eitaa logo
احکام دین 📚
136.4هزار دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
.... 🔍 احکام زنا زاده 🔎 😓 به بچه ‏اى که نتیجه آمیزش نامشروع (زنا) باشد، زنازاده یا ولدالزّنا گفته می شود. 1️⃣← نَسَب نسب تنها از راه آمیزش مشروع یا آمیزش به شبهه ثابت مى‏گردد. 💢 بنابر این، بچه‏ اى که از راه زنا به دنیا مى‏آید، شرعا فرزند زناکار به شمار نمى‏آید و به او منتسب نمى‏گردد. ⬅️ در نتیجه احکام مترتب بر نسب، از قبیل ارث بردن بر زنازاده بار نمى‏ شود؛ نه او از زنا کار و خویشان او ارث مى‏برد و نه زناکار و خویشان وى از او، 〽️ فقط در مورد ازدواج است که زنازاده و زنا کار نمى ‏توانند بایکدیگر ازدواج کنند ❌ ❕❕چنان که ازدواج خواهر و برادر متولد شده از زنا با یکدیگر صحیح و جایز نیست. ❌ 🚼🔪«« سقط جنین ولو از راه زنا باشد جایز نیست»» 2️⃣← طهارت و اسلام 👶🏻 همچنین کودکى که از راه زنا متولد شده، در صورتى که پدر و مادر وى هر دو مسلمان باشند یا یکى مسلمان و دیگرى کافر باشد، کودک محکوم به اسلام است و در نتیجه احکام اسلام همچون طهارت بر او بار مى ‏شود.✅ 3️⃣← عدم شایستگى تصدى برخى مناصب از دیدگاه شرع مقدس، زنازاده شایستگى تصدی برخى مناصب را ندارد، مانند مرجعیت تقلید، امامت جماعت و قضاوت ، زیرا از شرایط احراز آنها حلال زاده بودن است. 4️⃣← دیگر احکام زنازاده بنابر نظر مشهور، شهادت زنازاده مطلقا پذیرفته نیست. ☑️ مکروهات : ازدواج با زنازاده بنابر قول به اسلام او، و نیز گزینش وى براى دایگی فرزند، مکروه است؛ چنان که بر گزیدن زنِ داراى کودک شیرخوار 🍼 از راه زنا براى شیردادن به فرزندکراهت دارد. ---------------- 📓 منبع : فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۴، ص۲۹۸-۳۰۰. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر ♻️ سوال: انجام مراسم جشن عروسی یا تولد در ماه محرم وصفر چه حکمی دارد ؟ ✍🏻 پاسخ: برگزارى اين نوع مراسم، اگر توأم با معصيت و يا هتك حرمت حضرت سيدالشهدا (علیه السلام) نباشد، اشكال ندارد. اما براى مؤمنان سزاوار است كه حرمت اين ايام را پاس بدارند و از انجام دادن كارهاى شادى آفرين، اجتناب كنند. ❇️ نکته: متعارف میان مردم این است که مراسم جشن عقد و عروسى را در تمام محرّم و صفر به عنوان احترام ترک کنند. -------------- سایت آیت الله خامنه ای - احكام ازدواج،پرسمان 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✅ محدود کردن ارتباط به رابطه تلفنی از سوی پدر دختر پس از عقد⁉️ 🔹پاسخ: مقام معظم رهبری: در فرض سؤال عقد خوانده شده، صحیح است و حکم زن و شوهر را دارند. [1] آیت الله سیستانی: نمى تواند بعد از عقد شرط كند. [2] آیت الله شبیری زنجانی: اگر ظاهر عقد همین شرط بوده کلامش مسموع است و روابط صورت گفته تابع این بوده است که اجازه این کار را داشته اند یا خیر. [3] آیت الله فاضل: اگر پدر اجازه بدهد که بین دخترش و نامزد دخترش صیغه عقد جاری شود، بعد از جاری شدن عقد نمی‌تواند شرط بگذارد و رابطه بین دختر و پسر بعد از خوانده شدن عقد ازدواج، حلال می‌باشد. [4] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: s3lcIteeJJI. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 587332. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 39527. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503650. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📃 احکام ارث 📃 ‼️ آیا می دانستید ؟ 🔶 اگر پدر 👴🏼 بميرد چهار چيز مال پسر 👨🏻 بزرگ تر است یعنی همان اول و قبل از تقسیم ارث آن را باید به پسر بزرگ تر داد. ⬇️ ⬇️ 1- قرآن📖 2- انگشترى💍 3-شمشير ⚔️ 4-لباسى 👕👖 را كه پوشيده يا براى پوشيدن گرفته و دوخته است، اگرچه نپوشيده باشد، و اگر ميت از اين چهار چيز بيشتر از يكى دارد، مثلاً دو ✌🏻 قرآن يا دو انگشتر دارد، چنانچه مورد استعمال است، يا براى استعمال مهيّا شده، مال پسر بزرگتر است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 🍃🍂🌺🍃 🌺 3️⃣5️⃣6️⃣ بعضی از مردم، وقتی عروسی یا مراسم یا مهمونی دعوت هستن، دیگرانی رو هم که دعوت نیستن، با خودشون می‌برن. 📛 در حالی که این کار درستی نیست. ✍️ اگه فقط خانم و آقا رو دعوت کردن، حق ندارن بچه‌ها رو با خودشون ببرن؛ اگر فقط خانوادهٔ خودشون دعوت هستن، حق ندارن مهمون‌هاشون رو با خودشون ببرن و... ؛ مگر اینکه یقین داشته باشیم که میزبان راضیه. 🔸خب اون بندهٔ خدا برای تعداد مشخصی تدارک دیده، شما با خودت آدم اضافه می‌بری، غذا کم می‌آد و آبروی صاحب مراسم می‌ره. 🔺 استفتائات آیت‌الله مکارم شیرازی؛ مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🎥 ارث زن به شوهر می رسد یا به فرزندان؟ استاد ☞‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 چند ويژگى نمازهاى مستحبى‏ ۱. تمام نمازهاى مستحبى را مى ‏توان آهسته يا بلند خواند. ۲. نمازهاى مستحبى را نمى ‏توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عيد فطر و قربان. ۳. همه نمازهاى مستحبى را مى ‏توان ايستاده يا نشسته يا در حال حركت خواند. ۴. شك در تعداد ركعات، نماز را باطل نمى ‏كند. 5. هيچ يك از نمازهاى مستحبى اذان و اقامه ندارند. ۶. در نمازهاى مستحبى سوره واجب نيست. ۷. براى كم و زياد شدن، سجده سهو واجب نيست. ۸. نماز مستحبى را مى ‏توان با اختيار شكست. -------------- توضيح المسائل محشى، ج ۱، ص ۶۴۸. عروة الوثقى، ج ۱، ص ۶۰۱. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📚خمس درآمد پسر یا دختر ‼️ سؤال: پسر یا دختر مجردي که درآمدي مختصر داشته باشد، آیا نسبت به تکليف دارد؟ ✅ جواب: اگر جوان مجرد، ـ هر چند به مقدار كم ـ درآمد داشته باشد، واجب است كه در سررسید ، خود را محاسبه كند، تا اگر مقداری از درآمد تا باقى مانده باشد، خمس آن را بپردازد، زمان حصول اولين درآمد، است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
☑️سئوال هنگام تخلّى، باید چند مرتبه شسته شود؟ ✅پاسخ ✍آیات عظام امام، بهجت، سیستانى، فاضل و نورى: اگر بعد از برطرف شدن بول، یک بار شسته شود، کفایت مى کند (خواه با آب شیلنگ باشد یا آب قلیل ).1 ✍آیات عظام تبریزى، خامنه اى و صافى: اگر شستن با شیلنگ متصل به آب لوله کشى شهر باشد، (بعد از برطرف شدن بول ) ؛ یک مرتبه شسته شود، کفایت مى کند ؛ ولى اگر با آب قلیل باشد، بنابر احتیاط واجب، باید دو مرتبه شسته شود.2 ✍آیه اللّه  مکارم: اگر شستن با شیلنگ، متصل به آب لوله کشى شهر باشد، (بعد از برطرف شدن بول ) یک مرتبه شسته شود، کفایت مى کند ؛ ولى اگر با آب قلیل باشد، باید دو مرتبه شسته شود.3 ------------------------- 1. توضیح المسائل مراجع، م 66. 2. توضیح المسائل مراجع، م 66 و خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 98. 3. توضیح المسائل مراجع، م 66. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📡 🔍 🔍 _______ ❓سؤال: آیا خانم ها باید نگاهشان را از نامحرم کنترل کنند؟🧐 ✅ پاسخ:👇👇 خانم ها باید نگاه خود را مراقبت کنند و بطور کلی نگاه خانم ها به سر و صورت و گردن و دست مرد تاجایی که معمولا نمی پوشانند بدون قصد لذت و ترس به گناه افتادن اشکالی ندارد❌ اما نگاه به جاهایی از بدن آقایان که معمولا پوشانده می شود، حتی بدون قصد لذت و فساد هم حرام است👌. ( مثلا نگاه به مردی که شلوارک می پوشد). _________ ◀️ سایت آیت الله خامنه / فقه و احکام شرعی leader.ir☞‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🧕💄آرایش مختصر با حفظ حجاب👆 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
خوردن چشم گوسفند برخی از مردم بر این باورند که خوردن چشم گوسفند و حیوانات حلال گوشت دیگر، حرام است. در حالی که آنچه حرام است حدقه است نه خود چشم. در مقابل همه مراجع تقلید بیضه گوسفند را حرام می دانند، اما برخی از مردم آن را می خورند و می گویند مکروه است! توضیح المسائل امام خمینی (ره) م 262 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
ـ🍃🍀🍃🍀 ـ🍀🍃🍀 ﷽ ـ🍃🍀 ـ🍀 ❓مسئله 500: اگه شوهرم اصرار زيادی داشته باشه که من فيلم مبتذل و سکسی باهاش نگاه كنم، تكليفم چيه؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، صافی، فاضل، نوری، مکارم و وحید: 📝 اطاعت از شوهر دراين‌زمينه‌ها واجب نيست و نگاه به اين‌جور فيلم‏‌ها كه معمولاً با تحریک شهوت همراهه، جايز نيست(1). 📚 آيت‌اللّه سيستانى: اطاعت از شوهر در‌اين‌زمينه‌ها واجب نيست و نگاه به اين نوع فيلم‏‌ها، اگه به قصد لذت و شهوت باشه، حرومه؛ بدون قصد لذت و شهوت هم، بنابر احتياط واجب، حرومه و جايز نيست(2). 📚 آيت‌اللّه تبريزى: اطاعت از شوهر دراين‌زمينه‌ها واجب نيست و نگاه به اين نوع فيلم‏‌ها كه باعث تحريک شهوت بر حروم يا ترويج فساد در جامعه می‌شه، جايز نيست و حرومه(3). ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. 🔺(1) آيت‌اللّه خامنه‌اى، اجوبة‌الاستفتائات، س‏1187؛ آيت‌اللّه صافى، جامع‏‌الاحكام، ج‏2، ص‏1717 و 1605؛ آيت‌اللّه فاضل، جامع‌المسائل، ج‏1، س‏1729 و 1731؛ آيت‌اللّه مكارم، استفتائات، ج‏1، س‏778 و 782؛ دفتر آيات عظام نورى، امام خمينى، وحيد و بهجت. 🔺(2) آيت‌اللّه سيستانى، sistani.org(فيلم)، س‏4. 🔺(3) آيت‌اللّه تبريزى، استفتائات، س‏1603 و 1605؛ آیت‌الله تبریزی، صراط‌النجاة، ج‏5، س‏1129. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
☑️سئوال هنگام تخلّى، باید چند مرتبه شسته شود؟ ✅پاسخ ✍آیات عظام امام، بهجت، سیستانى، فاضل و نورى: اگر بعد از برطرف شدن بول، یک بار شسته شود، کفایت مى کند (خواه با آب شیلنگ باشد یا آب قلیل ).1 ✍آیات عظام تبریزى، خامنه اى و صافى: اگر شستن با شیلنگ متصل به آب لوله کشى شهر باشد، (بعد از برطرف شدن بول ) ؛ یک مرتبه شسته شود، کفایت مى کند ؛ ولى اگر با آب قلیل باشد، بنابر احتیاط واجب، باید دو مرتبه شسته شود.2 ✍آیه اللّه  مکارم: اگر شستن با شیلنگ، متصل به آب لوله کشى شهر باشد، (بعد از برطرف شدن بول ) یک مرتبه شسته شود، کفایت مى کند ؛ ولى اگر با آب قلیل باشد، باید دو مرتبه شسته شود.3 ------------------------- 1. توضیح المسائل مراجع، م 66. 2. توضیح المسائل مراجع، م 66 و خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 98. 3. توضیح المسائل مراجع، م 66. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💰 احکام قرض و بدهی 💰 🔱 سوال : 🔹اگر کسی مقدار بدهی اش را می داند ولی طلبکار فراموش کرده آیا می شود به مبلغ کمتر با او مصالحه کرد درحالیکه طلبکار نیز راضی است؟ مثلا من می دانم به شخصی یک میلیون بدهی دارم ولی او نمی داند یا فراموش کرده؛ به او میگویم بیا به 800 هزار تومان صلح کنیم آیا این مصالحه صحیح است؟ 🔴 پاسخ : ✍🏻 آیت الله خامنه ای: اگر در مصالحه بدهکار مقدار بدهی را بداند، ولی از آنجا که طلبکار جاهل به آن است به مقدار کمتر از حقی که به او تعلق دارد صلح نماید، مقدار زائد برای بدهکار حلال نیست، مگر آنکه به طلبکار اعلام، و او را راضی نماید. همچنین است موردی¬ که بدهکار اجمالاً بداند که طلب مزبور، بیش از مال مصالحه شده است. ✍🏻 آیت الله سیستانی : اگر انسان مقدار بدهی خود را بداند و طلبکار او نداند، چنانچه طلبکار طلب خود را به کمتر از مقداری که هست صلح کند، مثلاً پنجاه تومان طلبکار باشد و طلب خود را به ده تومان صلح نماید، زیادی برای بدهکار حلال نیست، مگر آنکه مقدار بدهی خود را به او بگوید و او را راضی کند، یا طوری باشد که اگر مقدار طلب خود را میدانست، باز هم به آن مقدار صلح میکرد. ✍🏻 آیت اله مکارم :اگر انسان با اين كه مقدار بدهى خود را مى داند اظهار بى اطّلاعى كند و طلبكار او نداند و طلب خود را به كمتر از مقدارى كه هست صلح كند صحيح نيست و بدهكار نسبت به مقدار اضافى مديون است، مگر اين كه چنان باشد كه اگر مقدار طلب خود را هم مى دانست باز به اين صلح راضى بود. ------------- 📝 منابع :رساله آموزشی رهبری بخش صلح-مساله8 رساله آیت اله مکارم مسأله 1844- رساله ایت اله سیستانی مسأله ۲۱۷۵ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 مسح مجدد سر یا پا ♻️ سوال: هنگام مسح سر یا پا، اگر اطمینان حاصل نکنیم که عمل مسح به خصوص مسح سر به صورت درست و کامل انجام شده است و مجدد مسح بکشیم وضو صحیح است؟ ✍🏻 پاسخ: اگر شک از روی وسواس نباشد مسح را دوباره بکشید، ولی باید توجه داشته باشید که محل مسح باید خشک باشد. سایت آیت الله خامنه ای 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
نقص مبیع در فروش اینترنتی 💠 سؤال: در کالاهای دست ساز، خریدار فقط عکس را می بیند و سفارش می دهد، آیا در صورت وجود اشکالات جزئی در کالا، معامله و درآمد حاصل از آن حلال است؟ ✅ جواب: چنانچه عرفاً معیوب محسوب نشود و مصداق * در نباشد، اشکال ندارد. *غش یعنی ديگران، از راه بهتر يا بيشتر وانمود كردن كالا. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👋🏻 💴 👋🏻 💶 👋🏻 🔺 معنای دستگردان در پرداخت خمس 🔺 🔵 دست‌ گردان این است که حاکم شرع‌ (مجتهد جامع شرایط) یا وکیل او ، وجوه شرعى، از قبیل زکات و خمس را از مالک بگیرد و آن را دوباره به وى برگرداند. 🔹اگر شخص مقدارى زیاد از وجوه شرعى بدهکار باشد، ولى در شرایط فعلى نتواند آن را پرداخت کند ، در صورتى که قصد توبه دارد، بنابر قول برخى حاکم شرع، مى‌تواند با دست گردان کردن، فعلا بدهی شرعی را از گردن او بردارد و او بعد از تمکن پیدا کردن آن را بپردازد. ✌🏻دست گردان خمس دو گونه متصوّر است: ۱) آنکه شخص تمامى مبلغ خمس را به حاکم شرع بپردازد و سپس آن را به قرض بگیرد. ۲) آنکه مقدارى از خمس را که نزدش ‌موجود است به حاکم بپردازد وحاکم پس از قبول ، آن را به وى قرض دهد، و سپس شخص براى بار دوم همان مبلغ را به حاکم بپردازد و حاکم دوباره آن را به وى برگرداند و همین طور تا پرداخت همه‌ی مبلغ بدهکارى. 👈🏼 در این صورت نیز تمامى مبلغ خمس، به عنوان قرض به ذمه‌ی شخص، منتقل مى‌شود و او بدهکار خمس به حاکم مى‌گردد. 👌🏻 فایده‌ی دست گردان کردن این است که خمس به گردن شخص، منتقل مى‌شود و در نتیجه مى‌ تواند در اموالى که خمس به آنها تعلّق گرفته تصرف کند و اگر با آنها تجارت کند، سود حاصل، از آنِ او خواهد بود، در حالى که بدون دست گردان، تصرف در آن اموال ، حرام و در صورت تجارت، تنها مالک بخشى از سود خواهد شد نه همه‌ی آن. --------------- 📚 منبع: رساله 12 مرجع مساله 1852 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 نماز افراد مسن و فراموشکار و کم حافظه ♻️ سوال: مادر بزرگی دارم که سن زیادی دارد و کم حافظه و فراموشکار است: سوال اول: با توجه به اینکه از نوار بهداشتی ‌استفاده میکند باید برای نماز عوض کند؟ سوال دوم : اگر برای نماز باید عوض کند در صورتی که فراموش کند حکمش چیست؟ سوال سوم : اگر وسط نماز مثلا قسمتی از سوره حمد را فراموش کرد تکلیف چیست؟ سوال چهارم : اگر وسط روز شک کند نماز ظهر خوانده یا نه تکلیف چیست با توجه به اینکه فراموشکار است؟ ✍🏻 پاسخ: آيت الله خامنه ای: ج1) اگر مشقت ندارد، تعویض و تطهیر بدن لازم است و در فرض عدم امکان تطهير و يا مشقت شديد داشتن، نماز با همان حال صحيح است. ج2) اگر یقین به نجس شدن داشته وفراموش نموده نماز باطل است. ج3) در فرض مذکور می تواند با همراه داشتن قرآن، نماز خود را از روی قرآن بخواند. ج4) باید نمازش را مجدداً بخواند. [1] -------------- سایت آیت الله خامنه ای 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فاصله افتادن بین نماز واجب و نماز احتیاط 💠 سؤال: اگر به عهده نمازگزار باشد و بین نماز واجب و نماز احتیاط فاصله بیفتد، آیا باید نماز اعاده شود؟ ✅ جواب: اگر کسی که وظیفه او خواندن نماز احتیاط است، آن را پیش از خارج شدن از به جا نیاورد، بنابر احتیاط واجب باید ابتدا احتیاط را بخواند و سپس نماز را نیز اعاده کند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔰اگر مالی مخلوط به حرام باشد تکلیف چیست؟: مالی که مخلوط به حرام می شود، چهار قسم می باشد: 👈🏽الف: مقدار مال و صاحب مال معلوم است مثلا می داند یک میلیون تومان به صورت حرام با مال خودش مخلوط شده و صاحب آن مال حرام را هم می شناسد، در این صورت واجب است حق صاحب حق را از مال خودش بدهد. 👈🏽ب: مقدار مال معلوم باشد ولی صاحب حق معلوم نباشد، در این صورت مال حرام را با اجازه حاکم شرع از طرف صاحب حق به فقیر مستحق صدقه بدهد. 👈🏽ج: مقدار مال حرام مجهول باشد ولی صاحب مال معلوم باشد، در این صورت باید با صاحب مال مصالحه کند و رضایت او را بگیرد و یا حلالیت بگیرد. 👈🏽د: قسم چهارم آن است که هم مقدار مال حرام مخلوط به حلال معلوم نباشد و هم صاحب مال معلم نباشد، به عبارت دیگر، مال حلال با مال حرام به طوري مخلوط شود كه انسان نتواند آنها را از يكديگر تشخيص دهد و صاحب مال حرام و مقدار آن، هيچ كدام معلوم نباشد دراین قسم تکلیف آن است که یک پنجم مال را به مجتهد یا نماینده او بدهد و استفاده از چهار پنجم باقی مانده حلال می شود. استفتا از سایت مراجع عظام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 خواندن در جایی که و مانند آن می کنند)🎻 مسأله ۸۹۰ نماز خواندن در جایی که تار و مانند آن استعمال می کنند باطل نیست❌ (۱) ولی گوش دادن به آنها است.👌 این مسأله، در رساله آیات عظام: اراکی، فاضل و بهجت نیست🖐 (۱) (گلپایگانی، صافی:) باطل است. [پایان مسأله] (خوئی، تبریزی:) مسأله نماز خواندن در جایی که تار می زنند، یا مانند آن را استعمال می کنند باطل نیست،❌ اگر چه گوش دادن و استعمال آن معصیت است.👌 (سیستانی:) نماز خواندن در جایی که غنا می خوانند یا موسیقی حرام می نوازند.. (مکارم:) مسأله نماز خواندن در محلّی که مجلس گناه است مثلًا در آنجا شراب می نوشند، قمار می زنند، غیبت می کنند اشکال دارد.✅ (زنجانی:) مسأله ماندن در مجالس لهو و لعب که در آن آوازه خوانی می کنند یا تار و مانند آن استعمال می کنند، حرام و نماز خواندن در آنجا بنا بر احتیاط واجب باطل است.👌 پی نوشت 🔻 توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و محشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔺نذر چهل روز نماز برای خانم ها 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⚫️اگر بعضی از واجبات به سبب شرکت شخص در مجالس عزاداری از او فوت شود (مثلاً نماز صبح قضا شود)، وظیفه او نسبت به شرکت و یا عدم شرکت در اینگونه مجالس چیست؟ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din