegi_filsofaneh
✍ امام باقر (علیه‌السلام): ▪️کسی که نفهمد و نشناسد آنچه را که بر ما اهل‌ بیت (علیهم السلام) وارد شد از سختی‌ها و ناروائی‌ها، و آن ظلم و ستم‌هایی که بر ما روا داشتند و حقوقی که از ما به یغما بردند و گرفتاری‌ها و مصائبی که ما به آن دچار شدیم، در تمامی اینها با کسانی که مرتکب این ستم‌ها شده‌اند با ظالمان و دشمنان ما شریک خواهد بود. 📚عقاب الاعمال،باب عقاب ناصب حدیث ۶ 🆔️@zendegi_filsofaneh
💠 برترین مصلحت 🔹 یكی از بیانات نورانی صدیقه كبرا (سلام الله علیها) این است كه فرمود: «مَنْ أَصْعَدَ إِلَی اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه»؛ یعنی خود انسان است كه بالا می ‌برد، خب تا خودش بالا نرود كه بالا نمی ‌برد. 🔹️ اینكه در دین به ما گفتند به وسیله نماز به خدا نزدیك می ‌شوید، خدا نه زمانی است نه زمینی، این قُربش چگونه است؟ می ‌گوییم قرب معنوی است, قرب معنوی چیست؟ چه كسی نزدیك می ‌شود؟ آن مسیر چیست؟ تا جان را نشناسیم و سیر جان را نشناسیم معنای «قربة الی الله» برای ما مشخص نیست! باید بدانیم روح ما مجرّد است و این روح, سیری دارد؛ تقرّب به طرف ذات اقدس الهی که منزّه از زمان و زمین است به داشتن روح مجرّدی است كه متكامل است به سمتی كه نه زمانی است نه زمینی. این یك تبیین علمی می‌‌خواهد. 🔹 فرمود شمایید كه عمل خالصتان را بالا می ‌برید؛ یعنی خود روح بالا می‌‌رود عمل صالح را تقدیم می ‌كند، آن‌گاه ذات اقدس الهی بهترین مصلحت او را به او عطا می‌ كند و با او هابط می ‌كند الی الارض. این نظام ما و این جامعه ما چنین چیزی می‌ خواهد تا به صاحب اصلی ‌اش كه ـ ان ‌شاء الله ـ ظهور می‌كند تقدیم بشود. 💬آیت‌الله جوادی آملی تاریخ: 1392/01/22 🆔️@zendegi_filsofaneh
در وسعت دل بزرگ ما،تنهایی را نمی‌توان با این لحظه‌های شاد و یا بت‌های گوناگون و یا دلدارهای چند رنگ، درمان کرد؛ که این دل، دلداری دیگر می‌خواهد. این خانه، برای دیگران بزرگ است... 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 فرار از حضور در اجتماع و انجام وظایف برای حفظ تقوا! 🔹 تقوا روح را نیرومند و شاداب می‌کند و به آن مصونیت می‌دهد. انسانی که از این نیرو بی‌بهره باشد، اگر بخواهد خود را از گناهان مصون و محفوظ بدارد چاره‌ای ندارد جز اینکه خود را از موجبات گناه دور نگه دارد، و چون همواره موجبات گناه در محیط اجتماعی وجود دارد ناچار است از محیط کنار بکشد و انزوا و گوشه‌گیری اختیار کند. 🔸 مطابق این منطق یا باید متقی و پرهیزکار بود و از محیط کناره گیری کرد و یا باید وارد محیط شد و تقوا را بوسید و کناری گذاشت. طبق این منطق هر چه افراد اجتناب‌کارتر و منزوی‌تر شوند جلوه تقوایی بیشتری در نظر مردم عوام پیدا می‌کنند. 🔹 اما اگر نیروی روحانی تقوا در روح فردی پیدا شد، ضرورتی ندارد که محیط را رها کند؛ بدون رها کردن محیط، خود را پاک و منزه نگه می‌دارد. 🔸 دسته اول مانند کسانی هستند که برای پرهیز از آلودگی به یک بیماری مسری، به دامنه کوهی پناه می‌برند و دسته دوم مانند کسانی هستند که با تزریق نوعی واکسن، در خود مصونیت به وجود می‌آورند و نه تنها ضرورتی نمی‌بینند که از شهر خارج و از تماس با مردم پرهیز کنند، بلکه به کمک بیماران می‌شتابند و آنان را نجات می‌دهند. 📚استاد مطهری، سیری در نهج‌البلاغه، ص۲۰۰ - ۱۹۹ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 اگر روح، ناپاک باشد اندیشه‌های پاک در انسان رشد نمی‌کند 🎙استاد مطهری 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹️مراد از خود فراموشی چیست؟ ⚪وَ لا تَکونُوا کالَّذینَ نَسُوا اللهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ( حشر/۱۹) مباشید از کسانی که خدا را فراموش کردند پس خدا هم آنها را دچار خود فراموشی کرد ✍قرآن می‌فرماید نسیان خدا سبب نسیان خود می‌شود؛ غفلت از خدا سبب غفلت از خود می‌شود و طبعاً جهل به خدا و معرفت نداشتن به خدا مستلزم معرفت نداشتن به خود می‌شود. ✔مقصود چیست؟ یعنی چه اگر انسان خدا را فراموش کند خودش را فراموش کرده؟ مگر «خودفراموشی» ممکن است؟ مگر می‌شود کسی خودش را فراموش کند؟ ✳انسان به هر اندازه که محو اشیاء دیگر بشود خودش را فراموش کرده و قهراً سعادت واقعی خودش را هم فراموش می‌کند و از سعادت واقعی خودش غافل می‌ماند که ملازم با غفلت از خدا هم هست. ✅ به هر اندازه که انسان به خدا که مُبدع و خالق اوست توجه کند و ذاکر خداوند باشد به خود واقعی‌اش بیشتر توجه داشته و در مسیر سعادت واقعی خودش قدم برمی‌دارد. تنها، کسانی که خداشناس و خداپرست و همیشه خدا را متذکر هستند، واقعا برای سعادت واقعی خودشان گام برمی‌دارند. 🔘همین قدر که انسان از خدا غافل شد، بدون اینکه خودش توجه داشته باشد، برده ی اشیاء دیگر می‌شود و خودش را فدای آنها می‌کند و وجود خودش را هدر می‌دهد و این است معنی «خسران نفس». لازمه ی نسیان نفس، خسران نفس است یعنی هدر دادن خود و خود را از دست دادن. 🔶️این که چنین تعبیری در قرآن هست نشان می‌دهد که انسان دارای دو نوع خود است: 1️⃣ خود مجازی و اشتباهی، خود محو شده در اشیاء دیگر، 2️⃣ خود واقعی که همان واقعیت نفس انسان و حقیقت نفس اوست. ⏪ آن خودی که ما باید با آن مبارزه کنیم، خود واقعی ما نیست، خود مجازی ماست. 📚 استاد مطهری، انسان شناسی قرآن، ص۱۶۰،۱۵۲ 🆔️@zendegi_filsofaneh
دائماً طاهر باش و به حال خویش ناظر باش و عیوب دیگران را ساتر باش و با همه مهربان باش و از همه گریزان باش، یعنی با همه باش و بی همه باش ... آشنای همه باش و بیگانه باش ، حاضر و شاهد باش و ناظر و غائب باش، دلسوز خلق خدا باش و در عین حال از آنان ترس داشته باش ... " علامه حسن زاده آملی " 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤 در خط خدا ❇️رهبر معظم انقلاب: 🔘امام هادی و امامان دیگر علیهم السلام، همه در این خط حرکت کرده اند که حاکمیت خدا را، حاکمیت قانون الهی را بر جامعه‌ها حکومت بدهند. تلاش‌ها شده است، جهادها شده است، زجرها کشیده شده است. زندان‌ها و تبعیدها و شهادت‌های پرثمر و پربار در این راه تحمل شده است. ۱۳۹۷/۱/۱ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 عدم تاثیر ذکورت و انوثت در فعلیت انسان 🔸حيوانات هم اگر بخواهند كمالاتی داشته باشند كمالشان در ذكورت و انوثت آنها نيست، بلكه هر حيوان برای خود فعليت و صورتی داشته و كمالات وی به آن مربوط می‌شود. 🔹 نر و يا ماده بودنِ يك حيوان ممكن است در قدرت های بدنی تأثير داشته باشد، اما اين قدرت های بدنی كمالات حيوانی نيست. كمالات حيوانی در اوصاف و خلقيّات خاص خود حيوان است. ☘قرآن كريم وقتي روح را ستوده و معرفی می‌كند، آن را از عالم ذات اقدس اله دانسته و به خدا اسناد می‌دهد، و چيزی كه اضافه تشريفی به خدا داشته و از عالم حق بوده، و از عالم خلق جدا و از يك نشئه ديگر است، منزه از ذكورت و انوثت می‌باشد. 📚آیت‌الله جوادی آملی ، زن در آئینه جمال و جلال الهی 🆔️@zendegi_filsofaneh
مشاهده‌ی کارت پستال دیجیتال 👇 https://digipostal.ir/cezhpzr