eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.2هزار دنبال‌کننده
623 عکس
229 ویدیو
270 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
📌قاتل امام حسین علیه السلام کیست؟ پاسخ: بین و ، شهادت امام (ع) توسط بن‏ ذي الجوشن شهرت دارد، اما برخلاف این شهرت، دیدگاه مورخان کهن و حتی معاصر بر اساس اسناد بر این است که قاتل سیدالشهدا، است. ◀️طبق گزارش ، آنگاه که دشمنان از اطراف امام (ع) پراکنده شدند در حاليکه او گاهي با صورت روي زمين مي‌افتاد و گاهي برمي‌خاست. در اين حال سنان بن‌ اَنس به او نزديک شد و با ضربتي بر امام زد که در اثر آن، امام نقش بر زمين شد. سنان، به بن‌‌يزيد اصبحي گفت: سر حسین(ع) را از بدن جدا کن!. خواست اين کار را بکند، امّا دچار سستي شد و بر اندامش افتاد. سنان به او گفت:‌ خدا بازوانت را سست و دستانت را از بدن جدا کند. آنگاه خودش از اسب فرود آمد و سر مبارک امام حسین(ع) را از تن جدا کرد. سِنان بن‌اَنس شخصي احمق و سبک مغز بود، او در صدد به دست آوردن سر مبارک امام حسین(ع) و اميدوار به بود. طبق روايت از امام (ع)، او از ترس اينکه مبادا سر امام به دستش نيفتد، هر يک از سپاه را که به امام نزديک مي‌شد، مورد حمله قرار داده، به عقب مي‌راند، تا اينکه بالاخره نزد حضرت فرود آمد و گلوي [مبارک] آن حضرت را بريد و سر [مبارک] را جدا کرد و آن را به خَوْلي بن‌ يزيد سپرد. ◀️طبق گزارش شیخ (م381ق) نیز، سِنان بن‌ اَنس ايادي ـ كه لعنت خدا بر او باد ـ پياده شد و ‎سن امام حسين(ع) را گرفت و با شمشير بر گلوي وي مي‎زد و مي‎گفت: «به خدا سوگند، سرت را از تنت جدا مي‎كنم در حالي كه مي‎دانم تو پسر رسول خدايي و از جهت پدر و مادر برترين مردمان هستي.» اگرچه امام را شمر می داند، اما بسیاری از مورخان آن را صحیح نمی دانند. چنانکه: ◀️قاضي نُعمان تميمي مغربي(م 363 ق) صاحب کتاب شرحُ الاخبار في فَضائل الائمة الاطهار، قاتل امام را سنان می داند؛ ◀️ابن‌اثير(م630ق) در کتاب اُسْدُالْغَابَة في معرفة الصَّحابة دربارة قاتل امام حسين(ع) پس از نقل چند قول، مي‎گويد: صحيح آن است كه سِنان بن‌ اَنس، حسين بن‌علي(ع) را كشت. ◀️يوسف بن‌قُزَغْلِي بغدادي معروف به سِبْط ابن‌جُوْزي(م654ق) در کتاب تَذكرةالخواص من الامّة بذكر خَصائص الائمة(ع) نیز چندين قول را بيان كرده و سپس گفته است كه صحيح‌تر آن است كه سِنان بن‌ اَنس نَخَعِي با مشاركت شمر، حضرت را كشتند. 📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج 5، ص453، 454. 📚شيخ صدوق، الامالي، مجلس30، ص 226. 📚خوارزمي، مقتل‌الحسين، ج2، ص36؛ 📚ابن‌اثير، اُسْدُ‌الْغابَة في معرفة الصَّحابَة، ج1، ص498. 📚برای مطالعه بیشتر، ر.ک. جامع سیدالشهدا علیه السلام. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌معرفی مقتل حجت الاسلام دکتر مصطفی کاشانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم لینک: https://iqna.ir/fa/news/4078168/ 👇👇 🌻 @ahlebait110
مراسم سالگرد حجت الاسلام استاد مهدی و فرزندش جمعه ۲۸ مرداد شهر قم، بقیع، امام زاده جمال غریب 🌻 @ahlebait110
185.pdf
410.6K
📌پژوهشي درباره دو مقدسه و زيارت ◀️زیارت ناحیه که به بحث های پرداخته است، چقدر اعتبار دارد؟ نویسنده: حجت الاسلام دکتر محسن 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 : آیا امام و امام علیهم السلام در حضور داشتند؟ پاسخ: . ◀️روایات حضور تنها در نقل شده است. ◀️طبری در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه یا . لذا از ناقلان و جاعلان حدیث همانند و هم روایت نقل کرده است. ◀️درباره نیز وی دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم علیهم السلام آمده است و در روایت دیگر نامی از آنان نیست. ◀️در برخی منابع که خبر را از طبری نقل می کنند، نام امام (ع) در فتوحات وجود ندارد. ◀️در سند روایت دوم نیز شخصی بنام قرار دارد که بزرگان اهل تسنن، وی را دانسته و سند روایت وی را به دلیل در نقل نیز، می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست. سیف بن عمر نیز جاعل حدیث است. 📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405، 📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330، 📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198، رقم: 2398، 📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252. ◀️افزون بر کمی سن علیهم السلام، علی(ع) در دوران خویش نیز برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند. ◀️در برخی منابع آمده است که امام (ع) در زمان خلافت به غاصب بودن او اعتراض کرده است. همچنین امام حسین(ع) به حمایت از ، از انتقاد کرده است. حال باتوجه به انتقاد ایشان از ، چگونه امکان حمایت از بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلیِ همکاری در فتوحات را نقل می کنند. 📚عبدالبر، الاصابه، ج2، ص69. ◀️در روایت جعلی طبری، علیهم السلام در فتح طبرستان آنهم عصر عثمان، و نیرنگ کرده اند و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است اسلامی باشد، عقلا پذیرفتنی نیست؛ ◀️به نظر می رسد انگیزه در این خبر یا توجیح خلفا است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق است و می خواهند را برای مناطق مفتوحه درست کنند. 👇👇 🌻 @ahlebait110
۲۶ مرداد سالروز بازگشت سرافراز به وطن گرامی باد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌فلسفه از زبان امام علیه السلام امام حسین(ع) فرمود: «اگر آنان(بنی امیه) از من تقاضاي هم نکنند من باز هم آرام و ساکت نخواهم نشست ؛ زیرا اختلاف من با دستگاه خلافت تنها بر سر بیعت با نیست که با سکوت آنان در موضوع بیعت، من نیز سکوت اختیار کنم؛ بلکه وجود یزید و خاندان وي موجب پیدایش ◀️ و ستم ◀️ و سبب ◀️ و در اسلام گردیده و این وظیفه من است که در راه اصلاح این مفاسد و امر به معروف و نهی از منکر و احیاي قانون جدم رسول خدا(ص) و زنده کردن راه و رسم پدرم (ع) و و داد بپا خیزم و ریشه این نابسامانی ها را که خاندان بنی امیه است قلع و قمع نمایم.» 📚ابن‌اعثم كوفي، کتاب الفتوح، ج5، ص21؛ 📚خوارزمي، مقتل‌الحسين، ج1، ص189 ـ 188؛ 📚ابن‌شهراشوب، مناقب آل‌ابي‌طالب، ج4، ص97‎. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌انگیزه های قیام امام (ع) امام حسین علیه السلام فرمود: «اي مردم! اکرم(ص) فرمود: هر مسلماني با مواجه گردد كه خدا را نموده و پيمان الهي را در هم مي‏شكند و با سنّت [و قانون] پيامبر(ص) به برخاسته و در ميان بندگان خدا، راه گناه و دشمني در پيش مي‏گيرد، ولي او در مقابل چنين حاكمي، با عمل و يا با گفتار، اظهار مخالفت ننمايد، بر خداوند است كه اين فرد_ساكت _ را به جايگاه همان ، [در آتش جهنّم] داخل كند. [اي مردم] آگاه باشيد! اينان (بني‏ اُمَيَّه) پيروي از را برخود لازم و اطاعت خدا را ترك نموده‏اند، را علني و حدود الهي را تعطيل نموده، [بخشي از بيت‏ المال] را به خود اختصاص داده‏ اند، و خدا را حلال و خدا را حرام کرده‌اند و من براي اين وضعيّت شايسته‌ترم.» 📚طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص403. 📚خوارزمی، مقتل‌الحسين، ج1، ص234 ـ 235. 👇👇 🌻 @ahlebait110
🏴 بدن امام حسین(ع) کی گردید؟ در افواه عمومی مشهور است که بدن امام علیه السلام بعد از شهادت، شبانه روز زیر سوزان بود و بعد از آن توسط امام سجاد علیه السلام و بنی اسد دفن گردید. اما، طبق گزارش تمامی منابع کهن و ، بجز گزارش که بدون سند است، ما گزارشی مبنی بر سه شبانه روز نداریم و حتی به احتمال زیاد و طبق قرائن بدن مطهر امام حسین علیه السلام یک روز بعد از توسط امام علیه السلام و با یاری بنی اسد، دیگر شهدای کربلا شدند. لذا گزارش سند محکمی ندارد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
20170405083934-9712-77.pdf
346.7K
📌تطور شناسی رویکردها در تدفین نویسندگان: حجت الاسلام دکتر حسین مقدم حجت الاسلام ابراهیم 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌مستندات سخنان رئیس قوه قضائیه درباره امام مجتبی(ع) هنگام زیارت خانه خدا در نصیحت حَبِيبَ‏ بْنَ‏ مَسْلَمَةَ فِهْرِي قرشی از کارگزاران و مشاوران ‏ فرمود: «راه و مسیری را که انتخاب کرده ای راه خدا نیست.» وی در جواب، امام حسن مجتبی علیه السلام را مورد تمسخر قرار داد. امام نیز در پاسخ فرمود: «آری، سوگند به خدا که تو، برای رسیدن به اندکی از عبودیت و بندگی معاویه را بر گردن نهاده ای. اگر معاویه زندگی دنیای تو را تامین کرده، به جایش را از تو گرفته است.» 📚بَلاذُرى، انساب الأشراف، ج3، ص12. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌نتیجه حکومت و طبق گزارش مسعودی از مورخان مشهور: يكى از دوستان ما كه اهل علم بود مي گفت: در انجمنى در درباره بكر، ، و سخن مي گفتيم و سخنان اهل علم را ياد مي كرديم؛ جمعى از عامه مردم مي آمدند و سخنان ما را مي شنيدند. يكى از آنان كه از ديگران خردمندتر بود و ريش بزرگتری داشت، روزى به من گفت: چقدر در باره و معاويه و فلان و فلان حرف ميزنيد. گفتم: تو در اين باب چه نظر دارى؟ گفت: در باره كى؟ گفتم: در باره على چه ميگوئى؟ گفت: مگر او پدر نيست؟ گفتم: فاطمه كى بود؟ گفت: زن و دختر و خواهر معاويه بود. گفتم حكايت على چگونه بود؟ گفت: در جنگ با پيامبر كشته شد. 📚مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج2، ص33. 👇👇 🌻@ahlebait110
📌 ـ‌ الشام ـ الشام کتاب «عنوان الکلام» مجموعه سخنرانی‌های فقیه ملا محمد باقر فشارکی اصفهانی(درگذشته 1275 شمسی) است. این کتاب مشتمل بر شرح دعاهای ماه رمضان است که وی هر روز به یکی از آنها پرداخته و در پایان ذکر مصیبتی داشته است، اما منبع و سندی برای آنها بیان نمی‌کند. ❌ عنوان الکلام یکی از کتب تحریفی اما مورد علاقه و محل مراجعه شمرده شده است. رجوع کنید به متن شماره 8 مستبین: مقاله منابع تحریف‌گستر در حادثه عاشورا. ⚠️ نمونه‌های آن: - از امام سجاد(ع) پرسیدند در کجا به شما بیشتر سخت گذشت؟ سه بار فرمود: شام. - مادر علی اصغر در شب یازدهم احساس کرد شیر دارد و ناله سر داد که ای نور دیده کجایی؟ - قنداقه علی اصغر را از زیر خاک بیرون آوردند و سر او را بر نیزه کردند. - دختری با لباس آتش‌گرفته سمت قتلگاه می‌دوید ملعونی به او گفت کجا؟ گفت می‌روم به عمویم عباس شکایت کنم. ◀️ با وجود عظمت و جایگاه بلند فقیهان و عالمان شیعه، متأسفانه هر کدام بدون تخصص و شناخت منابع، به تدوین مقتل و نگارش تاریخ دست زده‌اند. کتب آنان مشحون از این تحریفات شده است. مانند تذکرة الشهدای فقیه ملاحبیب الله شریف کاشانی، اکسیر العبادات فقیه دربندی، محرق القلوب ملامهدی نراقی، معالی السبطین حائری مازندرانی، مقتل عبدالرزاق مقرم و منتخب فخرالدین طریحی؛ رحمة‌الله علیهم اجمعین. https://eitaa.com/Mostabin/154 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔻پاسخ به شبهه میهمان برنامه خندوانه 🎤 حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ➡️ @spasokh
📌 بن ربیعی که بود؟ در هر زمانی بعضی سیاستمداران رنگ عوض می کنند و برای منافع دنیوی پشت پا به گذشته خود می زنند. یکی از این خواص صدر اسلام «شبث ابن ربعی» است که شناخت او کمک زیادی به بصیرت تاریخی ما می کند. ◀️شبث از قبیله بنی تمیم و آخرین دسته از اعرابی بود که اسلام آورد. وی در سن ۹ یا ۱۳ سالگی مسلمان شد. ◀️بعد از رحلت رسول اکرم(ص)، شبث از اسلام برگشت و زنی به نام شد که ادعای پیامبری می کرد. ◀️بعد از سرکوبی پیامبران دروغین توسط ابوبکر، به اسلام بازگشت و با خلیفه کرد. ◀️شبث با ابوبکر، عمر و سپس عثمان و همکاری داشت. ◀️شبث از معترضان به فساد بود و به مخالفان سیاسی خلیفه پیوست. ◀️پس از قتل ، با امیرمؤمنان (ع) بیعت کرد. ◀️در به پیوست و از امام جدا شد. امام او نصیحت کرد و این کار باعث شد وی از آن گروه جدا شود. ◀️پس از شهادت علی(ع) با امام (ع) بیعت کرد. ◀️پس از مرگ معاویه وقتی امام (ع) قصد خروج بر را نمود، از کسانی بود که به امام نامه نوشت و او را به کرد. ◀️وقتی عبیدالله بن زیاد ملعون بر کوفه مسلط شد، به مسلم کرد و به پیوست. ◀️در جزو فرماندهان عمربن سعد(لعنه الله علیه) بود و به خیمه های امام حسین(ع) حمله کرد و به شکرانه کشتن امام حسین(ع) به همراه عبیدالله مسجدی در کوفه ساخت. ◀️پس از شهادت اباعبدالله، و قیام مختار، چون از بزرگان و اشراف کوفه بود، به پیوست و رئیس پلیس کوفه شد. با مختار به اختلاف رسید و به بن زبیر پیوست. با کمک شبث، مصعب نیز موفق به شکست و قتل مختار شد. ◀️پس از آنکه قصد حمله به را نمود، از آل زبیر جدا شد و به بن حکم پیوست. 📚برای مطالعه بیشتر درباره خواص عصر امیرمؤمنان علی علیه السلام، ر.ک. جواد سلیمانی، ریزش خواص، موسسه امام خمینی. 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سعادت دنیا و آخرت رسول الله(ص): با می شوید و بدون او بدبخت. بدانید حسین دری از درهای است و هر کس با او دشمنی کند، خداوند بوی بهشت را بر او می کند. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌فضیلت برای (ع) زيد شَحّام نقل مي كند: ما و گروهى از كوفیان در حضور امام (ع) نشسته بوديم كه جعفربن عفان طائِی به حضور امام مشرف شد. امام به او فرمود: اى جعفر! به من رسيده است كه تو خيلى خوب در رثای بن علی(ع) شعر ميگوئى؟ جعفر گفت: آرى. امام فرمود: پس شعر بگو! وقتى وى گفت: امام صادق(ع) بقدرى كرد كه اشك‏ هاى ایشان بر گونه‏ هاى صورت و ريش مباركش سرازیر گشت و افرادى هم كه حضور داشتند گريان شدند. امام فرمود: ای جعفر! احدى نيست كه درباره مصيبت حسين بن علی(ع) شعر بگويد، گريه كند و ديگران را نمايد، مگر اينكه خداوند- از سر رحمت خود- را بر او واجب مي كند و او را می آمرزد. 📚شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج2، ص574. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌کتاب « تاریخ و سیره رضوی» منتشر شد. 📝 کتاب « تاریخ و سیره » به قلم حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی استادیار دانشگاه علیه السّلام و دکتر سید مجتبی استادیار گروه معارف دانشگاه در 212 صفحه در قطع رقعی، تألیف و به همت شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری وارد بازار نشر شده است. 📌معرفی کامل کتاب http://jchb.ir/fa/news/48005/ 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌روحش شاد و یادش گرامی خاطره شنیدنی آیت الله از لحظه‌ای که از وضع بد اقتصادی در شهر نجف، ناامید به امیرالمومنین گلایه می‌کند. 🌻 @ahlebait110
📌محل اقامت اسرا در شام ◀️طبق نقل مشهور را از باب یا ساعت، وارد شهر کردند و در ورودی ، بر سکویی که محل نگهداری اسرا بود، جای دادند که در معرض دید عموم مردم باشند. ◀️در روایتی دیگر، اسرا را در آغاز ورود به در محلی و بی سقف جای داده و چند را به نگهبانی آنان گماردند. ◀️به گزارش امام (ع)، خانه ای به آنان دادند که بر سرشان فروریزد و آنان را بکشد. ◀️خطبه کوبنده امام (ع) در مسجد جامع باعث گردید که اسرا را به خانه ای کنار منزل یزید ببرند. ◀️طبق گزارش شیخ مفید، اتاق و مردان جدا بود. 📚صفار، بصائر الدرجات، ص۳۳۷‌. 📚مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۶. 📚سیدبن طاوس، الملهوف، ص۲۱۹. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📢 کاروان کربلا.... سر شهیدان را از دروازه "توما" به آوردند در حالی که شهر را آذین بسته بودند. هنگامی که امام (ع) در کنار در جامع بودند، نزد آنان آمد و گفت: 📢 ستایش خدایی که شما را کشت و نابود کرد و مردم را از شر شما آسوده نمود و را بر شما پیروز کرد. 📌 امام (ع) به او فرمود: آیا خوانده ای؟ پیرمرد گفت آری. امام فرمود: پس آیه( ) را شنیده ای که خداوند فرمود: بگو من هیچ پاداشی از شما دربرابر رسالتم درخواست نمی کنم، جز دوست داشتن نزدیکانم.(اهل بیتم) (شورا: ۲۳) گفت: آری. امام سجاد(ع) فرمود: ما همان اهل بیتی هستیم که خدا این آیه را مخصوص ما نازل کرد. پیرمرد، خجل شد و گریست. سپس سر به آسمان برداشت و گفت: 📢 خداوندا در پیشگاه تو از آل محمد علیهم السلام، از و انس بیزاری می جویم. 📚شیخ صدوق، امالی، ص۲۳چ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۳۰ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 تاریخ دقیق چه سالی است. از حجت الاسلام دکتر محمد جواد سرتختی: طبق شواهد موجود، ماه سال ۶۱، یعنی ۴۰ روز بعد از ، تاریخ دقیق رسیدن کاروان اسرا به سرپرستی امام (ع) به است. برخی از و اندیشمندان همانند، بیرونی، ابن نمای حلی، سیدبن طاووس، هروی و ، تصریح کرده اند: حضور اهل بیت امام حسین(ع) در در روز بیستم سال۶۱ یعنی همان بوده است. افزون بر این گزارشها، شواهد دیگری برای اثبات این امر وجود دارد که می توان به آنها استناد کرد. از جمله: 1⃣ الحاق سر امام حسین(ع) به بدن امام توسط امام (ع) در روز همان سال؛ به تصریح شیخ و ابن فتال نیشابوری؛ زیرا الحاق سر در یک سال بعد، معقول نبوده و بعید به نظر می رسد. 2⃣همچنین هیچ گزارشی مبنی بر حضور امام (ع) در در غیر این سال نیست. 📚صدوق، امالی، ص۲۳۱، 📚ابن فتال، روضه الواعضین، ص۱۹۲، 📚ابوریحان بیرونی، آثارالباقیه، ص۳۳۱. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌شهادت امام حسن(ع)، ۷ صفر یا ۲۸صفر؟ پاسخ: ۲۸ صفر تاریخ دقیق شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام بوده و ۷ صفر میلاد امام کاظم علیه السلام است. 📌چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم ، ۷صفر را در روز شهادت امام علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در #۲۸صفر است. بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است: ✅بررسی اقوال: ◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ را ماه شهادت امام معرفی کرده اند. ◀️برای اولین بار مکی عاملی( معروف به ) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است. در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛ بنابراین، این روایت ضعف سندی دارد. ◀️گزارش دیگری که مستند قائلان به ۷ صفر است، از کتابی با عنوان تواریخ الائمه الاثنی عشر، به یکی از علمای (۴ امامی) به نام بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است. در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست. ◀️لازم به ذکر است که رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام علیه السلام را در سال 260 ذکر کرده است، اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام (ع) را نوشته است؟ ◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است. ◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه مانند شیخ ، ، و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر ۲۸ صفر اتفاق دارند. ◀️گزارش نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست. ◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) در ۲۸ صفر مورد توجه بوده است چنانکه و قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند. ◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند. 📌نکته دیگر آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند: طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز امام علیه السلام نقل کرده اند. حال چگونه برخی روایت ۷صفر درباره شهادت را از می پذیرند ولی روایت ولادت امام کاظم علیه السلام در ۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است. 📚برای مطالعه بیشتر ر.ک: بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، . 💠 : به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح است. البته نظر بنده آن است که ۷ صفر امام موسی علیه السلام است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مقایسه دو برخورد یک جوان در کشور الجزائر به ظاهر خودش را شیعه معرفی میکند و از مردم آدرس حسینیه و مسجد را سوال میکند، افراد سلفی و وهابی و طرفدار داعش را ببینید چگونه پاسخ او را میدهند!! اما در مقابل جوان دیگر در پیاده روی اربعین خودش را سنی معرفی میکند و میخواهد در موکب ها نماز به روش اهلسنت بخواند... ببینید تفاوت درک و فهم بین پرورش یافتگان مکتب اهلبیت علیهم‌السّلام مکتب بنی امیه 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌امام (ع) ◀️بنابر روایات مشهور، امام موسی بن جعفر(ع) در هفت صفر سال 128 قمری در منطقه اَبواء بین مکه و مدینه به دنیا آمد. ◀️امام صادق(ع) هنگام بازگشت به مدینه سه روز به مهمانان غذا داد. ◀️ابوالحسن، ابوابراهیم و ابوعلی از کنیه های مشهور ایشان بوده و القاب مشهوری مانند کاظم، صابر، امین، عبدصالح و زَيْنِ الْمُجْتَهِدِين برای آن حضرت ذکر شده است. ◀️فروبردن خشم و چشم پوشی از آزار مخالفان، علت اصلی شهرت ایشان به کاظم بیان شده است. براساس خبری از ابن حجر هیتمی(م974ق)، آن حضرت در میان مردم عراق به باب قضاء حوائج در نزد خدا معروف است. 📚 ابن ابی الثلج، تاريخ أهل البيت، ص82؛ 📚 فتال نیشابوری، روضة الواعظين و بصيرة المتعظي، ج1، ص221. 📚«طبری شیعی ولادت امام کاظم(ع) را ذی الحجه سال 127 نقل کرده است.» طبری شیعی، دلائل الامامه، ص303. 📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص215؛ 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی¬طالب، ج‏4، ص323. 📚خطیب بغدادى‏، تاریخ بغداد، ج13، ص327. 📚 صفار، بصائرالدرجات في فضائل آل محمّد، ج1، ص440. 📚برقی، المحاسن، ج2، ص418. 📚ابونصر بخاری، سر السلسلة العلوية، ص36؛ 📚کلینی، الکافی، ج2، ص109، ح3؛ 📚ابن حجر هیتمی، الصواعق المحرقة في الرد على أهل البدع والزندقة، ص203. 👇👇 🌻 @ahlebait110