eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
48 دنبال‌کننده
79 عکس
2 ویدیو
20 فایل
انجمن علمی - دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
http://www.ostadmadadi.ir/persian/article/12582/ ✍آیت الله سید احمد مددی از این نوشتار، نکات بسیار جالب و ارزشمند قابل استخراج است.. باخود می گفتم که شیخ طوسی، چه بنیه علمی ای داشته.... در 23 سالگی وارد بغداد می شود، نزد شیخ مفید، به مدت 5 سال تتلمذ می کند.. از وی اخذ حدیث می کند... مگر یک شخص در غربت (از طوس که زادگاهش است به عراق می رود) به چه مراتب علمی میتواند برسد که شیخ به آن رسیده، تا جایی که به وی شیخ الطائفه گویند. پیش از این مطالبی را در مقام و جلالت شیخ، تقدیم دوستان کرده بودم. 🆔 @ae_quran_tehran ⭕️⭕️⭕️
🗒 تفسیر قمی به روایت طبرسی ✅ مدت هاست که با کمک همسرم یادداشتهای زیادی پیرامون کتابخانه خاندان طبرسی فراهم کرده ام. نمی دانم چه وقت فرصت تنظیم نهایی و نشر این اثر را پیدا می کنم، اما قصد دارم قبل از انتشار این کار، چند یادداشت و مقاله در موردش بنویسم. این یادداشت هم اولین یادداشت درباره این موضوع است. ✅ خاندان طبرسی (فضل، پسرش حسن و نوه اش علی) از دانشمندان بزرگ شیعه در قرن ششم و هفتم هجری اند. بسیاری از آثار این خاندان به دست ما نرسیده است، اما همین نگاشته های موجود ایشان نیز نشانگر جایگاه ویژه علمی این خاندان است. یکی از خصائص آثار ایشان، نقل از کتب و مصادر متعدد فریقین است. در این بین، برخی از این آثار بدست ما نرسیده است و یافتن ردی از آنها در مصادر ثانویه مغتنم شمرده می شود. ✅ از جمله این آثار که بدست ما نرسیده است کتاب تفسیر قمی است (در مورد تفسیر قمی موجود بحث زیاد است که اگر فرصت شد روزی و روزگاری بدان خواهم پرداخت). مرحوم طبرسی در برخی آثارش خصوصا مجمع البیان و جلد اول اعلام الوری منقولات زیادی از تفسیر قمی آورده است. به گمانم، آنچه طبرسی از تفسیر قمی نقل میکند در حد و اندازه یک مقاله پر برگ خواهد بود. جمع آوری و مقایسه و مقارنه آنها با روایات تفسیر قمی موجود برای بحث و بررسی تفسیر قمی موجود سودمند - و بلکه ضروری - است. اگر توفیق رفیق شود مقاله ای با عنوان همین یادداشت (تفسیر القمی بروایة الطبرسی) در آینده ای نه چندان دور منتشر خواهم کرد، ان شاءالله. ✳️ بعد التحریر سوگمندانه، تفسیر ارزشمند مجمع البیان هنوز - آنگونه که شایسته است - تصحیح و تحقیق نشده است. کاش یکی از این موسسات عریض و طویل - به اصطلاح پژوهشی - به تصحیح این اثر همت گمارد. https://t.me/derasatfielmrejal
📜 مزایای فهرست نجاشی بر فهرست و رجال شیخ طوسی و بررسی نسبت و اختلاف آنها با یکدیگر ✍رحیمه شمشیری، دکتر مهدی جلالی https://jquran.um.ac.ir/index.php/quran/article/view/3964 سخن نگارندگان در چکیده: در این نوشتار برآنیم تا مزایای فهرست نجاشی بر فهرست و رجال شیخ طوسی را از منظرهای گوناگون بررسی نماییم و ارتباط یا عدم ارتباط فهرست نجاشی با فهرست و رجال شیخ و بالعکس را مورد ارزیابی قرار دهیم. : شیخ طوسی، نجاشی، رجال، فهرست. 🆔 @ae_quran_tehran
اهتمام علمای شیعه نسبت به اجازات و دقّت در ضبط و شکل درست حدیث حجة الاسلام و المسلمین شیخ رضا مختاری حجة الاسلام و المسلمین شیخ رضا مختاری، محقّق ارزشمند و رییس مؤسسه کتابشناسی شیعه در سخنان خود در همایش "واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه" فرمودند: یکی از طُرُق مهمّ تحمّل حدیث در بین شیعه، طریق «اجازه» است؛ در بین قدمای ما رسم بوده که کتب حدیثی را نزد مشایخ یا مؤلّفین می‌خواندند و با دقّت در إعراب، ضبط، شکل و استناد کتاب به مؤلّف تصحیح می‌کردند. این نسخ را مشایخ به شاگردان اجازه می‌دادند و این شیوه در بین قدمای ما مرسوم بوده و اثر بسیار مهمّی در صحّت انتساب کتب به مؤلّفین دارد. http://www.almajlesilib.com/post/441
جلوه هایی از آیین سخنوری در نهج.pdf
444.8K
📜 جلوه هایی از آیین سخنوری در دستور سخن «نهج البلاغه» بر پایه شرح ابن ابی الحدید ✍دکتر علی اکبر فراتی 📚مجله علوم حدیث، پاییز و زمستان ۱۳۸۷. 🆔 @ae_quran_tehran
💎 علامه حسن زاده آملی: ای طلبه، ای عزیز، ای دانشجوی روحانی، ره چنان رو که رهروان رفتند ، هم درس و بحث متعارف باید و هم همت به ارتقاء و اعتلای به معارج قدس ربوبی. 📚کتاب انسان در عرف عرفان
📜 کلام شیعی و گفتمان معتزلی (ملاحظاتی در باب مسألۀ تأثیرپذیری کلام امامیّه از کلام معتزله) ✍ حمید عطایی نظری http://ataeinazari.kateban.com/post/3557 : نسبت بین کلام شیعه و کلام معتزله، و بطور خاص مسألۀ تأثیرپذیری کلام امامیّه از نظام کلامی معتزله، در زمرۀ بحث‌برانگیزترین مسائل تاریخ کلام شیعه بوده و هست و آراء مختلف و گاه متضادّی نیز در باب آن ابراز شده است. در این نوشتار، نخست، دیدگاههای گوناگونی که در چند دهۀ گذشته از سوی محقّقان مختلف در خصوص این مسأله بیان گردیده بطور خلاصه تدوین و گزارش شده است و پس از آن، نویسنده، دیدگاه منتخب خود در این باره را توضیح داده است. به باور نگارنده، متکلّمان رسمی امامیّه بطور خاص از زمان شیخ مفید (د: 413 ه.ق.)، به‌تدریج، در مرحله تبیین و تحریر مسائل اعتقادی و پرداخت به مباحث کلامی، تحت‌تأثیر «گفتمان کلامی معتزله» قرار داشته‌اند؛ یعنی در کلام‌ورزی خود، از ذهن و زبان و بیان و نظام کلامی معتزله بهره گرفته‌اند، و به شیوۀ نگرش و نگارش خاصّ آنها مسائل و مباحث کلامی را ارائه نموده‌اند، در عین حال که از حیث آموزه‌ها و اصول اعتقادی مستقلّ بوده‌اند. این اثرپذیری، هم بنا به اقتضای دانش کلام مرسومِ زمانۀ آن متکلّمان بوده که ایجاب می‌کرده متکلّمان امامی نیز به همان زبان و بیان و سبک معتزلی، کلام‌ورزی و تکلّم کنند، و هم به سبب انتخاب آگاهانۀ روش کلامی اعتزالی به عنوان برترین روش رایجِ عصر در پرداخت به علم کلام. این نوشتار در مجله آینه پژوهش شماره 167-168 به چاپ رسیده: http://jap.isca.ac.ir/article_65480.html 💢 از صفحه به صفحه این نوشتار، نکته قابل استخراج است👌 🆔 @ae_quran_tehran
📚 شماره ۱۷۰ نشریه آینه پژوهش منتشر شد سال بیست ‌و‌ نهم، شماره دوم، خرداد و تیر ۱۳۹۷..
پیشنهادی برای نوشتن و انتشار در مجلات علمی ـ پژوهشی من اینجا حوزه بحثم مطالعات اسلامی است. انتشار در مجلات علمی ـ پژوهشی داخلی و یا خارجی خوب است و طبعا بسیاری از محققین جوان برای شکل دادن به سابقه دانشگاهی خود علاقمند به آنند. در این امر تردیدی نیست و فوائد آن مورد انکار من نیست. اما به نظرم بیش و پیش از آن باید اهتمام محققان جوان ما به کیفیت کار باشد و اینکه با خودباوری سعی کنند از طریق کیفیت بالای مقالات جایگاه مقالات فارسی حوزه مطالعات اسلامی را در سطح عمومی و بین المللی بالا ببرند. اگر کیفیت مقاله از نقطه نظر معیارهای آکادمیک بالا باشد محقق خارجی هم و لو زبان فارسی نداند ناچار است به‌ آن مراجعه کند و‌ آن را در نظر بگیرد. یکی از راه های بهبود کیفیت مسئله محوری است در ارائه مقالات. باید مقاله شما با محوریت یک پرسش ارائه شود. منابع اصلی دیده شود و در عین حال سابقه تحقیقات قبلی را به خوبی بازتاب دهد و دقیقا روشن کند که این مقاله و پژوهش جدید نسبت به نوشته های قبلی چه گامی را به جلو می گذارد و چه مسئله حل نشده ای را تلاش می کند تا حل و بررسی کند. راه حل هم خودباوری است و صرف وقت. صرف اینکه مقاله ای به زبان خارجی است و یا در ژورنالی خیلی مشهور منتشر شده به معنی عالمانه بودن آن نیست. بسیاری از نوشته هایی که الآن در ایران در حوزه مطالعات اسلامی و ایرانی منتشر می شود یک سر و گردن از شماری از مقالات مشابه خارجی بهتر است منتهی مشکل نحوه ارائه مقاله و عدم دقت در این دو نکته است: مسئله محوری و توجه به پیشینه پژوهش ها. اینکه در مقاله ای همه چیز را از اول شروع می کنید و اشاره ای به پژوهش ها و مساهمت های قبلی نمی کنید حسن مقاله نیست نشان ضعف آن است. https://t.me/azbarresihayetarikhi
👆👆👆دوستانی که قصد نوشتن مقاله دارند، توجه کنند؛ 💢و البته نکته ای نیز از حقیر: نگارش مقاله ارتباطی به کارشناسی ، ارشد، یا دانشجوی دکتری و استاد دانشگاه بودن ندارد.. تلاش و تتبع فراوان + صبوری و خستگی ناپذیدی حائز اهمیت است.
💢 عارفان - متصوفه و علوم حدیث!!! ✍ برگرفته از مطالب استاد محمدباقر ملکیان @gholow2 💠 گویا مبنای صوفیه و اهل عرفان چنین بوده که اگر مکاشفه ای شد یا خطورات قلبی ای روی داد می توان آن را به عنوان حدیث نقل کرد ✴️ به عنوان نمونه: 1. هر گاه چيزی بر من مشکل شدی مصطفی صلی الله عليه [وآله] وسلم به خواب ديدمی وآن پرسيدمی. (نفحات الأنس، ص208 در احوالات ابو علی کاتب مصری) 2. إنّي اسمع الآن من ربّي - عزو جل - فاستعرض ممّا سمعت من غيره. (نفحات الأنس، ص262 در احوالات روزبهان بقلی) 3. هر آنچه ايشان آنجا به اسناد خبر مي گويند ما اينجا بی اسناد مي شنويم. پير گفت: از که مي شنوی؟ گفت: حدثنی قلبی عن ربي - جل جلاله - (تذکره الأولياء، ص122، در احوالات ابوبکر کتانی) بلکه «» سندِ صحيح اعلائی بسياری از معارف عاليه (!) و باور جمع بسياری از صوفيه است. و اين امری است که عرفا إبائی از اقرار به آن ندارند. (برای نمونه نگاه کنيد به: الفتوحات المکية، ج1، ص257؛ ج4، ص272؛ شرح فصوص الحكم خوارزمی، ج1، ص40؛ شرح فصوص الحكم قيصری، ص297-298) 🆔 @ae_quran_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا امام رضاـ.. ضامن آهوي صحرا شدنت جاي خودش اينكه در روز جزا، ضامن مايي عشق است میلاد شمس الشموس ،ضامن آهو ، امام خوبی ها و مهربانیها امام رضا (ع) بر شما دوستان عزیز مبارک 🌺 🌸🌸 🌼🌼🌼