کانال رسمی آیت الله احدی
بسم الله الرحمن الرحیم شب هشتم رمضان ۹۸ 🌀بنده تا دیشب آسیب های اجتماعی را بررسی میکردم امّا امشب ی
بسم الله الرحمن الرحیم
شب هشتم ماه رمضان ٩٨
ادامه ی صوتی......
🌀آقای حسن زاده آملی هم درس عرفان را به همین سبک بیان میکردند و غالباً مباحثشان نظری بود.
یک شب گفتند: شما غیب الغیوب هستید. اگر لاهوتیان به لاهوت نرسند، غیب الغیوب شما مفهومی ندارد. اگر حضرت جمعیه به مقام لاهوتی شما نرسد، جبروتی شما میرود. اگر شما جبروتی، چون غیب الغیوب هستید. اگر غیب الغیوب هستید، چون چند لاهوتی دارید.
↩️اول لاهوتی عالَم، علی بن ابی طالب (ع) است، آخر لاهوتی عالَم، حضرت مهدی (عج) است. میآید چون به غیب الغیوب وصل است.
🔹در سوره مبارکه جن آیه ٢۶ آمده است که:
عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَىٰ غَيْبِهِ أَحَدًا.
[ﺍﻭ] ﺩﺍﻧﺎﻱ ﻏﻴﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻏﻴﺐ ﺧﻮﺩ ﺁﮔﺎﻩ نمیکند.
✅یک شب خواستند ذکر مصیبت کنند، گفتند: علی (ع) و امام زمان (عج) هر دو غیب الغیوب عالمند. امّا وقتی این غیب به تاریکی رفت، که مادر غیب سیلی خورده است.
مردم بعد از این، غیب را ندیدند و دستشان از غیب کوتاه شد.
من که گفتم، غیب الغیوب را سیلی زدند چونکه غیب الغیوب شب قدر است، وقتی شب قدر سیلی بخورد، نزول قرآن بسته میشود، پس نزول قرآن کتک خورد، حقیقت قرآن کتک خورد.
امیرالمؤمنین علی (ع) در مسجد کوفه سخنرانی میکردند، شخصی بلند شد گفت: خالد بن عرفطه مرد، امام (ع) به حرفش اعتنا نکرد.
دوباره گفت، باز امام (ع) اعتنا نکرد.
دوباره گفت، امام (ع) گفت خالد نمرد، پرچم مخالفان را به دست میگیرد و قیام میکند و از همین مسجد کوفه برمیخیزد علیه حکومت اسلامی و تو هم از یارانش هستی.
آنقدر به وعاظ انتقاد نکنید، اینجا امام علی (ع) میگویند امّا گوش نمیکند.
♻️علامه حسن زاده آملی در مورد این آیه گفتند:
تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ. (سوره مبارکه المسد آیه ١)
بریده باد دست ابی لهب.، چون دنبال کاسبی حرام رفت و کاسبی حرام او را سیر نکرد.
میگفتند طلبه ها دنبال کسب حرام نروید وگرنه شما هم بروید میشوید تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ.
ادامه آیه میگوید:
مَا أَغْنَىٰ عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَب. (٢)
اخرش این کسب حرام چی شد؟
سَيَصْلَىٰ نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ. (٣)
❇️وقتی آیه إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا. (سوره مبارکه انسان آیه ٣)
را نزد امیرالمؤمنین علی (ع) خواندند فرمودند، باور کنید ماییم. ما اهل بیت (ع) مردم را دعوت میکنیم به اینکه یا راه شاکر را بروید یا
ما کسی را اجبار، تحمیل و تهدید نمیکنیم. ما راه را نشان میدهیم، خودشان میدانند کدام را انتخاب کنند.
🔚 در عیون الخبار آمده است که وقتی پیش امام رضا (ع) گفتند: اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ.(سوره مبارکه الفاتحه آیه ٦)
امام رضا (ع) بلند شدند دست روی سینه گذاشتند و فرمودند: السلام علیک یا علی بن ابی طالب (ع)، و بعد فرمودند: صراط مستقیم علی (ع) است.
هر بار نماز میخوانید، میگویید: اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ.
بیاد بیاورید اختیار شما به دست علی (ع) است.
این شب ها، شب های حساسی است. دعای افتتاح را یک شب ترک نکنید زمزمه کنید.
اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ .
___
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
با سلام
برای واریز فطریه و کفاره زیر نظر استاد احدی از طریق شماره کارت زیر میتوانید اقدام کنید:
6037701683901547
به نام مجتبی احدی
همچنین جهت کمک به ساخت حوزه علمیه استاد احدی از طریق شماره کارت زیر هدایای خود را واریز نمایید:
5859831075434810
به نام مجتبی احدی
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_نهم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
سب نهم ماه رمضان ۹۸
🌀یکی از مشکلاتی که قرآن پیش بینی میکرد مسئله تبرج است، سه مدل تبرج در قرآن است:
1⃣◀️تبرج اخلاقی
جامعهی شما رفته رفته لباسش را عوض میکند، خانمها و آقایان متبرج میشوند.
↩️در قرآن کریم سوره مبارکه احزاب آیه ۳۳ داریم که:
وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا.
و در خانه هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستادهاش را فرمان بريد خدا فقط میخواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند.
2⃣◀️تبرج سیاسی
اینست که انسان از امید به قدرت الهی فاصله بگیرد، و چشمش را به سمت قدرت های مادی کفار بسپارد.
3⃣◀️تبرج دینی
از این مدل هم سه بار در قرآن آمده است، ممکن است لباست، لباس اسلام باشد ولی معنویاتت نباشد.
↩️در قرآن کریم سوره مبارکه تغابن آیه ۱۶ داریم که:
فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنْفِقُوا خَيْرًا لِأَنْفُسِكُمْ ۗ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.
پس تا بتوانید خدا ترس و پرهیزکار باشید و (سخن حق) بشنوید و اطاعت کنید و از مال خود برای (ذخیره آخرت) خویش (به فقیران) انفاق کنید. و کسانی که از خوی لئامت و بخل نفس خود محفوظ مانند آنها به حقیقت رستگاران عالمند.
✅لذا جاهلیتی که ما امروز داریم جاهلیت مدرن است، این جاهلیت سه عنصر دارد:
1⃣⏪علم
2⃣⏪صنعت
3⃣⏪مسکن
❌در جاهلیت مدرن هر کسی خود را عالم میداند از بچه دبیرستانی گرفته تا اشخاص در مدارک علمی بالاتر.
♻️نظر ما اینست که مشکل امروز ما، این نیست که طرف مسجد نمیاید بلکه این شخص به بدبختی، ایمان ندارد و کسی که به آن ایمان ندارد چه باید کرد. و لذا تنها کاری میتوان کرد اینست که بتوانید خودتان را حفظ کنید. تا آنها نیز از نور شماها استفاده کنند.
مباحث نظری ما بسیار کامل است اگر آنها وارد این مباحث میشدند صددرصد اصلاح میشدند، چون این مباحث بدون شبهه است.
در نهج البلاغه بحث میکند که اسلام چه فکری دارد؟ اسلام کارش ارزش آخرت گرایی است، یعنی تمام ارزش تو را به این سمت میبرد که یک دنیایی دیگری هم وجود دارد، و به سمتی میبرد که شخص به مقدار کافی مصرف میکند، و خوشا به حال کسی که هدفش فقط رضایت خداوند است.
❎در روایتی از امام صادق (ع) خصوصیات شخص احمق آورده شده است:
1⃣⬅️کسی است که ظاهر بین است.
2⃣⬅️کسی که فقط میخواهد طنز و لغو بگوید.
3⃣⬅️کسی هست که بددهن است و ناسزا میگوید.
4⃣⬅️همه را بی عقل میداند ولی خودش را عاقل میداند.
↩️حال عاقل کیست:
کسی هست که در دل شب با خداوند ارتباط برقرار میکند. علوم خداوند را پخش میکند و اسرار خداوند را می آموزد. مزین به نور خداوند میشود، در دل این شخص آرزوی رسیدن به خداوند است.
🔚 امام علی (ع) تاکید دارند بر روی اینکه، رفاقت با کفار شما را حقیر میکند و نیازمند آنها میکند، رفت و آمد با فاجر زندگی شما را تباه میکند.
______
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
رمضان رفت ولی کاش صفایش نرود
سحر و جوشن و قرآن و دعایش نرود
کاشکی پر شده باشد دلم از نور سحر
همره روزه و افطار، ثــوابـــش نرود
عید سعید فطر مبارک باد.
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_دهم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب دهم رمضان ٩٨
🌀برکت این ماه و عظمت این ماه اینست که حالات ما تغییر پیدا کند.
أَللَّهُمَّ غَیِّر سُوءَ حَالِنَا بِحُسنِ حَالِکَ
بارالها ! حالِ بدِ ما را به حالِ نیکویت تغییر ده.
✅یک مقدمه ای را عرض میکنم، مسٔله بارداری زن یک مسٔله بسیار عقلایی است امّا آنچه که غیرعقلایی است اینست که یک دختر باردار شود.
اتفاقاً این را قرنهای متمادی زشت میدانستند و میگفتند که دختری که هنوز ازدواج نکرده چرا ارتباط نامشروع گرفته و باردار شده است. در تمام کشورها و جهان تقریباً به همین صورت زشت میدانند؛ الان روند کشورهای غربی هم همینطور است.
💠در ماجرای حضرت مریم (س) ایشان وقتی باردار شد برای زایمان فرار کرد و رفت در صحرا و کنار یک درختی زایمان کرد و بچه را در آغوش گرفت و آمد در بین مردم؛ اولین حرفی که مردم زدند:
قَالُوا يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا
خیلی کار بدی کردی؛ این چه کاری بود کردی.
يَا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيّ
پدرت که مرد بدی نبود؛ مادرت هم زن پاک و فرهیخته ای بود؛ خیلی کار زشتی کردی.
معلوم میشود که بحث بارداری دختر ربطی به نظام اسلامی یا حکومت اسلامی یا جمهوری ندارد؛ اصلاً نگاه دنیا همین است. خوششان نمی آید که دختر در منزل پدری اشتباهی مرتکب شود که منجر به سقط جنین یا امثال این شود. آن روزها هم که دین حاکم نبود، باز هم بد میدانستند و میگفتند که جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا ؛ خیلی کار بدی کردی.
✳️بحث امروزی سنت قطعی دنیاست ربطی به دانشگاه تهران یا دانشگاه آزاد یا فلان دانشگاه ندارد؛ همه بد میدانند لذا من میبینم که مادر بسیار بی حجاب است ولی نزدیکای ظهر که شد می آید دنبال دخترش؛ دستش را میگیرد؛ سوار میکند و میبرد؛ زشت میداند که یک وقت خدایی ناکرده جوانی به ایشان تعرض نکند.
اصلاً همه این کار را زشت و بد میدانند نیازی نیست که علیه جمهوری اسلامی شعار بدهید.
خب کشف حجاب نیز یک نوع بارداری میآورد.
🌐اسلام خلاف عقل حرف نمیزند و همه کار اسلام عقلانی است. خانمها شما حساب کنید خیلی محدود نشده اید؛ شما دو جا فقط بیشتر محدود نیستید؛ بنده به عنوان یک فقیه دارم عرض میکنم زنها در دو جا محدود هستند:
1⃣◀️با نامحرمان و اجنبی محدود هستند؛ آن هم تا حلقه صورت محدوداند؛ کف دست؛ پشت دست و حلقه صورت مانعی ندارد.
2⃣◀️لباسهایی نپوشند که دیگران را به سمت حرام تحریک کنند.
اصلاً اسلام محدود نکرده است؛ فکرتان خیلی غلط است؛ آشفتگی زن را اسلام قبول ندارد امّا مهربانی زن را که قبول دارد؛ مهربانی زن را می ستاید.
↩️حالا فهمیدید چرا حضرت علی (ع) در نهج البلاغه میفرماید:
النِّسَاء نَوَاقِصُ الْعُقُولِ
زنها عقلشان ناقص است.
آیا این توهین به زن است؛ نه منظور همین است. همین هایی که کشف حجاب میکنند؛ منظور این افراد هستند.
بابا جان کشف حجاب نمیخواهد؛ شما فقط در دو جا بیشتر ممنوعیت ندارید؛ این همه آزادی دارید.
❌خب پس بگویید اصلاً عبدیت را قبول نداریم؛اصلاً نمیخواهیم بنده باشیم؛ اصلاً بگویید ما از خداوند روزی نمیخواهیم؛ هیچ چشم داشتی از خداوند نداریم؛ یکدفعه بگویید ما عبد نیستیم ما خودمان خداییم.
نواقص عقل از این بیشتر؛ شما فقط در دو جا بیشتر محدودیت ندارید. امّا من مرد در اسلام خیلی محدودیت دارم:
1⃣⏪نمیتوانم بدن خواهرم که تیشرت پوشیده را ببینم.
2⃣⏪نمیتوانم از قسمتی از بدن خواهرم لذت ببرم.
3⃣⏪نمیتوانم لباسی در منزل بپوشم که عورتم مشخص شود.
محدودیت مردان آنقدر زیاد است ولی خانمها فقط دو جا که آن هم محدودیت نیست؛ عفت و عزت شماست.
به گونه ای خودتان را در ماشین لخت میکنید؛بیرون ماشین لخت میکنید خب این عقل ناقص نیست؛ مگه عقل ناقص چه چیزی است؛ نقص عقل همین است.
♻️امّا تعریف حضرت علی (ع) از زن در نهج البلاغه اینست که:
«إِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَة»
زن گل خوشبوی جامعه است؛ بویش کنید. امّا زن را بازی نگیرید و بازیش ندهید؛ کالایش نکنید.
🔚 اساس قضیه اینست که زندگی زناشویی زن برای تکثیر نسل است؛ دامن پاک میخواهد تا نسل متکثر شود؛ دامن آلوده که نسل آلوده میدهد؛ چه فایده دارد نسل آلوده بدهد.
ادامه دارد.....
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
بسم الله الرحمن الرحیم شب دهم رمضان ٩٨ 🌀برکت این ماه و عظمت این ماه اینست که حالات ما تغییر پیدا کن
بسم الله الرحمن الرحیم
شب دهم ماه رمضان ٩٨
ادامه صوتی...
🌀امام صادق (ع) میفرمایند:
مردی نزد پیغمبر (ص) آمد و عرض کرد یا رسول الله: به چه کسی نیکی کنم؛ فرمودند به مادرتان نیکی کنید؛ دوباره تکرار کرد بعد مادرم چی، باز هم فرمودند مادرتان، بعد از مادر چی آقا؛ دوباره فرمودند مادرتان، بعد از این سه بار فرمودند، پدرتان.
↩️باز در مقالات مینویسند به زن در اسلام احترام قائل نشده است؛ پس این چیست.
♻️جوانی نزد پیامبر (ص) جهت شرکت در جهاد آمد. ایشان فرمودند آیا مادر دارید؟ گفت بله، فرمودند برو در خدمت مادرتان باشید که بهشت زیر پای مادران است. و فرمودند جهاد واجب کفایی است و واجب عینی نیست.
يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَرَدْتُ أَنْ أَغْزُوَ وَقَدْ جِئْتُ أَسْتَشِيرُكَ، فَقَالَ: «هَلْ لَكَ مِنْ أُمٍّ؟» قَالَ: نَعَمْ، قَالَ: «فَالْزَمْهَا، فَإِنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ رِجْلَيْهَا»
✅واقعاً زحمات مادر خیلی بالاست امّا در کنار پدر به نتیجه میرسد؛ در عین حال عظمت را به مادر میدهند چون کانون محبت نشکند؛ کانون زندگی مهر و محبت نشکند؛ هدف اینست.
❎مادر امام سجاد (ع) گله کرد از ایشان که چرا شما نمیخواهید با من نهار بخورید؟
فرمودند مادر این ظرف غذا را جلوی من میزارید؛ یک طرف خودتان مینشینید و یک طرف من؛ من نمیدانم کدام لقمه را میخواهید بردارید؛ میترسم آن لقمه ای که شما نیت کردید من زودتر بردارم و بخورم.
❇️در رابطه با فضیلت زن آمده است که:
ام سلمه خدمت پیامبر (ص) رسید و عرض کرد همه افتخارات نصیب مردان شده است؛ زنان چه سهمی از این افتخارات دارند؛ پیامبر (ص) فرمودند:
هنگامی که زن باردار میشود در تمام طول مدت حمل به منزله روزه دار، شب زنده دار و مجاهد در راه خدا با جان و مال است و هنگامی که وضع حمل میکند آنقدر خداوند به او پاداش میدهد که هیچکس حد آنرا از عظمت نمیداند و هنگامی که فرزندش را شیر میدهد در برابر هر مکیدنی از سوی کودک خداوند پاداش آزاد کردن برده ای از فرزندان اسماعیل را به او میدهد و هنگامی که دوران شیرخوارگی کودک تمام شود یکی از فرشتگان بزرگوار بر پهلوی او میزند و میگوید: برنامه اعمال خود را از نو آغاز کن چرا که خداوند همه گناهان شما را بخشید.
🔚 شخصی محضر امام صادق (ع) آمد و گفت:
آقاجان هنگامی که نزدیک سحر میشود فرزندم بیدار میشود و نمیتوانم نماز شب بخوانم فرمودند، همین که شیر میدهید و فرزندت را اداره میکنید و نماز شب نمیخوانید این افضل از نماز شب است.
گفت میخواهم نماز شب هم بخوانم؛ فرمودند همینطور که شیر میدهید بگویید الله اکبر، گفت رو به قبله نیستم، فرمودند اشکال ندارد، گفت وضو ندارم، فرمودند اشکال ندارد، گفت طهارت ندارم، گفتند اشکال ندارد.
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_یازدهم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب یازدهم رمضان ٩٨
🌀مهمترین توجهات ما نسبت به شب جمعه، همان توجهی است که فرشتگان به اهل شب جمعه دارند. ما یکی از فرشتگانمان معروف است به فرشته مناجات؛ معمولاً این فرشته سعی میکند که اهل مناجات را زیر نظر بگیرد؛ مستغفرین را آنهایی که اهل استغفارند. به اهل استغفار توجه خاصی میکند.
✅من آن اندازه ای که در خودمان میبینم اینست که بسیاری از ماها از استغفار درس نگرفتیم، چون استغفار اهل بیت (ع) فرق میکند؛ استغفار خواص فرق میکند؛ استغفار بندگان خالص خداوند فرق میکند.
❇️میدانید که استغفار از مغفر است؛ مغفر یعنی کلاهخود؛ آن لباس آهنینی که رزمنده در جنگ میپوشد آن را مغفر میگویند. مستغفر واقعی آن کسی است که این لباس استغفار را به تن کند که اگر بعداً؛ فردا؛ پس فردا؛ لحظه های بعد؛ ساعات بعد شیطان تیراندازی کرد؛ رگبار به ایشان زد؛ رگبار به بدنش آسیبی نرساند؛ این سپری باشد جلوی رگبار شیطان؛ بتواند جلوی تیرهای شیطان مقاومت کند.
↩️اصلاً ریشه استغفار برای همین است. مستغفرین بالاسحار آنهایی هستند که لباس رزم در لباس شب میپوشند که فردا اداره که میروند؛ به محل کار که میروند؛ خب تیرهای شیطان و لغزشها طبیعی است، ولی چون ایشان دیشب سحرخیزی داشت؛ آن لباس رزم را پوشید؛ دیگر تیرها به ایشان آسیبی نمیزند.
در کرسی استغفار یک همچین مفهومی؛ یک همچین مصداق عینی پیدا کردین سلام برسانید. استغفار ما لقلقه زبان است؛ استغفار ما مجلس گرم کن است؛ استغفار ما شور و حال است؛ استغفار ما ناله و فریاد است؛ امّا استغفار ما در مقابل تیرهای شیطان اصلاً مقاومت ندارد؛ لذا چه بسا از دعا خوانهای ما فردا گرفتار معصیت میشوند؛ چه بسا افراد روزه گیر گرفتار معصیت میشوند.
♻️پیغمبر (ص) فرمودند: بروید آن مادر و دختری که منزل هستند بگویید بیایند؛ زمانیکه آمدند فرمود روزه تان را بخورید؛ گفتند آقا روزه ایم؛ فرمود شما که داشتید فلان گناه را میکردید پس روزه را افطار کردین. این روزه برای شما استغفار نیست.
💠اول دعای کمیل با اللّهُمَّ اغفِر شروع میشود به خاطر همین است؛ آقا میخواهد یک لباسی به شما بدهد که اگر بعد از اتمام دعای کمیل به سمت منزل حرکت کردید؛ تیرهای شیطان به شما اصابت نکند و بدن شما سالم بماند؛ هدف این است و هدف چیز دیگری نیست.
🌐آقای بهاءالدینی (ره) میفرمود: دعای کمیل هنرمند میخواهد؛ دنبال هنرمند است؛ میفرمود هنرمند دعا، کم است.
هنرجو زیاد است امّا هنرمند کم است؛ کم هنرجو نداریم امّا هنرمند کم داریم. چنانچه هنرجوی شهادت زیاد است ولی هنر شهادت برای همه نیست؛ برای افرد مخلص و خاصی است. همه توجهتان این باشد که امشب به چه صورت گریه کنیم؛ داد بزنیم؛ نه. عاقل اینکار را نمیکند؛ بلکه همه توجهش اینست که بعد از دعا چکار کنم؛ در طول روز چکار کنم؛ در نشستهای با افراد در رفت و آمدها چه تکلیفی دارم؛ اینها خیلی مهم هستند.
⬅️لذا شما وقتی میخواهید دعا بخوانید نیازی نیست داد بزنید؛ انگشتتان را تکان بدهید؛ به بالا نگاه کنید و لبتان را تکان بدهید؛ آرام به خداوند بگویید چه حاجتی دارید؛ گاهی هم انگشتتان را تکان بدهید؛ علامت این باشد که دارید التماس میکنید و از خداوند حاجتتان را طلب کنید، این فضای وجودی دعاست.
آنهایی که ۴ تا ۵ ساعت در سجده هستند، اینها دنبال ما بعد سجده هستند نه داخل سجده؛ دنبال آن نتیجه هستند.
🔔مشکل بعدی ما؛ دادگاه های ما بی ادب شدند؛ روزنامه های ما از ادب الهی دور شدند؛ کارمندان ادارات ما رشوه میگیرند؛ من با این جامعه درگیر هستم. با این جامعه چکار کنم؟ چگونه این جامعه را بسازم؟ چطور این جامعه را تربیت کنم؟ خودم را چطور تربیت کنم؟ مدرسه را چطور تربیت کنم؟
این پیراهن بنده سفید است سه هفته که نشویم و بعد از سه هفته بشویم مثل اول تمیز نمیشود. ما نمیخواهیم همه را جمع کنیم، و بگذاریم یک هفته بشوییم؛ هر هفته میشوییم؛ بحث اینجا طهارت است.
🔵ببینید در مجلسی که دعا میخوانید؛ فرشته میآید دم در مسجد و میگوید فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا، در این مسجد مردانی هستند که میخواهند پاک شوند.
فرشته دنبال این است که میتوانید پاک شوید یا نه.
🔚 تا کی میخواهید قصه بگویید؛ تا کی میخواهی قصه بشنوید؛ چرا خودتان اهل قصه نمیشوید؛ چرا خودتان خاطره نمیگذارید؛ تا کی میخواهید از دیگران خاطره نقل کنید؛ بس نیست. خودتان صاحب خاطره شوید؛ ١٠ سال دیگر؛ ٢٠ سال دیگر خانم شما در جای دیگری از خاطرات شما نقل کند.
مرد شما از زندگی شما بگوید؛ ازطهارت شما؛ از پاکی شما و از بچه های شما بگوید.
ببینید اصلاً تمام توجهتان باید به کجا برود.
ادامه دارد....
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
بسم الله الرحمن الرحیم شب یازدهم رمضان ٩٨ 🌀مهمترین توجهات ما نسبت به شب جمعه، همان توجهی است که فر
بسم الله الرحمن الرحیم
شب یازدهم ماه رمضان ٩٨
ادامه صوتی...
🌀امام حسن عسکری (ع) میفرمایند:
در شب تاریک میتوانید یک مور سیاه را پیدا کنید؛ نگاه کنید این مور چه طور مخفی میشود؛ شرک در وجود شما از این مور سیاه هم مخفی تر است.
« أَلاِْشْراكُ فِي النّاسِ أَخْفي مِنْ دَبيبِ الَّنمْلِ عَلَي الْمَسْحِ الاَْسْوَدِ فِي اللَّيْلَةِ الْمُظْلِمَةِ.» شرك در ميان مردم از جنبش مورچه بر روپوش سياه در شب تار نهانتر است.
✅من مدعی اخلاص بودم؛ من مدعی خلوص بودم؛ امّا امام حسن عسکری (ع) میفرمایند: نه نه، ای مدعیان خلوص؛ شما آن مور سیاه که در درونتان مخفی شده است را نمیبینید.
❇️گاهی امام باقر (ع) به خلال دندان مثال میزدند و میفرمودند:
موقع خلال دندان دو کار باید انجام داد؛ اول اینکه بدانی کجا داری فرو میکنی و دیگر اینکه کدام ذره است که اذیتت میکند.
میفرمودند: دعا مثل خلال در بدن انسان است؛ کجا میخواهی فرو کنید، به مغزت که پر از شبهه است؛ به قلبت که پر از لذتهای حرام است؛ به چه چیزی میخواهید فرو کنید.
✳️امام رضا (ع) میفرمودند: بسیاری از عبادت کنندگان را میبینم مصداقِ يَحْمِلُ أَسْفَار هستند؛ هدف ما این است يَحْمِلُ أَسْفَار نشویم.
ً↩️و در سوره مبارکه جمعه آیه ۵ اشاره به این موضوع شده است که:
مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ.
وصف حال آنان که علم تورات بر آنان نهاده شد (و بدان مکلف شدند) ولی آن را حمل نکردند (و خلاف آن عمل نمودند) در مثل به حماری ماند که بار کتابها بر پشت کشد (و از آن هیچ نفهمد و بهره نبرد)، آری مثل قومی که حالشان این است که آیات خدا را تکذیب کردند بسیار بد است و خدا هرگز ستمکاران را (به راه سعادت) رهبری نخواهد کرد.
♻️سفیان ثوری میفرمود که امام علی(ع) به من بارها این را گفتند که، به شیعیان سلام برسانید؛ به اینها بگویید که در دنیا چشمتان گریان باشد در قیامت جلوی ما نگریید؛ چون آنجا بگریید فایده ندارد؛ امّا اینجا بگریید گریه هایتان در قیامت شفاعت میکند.
💠دو چیز از شما شفاعت میکند، یکی از آنها اینست که:
1⃣◀️گریه در شبهای ماه رمضان؛ در روایات داریم گریه های شبهای ماه رمضان به هیچ وجه جمع نمیشود بلکه این گریه ها برای طول سال مثل رود آب است، یعنی جایی پیدا کنید که اشک بریزید؛ نقطه ای پیدا کنید که با خداوند حرف بزنید.
✳️انسانهای عزیز؛ برادران گرامی من؛ روی اینها فکر کنید هر کدام از اینها در دعا است. مثال دیگر زد فرمود اگر بار شما گم شود؛ روی یک مرکبی بسته بودید؛ مرکب گم میشود؛ در بیابان هستید؛ صحرا و وادی است؛ هیچ چیز هم پیدا نمیشود؛ لحظه های تشنگی و گرسنگی رسید؛ یکدفعه صدای مرکبتان را میشنوید، چقدر خوشحال میشوید؛ مرکبتان میاید؛ غذا و آب آورده است؛ فرمود این گریه های شما خداوند را بیش از اندازه خوشحال میکند که امشب یکی از بنده های من آمده و با من اینجوری ناله میزند؛ با من حرف میزند؛ گاهی اینجوری مثال میزنند.
⬅️اینها مثال تشبیهی نیست مثال تمثیلی است،
تفاوت مثال تشبیهی و تمثیلی در اینست که:
مثال تشبیهی یعنی این آقا مثل آن یکی آقا است؛ اگر این آقا سحرخیز است آن یکی هم سحرخیز است. امّا مثال تمثیلی این نیست یعنی خودتان را مانند او کنید. یعنی شما چون آیت الله بهجت نیستید ولی مثل ایشان باشید؛ شما چون امام علی (ع) نیستید مثل ایشان باشید؛ در عرفان اینها را مثال تمثیلی میگویند. یعنی من نمیخواهم بگویم شما هستید میخواهم بگویم مثل او باشید.
🔚حاج آخوند معصومی (ره) میفرمود:
ما ٢۵ تا مجتهد بودیم پی درس جواد آقای ملکی تبریزی، میفرمود اصلاً از صفات تشبیهی به ما درس ندادند؛ گاهی آنقدر گریه میکردند و میگفتند، مثل امام باقر (ع) گریه کنید؛ مثل امام صادق (ع) گریه کنید؛ وقتی نمیتوانید گریه کنید از در حضرت ابوالفضل (ع) وارد شوید؛ اگر از در ایشان هم نمیتوانید، از در آن زن سیلی خورده وارد شوید؛ اینجوری ما را گریه می آوردند.
ادامه دارد......
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
بسم الله الرحمن الرحیم شب یازدهم ماه رمضان ٩٨ ادامه صوتی... 🌀امام حسن عسکری (ع) میفرمایند: در شب
بسم الله الرحمن الرحیم
شب یازدهم ماه رمضان ٩٨
ادامه صوتی...
🌀ببینید در صفات تشبیهی صفات تنزیهی؛ صفات لولایی است؛ در صفات لولایی که به اینجا نیست آنجا حضرت جمعیّه است؛ اینجا که لاهوت هم نیست تا برسد به جمعیّه.
اینجا که ملکوت هم نیست تا برسد به ربوبیت حق؛ ربوبیت حق بعد از ملکوت است.
اینها نکاتی است که در معرفت شخص دخیل است؛ معرفت شخص به این سادگی نیست؛ واقعاً مشکل است؛ واقعاً زحمت دارد؛ واقعاً عزیز است؛ واقعاً عظیم است.
✅شاگردان آقا سید علی قاضی (ره) اشتغالات غیر الهی نداشتند؛ اشتغالات مادی آنها را مشغول نمیکرد؛ اصلاً سید علی قاضی (ره) و مرحوم شاه آبادی تکرر ازدواج کردن؛ چرا تکرر ازدواج کردن؟ خواستند به همه حالی کنند ازدواج مانع عرفان نیست؛ بچه مانع عرفان نیست و خوب هم نشان دادند. عرفان یک مقوله دیگری است؛ عرفان ذوب شدن در خداست و آنها نیاز به این لذت جنسی نداشتند.
عرفان با خنده؛ ازدواج و زندگی جور است؛ عرفان همین هاست، بازی در آوردن نیست.
واقعاً تحصیل میکردند؛ تحصیل واقعی بود؛ تلمذ بود؛ الان این تحصیل نیست؛ تلمذ نیست؛ الان حال است نه تلمذ؛ حال خوشی داریم.
↩️تلمذ یعنی صفات تمثیلی؛ حال یعنی صفات تشبیهی؛ شما در صفات تشبیهی بیشتر حال میکنید.
♻️آقا جان علامه حسن زاده میفرمودند:
شب جمعه ما تا نزدیک های صبح احیاء میگرفتیم؛ با علامه طباطبایی ١٠٠٠ تا (إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ) میخواندیم؛ ایشان جلو بودند و ما عقب.
میگفتم شما پایتان درد نمیکرد؛ مثلاً تجدید وضو نمیکردید؛ میگفتند نمیدانیم؛ آنقدر محو در علامه میشدیم که نمیدانیم.
این سوال را که از آقای حسن زاده هم میکردیم میگفتند نمیدانیم. به چه عزتی رسیدند؛ به اینها صفات تمثیلی میگویند.
❎در همین مقدمه ریاض نوشته است؛ صاحب ریاض تالي تلو مقام عصمت شد؛ شیخ مرتضی انصاری تالی تلو مقام عصمت شد. نماز ظهر و عصر را گاهی ده بار تکرار میکردند؛ میگفتند وسواس ندارم؛ خوشم میآید با خداوند حرف میزنم؛ این را واجب تبعی میگویند؛ به واجب تبعی عمل میکردند؛ اینها تربیت خدایی است.
🔚 امام خمینی (ره) میفرمودند، دعای کمیل را به زبان خودتان نخوانید؛ دروغ میشود؛ دعا را به زبان خود علی (ع) بخوانید؛ چونکه علی (ع) گفت من میگویم، علی (ع) فرمود، (صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ)، من نمیتوانم بگویم؛ من کجا میتوانم صبر بر عذابت کنم؛ نمیتوانم.
_
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_دوازدهم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب دوازدهم رمضان ۹۸
🌀یکی از آسیب های بزرگ اجتماعی خطر واپس گرایی است. البته این واژه از نظر علمی پر مغز است و کاربرد آن در دانشگاه در کتابهای علمی مطرح شد.
⬅️واپس گرایی در علم ما به معنای اِرتِداد است، یعنی در فقه به کسی میگویند که مرتد میشود.
قرآن قرنها قبل گفت که ارتداد از خود شخص نیست، یعنی مثلاً هیج جوانی نمیآید مرتد شود، چون همه میدانند خالق این جهان خداوند است. لذا خود قرآن هم میفرماید:
أَفِي اللَّهِ شَكٌّ. (سوره مبارکه ابراهیم آیه ١٠)
یعنی هیچ کس نمیتواتد در خدا شک کند. پس ارتداد از من و شما نیست.
❌این خطر ارتداد یا خطر واپس گرایی از کجاست؟ در اثر اطاعت از فرهنگ بیگانه است.
الله اکبر این را قرآن میگوید قرآن معجزه است.
یعنی اگر کسی میگوید: من دین و قرآن را قبول ندارم، به خاطر اینست که فرهنگ بیگانه او را مسخ کرد و چشم و گوشش را بست، وگرنه خودش هم میداند آنچه همیشه با اوست، خداوند است. آنچه با اوست، قرآن است و نمیتواند از آنها فاصله بگیرد.
✅أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا، خطاب آیه به مومنان است،
إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ.
شما اگر فرهنگ کفار را در خودتان گسترش بدهید خطر انحراف و ارتداد در شما جدیست و بر میگردید به اِعقاب یعنی واپس گرایی.
↩️البته قرآن میگوید بیشتر اینها که دنبال افکار بیگانه میروند، از روی خیر خواهی است. مثلاً میگویند چه اشکالی دارد؟ مردم میخواهند شاد باشند، میخواهند بخندد.
❗️ماهم نمیگوییم نه امّا به چه بخندد با رقص زنان؟ به اختلاط زن و مرد؟ به چی بخندد؟ این برای ما مهم است.
♻️مرحوم علامه طباطبایی میفرماید، لذا از این آیه استفاده میشود که تک تک کفار از در خیرخواهی وارد میشوند، فرهنگ خود را در میان مسلمانان ترویج میدهند بگونه ای که مسلمانان میگویند: خیر خواه تر از کفار ندیدیم.
چون عقلشان مسموم شد. مسمومیت عقل باعث میشود کاملاً بیگانه را بر خودی ترجیح بدهند.
❇️لذا بنده به اساتید دانشگاه و بزرگان عرض میکنم مطالعه کنید. غالب متخصصین ما در قسمت های مختلف علمی خودشان مسلط اند امّا فاقد بهره های قرآنی و دینی هستند. جهل علمی و جهل دینی در کشور ما خیلی زیاد شد. چون واپس گرایی بر اصول اخلاقی و روش های دینی مقدم شد.
🔴جوانی در یکی از جلسات بنده بلند شد و گفت، کشورهای غربی چرا جهنم بروند؟ پیامبر ندارند کسی که پیامبر ندیده چرا جهنم برود؟
عرض کردم پیامبر دو قسم است:
1⃣◀️پیامبر ظاهری ⬅️ پیامبر (ص) است
2⃣◀️پیامبر باطنی ⬅️ عقل است.
پیامبر ظاهری در خدمت پیامبر باطنی است.
🔹اروپایی ها و آمریکایی ها عقل دارند یا نه؟ به اعتبار عقل آنها میشود عذابشان کرد یا نه؟
در نهج البلاغه داریم:
وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول(خطبه ۱)
یعنی پیامبر ظاهری آمده عقل بشر را شکوفا کند، زیر و رو کند، یعنی آنها در خدمت عقل اند.
❎لذا ما در فلسفه و عرفان میگوییم: بعثت در طول عقل است نه در عرض عقل. میگوییم بعثت معلول عقل است و عقل علت بعثت. رابطه بین بعثت و عقل رابطه علت و معلول است، عرضیت نیست.
یعنی من در عرض دیوار هستم، دیوار سنگ و آجر است و بدن من گوشت است این عرض میشود.
امّا سر، قلب و خون من، طول هم هستند، تمام بیست عضو بدن من طول هم هستند و با هم رابطه علت و معلول دارند، همه به هم وصل اند.
فعالیت بعثت و فعالیت عقل با هم یکی است.
💠در واپس گرایی، جامعه درگیر دو رکن اساسی است:
اساتید محترم در دانشگاه ها دو چیز باعث میشود که سر کلاس شما منحرف شوند و دو عامل قطعی باعث میشود منبر شما اثر نکند یا یک هیئت هزار نفری همه گریه کنند ولی نتواند دو نفر را با حجاب کند.
1⃣◀️خروج از تحت ولایت الله
هر وقت از تحت ولایت الله خارج شدید بدانید ولایت شیطان بر شما حاکم میشود.
2⃣◀️تکامل ابزار، جایگزین تکامل نفس میشود.
هر وقت تمام زندگی شما، فکر شما، درس شما بشود تکامل ابزار و چیزی از تکامل نفس نگویید شما کامل به طرف خطر واپس گرایی میروید.
🔚 لذا میگویند چرا عقل را زیر حجاب شهوت قربانی میکنید؟ چرا عقل را زیر فرهنگ بیگانه از بین میبرید؟
ادامه دارد....
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا کمکم کن!
جلوی درندگی نفسم را بگیرم.🙏🙏🙏
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
با سلام
⬅️دوستانی که جهت تدوین کلیپ میتوانند کمک کنند به ادمین کانال پیام بدهند.
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
بسم الله الرحمن الرحیم شب دوازدهم رمضان ۹۸ 🌀یکی از آسیب های بزرگ اجتماعی خطر واپس گرایی است. البته
بسم الله الرحمن الرحیم
شب دوازدهم ماه رمضان ٩٨
ادامه صوتی....
🌀ذات اقدس اله در سوره مبارکه آل عمران آیه ١۵٠ میفرماید:
بَلِ اللَّهُ مَوْلاكُمْ وَ هُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ.
آرى خدا مولاى شماست و او بهترين يارى دهندگان است.
✅ما نگاهمان به معنویت از این دروازه است.
شما در طول تاریخ قاموس کهن ببینید، شجاعترین مرد شیعه کیست؟ عارف جلیل القدر؛ نه فقیه تنها. ببینید تاریخ را چه کسی زنده کرد؟ فقیه عارف. ببینید جوان ها را چه کسانی به صف کردند؟ فقیه عارف.
چون فقیه عارف، تحت ولایت الله است.
💠من امشب به طلبه ها میگویم اگر یک طلبه علاقه به مال دنیا پیدا کرد، دستور دادند به ایشان تهمت بزنید. یک فقیه حق ندارد دلش به سمت مال دنیا برود.
خطر واپس گرایی همین جاست یعنی عالم، دنیا پرست و شهوت پرست شد از تحت ولایت الله خارج شد لذا با او رفت و آمد نکنید.
↩️پس خطاب واپسگرایی به اراذل و اوباش نیست خطاب به من و شما است.
خطر واپس گرایی را قرآن تذکر داده است، چون هر لحظه ممکن است انسان از مسیر منحرف شود. عکس العمل کفار برای ایشان زیبا شود.
❇️علامه جوادی آملی، استنباط زیبایی از این آیه کرد که بنده در تنعیم آوردم:
اگر کسی تبلیغات کفار را گوش فرا دهد و بداند با تبلیغات کفار ممکن است واپس برود حرام است بر ایشان گوش دهند.
آیت الله مکارم علت حُرمَت خرید و فروش ماهواره را از این آیه استنباط کردند، چون واپس گرایی میآورد و واپس گرایی حرام است.
🌐اسلام روی مبانی قشنگی حرف میزند.
يَرُدُّوكُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ، برای اینکه شما را به عقب بر میگرداند و از دین فاصله میدهد.
ای کراوات پوشان عالم، ای ساپورت پوشان بدانید اگر این کار را کنید رعب شما در دل کفار از بین میرود و به سمت شما طمع میکنند.
♻️در قرآن دو نوع القا داریم:
1⃣◀️القای حسی
2⃣◀️القای نامحسوس
القای حسی همان آیه فَأَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِيَ ثُعْبَانٌ مُبِينٌ. (سوره مبارکه شعرا آیه ۳۲)
در آن موقع موسی عصای خود بیفکند که ناگاه اژدهایی عظیم پدیدار گشت.
⬅️ مبین را آورده یعنی اژدها واقعی بودند نه خیالی.
القای دیگر القای معنوی است. میگوید به شراب خوار، به زنا کار سلام نکن. چون پیش خودش طمع میکند، فکر میکند این را هم میتوانم به راه خودم بیاورم.
لِمَنْ أَلْقَىٰ إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا. (سوره مبارکه نساء آیه ٩۴)
🔵در سوره مبارکه ص آیات ٨٢ و ٨٣ داریم که:
قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ. (۸۲)
[شيطان] گفت پس به عزت تو سوگند كه همگى را جدا از راه به در میبرم.
إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ. (۸۳)
مگر آن بندگان پاكدل تو را.
🔚 مخلص، به طلای ناب میگویند، به هیچ وجه با موسیقی نیست، به هیچ وجه با شادی حرام نیست، به هیچ وجه خلوت با نامحرم ندارد و کاملاً در اختیار خداوند است.
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌تعریف حضرت علی (ع) از زن در نهج البلاغه اینست که:
«إِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَة»
زن گل خوشبوی جامعه است؛ بویش کنید. امّا زن را بازی نگیرید و بازیش ندهید، کالایش نکنید.
شب دهم رمضان ٩٨
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_سیزدهم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب سیزدهم رمضان ۹۸
🌀ما دو جهان بینی متضاد روی هستی داریم یعنی دو اعتقاد، دو تفکر، این درگیری بین دو اندیشه و دو اعتقاد تاریخی است از زمانیکه بعثت پیامبر مطرح شد، این دو تضاد مطرح شد لذا نباید برای بعضی ابعاد و جهات در جامعه غصه بخوریم که کارهای معنوی و تبلیغی مان را رها کنیم حجابمان را کنار بگذاریم مثل آنها بشویم تفریح ها و مهمانی هایمان مثل آنها بشود نه نیازی نیست، چون این دو جهان بینی متضاد بوده و هست و حتی تا زمان امام زمان (عج) هم ادامه دارد.
✅عیب بچه های ما اینست که فکر میکنند اگر در مدرسه تنها چادری باشند انگشت نما هستند نه این جور نیست، ضعف بچه های ما اینست که اگر در اداره در جمعی که همه روزه خواری میکنند روزه باشند، اشکال و نقص اجتماعی دارند نه این طور نیست. اصلاً باید جهان بینی متضاد را قبول کنیم، انگیزه اسلام همین است.
↩️گاهی یک داماد معنوی با یک دختر معنوی ازدواج میکند جامعه ی خانواده آنها غیر معنوی هستند، این یک پیام غیبی است که خداوند آنها را مرید خودش میکند که تهدیدها و طنزها را تحمل کنند تا آرام آرام نور آنها در بعضی شان اثر کند و بگویند دایی یا خاله چقدر خوب است.
❇️دوستان فکر میکنند که تنها شده اند، ماها باید تنها باشیم اگر خیلی باشیم باید در خودمان شک کنیم، اصلاً فضیلت ما در همین است لذا در این قسمت من اول حدیثی میگویم که شنیدنی است، بعد شُعَب تضاد را میگویم.
↩️ما یک تعبیر داریم به نام اِمَّعه، کسی که خودش رای ندارد همیشه رای خودش را تابع رای جامعه میداند میگویند اِمَّعه، امام موسی بن جعفر (ع) شدیداً به مسلمینی که اِمَّعه هستند پرخاش میکند یعنی چه من نظری ندارم، هر چه شما نظر بدهید؟
ایشان این قاعده را تأسیس کردند که، نگویید من با رای مردم هستم و خودم هیچ رایی ندارم، این عبارت چقدر میتواند مشکلات ما را حل کند.
💠اَلْفُضَيْلُ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ قَالَ: قَالَ لِي أَبْلِغْ خَيْراً أَوْ قُلْ خَيْراً، تبلیغ خیر را بکن و حرف خیر را بزن.
وَ لاَ تَكُونَنَّ إِمَّعَةً، هیچ وقت نگو من حرفی ندارم. قَالَ لاَ تَقُلْ أَنَا مَعَ اَلنَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ اَلنَّاسِ، نگو من هم یکی از مردم هستم.
✳️ما در همه زمینه ها نظر داریم، حرف داریم،
از برخی معممین ناراحت میشوم برای اینکه چهار تا مسجدی را داشته باشند میگویند ما سیاسی نیستیم ما با شماییم.
عالم باید بگوید چرا بی حجابی؟ چرا موسیقی حرام؟ چرا قانون اساسی ما اجرا نمیشود؟ چرا نمایندگان که در مجلس رفتند نمیتوانند یک مشکل اقتصادی را حل کنند؟
⬅️جالب اینجاست که امام موسی کاظم(ع) علتش را هم فرمودند:
إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّمَا هُمَا نَجْدَانِ.
(هر جا در خود حدیث صلوات باشد ما هم صلوات میفرستیم نباشد ما هم نمیگوییم).
پیامبر (ص) فرمودند:
مردم دارای دو روش هستند، نَجْدُ خَيْرٍ وَ نَجْدُ شَرٍّ،
برخی روش خوبی دارند و برخی سیره بدی دارند.
فَمَا بَالُ نَجْدُ اَلشَّرِّ أَحَبُّ إِلَيْكُمْ مِنْ نَجْدِ اَلْخَيْرِ، چه کسی گفت من روش آدم های شر و بد را بیشتر از آدم های خوب دوست دارم. به من همچین نسبیتی ندهید. من با روش های خوب و متعالی هستم.
ببینید صریحاً استدلال ذکر کردند و مستدل و قرآنی حرف زدند. نگویید من رای ندارم. دقیقاً رای دارید همه جا باید از خون شهداء حمایت کنید.
🌐آقای مطهری (ره) میفرمودند: امام صادق (ع) وقتی روزه را تعریف کردند، منظورشان این بود که پارک ما هم باید روزه داشته باشد، رستوران ما هم باید روزه داشته باشد، خیابان ها، دانشگاه ها، مکان های عمومی و خصوصی باید روزه بگیرد.
⬅️پس جهان بینی ما را دیدید ما نمیگوییم اگر جامعه بی حجاب شد ما بی حجاب میشویم، جامعه لائیک شد ما لائیک میشویم. نه ما شکنجه میشویم امّا لائیک نمیشویم.
♻️الان جامعه، مخصوصاً خانواده های مذهبی درگیر این مطلب هستند و جوابی هم ندارند. آنها با شما سه کار میکنند:
1⃣◀️به دنبال تشویش اذهان عمومی اند.
2⃣◀️به دنبال تعریف استراتژی دشمن اند.
3⃣◀️لاف عقل و تدبیر میزنند.
🔚 قرآن در سوره مبارکه توبه آیه ۴٨ میفرماید:
لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِنْ قَبْلُ وَقَلَّبُوا لَكَ الْأُمُورَ حَتَّىٰ جَاءَ الْحَقُّ وَظَهَرَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَارِهُونَ.
از این پیش (در جنگ خندق و احد) هم آنان در صدد فتنهگری بودند و کارها را به تو برعکس مینمودند تا آن گاه که حق روی آورد و امر خدا آشکار گردید (یعنی اسلام را فتح نصیب کرد) در صورتی که آنها کمال کراهت را داشتند.
ادامه دارد......
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌عصمت ائمه (ع) سه قسم است:
1⃣◀️عصمت علمی، که خود آن شامل سه قسم است:
1⃣⏪آموزش و پرورش آنها از خداوند بسیار غنی و فراگیر است.
2⃣⏪فراموشی در آنها نیست.
3⃣⏪در ابلاغ و رساندن قوی هستند.
2⃣◀️عصمت عملی
حتی پیامبر (ص) در عصمت عملی در تهدید است.
3⃣◀️عصمت سیاسی و حکومتی، این عصمت به پیامبر (ص) اجازه نمیدهد ایشان با دشمن مذاکره و مصالحه کند.
شب هشتم محرم ٩٧
___
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
بسم الله الرحمن الرحیم شب سیزدهم رمضان ۹۸ 🌀ما دو جهان بینی متضاد روی هستی داریم یعنی دو اعتقاد، دو
بسم الله الرحمن الرحیم
شب سیزدهم ماه رمضان ٩٨
ادامه صوتی......
✅در سوره مبارکه توبه آیه ۴٩ داریم که:
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ ائْذَنْ لي وَ لا تَفْتِنِّي أَلا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحيطَةٌ بِالْکافِرينَ.
و از آنها برخی میگویند: (در ترک این جنگ) به من اذن بده و مرا به فتنه (گناه مخالفت فرمانت) میفکن! آگاه باش که آنها در فتنه (کفر و نفاق) درافتاده اند، و مسلماً جهنم بر کافران احاطه دارد (در دنیا به نحو احاطه سبب که کفر و فسق است و در آخرت به نحو احاطه مسبّب که آتش است).
✳️هر وقت پیش اینها بنشینید میگویند نخبگان از ما هستند، نویسندگان عالی مقام از ما هستند، لاف عقل و علم میزنند.
سه عنصر مشیّت علم حکمت اصلاً فراموش شده، فقط بر محور تدبیر نخبگان آمریکایی است و آنها را بیشتر قبول دارند.
بنده استاد اخلاق خانه نشین را قبول ندارم، اخلاق عرفان امام را دوست دارم.
💠امام سجاد (ع) به یزید خطاب کرد: اگر جایی دستشویی باشد جایی مُشک باشد کدام غلبه میکند؟
یزید گفت: مُشک.
امام (ع) فرمودند: پدر من مشک است، شما نمی توانید بوی پدر مرا نابود کنید و بوی پدر من عالم را میگیرد و انسان هایی که طالب بوی خوش اند دنبال او میآیند، میلیون ها آدم به سمت طواف این قبر میآیند.
♻️من میخواهم شما مسلح شوید، جهان بینی ما درمقابل سه چیز است:
1⃣◀️ایمان به قضا و قدر
امام علی (ع) فرمودند:
لا يَجدُ عَبدٌ طعمَ الإيمانِ حتّى يَعلمَ أنَّ ما أصابَهُ لم يكُن لِيُخطِئَهُ، وَ َأنَّ ما أخطأهُ لم يكُن ليُصيبَهُ، وَ َأنَّ الضّارَّ النّافِعَ هوَ اللّه ُ عزّ وجل.
اگر کسی ایمان به قضا و قدر نداشته باشد طعم ایمان را نچشیده، هر اتفاقی میافتد به قضا و قدر الهیست.
بر اساس همین قضا و قدر الهی جهاد میرویم، شهید میشویم و تنها میشویم.
هرگاه به غیر خداوند تکیه کردم شکست خوردم.
↩️در سوره مبارکه آل عمران آیه ٢۶ آمده است که:
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
2⃣◀️ما معتقدیم که صاحب اصلی ما خداوند است.
🔹بَلِ اللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ.(سوره مبارکه آل عمران آیه ١٥٠).
🔸پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
الدَّواءُ مِنَ القَدَرِ ، وقَد يَنفَعُ بِإِذنِ اللّهِ.
درمان، از تقدير خداوند است و ممكن است به اذن خداوند ، نافع باشد.
المعجم الكبير، جلد ١٢، صفحه ١٣١
حتی دارو را که میخوریم تا خداوند متعال نخواهند اثر نمیکند.
3⃣◀️تلاش و تدبیر در قلمرو الهی است.
یعنی اگر میخواهیم اقتصاد ما درست شود باید در محضر خداوند برویم و از او استمداد بجوییم.
من باید از همین مسجد استدلالی ترین و منطقی ترین حرف ها را بزنیم.
🌐الان شما گرفتار جهل دینی هستید، اکثر مردم ایران مباحث دینی بلد نیستید، چون مطالعه ندارید. مباحث دینی خیلی عمیق است خیلی کلاس و درس میخواهد، مگر به این راحتی و آسانیست. خواهش بنده از شماها اینست که بیشتر کار کنید.
🔚 چقدر ائمه (ع) مباحث را برای ما زیبا بیان میکنند.
به مظلومیت حضرت فاطمه (س) فکر کنید، امعه نشوید. نگویید نظری نداریم.
روزی حضرت زهرا (س) دست حسنین را گرفتند و به سمت خانه ی انصار رفتند، گفتند فدک مرا گرفتند، در خانه ی مرا آتش زدند، حق ما را بگیرید امّا زنان میگفتند ما با مردم هستند و نظری نداریم.
فقط چهار پنج نفر امعه نشدند.
_
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir