eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
533 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5956325083487142432.mp3
8.93M
💎 راه نیل به دیدار حضرت مهدی ارواحنافداه در زمان غیبت - ۱ دیدار با امام دو شرط دارد: ▪️۱- سنخیّت ▪️۲- محبّت و عشق خالصانه ▫️ماجرای پیرمرد قفل ساز ▫️تشرّفات سیّد بن طاووس و... @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٩٢ بنا به نقل، امام حسن مجتبی عليه السّلام فرمودند: این سه چیز مردم را به هلاکت رسانده است:
💠 ۲٩٩٣ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: سخاوتمند به خدا، مردم و بهشت نزدیک است. 🔅اَلسَّخىُّ قَریبٌ مِنَ اللّه ، قَریبٌ مِنَ النّاسِ ، قَریبٌ مِنَ الجَنَّهِ. بحارالانوار، ج ٧٠، ص ٣٠٨ @ahlevela_channel
✔️ به کسی که به تو بدی کرده، خوبی کن. چون این کار بر خلاف مزاج انسان و مخالف با نفس اوست، اخلاص در آن بیشتر است و الّا احسان به خوب‎ها چندان هنر نیست و مال مبتدیان است. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸از کمالات انسان این است که تا می‎تواند، کسی را رد نکند. انسانی که با حق‌تعالی انس و ربط کامل پیدا نمود، آن‌قدر قوی می‎شود که ممکن است اصلاً حالت رد نداشته باشد و هر کس را در حدّ خود پذیرا باشد و به او بهره دهد. دیگر از کمالات انسان این است که با بدها احسان و خوبی کند: صِل مَن قَطَعَکَ وَ اعفُ عَمَّن ظَلَمَکَ وَ اعطِ مَن حَرَّمَکَ وَ اَحسِن اِلى مَن أَساءَ اِلَیکَ: با کسی که از تو بریده، رابطه برقرار کن و کسی را که به تو ستم کرده، ببخش و به کسی که از تو دریغ نموده، عطا کن و به کسی که به تو بدی کرده، خوبی کن. چون این کار بر خلاف مزاج انسان و مخالف با نفس اوست، اخلاص در آن بیشتر است و الاّ احسان به خوب‎ها چندان هنر نیست و مال مبتدیان است. 🔸مؤمنی که علم و حلم و رضا داشته باشد، کارش به انتها رسیده است. 🔸عفّت، همسایه‌ی عصمت است. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
dalayele-solhe-emam-hasan.mp3
14.22M
💎 دلایل صلح امام حسن علیه السّلام ▫️چگونگی شرایط حکومت و خلافت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام ▫️ویژگی یاران امام حسن علیه السّلام ▫️ویژگی فرماندهان سپاه امام حسن مجتبی علیه السّلام ▫️ویژگی‌های معاویه و لشکریان او ▫️سخنرانی امام حسن مجتبی علیه السّلام برای لشکریان خود در قبول یا ردّ پیشنهاد صلح معاویه ▫️چرا امام حسن مجتبی علیه السّلام صلح را پذیرفتند؟ ▫️تفاوت‌های موقعیّت‌های امام حسن و امام حسین علیهما السّلام ▫️همه‌ی اهلبیت علیهم السّلام نور واحدند. @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٩٣ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: سخاوتمند به خدا، مردم و بهش
💠 ۲٩٩٤ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى. 🔅اَلمُؤمِنُ دَعِبٌ لَعِبٌ وَ المُنافِقٌ قَطِبٌ غَضِبٌ. تحف العقول، ٤٩ @ahlevela_channel
✔️ مزاح کن و مزاح کردن را از درون خانواده‎ات شروع کن 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸متبسّم بودن و لبخند داشتن خوب است؛ چون هم خلق را زنده می‎کند و هم مثل صدای قهقهه نیست که افراد محزون و غصّه‎دار را ناراحت کند. 🔸مزاح کن و مزاح کردن را از درون خانواده‎ات شروع کن. دیدی حضرت علی علیه السّلام چقدر مزاح می‎کرد تا جایی که گفتند: علی چون پرمزاح است، سبک است و برای خلافت خوب نیست. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
2vijegi-ebadat-dar-eslam.mp3
2.75M
💎 دو ویژگی عبادات در اسلام که در عبادات ادیان دیگر مصداقی ندارد ▫️۱- توزیع عبادات در حوزه‌های مختلف زندگی انسان ... ▫️۲- جمعی بودن بسیاری از عبادات و نفیِ انزواطلبی و بریدن از جامعه ... @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٩٤ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: مؤمن شوخ و شنگ است و منافق
💠 ٢٩٩٥ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: وقتى به هم می‌رسيد سلام كنيد و دست بدهيد و وقتى خواستيد از يكديگر جدا شويد براى همديگر طلب آمرزش نمائيد. 🔅: اِذا تَلاقَيْتُمْ فَتَلاقُوا بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصافُحِ وَاِذا تَفَرَّقْتُمْ فَتَفَرَّقُوا بِالاْءسْتِغْفارِ. بحارالانوار، ج ٧٦، ص ٥ @ahlevela_channel
✔️ می‎گوید سلام عرض کردم، معلوم نیست کی عرض کرد. یا می‎گوید سلام عرض می‎کنم، معلوم نیست کی می‎خواهد سلام کند. شخص جاهل کارش این‎گونه است. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸سلام از بزرگ به کوچک است؛ خدا به پیامبران، پیامبران به امّت . 🔸سلام از جانب خدا خطاب به پیغمبر ما آمد و از پیغمبر به همه‎ی ماسوی پخش شد. 🔸پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم که نور محض بود، از دنیا که وادی ظلمات است، با سلام عبور کرد. 🔸دو نفر که وقتی به هم می‎رسند، سلام می‎کنند، هر عیب و کدورتی که در آنها باشد، از بین می‎رود. 🔸از در خانه که وارد شدی، به زن و بچّه‎ات سلام کن. 🔸بشر چون جاهل بود و کارش بازیگری و کلک بود، با سلام هم بازی کرد؛ هر جا بهره‎ی دنیوی داشت، سلام کرد و هر جا نداشت، گفت بیا برویم، سلام کردن نمی‎خواهد. 🔸می‎گوید سلام عرض کردم، معلوم نیست کی عرض کرد. یا می‎گوید سلام عرض می‎کنم، معلوم نیست کی می‎خواهد سلام کند. شخص جاهل کارش این‎گونه است. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
‍ 💠 جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء، در روز دوشنبه ١٤ مهرماه ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیۀ اهل‌ولاء برگزار شد
‍ 💠 جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء، در روز دوشنبه ١٤ مهرماه ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیۀ اهل‌ولاء برگزار شد - بخش اوّل ▫️یکی از نکاتی که استاد در جلسۀ مزبور بیان داشتند، ناظر بر وقایع اخیر در کشور بود. ایشان فرمودند: ایّام بسیار بزرگ ماه محرّم‌الحرام و صفرالمظفّر را پشت سر گذاردیم. الحمدلله خدا توفیق داد در این مدّت، جامعۀ ما متوجّه به ساحت قدسی اباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام و دلداده و سرسپردۀ به آن حضرت و سوگوارِ رخدادهای این ایّام بود. سرمایۀ بسیار گرانبهایی که از این سوگواری‌ها به دست آمد و در پی آن، راهپیمایی و زیارت اربعین اباعبدالله‌ الحسین علیه‌السّلام، طبیعتاً شیطان را برافروخته می‌کند و نیروهای شیطانی را در دنیا برمی‌انگیزد تا به هر شکلی شده، آثار مثبت به‌دست آمده از آن را بر باد دهند. شلوغی‌ها و آشوب‌هایی که متأسفانه در این ایّام، در جامعۀ ما رخ داد را می‌توان اینگونه تعبیر کرد که تلاشی است برای خنثی کردن آثار و ثمرات بسیار گرانبهای عزاداری شیعیان و دوست‌داران اهل‌بیت علیهم‌السّلام در دو ماه محرّم و صفر. ▫️ناآرامی‌ها و آشوب‌ها برای جامعۀ ما حکم یک بیماری را دارد. کسی که بیمار می‌شود، قطعاً ضعف‌ها و نقاط نفوذ پذیری در او وجود داشته، که عامل ایجادکنندۀ بیماری از قبیل میکروب یا ویروس توانسته است از آن نقاط وارد پیکر او شود، تکثیر شود، او را بیمار کند و از پا بیندازد؛ و چه‌بسا آن شخص در اثر آن بیماری از دنیا برود. درنتیجه وقتی کسی بیمار شد، دو کار باید بکند: از یک‌سو باید نقاط ضعف و نفوذپذیر خود را ترمیم کند و از بین ببرد، تا میکروب و ویروس نتواند از آن نقاط، وارد بدن او شود و ایجاد بیماری کند. از سوی دیگر، باید آن عوامل بیماری‌زا، یعنی میکروب و ویروس را به هر تمهیدی شده، از بین ببرد. این دو کار، هر دو ضروری است. ▫️در مورد جامعه نیز وقتی نظام سیاسی آن دچار بحران‌هایی همانند بحران فعلی جامعۀ ما می‌شود، به همین دو نکته باید توجّه کرد. در وهلۀ نخست، باید توجّه داشت که حتماً ضعف‌ها، ناکارآمدی‌ها و فسادهایی در مدیریّت کشور وجود داشته که این شرایط پیش آمده است. اینها نقاط آسیب‌پذیر نظام است؛ جاهایی است که خلاف توقّع مردم است؛ آنها را رنجیده‌خاطر می‌کند و مستعد می‌سازد که مورد تحریک واقع شوند. وقتی این بحران‌ها و آشوب‌ها به‌پا می‌شود، اوّلین نکته‌ای که مدیران جامعه باید به آن توجّه کنند، این است که ما چه ضعف و ایرادی داشتیم که دشمن توانست از آن استفاده کند؟ چه چیز سبب شد که مردم ناخرسند و ناراحت باشند و دشمن بتواند از آن نارضایی و ناراحتی سوءاستفاده کند و موضوعی را پیراهن عثمان کند و جامعه را توسّط عوامل سرسپرده و مزدور خود بر هم بریزد؟ این مسألۀ مهمّی است که گاه مورد غفلت قرار می‌گیرد. دیشب برای نماز به مسجد محلّه‌مان رفته بودم. بعد از نماز، روحانی‌یی که مسئولیّتی هم در یکی از سازمان‌ها دارد، به منبر رفت و صحبت کرد. از اوّل تا آخر سخنش، طرف مقابل را می‌کوبید؛ به این نکته اصلاً توجّه نداشت که در این طرف، ما چه عیب و ضعفی داشته‌ایم که جامعه را برای بروز چنین بحران‌هایی مستعدّ کرده است. این روش درستی نیست. ادامه دارد…. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb eitaa.com/ahlevela_channel instagram.com/ahlevela
‍ 💠 جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء، در روز دوشنبه ١٤ مهرماه ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیۀ اهل‌ولاء برگزار شد - بخش دوّم ▫️قبلاً هم اشاره کرده‌ام؛ وقتی یک پدیده را بررسی می‌کنیم و می‌خواهیم آن را مورد داوری قرار دهیم، حتماً باید هم جنبه‌های مثبت آن و هم جنبه‌های منفی آن، هر دو را ببینیم. ▫️قرآن کریم وقتی می‌خواهد دربارۀ شراب و قمار صحبت کند، می‌فرماید: ای پیامبر! از تو در مورد شراب و قمار سؤال می‌کنند. قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ: به آنها بگو در این دو، گناه بزرگ و خسارت‌های عظیمی است؛ امّا منفعت‌هایی هم دارند. بالاخره کسی که شراب می‌خورد، شنگول می‌شود؛ غم و غصّه‌هایش از یادش می‌رود و ...؛ امّا خسارت‌ها و گناهانش بزرگ‌تر از منافعش است. همانطور که ملاحظه می‌کنید، خدا به همین شیوه به موضوع شراب و قمار نگاه می‌کند؛ خسارت‌های آنها را با منافع آنها مقایسه می‌کند و بعد نتیجه می‌گیرد که باید آنها را ترک کرد؛ چون خسارتشان بزرگ‌تر است. نه اینکه یک‌سره خسارت‌ها را بگوید و آثار مفید را نگوید. ▫️به قول حافظ «عیب می جمله بگفتی؛ هنرش نیز بگو!» یعنی منصفانه حرف بزن. یک‌سره طرف مقابل را نکوب، برگرد و خودت را هم نقد کن. ضعف‌هایی را هم که در عملکرد خودت بوده، بگو! اشتباهات، خطاها، جهالت‌ها، تعصّب‌ها و فسادها و دیگر چیزهایی که بوده و منجر به مستعد شدن جامعه برای بروز چنین بیماری‌هایی شده، قدری هم از آنها بگو! و خودت را تصحیح و اصلاح کن! این یک جنبه. ▫️جنبۀ دوم هم اینکه به‌هرحال با این میکروب و ویروس باید مبارزه کرد. نمی‌توان جامعه را به دست آشوبگرها داد، تا آشوب‌ها جامعه را نابود کنند، در کلّ کشور ناامنی ایجاد کنند، کشور را تجزیه کنند و آن را به ویرانه‌ای مبدّل سازند؛ همان چیزی که نمونه‌اش در کشورهای دیگر منطقه‌مان اتّفاق افتاد. پس هم مقابله با میکروب‌ها و ویروس‌ها ضروری است؛ هم پرداختن به برطرف کردن عیب‌های خودمان و نقاط آسیب‌پذیری که در نظاممان هست. هر دوی اینها ضروری است. ادامه دارد…. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb eitaa.com/ahlevela_channel instagram.com/ahlevela