✅ حکم غسل و وضوی کسانی که ناخن کاشته اند
✳️ سوال : کسانی که اقدام به #کاشت ناخن میکنند چه برای ضرورت ( مثلا ناخنهای او براثر مریضی افتاده ) و چه برای زیبائی وظیفه آنها هنگام غسل و وضو چیست ؟
✳️ #رهبر ی : در مرحله اول که میخواهد ناخن بکارد اگر در وقت نماز است و نیاز به غسل یا وضو دارد ابتدا وضو وغسل کند سپس کاشت ناخن را انجام دهد.
🔻و برای دفعات بعدی که می خواهد غسل کند یا وضو بگیرد در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد به صورت جبیره انجام دهد یعنی با دست مرطوب روی مانع را مسح کند
🔻واما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و #غسل جبیره باطل خواهد بود
✳️ #مکارم : #کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است جز در موارد ضرورت جایز نیست که در این صورت به نحو جبیره وضو و غسل کند.
🔹منابع :👇👇
مکارم :https://b2n.ir/90907
رهبری : https://b2n.ir/19853
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم غسل و وضو با #ناخن_ کاشته
✳️ سوال : کسانی که اقدام به کاشت ناخن میکنند چه برای ضرورت ( مثلا ناخنهای او براثر مریضی افتاده ) و چه برای زیبائی وظیفه آنها هنگام غسل و وضو چیست ؟
✳️ #سیستانی : غسل و وضو با چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.
✳️ #بهجت : شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد.
🔻در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛
🔻 ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در #مسح و غسل عمل به جبیره کند.
✳️ #صافی گلپایگانی :#کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، #ناخن _مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان #جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.
🔹منابع : 👇👇
صافی : https://b2n.ir/40913
سیستانی : https://b2n.ir/82700
بهجت : https://b2n.ir/57270
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ احکام #خمس
✳️ سوال ۱ - شخصی از درآمد سالانه که متعلق خمس بوده #بدهی خود به همسرش را پرداخته آیا امسال هم میتواند آن را قبل از پرداخت خمس کسر کند؟
✳️ سوال ۲ - #وام ازدواج گرفتم ولی ازدواجم سر نگرفت با این وام اگر سکه و #طلا بخرم و یکسال بگذرد به آن خمس تعلق می گیرد؟
✳️ سوال ۳ - شخصی به #خانه نیازمند است و توان این که یکدفعه خانه بخرد را ندارد و کم کم پول #پس انداز میکند تا طی چند سال پس انداز کردن بتواند خانه بخرد آیا خمس این پس انداز که در چند سال صورت گرفته را باید بپردازد؟
✳️ سوال ۴ - #مالی که خمس ندارد اگر تبدیل به پول #نقد شود آیا باید خمس آنرا بدهد؟
✳️ سوال ۵ - اگر کسی برای فرار از خمس مهریه خانمش را بدهد بعد او آن پول را به شوهرش برگرداند تا با آن کاسبی کند آیا با اینکار می توانند از دادن خمس فرار کنند؟
🔻جوابها را در استفتائات کتبی که از دفتر مقام معظم رهبری شده ودر پائین این صفحه بارگذاری شده ملاحظه فرمایید👇👇👇👇
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
جوابها 👇👇👇👇👇
✅ حکم وضو وغسل با بدن خالکوبی
✳️ سؤال : خالکوبى چه حکمى دارد و آیا براى غسل و وضو مشکلى ایجاد مى کند؟
✳️ سیستانی : خال کوبی مانع رسیدن آب در وضو و غسل نیست
✳️ مکارم : هرگاه ضرر خاصّى براى بدن نداشته باشد #عکسهاى موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال براى #وضو و غسل مشکلى ایجاد نمى کند.
✳️ رهبر معظم انقلاب : خال کوبی کراهت دارد، اگر #خالکوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، #وضو و غسل و نماز صحيح است.
🔹منابع :👇👇👇👇
رهبر https://b2n.ir/01289
مکارم https://b2n.ir/05497
سیستانی : https://b2n.ir/52203
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم خال کوبی و کاشت مو در سر یا ابرو
✳️ سوال : اگر #خال کوبی یا #کاشت مو روی سر یا ابرو صورت بگیرد آیا وضو وغسل صحیح است ؟
✳️ مکارم : اگر منظور از ترمیم، کاشتن مو است و آب به پوست بدن براى وضو و غسل مى رسد، اشکالى ندارد، و اگر منظور خال کوبى با رنگ است که زیر پوست قرار مى گیرد، آن هم اشکالى ندارد.خال سوزنی هم مانع وضو نیست
✳️ سیستانی : #کاشتن ابرو به جهت #وضو و غسل اشکال دارد ولی خالکوبی کردن آن مانعی ندارد.
✳️ دفتر رهبر معظم انقلاب : كاشت مو در سر اگر مانع رسيدن آب به بدن باشد، اشكال دارد.
البته كاشت مو به دو صورت انجام مى گيرد:
(1) با چسب و مانند آن به گونه اى كه مو در سر و #ابرو ترميم مى شود.
(2) بدون چسب و مانند آن در سر و ابرو كاشته مى شود. در اين روش مو شبيه سوزن نازك از زير پوست بيرون مى آيد.
🔻در صورت اول چون آب به بدن نمى رسد وضو و غسل اشکال دارد.
🔻در صورت دوم چون مو جزء بدن شده و مانع رسيدن آب به بدن نمى شود اشکال ندارد.
🔹منابع : http://yon.ir/ePkOm
رهبری https://b2n.ir/01289
مکارم http://yon.ir/w6yyH
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ چند استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری
✳️ سوال ۱- شخصی #ماشین باربری داشته و خمس آن را هم داده الان برای رفتن به #حج ماشین را فروخته آیا باید دوباره #خمس آن را بدهد؟
✳️ سوال ۲- کسی پنج روز #روزه قضا داشته به خاطر #مسافرت رفتن، ماه رمضان رسید و قضای آن را عمدا نگرفت حالا امسال پنج روز مانده تا ماه رمضان آیا باید قضای آن را بگیرد یا می تواند امسال هم نگیرد و بعداز ماه رمضان دوم قضای آنرا بگیرد و #کفاره تاخیر بدهد؟
✳️ سوال ۳- آیا زن باردار و #شیرده روزه اش را بخورد بلافاصله بعد از ماه رمضان باید کفاره بدهد یا می تواند قضای آن را تا ماه رمضان آینده بگیرد و کفاره ندهد؟
🔹جواب سوالات که به صورت استفتاء از دفتر مقام معظم #رهبری دریافت کرده ایم و منبع را در پست بعدی ملاحظه بفرمایید.
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین👇
👇👇جواب سوالات👇👇👇👇👇
✅ حکم #قیام (ایستاده بودن) در نماز
اقسام قیام واجب :
🔻۱- #رکن
الف) قیام هنگام تکبیرة الاحرام، نیت کردن.
ب) قیام هنگام رفتن به رکوع (متصل به رکوع).
🔻۲- #غیر رکن
الف) قیام هنگام قرائت حمد و سوره.
ب) قیام بعد از رکوع،(وقتی از رکوع برخاستیم باید یک لحظه کاملا بایستیم بدون حرکت)
✳️ کسی که قادر است نماز را ایستاده بخواند و عذری ندارد باید از شروع نماز تا رفتن به رکوع، در حال ایستاده باشد، و نیز واجب است پس از رکوع و پیش از رفتن به سجده بایستد. ترک قیام عمداً در این حالات، موجب باطل شدن نماز است.
✳️ ایستاده بودن در حال #تکبیرةالاحرام و نیز پس از اتمام #قرائت و پیش از رفتن به رکوع، رکن است یعنی اگر سهواً و از روی فراموشی هم آن را ترک کند نماز باطل میشود.
توجه:👇👇
🔺اگر رکوع را فراموش کند و بعد از حمد و سوره بنشیند و در این هنگام یادش بیاید که رکوع نکرده، باید برخیزد و بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود، پس اگر بدون برخاستن و ایستادن از همان حال نشسته خود را به حالت خمیدگی رکوع برساند نمازش باطل است.
🔹منبع :👇
رهبری https://b2n.ir/49445
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ واجبات قیام
✳️ نمازگزار در حال #قیام باید بدن را حرکت ندهد و به طرفی به طور آشکار خم نشود و به جایی تکیه نکند، مگر این که از روی ناچاری یا سهو و فراموشی باشد.
✳️ الف : موقعی که انسان در نماز بخواهد کمی جلو یا عقب برود یا بدن را کمی به طرف راست و چپ حرکت دهد، باید ذکری را که به خواندن آن مشغول است در حال این حرکت، قطع کند.
✳️ ب : کسی که در حال نماز قادر بر ایستادن نیست، باید نشسته نماز بخواند ولی اگر میتواند به چیزی تکیه دهد و بایستد وظیفهی او نماز ایستاده است.
✳️ ج : کسی که نشسته نماز میخواند، اگر بعد از خواندن حمد و سوره بتواند بایستد و رکوع را به جا آورد باید بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود.
✳️ د : کسی که که خوابیده نماز میخواند اگر بدون حرج و زحمت بتواند دربین نماز بنشیند یا بایستد، باید هر مقداری را که میتواند نشسته یا ایستاده بخواند. همچنین کسی که نشسته نماز میخواند باید هر مقدار که بدون حرج و زحمت برای او ممکن است ایستاده نماز بخواند.
🔻اگر در اول وقت، قادر بر نماز ایستاده نبود و یقین داشت که ناتوانی او از نماز ایستاده، تا آخر وقت ادامه خواهد یافت، ولی قبل از آخر وقت توانست ایستاده نماز بخواند باید نماز را به طور ایستاده اعاده کند.
🔹منبع : #رهبری : https://b2n.ir/49445
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ تیمم با چه چیزهائی صحیح است و با چه چیزهائی جایز نیست .
✳️ #تیمم بر روی #خاک، #سنگ، #ریگ، #کلوخ، به نظر همه مراجع صحیح است .
🔻 فقط روی سنگ و ریگ و کلوخ را آقای #زنجانی در حال اختیار کافی نمی داند.
✳️ تیمم روی #سرامیک و #کاشی و #ظرفها و #کوزه های لعابی را هم اگر از طرف غیر لعاب آن که خاک است انجام شود طبق نظر همه صحیح است
✳️ #تیمم روی #آجر و #سفال،
امام، #رهبری، #سیستانی، #وحید، #فاضل، #شبیری، صحیح می دانند.
🔻#صافی و #نوری، مطلقا جایز نمی دانند.
🔻#بهجت، در حال #اختیار صحیح نیست، در حال #اضطرار میان تیمم با آجر وسفال ومانند غبار باید جمع کند )یعنی یکبار با آجر وسفال و دوباره با مانند غبار تیمم کند.
🔻#مکارم، بنابر احتیاط واجب تیمم با آجر وسفال چه در حال اختیار چه اضطرار صحیح نیست.
🔻#خوئی، #تبریزی، در صورت اختیار بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، اما در حال اضطرار صحیح است.
✳️ تیمم روی #سیمان (بتون) و #موزائیک،
#امام، #رهبری، #سیستانی، #بهجه، #تبریزی، تیمم صحیح است.
🔻#مکارم، #صافی، #اراکی، #گلپایگانی، تیمم روی آنها باطل است.
✳️ تیمم روی #گچ و #سنگ_گچ،
الف ) مطلقا تیمم روی آنها صحیح است.
#رهبری، #سیستانی، #وحید،
ب ) بنابر احتیاط واجب جایز نیست .
#مکارم، #فاضل،
ج ) بنابر احتیاط واجب در حالت اختیار جایز نیست، اما در حالت اضطرار اشکال ندارد.
#امام، #صافی، #اراکی،#گلپایگانی،
🔹منابع : 👇👇
مکارم https://b2n.ir/61831
سیستانی https://b2n.ir/67817
رهبری https://b2n.ir/65028
امام https://b2n.ir/98917
بهجت https://b2n.ir/34913
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم #تجافی در تشهد.
✳️ سوال : اگر کسی در رکعت چهارم نماز چهار رکعتی به امام اقتدا کرد، هنگامی که امام #تشهد و سلام را میخواند آیا باید تا پایان نماز امام جماعت به صورت تجافی بنشیند یا این که میتوان قبل از خواندن تشهد از طرف امام بلند شده و رکعت دوم را شروع کند؟
🔻در تشهد رکعت دوم امام وظیفه ماموم چیست اگر یک رکعت دیر اقتدا کرده بود؟
✳️ #رهبری در رکعت آخر #تجافی لازم نیست، گرچه موافق احتیاط است.
🔻در تشهد رکعت دوم امام ذکر و تسبیح لازم نیست؛ ولی احوط آن است که تجافی کند و اگر نکرد جماعتش یا نمازش باطل نمی شود.
✳️ #مکارم : كسى كه يك ركعت از امام عقب مانده، وقتى امام تشهّد را مى خواند احتياط واجب آن است كه زانوها را از زمين بلند كند و انگشتان دست و سينه پا را بر زمين بگذارد و بنابراحتیاط مستحب همراه او تشهّد بخواند، يا ذكر بگويد
🔻و اگر در تشهّد آخر است بنابر احتیاط واجب صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ادامه دهد.
✳️ #سیستانی : اگر مأموم در ركعت دومِ امام اقتدا كند، لازم نیست حمد و سوره را بخواند؛ ولی مستحب است قنوت و تشهّد را با امام بخواند و احتیاط واجب آن است كه موقعِ نشستن برای تشهّد، به صورت تجافی بنشیند (یعنی انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را از زمین کمی بلند كند) - هرچند نخواهد در حال تجافی تشهّد را بخواند.
منابع :👇👇
سیستانی https://b2n.ir/30632
مکارم https://b2n.ir/51635
رهبر https://b2n.ir/06896
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم #جلسه_استراحت بعد از سجده دوم
✳️ #امام :در سجده چیزهاى دیگرى لازم است که در رکن بودنش دخالتى ندارند: ... و از آن جمله: سر را از سجده اول بردارد و به طور معتدل و آرام بنشیند.
🔻و بعد از سر برداشتن از #سجده دوم، قبل از آنکه بایستد با آرامش بدن بنشیند و این نشستن را جلسه استراحت مى گویند و احتیاط لازم آن است که آن را ترک نکند.
✳️ #رهبری : میان دو سجده در حالی که بدنش آرام است، بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ».
🔻در رکعت اول و نیز در رکعت سوم نمازهای چهار رکعتی، بنابر احتیاط واجب باید بعد از سجدهی دوم بنشیند و سپس برای رکعت بعد برخیزد.
✳️ #مکارم : بعد از سجده اول باید بنشیند تا بدن ارام گیرد سپس به سجده رود.
🔻بعد از سجده دوم در جایى که تشهد واجب نیست بهتر است لحظه اى بنشیند سپس براى رکعت بعد برخیزد.
✳️ #سیستانی : بعد از تمام شدن ذكر سجده اول، واجب است راست بنشیند تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود.
🔻در ركعت اول و ركعت سومی كه تشهّد ندارد، مثل ركعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا، احتیاط واجب آن است كه بعد از سجده دوم، قدری بی حركت بنشیند و بعد برخیزد كه آن را جلسه استراحت مینامند.
🔹منابع : 👇👇
رهبری https://b2n.ir/85178
امام https://b2n.ir/06390
مکارم https://b2n.ir/72126
سیستانی https://b2n.ir/64602
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
download.jfif
6.7K
✅ تیمم بر چه چیزهایی صحیح یا باطل است.
✳️ #رهبری : تیمّم بر هر آنچه از زمین محسوب شود مانند #سنگ_گچ و سنگ #آهک، صحیح است. و بعید نیست، تیمّم بر گچ و آهک #پخته و #آجر و امثال آنها هم صحیح باشد.
🔻احتیاط آن است که در صورت امکان، پیشانى و پشت دستها پاک باشند و اگر فردى نتواند محل تیمّم را تطهیر کند، بدون آن تیمّم نماید؛ هرچند بعید نیست که طهارت در هر صورت شرط نباشد.
🔻اگر چیزهایى مثل خاک، گچ، سنگ که تیمّم بر آنها صحیح است، به #دیوار چسبیده باشند، تیمّم بر آنها صحیح است . در صحّت تیمّم، بودن آنها بر روى زمین شرط نیست.
——————————————————
خلاصه : طبق نظر مقام معظم رهبری تیمم بر تمام موارد بالا صحیح است، ضمن اینکه لازم نیست موضع تیمم پاک باشد .
🔹منبع : 👇👇
رهبری dhttps://b2n.ir/65028
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ کیفیت #مسح سر در وضو
✳️ سوال : شخصی بخاطر ریزش مو از #کلاه_گیس استفاده میکند که برداشتن آن به دلیل اینکه از چسب خاصی استفاده شده هزینه زیادی برایش دارد که به مشقت میافتد وظیفه او به هنگام غسل و وضو چیست ؟
✳️ مقام معظم #رهبری : #موى_مصنوعى اگر به نحو کلاه گیس باشد، واجب است براى غسل آن را بردارد، ولى اگر موى مصنوعى بر پوست سرکاشته شده باشد و برداشتن آن از جلوى سر باعث #عسر و حرجى شود که عادتاً قابل تحمل نیست، غسل با آن مجزى است.
✳️ سؤال: شخصى روى سرش موى مصنوعى مى گذارد، و در صورتى که نگذارد دچار مشکل مى گردد، آیا مسح بر آن موها جایز است؟
✳️ آیت الله #مکارم : هرگاه نتواند آب را به پوست سر برساند، بر همان موها مسح مى کند. و احتیاط آن است که تیمّم هم بکند
🔻اما کیفیت مسح سر با وجود کلاه گیس، کسی که از خدمات ترمیم مو استفاده کرده بدین صورت که یک #کلاه_گیس که قسمت جلویی (بالایی) سر را پوشش می دهد، با نوعی چسب جراحی به سرش چسبانده و ثابت می باشد
می تواند روی همان کلاه گیس در پیش سر مسح کنید.
🔻البته استفاده از کلاه گیس تنها در موارد ضرورت مجاز است و در غیر این صورت باید بر سر #مسح شود.
🔹منابع : 👇👇
رهبر https://b2n.ir/81504
مکارم https://b2n.ir/63703
❤️
✅ حکم #پوشش_کلاه گیس
✳️ سوال : آیا خانمی که #کلاه گیس استفاده می کند باید آن را از نامحرم بپوشد؟
✳️ #امام (ره) به #احتیاط واجب کلاه گیس را بپوشاند.
✳️ #مکارم : جزء #زینت است و ظاهر وجوب پوشاندن آن از نامحرم است.
✳️ #تبریزی و #صافی : باید در مقابل نامحرم بپوشاند.
✳️ #وحید، و #سیستانی : #کلاه گیس را باید بپوشاند و نگاه نامحرم وقتی روی سر خانم است جایز نیست
----‐--------‐‐-------‐-----‐------‐-----
🔻خلاصه : مرجعی نداریم صریح بگوید نگاه نامحرم به کلاه گیس اشکال ندارد
❌ناگفته نماند چند پست جلوتر نظر رهبر انقلاب و مکارم را آوردیم که( به موی جدا شده زن می توان نگاه کرد چون موضوع عوض شده) اما اشتباه نشود بر خلاف آن مساله، اینجا #موی جدا شده دوباره روی سر زن دیگری مورد استفاده قرار گرفته در واقع عضوی از اعضاء او حساب می شود.
🔹منابع :
وحید، ... http://yon.ir/MkYWM
سیستانی https://b2n.ir/01305
رهبری https://b2n.ir/00767
مکارم https://b2n.ir/47407
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ شک به #اقتدا کردن در بین نماز جماعت
✳️ سوال : اگر در بین نماز #جماعت شک کند که آیا نماز را که شروع کردم اقتدا کردم یا نه؟
✳️ جواب : مقام معظم #رهبری، #صافی، #تبریزی، #فاضل، #گلپایگانی، #نوری همدانی، می فرمایند دو حالت دارد
۱- اگر در موقعیتی است که وظیفه ماموم است ( مثلا دارد حمد و سوره را گوش می دهد ) باید نماز را به جماعت بخواند و تمام کند.
۲- اما اگر در #موقعیتی است که وظیفه امام وماموم هردو است ( مثلا در حال رکوع است ) باید #نمازش را فرادی بخواند.
✳️ آقای #مکارم، #سیستانی، #وحید خراسانی، می فرمایند : اگر در موقعیتی است که #وظیفه_امام است نماز را به جماعت بخواند والا فرادی بخواند.
🔻تفاوت این دو فتوا اینست که گروه دوم مراجع همین که در موقعیت امام باشی را برای جماعت کافی می دانند بر خلاف گروه اول که علاوه برآن گوش کردن به #حمد وسوره را هم لازم می دانستند تازه باز اگر در مقام ماموم نبود.
🔹منبع : https://b2n.ir/02317
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام اربعین سالار شهیدان به شما جویندگان احکام الهی،
✳️ از این به بعد بخاطر درخواست بعضی عزیزان احکام بانوان هم در کانال گذاشته خواهد شد.
✳️ همانطور که بیشتر مسائلی که تا به حال مطرح شده جواب سوالات عزیزانی بوده که یا حضوری یا تلفنی و پیامکی و یا از طریق کانالهای ایتا و سروش ...از ما پرسیده بودند.
🍃 هدف ما رسیدن سریع و بدون اتلاف وقت به جواب مسائل شرعی است که برای شما معمولا اتفاق می افتد و مبتلا به هستید.
و من الله التوفیق
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ کلّ #خونهائی که از بدن زن خارج می شود.
✳️ پنج نوع خون کلّا از بدن زن خارج می گردد.
1) #خون_زخم ؛ مثل دیگر زخمهای بدن .
2) #خون_بکارت ؛ که هنگام زائل شدن بکارت از بدن او خارج میگردد.
3) #خون_حیض ؛ غالبا در هر ماه چند روز از بدن زن خارج می گردد، که در این حالت به آن زن #حائض می گویند.
4) #خون_نفاس ؛ که با خروج اولین جزء #بچه از شکم زن از بدن او خارج می گردد.
5) #خون_استحاضه ؛ که سه نوع است
الف : #قلیله 》خون کم
ب : #متوسطه》نه زیاد نه کم
ج : #کثیره :》خون زیاد
✳️ توضیحات 👇👇👇
🔻خونی که به علت زخم و جراحتی از بدن زن خارج می گردد نه غسل دارد نه وضو، لذا فقط باید آن محل را برای نماز با شستن پاک کند. مثل خون بکارت.
✳️ خون حیض خونی است که
۱- غالبا گرم است،
۲- رنگ آن سیاه یا قرمز است،
۳- با فشار همراه با سوزش وگاهی درد خارج می گردد.
✳️ خون استحاضه خونی است که از رحم خارج می گردد نه حیض است نه نفاس و نه خون زخم، که👇
۱ - بیشتر اوقات زرد رنگ
۲ - زرد و رقیق
۳- بدون فشار و سوزش خارج می گردد.
🍃 زن را در این حالت #مستحاضه گویند. اقسام سه گانه آنرا در پست های بعدی مفصّل توضیح داده خواهد شد.
🔹منبع : https://b2n.ir/51571
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ #شرائط_حیض
۱) #بلوغ ؛ دختر باید بالغ شده باشد.
۲) #یائسه نبودن ؛ زن نباید اگر غیر سیده است از پنجاه سال به بالا باشد، اگر سیده است نباید از شصت سال قمری بیشتر باشد.
۳) خون #کمتر_از_سه روز نباشد و از #ده_روز بیشتر نباشد.
۴) خون آمدن #مستمر باشد ؛ یعنی قطع و وصل نشود.
🔻آقای #زنجانی استمرار را لازم نمی داند،
🔻#گلپایگانی، و #صافی هم قائلند اگر بعد از دو روز پاک شد بین تروک حایض و اعمال مستحاضه جمع کند.
۵) خون از بدن او خارج شود.
🔻البته طبق نظر بعضی مراجع ابتدای حیض باید خون بیرون بیاید اما در ادامه لازم نیست بیرون آمدن آن .
✳️ توضیحات : 👇👇
در مورد زمان یائسگی پنجاه سال قمری یعنی چهل و هشت سال و شش ماه شمسی، و شصت سال قمری یعنی پنجاه وهشت سال و هفتادو هفت روز و دوازده ساعت است.
🛑 خونی که دختر قبل از نه سالگی میبیند حیض نیست وخونیکه بعد از یائسگی می بیند فتاوای مختلف است در پست بعدی ذکر خواهد شد.
🔹منبع :https://b2n.ir/51571
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ گفتن تکبیره الاحرام قبل از امام جماعت
✳️ سوالی پیش آمده بود برای بنده خدایی، برای شما هم ممکنه پیش آمده باشه، می گفت تو مسجد داشتیم آماده می شدیم نماز جماعت بخوانیم صف که بسته شد صدای تکبیره الاحرام شنیدم من هم نیت کردم و تکبیر گفتم بعد متوجه شدم امام جماعت تازه داره تکبیر میگه فهمیدم من صدای شخص دیگری را با امام جماعت اشتباه گرفتم و خلاصه پیش از امام نیت کرده ام، وظیفه ام رو نمیدونستم چیه؟!
✳️ جواب سوال ایشان را مراجع اینگونه ذکر کرده اند
✳️ حضرات : امام (ره)، صافی، فاضل، گلپایگانی، بهجت، تبریزی، نوری، ومقام معظم رهبری می فرمایند : اگر اراده کرده نماز را با #جماعت بخواند نیت را به نماز مستحبی برگرداند سپس
۱- یا #نماز مستحبی را همانجا بشکند و با جماعت دوباره نیت کند
۲- یا نماز مستحبی را سریع بخواند وخود را به #نماز جماعت برساند.
✳️ اما آیت الله مکارم، وسیستانی می فرمایند اگر میخواهی به جماعت برسی در صورتی می توانی #نیت نماز مستحبی کنی که دو رکعت آنرا بخوانی والا گناه می کنی.
🔻نکته : فقط در دو جا می توان نیت نماز واجب را تبدیل به مستحب کرد یک مورد همینجاست 🍃مورد دوم هنگام شروع شدن نماز جمعه است.
🔹منبع : توضیح المسائل مراجع احکام نماز جماعت http://yon.ir/ygNZs
🔹بهجت http://yon.ir/sDxhQ
سیستانی https://b2n.ir/30632
امام https://b2n.ir/31949
رهبری https://b2n.ir/60313
❤️ @ahkamerouz احکام روز
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم خونهایی که خانم ها بعد از یائسگی می بینند.
✳️ سوال : اگر خانمی #بعد_از_یائسگی خونی دید که نشانه های حیض را داشت حکم آن چیست ؟
✳️ 1) نظر #امام، #گلپایگانی، #فاضل، #اراکی، #صافی، #سبحانی،#زنجانی، استحاضه است.
✳️ نظر #رهبری، #بهجت، #خوئی، #تبریزی، #وحید، چه سادات چه غیر سادات از پنجاه سال تا شصت سال بنابر احتیاط واجب جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه کند. و بعد از شصت سالگی استحاضه است.
✳️ نظر #سیستانی، خونی که زنان بعد از یائسگی میبینند، حیض نیست، خواه نشانههای حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و سن یائسگی در زنان، شصت سال قمری است و خونی را که زنان پس از تمام شدن شصت سال قمری میبینند، حکم حیض را ندارد
🔻و زن در فاصله پنجاه تا شصت سالگی چه قُرَشیه باشد چه غیر قرشیه، حیض میبیند و زنهایی که قرشیه نیستند، در این فاصله در مواردی که قبل از این سن، حیض به حساب میآمد، باید کارهایی که بر حائض حرام است را ترک کنند و احتیاط مستحب است وظایف مستحاضه را نیز انجام دهند.
✳️ به نظر #مکارم بعد از پنجاه سال یائسه است اما اگر تا آخر عمرش هم خونی ببیند که علامت حیض را داشته باشد حیض است چه سادات چه غیر سادات.
✳️ نظر #نوری همدانی اگر خانم از سادات نیست این خون استحاضه است اگر از سادات است و بین پنجاه و شصت سالگی خون دیدن احتیاطا بین حیض و استحاضه جمع کنند.
🔹منبع : https://b2n.ir/51571
سیستانی https://b2n.ir/24812
❤️
@ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم زودتر گفتن #تکبیره_الاحرام و سلام قبل از امام.
✳️ #سیستانی : در صحّت جماعت شرط است كه مأموم #تكبیرة_الاحرام نماز را قبل از امام جماعت نگوید. همچنین نباید تكبیرة الاحرام را قبل از امام به پایان برساند، بلكه احتیاط مستحب آن است كه تا تكبیر امام تمام نشده تكبیر نگوید.
🔻اگر مأموم #سهواً پیش از امام سلام دهد، نمازش به جماعت صحیح است و لازم نیست دوباره با امام سلام بدهد، بلكه اگر #عمداً هم پیش از امام سلام دهد، اشكال ندارد و نمازش به جماعت #صحیح است.
✳️ #رهبری : اگر ماموم پيش از امام عمدا هم سلام دهد نمازش صحيح است.
🔻اگر ماموم غير از تكبيرة الاحرام و سلام چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشكال ندارد ولى اگر آنها را بشنود يا بداند امام چه وقت مىگويد،احتياط مستحب آن است كه پيش از امام نگويد.
✳️ #امام : ماموم نباید تکبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید بلکه احتیاط واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید.
🔻اگر ماموم پیش از امام عمداً هم #سلام دهد نمازش صحیح است.
واگر ماموم غیر از تکبیرة الاحرام و سلام چیزهای دیگر نماز را پیش از امام بگوید اشکال ندارد. ولی اگر آنها را بشنود، یا بداند امام چه وقت می گوید، احتیاط مستحب آن است که پیش از امام نگوید
🔹منابع :
امام : https://b2n.ir/31949
سیستانی https://b2n.ir/30632
رهبری https://b2n.ir/60313
@ahkameshirin احکام شیرین