💢اولین اثر توحید در زندگی انسان، سلامت روان است
🔘انسان اگر حکومت یک آرزوی اصلی [را بپذیرد] که همه آرزوهای دیگرش تحتالشعاع و در راه و مسیر آن آرزو باشد، فقط یک ایده را دنبال کند و همه ایدههای دیگر در مسیر و طریق آن ایده قرار بگیرد، این آدم از نظر روانشناسی دارای شخصیتی است سالم؛ یعنی وحدت شخصیت خودش را حفظ کرده و روحش تجزیه نشده است؛ روحش قطعه قطعه، تکه تکه و پاره پاره نشده است.
🔻چطور میشود که روح انسان چند قطعه و چند پاره و چند تکه بشود؟
👈وقتی که فکرها و اندیشههای مختلف، هدفهای مختلف، آرزوهای متضاد و ناسازگار و به تعبیر قرآن بدخو، بداخلاق آن را فراگیرد؛[یعنی قسمتی از قلمرو روحش را فلان آرزو، فلان میل، فلان شهوت با قدرت تمام به خودش اختصاص داده است]
✔ همین آدم که در اینجا یک میل شدید قسمتی از روحش را به خودش اختصاص داده، یک میل شدید دیگر نسبت به چیز دیگر قسمت دیگر روحش را به خودش اختصاص داده است؛ یک جای دیگرِ روحش را عقدهها، کینهها، خشمها، غضبها به خودش اختصاص داده است؛ یک قسمت دیگر روحش را چیز دیگر، و هرکدام از اینها شعبهای میشود. و احیانا قسمتی از روحش را ایمانِ ضعیف به خود اختصاص داده است .
⏪اگر یک انسان روحش قطعه قطعه و پاره پاره باشد و هر قسمتی از روحش به جایی برود، گذشته از این که این خودش مایه بدبختی وبیچارگی است، چنین انسانی هیچ وقت نمیتواند یک کار اساسی انجام بدهد. جامعهای هم که از چنین افرادی به وجود بیاید یک جامعه بیمار است.
✅اما اگر انسان واقعا به خدا ایمان بیاورد و توحید نظری او توحید حسابی باشد [وحدت در روح او پیدا میشود.] اغلب ایمانها که یک مبنای حسابی ندارد، ایمانهای تقلیدی است. ولی اگر انسان ایمان تحقیقی یعنی ایمان متکی به منطق و استدلال و اصول پیدا کند، خاصیت ایمان و اعتقاد به خدای یگانه پیدایش وحدت و به قول عرفا حالت جمعی در روان خود انسان است.
📚 استاد مطهری، خدا در زندگی انسان، ص۲۲_۲۰
#متن_نوشت
#توحید
#ایمان_تحقیقی
#سلامت_روان
🆔️ @zendegi_filsofaneh
⭕راه وصول به اوج محبّت و معرفت
🔺️وجود انسان را مىتوان به هرمى تشبیه کرد که از قاعدهاى آغاز مىشود و به سوى نقطهاى پیش مىرود.
💥در قاعده این هرم، شناختها و محبّتهاى فراوانى وجود دارد؛ از محبّتها، محبّت پدر، مادر، همسر، استاد، دوست، همسایه و محبّت همه کسانى که به او احسانى کردهاند یا امرى را به او آموختهاند، و از شناختها نیز از علوم گوناگون دینى همچون فقه، اصول، عقاید، اخلاق و عرفان گرفته تا هر رشته علمى که بتواند در جهت کمال به انسان کمک کند. این شناختها و محبّتهاى فراوان در سطح قاعده وجود آدمى، گسترده و پخش است.
✳در سیر و سلوک به سوى کمال، باید از قاعده آغاز کرد؛ ولى باید به سوى رأس هرم که همان محبّت و شناخت خدا است، پیش رفت.
✔طبیعى است که آدمى در ابتدا پدر و مادر خویش را دوست مىدارد و به خویشان و دوستانش محبّت مىورزد؛ امّا اینها باید پالایش شود. اگر محبّتهایى با محبّت خدا و اولیاى خدا در تنافى باشد، باید حذف شود.
✅دوستانى را باید برگزید که کمالاتشان بر جهات منفیشان برترى داشته باشد؛ دوستانى که در راه محبّت خدا و اولیاى او گام بر مىدارند.
👈اگر دوستان و خویشانى داریم که رفتار غالبشان با رفتار اولیاى خدا نمیسازد، رشته محبّت و دوستى با ایشان باید قطع شود:
🔹️قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشِیرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهاد فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حتّى یَأْتِیَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقِینَ ؛(توبه/۲۳)
🔸️بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه شما و اموالى که به دست آوردهاید، و تجارتى که از کساد شدنش مىترسید، و خانههایى که به آن علاقه دارید، در نظرتان از خدا و پیامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است، در انتظار باشید که خداوند عذابش را بر شما فرود آورد، و خداوند جمعیت نافرمانبردار را هدایت نمیکند.
⏪این کثراتى که در قاعده وجود دارد، از دو محور به طرف وحدت پیش مىرود تا در یک نقطه به هم مىرسند؛ نقطهاى که حتّى در آن، محبّت به امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف نیز اصالت خود را از دست مىدهد. در آن مقام، امام زمان(علیه السلام) را نیز از این جهت دوست مىداریم که بنده صالح و شایسته خدا است. به او عشق مىورزیم، چون وجودش، شعاعى از وجود او است. اصالت فقط براى یک نقطه است: قُلِ اللّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ ؛(انعام/۹۱) بگو: خدا؛ سپس بقیه را واگذار.
✍بیانات علامه مصباح یزدی
#متن_نوشت
#اوج_محبت_و_معرفت
#پالایش_محبت
#کثرت
#وحدت
🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ثانیه های بعد از تو دارند به سالهای تلخ تبدیل می شوند🥀
#پادکست_اکولایزر
#سالگرد_شهادت
#حاج_قاسم
🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢دروغ گفتن با سرپوش توریه!
🔸️توریه در کجا جایز است؟
🎥پاسخ را بشنویم از زبان استاد شهید مطهری
#کلیپ
#دروغ
#توریه
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
⭕توحید از نظر اسلام دارای دو مرتبه و دو درجه است:
✔توحید نظری و توحید عملی.
👈توحید نظری را علمای اسلامی به سه قسم تقسیم کردهاند: توحید در ذات، توحید در صفات، توحید در افعال؛ و همه اینها از قرآن مجید استنباط میشود و مربوط به عالم فکر و اندیشه و اعتقاد است؛ نوعی اندیشیدن و دانستن و محصول نوعی تفکر است.
👈ولی توحید عملی آن است که علمای اسلام از آن، تعبیر به توحید در عبادت (توحید در پرستش) میکنند و آن نوعی زیستن، زندگی کردن و بودن است.
✳آن یکی(توحید نظری) نوعی اندیشیدن است و این دیگری (توحید عملی) نوعی زیستن و بودن.
🔺️آن اندیشیدن، در منطق اسلام با این نوع بودن به کمال خود میرسد؛ یعنی انسان تا در مرحله اندیشه موحد است، موحد کامل نیست و بلکه موحد حقیقی نیست. موحد حقیقی موحدی است که در مرحله زیستن و بودن هم موحد باشد.
⏪از نظر اسلام توحید اگر صرفا توحید نظری باشد یعنی در مرحله فکر و نظر بماند، به مرحله عمل نرسد، در مرحله اندیشیدن متوقف بشود و در مرحله بودن و زیستن انسان تحقق پیدا نکند، این توحید، توحید حقیقی و واقعی نیست.
🔘توحید اسلام یک طرحی است برای پیاده شدن در وجود انسان؛ «خدا در اندیشه» برای «خدا در زندگی» است، یعنی مقدمهای است برای «خدا در زندگی»
📚 استاد مطهری، خدا در زندگی انسان، ص ۳۰_۲۷
#متن_نوشت
#توحید
#فکر_و_نظر
#زیستن_و_بودن
🆔️ @zendegi_filsofaneh
💠منَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
🔸برخی از آن مؤمنان، بزرگ مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند کاملا وفا کردند،از آنان برخی پیمانشان را به انجام رساندند[ و به شهادت رسیدند] و برخی از آنان [شهادت را] انتظار می برند
📗آیه 23 سوره احزاب
🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️اول خودت!
🔺️یک نکته مشترک از زبان شهید استاد مطهری (سردار اندیشه ها) و شهید سردار سلیمانی (سردار دلها)
#کلیپ_تصویری
#پیشقدم_شدن
🆔️ @zendegi_filsofaneh
🔰معنای لقای الهی
🔸️معنای لقای الهی اختصاصی به بعد از مرگ ندارد
✅جریان لقای خدا كه بهترین هدف است، عبارت از آن است كه انسان ضمن اینكه پرده دار است و پرده دری نمیكند، پشت پرده را ببیند.
👈اگر معنای لقای خدا این است كه پرده دری نكند و پرده داری بكند لكن پشت پرده را هم ببیند، این نه بیراهه میرود و نه راه كسی را می بندد، چون وقتی به لقای خدا بار یافت نه تنها می داند كه خدا او را می بیند، بلکه
✔اولاً او هم خدای خود را با چشم جان مشاهده می كند
✔ثانیاً می بیند كه خدای سبحان او را می نگرد
✔ثالثاً می بیند كه خدای سبحان قادر مطلق است،
✔رابعاً می بیند كه خدای سبحان میتواند در عین حال پرده دری بكند و آبروی او را بریزد ولی در عین حال در تمام حالات پرده داری دارد و ستاری میكند
💬آیتالله جوادی آملی
#متن_نوشت
#بهترین_هدف
#لقای_الهی
🆔️ @zendegi_filsofaneh
⭕اسلام به یک اعتبار میان انسانها فرق میگذارد.
✅انسان های راقی، مترقی (متعالی): یعنی انسانهایی که از نظر فکری بالغاند، منطقی هستند و به حد بلوغ منطقی رسیدهاند میتوانند تمام زندگی را بر پایه یک فکر منطقی بنا کنند
👈یعنی برای چنین انسانهایی اصل و اساس و مبنا و زیربنا فکر و منطق است و همه چیز دیگر بر اساس فکر بنا نهاده میشود و این فکر میتواند آنقدر استحکام داشته باشد که علل و شرایط مادی، قدرت این که آن را تغییر بدهد نداشته باشد.
✔در مقابل، انسانهایی هستند که اینها هم به یک معنا فکر و اندیشه دارند یعنی اعتقاد به یک سلسله مسائل دارند ولی انسانهای غیر بالغاند، انسانهای منطقی نیستند، فکرها و اندیشههایشان از عقل و آن نیروی مقدس فکری به اصطلاح قرآن سرچشمه نمیگیرد و به تعبیر فلاسفه اسلامی از وهم و خیال سرچشمه میگیرد، از شرایط محیط و از تقلیدها و تلقینها سرچشمه میگیرد.
👈این گونه اعتقادها اعتقادهای بیریشه است. این اعتقادهای بیریشه تابع یک سلسله علل دیگر است. آن علل دگرگون میشود اعتقادش هم فورا دگرگون میشود. این جور اعتقادها روبنا هستند؛ یعنی اینها بر رو ساخته شدهاند؛ آن زیربناها که تغییر میکند فورا اینها عوض میشود.
⏪ما دو نوع فکر داریم بلکه دو نوع انسان داریم. همه انسانها را از یک نوع نباید به حساب آورد. اسلام میگوید انسانها را باید به صورت انسانهای فکری و منطقی درآورد. آن وقت است که میبینید فکر و علم و دانش و ایمان زیربنای اصلی قرار میگیرد و تمام جامعه بر اساس آن بنا میشود.
📚 استاد مطهری، خدا در زندگی انسان، ص۸۴و۷۴
#متن_نوشت
#انسانِ_متعالی
#انسانِ_منطقی
🆔️ @zendegi_filsofaneh
💢فطرت الهی انسان، پذیرای حق و حکمت است.
👈ولی گاهی در اثر عواملی، این طبیعت و سرشت، دگرگون و فاسد و از خیر و تقوا و موعظه رویگردان میشود. آن وقت است که حرف خوب هم در دل اثر نمیکند.
زمین مساعد، سبب رویش بذر می شود. اما زمین خراب، حاصلی نمیدهد.
🔸️در رهنمودهای امام علی علیه السلام آمده است:« اگر حکمت را از اهلش دریغ کنی و به آنان نگویی، در حق آنان جفا کرده ای و اگر حکمت را برای نااهلش بیان کنی، به حکمت ظلم کرده ای».
🔺️حکمت، سخنان حق و صحیح و استوار است که با عقل همراه است و با دین، همسو. حکمت، دل را روشن و روح را بانشاط می سازد. اما کسی که طبیعت فاسد و زمینه ای نامناسب دارد، از این گوهر ارزشمند سود نمی برد.
✅حتی قرآن کریم هم که برترین کلام و هدایت کننده ترین رهنمودها را داراست، در دلهای فاسد که زمینه ی پذیرش ندارند، بی اثر است و به تعبیر قرآن، جز بر خسران و زیان آنان نمی افزاید. (اسراء،آیه ۸۲)
🔘در پی حکمت باشیم و داروی حکمت را بر دردهای درونی خویش بگذاریم، تا جهل و غفلت و غرور ما را درمان کند.
📚حکمت های نقوی(ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه السلام)، جواد محدثی
#متن_نوشت
#شرح_حدیث
#حکمت_و_دانش
🆔️ @zendegi_filsofaneh
🔰انسانِ حقیقی
🔘انسان حقیقی که خلیفةالله است، مسجود ملائکه است، همه چیز برای اوست و بالاخره دارنده همه کمالات انسانی است، انسانِ بعلاوه ایمان است نه انسانِ منهای ایمان.
👈 انسانِ منهای ایمان، کاستی گرفته و ناقص است. چنین انسانی حریص است، خونریز است، بخیل و ممسک است، کافر است، از حیوان پستتر است.
✔در قرآن آیاتی آمده است که روشن میکند انسانِ ممدوح چه انسانی است و انسانِ مذموم چه انسانی است.
✅از این آیات استنباط میشود که انسانِ فاقد ایمان و جدا از خدا انسان واقعی نیست. انسان اگر به یگانه حقیقتی که با ایمان به او و یاد او آرام میگیرد بپیوندد، دارنده همه کمالات است و اگر از آن حقیقت یعنی خدا جدا بماند درختی را ماند که از ریشه خویشتن جدا شده است.
📚 استاد مطهری، انسان در قرآن، ص۱۶
#متن_نوشت
#انسانِ_ممدوح
#انسانِ_مذموم
🆔️ @zendegi_filsofaneh
ج۴ تعلیم و تربیت.m4a
12.47M
🎧بشنوید
کتاب تعلیم و تربیت شهید مطهری
#دو_نوع_علم
#آسیب_بنیادین_آموزش_و_پرورش
#فضای_مجازی_ضد_تفکر
@tadrise_ostad
💐💐💐💐💐💐💐💐
@zendegi_filsofaneh
🔰پرسش و پاسخ شیوه ای در تعلیم و تربیت کودکان
🗞در یونان باستان، سقراط برای آموزش مردم و به خصوص جوانان شیوه ای به کار می برد که خود آن را «مامایی» می خواند و افلاطون، شاگرد او آن را دیالکتیک به معنای «فن سؤال کردن و جواب دادن» نامید.
📌روش سقراطی
✍سقراط در توضیح روش خود می گوید: من پسر یک ماما هستم و خودم نیز همین شغل را دارم. کار من این است که به مردم کمک کنم تا فرزندِ روان خود را سالم به دنیا آورند.
✅روش سقراط پس از گذشت قرن ها هنوز درستی و کارایی خود را حفظ کرده است و به عنوان یکی از پایه های نظام آموزش و پرورش جدید مورد استفاده قرار گرفته است.
📋درست و سنجیده سؤال کردن و جواب دادن،
دو فرایند🔄 مرتبط با هم هستند که پایه های تفکر و اندیشه را تشکیل می دهند. به عبارت دیگر، پرسیدن و جواب دادن از طرفی نیاز به اندیشه دارد و از طرف دیگر اندیشه را غنا و گسترش می بخشد.
💥 سؤال و جواب هایی که تنها بر اساس کارکرد حافظه است و صرفا جنبه معلوماتی دارد در اینجا مورد نظر نیست. این نوع پرسش و پاسخ ها که در نظام آموزشی ما رواج فراوان دارد، نه تنها هیچ نوع تفکر و اندیشه ای را برنمی انگیزد، بلکه با فشار یک جانبه بر حافظه، مانع تفکر آزاد و خلاق میگردد.
📚 آری گفتن به نیازهای کودکان، فاطمه قاسم زاده
#متن_نوشت
#تربیت_عقلانی
#روش_سقراطی
🆔️ @zendegi_filsofaneh
🔰تفاوت اساسی انسان با حیوان
🔘انسان یک تفاوت اساسی با حیوان دارد و آن این است که انسان از هر حیوانی بیشتر بالقوّه است و کمتر بالفعل. یعنی چه؟
🔺️یعنی مثلًا یک اسب، اسب است و بالفعل، یعنی هرچه از اسب بودن باید داشته باشد، دارد. مقدار کمی از اسب بودن هست که مثلًا باید با تمرین به دست آورد. اسب، یک اسبِ بالفعل به دنیا میآید. یک گربه بالفعل به دنیا میآید و همینطور سایر حیوانات.
👈ولی انسان است که به صورت یک موجود صددرصد بالقوّه به دنیا میآید؛ یعنی اول که به دنیا میآید اصلًا معلوم نیست که در آینده چه میشود. ممکن است واقعیت او در آینده واقعیت یک گرگ باشد، ممکن است واقعیت یک گوسفند باشد، درصورتی که شکل، شکل انسان است. همچنین ممکن است واقعیتش واقعیت یک انسان باشد.
🔸️صدرالمتألّهین، فیلسوف بزرگ اسلامی و ایرانی، اصراری دارد روی این مطلب که اشتباه است که مردم خیال میکنند افراد انسان همه افراد یک نوعند. میگوید: به عدد افراد انسان، انواع انسانها وجود دارد چون انسان جنس است نه نوع. البته او یک فیلسوف است، از نظر زیستشناسی نگاه نمیکند. از نظر یک زیستشناس که فقط اندامها و جهازها را میبیند، همه افراد انسان یک نوع هستند. ولی یک فیلسوف که انسان را مطالعه میکند و واقعیت انسان را وابسته میداند به ملکاتش و آنچه که انسانیت نامیده میشود، نمیتواند باور کند که همه افراد انسان، افراد یک نوع هستند، میگوید: به عدد افراد انسان، انواع مختلف وجود دارد.
✅لذا میگوییم ارزشهای انسان، ارزشهای بالقوّه هستند. بعضی از افراد انسان به آن مقام انسان واقعی میرسند و بسیاری از افراد انسان اساساً به مقام انسان واقعی نمیرسند.
💥به تعبیر امیرالمؤمنین: الصّورَةُ صورَةُ انْسانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوانٍ (نهج البلاغه، خطبه ۸۶) یعنی شکل، شکل انسان است اما باطنش باطن یک درنده است؛ یک پلنگ است، یک خوک است، یک شیر است، یک گرگ است. و اما اینکه باطن متناسب با ظاهر باشد یعنی واقعاً انسان باشد، در همه افراد مردم نیست.
📚 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۲۴۸_۲۴۷
#متن_نوشت
#تفاوت_انسان_و_حیوان
#انسان_واقعی
🆔️ @zendegi_filsofaneh