eitaa logo
احکام دین 📚
136.3هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اصلاح و آرایش بانوان در ایام عزاداری محرم و صفر ♻️ سوال: آیا اصلاح و آرایش سر و صورت بانوان در ایام عزاداری محرم و صفر اشکال دارد؟ ✍🏻 پاسخ: به خودی خود اشکال ندارد، ولی نباید به گونه ای باشد که عرفا بی حرمتی به ایام عزای اهل بیت (علیهم السلام) محسوب شود و به طور کلی زن باید زینت خود را از نگاه نامحرم بپوشاند. -------------- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
عزاداری و زیارت و وهن مذهب 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
. 📝 سوال: آیا برداشتن ناخن مصنوعی، موجب عسر وحرج است؟ 📖 پاسخ: 🔶⬅️ با پاسخها و مطالبی که قبلا ذکر شد، به این نتیجه رسیدیم که برداشتِ ناخن مصنوعی با هزینه ای بسیار کم انجام می‌شود و برداشت، زخمی ایجاد نمی‌کند و برای مکلفی که مقید به نماز و طهارت صحیح است، خودِ برداشت سخت می باشد. چون کسی که از ناخن مصنوعی استفاده کرده، با چسبی سخت چسبانده که محکم بماند و علاوه بر اينکه هزینه هم کرده، زیبا هم هست. 🔶⬅️ لذا طبيعتاً شخصي که ناخن مصنوعي را به انگشت خود چسبانده، دوست ندارد پس از چند ساعت و یا پس از چند روز ایامی که در نماز خواندن معذور است، آن را بردارد. ❓ولی باید دید آیا این «دوست نداشتن» از مصادیق عسر وحرج است؟ ✳️ اگر مکلفي که ناخن مصنوعي دارد را با قیرکار ونقاش برابر کنيم که جرم و مانع قیر و رنگ روی دست وپای آنها باقی مانده و برداشت آن مستلزم زخم شدن وجراحت گوشت وپوست می‌شود، جای مقایسه نیست. چون: ✅ اولا: این چسب ناخن با استون قوی ، قابل برداشت است. ✅ دوما: برداشت موجب زخم و جراحت و کندن ناخن اصلی نمی‌شود. بلکه در هنگام «چسباندن» است که ناخن را خراش و یا شیار می‌دهند: تا روکش ناخن مصنوعی خوب بچسبد ، واطراف ناخن هم به جهت یکسان سازی ویا داخل کردن ناخن، زخم می‌شود. اما در هنگام «برداشت»، چون جنس روکش پلاستیک هست با مواد محلل اسیدی داخل استون، کاملا از روی ناخن جمع می‌شود، فقط چون جلوی تنفس ناخن را گرفته بود، وقبلا در وقت چسباندن ، چه بسا زخمی را ایجاد کرده بود، در وقت برداشت، با هوا خوردن آن کمی موجب حساس شدن آن موضع نسبت به هوا می‌شود . ✅ سوما: قیرکار ونقاش ناخودآگاه برای کار ومعاششان ،جرم قیر، رنگ و....، روی پوست آنها قرار گرفته که می‌گوئیم اگر حرجی است، اشکال ندارد. اما در موضوع ناخن آگاهانه و از روی اختیار وبا قصد زینت، این مانع را بر روی ناخن طبیعی وسالم، ایجاد می‌کند. البته دراین صورت اگر بخاطر غیر طبیعی بودن و سالم نبودن ناخن، اضطرار باشد، برداشت هم به دستور پزشک می‌تواند پس از مدتی باشد تا صرفا موجب قارچ نشود وگوشت و پوست هوا بخورد ومجددا روکش شود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
نذر والدین برای ازدواج دختر برخلاف تصور رایج هر گاه پدر یا مادری نذر کند دختر خود را به سیّد شوهر دهد، نذر آن ها اعتباری ندارد و هنگامی که دختر به حد بلوغ رسید اختیار و انتخاب با خود اوست. توضیح المسائل مکارم م 2297 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🍃🍂🍃🍂🍃🍂 💴 احکام فروش اقساطی 💴 ❗️سوال: 📑 قرارداد فروش اقساطی که در بانکها می دهند به چه معناست و آیا این قرارداد از نظر شرعی مورد تایید است❓ ⚜️پاسخ: ✔️ بیشترین قراردادی که در بانکهای کشور پرداخت می شود قرارداد فروش اقساطی است. 💸 فروش اقساطی همان فروش نسیه است یعنی یک کالایی را نقد خریدن و بصورت نسیه و گرانتر فروختن. 💠 در این قرارداد، بانک به مشتری وکالت می‎دهد تا اموال مورد تقاضای خود را با تسهیلات داده شده ابتدا برای بانک خریداری نماید و بعد از طرف بانک به صورت نسیه‌ی اقساطی، به قیمت اعلام شده به خودش ‌بفروشد. 👥 به نظر همه مراجع در فروش اقساطی می توان بابت نسیه فروختن کالا 🎁،درصدی مشخص سود گرفت. 👌🏻 چند نکته شرعی در قرارداد فروش اقساطی: 1➖اگر نوع کالایی که در قرارداد نوشتید پشیمان شدید می توانید با رضایت بانک نوع کالا را عوض کنید . 2➖ اگر مشتری با پول بانک کالا نخرد و پول را بابت بدهی بپردازد یا اینکه آن را سپرده گذاری نماید سودی که بانک می گیرد چون بابت معامله نیست شرعا اشکال دارد و حرام است 📛 و چون تخلف از جانب مشتری است اگر بانک اطلاع نداشته باشد گناه آن بر گردن مشتری است. 3➖ کالاهایی که مشتری قبلا خریداری نموده و الان بابت آن بدهکار است را نمی توان تسهیلات فروش اقساطی پرداخت نمود.چون قرار است بانک کالای مورد نیاز شما را الان بخرد و به شما نسیه بفروشد در حالی که در این صورت بابت پرداخت بدهی شما سود می گیرد که حرام و رباست.⛔️ ------------- 💻 استفتاء از سایت مراجع عظام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
اجزای فراموش شده در نماز سه گونه اند 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
.... 🔍 احکام زنا زاده 🔎 😓 به بچه ‏اى که نتیجه آمیزش نامشروع (زنا) باشد، زنازاده یا ولدالزّنا گفته می شود. 1️⃣← نَسَب نسب تنها از راه آمیزش مشروع یا آمیزش به شبهه ثابت مى‏گردد. 💢 بنابر این، بچه‏ اى که از راه زنا به دنیا مى‏آید، شرعا فرزند زناکار به شمار نمى‏آید و به او منتسب نمى‏گردد. ⬅️ در نتیجه احکام مترتب بر نسب، از قبیل ارث بردن بر زنازاده بار نمى‏ شود؛ نه او از زنا کار و خویشان او ارث مى‏برد و نه زناکار و خویشان وى از او، 〽️ فقط در مورد ازدواج است که زنازاده و زنا کار نمى ‏توانند بایکدیگر ازدواج کنند ❌ ❕❕چنان که ازدواج خواهر و برادر متولد شده از زنا با یکدیگر صحیح و جایز نیست. ❌ 🚼🔪«« سقط جنین ولو از راه زنا باشد جایز نیست»» 2️⃣← طهارت و اسلام 👶🏻 همچنین کودکى که از راه زنا متولد شده، در صورتى که پدر و مادر وى هر دو مسلمان باشند یا یکى مسلمان و دیگرى کافر باشد، کودک محکوم به اسلام است و در نتیجه احکام اسلام همچون طهارت بر او بار مى ‏شود.✅ 3️⃣← عدم شایستگى تصدى برخى مناصب از دیدگاه شرع مقدس، زنازاده شایستگى تصدی برخى مناصب را ندارد، مانند مرجعیت تقلید، امامت جماعت و قضاوت ، زیرا از شرایط احراز آنها حلال زاده بودن است. 4️⃣← دیگر احکام زنازاده بنابر نظر مشهور، شهادت زنازاده مطلقا پذیرفته نیست. ☑️ مکروهات : ازدواج با زنازاده بنابر قول به اسلام او، و نیز گزینش وى براى دایگی فرزند، مکروه است؛ چنان که بر گزیدن زنِ داراى کودک شیرخوار 🍼 از راه زنا براى شیردادن به فرزندکراهت دارد. ---------------- 📓 منبع : فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۴، ص۲۹۸-۳۰۰. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر ♻️ سوال: انجام مراسم جشن عروسی یا تولد در ماه محرم وصفر چه حکمی دارد ؟ ✍🏻 پاسخ: برگزارى اين نوع مراسم، اگر توأم با معصيت و يا هتك حرمت حضرت سيدالشهدا (علیه السلام) نباشد، اشكال ندارد. اما براى مؤمنان سزاوار است كه حرمت اين ايام را پاس بدارند و از انجام دادن كارهاى شادى آفرين، اجتناب كنند. ❇️ نکته: متعارف میان مردم این است که مراسم جشن عقد و عروسى را در تمام محرّم و صفر به عنوان احترام ترک کنند. -------------- سایت آیت الله خامنه ای - احكام ازدواج،پرسمان 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✅ محدود کردن ارتباط به رابطه تلفنی از سوی پدر دختر پس از عقد⁉️ 🔹پاسخ: مقام معظم رهبری: در فرض سؤال عقد خوانده شده، صحیح است و حکم زن و شوهر را دارند. [1] آیت الله سیستانی: نمى تواند بعد از عقد شرط كند. [2] آیت الله شبیری زنجانی: اگر ظاهر عقد همین شرط بوده کلامش مسموع است و روابط صورت گفته تابع این بوده است که اجازه این کار را داشته اند یا خیر. [3] آیت الله فاضل: اگر پدر اجازه بدهد که بین دخترش و نامزد دخترش صیغه عقد جاری شود، بعد از جاری شدن عقد نمی‌تواند شرط بگذارد و رابطه بین دختر و پسر بعد از خوانده شدن عقد ازدواج، حلال می‌باشد. [4] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: s3lcIteeJJI. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 587332. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 39527. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503650. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📃 احکام ارث 📃 ‼️ آیا می دانستید ؟ 🔶 اگر پدر 👴🏼 بميرد چهار چيز مال پسر 👨🏻 بزرگ تر است یعنی همان اول و قبل از تقسیم ارث آن را باید به پسر بزرگ تر داد. ⬇️ ⬇️ 1- قرآن📖 2- انگشترى💍 3-شمشير ⚔️ 4-لباسى 👕👖 را كه پوشيده يا براى پوشيدن گرفته و دوخته است، اگرچه نپوشيده باشد، و اگر ميت از اين چهار چيز بيشتر از يكى دارد، مثلاً دو ✌🏻 قرآن يا دو انگشتر دارد، چنانچه مورد استعمال است، يا براى استعمال مهيّا شده، مال پسر بزرگتر است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 🍃🍂🌺🍃 🌺 3️⃣5️⃣6️⃣ بعضی از مردم، وقتی عروسی یا مراسم یا مهمونی دعوت هستن، دیگرانی رو هم که دعوت نیستن، با خودشون می‌برن. 📛 در حالی که این کار درستی نیست. ✍️ اگه فقط خانم و آقا رو دعوت کردن، حق ندارن بچه‌ها رو با خودشون ببرن؛ اگر فقط خانوادهٔ خودشون دعوت هستن، حق ندارن مهمون‌هاشون رو با خودشون ببرن و... ؛ مگر اینکه یقین داشته باشیم که میزبان راضیه. 🔸خب اون بندهٔ خدا برای تعداد مشخصی تدارک دیده، شما با خودت آدم اضافه می‌بری، غذا کم می‌آد و آبروی صاحب مراسم می‌ره. 🔺 استفتائات آیت‌الله مکارم شیرازی؛ مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🎥 ارث زن به شوهر می رسد یا به فرزندان؟ استاد ☞‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 چند ويژگى نمازهاى مستحبى‏ ۱. تمام نمازهاى مستحبى را مى ‏توان آهسته يا بلند خواند. ۲. نمازهاى مستحبى را نمى ‏توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عيد فطر و قربان. ۳. همه نمازهاى مستحبى را مى ‏توان ايستاده يا نشسته يا در حال حركت خواند. ۴. شك در تعداد ركعات، نماز را باطل نمى ‏كند. 5. هيچ يك از نمازهاى مستحبى اذان و اقامه ندارند. ۶. در نمازهاى مستحبى سوره واجب نيست. ۷. براى كم و زياد شدن، سجده سهو واجب نيست. ۸. نماز مستحبى را مى ‏توان با اختيار شكست. -------------- توضيح المسائل محشى، ج ۱، ص ۶۴۸. عروة الوثقى، ج ۱، ص ۶۰۱. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📚خمس درآمد پسر یا دختر ‼️ سؤال: پسر یا دختر مجردي که درآمدي مختصر داشته باشد، آیا نسبت به تکليف دارد؟ ✅ جواب: اگر جوان مجرد، ـ هر چند به مقدار كم ـ درآمد داشته باشد، واجب است كه در سررسید ، خود را محاسبه كند، تا اگر مقداری از درآمد تا باقى مانده باشد، خمس آن را بپردازد، زمان حصول اولين درآمد، است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
☑️سئوال هنگام تخلّى، باید چند مرتبه شسته شود؟ ✅پاسخ ✍آیات عظام امام، بهجت، سیستانى، فاضل و نورى: اگر بعد از برطرف شدن بول، یک بار شسته شود، کفایت مى کند (خواه با آب شیلنگ باشد یا آب قلیل ).1 ✍آیات عظام تبریزى، خامنه اى و صافى: اگر شستن با شیلنگ متصل به آب لوله کشى شهر باشد، (بعد از برطرف شدن بول ) ؛ یک مرتبه شسته شود، کفایت مى کند ؛ ولى اگر با آب قلیل باشد، بنابر احتیاط واجب، باید دو مرتبه شسته شود.2 ✍آیه اللّه  مکارم: اگر شستن با شیلنگ، متصل به آب لوله کشى شهر باشد، (بعد از برطرف شدن بول ) یک مرتبه شسته شود، کفایت مى کند ؛ ولى اگر با آب قلیل باشد، باید دو مرتبه شسته شود.3 ------------------------- 1. توضیح المسائل مراجع، م 66. 2. توضیح المسائل مراجع، م 66 و خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 98. 3. توضیح المسائل مراجع، م 66. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📡 🔍 🔍 _______ ❓سؤال: آیا خانم ها باید نگاهشان را از نامحرم کنترل کنند؟🧐 ✅ پاسخ:👇👇 خانم ها باید نگاه خود را مراقبت کنند و بطور کلی نگاه خانم ها به سر و صورت و گردن و دست مرد تاجایی که معمولا نمی پوشانند بدون قصد لذت و ترس به گناه افتادن اشکالی ندارد❌ اما نگاه به جاهایی از بدن آقایان که معمولا پوشانده می شود، حتی بدون قصد لذت و فساد هم حرام است👌. ( مثلا نگاه به مردی که شلوارک می پوشد). _________ ◀️ سایت آیت الله خامنه / فقه و احکام شرعی leader.ir☞‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🧕💄آرایش مختصر با حفظ حجاب👆 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
خوردن چشم گوسفند برخی از مردم بر این باورند که خوردن چشم گوسفند و حیوانات حلال گوشت دیگر، حرام است. در حالی که آنچه حرام است حدقه است نه خود چشم. در مقابل همه مراجع تقلید بیضه گوسفند را حرام می دانند، اما برخی از مردم آن را می خورند و می گویند مکروه است! توضیح المسائل امام خمینی (ره) م 262 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
ـ🍃🍀🍃🍀 ـ🍀🍃🍀 ﷽ ـ🍃🍀 ـ🍀 ❓مسئله 500: اگه شوهرم اصرار زيادی داشته باشه که من فيلم مبتذل و سکسی باهاش نگاه كنم، تكليفم چيه؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، صافی، فاضل، نوری، مکارم و وحید: 📝 اطاعت از شوهر دراين‌زمينه‌ها واجب نيست و نگاه به اين‌جور فيلم‏‌ها كه معمولاً با تحریک شهوت همراهه، جايز نيست(1). 📚 آيت‌اللّه سيستانى: اطاعت از شوهر در‌اين‌زمينه‌ها واجب نيست و نگاه به اين نوع فيلم‏‌ها، اگه به قصد لذت و شهوت باشه، حرومه؛ بدون قصد لذت و شهوت هم، بنابر احتياط واجب، حرومه و جايز نيست(2). 📚 آيت‌اللّه تبريزى: اطاعت از شوهر دراين‌زمينه‌ها واجب نيست و نگاه به اين نوع فيلم‏‌ها كه باعث تحريک شهوت بر حروم يا ترويج فساد در جامعه می‌شه، جايز نيست و حرومه(3). ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. 🔺(1) آيت‌اللّه خامنه‌اى، اجوبة‌الاستفتائات، س‏1187؛ آيت‌اللّه صافى، جامع‏‌الاحكام، ج‏2، ص‏1717 و 1605؛ آيت‌اللّه فاضل، جامع‌المسائل، ج‏1، س‏1729 و 1731؛ آيت‌اللّه مكارم، استفتائات، ج‏1، س‏778 و 782؛ دفتر آيات عظام نورى، امام خمينى، وحيد و بهجت. 🔺(2) آيت‌اللّه سيستانى، sistani.org(فيلم)، س‏4. 🔺(3) آيت‌اللّه تبريزى، استفتائات، س‏1603 و 1605؛ آیت‌الله تبریزی، صراط‌النجاة، ج‏5، س‏1129. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
☑️سئوال هنگام تخلّى، باید چند مرتبه شسته شود؟ ✅پاسخ ✍آیات عظام امام، بهجت، سیستانى، فاضل و نورى: اگر بعد از برطرف شدن بول، یک بار شسته شود، کفایت مى کند (خواه با آب شیلنگ باشد یا آب قلیل ).1 ✍آیات عظام تبریزى، خامنه اى و صافى: اگر شستن با شیلنگ متصل به آب لوله کشى شهر باشد، (بعد از برطرف شدن بول ) ؛ یک مرتبه شسته شود، کفایت مى کند ؛ ولى اگر با آب قلیل باشد، بنابر احتیاط واجب، باید دو مرتبه شسته شود.2 ✍آیه اللّه  مکارم: اگر شستن با شیلنگ، متصل به آب لوله کشى شهر باشد، (بعد از برطرف شدن بول ) یک مرتبه شسته شود، کفایت مى کند ؛ ولى اگر با آب قلیل باشد، باید دو مرتبه شسته شود.3 ------------------------- 1. توضیح المسائل مراجع، م 66. 2. توضیح المسائل مراجع، م 66 و خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 98. 3. توضیح المسائل مراجع، م 66. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💰 احکام قرض و بدهی 💰 🔱 سوال : 🔹اگر کسی مقدار بدهی اش را می داند ولی طلبکار فراموش کرده آیا می شود به مبلغ کمتر با او مصالحه کرد درحالیکه طلبکار نیز راضی است؟ مثلا من می دانم به شخصی یک میلیون بدهی دارم ولی او نمی داند یا فراموش کرده؛ به او میگویم بیا به 800 هزار تومان صلح کنیم آیا این مصالحه صحیح است؟ 🔴 پاسخ : ✍🏻 آیت الله خامنه ای: اگر در مصالحه بدهکار مقدار بدهی را بداند، ولی از آنجا که طلبکار جاهل به آن است به مقدار کمتر از حقی که به او تعلق دارد صلح نماید، مقدار زائد برای بدهکار حلال نیست، مگر آنکه به طلبکار اعلام، و او را راضی نماید. همچنین است موردی¬ که بدهکار اجمالاً بداند که طلب مزبور، بیش از مال مصالحه شده است. ✍🏻 آیت الله سیستانی : اگر انسان مقدار بدهی خود را بداند و طلبکار او نداند، چنانچه طلبکار طلب خود را به کمتر از مقداری که هست صلح کند، مثلاً پنجاه تومان طلبکار باشد و طلب خود را به ده تومان صلح نماید، زیادی برای بدهکار حلال نیست، مگر آنکه مقدار بدهی خود را به او بگوید و او را راضی کند، یا طوری باشد که اگر مقدار طلب خود را میدانست، باز هم به آن مقدار صلح میکرد. ✍🏻 آیت اله مکارم :اگر انسان با اين كه مقدار بدهى خود را مى داند اظهار بى اطّلاعى كند و طلبكار او نداند و طلب خود را به كمتر از مقدارى كه هست صلح كند صحيح نيست و بدهكار نسبت به مقدار اضافى مديون است، مگر اين كه چنان باشد كه اگر مقدار طلب خود را هم مى دانست باز به اين صلح راضى بود. ------------- 📝 منابع :رساله آموزشی رهبری بخش صلح-مساله8 رساله آیت اله مکارم مسأله 1844- رساله ایت اله سیستانی مسأله ۲۱۷۵ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 مسح مجدد سر یا پا ♻️ سوال: هنگام مسح سر یا پا، اگر اطمینان حاصل نکنیم که عمل مسح به خصوص مسح سر به صورت درست و کامل انجام شده است و مجدد مسح بکشیم وضو صحیح است؟ ✍🏻 پاسخ: اگر شک از روی وسواس نباشد مسح را دوباره بکشید، ولی باید توجه داشته باشید که محل مسح باید خشک باشد. سایت آیت الله خامنه ای 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
نقص مبیع در فروش اینترنتی 💠 سؤال: در کالاهای دست ساز، خریدار فقط عکس را می بیند و سفارش می دهد، آیا در صورت وجود اشکالات جزئی در کالا، معامله و درآمد حاصل از آن حلال است؟ ✅ جواب: چنانچه عرفاً معیوب محسوب نشود و مصداق * در نباشد، اشکال ندارد. *غش یعنی ديگران، از راه بهتر يا بيشتر وانمود كردن كالا. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👋🏻 💴 👋🏻 💶 👋🏻 🔺 معنای دستگردان در پرداخت خمس 🔺 🔵 دست‌ گردان این است که حاکم شرع‌ (مجتهد جامع شرایط) یا وکیل او ، وجوه شرعى، از قبیل زکات و خمس را از مالک بگیرد و آن را دوباره به وى برگرداند. 🔹اگر شخص مقدارى زیاد از وجوه شرعى بدهکار باشد، ولى در شرایط فعلى نتواند آن را پرداخت کند ، در صورتى که قصد توبه دارد، بنابر قول برخى حاکم شرع، مى‌تواند با دست گردان کردن، فعلا بدهی شرعی را از گردن او بردارد و او بعد از تمکن پیدا کردن آن را بپردازد. ✌🏻دست گردان خمس دو گونه متصوّر است: ۱) آنکه شخص تمامى مبلغ خمس را به حاکم شرع بپردازد و سپس آن را به قرض بگیرد. ۲) آنکه مقدارى از خمس را که نزدش ‌موجود است به حاکم بپردازد وحاکم پس از قبول ، آن را به وى قرض دهد، و سپس شخص براى بار دوم همان مبلغ را به حاکم بپردازد و حاکم دوباره آن را به وى برگرداند و همین طور تا پرداخت همه‌ی مبلغ بدهکارى. 👈🏼 در این صورت نیز تمامى مبلغ خمس، به عنوان قرض به ذمه‌ی شخص، منتقل مى‌شود و او بدهکار خمس به حاکم مى‌گردد. 👌🏻 فایده‌ی دست گردان کردن این است که خمس به گردن شخص، منتقل مى‌شود و در نتیجه مى‌ تواند در اموالى که خمس به آنها تعلّق گرفته تصرف کند و اگر با آنها تجارت کند، سود حاصل، از آنِ او خواهد بود، در حالى که بدون دست گردان، تصرف در آن اموال ، حرام و در صورت تجارت، تنها مالک بخشى از سود خواهد شد نه همه‌ی آن. --------------- 📚 منبع: رساله 12 مرجع مساله 1852 👇 https://eitaa.com/ahkam_din