eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
526 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
🌿 مراقبۀ روز دوازدهم ربیع الاوّل 🔅 این روز مطابق نظر مرحوم شیخ کلینی و مسعودی و همچنین نقل مشهور میان اهل سنّت، روز ولادت نبّی مکرّم اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم است. 🔅 مستحبّ است در این روز دو ركعت نماز خوانده شود بدین کیفیت: ▪️ركعت اوّل: ▫️ سوره «حمد» ۱ مرتبه ▫️سوره «کافرون» ۳ مرتبه ▪️رکعت دوّم: ▫️سوره «حمد» ۱ مرتبه ▫️سوره «توحيد» ۳ مرتبه @ahlevela_channel
‍ 💠 نیابت خاصّه در عصر غيبت صغری - بخش دوّم از رحلت امام عسکری علیه السّلام در سال دویست و شصت هجری قمری تا آغاز دوران غیبت کبرای امام عصر ارواحنا‌فداه که با از دنیا رفتن علیّ بن محمّد سَمُری، چهارمین نایب خاص آن حضرت مقارن است؛ حدوداً هفتاد سال است. در این مدّت چهار نایب به ترتیب نمایندگی حضرت حجّت علیه السلام را بر عهده داشتند و حضرت مهدی علیه السلام در جایی مُختفی و پنهان بودند و جز نوّاب خاص کسی از محلّ اقامت آن حضرت خبر نداشت. لذا کسی نمی‌توانست آن حضرت را ببیند. در این دوران نوّاب خاص رابط بین حضرت با مردم بودند. اوّلینِ آنها چنانکه گفتیم عثمان‌ بن‌ سعید بود که پیش از آن نایب امام عسکری علیه السّلام نیز بود. ظاهراً او مدّتی نایب امام هادی علیه السّلام هم بوده است. لذا وقتی امام عسکری علیه السّلام از دنیا رفتند، پیرمرد بود. امام زمان علیه السلام او را به نیابت خویش منصوب فرمودند. ولی چون پیر بود، از آن پس عمر زیادی نکرد. از روزی که نیابت امام عصر ارواحنا‌فداه را عهده دار شد، سه سال بیشتر زنده نبود. وقتی او از دنیا رفت، امام زمان علیه السّلام نیابتشان را به پسر او، محمّد‌ بن‌ عثمان سپردند. محمّد‌ بن‌ عثمان تا پایان عمرش، چهل سال نایب امام زمان علیه السّلام بود. وقتی او از دنیا رفت، امتحان عجیبی اتّفاق افتاد! به خدا پناه می‌بریم. خدا انسان را از لغزش و انحراف حفظ کند. در آن زمان افراد برجسته‌یی بین شیعه بودند که احتمال می‌رفت یکی از آنها بعد از محمّد‌ بن‌ عثمان نایب امام زمان علیه السّلام بشود؛ یکی از این افراد برجسته، فردی به نام شلمغانی بود. شلمغانی شخص کوچکی نبود؛ فقیه و عالم بزرگ شیعه بود. امّا وقتی امام عصر ارواحنا‌فداه نیابتشان را به حسین‌ بن‌ روح‌ نوبختی که ایرانی تبار بود، سپردند؛ در اثر جاه طلبی و قدرت طلبی، این امر بر شلمغانی گران آمد و پس از مدّتی او یکی از دشمنان امام زمان علیه السّلام شد و کار به جایی رسید که در توقیعی که از ناحیۀ حضرت مهدی ارواحنا‌فداه صادر شد، امام زمان علیه السّلام او را لعن کردند. ببینید چقدر جاه‌طلبی و قدرت‌طلبی خطرناک است؛ خدا انسان را به خودش وانگذارد که از کجا به کجا می‌افتد! { نمونه‌هایی از چنین لغزش‌ها پیشتر نیز در بین اصحاب سرشناس و برجستۀ امامان قبل علیهم السّلام رخ داده بود که ماجرای تمرّد نایبان امام کاظم علیه السّلام از پذیرش امامت حضرت رضا علیه السلام و ایجاد فرقۀ منحرف واقفیّه توسّط آنان از جملۀ آنهاست.} ادامه دارد.... 📔 جانِ جهان تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
‍ 💠 نیابت خاصّه در عصر غيبت صغری - بخش سوّم حسین‌ بن‌ روح مدّت بیست و پنج سال نیابت امام عصر ارواحنا‌فداه را برعهده داشت و با رحلت او امام زمان علیه السّلام علی‌ بن‌ محمّد‌ سَمُری را نایب خویش قرار دادند. او نیز پس از آن عمر زیادی نکرد و دو سال بیشتر زنده نبود. در هفتۀ پایانی عمر او، توقیعی از جانب امام زمان علیه السّلام خطاب به او صادر شد و طیّ آن به او فرمودند ظرف چند روز آینده از دنیا خواهی رفت و با مرگ تو باب نیابت خاصّه مسدود می‌شود و تا ظهور کلّی، دیگر نایب خاصّی وجود نخواهد داشت و از این به بعد هر کس ادّعای مشاهده کرد، یعنی مدّعی شد مثل شما چهار نفر که نایب خاص من بودید و از مکانی که من در آن بودم باخبر بودید و هر وقت کاری داشتید، پیش من می‌آمدید؛ او هم چنین موقعیّتی دارد و هر وقت بخواهد می‌تواند پیش من بیاید و من را ببیند، او را تکذیب کنید؛ او دروغگوست و سخنِ گزافی می‌گوید. از اين زمان عصر غيبت كبرای حضرت مهدی‌ ارواحنا‌فداه آغاز شد و آن حضرت نوّاب عام خویش را كه همان علما و فقهای صالح و وارستۀ شيعه هستند، مسؤول رسيدگی به امور شيعيان قرار دادند. این‌گونه دوران نيابت عامّه فرا رسید. چنانکه گفتیم دوران غیبت صغرای امام زمان علیه السّلام قریب هفتاد سال است. بعضی از علمای شیعه پنج سالِ دوران زندگی امام زمان علیه السّلام در عصر پدر بزرگوارشان امام عسکری علیه السّلام را نیز جزء غیبت صغریٰ تلقّی کرده‌اند؛ چون در آن دوران امام عسکری علیه السّلام آن حضرت را به همه نشان نمی‌دادند؛ زیرا جان ایشان را خطر تهدید می‌کرد و حکومت با توّجه به خبرهایی که از طریق احادیث شنیده بود، که دوازدهمین امام شیعه ریشۀ حکومت‌های جور را برمی‌کَند؛ به شدّت در پی از بین بردن دوازدهمین امام بود؛ لذا امام عسکری حضرت مهدی علیه السّلام را فقط به برجستگان از شیعه که مورد اعتماد خاصّ آن حضرت بودند، نشان می‌دادند. بر این اساس بعضی از علمای شیعه قائلند آن پنج سال نیز جزء دوران غیبت صغری به‌شمار می‌آید؛ لذا دوران غیبت صغری را هفتاد و پنج سال می‌دانند. 📔 جانِ جهان تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٨٠ بنا به نقل، امام مهدى عليه السّلام فرمودند: خداوند بزرگ مخلوقات را بيهوده نيافريده و آنا
💠 ۲٩٨١ بنا به نقل، امام مهدي عليه السّلام فرمودند: من برای اهل زمین امن و امانم همان گونه که ستارگان آسمان امن و امان اهل آسمانند. 🔅اِنّی اَمانٌ لِأَهلِ اِلأرضِ كما أَنَّ النُّجومَ اَمانٌ لِأَهلِ السّماء. بحارالانوار، ج ٧٨، ص ٣٨ @ahlevela_channel
🎋🌺🍃🎉🌺🍃 🌺🍃🎉🌺 🍃🌺 🎉 🌸 پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: آفرین بر قومی ‎که جهاد اصغرشان تمام شد و جهاد اکبرشان باقی مانده است. جهاد اکبر یعنی جهاد با سلاح اخلاق. جهاد اصغر دوره‎اش طی شد، با اخلاق باید کُره‎ی زمین را تسخیر کنیم. 🌸 جهاد اکبر مال اخلاقیات است؛ عفّت داشتن، زیاد حرف نزدن، غیبت نکردن و ... جهاد اکبر است. 🌸 اسلام برای اخلاق آمد. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم رسالت خود را تکمیل کرامت‎های اخلاقی معرّفی می‎کند. 🌱 عارف بالله حاج اسماعیل دولابی 📙 مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 ورود پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به قُبا - دوازدهم ربیع الاوّل 🍃 پنجاه و سه سال بعد از عام‌الفیل، پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در حالی که پنجاه و سه ساله بودند، در جریان هجرت از مکّه به مدینه، روز دوازدهم ماه ربیع الاوّل سال یکم هجری قمری وارد قُبا شدند. قُبا در بیرون مدینه قرار داشت. 🍃 پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، امیرالمؤمنین علی علیه السّلام را در بستر به جای خود خوابانده بودند و بعد هم به ایشان مأموریت داده بودند که اماناتی را که از مردم نزد من است به آنها برگردان و بعد فواطم را همراه خودت بیاور. 🍃 فواطم یعنی فاطمه زهرا سلام الله علیها و فاطمه بِنتِ اَسَد مادر حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام و همینطور فاطمه‌ای که دختر عمویشان بود؛ این سه فاطمه را بعد از اینکه اماناتی که مردم نزد من داشتند را به آنها برگرداندی، به همراه خودت به مدینه بیاور. 🍃 امیر‌المؤمنین عليه السّلام سه روز در مکّه ماندند برای اینکه این مأموریت را انجام دهند و بعد همراه با فواطم علیهم السّلام حرکت کردند. دشمنان آمدند جلوی حضرت را بگیرند. حضرت دست به اسلحه بردند و فرمودند: اگر می‌خواهید همۀ شما را از پای در آورم جلوی مرا بگیرید و آنها هم محاسبه کردند دیدند زورشان به امیرالمؤمنین علیه السّلام نمی‌رسد؛ لذا از درِ سازش در آمدند و از جلوگیری از حرکت ایشان منصرف شدند. 🍃 امیرالمؤمنین علیه السّلام در مسیری که پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم طی کرده بودند حرکت کردند. پیغمبر دوازدهم ربیع الاوّل وارد قُبا شده بودند و امیرالمؤمنین علیه السّلام به همراه فواطم علیهم السّلام، سه روز بعد که روز پانزدهم ماه ربیع الاوّل است به قُبا آمدند. 🍃 امیرالمؤمنین علیه السّلام حالشان به شدّت وخیم بود. نقل شده است پاهای ایشان از این پیاده رویِ به شدّت طولانی و زمین‌های پر از خار و خاشاک و سنگ و ریگ‌هایی که زیر آفتاب داغ تفتیده شده بودند، به شدّت زخم شده بود. 🍃 وقتی خبرِ رسیدن امیرالمؤمنین علی علیه السّلام را به پیامبر دادند، پیامبر بسیار شادمان شدند و منتظر بودند حضرت امیر خدمت ایشان بیایند. 🍃 به پیغمبر عرض کردند: امیرالمؤمنین حالشان به گونه‌ای نیست که خدمت شما بیایند. لذا پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم نزد امیرالمؤمنین علیه السّلام آمدند و وقتی چشم‌شان به پاهای وَرَم کردۀ امیرالمؤمنین علیه السّلام و تاوَل‌های به شدّت مجروح پای ایشان افتاد، اشک از چشم‌های رسول الله جاری شد و امیرالمؤمنین علیه السّلام را در آغوش فشردند و در آن روز که روز نیمۀ ماه ربیع الاوّل می‌شود به اتّفاق امیرالمؤمنین علیه السّلام وارد شهر مدینه شدند... 🔺 استاد مهدی طیّب 🔺 ۸۷/۱۲/۱۵ @ahlevela_channel
07_pasokh_be_chand_porseshe_asasi.mp3
6.2M
💎 پاسخ به چند پرسش اساسی در زمینۀ حکومت خلفا 🔻 اگر در مورد خلیفه بودن علی‌ بن‌ ابی‌طالب علیه السّلام بعد از رسول‌ الله صلّی الله علیه و آله و سلّم، این همه نص وجود داشت؛ چطور ممکن بود که این اتّفّاق بیفتد و حکومت را بتوانند از دست علی علیه السّلام دربیاورند؟ چطور مردم سکوت کردند؟ ▫️آشنایی با ترکیب جمعیتی شهر مدینه ▫️وجود تعصّبات قبیله‌ای و قومی ▫️کینۀ شدید بسیاری از مردم مدینه از علی‌ بن‌ ابی‌طالب علیه السّلام به‌ عنوان سردار شجاع سپاه ▫️سطحی بودن مسلمانی بسیاری از مردم مدینه ... 🔻 آیا علی علیه السّلام در برابر غصب خلافت خودش اعتراض کرد یا نه؟ 🔻 آیا دیگر صحابه غیر از حضرت علی علیه السّلام هم کسی اعتراض کرد؟ ▫️توصیه به مطالعۀ خطبۀ سوّم نهج‌البلاغه (شقشقیه)... 🔻 اگر حضرت علی علیه السّلام حکومت ابوبکر و عمر و عثمان را نامشروع می‌دانستند، چرا در مواردی به آنها مشاوره‌ داده و آنها را راهنمایی می‌کردند؟ ..... @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٨١ بنا به نقل، امام مهدي عليه السّلام فرمودند: من برای اهل زمین امن و امانم همان گونه که ست
💠 ۲٩٨٢ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: نماز نور مؤمن است. 🔅الصلاه نُورُ المُؤمِن. نهج الفصاحه، ص ۳۹۶ @ahlevela_channel
🎋🌺🍃🎉🌺🍃 🌺🍃🎉🌺 🍃🌺 🎉 🌸 پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم بارها فرمود: آه، آه، شَوقاً اِلىٰ اِخوانى: چقدر من مشتاق دیدار برادرانم هستم. 🍂 اطرافیان سؤال می‎کردند؛ امّا نَحنُ اِخوانُکَ؟ مگر ما برادران شما نیستیم؟ 🍂 حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم می‎فرمود: نه، شما اصحاب من هستید، لکن برادران من کسانی هستند که در آخرالزّمان خواهند آمد و بدون اینکه مرا دیده باشند، به من ایمان می‎آورند 🌱 عارف بالله حاج اسماعیل دولابی 📙 مصباح الهدی       تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 در قبول شدن عملت شک نکن - ۱ ☀️ عمل خیری که خداوند توفیق انجامش را به تو داد، در قبول شدنش شک نکن. اگر خدا نمی‎خواست قبول کند، توفیق انجامش را نمی‎داد. کارهایت را باید خودت قبول کنی و تا خودت قبول نکنی، مقبول واقع نمی‎شود. 🎤 استاد مهدی طیّب 🔗 لینک فایل در سایت آپارات: aparat.com/v/aTf3D @ahlevela_channel
‍💠 جلسۀ هفتگی آقایان اهل‌ولاء در روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور ماه ١٤٠١ در مهدیّۀ اهل‌ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد. @ahlevela_channel
‍💠 جلسۀ هفتگی آقایان اهل‌ولاء در روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور ماه ١٤٠١ در مهدیّۀ اهل‌ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش اوّل ▫️در آغاز جلسه، استاد به مناسبت ایّام نکاتی دربارۀ زیارت اربعین بیان داشتند و از جمله فرمودند: ⚪️ هفتۀ گذشته تعداد قابل‌توجّهی از عزیزان به عتبات و به زیارت اربعین اباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام مشرّف بودند. قطعاً زیارات همۀ آنها مقبول درگاه الهی است. ⚪️ اساساً وقتی خدای متعال اذن و امکان به انجام عمل صالحی می‌دهد، قبلاً آن عمل را پذیرفته است. لذا کسی شک نکند که زیارت ما قبول شد یا نشد. خدا اوّل زیارت را قبول می‌کند، بعد شوق و توفیق انجامش را عنایت می‌کند؛ پس تردید نکنیم. هر عمل خیر و صالحی پیش آمد و موفّق به انجامش شدیم، در مقبولیّت آن شک نکنیم که اگر شک کردیم، همان شکّ ما به مقبولیّت عمل لطمه می‌زند. ⚪️ خدای متعال اگر بنا داشت عملی را قبول نکند، از اوّل امکان انجامش را نمی‌داد. خدا بنا نداشت با این دو رکعت نمازی که خواندم، مرا اذیّت کند و به کار و زحمتی وادارد که قبلاً تصمیم گرفته قبول نکند. یقین کنیم که خدای متعال اگر امکان و توفیق عملی را عنایت کرد، پیش از آن، قبولی عمل را منجّز و مسلّم کرده است. شک نکنیم! شک موجب محرومیّت است. یقین داشته باشیم، تا آن یقین، ما را از مواهب عمل صالحی که موفّق شدیم، متمتّع کند. ⚪️ بنابراین قطعاً زیارات همۀ عزیزان مقبول درگاه حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام است. مگر ممکن است کسی شوق دیدار حضرت اباعبدالله علیه‌السّلام در وجودش شعله‌ور شود و قرار و آرام را از او سلب کند و او را از کار و زندگی و خانواده جدا کند و این راه دشوار را، در این هوای گرم، با این مسیر طولانی پیاده‌روی بین نجف تا کربلاء و در این ازدحام جمعیّت طی کند، آنگاه خدای متعال نپذیرد؟! به خودتان تلقین کنید و بباورانید که خدا اوّل قبول کرد و سپس توفیق انجام آن را داد. ⚪️ روایت شده که در دوران جوانی امام کاظم علیه‌السّلام، حضرت در مسجدالحرام تشریف داشتند و یک عدّه از صوفیّۀ آن دوران هم کنار مسجدالحرام نشسته بودند و خوشحال از اینکه بر اعمال عمره یا حجّ موفّق شده‌اند؛ یکی از آنها می‌گفت: عجب هوای خوبی بود! گرما اذیّتمان نکرد. دیگری گفت: چه خلوت و راحت بود! برای انجام اعمال مشکل نداشتیم. هرکس جنبۀ مثبتی از طواف و نماز و سعی و ... را بیان کرد. نفر آخر گفت: همۀ اینها درست؛ امّا به شرطی که خدا قبول کند! امام کاظم علیه‌السّلام در حال عبور بودند و این حرف را شنیدند. همان‌طور که از کنارشان رد می‌شدند، فرمودند: اگر نمی‌خواست قبول کند، توفیق عملش را نمی‌داد! شما این‌همه می‌گویید خدا همه‌چیز را آماده کرد، هوا مساعد بود، مَطاف خلوت بود، اعمال را خوب توانستیم انجام دهیم، بعد تردید می‌کنید که اگر خدا قبول کند؟! ⚪️ بنابراین، یقیناً زیارات عزیزان مقبول درگاه الهی و مورد پذیرش اباعبدالله‌ الحسین و حضرت امیر و چهار امام کاظمین و عسکریین علیهم‌السّلام بوده و خوشا به سعادت عزیزانی که موفّق شدند. ⚪️ این تشرّف بسیار عظیم است. بارها عرض کرده‌ام که عظمت این زیارت اصلاً قابل‌تصوّر نیست! فرمودند: زیارت اباعبدالله علیه‌السّلام، زیارت خود خداست! کَمَنْ زارَ اللّهَ فِی عَرْشِهِ! فرمودند: کسی که موفّق شود با معرفت یا در عرفه حضرت اباعبدالله علیه‌‌السّلام را زیارت کند، یُخالِطُهُ اللهُ بِنَفْسِهِ! فقط خدا می‌داند این عبارت چه معنایی دارد! ⚪️ همین زیارت ظاهری خیلی عظیم است. منتها بارها و بارها خدمتتان عرض کرده‌ام که ظاهر پلی است به‌سوی باطن! مجاز پلی است به‌سوی حقیقت! اَلْمَجَازُ قَنْطَرَةُ الْحَقِیقَة. این نماز و روزۀ ظاهری، این حجّ و زیارت ظاهری‌، همه مجاز است. اینها مقصد نیست؛ معبر است. باید از اینها عبور کرد و به مقصد رسید. باید از زیارت و حجّ ظاهری و از نماز و روزۀ ظاهری عبور کرد و به حقیقت نماز و روزه، به حقیقت حجّ و زیارت راه پیدا کرد. نکند سالیان سال، در مجاز درجا بزنیم! ادامه دارد…. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb eitaa.com/ahlevela_channel instagram.com/ahlevela
‍ ‍💠 جلسۀ هفتگی آقایان اهل‌ولاء در روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور ماه ١٤٠١ در مهدیّۀ اهل‌ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش دوّم ▫️دنیا پلی است بر گذر راه آخرت ▫️اهل تمیز خانه نگیرند بر پلی ⚪️ مبادا کسی در پل توقّف کند؛ اگرچه پل بسیار ارزشمند است. اگر پل نبود نمی‌توانستید از این‌طرف رودخانه به آن‌طرف بروید. این‌طرف رودخانه، دنیاست؛ آن‌طرف آخرت است و نام این پل برزخ است. ⚪️ دوست اهل‌بیت علیهم‌السّلام با اعمالی که در این دنیا انجام می‌دهد، برزخش را طی می‌کند و اگر اهل کمال باشد به بالاتر از اینها هم راه پیدا می‌کند؛ برزخش تمام می‌شود و همین‌جا سر از قیامت درمی‌آورد. امّا حدّاقل این است که دارد برزخ را طی می‌کند و تا برزخ طی نشود، انسان به قیامت نمی‌رسد. لذا همین نماز و روزۀ ما برزخ است؛ حجّ و زیارت ما برزخ است. ⚪️ برزخ جای توقّف نیست. جای عبور است. مقصد قیامت است. مقصد آخرت است. اهل دنیا غرق دنیایند؛ غرق پول و مقام و شهرت، غرق شهوت و لذّت و این جنبه‌های ظاهریند و این‌طرفِ پل و رودخانه مقیم شده‌اند. امّا دوست اهل‌بیت علیهم‌السّلام از دنیا راه افتاده و خودش را از خانه و کاشانه، پول و مقام و همۀ لذایذ دنیا کنده و روی پل است. وقتی روزه می‌گیرد، روی پل است؛ نماز می‌خواند، روی پل است؛ حج و زیارت می‌رود، روی پل است. بدانیم که پل محلّ اقامت نیست. ⚪️ نکند ما یک عمر روی پل و مقیم پل باشیم. به همین ظاهر نماز و روزه، ظاهر حج و زیارت بسنده کرده باشیم و فقط اینها را تکرار کنیم. این یعنی توقّف روی پل! بدانیم که این پل باید ما را به آن‌سو برساند. از پل زیارت مرقد اباعبدالله علیه‌السّلام باید به زیارت خود اباعبدالله علیه‌السّلام نائل شویم. از پل زیارت بیت‌الله باید به زیارت خود الله نائل شویم. ⚪️ مبادا یک عمر دچار این تکرار باشیم. گرچه این حقیقت اصلاً به‌ این معنا نیست که انسان نماز، روزه، حج، زیارت و امثال این اعمال را کوچک بشمارد! خیر! عظمت این اعمال فوق تصوّر است. خصوصاً آنچه در رابطه با اباعبدالله‌ الحسین علیه‌السّلام است که اصلاً ویژگی متفاوتی نسبت‌ به همۀ اعمال صالح، چه واجب و چه مستحب دارد. امّا در عین حال بدانیم که عمل ظاهری مقصد نیست؛ معبر است. چنان دلخوشِ این ظاهر، این پل، این رقیقه یا نازله نباشیم که از حقیقت باز بمانیم. ⚪️ قرآن فرمود: وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ. این اعمال، تنزیل‌یافتۀ حقایقی نزد حقّ متعال است. امیدواریم خدا عنایت کند از این ظاهر به باطن، از شهادة به غیب و از رقیقه به حقیقت نائل شویم. ⚪️ حقیقت اربعین اباعبدالله بازگشت به اباعبدالله علیه‌السّلام است. نقطۀ مقابل سیر از کربلا تا شام، برگشت از شام به کربلاست. امیدواریم خدای متعال حقیقت اربعین را که در یک چهلّه محقّق شده، در درون ما هم ایجاد کند تا به امام حسین علیه‌السّلام برگشته باشیم. قرآن فرمود: لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْناهُ‏ أَسْفَلَ‏ سافِلِينَ. حال اگر کسی از اسفل سافلین دوباره به احسن تقویم برگردد، توفیق بزرگی است و خوشا به سعادتش. اربعین یعنی این! اربعین یعنی برگشتن به حقیقت ولایت و حقیقت توحید! ⚪️ حقیقت اربعین بسیار بزرگ است. سایۀ این حقیقت است که چنین موجی در عالم خاک ایجاد کرده و چنین شوری در جان‌ها افکنده است! چه اتّفاقاتی در عالم بالا افتاده که سایه‌اش میلیون‌ها نفر را این‌طور به کربلای معلاّ راهی کرده است! امیدوارم خداوند به ما راه دهد و بتوانیم عبور کنیم و آن حقیقتی را ببینیم که سایه و نازله‌اش این‌چنین است. ⚪️ به‌ هرحال توفیق تشرّف را به همۀ عزیزانی که موفّق شدند، تبریک می‌گویم و ما هم ان‌‌شاءالله در رفتنشان شریک بوده‌ایم. بی‌شک همۀ دوستانی که در ظاهر موفّق به رفتن نشدند، شریکند. چون این شوق و میل و علاقه در وجودشان بود و از توفیق دوستانشان خوشحال بودند، بی‌شک همراه آنها بودند. بارها گفته‌ام که اگر یک نفر از این جمع موفّق به عملی شود، دیگرانی که خشنود و راضی هستند، در آن عمل شریکند. لذا همۀ ما در این موفّقیّتی که نصیب دوستانمان شد ان‌شاءالله شریک هستیم. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb eitaa.com/ahlevela_channel instagram.com/ahlevela
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٨٢ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: نماز نور مؤمن است. 🔅الصلاه
💠 ۲٩٨٣ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: چون خدا خير بنده اي را خواهد او را نسبت به دنيا بي رغبت و نسبت به دين دانشمند كند و به دنيا بينايش سازد و به هر كه اين خصلتها داده شود خير دنيا و آخرت داده شده. 🔅اذا أراد الله بعبد خيرا زهده في الدنيا و فقهه في الدين و بصره عيوبها و من أوتيهن فقد أوتي خير الدنيا و الاخرة. اصول كافي، ج ٣، ص ١٩٦ @ahlevela_channel
🎋🌺🍃🎉🌺🍃 🌺🍃🎉🌺 🍃🌺 🎉 🌸 پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: مُداراةُ النَّاسِ نِصفُ الایمانِ وَ الرِّفقُ بِهِم نِصفُ العَیشِ: مدارا کردن با مردم نیمی ‎از ایمان و به ‎نرمی ‎رفتار کردن با آنها نیمی ‎از زندگی شایسته است. 🌸 امامان و دوستان واقعی آنها قدرت معاشرت و نشستن با همه‎ی گروه‎ها را دارند. در دنیا، هم با اهل طبیعت و جهنّم می‎توانند بنشینند و هم با اهل بهشت و مؤمنانی که اهل آخرت و ثوابند، و هم در جوار قرب الهی با مقرّبین اُنس و معاشرت دارند. این از بزرگی و شرح صدر آنهاست که صفات حق‌تعالی در آنها تجلّی کرده است. 🌸 با پایین‎تر و ضعیف‎تر از خودت، چه از نظر مادّی و چه معنوی، بنشین و دست بر سرشان بکش تا خدا و خوبان خدا هم با تو بنشینند و دست لطف بر سرت بکشند. 🌱 عارف بالله حاج اسماعیل دولابی 📙 مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
yazid-ebne-moaviye-871222.mp3
1.36M
💎 چهاردهم ربیع الاوّل به درک واصل شدن یزید ▪️حمله سپاه یزید به مکه و تخریب و به آتش کشیدن کعبه با منجنیق - سوّم ربیع الاوّل سال ۶۴ ه.ق ۸۷/۱۲/۲۲ @ahlevela_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 در قبول شدن عملت شک نکن - ۲ ☀️ عبادات و طاعات خود را اگر کار خدا بدانی (ما اَصابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِن اللهِ: آنچه حسنه به تو برسد، از جانب خداست)، دیگر در مقبول بودن آن شک نمی‎کنی. 🎤 استاد مهدی طیّب 🔗 لینک فایل در سایت آپارات: aparat.com/v/5lsq9 @ahlevela_channel
💠 هفدهم ربیع الاوّل روز نزول بزرگترین رحمت الهی - بخش اوّل 🌸 میلاد پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم حادثۀ بسیار عظیمی است و هفدهم ربیع الاوّل روز نزول بزرگترین رحمت الهی است، چراکه روز تولّد بزرگترین آفریدۀ خداست؛ یعنی خدای متعال در تاریخ آفرینش، آفریده‌ای به عظمت رسول الله خلق نکرده و نخواهد کرد. بنابراین بزرگترین رحمت الهی در چنین روزی نازل شد. 🍃 هفدهم ربیع الاوّل روز میلاد محبوب‌ترین عبدِ خداست و لذا نزد خدا محبوبترین روز شمرده می‌شود. همۀ برکاتی هم که ما از اسلام، ایمان و ولایت داریم، از رهگذر این مولود و میلاد به دست ما آمد. بنابراین جا دارد انسان در روز هفدهم ربیع الاوّل، روز این حادثۀ خجسته، شاکر این نعمت عظیم باشد. 🍃 از آنجا که شکر همواره باید متناسب با نعمت باشد؛ در برابر چنین نعمتی، یقیناً هیچکس توان ادای شکر متناسب را نخواهد داشت؛ نه به این اعتبار که مُعطیِ نعمت، خداست؛ چرا که آن در رابطه با همۀ نِعَم مطرح است و نه به این اعتبار که هر نعمت شکری می‌طلبد و خود شکر نعمت هم شکر جدیدی می‌طلبد؛ در نتیجه حقّ شکر قابل ادا شدن نیست. 🍃 علاوه بر این‌ها، به اعتبار عظمت این نعمت، که در تاریخ خلقت، اعظم نِعَم الهیه وجود مقدّس پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم است؛ هیچکس توانایی شکر این میلاد و مولود را ندارد. 🍃 منتها انسان باید در چنین روزی روحیۀ سپاسگزاری و تشکّر از خدای متعال را برای این عطیۀ بزرگ در سر حدّ توان داشته باشد؛ تا آنجا که می‌تواند، شاکر باشد و برای فراتر از آن حدّ در پیشگاه الهی اقرار به عجز و شرمندگی کند؛ که نمی‌توانیم آن‌گونه که شایسته است آن شکر را ادا کنیم. تا آنجا که در توان است باید تلاش کرد؛ نه اینکه چون عاجزیم، هیچ تلاشی نکنیم. 🍃 در عبادات ظاهری اعتدال مورد تأکید است؛ یعنی انسان در اعمال ظاهریه زیاده روی نکند و اعمال را معتدل انجام دهد؛ ولی در عبادات قلبیه این‌گونه نیست؛ در عبادات قلبیه هیچ حدّی وجود ندارد؛ هر چه بیشتر باشد، بهتر است. 🍃 عبادات قلبیه مانند معرفت، ذکر، یاد و توجّه به خدا، شکر و روح سپاسگزاری داشتن در پیشگاه الهی است. حکمی که در مورد عبادات قالبیه است، در مورد عبادات قلبیه وجود ندارد. 🍃 عبادات قالبیه باید در حدّ متعادل باشد و انسان افراط نکند؛ زیرا خسته و زده می‌شود و عمل او در اثر افراط در میزان عمل، بی روح و خالی از محتوا می‌شود؛ امّا در عبادات قلبیه این‌گونه نیست؛ هرچه عمل بیشتر؛ بهتر. 🍃 لذا چون شکر هم از عبادات قلبیه است؛ تا آنجا که در توان انسان است، باید شاکر باشد؛ ولی در کنار آن هم به عجز از شکر نعمت میلاد پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم مُقّر باشد... ادامه دارد.... 《 استاد مهدی طیّب 《 ۸۷/۱۲/۲۲ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٨٣ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: چون خدا خير بنده اي را خواهد او را نسبت به د
💠 ۲٩٨٤ بنا به نقل، امام صادق علیه‌السّلام فرمودند: چون خواستى سلامت نفس برادرت را دریابى، او را به خشم آور. اگر در رفاقت با تو استوار ماند، او برادر تو است، وگرنه برادرت نیست‏. 🔅إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ صِحَّةَ مَا عِنْدَ أَخِيكَ فَأَغْضِبْهُ فَإِنْ ثَبَتَ لَكَ عَلَى الْمَوَدَّةِ فَهُوَ أَخُوكَ وَ إِلَّا فَلَا. تحف‌العقول، ص ٣٧٥ @ahlevela_channel
🎋🌺🍃🎉🌺🍃 🌺🍃🎉🌺 🍃🌺 🎉 🌸 تمام انبیای سلف بالأخره در زندگی یک ترک اولی یا نقطه‌ی ضعفی داشتند و تنها پیامبر ما و اهل بیت علیهم السّلام هستند که هیچ نقطه‌ی ضعفی در زندگی نداشته‎اند. حتّی یک جا ندارد که به دشمنانشان هم کلام بی‎جایی گفته باشند. 🌸 نجس و قذر بودن چیزی به خاطر آلودگی‎های ظاهری و باطنی اشیاء است. ائمّه‌ی اطهار علیهم السّلام به حکم آیه‎ی تطهیر، طهارت مطلقه داشته‎اند. 🌱 عارف بالله حاج اسماعیل دولابی 📙 مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
Tarke-Oula.mp3
2.47M
تمام انبیای سلف بالأخره در زندگی یک «ترک اولی» یا نقطه‌ی ضعفی داشتند و تنها پیامبر ما و اهل بیت علیهم السّلام هستند که هیچ نقطه‌ی ضعفی در زندگی نداشته‎اند. حتّی یک جا ندارد که به دشمنانشان هم کلام بی‎جایی گفته باشند .... ۸۹/۷/۲۹ @ahlevela_channel
💠 هفدهم ربیع الاوّل روز نزول بزرگترین رحمت الهی - بخش دوّم 🍃 حقیقت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای مخلوق شناخته شدنی نیست و چون «شُکِرُ اِلنعَم دَِرِکُ اِلنعَمِ»، بنابراین چون درک حقیقت و منزلت رسول الله دسترسی پذیر نیست؛ شکر نعمت وجود پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم هم دسترسی پذیر نیست. 🍃 پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم علّت خلقت همۀ عالم هستی است. خدای متعال فرمود: «لَولاكِِ لَِما خَِلَقتِِ اِلاَفلاکَِ» اگر تو نبودی، عالم و عالمیان را نمی‌آفریدم. 🍃 پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم علّت ایجاد عالم وجود است؛ همۀ ملائکه، انبیاء و اولیاء از نور ایشان خلق شده‌اند؛ همۀ ماسوی‌الله به هدایت پیامبر مهتدی شدند و نور پیامبر بود که انبیاء، اولیاء، ائمّه و ملائکة الله را راهبری کرد. 🍃 در حدیثی که از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل شده است، حضرت فرمودند: در آغاز خلقت ما پنج نورِ پاک (یعنی نور پیامبر اکرم، امیرالمؤمنین، فاطمۀ زهرا و حسنین علیهم السّلام) بودیم؛ خدا را تسبیح، تهلیل، تکبیر و تقدیس می‌کردیم و جز ما کسی نبود. سپس از نور وجود ما، نور شیعیان ما خلق شد. شیعیان ما از ما تکبیر، تقدیس، تهلیل، تحمید و تسبیح را آموختند. سپس از نور شیعیان ما ملائکة الله خلق شدند و ملائکة الله در عالم انوار از شیعیان ما تکبیر، تقدیس، تهلیل و تسبیح الهی را آموختند. 🍃 بنابراین در این عالم هر کس از ملائکة الله، اولیای خدا، انبیای عظام، مؤمنان، صالحان و برجستگان راه توحید ، به معرفت الله، ایمان، تقدیس، تسبیح، تحمید، تکبیر و تهلیل الهی راه پیدا کرده است، از برکت نور وجود پیامبرخاتم صلّی الله علیه و آله و سلّم است. 🍃 به تعبیر قرآن کریم پیامبر خاتم کسی است که شرط پیامبر شدن سایر انبیاء اقرار به نبوّت ایشان بود. 🍃 قرآن کریم به صراحت بیان می‌کند که ما در عالم ذر و میثاق، ابتدا از همۀ انبیاء بر اقرار به پیامبری پیامبر اکرم و ولایت اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام پیمان گرفتیم؛ سپس منصب پیامبری را به انبیاء و رسل دادیم... ادامه دارد.... 《 استاد مهدی طیّب 《 ۸۷/۱۲/۲۲ @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٨٤ بنا به نقل، امام صادق علیه‌السّلام فرمودند: چون خواستى سلامت نفس برادرت را دریابى، او را
💠 ۲٩٨٥ بنا به نقل، امام صادق علیه‌السّلام فرمودند: به دوستت اعتمادِ مطلق مکن، زیرا زمین‌خوردن و از پاى‌ درآمدن بر اثر دل‌باختگى و اعتماد همه‌جانبه، درمان و جبرانى ندارد. 🔅لَا تَثِقَنَّ بِأَخِيكَ كُلَّ الثِّقَةِ، فَإِنَّ صَرْعَةَ الِاسْتِرْسَالِ لَا تُسْتَقَالُ. تحف‌العقول، ص۳۵۷ @ahlevela_channel
🎋🌺🍃🎉🌺🍃 🌺🍃🎉🌺 🍃🌺 🎉 🌸همه‎ی خلق از یهود و نصاری و پیروان سایر مذاهب و ادیان، همه امّت پیغمبر آخرالزّمانند. روز قیامت وقتی هر امّتی به سراغ پیامبر خود رفت و همه‎ی انبیا با امّت‎هایشان نزد پیامبر آخرالزّمان آمدند و از او طلب شفاعت نمودند، معلوم می‎شود که همه امّت پیامبر اسلامند. 🍂 خداوند به پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود تو را برای کافّه‎ی ناس فرستادم و یک نفر از بشر را هم استثنا نکرد. قبول خود خلق هم چندان شرط نیست. امروز همه‎ی مخلوقات، از انسان و حیوان و سعید و شقی، همه بر سر سفره‎ی حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم رزق می‎خورند. 🌱 عارف بالله حاج اسماعیل دولابی 📙 مصباح الهدی       تألیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
voroode-ahlebeyt-be-madine-891128.mp3
522.4K
💎 ورود اهل‌بیت علیهم السّلام به مدینه - شانزدهم ربیع الاوّل ▫️سفری که از مدینه به مکّه آغاز شد و از مکّه به کربلا، از کربلا به شام و مجدداً به کربلا و نهایتاً به مدینه ختم شد. ▫️سفری عظیم به سوی نیکی‌ها و پاکی‌ها و به سوی قرب الی الله... @ahlevela_channel
🌿 مراقبات روز هفدهم ربیع الاوّل - میلاد پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم 🌻 ۱- غسل برای طهارت ظاهر و باطن و برای ورود به این عید عظیم الهی آثار بسیار پر برکتی دارد. 🌻 ۲- روزه به شکرانۀ عطیّۀ الهی در این روز، که فضیلت بسیار دارد و روایت شده هر که این روز را روزه بدارد، ثواب روزۀ یک سال را خدا برای او می‌نویسد و این روز یکی از آن چهار روز است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است. 🌻 ۳- زيارت رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلّم از دور و نزديک در روايتى از آن حضرت آمده است: هر كس بعد از وفات من، قبرم را زيارت كند، مانند كسى است كه به هنگام حیاتم به سوى من هجرت كرده باشد، اگر نمی‌توانید مرا از نزديک زيارت كنید، از همان راه دور به سوى من سلام بفرستید (كه به من مى‌رسد). 🌻 ۴- زيارت امیرالمؤمنین علیه السّلام زيارت امیر مؤمنان على علیه السّلام نیز در اين روز مستحب است، با همان زيارتى كه امام صادق علیه السّلام در چنین روزى كنار ضريح شريف آن حضرت، ایشان را زيارت كردند. 🌻 ۵- نماز دو رکعت نماز که در هر رکعت بخواند: ▫️سوره «حمد» یک مرتبه ▫️سوره «قدر» ده مرتبه ▫️سوره «توحید» ده مرتبه و پس از نماز دعائی که در زادالمعاد مجلسی روایت شده است بخواند: ▫️ اللَّهُمَّ اَنتَ حَی لاَ تَمُوتُ ... 🌻 ۶- تصدّق و خیرات مسلمانان این روز را تعظیم بدارند و تصدّق و خیرات نمایند و مؤمنین را مسرور کنند و به زیارت مشاهد مشرّفه بروند. 🌻 ۷- عید گرفتن به آنچه موافق حقیقت عید است عمل کند، یعنی به آنچه که در شرع وارد گشته، نه آنچه خلاف مقرّرات شرع باشد‌، همچنان که عادت و سنّت پاره‌ای از نادانان است که به لهو و لعب بلکه پاره‌ای از افعال حرام می‌پردازند. برای هر مجلسی لباس مخصوصی و زینتی مناسب آن لازم است و لباس شایستۀ اهل چنین مجلسی، لباس تقوا و تاج آنها، تاج کرامت و وقار می‌باشد؛ یعنی لباس اهل این مجلس تخلّق به اخلاق حسنه و تاج معارف ربّانیه و تطهیر آنها، پاکیزه ساختن دل از اشتغال به غیر خدا و بوی خوش ایشان، ذکر خدا و درود بر رسول خدا و آل طاهرین او علیهم السّلام است. ( المراقبات - میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ) 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 @ahlevela_channel
🌿 نماز روز هفدهم ماه ربیع الاوّل دو رکعت نماز هنگامی که روز بالا آمده باشد بخواند و در هر رکعت: ▫️سوره «حمد» یک مرتبه ▫️سوره «قدر» ده مرتبه ▫️سوره «توحید» ده مرتبه 🍃 و پس از نماز دعائی که در زادالمعاد مجلسی روایت شده است بخواند: ▫️اللَّهُمَّ اَنتَ حَی لاَ تَمُوتُ وَ خالِقٌ لا تُغْلَبُ وَ بَدِي‌ءٌ لا تَنْفَدُ وَ قَرِيبٌ لا تَبْعَدُ وَ قادِرٌ لا تُضادُّ وَ غافِرٌ لا تَظْلِمُ وَ صَمَدٌ لا تُطْعَمُ وَ قَيُّومٌ لا تَنامُ وَ عالِمُ لا تُعَلَّمُ وَ قَوِيٌّ لا تَضْعُفُ وَ عَظِيمٌ لا تُوصَفُ وَ وَفِيٌّ لا تَخْلِفُ وَ غَنِيٌّ لا تَفْتَقِرُ.... برای خواندن متن کامل دعا دکمه INSTANT VIEW را بزنید. yun.ir/Namz17rabi @ahlevela_channel