🏴اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
🏴بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🖤 همسفر روزهای سخت
◾️ «جناب خدیجه الکبری سلام الله علیها حقیقتاً مظلوم است، بهخاطر اینکه شرف همسرى حضرت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله پیغمبر در مورد ایشان داراى یک ارزش مضاعف است، دیگران مشرّف به شَرف همسرى پیغمبر شدند لکن این رنجهایى را که پیغمبر در عمده دوران رسالت به آنها مبتلا بودند ندیدند. ده سال در مدینه بود، خب عزّت بود، احترام بود، و زندگىِ راحت بود نسبت به آن دوره، جناب خدیجه سلام الله علیها دوران رنج پیغمبر را، دوران سختىهاى پیغمبر را تحمّل کردند و دیدند.
اوّلاً خودِ این نفْس ایمان آوردن به پیغمبر که اوّلین کسى که ایمان آورد حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام و حضرت خدیجه بودند...
یک امتیاز بزرگ است، یک ارزش بسیار بالایى است، عبور کردن و صرف نظر کردن از عقایدى که انسان سالهاى متمادى با آنها زندگى کرده آسان نیست، براى ما پیش نیامده یک چنین چیزى تا بفهمیم چقدر مشکل و مهم است. ایشان با آن فطرت پاک، صدق قضیه را، حقّانیّت قضیّه را بلافاصله فهمید، تا پیغمبر را دید، با آن حال با آن حالت معروف و مذکور در کتابها که از غار حرا برگشته بود فهمید که یک حادثه مهم اتفاق افتاده و قلب مبارکش مجذوب شد و ایمان آورد. بعد پاى این ایمان ایستاد، حالا شما ثروت را میفرمایید، این یک کلمه به زبان آسان است، کارى است که خب، کسانى که پول دارند میتوانند بالاخره یک پولى هم مصرف کنند، خرج کنند اما اینکه انسان از همه زندگى راحت خارج بشود یعنى همه پولش را مصرف کند، همه ثروتش را صرف کند یک کار یکذره و دوذره نیست، درباره حضرت امام حسن مجتبى سلام الله علیه مثلاً میگویند که ایشان چندبار از مال خودشان خارج شدند یا چندبار از نصف مالشان خارج شدند، این جزو بزرگترین امتیازات است. این بزرگوار این امتیاز را دارد که از همه اموال خودش خارج شد و همه را صرف کرد در راه ترویج اسلام و تقویت پیغمبر. بعد هم دچار آن سختىها و آن مشکلات طاقتفرسا شد که یکىاش همین مسئله شِعب ابىطالب بود و آن سه سالى که آنجا بودند و آن سختىهایىکه این بزرگوار متحمّل شد و این ایمان را محکم نگه داشت.
خب قرآن درباره کسانى که قبل از فتح و بعد از فتح انفاق میکنند میگوید «یستَوى مِنکُم مَن اَنفَقَ مِن قَبلِ الفَتحِ وَ قاتَل»؛این «قَبلِ الفَتح»، قبل از فتح مدینه است، یعنى قبل از آنکه مدینهاى در اختیارِ پیغمبر قرار بگیرد و زندگىاى، راحتى، حکومتى، تسلّطى، قدرتى در اختیار آن بزرگوار باشد، در حال نهایت شدّت، ایشان انفاق کردند، هم مالشان را، هم جانشان را، هم راحتشان را. خب اینها واقعاً فضایل مهمّى است، اینها مغفولٌ عنه مانده؛ حضرت، مظلومه است، این بزرگوار واقعاً مظلومه است. تعبیر کردند جناب آقاى اعرافى گفتند غریب؛ واقعاً همینجور است، جناب حضرت خدیجه سلام الله علیها غریب است. حالا شما میگویید مادر یازده امام، اما در واقع مادر دوازده امام، چون ایشان مادر امیرالمؤمنین هم هست. ایشان امیرالمؤمنین را در آغوش خودش، در دامان خودش، در زندگى خودش پرورش داده تا چند سالگى
🌐 بیانات رهبر معظم انقلاب در بزرگداشت حضرت خدیجه الکبری سلام الله علیها
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔵 به وجود آمدن یازده نسل از حضرت خدیجه الکبری سلام الله علیها
✍️ آیت الله فاطمی نیا
❌ اما حضرت خدیجه الکبری سلام الله علیها از زنان اول کسی بود که ایمان آورد. ثروت بسیار بزرگی داشت، تمام اینها را در راه اعلای کلمه خدا داد.
چقدر زحمت کشید، چقدر این خانم لیاقت داشت، لیاقت او از عقول ما خارج است، آنقدر لیاقت که از نسل او یازده امام به وجود بیاید. ما از اسرار خدا خبر نداریم، خود او میداند. خدیجه الکبری مادر امامان، مادر صدیقه الکبری است. چه دختری، چه دامادی، چه فرزندانی، چه نسلی، چقدر این خانم بابرکت بود. همیشه به یاد آنها باشید، درود و تحیات برای آنها بفرستید، نمکشناسی کنید. چقدر آنها بزرگ بودند. پیغمبر اکرم سال وفات این دو بزرگوار را حضرت ابوطالب علیه السلام و حضرت خدیجه الکبری سلام الله علیها را عام الحزن گذاشت یعنی سال غصّه، سال اندوه. مدام حضرت پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله در خانه مینشست، کمتر بیرون میرفت. وقتی ابوطالب از دنیا رفت، جنازه او را میبردند پیغمبر اکرم جلوی جنازه حرکت میکرد، میگفت: عمو جان خدا جزای خیر به شما دهد که صله رحم فراوانی کردی، عنایات زیادی کردی، به دین خدا کمک کردی و امّا جناب خدیجه ام المؤمنین سلام الله علیها در مکه، منطقهای به نام حجون است که در آنجا پیغمبر اکرم حضرت خدیجه را با دست خود در قبر گذاشت.
این چه سعادت بزرگی است که سید انبیاء، آقای پیامبران یک نفر را با دست خود در قبر بگذارد.
دل دریایِ غمِ.mp3
7.9M
▪️وفات حضرت خدیجه(س)
میثم مطیعی 🎤
عاشقان اهل بیت علیه السلام
اسرار روزه _9.mp3
9.54M
#اسرار_روزه ۹
💢 حفظ تعادل بر صراط مستقیم، یعنی؛
حفظ تعادل میان بخش حیوانی و انسانی!
☜کسی که مراقب است طغیان بخش حیوانی، راهِ تنفسِ بخش انسانیاش را مسدود نکند؛
درحقیقت از تعادل خود بر صراط، مراقبت نموده است.
※ روزه، ابزار بسیار قدرتمندی در برقراری این تعادل، و عدم سقوط انسان در جهنم است.
#استاد_شجاعی 🎤
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🍀 شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان میگوید: «اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الاِحْسانَ»
خدایا کاری کن که من خوبی را دوست داشته باشم و از بدی و گناه بدم بیاید. خدایا کاری کن که کار خوب انجام دهیم. یا به درهمی، یا به قدمی و یا به زبانی آدم باید از انجام کارهای خوب لذت ببرد و در احسان ریاکاری نکنند تا در این صورت در قیامت به او اجر دهند.
🔸 بهترین خوبیها این است که کسی به بستگان فقیرش کمک کند. بعضیها به فامیل مستحق خود رسیدگی نمیکنند و به اشخاص دیگر کمک میکنند. مرحوم آقای بروجردی احتیاط میکرد و میفرمود که اگر در شهرتان مستحق است، اشکال دارد کمک خود را به شهرهای دیگر بفرستید. برخی مراجع نیز معتقد بودند که فطریه را باید به مستحقان همان شهر پرداخت کرد.
🔸 حدیث داریم که «بهترین شما کسی است که غذا درست کند و به در خانهها ببرد»، خوب است که به یاد مردگان خود غذایی درست کنید و شبهای جمعه آن را پخش کنید.
🔸 روایت داریم که روح مردگان مؤمنین شبهای جمعه به در خانه فرزندان خود میآیند و طلب روزی میکنند. در گذشته در خیر اموات، نذریهای زیادی داده میشد؛ اما الان اینگونه نیست و به همین علت است که روح پدران ما از ما راضی نیستند و امورات زندگیمان به خوبی نمیگذرد.
🔸 هیچگاه خودتان را خوب مپندارید و در نمازهای شب پیش خود بگویید که هنوز بد هستید. حضرت امام سجاد علیه السلام با آنکه معصوم است در دعای ابوحمزه ثمالی میفرماید؛ خدایا آیا بین بندگان کسی از من بدتر وجود دارد؟
🔸 «وَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ»
خدایا کاری کن تا از فسق و معصیت بدم بیاید. آیا میشود کسی از گناه بدش بیاید؟ بله، وقتی شما عادل شدید گناه در نظرتان بد میشود. معصومین علیهماالسلام به این دلیل گناه نمیکنند که معصیت در نظر آنها زشت است.
🔸 «وَحَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ» میگوید: خدایا غضب و آتش خودت را بر من حرام کن. جهنم مصیبتهای بسیاری دارد و إن شاءالله هر کسی با ولای حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام و ولای اهل بیت از دنیا برود، جهنم نمیرود. حضرت امام جعفر صادق علیه السلام میفرمود: «ایمانتان را با خودتان بیاورید، ما دستگیری و شفاعت میکنیم.»
آیات شفاعت موجود در قرآن مربوط به کسانی است که با ایمان از دنیا میروند، در قرآن دو نوع آیه درباره شفاعت داریم. به اذن خدا برخی که ایمان دارند، شفاعت میشوند؛ اما آنها که بیایمان هستند شامل شفاعت نمیشوند.
🔸 «بِعَوْنِکَ» یعنی به کمک تو ای خدا. تا خدا ما را کمک نکند، نمیتوانیم به محتویات این دعا دست پیدا کنیم. البته باید عمل هم بکنیم. اگر یک گام به سمت خدا بردارید، خدا چند گام به سمت شما حرکت میکند. برای این کار با خدا ارتباط بگیرید. با حضور در مساجد و زیارتگاهها با خدا ارتباط بگیرید.
🔸 «یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ» یعنی اینکه هر کس پناه و فریادرس میخواهد، خدایا تو پناهش میدهی و با این عبارت از خدا میخواهیم که دعای ما را مستجاب کند.
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الْاِحْسانَ وَکَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ وَحَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ»
خدایا دوست گردان نزد من در این ماه احسان و نیکی را و ناخوشدار در پیش من در این روز فسق و نافرمانی و گناه را و حرام گردان در این روز بر من خشم کیفربار و آتش (سوزان) را به کمک خودت، ای فریاد رس فریادخواهان.
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔵 فلسفه روزه از منظر قرآن
🔻قرآن در باب روزه مى فرمايد:
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» ( بقره/ ۱۸۳)
اى مردم با ايمان، براى شما روزه واجب شده است همچنان كه براى پيشينيان شما واجب شده بود،
🔻چرا؟ قرآن فلسفه را هم ذكر مىكند:
لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ: براى اينكه در شما روح تقوا و ملكه تقوا پيدا بشود. ملكه تقوا يعنى چه؟ يعنى تسلط بر نفس.
🔻پس اگر ما ماه رمضانى را گذرانديم، شبهاى احيايى را گذرانديم، روزههاى متوالى را گذرانديم و بعد از ماه رمضان در دل خودمان احساس كرديم كه بر شهوات خودمان بيش از پيش از ماه رمضان مسلّط هستيم،
بر عصبانيت خودمان از سابق بيشتر مسلّط هستيم،
بر چشم خودمان بيشتر مسلّط هستيم،
بر زبان خودمان بيشتر مسلّط هستيم،
بر اعضا و جوارح خودمان بيشتر مسلّط هستيم،
و بالاخره بر نفس خودمان بيشتر مسلّط هستيم و مى توانيم جلو نفس امّاره را بگيريم،
🔸اين علامت قبولى روزه ماست.
🔵 معیار قبولی روزه چیست؟
🔻...اما اگر ماه رمضانى گذشت و تمام شد و بهره ما از ماه رمضان- آنطور كه حضرت پيامبر اكرم صلوات الله علیه و آله فرمود كه بعضى از مردم نصیبشان از روزه فقط گرسنگى و تشنگى است- فقط اين بوده كه يک ماه گرسنگیهايى و يک تشنگیهايى كشيديم (اغلب هم از بس كه سحر و افطار مىخوريم تشنه و گرسنه هم نمىشويم ولى لااقل بدحال مىشويم)، يک بدحالى پيدا كرديم
🔻و در نتيجه اين بدحالى قدرت ما بر كار كردن كمتر شد و بعد آمديم روزه را متهم كرديم كه روزه هم شد كار در دنيا؟! (آن كه محصل و دانشجوست گفت من در تمام اين ماه رمضان قدرت درس خواندنم كم شد و آن كه اهل كار ديگرى است گفت قدرت فلان كار من كم شد، پس روزه بد چيزى است)،
❌ اين علامت قبول نشدن روزه ماست؛
🔻در صورتى كه اگر انسان در ماه رمضان روزه گير واقعى باشد، اگر واقعاً به خودش گرسنگى بدهد و همينطور كه گفته شده است سه وعده غذا را تبديل به دو وعده كند، يعنى قبلًا يک صبحانه و يک ناهار و يک شام مىخورد، حالا ديگر ناهار نداشته باشد، افطارش فقط به اندازه يک صبحانه مختصر باشد، بعد هم سحر نه خيلى زياد بر معده تحميل كند بلكه يک غذاى متعارف بخورد،
بعد احساس مىكند كه هم نيروى بدنىاش بر كار افزايش پيدا كرده است و هم نيروى روحىاش بر كار خير و براى تسلط بر نفس. اين حداقل عبادت است.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، جلد ۲۳، صفحه: ۴۷۴-۴۷۳- با ویرایش جزئی
اسرار روزه _10.mp3
10.28M
#اسرار_روزه ۱۰
💢 از میان دونفر، با سطح هوشی و تلاشِ برابر، کسی در کسب کمالات انسانی، موفقتر و جلوتر است که ؛
در کنترل پرخوری، و تحمل کم خوری و گرسنگی، موفقتر است.
مکانیسم این تفاوت چگونه است؟
#استاد_شجاعی 🎤
عفت.mp3
2.94M
💠اولین درجه ی عفت
🔹شدنی است و کسانی که سختی اش رو تحمل کردند، شیرینی و لذت عبادات رو چشیدند!
🔹اگر عفت نداشته باشیم، آهسته آهسته اتفاقاتی در ما میفتد...
[استاد عالی ]
عاشقان اهل بیت علیه السلام
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
⁉️ معیار قرار دادن اکثریت، علل اصلی خطاها و انحرافات فکری بشر از منظر قرآن
🔽 حضرت امام موسی کاظم عليه السلام مىفرمايد:
قرآن، كثرت را مذمت كرده است آنجا كه مىفرمايد:
«و إن تطع أكثر من في الأرض يضلوك عن سبيل الله إن يتبعون إلا الظن و إن هم إلا يخرصون» (انعام/ ۱۱۶)
اگر از اكثر مردم پيروى كنى تو را گمراه مى كنند، چون اكثر مردم تابع عقل نيستند، تابع گمان و تخمينند، همين كه چيزى در خيالشان پيدا مى شود دنبالش مى روند.
چون اكثر اينجور هستند، پس به اكثر اعتماد نكن.
⏹ اين هم خودش نوعى ديگر استقلال بخشيدن به عقل است و دعوت به اينكه عقل بايد معيار باشد نه اکثریت
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى؛ جلد ۲۲؛ صفحه ۸۶۷ - ۸۶۶ - با تلخیص و ویرایش جزیی
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔴 شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
❌ در این دعا صفات حسنهاى که اسباب زیور و زینتانسان مىشود و عیب و نقصهاى انسان را پنهانمىکند، از خدا خواسته شده است. خواسته اول این است که مىفرماید: خدایا! مرا به دو خصلت ستر و عفاف زینت و آرایش بده. «ستر» به معناى پرده، سایهبان، پناهگاه و هر چیزى که انسان را حفظ کند، آمده است. «عفاف» همان معناى عفت را دارد. «عفت» یعنى این کهآدم زیر بار معصیت یا کار ناشایست نرود و کار زشت وناروا انجام ندهد.
♦️ حضرت امیرالمؤمنین امام على بن ابیطالب سلامالله علیه مىفرماید: «زینه الفقر العفه» یعنى، آدمى که فقیر است اگر عفت داشته باشد، این عفت چنان فقر را آرایشمىدهد که فقر او بسیار زیباتر از غناى دیگرانخواهد بود.
خدایا! در این روز ستر و پوشش بر ما قرار بده و ما را به صفت حیا و شرم متصف بفرما و ما را به عفت نفس و خود نگاهدارىاز کار زشت موفق بدار.
♦️ در ادامه این دعا مىگوییم:«واسترنى فیه بلباس القنوع و الکفاف»، «قنوع» به معناىقناعت است.
قناعت، یعنى این که انسان به هر چیزى که خدا به اوداده است راضى باشد و به آن اکتفا کند و افزونطلبىنداشته باشد. اگر به همان مقدارى که امرت مىگذرد، اکتفا کنى و از خدا راضى باشى که این را به تو داده است،قناعت پیشه کردهاى. گاهى قناعت را بد معنى مىکنیم.قناعت را به کم خوردن، خانه بد داشتن، زندگى تنگ داشتن و از قبیل اینها معنا مىکنیم که چنین معنایىصحیح نیست. بلکه معناى قناعت همان گونه که گفتهشده این است که انسان به دادههاى خداوند راضىباشد؛ حالا اگر خانه او کوچک است به همان خانه کوچک اکتفا کند؛ اگر لباس او متوسط است به همان اندازه بسنده بکند؛ خلاصه طمع نداشته باشد. طمع مقابل قناعتاست. چنان چه فردى همواره افزونطلب باشد و وضع زندگىاش را توسعه بدهد یا خیال مىکند که کمبودى درزندگىاش هست، ناراحت بشود که چرا زندگىام اینطور است؟ این نقطه مقابل قناعت است. «کفاف» در این قسمت از دعا درخواست مىکند که: خدایا! مرا لباس قناعت و لباس کفاف بپوشان
♦️ دیگر خواستهاش هم این است: «واحملنى فیه علىالعدل والانصاف» عدل وانصاف قریب به یکدیگرند.
🔸معناى عدل و اقسام آن
عدل یعنى، کارِ بجا کردن و این که انسان حد وسط کارها را انجام بدهد؛ نه در کارش افراط داشته باشد و نه تفریط. خلاصه این که حقّ هر کارى را به طور شایسته ادا بکند و در حد اعتدال زندگى بکند. این معناى عدلاست. حالا این عدل (همچون احسان که معناى آن راقبلاً گفتیم) داراى دو جنبه است: یک وقت عدل به خود انسان است؛ یعنى، همه کارهاى شخصى فرد بر میزان عدل است، مثلاً خدا را عبادت مىکند. عبادت خدا عدلاست، چون حق خدا این است که عبادتش بکنى. یا فرض کنید که انسان وقار داشته باشد و متواضع باشد؛ اینها از عدل است، زیرا انسان مأمور به داشتن وقار و تواضع است. اما گاهى این عدل به غیر است. عدل به غیر، یعنى با جامعه و افراد آن با عدالت رفتار بکند، به گونهاى که حقّىِ را که افراد جامعه شایستگى آن را دارند، به ایشان بدهد، نه این که حقى از آنها پایمال و ضایعنکند. بلکه هر چه حق جامعه هست و هر چه را حق فرد است، به خوبى ادا نماید.
🔸 انصاف به معنى نصف و نیم کردن است. انصاف بدهد یعنى، واقعاً هر مقدارى که باید به او بدهد. همان سهم و نصیبش را به او بدهد، نه کمتر و نه بیشتر. دراین باره قرآن کریم مىفرماید: «انالله یأمر بالعدل و الاحسان» (نحل/۹۰) یعنى: به درستىکه خداوند امر مىکند به عدالت داشتن و نیکوکارى.
از این رو، در این جا مىگوییم خدایا! مرا وادار کن بر این که به عدالت و انصاف زندگى و رفتار بکنم
♦️ «وامنى فیه من کل ما اخاف» و مرا ایمن قرار بده، از هر چیزى کهمىترسم.
🔸 ترسهاى مطلوب
انسان از بسیارى چیزها مىترسد، ولى شایسته استانسان از این بترسد که نقصى به ایمانش وارد بیاید. ترس از دیگران و ترس از امور دنیوى مذموم است؛ ترس از این که فقیر یا مریض بشوم یا این که دشمن بر ضد من کار بکند، اینها ترسهایى است که مذموم است. انسان به هیچ وجه نباید از این چیزها بترسد. بلکه باید تنها از خدا بترسد و از هیچ چیز دیگر نترسد. «کلما اخاف» هم که این جا مىگوییم مقصود آن مواردىاست که انسان بترسد ایمانش از دست برود، انسان بترسد که در معصیت واقع بشود یا بترسد که عاقبت بخیر نشود. چنین خوفهایى مطلوب است. با این همه، مىفرماید که: خدایا! از هر چیزى که از آن مىترسم مرا ایمن بدار و اطمینان خاطر به من عطا کن.
♦️ در آخرین بند این دعا به وصف عصمت و نگاهدارى خدا چنگ مىزند و مىگوید: خدایا، به حق این نگاهدارى که تو بر خود فرض کردهاى که بندگانت را نگاه بدارى، پس آنهایى که از تو مىترسند، تو آنها را نگاهدارى کن.
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🍀 دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
«اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَهَ الخائِفین»
خداوندا مرا در این روز به زیور پوشش و پاکدامنى، آراى و در این روز به جامه قناعت و کفایت بپوشان، و مرا در این روز به سوى عدل و دادگرى سوق ده و از هرچه بیم آن دارم نگهدارى و حفاظتم ده، به حقْ حفظ و نگهداریت اى نگهدارنده بیمناکان.
📚 مسافرت در ماه رمضان
💠 سوال: اگر کسی در صبح ماه مبارک رمضان به مسافرت برود و پیش از #اذان_ظهر مجددا به #وطن و یا جایی که #قصد_ اقامت_ده_روز دارد برسد، حکم روزه اش چگونه است؟
✅ جواب: اگر مبطلی انجام نداده باشد، لازم است #نیت_روزه نماید و #روزه آن روز صحیح می باشد.
#احکام_روزه #روزه_مسافر