eitaa logo
مرکز تخصصی حدیث حوزه
494 دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
416 ویدیو
212 فایل
ارتباط با آدمین @fekri_ تلفن مرکز تخصصی علوم حدیث 02532938923 02532923719 ساعت تماس ۱۳ تا ۱۹
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا قابل توجه دانش پژوهان ارجمند سطح 2 و 3 دوره 17 و 18 و 12 و 13 و 14 و 15 درایه استاد جدیدی نژاد جلسه 9 حوزه ها و مکاتب حدیثی استاد جدیدی نژاد جلسه 9 دیدگاههای حدیث پژوهی معاصر استاد درویشی جلسه 9 و 10 مبانی شناخت حدیث استاد کاظمی جلسه 3 رجال1 استاد مهدی مرادی جلسه 3 و 4 و 5 و 6 درایه استاد تقوی جلسه 9 و 10 اختلاف و تعارض حدیث استاد مسجدی جلسه 11 روایات تفسیری استاد شاه علی زاده جلسه 11 منطق فهم متن استاد رازی زاده جلسه 9 منطق فهم حدیث استاد شاه حسینی جلسه 10 فلسفه اسلامی1 استاد موسوی جلسه 9 و 10 جوامع حدیثی شیعه1 استاد حاجی زاده جلسه 9 در سامانه نجاح بارگذاری شد شنیدن صوت و تقریر آن به منزله حضور در کلاس می باشد. دفتر آموزش با تشکر
🌺 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺 🗓 امروز سه شنبه: 27 آبان ماه 1399 1 ربیع الثانی 1442 17 (نوامر) 2020 ✅ : ویژگی شیعیان واقعی علیه السلام : «یَا مُیَسِّرُ أَلاَ اُخْبِرُکَ بِشِیعَتِنَا؟ قُلْتُ: بَلی جُعِلْتُ فِداکَ قَالَ: إِنَّهُمْ حُصُونٌ حَصِینَةٌ و صُدُورٌ أمِیْنَةٌ وَ أَحْلاَمٌ وَزِیْنَةٌ لَیْسُوا بالمَذِیعِ البَذِرِ وَلاَ بِالجُفَاتِ المُرَاعِیْنَ رُهْبَانٌ بِالْلَیلِ اُسُدٌ بِالْنَهارِ». ای میسّر! آیا شیعیانمان را به تو معرّفی کنم؟ میسّر گفت: فدایت شوم بفرمایید. حضرت فرمودند: ✳️آنها دژهای محکم و سینه‌های امانتدار و صاحبان عقل‌های وزین و متین هستند، ✳️شایعه پراکنی نمی‌کنند و اَسرار را فاش نمی‌کنند ✳️و آدمی خشک و خشن و ریاکار هم نیستند. ✳️راهبان شب و شب زنده داران و شیران روزند. 📙بحار الأنوار، ج 65، ص 180
سیر مطالعه حدیث شیعه.pdf
351.3K
✅نام مقاله: سیر مطالعۀ حدیث شیعه (به صورت فهرستی و نموداری) ✍🏻نویسنده : ؛ رضا عطایی 📄نشریه : ؛ سال ۱۳۹۸ / شماره پیاپی ۰۴ / صفحه ۱ - ۲۲ ✅معرفی دست‌یازیدن به سنّت معصومان علیهم‌السّلام به‌عنوان ثقل اصغر در کنار قرآن کریم، سفارش پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله در حدیث ثقلین است. فهم درست احادیث معصومان علیهم‌السّلام و ترسیم اندیشه‌های اسلام بر پایۀ آن، نیازمند برنامه‌ای برای «حدیث‌خوانی روشمند» است. انجمن حدیث حوزه، در تاریخ ۲۰/۷/۱۳۹۱ نشستی با عنوان «سیر مطالعۀ حدیث‌خوانی روشمند» در مدرسۀ فیضیۀ قم برگزار کرد. استاد گرامی جناب حجّت ‌الاسلام و المسلمین سید محمّد کاظم طباطبایی، مدیر پژوهشکدۀ علوم و معارف حدیث در این نشست، برنامه‌ای را با عنوان «هفت وادی، چهل منزل» برای طلّاب و دانشجویان رشتۀ علوم حدیث ارائه کردند. بر مبنای این روش، علاقه‌مندان به حدیث‌خوانی در هفت مرحله یا هفت وادی، به متن‌خوانی برخی از کتاب‌های حدیثی می‌پردازند. برای گذار از این هفت وادی، چهل منزل، وجود دارد که میانگین مطالعه هر کتاب حدیثی در هر منزل ۲۵ ساعت است. آشنایی با متون حدیثی شیعه، روش‌مندی مطالعه، زمان‌بندی مشخّص، سطح‌بندی مطالعه، در نظرگرفتن ویژگی‌های هر کتاب و ارائه شرایط لازم برای مطالعۀ اثربخش، از خصوصیات این طرح محسوب می‌شود.
مرکز تخصصی حدیث حوزه
🌺 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺 🗓 امروز سه شنبه: 27 آبان ماه 1399 1 ربیع الثانی 1442
شیعه اقسامی دارد: 1. شیعیان جغرافیایی افرادی که در کشور شیعه نشین متولّد شده و از لحاظ آماری جزءِ افراد آن کشور محسوب می‌شوند. 2. شیعیان ارثی افرادی که پدر و مادرشان شیعه بوده و در دامان آنان متولّد و پرورش یافته‌اند. 3. شیعیان لفظی افرادی که به زبان می‌گویند که ما شیعه علی بن ابی طالب (علیهما السلام) هستیم، امّا در عمل خلاف سیره حضرت زندگی می‌کنند. 4. شیعیان سطحی شیعیانی که عملشان سطحی است و به عمق معنی تشیّع نرسیده‌اند. از تشیّع فقط عزاداری و توسّلات و امثال اینها را بلد هستند، امّا از صفات واقعی شیعه مانند تقوا، رازداری ، امانتداری ، شجاعت و... در آنها خبری نیست. از کجا معلوم که شیعه هستند؟ آیا به خاطر آن که در ایّام عاشورا در دستجات سینه زنی و مجالس عزاداری شرکت می‌کنند و به مسجد می‌روند؟! این امور مهم است ولی شیعه واقعی بودن تنها به انجام دادن چنین اموری نیست، البتّه قصد ما کم اهمیّت جلوه دادن این قبیل اعمال نیست. 5. شیعیان واقعی کسانی که با معارف الهیّه و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) آشنا هستند و برنامه آنها صفاتی است که هفت مورد آن در این حدیث کوتاه آمده است: ادامه خبر👇🏻👇🏻👇🏻 http://ahadithona.ir/index.aspx?siteid=281&fkeyid=&siteid=281&pageid=38322&newsview=415725
13.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | روی پای خودمان بایستیم 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «دنیا بزرگ است؛ دنیا که فقط آمریکا و چند کشور اروپایی نیست؛ دنیا خیلی وسیع است؛ بروند ارتباطات را برقرار کنند به آن مقداری که لازم هست امّا چشم ندوزند به هیچ نیروی خارجی؛ چشم بدوزند به عنصر داخلی، چشم بدوزند به این ارزش بزرگ: نیروی انسانی داخل. وقتی مردم ببینند که ما مسئولین اصرار داریم بر اینکه مشکلاتمان را در داخل حل کنیم و از ظرفیّتهای داخلی استفاده کنیم، ولو یک سختی‌ای هم برایشان پیش بیاید، تحمّل میکنند، کمکمان میکنند؛ این را مسئولین محترم کشور باید توجّه داشته باشند که تکیه‌ی به خارج نبایستی کرد.» ۹۷/۲/۱۰ 💻 @khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔کارگاه آموزش مجازی علمی پژوهشی و ISC با تدریس اساتید برجسته پژوهش علوم انسانی و اسلامی 🔰ارائه دانشگاهی زمان دوره: 🗓6 تا 21 آذر ماه ⏰6 جلسه سه ساعته ❇️ شناسه ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر : @Hadii_f313 ISC
🔹در درجه‌ی اول، جوان دانشجو و دانش‌آموز باید خودسازی کند. خودتان را با تربیت دینی بسازید. امور تربیتی خوب است، معلم تربیتی خوب است، گوینده‌ی تربیتی خوب است؛ اما آن کسی که از درون خود، موعظه کننده و تربیت کننده‌یی نداشته باشد - «واعظ من نفسه» - این تربیت‌ها به کارش نمی‌آید. خودتان را بسازید، با نفس مبارزه کنید، اجرای حکم الهی را در محدوده‌ی شخص خودتان بزرگ بشمارید و به نماز، به توجه به خدا، به دعا و به توکل اهمیت بدهید؛ این شما را پولادین خواهد کرد. ۱۳۷۰/۸/۱۵ @tarbyati_iki
بازخوانی نظریه «دلالت اکثار بر وثاقت» (با تکیه بر تقریر استاد سیدمحمدجواد شبیری).pdf
866.3K
نام مقاله: بازخوانی نظریه «دلالت اکثار بر وثاقت» (با تکیه بر تقریر استاد سیدمحمدجواد شبیری) نویسنده: استاد سید علیرضا حسینی شیرازی (استاد مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه)، عباس مفید 📙فصلنامه سفینه، شماره 67، تابستان 99 📝 چکیده: با پیدایش رویکرد متاخران در اعتبارسنجی، بخش بندی احادیث به صحیح، حسن، موثق و ضعیف رخ نمود. بر پایه این رویکرد، احراز وثاقت راویان در حکم به اعتبار حدیث نقشی بنیادین ایفا می کند؛ این در حالی است که تعداد قابل توجهی از راویان واقع در اسناد روایات، یا اطلاعاتی در بیان شخصیت روایی آنان وجود ندارد و یا تضعیف شده اند. این دو پدیده گروهی از پژوهشگران را بر آن داشته تا برای اثبات وثاقت دست کم تعدادی از راویان این دو گروه، به سراغ مبانی توثیقات عام روند. یکی از پربسامدترین مصادیق توثیقات عام، قاعده اکثار است. بر پایه این قاعده، در نظر رجالیان، فراوانی روایت یک راوی ثقه از استاد ناشناخته یا ضعیف، کاشف از وثاقت استاد در نگاه راوی است. در این نوشتار به بازخوانی این قاعده و ابهاماتی پیرامون آن پرداخته شده است. باور این پژوهش بر آن است که قاعده اکثار بر پایه تقریر مورد مطالعه، توان اثبات وثاقت راویان را ندارد. 🆔 @Rejal_science
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله❇️ 💠 گوشه ای از بهره بهشتیان 💠 🔰شیخ صدوق از امیر المومنین علیه السلام نقل می کند[ امالی شیخ صدوق ، ص٢٩١ ] که حضرت فرمود : ((ان فی الجنه لشجره یخرج من اعلاها الحلل ومن اسفلها خیل بلغ مسرجه ملجمه ذوات اجنحه لا تروث ولا تبول )) ؛در بهشت درختی است که شعور دارد ؛ برگش شعور دارد ؛ شاخه اش شعور دارد . طبق قواعد و قوانین آن عالم که با قواعد و قوانین این عالم فرق دارد ، خاک آن‌جا هم زنده است . از شاخه‌های بالای این درخت پارچه‌ها و حوله‌های بهشتی می‌روید ، از شاخه های پایین آن اسب‌های ابلغ با زین و لجام کامل و یا اسب بالدار می روید . این اسب‌ها ، اولیای خدا را بر پشت خویش سوار می‌کنند و به هرجا که بخواهند پرواز می دهند . این حرف‌ها و مسائل ، در این عالم به صورت اسطوره و داستان و خیال است ، اما در عالم آخرت قضیه فرق دارد و در حیطه ادراک بشر کنونی نیست . ⁉️کسانی که در درجات پایین‌تری در بهشت زندگی می کنند ، به خدای متعال عرض می کنند : (( یا ربنا ما بلغ بعبادک هذه الکرامه ؟ )) این بندگان تو به چه وسیله‌ای به این کرامت رسیده‌اند و از این نعمت‌های بزرگ برخوردار شده‌اند ؟! آن‌ها چه کار کرده‌اند ؟! ((فیقول الله جل جلاله : انهم کانوا یقومون اللیل و لا ینامون )) ؛ این‌ها کسانی هستند که شب‌ها بیدار می‌شدند ، به پای می‌خواستند و نمی‌خوابیدند . روزها روزه می‌گرفتند و غذا نمی‌خوردند . به میدان جنگ با دشمن می‌رفتند و نمی‌ترسیدند .(( و یتصدقون )) صدقه می‌دادند و بخل نمی‌ورزیدند . این‌ها چنین کارهایی کرده اند که امروز چنین بهره‌های نصیبشان شده است . شما هم که آن مقدار زحمت نکشیدید و مجاهده نکردید ، آن بهره‌ها را نیز ندارید . ✅ بهشت ، چیزی جز جزای عمل آدمی نیست . انسان هر عملی که کرده است ، بهره‌برداری می‌کند . نتیجه ی همان اعمالی را درو خواهد کرد که در این دنیا کاشته است ؛ اگر کاری نکرده است ، به نتیجه خاصی هم نمی‌رسد ! ✳️ آن‌ها شب را بیدار بودند ، شما خواب بودید ؛ آن‌ها روزهای ماه رجب را روزه گرفتند ،شما غذا خوردید ؛ آن‌ها به میدان جنگ رفتند و در برابر دشمنان خدا سینه سپر کردند ، شما در خانه خود به سر بردید ؛ آن‌ها از مال خود گذشتند، شما نگذشتید . پس آن‌ها بهره عمل خود را می‌برند و شما هم بهره عمل خود را می‌برید . ♻️ هر کس آن درود عاقبت کار که کشت 📚 حدیث اندرز ، ص ٢٧ و ٢٨ 1⃣2⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani