مختصات انسان تراز (الگو و برتر) را می خواهی؟
درست همینجاست!
جایی که ناتوانی مان در عرصه رسانه، نگذاشت بشناسیمش!
جایی که موشک را مستقیم زد وسط توهماتمان از انسان های الگو در میان ورزشکار و خواننده و سلبریتی!
مخاطب این عکس
مادرها و جوان هاست
و اینجا همان target است
که می ارزد رنج دوران کشیدن و رسیدن
یک روز باید مفصل بنویسم برایت
از آدمهایی که بودنشان
خرابه ها را آباد می کند
و تصویر ویرانی را
تبدیل می کند
به زیباترین پوستر دنیا!
✍زهراکیایی
✅@afsarsalamati
Mohammad Noori _ Safar Baraye Vatan (128).mp3
3.94M
ما برای اینکه صبحی با صدای پدافند عزت بیدار شویم
و تداوم خنده کودکانمان
و به سخره گرفتن دشمن خونخوارمان
چه سفرها کرده ایم ...
رنج دوران برده ایم ...
و سلام خدا بر شهیدان
و جانبازان
و رزمندگان
که این عزت را آفریدند
#ایران ✌️
✅@afsarsalamati
هدایت شده از جامعه بانوان استراتژیست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعد مطالعه این خط ادامه ندید و فقط فیلم بالا رو ببینید...
خوب!
دیدید؟!
فکر می کنید کجاست؟!
این تصویر مرگبار اگر در یکی از شهرها یا خیابان های ما بود چه می شد؟!
سیلی از سیاه پوشی ها و ایرانم تسلیت ها! درسته؟ و بعد خودتحقیری ها! موج اول با سلبریتی ها و موج های بعد با دانشجوها و مدعیان روشنفکری و بعد...
این تصویر سیل اخیر اسپانیاست با بیش از 200 کشته!
Spanish?!
اسمشم قشنگه نه؟! پس مهم نیست! گاهی پیش میاد دیگه از این اتفاقا!
اینه دقیقا cognitive war!
اینه دقیقا جنگ رسانه ای!
حک ذهن و کنترل ذهن، یکی از مصادیقش اینجاست.
نگاه ما و تحلیل و قضاوت ما و در نهایت رفتار ما کنترل و جهت داده میشه ...
حالا فکر کنید کجاها دیگه اشتباه ها کردیم و بعد قراره بعد این بکنیم ...
و اشتباهات ما در قضاوت خیلی وقت ها اینقدر جدی میشه که ممکنه مستقیم یا غیرمستقیم سبب قتل فیزیکی یا مرگ روانی آدمها یا هویت ها بشیم،
می دونستید؟!
تاحالا بهش فکر کردید؟!
ما که توان دیدن آسیب یه گربه یا سگ رو نداریم! می تونیم خودمون جنایتکار باشیم!
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
✍#زهراکیایی
✅@afsarsalamati
📒داستان های واقعی از زندگی های طراز و آدم های طراز ....
✅سبک های عملیاتی مواجه با سخت ترین چالش های زندگی
در کانال زیر عضو شوید👇
✅ https://eitaa.com/g_ravayat
44.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پارافیلیک یا همون نابهنجاری های جنسی، وضعیت سیاستمداران و سلبریتی ها در تمدن انگلوساکسونی ...
تمدنی که نشانی دیگر از یک تمدن ندارد!
تمام شده است! فقط برخی فعلا نمی خواهند شکسته شدن بت بزرگ را باور کنند! وگرنه ابراهیم و نسل ابراهیم خیلی وقت است تبر را بر دوش بت بزرگ گذاشته اند و سر و صدایی از خورد شدن استخوان های لیبرالیسم در جهان به پا کردند ...!
البته که اینروزها باید مراقب نوجوانانمان باشیم از قدم گذاشتنشان در راهی به ظاهر جدید ...
سئول! موج کُره ای! کی پاپ! K POP!
چندبار آنها را از نوجوانانمان شنیدیم؟!
"می خواهم به کره یا ژاپن مهاجرت کنم"
پینوشت: به زودی مشروح خواهم گفت که مشکل ما در ایران، قدرت تمدن های غربی و شرقی و یا نفوذ رسانه ایشان نیست! چیزی در خودمان کم داریم که نوجوان اگر غرب نشود به شرق تمایل پیدا می کند و اگر شرق نشود به غرب!
اگر این مسئله اصلاح شود هیچ مهاجمی قادر نخواهد بود ذهن آنان را به بردگی بکشد!
ضمن تشکر از کانال جدال احسن
✅@afsarsalamati
انفعال، سم است ...
"معنای انفعال این است که انسان فکر کند کاری نمی تواند انجام دهد و تسلیم شود. انفعال از خود حادثه خطرش بیشتر است"
(1)
در زندگی شخصی و مسائل جاری و روزمره، یا در تلاش برای دستیابی به اهداف که گاه مارا با شکست مواجه می سازد و یا مواجه با چالش های زندگی همچون رخداد یک حادثه، از دست دادن سرمایه، ابتلا به یک بیماری و آسیب، از دست دادن یک عزیز و... برخی به شکلی فعال و تعداد قابل توجهی از انسان ها منفعلانه برخورد می کنند!
حادثه، یک اتفاق یک روزه یا چندلحظه ای است که مثل تمام رخدادها، در رودخانه زمان می افتد و می گذرد اما آنچه برای فرد باقی می ماند، واکنش های او در برابر اتفاق است. افراد عمدتا 3 دسته می شوند:
1.برخی اتفاق را بیش از آنچه هست ارزیابی می کنند.
2. برخی آنرا کمتر از آنچه هست می بینند.
3. و دسته سوم آنچه را که واقعا هست می بینند.
از درون این سه دسته ارزیابی و تحلیل از اتفاقات، سه واکنش و رفتار کاملا متفاوت بروز می کند!
دسته اول به احتمال زیاد مبتلا به جُبن و ترس شدید می شوند که نتیجه ی این حالت، انفعال و تسلیم است...
دسته دوم که ارزیابی نامتناسب و کمتر از شدت واقعیت دارند هم مبتلا به انفعال و تسلیم خواهند شد چراکه خطری را احساس نمی کنند تا واکنشی متناسب داشته باشند بلکه با آن همراهی می کنند.
در این میان تنها #واقع_نگرها هستند که نه بیشتر و نه کمتر ارزیابی می کنند. ویژگی این دسته آن است که در گام نخست هیجانات منفی ناشی از حادثه را می پذیرند و دست به مکانیسم های دفاعی فرافکنی و انکار نمی زنند. آن ها با غم ها، نگرانی ها و ترس ها، ناامیدی ها و درد روحی ناشی از آن ها مواجه می شوند و آنگاه بر اساس آنچه دیده اند طراحی عملیاتی در جهت مواجه دارند. سوالی که از خودشان می پرسند آن است:"اکنون چه باید کرد؟!"
مهم ترین خصیصه شخصیتی این دسته در کنار واقع بینی شان، اعتماد بنفس و خودباوری و عزت نفس (خودارزشمندی) است چیزی که آن دو دسته دیگر بشدت آنرا کم دارند یا اساسا بی بهره هستند و همین امر آنان را به سمت واکنش های خودخوار کننده و #خودتحقیری و #خودسرزنشگری و در نهایت #خودتخریبی سوق می دهد و به این ترتیب پدیده ای را رقم می زنند که از خود حادثه خطرناک تر است یعنی: انفعال و تسلیم! این امر می تواند در نهایت به نابودی کامل موجودیت آنان منجر شود و فرد را دچار #ازهم_پاشیدگی_روانی و آشفتگی کامل کند تا آنچه حادثه برای او رقم نزده، با دستان خودش رقم بزند!
در ساختار وجودی انسان در قرآن، هم غایت رجا تسلیم است و هم خوف. اما اهل رجا دچار شرح قلب می شوند و اهل خوف دچار ضیق. دسته اول تسلیم خدا و قوانین هستی می شوند و دسته دوم تسلیم غیر خدا ...
فرقی ندارد در عرصه فردی باشد یا اجتماعی. فرآیندی که در بالا شرح آن گذشت در هردو عرصه رخ می دهد.
این روزها رسانه های جهان هنوز در شوک رخدادهای سوریه هستند و طبعا این تسلیم و سقوط، برای دوستان سوریه سنگین تر تمام می شود هرچند برای همه ی نقش آفرینان صحنه سوریه یک چالش جدید است...
اینکه چرا سوری ها اینگونه مبتلا به انفعال و تسلیم شدند و کشور را با دست خودشان وارد عصری تاریک کردند و در معرض فروپاشی و تجزیه، در سطور بالا شرح داده شد. اما اینکه در داخل ایران و مقابل این رخداد عده ای دست به خودسرزنشگری و خودتحقیری و خودتخریبی می زنند و عده ای دیگر از سر ناآگاهی، واقعه را کم ارزیابی کرده و باز کشور را در مواجه با آن، به انفعال دعوت می کنند، یک خطری بالاتر از وقوع حادثه است که باید فکری به حال این گروه از افراد ضعیف در دسته یک و دو کرد تا کشور را به سمت خطرات سوق ندهند.
سخنان رهبر انقلاب اسلامی در روز گذشته از جنبه های مختلفی نیازمند تحلیل و بررسی است اما بخش های روانشناختی آن که زیربنای بسیاری مشکلات فردی و اجتماعی است در اولویت این نوشتار قرار گرفت چراکه اصلاح آن و دور شدن از تسلیم و انفعال یک حقیقت انسان ساز و جامعه ساز است که بودن یا نبودن آن، می تواند به راحتی برای انسان ها بیماری و سلامت فردی و اجتماعی را رقم بزند و به زبان دینی، سعادت و شقاوت دنیوی و اخروی را ...
نقطه مقابل انفعال، مقاومت است.
*مقاومت، قلمرو ایمان و انفعال قلمرو کفر*
پیرامون مفهموم مقاومت در مباحث روانشناسی بزودی خواهم نوشت ...
1."امام خامنه ای. چهارشنبه 22 آذر 1403"
✍زهراکیایی
✅@afsarsalamati
مقاومت و سلامت روان فردی و اجتماعی!
تابآوری روانی (Resilience) توانایی مواجه با مشکلات و بازسازی روانی (برگشت به شرایط پایدار) و حفظ تعادل روانی پس از رخدادی سخت و آسیب زاست و در ارتباطی نزدیک با مفهوم سخترویی (Hardiness) به عنوان یک ویژگی شخصیتی پایه با سه مولفه کنترل، تعهد و چالش است. یعنی فرد سخت رو نسبت به کارها و اهدافش احساس تعهد دارد، حتی در شرایط سخت_نسبت به توانایی اش جهت تاثیرگذاری بر محیط اطمینان دارد و خود را قربانی نمی داند_ و چالش ها و مشکلات را فرصتی برای رشد می داند و نه تهدید.
به این ترتیب افراد سخت رو، "تاب آوری روانی" بالاتری دارند اما این مفهوم علاوه بر شخصیت به عوامل مهارتی، محیطی و حمایتی نیز وابسته است.
به واقع کسانیکه می توانند در شرایط سخت و آسیب زا تعادل روانی خودشان را حفظ کنند و به مواجه موثر با مشکلات بپردازند نخست دارای ویژگی های فردی اعتماد بنفس، عزت نفس و توانایی حل مسئله اند. شبکه حمایتی شامل خانواده و گروه های حمایت اجتماعی خوبی دارند و ضمن داشتن تجربیات موفق در گذشته و در غلبه بر چالشها در محیطی امن و حمایتگر رشد کرده اند ...
خوب واژگان و توصیفات بالا در روانشناسی، همان مفهوم "مقاومت" در ادبیات سیاسی سالیان اخیر است که مدت هاست در ادبیات سیاسی و نظامی به کار برده می شود. بویژه آنکه طی یکسال اخیر خودنمایی درخشانی داشته و با معرفی بیش از پیش قهرمانان خود در این عرصه اکنون خود راسا به ادبیاتی مستقل بدل شده که کلیه ی واژگان در ذیل آن معنا و شکلی متفاوت می یابند و بلکه مکتبی فراگیر و تفکری گسترده است که دیگر نمی توان آنرا تنها محدود به یک خصیصه روانشناسی دانست.
جلودار و رهبر این ادبیات در تمام سالهای گذشته امام خامنه ای بوده که ضمن آنکه خودشان الگوی عینی و عملیاتی این تفکر بوده اند، پیوسته در سخنرانی های خود مباحث فکری و تئوریک آنرا نیز بیان داشته اند و یک تنه هم استاد بوده اند و هم در اجرای این تفکر در سطح جهانی، فرماندهی تمام عیار ...
هرچند ایشان در تفکر مقاومت خودشان را از شاگردان امام خمینی می دانند و بحق اعتقاد دارند که شهید سلیمانی ها زاییده ادبیات مقاومت در کلام و سلوک امام هستند اما خود ایشان طی سی و چند سال گذشته در گسترش این تفکر در سطح جهان تا دانشگاه های اروپا و آمریکا و ارسال نامه های متعدد به جوانان جهان پیشتاز و راهبری تمام عیار بودند ...
مقاومت با عزت نفس و شبکه حمایتی و مهارت حل مسئله عجین است و از همین روی صاحبان این ادبیات از خودباوری و خودارزشمندی بالایی برخوردارند که از شرایط آسیب زا نمی گریزند بلکه آنرا فرصتی برای رشد و گسترش می دانند و در میان خودشان انس و الفت و حمایت گری را تقویت می کنند و در سراسر جهان و ایران شبکه ای بهم پیوسته و حمایتگراند ...
صاحبان گروه های دوستی در سطح کوچک و کلان و تشکیلات ریز و درشت که به شکل شبکه های و با مرکزیت "قلب" هاشان گرد هم آمدند و گستردگیشان در دایره زمان و افکار است و نه زمین و جغرافیا!
از همین روی رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود بر زنده بودن و پویایی این تفکر تاکید داشتند و در میان بهت غریبگان تفکر مقاوت و ناآگاهان و تحلیل گران نادان، وعده پیروزی بر تکفیریان و حامیان صهیونیستی آنان را دادند...
بدون شک آنانی که بی بهره از صفت شخصیتی سخت رویی و تاب آوری روانی اند و به بهره تر از عزت نفس و مهارتهای مقابله، حتی تا فتح قدس و ظهور هم در درک این تفکر، عقیم و عقیم تر خواهند ماند و چه بسا به تدریج مبتلا به تقابل در برابر آن شوند.
راه درمان این بی بهرگان از مکتب مقاومت در زندگی سیاسی و اجتماعی شان، چیزی جز تقویت صفات روانشناختی بالا شامل اعتماد بنفس و عزت نفس و سخت رویی و در نهایت تاب آوری روانی نیست.
نقطه مقابل این صفات: ترس، انفعال، خشم، عدم مهارت در حل مسئله (دیپلماسی یا نظامی علی رغم دارا بودن ابزار علمی و جنگی) و... در نهایت تسلیم خواهد بود.
زهرا کیایی-روانشناس
✅@afsarsalamati
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی مرکز سلام
ناآگاهی نسبت به تحول علم در غرب و مناقشات اساسی در آن موجب شده است تا بسياری از دانش آموختگان و حتی برخی از استادان در ايران به ويژه در حوزه علوم انسانی در ذهن خود تصويری عنقريب قدسی از علم و دانشگاه ها در غرب ساخته اند. بر اساس اين تصویر، نظريه های علمی کاملاً عينی، عاری از سوگيری و جهان شمول و فضاهای دانشگاه ها در غرب کاملاً عاری از جبهه بندی های اعتقادی و ايدئولوژيک است و دانشجويان و دانشمندان در فضایی باز و آزاد برای تفکر و تحقيق مشغول فعاليت های علمی هستند. مستند اخراجی ها که به دست قربانيان ديکتاتوری علمی در فضاهای دانشگاهی در ايالات متحده ساخته شده است، يکی از شواهد عينی از سرنوشت استادان دانشگاه های برجسته در ايالات متحده است که به دليل انتقادات علمی و مستند نسبت به نظريه نئوداروينيسم و غلط بودن برخی گزاره های آن از دانشگاه ها اخراج شده اند. ديدن اين فيلم را به همه دانشجويانی که در برابر معبد پرشکوه علم غرب، خودباخته و دلداده سر بر سجده تعظيم و تکريم بندگی گذاشته اند و هر نقد در اين باره در وجودشان اضطراب، در رفتارشان مقاومت و در قلبشان نفرت انتقام و دفاع ايجاد می کند، اساساً پيشنهاد نمی کنم.
https://www.aparat.com/v/IgF2s
زبان رجزخوانی علمدار است!
تکبیر می گویی یا لبیک؟!
حسینه ی امام است یا خیمه رسول الله در جنگ احد؟! معممی سخنران است یا علمداری رجزخوان در میانه ی میدان؟! دقیق که نگاه می کنم زبان رجزخوانی عباس ابن علی (ع) را تصور می کنم یا تبیین گری زینب بنت علی (ع) و فرزندان فاطمه را! تو گویی خیل سپاه کفر از زمین می جوشد و دشمن در توهم پیروزی دارد جشن و پایکوبی می کند و شمشیر این زبان، شراب جشنشان را کرده است زهر هلاهل برایشان!
یک تنه وقتی از اقتدار می گوید، خودش تبلور آن است و وقتی از شجاعت می گوید خودش نماد آن است و وقتی از عزت می گوید خودش قله ی آن! و از همه پیشتازتر وقتی است که از "تبیین" می گوید، اینکه "جهاد با زبان گاه از جهاد با جان ارزنده تر است" و خودش را دیدم که امروز و هر روز با زبان چنان می کند با دشمن که صدها پهپاد در انجام آن ناکام می ماند!
من امروز در اوج ناامیدی خیلی از حتی مدعیان تبعیت از او به عنوان رهبر و مرجع! چهره ی رهبری پیروز را دیدم که دشمنش را با نگاهش خورد کرد و شراب پیروزیش را زهر هلاهل! آیا پیروان چنین رهبری نباید زبان کلام و بدنش را الگوی خود قرار دهند و در مدرسه ی رزم آوری ایرانیان نام آور برای نسلها، تدریس کنند و تا همیشه تاریخ به داشتن چنین امام و رهبری به خود ببالند و برزمند و الفبای شکست و مغموم بودن را حتی از حافظه تاریخیشان پاک کنند؟! آیا مردمی که چنین رهبری دارند جز این است که نیک بختی و سلامت و نشاط و امید و تکاپو و همدلی و قدرشناسی و ... یک کلام مقاوت و پیروزی را باید مسئولیت ابدی و تاریخی خود بدانند و تسلیم و نومیدی بشود الفبای ناشناخته شان؟! آیا مخاطبین این کلام و پیروان چنین امام و راهبری نباید با امید و همدلی و آگاهی و گذشت، شب و روزشان را یکی کنند و اختلافات سطحی و شعارزدگی را توف کنند و بشوند شوالیه های جنگ نرم در میادین تبیین گری و به دور از نومیدی؟! آیا چنین اند یا به جای لبیک گفتن فقط به دنبال تکبیراند؟!
✅@afsarsalamati