📌به مناسبت سالروز شهادت حضرت حمزه
👈 #معاویه و نبش قبر حضرت #حمزه
بنا به گزارش محمدبن سعد(م230ق):
وقتی #معاویه قصد داشت چشمه ای را از کوه احد جاری کند تا به داخل مدینه ببرد، به جنازه شهدای جنگ #احد رسیدند. ماموران برايش نامه نوشتند که مجراى آب باید از محل قبور شهداى احد بگذرد.
معاویه دستور #نبش_قبور #شهدا از جمله حضرت حمزه را صادر کرد.
جابربن عبدالله انصاری گوید:
«من خود ديدم كه اجساد آنان را در حالى كه همچون اشخاص خوابيده بودند بر گردن مردم حمل مىكنند و در هنگام نبش قبر حضرت حمزه بیل و کلنگ به پای آن حضرت اصابت کرد و خون [تازه از بدن مطهر] جاری شد.»
📚ابن سعد، الطبقات الکبرا، ج3، ص7.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌کینه توزی ابوسفیان نسبت به حضرت حمزه
👈امویان مشرک بوده و حضرت حمزه به حمایت اسلام و پیامبر پرداخت، اما آنان حضرت حمزه را در جنگ احد شهید کرده و حتی از قبر او نیز می ترسیدند.
#ابوسفيان بعد از به حكومت رسيدن #عثمان، بر سر مزار #حمزه سيدالشهداء رفت و با ضربه زدن به قبر وی گفت:
«ای أَبَا عُمَارَة، بر سر چيزي با ما جنگيدي كه آخر به دست ما افتاد.»
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج16، ص136؛
📚مقریزی، النزاع و التخاصم، ص87.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #حمزه_سیدالشهدا
حضرت حمزه از #حنفا(پیروان حضرت ابراهیم) بود و ضمن ایمان آوردن به رسالت رسول الله(ص)، در مقابل #شرک و دشمنی #قریش از آن حضرت دفاع کرد و در جنگ #احد شهید شد.
پیامبر اکرم(ص) فرمود:
حمزه شرط خویشاوندی را رعایت کرد و اعمال نیکی داشت.
تأثیر عمیق شخصیت حمزه و محبوبیت او پس از #شهادت سبب گردید که برخی از #صحابه فرزندان خود را حمزه نام نهادند.
امیرمومنان #علی(ع) در احتجاج با #مخالفان و #دشمنان، به خویشاوندی خود با حمزه و #جعفر مباهات میکرد.
📚ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۳، ص۱۴_ ۱۳، ج۵، ص۱۸۶.
📚نهج البلاغة، نامه ۲۸؛
📚طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۴۲۴.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌زیارت قبر حضرت حمزه توسط حضرت فاطمه(س)
حضرت فاطمه(س) هر هفته روزهای دوشنبه و پنج شنبه و طبق نقلی صبح روز شنبه، کنار قبر حضرت حمزه و شهدای احد میرفت و در آنجا ضمن نشان دادن مکان جهاد رسول الله(ص) به مردم در منطقه #احد،
به نماز، استغفار و دعا خواندن مشغول - و بر حضرت حمزه و مصیبت های خویش- گریه می کرد.
📚 کلینی، الکافی، ج3، ص228، ح3.
📚بیهقی، السن ¬الکبری، ج4، ص78؛
📚خزاز قمی، كفاية الأثر في النصّ على الأئمة الإثني عشر، ص198؛
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج1، ص180؛
📚حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج1، ص377.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌طرح #عفاف و #حیا در حکومت امیرمومنان علی علیه السلام
⬅️بنابر فرمایش امام #صادق(ع)، امیرمومنان #علی(ع) بسیار می فرمود:
«برترین عبادت، #عفت ورزیدن است.»
⬅️امیرمؤمنان درباره حضور #زنان در جامعه فرمود:
«اى مردم #عراق!
به من خبر رسيده است كه زنان شما در بين راه با مردان #برخورد كرده و آنان را كنار مى زنند، آيا شرم نمى كنيد؟!»
«آیا #شرم نمی کنید و #غیرت ندارید که زنان شما به #بازارها می روند و با بی نزاکت ها درهم می آمیزند. خدا #لعنت كند كسى را كه غيرت ندارد.»
⬅️امیرمؤمنان علی، زنان را از حضور بی مورد در بازار نهی کرده و فرمود:
#زن، نباید صداي خود را براي #نامحرم اظهار کند، یا زینتی مانند #خلخال بپوشد- که نامحرم بشنود- یا بوي خوش او به مشام نامحرم برسد.
📚«كَانَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْعَفَافُ.»
📚کلینی، الکافی، ج2، ص79، ح3.
📚کلینی، الکافی، ج5، ص537، ح6.
📚برقی، المحاسن، ج1، ص115.
📚قاضی نعمان، دعائم الاسلام، ج2، ص215
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌برخورد شدید #پیامبر(ص) با حرمت شکنان #حجاب و #عفاف
📣قابل توجه روشنفکرانی که می گویند پیامبر با هنجارشکنان حجاب برخورد نکرده.
روزی #زنی از #انصار در بازار طلافروشی #یهودیان #بنی_قینقاع رفته بود و فردی یهودی پایین #پیراهن زن مسلمان را بالا زده و به قسمت بالای پیراهن سنجاق کرد تا آبروی زن مسلمان برود.
بین #انصار و یهودیان درباره این موضوع درگیری شد و یک #مسلمان از انصار هم کشته شد.
با نزول آیه ۵۸ انفال رسول الله(ص) به سراغ این طائفه رفت و ۱۵ روز آنان را #محاصره کرد تا آنکه یهودیان تسلیم شدند و رسول الله(ص) آنان را از مدینه #اخراج کرد.
📚واقدی، المغازی، ج۱، ص۱۷۷
📚ابن سعد، طبقات الکبرا، ج۱، ص۲۹
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۳۰۹
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌این فیلم را از دست ندیم
📣یک استدلال جالب درباره ضرورت #حجاب و #عفت عمومی
کانال تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام را در آدرس زیر دنبال کنید:
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #شبهه:
چندسال پیش برنامه ضدارزشی #رودست شبهه ای را مطرح کرده بود که: در منابع #حدیثی آمده است که امام #حسین(ع) فرمود:
ما از تبار #قریش هستیم، هواخواهان ما #عرب و #دشمنان ما #ایرانیان هستند.
روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است.
ایرانیها را باید دستگیر کرد و به #مدینه آورد، زنانشان را به #کنیزی #اعراب درآورده و به فروش برسانید و مردانشان را به #غلامی و بردگی اعراب گماشت.
#پاسخ_شبهه از حجت الاسلام دکتر محمد جواد #یاوری سرتختی
#اولا:
این روایت که سند ضعیفی داشته و غلط ترجمه شده، از امام #صادق(ع) است نه امام حسین(ع)؛ به علاوه وقتی در کتاب سفینه البحار آمده یعنی اصلش نیز در بحار الأنوار نیز آمده.
📚مجلسی، بحار، ج 64،ص176
#ثانیا:
این روایت از معانی الاخبار شیخ #صدوق نقل شده و #سند آن #ضعیف است؛ زیرا #عثمان بن جبله در سند آن #مجهول است، نیز فرضا که امام صادق(ع) این کلام را فرموده باشند، علامه مجلسی در ادامه آن می نویسد:
بيان:
" #وشيعتنا_العرب " أي العرب الممدوح من كان من شيعتنا، وإن كان عجما، والعجم المذموم من كان عدونا، وإن كان عرب.
یعنی، منظور این روایت آن است که اگر فرضا عرب، #ممدوح باشد و #عجم، مذموم، #شیعه_ما_عرب است اگرچه عجم باشد و دشمن ما عجم است اگر چه عرب باشد.
یعنی به عبارت دیگر:
این کلام بر فرض صحت صدور از معصوم(ع) در مقام #جدل با عرب هایی است که دیگران را خوار
می شمارند؛ اگر چه #شیعه اهل بیت(ع) باشند و امام(ع) فرموده است:
از نظر ما شما که عرب هستید، اما #دشمن ما اصلا #عرب نیستید و عجم هستید، اما #شیعیان ما عرب هستند حتی اگر خراسانی و اصفهانی و رازی و ... باشند.
#ثالثا:
باید توجه کرد، آن عباراتی که در سفینه البحار در ادامه حدیث آمده، از متن #حدیث نیست و از #شیخ_عباس_قمی است که می خواسته نشان دهد در کنار این فرمایش امام صادق(ع)، نگاه #خلفا به ایرانیان چگونه بوده است.
بعد می نویسد:
#عمر گفته است که ایرانیان را باید #کشت و زنانشان را به کنیزی به ایران آورد. این قسمت با "و قال #الثانی" شروع می شود و ثانی یعنی #دومی که همان #عمر است.
#رابعا:
مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی (ج۷، ص۱۰۷ – ۱۰۸) در تکمیل نوشته شیخ عباس قمی در کتاب مستدرک سفینه البحار می نویسد:
سوای رای دومی(عمر) درباره ایرانیان:
ابن شهرآشوب در #مناقب نقل کرده که وقتی #اسیران ایرانی را به #مدینه آوردند و تصمیم گرفتند که #زنان را بفروشند و مردان را به #غلامی درآورند که ناتوانان را در طواف #کعبه بر پشت خود حمل کنند،
اميرمؤمنان #علی(ع) فرمود:
#پیامبر(ص) فرموده است:
بزرگ هر قومی را گرامی بدارید اگرچه مخالف شما باشد و این ها #ایرانیان هستند که #حکیم و #کریم هستند، با ما از در مسالمت درآمده اند و به #اسلام رغبت دارند و من برای خدا آنان که به من و بنی هاشم داده اید آزاد کردم
و در پایان:
رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه است. ﯾﮑﯽ از آن روایات ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ شبه افکنان آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ چنان است که
اﻣﺎم ﺻﺎدق(ع) ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:
«اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ #ﻋﺠﻢ و ﻏﯿﺮ #ﻋﺮب ﻧﺎزل ﻣﯽﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽآورد، و #ﻗﺮآن ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ».
نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ #ﻗﺮآن و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) سازگاری ندارد آنجاکه ﻣﯽﻓﺮﻣﻮد:
«ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ #ﻋﺠﻢ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ.
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از جهاد انتظار
💠ثبت نام فیش غذای حرم حضرت معصومه علیها السلام
🔸ثبتنام فیش غذای حضرتی حرم مطهر بانوی کرامت از سالروز ولادت حضرت علی علیهالسلام در پرتال نذورات حرم مطهر به نشانی https://nazr.amfm.ir
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌸اللهم عجل لوليك الفرج🌸
📱کانال مهدوی جهاد انتظار
@jahadeentezar
🔺سومین نشست علمی مدرس مصلی
🔹فردا دوشنبه ساعت ۹صبح
🔹موضوع:
"نقش حوزه علمیه قم در پژوهش های تاریخ اجتماعی و سبک زندگی شیعیان"
🔻ارائه دهنده:
حجتالاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی
استادیار دانشگاه باقرالعوم(ع) و مدرس مراکز تخصصی حوزه
🔻باحضور ناقد محترم
حجتالاسلام دکتر محمدتقی موسوی فر
دبیر میز کار تخصصی سبک زندگی اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌کنترل نگاه زهرآلود
جوانى از #انصار در شهر #مدينه با زنى روبه رو شد. در آن زمان #پوشش سر زنان به گونه ای بود که #گوش و #گردن ايشان پیدا بود.
وقتى #زن از كنار #جوان گذشت، جوان سر خود را به عقب برگرداند و هم چنانكه راه مى رفت وى را نگاه مى كرد و وارد كوچه اى شد.
جوان در حالى كه به پشت سر خود نگاه مى كرد به راه خود ادامه داد كه صورتش به تكه چوبی كه از ديوار بيرون زده بود، برخورد كرد و شكست. وقتى آن زن دور شد، جوان به خود نگاه كرد و ديد كه بدن و لباسش خونين شد.
جوان به خود آمد و گفت:
به خدا سوگند خدمت رسول خدا(ص) مى رسم و او را از اين مسئله باخبر مى كنم. پس خدمت رسول خدا شرفياب شد. پيامبر از حال وى جويا شد و او جريان را به اطلاع آن جناب رساند. پس جبرئيل نازل شد و اين آيه را آورد:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ.
📚كلينى، الكافى، ج 5، ص 521.
📚النور: 31.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌تذکر به بی بدحجابی و نپوشاندن صورت از نامحرم در صدر اسلام
ابن ابی الدنیا(م281) نقل می کند:
#عایشه دختر طلحه در مقابل مردان نامحرم #حجاب نمی گرفت و مانند مردان نشست و برخاست می کرد.
ابوالفرج اصفهانی(م356) و قیروانی(م453) نیز نقل کرده اند:
بعد از نزول #آیه_حجاب، عایشه دختر طلحه بدون پوشاندن #صورت در انظار عموم حاضر می شد.
بنابر گفته نویری:
مصعب به او عتاب و سرزنش کرد و او را از این کار نهی کرد.
📢 #پوشیدگی در صدر اسلام چنان موضوعیت و اهمیت داشت که مردم نیز به بد حجابی اعتراض می کردند.
📚ابن ابی الدنیا، اصلاح المال، ج1، ص120؛
📚ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج69، ص253.
📚ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج11، ص120؛
📚قیروانی، زهرالآداب و ثمر الالباب، ج1، ص242.
📚نویری، نهایه الارب فی فنون الادب، ج4، ص272.
👈حالا یه عده #روشنفکر و بی سواد میان میگن چرا رسول خدا(ص) به مردم درباره حجاب #تذکر نداده است؟
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌آیا پیامبر اکرم(ص) به زنان مسئله پوشش را تذکر می داد؟
بنا بر نقلی از عايشه پس از نزول آيات #حجاب،
#تغيير محسوسي در #پوشش_زنان مدينه اعم از انصار و مهاجر ايجاد شد. عایشه گوید:
وقتی آیه «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِن» نازل شد مردان انصار به سوی زنانشان شتافته و #آیات را تلاوت کردند و از آن پس، زنان انصار بر سر خود پارچه ای از جنس پشم یا خز می انداختند.
📚نور، ۳۰.
📚آلوسی، روح المعانی، ج22، ص89.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌سالروز شهادت استاد شهید آیتالله مرتضی مطهری و روز معلم گرامی باد.
امام #صادق(ع) فرمود:
#علم یاد بگیرید
و به همراه آن خود را با #حلم و وقار بياراييد
و نسبت به كسي كه به او #آموزش مي دهيد متواضع بوده
و نسبت به استادي كه از او علم فرا مي گيريد #تواضع كنيد و از عالمان متكبر نباشيد كه اين صفت باطل، حقانيت شما را از بين ببرد.
📚کلینی، الكافي ج ١ ص ٣٦
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #نشست_علمی
انجمن علمی تاریخ پژوهان حوزه برگزار میکند:
سلسله نشستهای علمی:
تقابل #یهودیان با مسلمانان
نشست اول:
تقابل یهودیان با رسول خدا (صلیالله علیه وآله)
🎙با ارایه:
حجتالاسلامدکتر #مصطفی_صادقی کاشانی،
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏰ زمان: دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت، ساعت: ۱۷ تا ۱۹
🏢مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه ۲، فرعی اول سمت راست، ساختمان انجمنهای علمی حوزه، سالن همایش
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌امام #صادق(ع)
⬅️امام جعفربن محمد مشهور و ملقب به صادق و ابی عبدالله، براساس نص الهی و #وصایت پدر به امامت رسید.
⬅️ایشان مدت 34 سال هدایت جامعه را برعهده گرفت.
⬅️آن حضرت در سال 83 قمری به دنیا آمد و در سال 148 قمری به #شهادت رسید.
⬅️امام صادق(ع) بعد از ازدواج، صاحب ده فرزند دختر و پسر گردید.
⬅️شخصیت و فضائل امام صادق چنان برجسته است که که در طول تاریخ، مورد احترام مسلمانان بوده و هست.
⬅️فعالیت ها امام بسیار گسترده بود و سبب گردید تا عموم مردم از ایشان با عنوان #فقیه، #عالم و سزاورترین فرد به #خلافت یاد کنند.
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج9، ص144.
📚شیخ مفید، الإرشاد، ج2، ص209، ج2، ص179.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌یه حدیث ناب از امام #صادق علیه السلام درباره رفتار اجتماعی مشهور به:
⬅️حدیث هذا ادب جعفر
عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَبِي أُسَامَةَ زَيْدٍ اَلشَّحَّامِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
⬅️اِقْرَأْ عَلَى مَنْ تَرَى أَنَّهُ يُطِيعُنِي مِنْهُمْ وَ يَأْخُذُ بِقَوْلِيَ اَلسَّلاَمَ وَ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اَلْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ اَلاِجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ وَ طُولِ اَلسُّجُودِ وَ حُسْنِ اَلْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَدُّوا اَلْأَمَانَةَ إِلَى مَنِ اِئْتَمَنَكُمْ عَلَيْهَا بَرّاً أَوْ فَاجِراً فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ يَأْمُرُ بِأَدَاءِ اَلْخَيْطِ وَ اَلْمِخْيَطِ؛
⬅️صِلُوا عَشَائِرَكُمْ وَ اِشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ فَإِنَّ اَلرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ اَلْحَدِيثَ وَ أَدَّى اَلْأَمَانَةَ وَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ اَلنَّاسِ قِيلَ هَذَا جَعْفَرِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ وَ يَدْخُلُ عَلَيَّ مِنْهُ اَلسُّرُورُ وَ قِيلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ وَ إِذَا كَانَ عَلَى غَيْرِ ذَلِكَ دَخَلَ عَلَيَّ بَلاَؤُهُ وَ عَارُهُ
⬅️فَوَ اَللَّهِ لَحَدَّثَنِي أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّ اَلرَّجُلَ كَانَ يَكُونُ فِي اَلْقَبِيلَةِ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَيَكُونُ زَيْنَهَا آدَاهُمْ لِلْأَمَانَةِ وَ أَقْضَاهُمْ لِلْحُقُوقِ وَ أَصْدَقَهُمْ لِلْحَدِيثِ إِلَيْهِ وَصَايَاهُمْ وَ وَدَائِعُهُمْ تُسْأَلُ اَلْعَشِيرَةُ عَنْهُ فَتَقُولُ مَنْ مِثْلُ فُلاَنٍ إِنَّهُ لآَدَانَا لِلْأَمَانَةِ وَ أَصْدَقُنَا لِلْحَدِيثِ.
⬅️راستگویی، امانتداری، حق همسایه، صله رحم، تقوا، نماز زیاد خوندن، برخورد خوب با مخالفان عقیدتی و....
📚کلینی، الکافی، ج۲، ص۶۳۶.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌ترجمه حدیث هذا ادب جعفر
🌞روزی #زید_شحام از #کوفه خدمت امام #صادق(ع) رسید و امام درباره #سبک_زندگی و منبع تعالیم شیعی به وی فرمود:
⬅️ای زید به هریک از مردم #کوفه که فکر میکنی از من اطاعت کرده و به گفتار من عمل میکند، سلام من را برسان؛
⬅️شما را به تقوای الهی، #پارسایی در دین و تلاش در راه خدا، #راستگویی، #امانتداری، سجده طولانی و برخورد خوب با #همسایه سفارش می کنم.
این از سنت های رسول الله بود. وی امانت را به صاحبش چه خوب و چه بد برمی گرداند. تا جایی که نخ و سوزن را برمی گرداند.
🌻ای شیعیان صله رحم کنید.
به تشییع جنازه #مخالفان بروید، به #عیادت مریض های آنان بروید و حقوق آنان را در ادا کنید.
اگر کسی از شما اینگونه باشد، میگویند این #جعفری است.
و این من را خوشحال می کند و می گویند:
این از آثار تعالیم جعفربن محمد است و اگر غیر از این باشد برای من پسندیده نیست.
بخدا سوگند پدرم(امام #باقر) فرمود:
یکی از #شیعیان امیرمومنان #علی(ع) در قبیله ای بود که #زینت آنان بود.
⬅️وی امانت دارترین، عادلترین در قضاوت، #راستگوترین آنان در امور زندگی مردم بود و مردم آن قبیله می گفتند چه کسی مثل این شیعه است؟
📚کلینی، الکافی، ج۲، ص۶۳۶.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴سخنان امام #صادق(ع) در بستر شهادت
امام #کاظم علیه السلام فرمود:
پدرم (امام #صادق) در بستر شهادت به من گفت:
پسر عزیزم!
براستی جز این نیست که هر کس #نماز را سبک بشمارد به #شفاعت ما نخواهد رسید و هرکس به #شرابخواری خو کند همراه ما از حوض کوثر سیراب نخواهد شد.
📚کلینی، الکافی، ج6، ص401
👇👇
🌻 @ahlebait110
1_7402739248.mp3
10.31M
دانشنامه بقاع و اماکن متبرکه
معرفی علویان و سادات و امامزادگان
و آثار محقق نسابه حجت الاسلام دکتر
محمد مهدی فقیه محمدی جلالی بحرالعلوم گیلانی
@Basatin313
https://eitaa.com/Imamzadegan
💠 مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام #رضا(ع) از میان برادران طلبه واجد شرایط جهت پذیرش نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰4-۱۴۰3 ثبتنام مینماید.
🔻امتیازات:
▫️پرداخت کمک هزینه تحصیلی
▫️اعطای مدرک علمی معتبر حوزوی
▫️استفاده از کتابخانه تخصّصی، سایت اطلاعرسانی، فضای آموزشی مناسب
اطلاعات بیشتر در کانال پذیرش موسسه امام رضا علیه السلام به آدرس زیر:
@pazireshemamreza
⏳زمان ثبتنام:
اردیبهشت 1403
تلفن: ۰۲۵۳۲۱۳۶۶۴۱ و ۰۲۵۳۲۱۳۶۶۳۹
آدرس: پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه
⬅️رشته ها:
تاریخ اسلام سطح ۲
تاریخ تشیع سطح ۳
تاریخ اهل بیت(ع) سطح ۳
تاریخ و سیره پیامبر اعظم(ص) سطح ۴
شیعه شناسی سطح ۳ و ۴
کلام جدید سطح ۳
🌐 جهت ثبتنام به سایت سنجش و پذیرش حوزه مراجعه نمایید:
http://paziresh.ismc.ir
🌻 @ahlebait110
1️⃣سیره #اقتصادی امام #صادق(ع)
📢رهاکردن فعالیت اقتصادی حربه #شیطان است.
امام #صادق(ع) پیروان خود را به کسب و کار تشویق می کردند تا در کنار #تبلیغ مذهب #تشیع، به فعالیت #تجاری و تدبیر در معیشت بپردازند.
⬅️امام صادق(ع) حماد سَمندری را به #تجارت، تبلیغ امر #امامت و تشیع سفارش کرد.
⬅️آن حضرت همچنین، از اینکه عمربن مسلم، تجارت را رها کرده است، بسیار ناراحت گردید و فرمود این کار، کار شیطان است.
📚شیخ طوسی، الامالی، ص670، ص46
📚شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج2، ص634.
📚کلینی، الکافی، ج5، ح8.
👇👇
🌻 @ahlebait110
2️⃣سیره #اقتصادی امام #صادق(ع)
📢 #رونق_تولید و حیات جامعه
امام صادق، به #تجارت و دادوستد اشتغال داشت.
⬅️معَتِّب، مُصادِف و عَذافِر از کسانی بودند که برای امام تجارت می کردند.
⬅️ایشان، مُصادِف را برای تجارت به سوی #مصر فرستاد و او را نسبت به کسب حلال و پرهیز از #کسب_حرام سفارش کرد.
⬅️امام صادق با هدف رونق کار و فعالیت اقتصادی 1700 #دینار 💰به عَذافِر داد و فرمود:
«اگرچه #سود و درآمد، مورد رغبت آدمی است، ولی این اقدام من برای #سود نیست، بلکه دوست دارم خدا من را درپی فواید کاسبی ببیند.»
⬅️ #اسماعیل پسر امام صادق(ع) نیز فعالیت اقتصادی می کرد.
📚کليني، الکافی، ج5، ص91، ح1.
📚کليني، الکافی، ج5، ص299، ح1.
📚کليني، الکافی، ج5، ص161، ح1.
📚کليني، الکافی، ج5، ص76، ح12، ح16.
👇👇
🌻 @ahlebait110
3️⃣سیره #اقتصادی امام #صادق(ع)
📢پرهیز از درآمد #نامشروع
چون وضع مالی امام صادق(ع) مناسب نبود، خدمتکار خود مُصادِف را خواست و به او 💰هزار دينار داد تا برای تجارت به #مصر برود.
چون معامله مصادف در خرید و فروش #کالای_نایاب و گرفتن سود مضاعف بود، امام فرمود:
سبحان الله؛ هم قسم مي شويد كه در مقابل هر دينار يك دينار سود بگيريد. امام، كيسه هزار دينار خود را برداشت و فرمود:
من احتياج به چنين سودى ندارم. سپس فرمود:
ای مصادف! پيكار با شمشير از کسب #نان_حلال ساده تر است.»
📚کليني، الکافی، ج5، ص161، ح1.
👇👇
🌻 @ahlebait110