eitaa logo
احکام شیرین
13.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
316 ویدیو
5 فایل
شماره تماس حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عزیزی شاهرودی برای پاسخ به سؤالات شرعی 09102043478
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ حکم غسل و وضوی کسانی که ناخن کاشته اند ✳️ سوال : کسانی که اقدام به ناخن میکنند چه برای ضرورت ( مثلا ناخنهای او براثر مریضی افتاده ) و چه برای زیبائی وظیفه آنها هنگام غسل و وضو چیست ؟ ✳️ ی : در مرحله اول که میخواهد ناخن بکارد اگر در وقت نماز است و نیاز به غسل یا وضو دارد ابتدا وضو وغسل کند سپس کاشت ناخن را انجام دهد. 🔻و برای دفعات بعدی که می خواهد غسل کند یا وضو بگیرد در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد به صورت جبیره انجام دهد یعنی با دست مرطوب روی مانع را مسح کند 🔻واما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و جبیره باطل خواهد بود ✳️ : ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است جز در موارد ضرورت جایز نیست که در این صورت به نحو جبیره وضو و غسل کند. 🔹منابع :👇👇 مکارم :https://b2n.ir/90907 رهبری : https://b2n.ir/19853 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم غسل و وضو با کاشته ✳️ سوال : کسانی که اقدام به کاشت ناخن میکنند چه برای ضرورت ( مثلا ناخنهای او براثر مریضی افتاده ) و چه برای زیبائی وظیفه آنها هنگام غسل و وضو چیست ؟ ✳️ : غسل و وضو با چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود. ✳️ : شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد. 🔻در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ 🔻 ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در و غسل عمل به جبیره کند. ✳️ گلپایگانی : ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، _مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند. 🔹منابع : 👇👇 صافی : https://b2n.ir/40913 سیستانی : https://b2n.ir/82700 بهجت : https://b2n.ir/57270 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ احکام ✳️ سوال ۱ - شخصی از درآمد سالانه که متعلق خمس بوده خود به همسرش را پرداخته آیا امسال هم میتواند آن را قبل از پرداخت خمس کسر کند؟ ✳️ سوال ۲ - ازدواج گرفتم ولی ازدواجم سر نگرفت با این وام اگر سکه و بخرم و یکسال بگذرد به آن خمس تعلق می گیرد؟ ✳️ سوال ۳ - شخصی به نیازمند است و توان این که یکدفعه خانه بخرد را ندارد و کم کم پول انداز میکند تا طی چند سال پس انداز کردن بتواند خانه بخرد آیا خمس این پس انداز که در چند سال صورت گرفته را باید بپردازد؟ ✳️ سوال ۴ - که خمس ندارد اگر تبدیل به پول شود آیا باید خمس آنرا بدهد؟ ✳️ سوال ۵ - اگر کسی برای فرار از خمس مهریه خانمش را بدهد بعد او آن پول را به شوهرش برگرداند تا با آن کاسبی کند آیا با اینکار می توانند از دادن خمس فرار کنند؟ 🔻جوابها را در استفتائات کتبی که از دفتر مقام معظم رهبری شده ودر پائین این صفحه بارگذاری شده ملاحظه فرمایید👇👇👇👇 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین جوابها 👇👇👇👇👇
✅ حکم وضو وغسل با بدن خالکوبی ✳️ سؤال : خالکوبى چه حکمى دارد و آیا براى غسل و وضو مشکلى ایجاد مى کند؟ ✳️ سیستانی : خال کوبی مانع رسیدن آب در وضو و غسل نیست ✳️ مکارم : هرگاه ضرر خاصّى براى بدن نداشته باشد موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال براى و غسل مشکلى ایجاد نمى کند. ✳️ رهبر معظم انقلاب : خال کوبی کراهت دارد، اگر مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، و غسل و نماز صحيح است. 🔹منابع :👇👇👇👇 رهبر https://b2n.ir/01289 مکارم https://b2n.ir/05497 سیستانی : https://b2n.ir/52203 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم خال کوبی و کاشت مو در سر یا ابرو ✳️ سوال : اگر کوبی یا مو روی سر یا ابرو صورت بگیرد آیا وضو وغسل صحیح است ؟ ✳️ مکارم : اگر منظور از ترمیم، کاشتن مو است و آب به پوست بدن براى وضو و غسل مى رسد، اشکالى ندارد، و اگر منظور خال کوبى با رنگ است که زیر پوست قرار مى گیرد، آن هم اشکالى ندارد.خال سوزنی هم مانع وضو نیست ✳️ سیستانی : ابرو به جهت و غسل اشکال دارد ولی خالکوبی کردن آن مانعی ندارد. ✳️ دفتر رهبر معظم انقلاب : كاشت مو در سر اگر مانع رسيدن آب به بدن باشد، اشكال دارد. البته كاشت مو به دو صورت انجام مى گيرد: (1) با چسب و مانند آن به گونه اى كه مو در سر و ترميم مى شود. (2) بدون چسب و مانند آن در سر و ابرو كاشته مى شود. در اين روش مو شبيه سوزن نازك از زير پوست بيرون مى آيد. 🔻در صورت اول چون آب به بدن نمى رسد وضو و غسل اشکال دارد. 🔻در صورت دوم چون مو جزء بدن شده و مانع رسيدن آب به بدن نمى شود اشکال ندارد. 🔹منابع : http://yon.ir/ePkOm رهبری https://b2n.ir/01289 مکارم http://yon.ir/w6yyH ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ چند استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری ✳️ سوال ۱- شخصی باربری داشته و خمس آن را هم داده الان برای رفتن به ماشین را فروخته آیا باید دوباره آن را بدهد؟ ✳️ سوال ۲- کسی پنج روز قضا داشته به خاطر رفتن، ماه رمضان رسید و قضای آن را عمدا نگرفت حالا امسال پنج روز مانده تا ماه رمضان آیا باید قضای آن را بگیرد یا می تواند امسال هم نگیرد و بعداز ماه رمضان دوم قضای آنرا بگیرد و تاخیر بدهد؟ ✳️ سوال ۳- آیا زن باردار و روزه اش را بخورد بلافاصله بعد از ماه رمضان باید کفاره بدهد یا می تواند قضای آن را تا ماه رمضان آینده بگیرد و کفاره ندهد؟ 🔹جواب سوالات که به صورت استفتاء از دفتر مقام معظم دریافت کرده ایم و منبع را در پست بعدی ملاحظه بفرمایید. ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین👇 👇👇جواب سوالات👇👇👇👇👇
✅ حکم (ایستاده بودن) در نماز اقسام قیام واجب : 🔻۱-  الف) قیام هنگام تکبیرة الاحرام، نیت کردن. ب) قیام هنگام رفتن به رکوع (متصل به رکوع). 🔻۲- رکن الف) قیام هنگام قرائت حمد و سوره. ب) قیام بعد از رکوع،(وقتی از رکوع برخاستیم باید یک لحظه کاملا بایستیم بدون حرکت) ✳️ کسی که قادر است نماز را ایستاده بخواند و عذری ندارد باید از شروع نماز تا رفتن به رکوع، در حال ایستاده باشد، و نیز واجب است پس از رکوع و پیش از رفتن به سجده بایستد. ترک قیام عمداً در این حالات، موجب باطل شدن نماز است. ✳️ ایستاده بودن در حال و نیز پس از اتمام و پیش از رفتن به رکوع، رکن است یعنی اگر سهواً و از روی فراموشی هم آن را ترک کند نماز باطل می‌شود. توجه:👇👇 🔺اگر رکوع را فراموش کند و بعد از حمد و سوره بنشیند و در این هنگام یادش بیاید که رکوع نکرده، باید برخیزد و بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود، پس اگر بدون برخاستن و ایستادن از همان حال نشسته خود را به حالت خمیدگی رکوع برساند نمازش باطل است. 🔹منبع :👇 رهبری https://b2n.ir/49445 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ واجبات قیام  ✳️ نمازگزار در حال باید بدن را حرکت ندهد و به طرفی به طور آشکار خم نشود و به جایی تکیه نکند، مگر این که از روی ناچاری یا سهو و فراموشی باشد.         ✳️ الف : موقعی که انسان در نماز بخواهد کمی جلو یا عقب برود یا بدن را کمی به طرف راست و چپ حرکت دهد، باید ذکری را که به خواندن آن مشغول است در حال این حرکت، قطع کند. ✳️ ب : کسی که در حال نماز قادر بر ایستادن نیست، باید نشسته نماز بخواند ولی اگر می‌تواند به چیزی تکیه دهد و بایستد وظیفه‌ی او نماز ایستاده است. ✳️ ج : کسی که نشسته نماز می‌خواند، اگر بعد از خواندن حمد و سوره بتواند بایستد و رکوع را به جا آورد باید بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود. ✳️ د : کسی که که خوابیده نماز می‌خواند اگر بدون حرج و زحمت بتواند دربین نماز بنشیند یا بایستد، باید هر مقداری را که می‌تواند نشسته یا ایستاده بخواند. همچنین کسی که نشسته نماز می‌خواند باید هر مقدار که بدون حرج و زحمت برای او ممکن است ایستاده نماز بخواند. 🔻اگر در اول وقت، قادر بر نماز ایستاده نبود و یقین داشت که ناتوانی او از نماز ایستاده، تا آخر وقت ادامه خواهد یافت، ولی قبل از آخر وقت توانست ایستاده نماز بخواند باید نماز را به طور ایستاده اعاده کند. 🔹منبع : : https://b2n.ir/49445 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ تیمم با چه چیزهائی صحیح است و با چه چیزهائی جایز نیست . ✳️ بر روی ، ، ، ، به نظر همه مراجع صحیح است . 🔻 فقط روی سنگ و ریگ و کلوخ را آقای در حال اختیار کافی نمی داند. ✳️ تیمم روی و و و های لعابی را هم اگر از طرف غیر لعاب آن که خاک است انجام شود طبق نظر همه صحیح است ✳️ روی و ، امام، ، ، ، ، ، صحیح می دانند. 🔻 و ، مطلقا جایز نمی دانند. 🔻، در حال صحیح نیست، در حال میان تیمم با آجر وسفال ومانند غبار باید جمع کند )یعنی یکبار با آجر وسفال و دوباره با مانند غبار تیمم کند. 🔻، بنابر احتیاط واجب تیمم با آجر وسفال چه در حال اختیار چه اضطرار صحیح نیست. 🔻، ، در صورت اختیار بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، اما در حال اضطرار صحیح است. ✳️ تیمم روی (بتون) و ، ، ، ، ، ، تیمم صحیح است. 🔻، ، ، ، تیمم روی آنها باطل است. ✳️ تیمم روی و ، الف ) مطلقا تیمم روی آنها صحیح است. ، ، ، ب ) بنابر احتیاط واجب جایز نیست . ، ، ج ) بنابر احتیاط واجب در حالت اختیار جایز نیست، اما در حالت اضطرار اشکال ندارد. ، ، ،، 🔹منابع : 👇👇 مکارم https://b2n.ir/61831 سیستانی https://b2n.ir/67817 رهبری https://b2n.ir/65028 امام https://b2n.ir/98917 بهجت https://b2n.ir/34913 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین