eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_072 ay sss.mp3
3.7M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 72 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_072p2.pdf
167.4K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 72 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noor_037 ads ss.mp3
8.78M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 37 تاریخ: 1390/10/04 🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_37p2.pdf
209.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 37 تاریخ: 1390/10/04 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قداست نماز جمعه 🔹 را واقعاً برابر آن قداست اش باید حفظ بكنیم؛ یعنی عبادی سیاسی هست، اما خیلی از حرف هاست كه ریز است، اینها را انسان پایین [منبر] می‌ گوید نه بالا! همه ما هم همین‌ طوریم و مواظبیم. بالای منبر كه رفتیم واقعاً مواظبیم! اینجاها ممكن است نظر خصوصی خودمان را بگوییم، اما آنجا كه هستیم مواظبیم، برای اینكه اثر ندارد. چون آدم آنجا كه هست (علیهم السلام) است كه اینها دارند این را می‌ گویند، اینجا كه هست خب بالأخره با بالای منبر خیلی فرق دارد، ممكن است كه جزئیات را ریز مسئله را هم بگوید، بخشی مثلاً نظر كلی باشد و بعضی نظر شخص خود آدم باشد، گرچه ما همیشه موظفیم كه خلاف نگوییم و این هم خلاف نیست كه ـ ان‌ شاء ‌الله ـ اینجا می‌گوییم؛ اما این نظر شخص ماست و به نظر ما درست هم هست و خلاف هم نگفتیم، اما بنا بر این نیست كه آدم نظر شخص را بگوید، آنجا را باید بگوید؛ آن پله ‌ها برای است. 🔹 دو بار بیشتر ذات اقدس الهی را به خود استناد نداد؛ «بَیتِی بَیتِی» فقط دو بار در قرآن آمده است،[1] اما درباره مؤمن هفتاد بار «عبدی عبدی عبدی عبدی». خب چرا آن شرف را نداشته باشد كه كعبه دارد؟! خب كعبه را اگر شما می‌ گویید که دو تا پیامبر ساخت، انسان را هم ذات اقدس الهی آفرید، اگر بگویید كعبه را خدای سبحان به خود اسناد داد فرمود «بیتی»، ذات اقدس الهی مؤمن را مانند ﴿فَادْخُلِی فِی عِبَادِی﴾[2] به خودش اسناد داد، خب ما چرا كم بیاوریم؟ چرا كعبه شریف باشد و ما شریف نباشیم؟ ما خودمان را با كعبه باید بسنجیم، نه اینكه فلان كس چیزی دارد و ما نداریم، این حیف است! فلان كس به فلان مقام رسید و ما نرسیدیم، این حیف است! كعبه چون با خدا ارتباط پیدا كرده [چنین شده است] این یای كعبه «بیتی» یای است، همین شرافت را كه خدا به ما داد كه در شناسنامه ما نوشت ﴿فِی عِبَادِی﴾ گفته، «عَبْدَی» گفته است! آنها كه هستند می ‌گویند ما چه چیزمان كم از كعبه است؟ آنها كه هستند می‌ گویند فلان كس به آن مقام رسیده، ما چرا فلان پست را نگیریم؟! او به دنبال می‌گردد و با یك دست خالی هم می ‌میرد! دیدید چه كسانی كه در این كسوت بودند یا در آن جامه بودند كمی بازی که كردند افتادند. نه با می ‌شود بازی كرد، نه با خون طیب و طاهر شهدا كه شما بعضی از آقایان خب خودتان از خانواده‌ های معظم شهدایید. خیلی اینها پاك بودند! مگر می‌ شود با اینها بازی كرد؟! این اقیانوس ها و دریاها این‌طورند، با دریا نمی‌ شود بازی كرد. وقتی كه آدم زنده است و حیاتی دارد خب دریا قبول می ‌كند، همین كه لاشه است او را دور می ‌اندازد. لاشه افراد را قبول نمی‌ كند، یك آدم بی ‌روح را! بنابراین ما صدر و ساقه‌ اش باید طیب و طاهر باشد «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»[3] باشد. 🔹 گاهی ممكن است آدم اشتباه بكند هم خدا می ‌بخشد و هم خلق خدا. اگر واقعاً مردم بفهمند كه این خطیب اشتباه كرده یقیناً می‌ بخشند، اما اگر بفهمند خدایی ناكرده این عمداً دارد بیراهه می ‌رود خب نمی‌ بخشند. سهو و نسیان را «رُفِعَ عَنْ أُمَّتِی»[4] را هم خدا می ‌بخشد و هم خلق خدا می‌ بخشد، اما اگر خدای ناكرده كسی عمداً بخواهد كج راه برود، نه خدا می ‌بخشد و نه خلق خدا. [1]. سوره بقره، آیه125؛ سوره حج، آیه26. [2]. سوره فجر، آیه29. [3]. مصباح المتهجد، ج2، ص723. [4] . الخصال، الشیخ الصدوق، ج1، ص417. 📚 دیدار مسئولان ستاد اقامه نماز جمعه با حضر ت استاد تاریخ: 1385/04/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_073 ay sss s.mp3
3.53M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 73 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_073p2.pdf
169.4K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 73 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noor_038 ads ss.mp3
8.66M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 38 تاریخ: 1390/10/05 🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_38p2.pdf
213K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 38 تاریخ: 1390/10/05 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نعمت ولایت 🔸 یک بیان لطیفی سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی دارد که درست است اقسامی دارد: نعمت ظاهر دارد، نعمت باطن دارد؛ ولی یک وقت است که بالصّراحه تعبیر می کند که ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّه‏﴾؛[1] نعمت‎ هایی به شما دادیم کشاورزی دادیم باغداری دادیم، ﴿مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ﴾،[2] ﴿كُلُوا وَ ارْعَوْا أَنْعامَكُم‏﴾[3] این همه از نعمت ها! یک وقت است می گوید نعمت دنیا و آخرت آن هم تصریح است؛ اما یک وقت نعمت «بالقول المطلق» در قرآن ذکر می شود که آن است. ذیل آیه ﴿لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ﴾[4] یک بیان نورانی از امام رضا (سلام الله علیه) است که فرمود: «نَحْنُ النَّعِیم‏».[5] نعمت اگر مقید ذکر شد، قیدش مُشَخِّص اوست و اگر مطلق ذکر شد، نعمت است. در ذیل آیه ﴿لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ﴾، آن جا امام رضا فرمود: «نَحْنُ النَّعِیم‏». این جا فرمود ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُم‏ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏﴾ نعمت مطلق است، آسمان و زمین نعمت هستند؛ اما روزی ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ﴾[6] در کنارش هست؛ اما این است که برای همیشه هست؛ لذا بعد از اینکه حضرت دستش را بلند کرد و فرمود علی جانشین من است «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه»، خیمه جداگانه ای نصب کرد و حضرت امیر آن جا تشریف بردند و همه آمدند و از نزدیک «بخٍّ بخٍّ»[7] تبریک گفتند و اقرار کردند و اعتراف کردند، بعد آیه نازل شد: «الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا». 🔸 در همان بخش اوایل سوره مبارکه «مائده» است که ﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ دینِكُمْ﴾؛ دیگر مشرکان و کفّار با داشتن رهبری مثل علی از شما ناامیدند و ناامید هم بودند، تا دیروز ممکن بود کسی طمع کند؛ ولی ﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ دینِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن‏﴾ که اینها است. [1] . سوره نحل، آیه53. [2] . سوره نازعات، آیه33. [3] . سوره طه، آیه53. [4] . سوره تکاثر، آیه8. [5] . عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص129؛ «وَ لَكِنَّ النَّعِیمَ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَیت‏». [6] . سوره تکویر، آیه1. [7] . الامالی(للصدوق)، ص2 و ص227؛ تاریخ دمشق، ج42، ص223. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_074 ay ss.mp3
3.63M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 74 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_074p2.pdf
203.7K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 74 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noor_039 ads ss.mp3
8.78M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 39 تاریخ: 1390/10/06 🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_39p2.pdf
213.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 39 تاریخ: 1390/10/06 🆔 @a_javadiamoli_doross
؛ ویژگی های خاص منتخب غدیر از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء- سرویس دین و اندیشه: امیرالمؤمنین (ع) در بین امّت اسلامی نخستین مسلمانی است که معارف الهی و عقاید حقّه را تبیین و تعلیل کرد و از آن دفاع و حمایت نمود؛ لذا نزد محققان علوم الهی، رسول اکرم (ص) و علی بن ابی‏طالب (ع) معروفند و هیچ فرد دیگری توان تحریر مسائل عمیق توحید و سایر اسما و اوصاف خداوند را نداشت.... : https://b2n.ir/u44907 🆔 @a_javadiamoli_esra