eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13.2هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.2هزار ویدیو
25 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لزوم توجه طلاب و قضات به مسائل روز؛ از مطالعه و تنظیم لوایح قضایی تا ارتقای دانش فقهی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی رییس کل جدید دادگستری استان قم با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بر لزوم تاکید کرده و بیان داشتند: بسیار از موارد که از قلم قضات می‌ گذرد حکم است، لذا خیلی باید کنند. حوزه‌های علمیه قبل از انقلاب، مباحث فقهی معمولاً محدود به ابواب طهارت، صلات، صوم، اعتکاف، خمس، و حج بود و کمتر به مسائل ابتلایی مانند قضا و حدود پرداخته می‌ شد، برای همین بسیاری از طلاب از مباحثی که به‌طور مستقیم با نیازهای قضایی و حقوقی مرتبط بود فاصله گرفته بودند؛ اما در ، با توجه به نیازهای روزافزون جامعه، توجه به این موضوعات ضروری است و قضات و طلاب باید آگاهی کاملی از این ابواب داشته باشند تا بتوانند به درستی به وظایف خود عمل کنند و از چالش ‌های احتمالی پیشگیری کنند. 🔹 آگاهی از شرایط روز و تقویت دانش قضایی، از طریق مطالعه لوایح قضایی و منابع فقهی مانند می ‌تواند مسیر ارتقای قضات و دستگاه قضا را هموار کند، اصرار داشت که ما باید تحریر امام رو بگیریم چون هم کتاب فقهی است هم کاربردی! 🔹 قضات به دلیل جایگاهشان به تعبیر روایات «لب جهنم» قرار دارند و مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارند. این به دلیل تأثیر مستقیم تصمیمات قضات بر ، و مردم است؛ لذا خیلی باید در انجام وظیفه خود دقت و توجه کنند. 🔹 طلاب و قضات باید با استفاده از منابع معتبر فقهی و مطالعه لوایح قضایی، ضمن آگاهی از ، برای اجرای عدالت آمادگی کامل داشته باشند. 🔹 آیت‌الله العظمی جوادی آملی بر اهمیت مراقبت از دین و نظام تأکید کردند و با اشاره به تجربیات تاریخی، هشدار دادند بی ‌توجهی به اصول و ارزش‌ های دینی ممکن است کشور را به سرنوشتی مشابه دچار کند، جایی که بساط دین از آن برچیده شد. ◀️ امیدواریم که خون‌های پاک شهدا و تلاش ‌های موجود باعث شود تا این نظام به دست صاحب اصلی ‌اش برسد و آینده ‌ای روشن برای کشور رقم بخورد. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5064338 📚 دیدار تاریخ: 1403/09/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 29. ارزش و اهمیت نیكوكاری 🔹
پاداش نیكوكاری
جلوگیری از مرگ بد: رسول خدا (ص) فرمود: نیكوكاری از مرگ بد پیشگیری می‌ كند. [1] [1]. إنّ صَنِیع الْمَعْرُوفِ لَیدْفَعُ مِیتَةَ السَّوْءِ (دعائم الاسلام، ج2، ص331). 📚 مفاتیح الحیات ص 530 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رحمت و رسالت ▫️
فرازی از خطبه فدکیه:
ـ وَ نَطَقَ زَعِیمُ الدِّینِ ـ وَ هَدَأَتْ فَوْرَةُ الْكُفْرِ ـ وَ خَرِسَتْ شَقاشِقُ الشَّیاطِینِ ـ وَ طاحَ وَشِیظُ النِّفاقِ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رحمت و رسالت ▫️ خدای سبحان سه صفت را برای خود قرار داده است: برای همگان برای مؤمنان و خشم در برابر کفار و منافقان ▫️ همین سه معنا را درباره رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) نیز بیان فرموده است: 1️⃣ تو مظهر رحمت مطلق من هستی، زیرا ﴿و ما أرسلناک إلاّ رحمه للعالمین﴾ 2️⃣ و نسبت به مؤمنان رحمت خاص داری: ﴿بالمؤمنین رؤوف رحیم﴾ 3️⃣ و نسبت به کافر غضب: ﴿یا أیّها النبى جاهد الکفار و المنافقین و اغلظ علیهم﴾. ▫️ رحمت پیامبر همه ظرف های قابل را در هر درجه ای که هستند، پر می کند. خدای سبحان شئون رحمت آموز پیغمبر را براى جوامع بشری تبیین کرده، می فرماید: تو نسبت به مردم رهبری مهربان و رئوف هستی که نشان برخورداری از رحمت الهی است. شامل حال تو شده که نسبت به امت اسلامی نرم و مهربان شدی و اگر زمامداری خودسر، خودرأی، سرسخت و سنگ دل بودی، مردم از تو فاصله می گرفتند و تو را تنها می گذاشتند. ▫️ از نگاه قرآن، رحمت خاص حق در پیامبر تجلی کرده و او آن شده است، زیرا خدا با مؤمنان مهربان است: ﴿و کان بالمؤمنین رحیماً﴾ و پیامبر نیز چنین است: ﴿...بالمؤمنین رؤوفٌ رحیم﴾. پیامبر خداست؛ آیینه از خود نوری ندارد، رأفت خداست که در آیینه پیامبر منعکس شده و به دیگران می رسد، پس سایرین رحمت خاصه حق را از راه پیغمبر دریافت می کنند. ▫️ این معنا که پیامبر است، در آیات دیگر نیز بیان شده است: گویا داری از شدّت اندوه جان می سپاری! ﴿فلعلک باخع نفسک على اثارهم إن لم یؤمنوا بهذا الحدیث أسفا﴾؛ این اندازه بر خود سخت مگیر، گویا از شدت غم قالب تهی می کنی که اینان ایمان نیاوردند، تو برای هدایتشان تلاش کردی، باید هم کوشش کنی؛ اما چرا از غصه خود را هلاک می سازی؟ در جای دیگر نیز آمده است: ﴿فلاتذهب نفسک علیهم حسرات﴾؛ چنین نباشد که جانت در حسرت بی ایمانی آنها از دست برود، خدا می داند که این افراد چه می کنند! 👈 این روش رفتاری، تنها در محور قانون نیست، بلکه در محور است. مسائل اسلامی باید با رحمت و عاطفه حل شود؛ نه قانون خشک! ▫️ در جای دیگر نیز آمده است: خدای سبحان و فرشتگان بر مؤمنان صلوات می فرستند تا آنان را نورانی سازند، تو هم . «صلوات» همان است، برای آنها دعا کن تا رحمت خاصه تو روزی شان شود. تو مسیر و مجرای رحمتی، آنها را در برابر آیینه رحمت خویش قرار بده تا فیض خدا به واسطه تو بر آنان بتابد. 📚 پیامبر رحمت ، ص144 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مسئولیت نعمت ها
🔹 سخن وقتی از گوش می‌ گذرد که گوش، باز باشد و وقتی از راه گوش، سخن به دل می‌ رسد که این راه و روزنه بسته نباشد. اگر این روزنه بسته بود، از چه راهی سخنان انبیا در دل نفوذ کند؟! کسی که گوشش بسته است و چشمش بسته است که نه چشمش به سخنان الهی است و نه گوشش به ، از چه راه، دل او بفهمد؟! 🔹 این چنین نیست که در قبال نعمت ‌هایی که خدا به ما داد، در قیامت مسئول نباشیم. از ما سؤال می‌ کنند آیا حق چشم را ادا کردی یا نه؟! یکی از بهترین آن است که این دید و دیده را به مطالعه کتاب ‌های سودمند مشغول کنیم. 🔹 اگر کسی از چشم خود بهره نبرد و کتاب‌های الهی را مطالعه نکرد، را ادا نکرد و در قیامت، مسئول است و اگر کسی به سخنان سودمند پیام ‌آوران الهی گوش فرا نداد و را از این راه ادا نکرد، در قیامت، مسئول است. 📚 تفسیر موضوعی ـ دعوت به علوم و معارف در قرآن جلسه2 تاریخ: 1361/06/31 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء: به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صندوق قرض الحسنه اسراء 🔸 رسیدن به امور فقرا در صدقه نیست، صدقه کمترین ثواب را دارد! در تابلوی بهشت این نوشته است که صدقه یکی ده تا، یکی هجده تا؛ با بانک ربوی هرگز راه بهشت طی نمی شود، با قرض الحسنه راه بهشت هم برای خود آدم باز می شود هم برای جامعه... . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/11/03 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
معرفی اهداف و خدمات صندوق قرض الحسنه اسراء 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: صندوق قرض‌الحسنه اسراء قم از ابتدای سال 1400 فعالیت خود را آغاز کرده و توانسته در جلب اعتماد مردم و خدمات بانکی موفق عمل کند. 🔹 از جمله اهداف تشکیل صندوق اسراء، ترویج قرض‌الحسنه و بانکداری اسلامی، ارائه تسهیلات بدون سود با کارمزد حداکثر 4 درصد، ارائه خدمات بانکی و الکترونیک، مشارکت در امور فرهنگی و خیریه، و حمایت از نیازمندان، طلاب، نخبگان و پژوهشگران است. ◀️ سامانه های خدمات الکترونیک بانکی صندوق عبارتند از: ▫️ سامانه بانکداری اینترنتی (اینترنت بانک) ▫️ سامانه بانکداری همراه (همراه بانک) ▫️ سامانه انتقال وجه آنلاین بین بانکی (ساتنا و پایا) ▫️ سامانه اطلاع رسانی پیامکی صندوق (SMS) بانک ▫️ سامانه واریز آنی با شناسه پرداخت بانکی و سامانه پیگیری تلفنی معوقات تسهیلات ↙️ لینک صندوق: https://sq.esra.ir/Index.aspx ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/777558 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 29. ارزش و اهمیت نیكوكاری 🔹
 پاداش نیكوكاری
بركت در خانه: امام صادق (ع) به نقل از رسول خدا (ص) فرمود: بركت به سوی خانه‌ ای كه از آن نیكی می ‌تراود از فرو رفتن كارد در كوهان شتر (كه نرم و نفوذپذیر است) و شتاب سیلاب از فراز كوه به عمق دره شتابان ‌تر است. [1] [1]. إِنَّ الْبَرَكَةَ أَسْرَعُ إِلَی الْبَیتِ الَّذِى یمْتَارُ مِنْهُ الْمَعْرُوفُ مِنَ الشَّفْرَةِ فِى سَنَامِ الْبَعِیرِ أَوْ مِنَ السَّیلِ إِلَی مُنْتَهَاه (الكافى، ج4، ص29). 📚 مفاتیح الحیات ص 530 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 توحید و وحدت‌گرایی ▫️
فرازی از خطبه فدکیه:
ـ وَ کُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ ـ مُذْقَةَ الشَّارِبِ، وَ نُهْزَةَ الطَّامِعِ، وَ قُبْسَةَ الْعِجْلانِ، وَ مَوْطِی‏ءَ الْاَقْدامِ، تَشْرَبُونَ الطَّرْقَ، وَ تَقْتاتُونَ الْقِدَّ، اَذِلَّةً خاسِئینَ، تَخافُونَ اَنْ یَتَخَطَّفَکُمُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِکُمْ، ـ فَاَنْقَذَکُمُ اللَّهُ تَبارَکَ وَ تَعالی بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 توحید و وحدت‌گرایی ▫️ عامل وحدت و هماهنگی، و عامل تفرقه و پراکندگی است. ﴿واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا﴾، ﴿ولاتکونوا من المشرکین ٭ من الّذین فرّقوا دینهم وکانوا شیعاً کل حزبٍ بما لدیهم فرحون﴾؛ و از مشرکان نباشید، از کسانی که دین خود را پراکنده ساختند و به دسته ها و گروه ها تقسیم شدند و هر گروهی به آنچه نزد آنهاست خوشحال اند. ▫️ شرک، از آن جهت که ناشی از نه است، و هواپرستی همواره تابع شهوت و غضب است، و مولودی غیر از تعصب و جهل و کبر ندارد، هرگز نمی تواند عامل وحدت و همدلی باشد، تعدد معبودها با روش های متفاوت پرستش و تعصب گروه های مختلف نسبت به معبودها و روش های خود، بر عمق و گسترش اختلاف ها می افزاید و آنان را تا لبه هولناک جهنم جنگ و دشمنی به پیش می برد. تلاش و خواست شیاطین انس و جن هم ایجاد هر چه بیشتر عداوت و کینه است؛ ﴿إنّما یرید الشَّیطان أن یوقع بینکم العداوة والبغضاء﴾... . ▫️ هم تاریخ گواه است و هم در زمان خود شاهدیم که هرگاه زمام امور به دست مشرکان اعم از بت پرستان و اهل کتاب و منافقان باشد، آنان جز و عداوت بین مردم نکشته اند و جز جنگ و خونریزی ره آوردی برای بشریت نداشته اند. قرآن کریم نیز جامعه شرک آلود قبل از اسلام را این گونه وصف می کند: ﴿واذکروا نعمة الله علیکم إذ کنتم أعداءً فألف بین قلوبکم فأصبحتم بنعمته إخواناً وکنتم علی شفا حفرة من النّار فأنقذکم منها﴾؛ و نعمت خدای را بر خود یاد کنید، هنگامی که با یکدیگر دشمن بودید پس میان دل های شما همدمی و پیوند داد تا به نعمت وی با هم برادر گشتید؛ و بر لبه گودال آتش بودید پس شما را از آن رهانید. ▫️ تشتت عصر بت پرستی از دو جهت بود: 1️⃣ یکی از جهت ، که هر یک از افراد جامعه، معبود، بلکه معبودهای خاص خود را داشت. این تکثر موجب اختلاف و چندگانگی بین افراد جامعه می شد. 2️⃣ دیگر از جهت بود که هر قبیله برای دفاع از معبود و شیوه پرستش خاص خود، و دعوت دیگران به آن با قبایل دیگر به نزاع برمی خاست؛ و اگر گاهی چند قبیله برای تأمین منافع دنیوی و حفظ یا توسعه قدرت خود با یکدیگر هم پیمان می شدند، وحدت آنها ظاهری و ساختگی بود: ﴿بأسهم بینهم شدید تحسبهم جمیعاً وقلوبهم شتّی ذلک بأنهم قوم لایعقلون﴾؛ جنگشان میان خودشان سخت است. آنان را متحد می پنداری ولی دل هاشان پراکنده است؛ چون مردم بی خردی هستند. 👈 واقعیت دشمنی بین مشرکان در قیامت که روز ظهور حق است کاملاً آشکار خواهد شد؛ ﴿الأخلّاء یومئذٍ بعضهم لبعضٍ عَدوّ إلّا المتّقین﴾؛ در آن روز دوستان [دنیایی] با یکدیگر دشمن اند، مگر پرهیزکاران. ▫️ در آن روز تابع و متبوع از هم تبری می جویند و از ارتباط با یکدیگر شرمسارند و آرزو می کنند ای کاش چنین دوستانی نداشتند که آنان را گمراه کنند؛ ﴿یا وَیْلَتَا لیتنی لم أتخذ فلاناً خلیلاً ٭ لقد أضلّنی عن الذِّکر بعد إذ جاءَنِی﴾؛ ای وای بر من! کاش فلانی را دوست خود نگرفته بودم؛ او بود که من را به گمراهی کشانید، پس از آنکه قرآن به من رسید و گاه برخوردهای شدیدتری نسبت به یکدیگر پیدا می کنند و به خدا می گویند شیاطین انس و جنی را که موجب گمراهی ما شدند، به ما بنما تا آنان را زیر گام های خود بگذاریم تا فرومایه ترین زبونان شوند. 📚 تفسیر موضوعی قرآن كریم، جلد 2 ، ص685 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra