بسته آموزش مجازی #تمدن، مشتمل بر ۴۰ ساعت برنامه آموزشی است که در دو درسگفتار « سیر تفکر، فرهنگ و تمدن در اسلام، ایران و غرب» و « مروری بر اندیشه تجدد» ارائه شده است.
🔻 #سیرتفکر، #فرهنگوتمدن در اسلام، ایران و غرب
این درسگفتار توسط دکتر محمد رجبی ارائه شده است. این درسگفتار با توجه به روند تاریخی به مرور همزمان سیر اندیشه، هنر، فرهنگ و تمدن در سه قلمروی ایران، اسلام و غرب پرداخته و با توجه به روابط میان این سه، پنجره ای نو برای فهم وضعیت کنونی ایران، اسلام و غرب پیشروی دانش پژوهان عزیز قرار می دهد.
🔻 #مروریبراندیشهتجدد
این درسگفتار توسط استاد مهدی مشکی ارائه شده است. در این درسگفتار به تبیین اهمیت و ضرورت شناخت تمدن جدید غرب پرداخته می شود و توضیح داده خواهد شد که چگونه فهم ناقص و ضعیف تمدن جدید غرب، باعث رسوخ و نفوذ پنهان و ناخودآگاه تفکرات جریان فکری_فرهنگی غرب از طریق علوم و ابزارها در عالم اسلامی شده و چگونه تفکرات جامعه اسلامی را تحت تأثیر قرار می دهد. اتفاقی که امروز در حوزه های فکری، فرهنگی و علمی ما افتاده است.
🎴 #ثبتنام
http://yon.ir/47P9H
➕به دانش پژوهانی که موفق به گذراندن آزمون پایان دوره شوند، گواهینامه معتبر از طرف موسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم (ع) اعطا خواهد شد.
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
afaghehekmat.ir
@afaghehekmat
➕/🎵تکاپویی در میان سنت فلسفه اسلامی و اندیشه تجدد
🔻کتاب «گفتگویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی؛ صیرورت، دیالکتیک و ایده آلیسم» آخرین اثر دکتر سید حمید طالبزاده است که توجه بسیاری از اهل فلسفه را به خود جلب کرده است.
🔻آنچه تقدیم می شود، نشستی است با عنوان «هم اندیشی در باب گفتگوی میان هگل و فیلسوفان مسلمان» که در اواخر سال گذشته به همت گروه روش شناسی علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید. در این نشست که در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار گردید، حجج اسلام والمسلمین سید یدالله یزدان پناه، حمید پارسانیا، عسکری سلیمانی امیری، و آقایان دکتر سید حمید طالب زاده، دکتر سید محمدرضا حسینی بهشتی و دکتر مجید احسن به ارائه بحث پرداختهاند.
🔰 #دریافتدرسگفتار:
http://yon.ir/kgW5X
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
9.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#درسگفتارآیندهایران
➕/📽 #دکترفؤادایزدی پاسخ میدهد:
🔻چرا ما از حزبالله دفاع میکنیم؟
🔻اهمیت استراتژیک فلسطین و لبنان برای جمهوری اسلامی چیست؟
🔻چرا اسرائیل تاکنون نتوانسته تهدیدهای نظامی خود علیه ایران را عملی کند؟
🔻پیامد شعار نه غزه نه لبنان چیست؟
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
Afaghehekmat.ir
#بستهآموزشمجازی
......... #مبانینظریهولایتفقیه .........
⭐️⭐️⭐️
🔻در سیامین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)؛ و انتصاب حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی)؛ مدرسه آفاق بسته آموزش مجازی را با عنوان مبانی نظریه ولایتفقیه ارائه مینماید.
🔻به دانشپژوهان محترمی که در این دوره ثبتنام کرده و در آزمون پایان دوره (ارائه تقریر) شرکت کنند، گواهینامه معتبر از طرف مؤسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت و دانشگاه باقرالعلوم (ع) اعطا خواهد شد.
🔰 #ثبتنامدردوره:
yon.ir/4gujC
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
#حجتالاسلامدکترحبیباللهبابایی:
➕ مقاومت ناگزیر ملت ها در برابر استعمار
⭐️⭐️⭐️
مرحوم حائری در کتاب "دو روی بورژوازی تمدن غرب" ذکر میکند که غرب چند لایه دارد. یک لایهاش، لایه علمی است. یک لایهاش هم لایه استعماری است. به نظر بنده لایه سومی هم دارد. این لایه، لایه انسانی است.
ممکن است شما با لایههای علمی غرب ارتباط بگیرید آن گاه ژستتان، متد و رفتار و نگاهتان کاملاً آکادمیک است.
چنانچه با لایههای انسانی غرب مواجه بشوید، آنجا شما رفتار کاملاً انسانی، اخلاقی، از خود نشان میدهید.
یک لایه هم لایه استعماری غرب است. در آن لایه استعماری شما، نه میتوانید ژست علمی بگیرید، نه میتوانید ژست انسانی بگیرید. آنجا جایی است که باید مقاومت بکنید. این مقاومت ممکن است مقاومت فرهنگی باشد. ممکن است نظامی باشد. ممکن است مقاومت هویتی باشد. در این لایه تمدن غرب به مثابه یک خصم برای تمدن اسلامی است. این ربطی به مسلمانی و غیر مسلمانی ما ندارد. این خصم خصم دینی نیست. این خصم، خصم هویتی است.
#درسگفتارآیندهایران؛
چالشها و چشمانداز تمدن نوین اسلامی
۱۸ بهمن ۹۷
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
#حجتالاسلامدکتراحمدرهدار
➕خدمات اجتماعی روحانیت باید افزایش پیدا کند.
⭐️⭐️⭐️
روحانیت دیگر اهل خدمات اجتماعی نیست. چند درصد روحانیت دارد برای مردم پل می زند؟ جاده می زند؟ پیغمبر خاتم (ص) فرموند: الانسان عبد الاحسان. من و شما باید دنیای مردم را تأمین کنیم. آقای شریعتی درست می گفت. می گفت دینی که به درد دنیای من نخورد، به درد آخرت من هم نمیخورد. دینی که دنیای من را آباد نکند، آخرت من را هم آباد نمیکند. در گذشته علمای ما دنیای مردم را آباد میکردند. مشکلات دنیایی مردم را حل میکردند. ما آنقدر این کارها را نکردیم که آیات و روایات مرتبط با این خدمات را فراموش کردیم.
#درسگفتارآیندهایران؛
نگاهی به گذشته و آینده حوزه و روحانیت ۹۷/۱۰/۲۰
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
#آیتاللهمیرباقری:
باید در آسیبشناسی انقلاب اسلامی گرفتار انفعال در مقابل دشمن نشویم.
⭐️⭐️⭐️
باید هوشیار باشیم که وقتی انقلاب را میخواهیم آسیبشناسی کنیم، دشمن ما را به خطای محاسباتی و جنگ روانی خودش مبتلا نکند. شاخصی که برای آسیب شناسی انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم عرضه شده، غیر این شاخصهای رسمی است.
در آسیب شناسی ما باید توجه داشته باشیم که وقتی میخواهیم آسیب شناسی کنیم گرفتار تجدید نظر طلبی و انفعال در مقابل دشمن نشویم. یک نوع آسیب شناسی، نقد انقلاب اسلامی از منظر ادبیات غرب است. این رویکرد انفعالی است. ما بنا نداریم شاخصهای آنها را به عنوان شاخصهای رسمی بشناسیم تا بعد بگوییم با شاخصهای شما مطابق هستیم یا مطابقت نمیکنیم.
یک موقع شما یک منظومه شاخصهای خودتان را دارید که بعضی عناصرش هم، مشترک است این خیلی خطرناک نیست. ولی وقتی تمام مؤلفههایی که عرضه میکنید همانها شاخصهای غربی است و بعد می گویید در این زمینهها ما پیشرفت داشتیم این یک زنگ خطر است. این معنایش این است ما استحاله میشویم در رقیب خودمان.
#درسگفتارآیندهایران؛
تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
۹۷/۱۲/۹
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
#حجتالاسلامدکتربابایی:
➕ یهودیت، ۸۰ سال پیش آن هم در مواجهه با غرب، نرم افزار تمدنی خود را چیده است.
⭐️⭐️⭐️
آنچه از کتب یهودیان مثل "یهودیت به مثابه تمدن" برمی آید این است که اساساً امروزه یهودیت اگر بخواهد یهودیت بماند راهی جز تمدنسازی ندارد. این را از این جهت تأکید میکند که اساساً این نظام یهودی به مثابه یک دین در فضای هژمونیک دنیای سکولار امکانی برای نفس کشیدن پیدا نمیکند مگر اینکه برای خودش چتری را پهن کند که در ذیل آن چتر، یهودیت نظام آموزشی خودش را داشته باشد، نظام اقتصادی خودش را داشته باشد، نظام ارزشی خودش را داشته باشد، نظام فرهنگی خودش را داشته باشد، تا بتواند یهودیت به عنوان یک دین باقی بماند.
در واقع قبل از اینکه ما در دوره پسا انقلاب به فکر بازیابی و بازخوانی تمدن اسلامی باشیم، هشتاد سال پیش یهودیت آن هم در مواجهه با غرب، نرم افزار تمدنی خود را میچیند.
#درسگفتارآیندهایران
چالشها و چشمانداز تمدن نوین اسلامی
۱۸ بهمن ۹۷
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
#دکترحسنسبحانی:
➕ اقتصاد نامتناسب زاییده نظام آموزشی وارداتی است.
⭐️⭐️⭐️
نظام آموزشی در ایران در عرصه علوم رفتاری مثل اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی، علوم تربیتی، مدیریت و... دربست وارداتی است.
علوم دیگران را ترجمه کردیم و اینجا تدریس کردیم. در این چهل سال هم در تمامی آن رشتهها علومی را تدریس کردیم که به لحاظ گفتار، یا در رابطه با اهداف انقلاب، با خیلی از رویکردهای عام موافق نبود.
دانشجوی ما وارد دانشگاه شد. دکتری گرفت. همین مفاهیم را به او یاد دادیم. همانها امروز دارند تصمیم میگیرند. امروز در همهجا حضور دارند: مجلس، مجمع، دولت و... آنها همانی که یادشان داده بودیم را عمل کردند.
ما بچههایمان را برای اقتصادهای خیلی پیشرفته سرمایه داری تربیت کردیم. وقتی دکترایشان وارد برنامه بودجه اقتصاد ایران یا بانک مرکزی که مسائل ویژه خودش دارد میکنیم، مسئلههای اینجا را نمیفهمند. بلد نیستند. در حالیکه اگر جذب اقتصاد مسلط بشوند اتفاقاً خیلی خوب کارآیی دارد. به نظر من عمدهترین دلیلش نظام آموزشی وابسته است.
#درسگفتارآیندهایران
نگاهی به گذشته و آینده اقتصاد ایران
۹۷/۱۰/۱۳
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
#دکترموسینجفی:
➕ هر تمدنی یک ایده هدایتگر دارد.
⭐️⭐️⭐️
هر تمدن یک ایده هدایتگر دارد که به مثابه قلب آن است. آن ایده هدایتگر یک موتور محرک دارد. موتور محرک تمدنها فرق میکند. تمدن غرب یک موتور محرک دارد، تمدن اسلامی هم یک موتور محرک دیگر.
غربیها میخواهند ایده هدایتگر تمدن غرب را تعمیم دهند و تمدن غرب را جهانی کنند. چرا که بقیه تمدنها را قبول ندارند.
اگر ایده تمدنی خود را سرایت دهند سه اتفاق میافتد. یکی اینکه بنیادگرایی فرهنگی ایجاد میکنند. دوم اینکه در نظم تمدنی سایر فرهنگها اختلال ایجاد میکنند. دیگر اینکه منازعه تمدنی ایجاد میکنند.
#درسگفتارآیندهایران
تمدن رضوی و آینده ایران
۹۷/۱۰/۶
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
#استاداردشیرگراوند
➕ ضرورت تدوین برنامه ملی آمایش سرزمینی
⭐️⭐️⭐️
برنامه آمایش سرزمین یک برنامه ملی است که در آن برای هر استان یک نقشی تعریف میشود. بعد در همان استان هم یک تقسیم کاری برای شهرستانهایش انجام میشود. وقتی این تقسیم کار انجام شد، همه کشور و همه استانها مانند یک گروه کنسرت با هم استارت میزنند تا در نهایت یک صدا شنیده شود.
مثلا می گویند که ساوه انار دارد. قم در حوزه علم و معرفت بیشتر کار کرده است. کاشان، آب برای کشاورزی ندارد ولی مناسب گردشگری و بومگردی است. ممکن است در کاشان هم چهار تا درخت انار باشد، در قم هم دو تا باغ انار باشد، ولی این ها ساوه نمیشود. ممکن است در کاشان یک حوزه علمیه باشد، ولی قم نمیشود. ممکن است در نائین هم چهار تا نارنج باشد، ولی گیلان و شیراز نمیشود. هر کدام نقشی که برایش تعریف شده آن را انجام میدهد.
ما در آمایش سرزمین این کار را نکردیم. هر استانی برای خودش آمایش سرزمین نوشته است. بدون آنکه نسبتی با کل ایران و جغرافیای شهری و روستایی دیگر استانها داشته باشد.
#درسگفتارآیندهایران
نگاهی به گذشته و آینده آسیب های اجتماعی در ایران
۹۷/۹/۱۵
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir