eitaa logo
احکام شیرین
13.1هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
308 ویدیو
5 فایل
شماره تماس حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عزیزی شاهرودی برای پاسخ به سؤالات شرعی 09102043478
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ حکم خال کوبی و کاشت مو در سر یا ابرو ✳️ سوال : اگر کوبی یا مو روی سر یا ابرو صورت بگیرد آیا وضو وغسل صحیح است ؟ ✳️ مکارم : اگر منظور از ترمیم، کاشتن مو است و آب به پوست بدن براى وضو و غسل مى رسد، اشکالى ندارد، و اگر منظور خال کوبى با رنگ است که زیر پوست قرار مى گیرد، آن هم اشکالى ندارد.خال سوزنی هم مانع وضو نیست ✳️ سیستانی : ابرو به جهت و غسل اشکال دارد ولی خالکوبی کردن آن مانعی ندارد. ✳️ دفتر رهبر معظم انقلاب : كاشت مو در سر اگر مانع رسيدن آب به بدن باشد، اشكال دارد. البته كاشت مو به دو صورت انجام مى گيرد: (1) با چسب و مانند آن به گونه اى كه مو در سر و ترميم مى شود. (2) بدون چسب و مانند آن در سر و ابرو كاشته مى شود. در اين روش مو شبيه سوزن نازك از زير پوست بيرون مى آيد. 🔻در صورت اول چون آب به بدن نمى رسد وضو و غسل اشکال دارد. 🔻در صورت دوم چون مو جزء بدن شده و مانع رسيدن آب به بدن نمى شود اشکال ندارد. 🔹منابع : http://yon.ir/ePkOm رهبری https://b2n.ir/01289 مکارم http://yon.ir/w6yyH ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ چند استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری ✳️ سوال ۱- شخصی باربری داشته و خمس آن را هم داده الان برای رفتن به ماشین را فروخته آیا باید دوباره آن را بدهد؟ ✳️ سوال ۲- کسی پنج روز قضا داشته به خاطر رفتن، ماه رمضان رسید و قضای آن را عمدا نگرفت حالا امسال پنج روز مانده تا ماه رمضان آیا باید قضای آن را بگیرد یا می تواند امسال هم نگیرد و بعداز ماه رمضان دوم قضای آنرا بگیرد و تاخیر بدهد؟ ✳️ سوال ۳- آیا زن باردار و روزه اش را بخورد بلافاصله بعد از ماه رمضان باید کفاره بدهد یا می تواند قضای آن را تا ماه رمضان آینده بگیرد و کفاره ندهد؟ 🔹جواب سوالات که به صورت استفتاء از دفتر مقام معظم دریافت کرده ایم و منبع را در پست بعدی ملاحظه بفرمایید. ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین👇 👇👇جواب سوالات👇👇👇👇👇
✅ حکم (ایستاده بودن) در نماز اقسام قیام واجب : 🔻۱-  الف) قیام هنگام تکبیرة الاحرام، نیت کردن. ب) قیام هنگام رفتن به رکوع (متصل به رکوع). 🔻۲- رکن الف) قیام هنگام قرائت حمد و سوره. ب) قیام بعد از رکوع،(وقتی از رکوع برخاستیم باید یک لحظه کاملا بایستیم بدون حرکت) ✳️ کسی که قادر است نماز را ایستاده بخواند و عذری ندارد باید از شروع نماز تا رفتن به رکوع، در حال ایستاده باشد، و نیز واجب است پس از رکوع و پیش از رفتن به سجده بایستد. ترک قیام عمداً در این حالات، موجب باطل شدن نماز است. ✳️ ایستاده بودن در حال و نیز پس از اتمام و پیش از رفتن به رکوع، رکن است یعنی اگر سهواً و از روی فراموشی هم آن را ترک کند نماز باطل می‌شود. توجه:👇👇 🔺اگر رکوع را فراموش کند و بعد از حمد و سوره بنشیند و در این هنگام یادش بیاید که رکوع نکرده، باید برخیزد و بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود، پس اگر بدون برخاستن و ایستادن از همان حال نشسته خود را به حالت خمیدگی رکوع برساند نمازش باطل است. 🔹منبع :👇 رهبری https://b2n.ir/49445 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ واجبات قیام  ✳️ نمازگزار در حال باید بدن را حرکت ندهد و به طرفی به طور آشکار خم نشود و به جایی تکیه نکند، مگر این که از روی ناچاری یا سهو و فراموشی باشد.         ✳️ الف : موقعی که انسان در نماز بخواهد کمی جلو یا عقب برود یا بدن را کمی به طرف راست و چپ حرکت دهد، باید ذکری را که به خواندن آن مشغول است در حال این حرکت، قطع کند. ✳️ ب : کسی که در حال نماز قادر بر ایستادن نیست، باید نشسته نماز بخواند ولی اگر می‌تواند به چیزی تکیه دهد و بایستد وظیفه‌ی او نماز ایستاده است. ✳️ ج : کسی که نشسته نماز می‌خواند، اگر بعد از خواندن حمد و سوره بتواند بایستد و رکوع را به جا آورد باید بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود. ✳️ د : کسی که که خوابیده نماز می‌خواند اگر بدون حرج و زحمت بتواند دربین نماز بنشیند یا بایستد، باید هر مقداری را که می‌تواند نشسته یا ایستاده بخواند. همچنین کسی که نشسته نماز می‌خواند باید هر مقدار که بدون حرج و زحمت برای او ممکن است ایستاده نماز بخواند. 🔻اگر در اول وقت، قادر بر نماز ایستاده نبود و یقین داشت که ناتوانی او از نماز ایستاده، تا آخر وقت ادامه خواهد یافت، ولی قبل از آخر وقت توانست ایستاده نماز بخواند باید نماز را به طور ایستاده اعاده کند. 🔹منبع : : https://b2n.ir/49445 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ تیمم با چه چیزهائی صحیح است و با چه چیزهائی جایز نیست . ✳️ بر روی ، ، ، ، به نظر همه مراجع صحیح است . 🔻 فقط روی سنگ و ریگ و کلوخ را آقای در حال اختیار کافی نمی داند. ✳️ تیمم روی و و و های لعابی را هم اگر از طرف غیر لعاب آن که خاک است انجام شود طبق نظر همه صحیح است ✳️ روی و ، امام، ، ، ، ، ، صحیح می دانند. 🔻 و ، مطلقا جایز نمی دانند. 🔻، در حال صحیح نیست، در حال میان تیمم با آجر وسفال ومانند غبار باید جمع کند )یعنی یکبار با آجر وسفال و دوباره با مانند غبار تیمم کند. 🔻، بنابر احتیاط واجب تیمم با آجر وسفال چه در حال اختیار چه اضطرار صحیح نیست. 🔻، ، در صورت اختیار بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، اما در حال اضطرار صحیح است. ✳️ تیمم روی (بتون) و ، ، ، ، ، ، تیمم صحیح است. 🔻، ، ، ، تیمم روی آنها باطل است. ✳️ تیمم روی و ، الف ) مطلقا تیمم روی آنها صحیح است. ، ، ، ب ) بنابر احتیاط واجب جایز نیست . ، ، ج ) بنابر احتیاط واجب در حالت اختیار جایز نیست، اما در حالت اضطرار اشکال ندارد. ، ، ،، 🔹منابع : 👇👇 مکارم https://b2n.ir/61831 سیستانی https://b2n.ir/67817 رهبری https://b2n.ir/65028 امام https://b2n.ir/98917 بهجت https://b2n.ir/34913 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم در تشهد. ✳️ سوال : اگر کسی در رکعت چهارم نماز چهار رکعتی به امام اقتدا کرد، هنگامی که امام و سلام را می‌خواند آیا باید تا پایان نماز امام جماعت به صورت تجافی بنشیند یا این که می‌توان قبل از خواندن تشهد از طرف امام بلند شده و رکعت دوم را شروع کند؟ 🔻در تشهد رکعت دوم امام وظیفه ماموم چیست اگر یک رکعت دیر اقتدا کرده بود؟ ✳️ در رکعت آخر لازم نیست، گرچه موافق احتیاط است. 🔻در تشهد رکعت دوم امام ذکر و تسبیح لازم نیست؛ ولی احوط آن است که تجافی کند و اگر نکرد جماعتش یا نمازش باطل نمی شود. ✳️ : كسى كه يك ركعت از امام عقب مانده، وقتى امام تشهّد را مى خواند احتياط واجب آن است كه زانوها را از زمين بلند كند و انگشتان دست و سينه پا را بر زمين بگذارد و بنابراحتیاط مستحب همراه او تشهّد بخواند، يا ذكر بگويد 🔻و اگر در تشهّد آخر است بنابر احتیاط واجب صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ادامه دهد. ✳️ : اگر مأموم در ركعت دومِ امام اقتدا كند، لازم نیست حمد و سوره را بخواند؛ ولی مستحب است قنوت و تشهّد را با امام ‏بخواند و احتیاط واجب آن است كه موقعِ نشستن برای تشهّد، به صورت تجافی بنشیند (یعنی انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را از زمین کمی بلند كند) - هرچند نخواهد در حال تجافی تشهّد را بخواند. منابع :👇👇 سیستانی https://b2n.ir/30632 مکارم https://b2n.ir/51635 رهبر https://b2n.ir/06896 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم بعد از سجده دوم ✳️ :در سجده چیزهاى دیگرى لازم است که در رکن بودنش دخالتى ندارند: ... و از آن جمله: سر را از سجده اول بردارد و به طور معتدل و آرام بنشیند. 🔻و بعد از سر برداشتن از دوم، قبل از آن‏که بایستد با آرامش بدن بنشیند و این نشستن را جلسه استراحت مى ‏گویند و احتیاط لازم آن است که آن را ترک نکند. ✳️ : میان دو سجده در حالی که بدنش آرام است، بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ». 🔻در رکعت اول و نیز در رکعت سوم نمازهای چهار رکعتی، بنابر احتیاط واجب باید بعد از سجده‌ی دوم بنشیند و سپس برای رکعت بعد برخیزد. ✳️ : بعد از سجده اول باید بنشیند تا بدن ارام گیرد سپس به سجده رود. 🔻بعد از سجده دوم در جایى که تشهد واجب نیست بهتر است لحظه‏ اى بنشیند سپس براى رکعت بعد برخیزد. ✳️ : بعد از تمام شدن ذكر سجده اول، واجب است راست بنشیند تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود. 🔻در ركعت اول و ركعت سومی كه تشهّد ندارد، مثل ركعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا، احتیاط واجب آن است كه بعد از سجده دوم، قدری بی حركت بنشیند و بعد برخیزد كه آن را جلسه استراحت می‌‌نامند. 🔹منابع : 👇👇 رهبری https://b2n.ir/85178 امام https://b2n.ir/06390 مکارم https://b2n.ir/72126 سیستانی https://b2n.ir/64602 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
download.jfif
6.7K
✅ تیمم بر چه چیزهایی صحیح یا باطل است. ✳️ : تیمّم بر هر آن‌چه از زمین محسوب شود مانند و سنگ ، صحیح است. و بعید نیست، تیمّم بر گچ و آهک و و امثال آن‌ها هم صحیح باشد. 🔻احتیاط آن است که در صورت امکان، پیشانى و پشت دست‌ها پاک باشند و اگر فردى نتواند محل تیمّم را تطهیر کند، بدون آن تیمّم نماید؛ هرچند بعید نیست که طهارت در هر صورت شرط نباشد. 🔻اگر چیزهایى مثل خاک، گچ، سنگ که تیمّم بر آن‌ها صحیح است، به چسبیده باشند، تیمّم بر آن‌ها صحیح است . در صحّت‏ تیمّم، بودن آن‌ها بر روى زمین شرط نیست. —————————————————— خلاصه : طبق نظر مقام معظم رهبری تیمم بر تمام موارد بالا صحیح است، ضمن اینکه لازم نیست موضع تیمم پاک باشد . 🔹منبع : 👇👇 رهبری dhttps://b2n.ir/65028 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ کیفیت سر در وضو ✳️ سوال : شخصی بخاطر ریزش مو از استفاده میکند که برداشتن آن به دلیل اینکه از چسب خاصی استفاده شده هزینه زیادی برایش دارد که به مشقت میافتد وظیفه او به هنگام غسل و وضو چیست ؟ ✳️ مقام معظم اگر به نحو کلاه گیس باشد، واجب است براى غسل آن را بردارد، ولى اگر موى مصنوعى بر پوست سرکاشته شده باشد و برداشتن آن از جلوى سر باعث و حرجى شود که عادتاً قابل تحمل نیست، غسل با آن مجزى است. ✳️ سؤال: شخصى روى سرش موى مصنوعى مى گذارد، و در صورتى که نگذارد دچار مشکل مى گردد، آیا مسح بر آن موها جایز است؟ ✳️ آیت الله : هرگاه نتواند آب را به پوست سر برساند، بر همان موها مسح مى کند. و احتیاط آن است که تیمّم هم بکند 🔻اما کیفیت مسح سر با وجود کلاه گیس، کسی که از خدمات ترمیم مو استفاده کرده بدین صورت که یک که قسمت جلویی (بالایی) سر را پوشش می دهد، با نوعی چسب جراحی به سرش چسبانده و ثابت می باشد می تواند روی همان کلاه گیس در پیش سر مسح کنید. 🔻البته استفاده از کلاه گیس تنها در موارد ضرورت مجاز است و در غیر این صورت باید بر سر شود. 🔹منابع : 👇👇 رهبر https://b2n.ir/81504 مکارم https://b2n.ir/63703 ❤️
✅ حکم گیس ✳️ سوال : آیا خانمی که گیس استفاده می کند باید آن را از نامحرم بپوشد؟ ✳️ (ره) به واجب کلاه گیس را بپوشاند. ✳️ : جزء است و ظاهر وجوب پوشاندن آن از نامحرم است. ✳️ و : باید در مقابل نامحرم بپوشاند. ✳️ ، و : گیس را باید بپوشاند و نگاه نامحرم وقتی روی سر خانم است جایز نیست ----‐--------‐‐-------‐-----‐------‐----- 🔻خلاصه : مرجعی نداریم صریح بگوید نگاه نامحرم به کلاه گیس اشکال ندارد ❌ناگفته نماند چند پست جلوتر نظر رهبر انقلاب و مکارم را آوردیم که( به موی جدا شده زن می توان نگاه کرد چون موضوع عوض شده) اما اشتباه نشود بر خلاف آن مساله، اینجا جدا شده دوباره روی سر زن دیگری مورد استفاده قرار گرفته در واقع عضوی از اعضاء او حساب می شود. 🔹منابع : وحید، ... http://yon.ir/MkYWM سیستانی https://b2n.ir/01305 رهبری https://b2n.ir/00767 مکارم https://b2n.ir/47407 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ شک به کردن در بین نماز جماعت ✳️ سوال : اگر در بین نماز شک کند که آیا نماز را که شروع کردم اقتدا کردم یا نه؟ ✳️ جواب : مقام معظم ، ، ، ، ، همدانی، می فرمایند دو حالت دارد ۱- اگر در موقعیتی است که وظیفه ماموم است ( مثلا دارد حمد و سوره را گوش می دهد ) باید نماز را به جماعت بخواند و تمام کند. ۲- اما اگر در است که وظیفه امام وماموم هردو است ( مثلا در حال رکوع است ) باید را فرادی بخواند. ✳️ آقای ، ، خراسانی، می فرمایند : اگر در موقعیتی است که است نماز را به جماعت بخواند والا فرادی بخواند. 🔻تفاوت این دو فتوا اینست که گروه دوم مراجع همین که در موقعیت امام باشی را برای جماعت کافی می دانند بر خلاف گروه اول که علاوه برآن گوش کردن به وسوره را هم لازم می دانستند تازه باز اگر در مقام ماموم نبود. 🔹منبع : https://b2n.ir/02317 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام اربعین سالار شهیدان به شما جویندگان احکام الهی، ✳️ از این به بعد بخاطر درخواست بعضی عزیزان احکام بانوان هم در کانال گذاشته خواهد شد. ✳️ همانطور که بیشتر مسائلی که تا به حال مطرح شده جواب سوالات عزیزانی بوده که یا حضوری یا تلفنی و پیامکی و یا از طریق کانالهای ایتا و سروش ...از ما پرسیده بودند. 🍃 هدف ما رسیدن سریع و بدون اتلاف وقت به جواب مسائل شرعی است که برای شما معمولا اتفاق می افتد و مبتلا به هستید. و من الله التوفیق ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ کلّ که از بدن زن خارج می شود. ✳️ پنج نوع خون کلّا از بدن زن خارج می گردد. 1) ؛ مثل دیگر زخمهای بدن . 2) ؛ که هنگام زائل شدن بکارت از بدن او خارج میگردد. 3) ؛ غالبا در هر ماه چند روز از بدن زن خارج می گردد، که در این حالت به آن زن می گویند. 4) ؛ که با خروج اولین جزء از شکم زن از بدن او خارج می گردد. 5) ؛ که سه نوع است الف : 》خون کم ب : 》نه زیاد نه کم ج : :》خون زیاد ✳️ توضیحات 👇👇👇 🔻خونی که به علت زخم و جراحتی از بدن زن خارج می گردد نه غسل دارد نه وضو، لذا فقط باید آن محل را برای نماز با شستن پاک کند. مثل خون بکارت. ✳️ خون حیض خونی است که ۱- غالبا گرم است، ۲- رنگ آن سیاه یا قرمز است، ۳- با فشار همراه با سوزش وگاهی درد خارج می گردد. ✳️ خون استحاضه خونی است که از رحم خارج می گردد نه حیض است نه نفاس و نه خون زخم، که👇 ۱ - بیشتر اوقات زرد رنگ ۲ - زرد و رقیق ۳- بدون فشار و سوزش خارج می گردد. 🍃 زن را در این حالت گویند. اقسام سه گانه آنرا در پست های بعدی مفصّل توضیح داده خواهد شد. 🔹منبع : https://b2n.ir/51571 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
۱) ؛ دختر باید بالغ شده باشد. ۲) نبودن ؛ زن نباید اگر غیر سیده است از پنجاه سال به بالا باشد، اگر سیده است نباید از شصت سال قمری بیشتر باشد. ۳) خون روز نباشد و از بیشتر نباشد. ۴) خون آمدن باشد ؛ یعنی قطع و وصل نشود. 🔻آقای استمرار را لازم نمی داند، 🔻، و هم قائلند اگر بعد از دو روز پاک شد بین تروک حایض و اعمال مستحاضه جمع کند. ۵) خون از بدن او خارج شود. 🔻البته طبق نظر بعضی مراجع ابتدای حیض باید خون بیرون بیاید اما در ادامه لازم نیست بیرون آمدن آن . ✳️ توضیحات : 👇👇 در مورد زمان یائسگی پنجاه سال قمری یعنی چهل و هشت سال و شش ماه شمسی، و شصت سال قمری یعنی پنجاه وهشت سال و هفتادو هفت روز و دوازده ساعت است. 🛑 خونی که دختر قبل از نه سالگی میبیند حیض نیست وخونیکه بعد از یائسگی می بیند فتاوای مختلف است در پست بعدی ذکر خواهد شد. 🔹منبع :https://b2n.ir/51571 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ گفتن تکبیره الاحرام قبل از امام جماعت ✳️ سوالی پیش آمده بود برای بنده خدایی، برای شما هم ممکنه پیش آمده باشه، می گفت تو مسجد داشتیم آماده می شدیم نماز جماعت بخوانیم صف که بسته شد صدای تکبیره الاحرام شنیدم من هم نیت کردم و تکبیر گفتم بعد متوجه شدم امام جماعت تازه داره تکبیر میگه فهمیدم من صدای شخص دیگری را با امام جماعت اشتباه گرفتم و خلاصه پیش از امام نیت کرده ام، وظیفه ام رو نمیدونستم چیه؟! ✳️ جواب سوال ایشان را مراجع اینگونه ذکر کرده اند ✳️ حضرات : امام (ره)، صافی، فاضل، گلپایگانی، بهجت، تبریزی، نوری، ومقام معظم رهبری می فرمایند : اگر اراده کرده نماز را با #جماعت بخواند نیت را به نماز مستحبی برگرداند سپس ۱- یا #نماز مستحبی را همانجا بشکند و با جماعت دوباره نیت کند ۲- یا نماز مستحبی را سریع بخواند وخود را به #نماز جماعت برساند. ✳️ اما آیت الله مکارم، وسیستانی می فرمایند اگر میخواهی به جماعت برسی در صورتی می توانی #نیت نماز مستحبی کنی که دو رکعت آنرا بخوانی والا گناه می کنی. 🔻نکته : فقط در دو جا می توان نیت نماز واجب را تبدیل به مستحب کرد یک مورد همینجاست 🍃مورد دوم هنگام شروع شدن نماز جمعه است. 🔹منبع : توضیح المسائل مراجع احکام نماز جماعت http://yon.ir/ygNZs 🔹بهجت http://yon.ir/sDxhQ سیستانی https://b2n.ir/30632 امام https://b2n.ir/31949 رهبری https://b2n.ir/60313 ❤️ @ahkamerouz احکام روز @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم خونهایی که خانم ها بعد از یائسگی می بینند. ✳️ سوال : اگر خانمی خونی دید که نشانه های حیض را داشت حکم آن چیست ؟ ✳️ 1) نظر ، ، ، ، ، ،، استحاضه است. ✳️ نظر ، ، ، ، ، چه سادات چه غیر سادات از پنجاه سال تا شصت سال بنابر احتیاط واجب جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه کند. و بعد از شصت سالگی استحاضه است. ✳️ نظر ، خونی که زنان بعد از یائسگی می‌بینند، حیض نیست، خواه نشانه‌های حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و سن یائسگی در زنان، شصت سال قمری است و خونی را که زنان پس از تمام شدن شصت سال قمری می‌بینند، حکم حیض را ندارد 🔻و زن در فاصله پنجاه تا شصت سالگی چه قُرَشیه باشد چه غیر قرشیه، حیض می‌بیند و زن‌هایی که قرشیه نیستند، در این فاصله در مواردی که قبل از این سن، حیض به حساب می‌آمد، باید کارهایی که بر حائض حرام است را ترک کنند و احتیاط مستحب است وظایف مستحاضه را نیز انجام دهند. ✳️ به نظر بعد از پنجاه سال یائسه است اما اگر تا آخر عمرش هم خونی ببیند که علامت حیض را داشته باشد حیض است چه سادات چه غیر سادات. ✳️ نظر همدانی اگر خانم از سادات نیست این خون استحاضه است اگر از سادات است و بین پنجاه و شصت سالگی خون دیدن احتیاطا بین حیض و استحاضه جمع کنند. 🔹منبع : https://b2n.ir/51571 سیستانی https://b2n.ir/24812 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم زودتر گفتن و سلام قبل از امام. ✳️ : در صحّت جماعت شرط است كه مأموم نماز را قبل از امام جماعت نگوید. همچنین نباید تكبیرة الاحرام را قبل از امام به پایان برساند، بلكه احتیاط مستحب آن است كه تا تكبیر امام تمام نشده تكبیر نگوید. 🔻اگر مأموم پیش از امام سلام دهد، نمازش به جماعت صحیح است و لازم نیست دوباره با امام سلام بدهد، بلكه اگر هم پیش از امام سلام دهد، اشكال ندارد و نمازش به جماعت است. ✳️ : اگر ماموم پيش از امام عمدا هم سلام دهد نمازش صحيح است. 🔻اگر ماموم غير از تكبيرة الاحرام و سلام چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشكال ندارد ولى اگر آنها را بشنود يا بداند امام چه وقت مى‏گويد،احتياط مستحب آن است كه پيش از امام نگويد. ✳️ : ماموم نباید تکبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید بلکه احتیاط‏‎ ‎‏واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید.‏ ‏‏🔻اگر ماموم پیش از امام عمداً هم دهد نمازش صحیح است.‏ ‏‏واگر ماموم غیر از تکبیرة الاحرام و سلام چیزهای دیگر نماز را‏‎ ‎‏پیش از امام بگوید اشکال ندارد. ولی اگر آنها را بشنود، یا بداند امام چه وقت‏‎ ‎‏می گوید، احتیاط مستحب آن است که پیش از امام نگوید 🔹منابع : امام : https://b2n.ir/31949 سیستانی https://b2n.ir/30632 رهبری https://b2n.ir/60313 @ahkameshirin احکام شیرین
✅ شرائط امام جماعت ✳️ ؛ یازده شرط برای امام جماعت ذکر کرده اند. ۱) بالغ باشد. ۲) عاقل باشد. ۳) حلال زاده باشد. ۴) شیعه دوازده امامی باشد. ۵) عادل باشد. ۶) قرائتش صحیح باشد. ۷) ماموم اگر مرد است امام هم مرد باشد. ۸) بنابر احتیاط واجب حد شرعی به او نخورده باشد. ۹) ماموم اگر ایستاده نماز می خواند امام هم ایستاده بخواند. ۱۰) قبله امام و ماموم یکی باشد. ۱۱) نماز امام در نزد ماموم صحیح باشد، یعنی اعمال امام نزد ماموم اگر مجتهد است صحیح باشد یا نزد مرجع ماموم اگر خود ماموم مجتهد نیست صحیح باشد. 🔻اقتدا به امام جماعت غیر عادل و نیز کسی که معلوم نیست عادل است یا نه، صحیح نیست و عدالت این است كه فرد واجبات را انجام دهد و کارهای حرام را ترک كند و نشانه آن حسن ظاهر در گفتار و رفتار و اعمال است به شرط آنکه انسان اطّلاع از خلاف آن نداشته باشد. ✳️ ؛ امام جماعت باید «بالغ» و «عاقل» و «عادل» و «حلال زاده» و «شیعه دوازده امامى» باشد و قرائت را صحیح بخواند و اگر مأموم مرد است امام هم باید مرد باشد، ولى امامت زن براى زن مانعى ندارد و هر انسانى حلال زاده است خواه مسلمان یا غیر مسلمان، مگر این که خلاف آن ثابت شود. 🔻«عدالت» یک حالت خداترسى باطنى است که انسان را از انجام گناه کبیره و تکرار گناه صغیره باز مى دارد و همین اندازه که با کسى معاشرت داشته باشیم و گناهى از او نبینیم نشانه وجود عدالت است و این را حسن ظاهر که حاکى از ملکه باطن است مى گویند. 🔹منابع ؛ 👇👇 مکارم https://b2n.ir/55146 سیستانی https://b2n.ir/30632 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ راه تشخیص ✳️ نظر ، ، ،بعد از اینکه بار اول خون خارج شد روزهای بعد بنابر احتیاط واجب همینکه خون داخل رحم پیدا شود حیض صورت گرفته گرچه خارج نشود. ✳️ ، ، ، ، ، ، ، بعد از خروج بار اول خون، روزهای بعد زمانی که خون از رحم خارج شود حیض محقق می شود وخون داخل رحم کافی نیست. ✳️ ، ، در روزهای بعد از خروج خون در مرتبه اول ، همین اندازه که خون داخل رحم یا پائین تر از رحم پیدا شود گرچه خارج نشود حیض محقق شده. ✳️ نکته : طبق نظر مشهور برای ابتدای حیض خارج کردن خون هم کافی است تا حیض محقق شود حتما لازم نیست خود خون بیرون بیاید. 🔻فرق نظر گروه اول مراجع و گروه سوم این است که یکی فتواست دیگری احتیاط واجب. 🔹منبع ؛https://b2n.ir/79960 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ انواع ✳️ سوال ؛ ما چند نوع وطن داریم ؟ که انسان در آنجا نمازش تمام و روزه اش صحیح است ؟ ✳️ پاسخ ؛ شش نوع وطن داریم. 1) ؛ جائیکه انسان در آنجا متولد می شود و وطن والدین اوست و او در آنجا مدتی زندگی و رشد و نمو کند حداقل به مدت یکی دو سال. 2) ؛ جائی است که انسان برای وطن دوم انتخاب می کند به شرط آنکه قصد همیشگی زندگی کردن در آنجا را داشته باشد یا مدت طولانی (سی یا چهل سال ) قصد زندگی در آنجا را داشته باشد 🔻انسان می تواند دو وطن اتخاذی داشته باشد به شرط آنکه سالی نود روز در هر کدام زندگی داشته باشد. 3) ؛ جائی است که انسان به مدت یکسال کامل آنجا زندگی کند و آنجا وطن او نیست بلکه حکم وطن را برای او دارد و نماز او در آنجا تمام و روزه اش صحیح است البته بعد از مستقر شدن او در آنجا، مثل دانشجویان و معلمین البته اینها 9 ماه هستند باید یکسال کامل باشند. یا قصد زندگی برای هفت یا هشت سال را داشته باشد مثل طلابی که برای تحصیل علم به مدت نامعلوم به شهر مقدس قم می آیند. 4) ؛ جائی است که انسان مدت طولانی بدون قصد همیشه ماندن زندگی کند که قهرا به او مقیم بگویند.مثلا چهل سال. 5_) ؛ جائی است که انسان در آنجا ملک و املاک بخرد و مدت مثلا شش ماهی زندگی کند بعد از آنجا برود ولی خانه و املاکش باقی باشند. (مقام معظم این مورد را قبول ندارند) 🔹منبع ؛ 👇👇 مکارم https://b2n.ir/32670 رهبری https://b2n.ir/06120 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ چند از دفتر مقام معظم . ✳️ سوال ؛ می خواهم دستگاه را در منزل یا مغازه نصب کنم بانک گفته هر چه تراکنش بیشتر داشته باشی پول بیشتری به شما میدهیم آیا پولی که می گیریم حلال است؟ ✳️ کسیکه برای درک ثواب جماعت در رکعت آخر اقتدا کرد و نشست ۱) آیا باید تشهد بخواند یا نه؟ ۲) آیا به حالت باید بنشیند یا نه؟ ۳) وآیا هنگام بلند شدن ذکر را باید بگوید یا نه؟ ✳️ اگر بعضی از ساکنین راضی به اقامه جماعت در محوطه مجتمع نباشند آیا می توان اقامه جماعت کرد یا نه؟ 🔹منبع ؛ استفتاء کتبی از دفتر 👇👇 🔻جواب این سوالات در پست پائین ملاحظه بفرمائید.👇👇👇👇👇👇 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم حیض که چند دقیقه ای و قبل از سه روز است. ✳️ سوال : خانم عادت ماهانه شده ولی قبل از سه روز چند مرحله پاکی چند دقیقه ای داشته حکم این پاکیها چیست، آیا حیض است، یا پاک است، و باید غسل کند، و عباداتش را انجام دهد؟ ✳️ آیات عظام (ره)، و مقام معظم ، می فرمایند ؛ تشخیص آن عرفی است اگر عرف آنرا حیض بداند حیض اگر پاک حساب کند پاکی است و هرکدام بود به وظیفه عمل کند. ✳️ آقایان ، ، ، می فرمایند : تا پنج دقیقه ایراد ندارد و حیض است. ✳️ آیت الله ؛ تشخیص آن عرفی است و تا ده دقیقه پاکی ایراد ندارد و همچنان حیض حساب می شود. ✳️ آقای : تا یکربع حتی نیم ساعت هم قطع شود ایرادی ندارد و حیض است. 🔻خلاصه ؛ غالب مراجع تشخیص را عرفی می دانند و تا چند دقیقه پاک بودن قبل از سه روز را مخلّ حیض نمی دانند مثل آقایان ، # خوئی، ، 🔹منبع :👇👇👇 سیستانی https://b2n.ir/98806 فاضل https://b2n.ir/51567 مکارم https://b2n.ir/91354 وحید https://b2n.ir/22780 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین