eitaa logo
زندگی آگاهانه
339 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
🤍🦋🤍🦋🤍🦋 ✍ از آنجا که فطرت آدمی با معرفت خدا عجین است، دعوت به خودشناسی در واقع دعوت به خداشناسی و ارتباط با خدا است. 📜امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرماید: خدایا! تو قلب ها را با محبت خود و عقل ها را با معرفت خود سرشته ای.(بحارالانوار، ج۹۵ص۴۰۳) ⏪ بنابراین، خودشناسی، مقدمه محبت و معرفت با خدا است. ✅ بسیاری از مشکلات روحی و روانی و فکری و اخلاقی انسان ناشی از عدم خودشناسی است. اگر آدمی، حقیقت واقعی خود، هدف خلقت، رابطه خود با خدا، موقعیت خود در نظام هستی، تاثیر زندگی دنیوی در آخرت، نقش اخلاق نیکو و برخورد مناسب با دیگران، سهم ثروت در کیفیت زندگی و نقش مصیبت ها و خوشی ها را در زندگی بداند. بسیاری از مشکلات او حل میگردد و زندگی سعادت آمیزی را برای خود رقم می زند. ✔️ بسیاری از مکاتب ساخته و پرداخته دست بشر نظیر ماتریالیسم، لیبرالیسم، تبعیض نژادی و سرمایه داری که امروزه سرنوشت آدمیان را رقم می زنند، ریشه در عدم شناخت انسان دارند. 👈اگر آدمی خود را به خوبی می شناخت، دیگر گرفتار این مکاتب نمی گشت و می توانست در پرتو تعقل و خردورزی به آرامش راستین دست یابد که همان اُنس با خدا و تبعیت از فرامین الهی است. 📚اندیشه اسلامی، جعفر سبحانی و محمّد محمّد رضایی 🍁@zendegi_filsofaneh🍁
🌹قال علیه السلام :حُسْنُ الصُّورَةِ جَمالٌ ظاهِرٌ، وَ حُسْنُ الْعَقْلِ جَمالٌ باطِنٌ. 🌹امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: نیکویی صورت، زیبایی ظاهر است و نیکویی عقل و خرد، زیبایی باطن است 🍁@zendegi_filsofaneh🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯سالروز وفات کریمه ی اهل بیت 🖤حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🏴تسلیت باد (س) •••••◇💠🥀💠◇••••• @zendegi_filsofaneh •••••◇💠🥀💠◇•••••
روحیه سالم‏ 🌳اگر درختی از لحاظ ریشه و تنه سالم بوده باشد و آنگاه به واسطه بعضی پیشآمدها و در اثر برخی علل و عوامل خارجی میوه‏ اش از بین برود و یا برگش بریزد و یا شاخه‏ اش قطع شود، سرما شکوفه‏ اش را بزند و یا پرندگان میوه‏ اش را منقار بزنند و فاسد کنند و نظیر اینها، در عین اینکه موجب تأسف است باعث نگرانی نیست، چرا؟ 👈 زیرا خود درخت اگر سالم باشد بار دیگر برگ و شکوفه خواهد داد، میوه خواهد داد، از نو جوانه خواهد زد و سایه خواهد انداخت. در این گونه مواقع است که آدمی خود را تسلّی داده و میگوید: سر خود درخت سلامت باشد. 🔶️وجود آدمی نیز مانند یک درخت بارده و ثمربخش است ، اگر خدای ناخواسته آدمی در ناحیه روح و قلب و احساسات پژمرده و افسرده باشد، ناراضی و ناخشنود باشد، به جهان بدبین باشد، خودش را تک و تنها و بی‏ غمخوار ببیند، دیگر همچو شخصی نه برای خودش و نه برای دیگران مفید نخواهد بود؛ آنچنان زندگی با مرگ چندان تفاوتی ندارد، هرچند هزاران برگ و نوا داشته باشد. 🔘در قرآن کریم این تعبیر زیاد آمده که خسران و بدبختی آنجاست که آدمی در ناحیه معنی و روح ببازد؛ باختن اثرات و ثمرات زندگی چندان اهمیت ندارد. زندگی اگر باشد، همیشه اثرات و ثمرات دارد، ولی خدای ناخواسته اگر آدمی مثلًا امید و رجای خود را ببازد و از دست بدهد اهمیت فوق العاده دارد. بالاتر از آن، هنگامی است که ایمان و معرفت خود را ببازد، زیرا ایمان است که منبع امید و رجاست، ایمان است که توکل و اعتماد و امیدواری می‌آورد. آدم با ایمان هیچ وقت خودش را تک و بی‏ مددکار و بی‏ غمخوار نمی‌بیند ✅آدم با ایمان فرضاً در اثر پیشآمدهای روزگار صدمات و لطماتی ببیند، چندان نگرانی ندارد. در مورد این افراد و اشخاص باید گفت: سر ایمان و عقیده و روحیه آنها سلامت باشد. 📚 استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج ۱، ص۱۵۴_۱۵۶ 🍁@zendegi_filsofaneh🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊⚘🕊 🌷شهید مطهری (ره): ❇️آن كه در طريق حق و حقيقت گام برمیدارد، در هر شرايطى قرار بگيرد براى او خير است. ❇️مرد حق در هر شرايطى وظيفه خاص خويش را میشناسد و با انجام وظيفه و مسئوليت، هيچ پيشامدى شر نيست. 🔰در طريقت پيش سالك هرچه آيد خير اوست در صراط المستقيم اى دل كسى گمراه نيست‏ ...‏ 📚مجموعه‏ آثاراستادشهيد مطهرى ج۲۴ 🍁@zendegi_filsofaneh🍁
🔶️تفکر فلسفی اسلام و فهم درست از مبانی اسلامی کاری میکند که انسان در هر لحظه از لحظات احساس می‌کند که در کجای راه و به سمت کدام هدف حرکت می‌کند، قدرت تحلیل برای حوادث پیدا می‌کند و وظیفه خودش را در هر شرایطی تشخیص می‌دهد •••••◇💠◇••••• @zendegi_filsofaneh •••••◇💠◇•••••
🏴بیانیه وزارت دفاع درباره شهادت رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در جریان عملیات تروریستی روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد: 🔹بعدازظهر امروز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریستها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و به بیمارستان منتقل شد 🔹متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سالها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد. 🔹وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اقدام ناجوانمردانه ترور یکی از مدیران متعهد و متخصص خود را به محضر مبارک مقام معظم رهبری و ملت شهید پرور ایران اسلامی تبریک و تسلیت عرض می‌نماید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴🔶اخلاق کرونایی 🔸 کرونا به ما یاد داد که هر چیز را از دست هر کس نگیریم، مگر آن که به پاکی و سلامت آن مطمئن باشیم. 🔹 کاش به ما یاد دهد هر حرف و مطلب و خبر را از هر کس و هر سایت و هر گروه در فضای مجازی نپذیریم و نشر ندهیم، مگر آنکه از صحت آن مطمئن باشیم. 👈 به قلم استاد جواد محدثی 🍁@zendegi_filsofaneh🍁
🕊🌷🕊 🔰حقیقت، غذای روح انسان‏ ⭕ساختمان اصلی روح و فکر و عقل انسان حقیقت‏‌جو و حقیقت‏‌خواه آفریده شده؛ یعنی حقیقت، راستی، واقعیت، درستی، غذای روح انسان است، آن طور که علف و جو غذای مناسب اسب است و آن طور که گوشت غذای سگ یا گربه است. ✳حق، حقیقت، کشف واقعیت آن طور که هست، غذای روح انسان است. بنابراین اگر روح انسان سالم باشد وقتی که مواجه با حقیقت می‌شود، از رسیدن به حق و حقیقت باید لذت ببرد یا رنج؟ باید لذت ببرد. حق در ذائقه انسان باید شیرین باشد یا تلخ؟ باید شیرین باشد. ولی ما الآن مثلی داریم، می‌گوییم: «الْحَقُّ مُرٌّ» حق تلخ است، و حال آنکه حق نباید تلخ باشد، حق همیشه باید شیرین باشد. ما حق‏‌جو آفریده شده‌ایم. ✔این [مَثل‏] معنایش این است که ما دنبال حق نیستیم، دنبال خودخواهی و منفعت‏‌خواهی‏‌های خودمان هستیم، به حقیقت کاری نداریم. ولی ما فعلًا این طور هستیم، فطرت ما این طور نیست. ⏪ پس اگر ما به این حالت درآمدیم که «الْحَقُّ مُرٌّ» شدیم، حق برایمان تلخ شد، قطعاً باید بدانیم که ما بیمار و مریضیم و سخت هم بیمار و مریض هستیم. قرآن روی این مطلب که افراد این بیماری را پیدا کنند و آن فطرت سالم الهی را از دست بدهند و «الْحَقُّ مُرٌّ» یا «الْحَقُّ مَکروهٌ» بشوند، در بسیاری از آیات تکیه کرده است و از آن جمله این [آیه‏] «لَقَدْ جِئْناکمْ بِالْحَقِّ وَ لکنَّ اکثَرَکمْ لِلْحَقِّ کارِهونَ‏» (زخرف/۷۸) است 🔘که معنایش این است که تو مریضی، تو ذائقه‏‌ات را از دست داده‌ای، تو شیرین را تلخ احساس می‌کنی؛ مثل بسیاری از بیماریها که در اثر یک نوع بیماری، غذایی که در ذائقه دیگران مطبوع است برای بیمار نامطبوع است، در ذائقه دیگران شیرین است برای او تلخ است 📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۵، ص۶۱_۶۲ •••••◇💠◇••••• @zendegi_filsofaneh •••••◇💠◇•••••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای آنكه همه چیز نابود شونده است، جز ذات پاکِ او 🍁@zendegi_filsofaneh🍁
🌿🌹🌿🌹 🌹🌿🌹 🌿🌹 🌹 ✍اكثر و اكثریت نباید ملاك باشد و نباید انسان این جور باشد كه ببیند اكثر مردم كدام راه را میروند [همان راه را برود و بگوید] آن راهی كه اكثر مردم می روند همان درست است. ✅ این مثل همان تقلید است. همان طور كه انسان طبعا به سوی تقلید از دیگران كشیده می شود، طبعا به سوی اكثریت نیز كشیده میشود، و قرآن مخصوصا همان چیزی را كه انسان طبعا به سوی آن كشیده می شود انتقاد می كند، می فرماید: اگر اكثر مردم زمین را پیروی كنی، تو را از راه حق منحرف می كنند. دلیلش این است كه اكثر مردم پیرو گمان و تخمین اند نه پیرو عقل و علم و یقین، و به تارهای عنكبوتی گمان خودشان چسبیده اند. ◀️ این است كه در كلمات امیرالمؤمنین هست: لاتَسْتَوْحِشوا فی طَریقِ الْهُدی لِقِلَّةِ اَهْلِهِ (نهج البلاغه، خطبه ۲۰۱) هرگز در راه هدایت، به دلیل اینكه در آن راه و جاده افراد كمی هستند وحشتتان نگیرد. ↔️ یك وقت دوتا راه در پیش رو دارید: یكی را می بینید كه انبوه جمعیت در آن موج می زند. راه دیگر را نگاه می كنید، می بینید عده كمی در آن هستند. گاهی انسان وحشتش می گیرد. فرض كنید به سوی مقصدی داریم میرویم. به یك دو راهی میرسیم. اكثریت مردم و انبوه جمعیت را می بینیم كه راهی را انتخاب كرده اند. اقلیتی هم راه دیگر را در پیش گرفته و می روند. آدم وحشتش می گیرد، می گوید ما هم از همان راه اكثریت می رویم، هرچه به سر آنها آمد به سر ما هم می آید. می فرماید: نه، راه شناس باشید، اكثریت یعنی چه؟! 📚مجموعه آثار شهید مطهری،📗ج ۲۲، 📄ص۷۱۰ 👉@zendegi_filsofaneh 🌹 🌿🌹 🌹🌿🌹 🌿🌹🌿🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰همنشینی و شکل گیری شخصیت 🌹همنشینی مؤثر است . مصاحبت اثر دارد . نفس انسانی خوپذیر است . انسانی که با انسانی مدتی به سر برده است می بینی چنان از یکدیگر خو گرفته اند که احوالات هر یک حکایت از دیگری می کند بلکه مطلقا همنشینی اثر دارد . مثلا شاگرد بر اثر مصاحبت با استاد، از سیرت و خوی استاد حکایت می کند و همچنین فرزند از پدر که «الولد سر ابیه .»  🕊حالا این معنا را بالا ببرید . در مصاحبت با ملکوت عالم، با حقیقت عالم، با خدای عالم در نظر بگیرید . اگر چنین توفیقی پیدا کردیم که توانستیم همواره و در همه حال عندالله حضور داشته باشیم، چه خواهیم شد؟! خوشا به حال کسانی که همواره مصاحبت با خدایشان دارند، جلیس و انیس آنان خدایشان است . 🌹آن هایی که همنشینی با خداوند عالم دارند، کسانی هستند که اسمای جمالی و جلالی خداوند سبحان در ایشان رسوخ کرده است . جوادند، رحیمند، عطوفند، عالِمند و همچنین دارای دیگر اسماء الله هستند  🍁@zendegi_filsofaneh🍁
آن که خود را ابدی شناخت، فکر ابد می کند eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🕊🌷🕊 💠در حدیث است که هیچ تحفه و هدیه‌ای گرانبهاتر و باارزش‏تر از این نیست که کسی فکری و حکمتی و دستورالعمل صحیحی برای زندگی به دیگران هدیه کند. 🔶️نظایر این تعبیرها و بیانها در آثار دینی ما زیاد است. از همه اینها ما باید بفهمیم که از نظر اسلام راهنمایی فکر و عقیده مردم در چه درجه از اهمیت است. فقر روحی و فکری بالاتر از فقر مالی و اقتصادی است. با داشتن ثروت روحی و فکری و اخلاقی می‌توان فقر مالی و اقتصادی را علاج کرد ولی با وجود فقر روحی و معنوی، بی نیازی مالی سودی ندارد و ممکن است بر ناراحتی و شقاوت انسان بیفزاید. ✔مقصود این نیست که فقر مالی و احتیاج مادی امر ممدوحی است و نباید آن را چاره کرد، بلکه مقصود این است که انسان نباید فقر را منحصر به فقر مالی بداند و توجهی به فقرهای فکری و روحی و اخلاقی نداشته باشد. چیزی که منشأ می‌شود انسان همه توجه خویش را معطوف به رفع فقر مالی بکند این است که انسان خودش فقر مادی را بیش از دیگران احساس می‌کند و رنج فقر مادی را بیش از کسان دیگر حس می‌کند، برخلاف فقرهای روحی و معنوی که خود شخص آن فقر و عوارض و آثار آن فقر را احساس نمی‌کند، دیگران و مخصوصاً آنهایی که از این ثروت معنوی بهره کافی دارند بهتر احساس می‌کنند. 👈از این جهت است که می‌بینیم پیغمبران و پیشروان قافله بشریت بیشتر توجه خود را به رفع نواقص روحی و معنوی معطوف کرده‌اند، چون می‌دانند که نواقص مادی را خودِ مردم خوب درک می‌کنند و در این ناحیه چندان احتیاجی به تنبّه و تذکر و بیداری نیست. 📚 استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج ۱، ص ۲۱۱_۲۱۰ 🍁eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 چگونه زيستن بر مبناي چرا زيستن ✍ما علاوه بر اینکه زندگی مي‌کنیم، چگونه زیستن برايمان مهم است و این چگونه زیستن بر مبنای یک چرایی است. وقتی تاریخ زندگی کسانی که پروژه ی زندگی شان را به پایان رساندند، مطالعه میکنیم به انسان های مختلفی برمی خوریم. انسان‌هاي خوب، آدم‌هاي بد، کسانی که از نظر ما جنایتکار هستند و انواع مدل‌های زیستن و گونه‌های زندگي را داشته اند. در این هنگام پرسش از چگونگی و چرایی زيستن برای ما جدی تر مي‌شود. 🔶️اگر فلسفه از لای کتاب‌ها و کلاس‌ها و نمره و درس بیرون بيايد و به تمام معنا وارد زندگی انسان شود، مهم‌ترین دغدغه‌اي که برای او به وجود مي‌آورد چرایی و چگونگی زيستن است. ✅من چگونه زندگی کنم؟ و اساساً چرا زندگی کنم؟ اگر چه پرسش از چرایی بنیادی‌تر و اساسی‌تر است. پرسش دیگر اینکه چرا من باید به این زندگی ادامه بدهم؟ 🔘در بحث معنای زندگی یکی از تفسیرهایی که از معنای زندگی می کنند دقیقاً تفسیر این پرسش است که چرا من باید به این زندگی ادامه بدهم؟ چرا این رنجها را تحمل کنم؟ آیا واقعاً این زندگی من، با این رنجها، سختی‌ها و مشکلات در کنار آن لحظه‌های با شکوه و شیرین، آیا ارزش زیستن دارد یا ندارد؟ چرا باید تحمل کنم؟ 👈بخشی از رنجهاي زندگي، رنجهایی جدایی ناپذیر از زیستن انسان است. برخی از این رنجها، رنجهایی نیستند که قابل تغيير باشد مثل دکوری که آن را نپسندید و تغییر دهید. ✔رنج ناشی از احساس مسئولیت، رنج ترس از مرگ و امثال آن ، رنجهایی نیستند که ما با مشغول کردن خود، آن‌ها را فراموش کنیم. البته در یک زندگی غیراصیل و هر روزی ما همواره تلاش مي‌کنیم این‌ها را فراموش کنیم. افرادی هستند که مي‌خواهند مرتب کار کنند، مرتب مشغول باشند، مي‌گويند اگر این کار و مشغولیت ها نباشد، من دیوانه مي‌شوم. اين زندگي، زندگي فلسفي نيست. زندگی فلسفی چیست؟🤔 چه تفاوتی میان زندگی فیلسوفانه و زندگی هر روزی وجود دارد؟ ادامه دارد ....🌹 🍂@zendegi_filsofaneh🍂