فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کار از تو میرود مددی؛ ای دلیل راه - ۲
☀️ از صفات خوب و کردار خوب، هر چه در شما مانده است، خدا به شما داده است و تقلاّی شما در ایجاد آنها اثری نداشته است. مَا اَصَابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ: هر چه خوبی به تو رسیده است، از جانب خداست...
🎤 استاد مهدی طیّب
🔗 لینک فایل در سایت آپارات:
aparat.com/v/XPHNn
#شرح_مصباحالهدی
@ahlevela_channel
💠 جلسۀ هفتگی آقایان اهلولاء در روز سهشنبه ١٩ مهرماه ١٤٠١ در مهدیّۀ اهلولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش اوّل
▫️پس از قرائت آیاتی از سورۀ مبارکۀ نحل در ابتدای جلسه، استاد ذیل آیات ٥٧ تا ٥٩ و بهمناسبت شرایط اجتماعی کنونی و شعار دفاع از زن، مطالبی فرمودند که به بخشی از آنها اشاره میشود:
⚪️ مشرکین ملائکه را دختران خدا میدانستند؛ امّا دختردار شدن برای خودشان مایۀ ننگ بود و دختران خود را یا زندهبهگور میکردند و یا با سرافکندگی نگاه میداشتند. در چنین جامعهای اسلام آمد برای زن حقوقی قائل شد که جوامع بهاصطلاح مترقّی در دنیای امروز به تازگی مدّعی قبول آن هستند. تا یک و نیم قرن پیش، در بسیاری از کشورهای غربی زن حقّ رأي نداشت؛ در حالیکه اسلام چهارده قرن قبل، برای زن حقّ رأی قائل شد. در واقعۀ غدیر خم به فرمان پیغمبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم زنان هم با امیرالمؤمنین علیهالسّلام بیعت کردند.
⚪️ امروز میداندارانِ فریب و انحراف، که این شعار ظاهری دفاع از زن را مطرح کردهاند و جامعه را به آشوب کشیدهاند، معتقدند اسلام به زن ظلم کرده، اسلام زنستیز است، زن را از آزادیهایش محروم کرده، و به این دلیل اسلام مردود است. امّا عزّتی که اسلام به زن داد، غیرقابل مقایسه با شرایط دنیای امروز است! زن دنیای امروز چیست؟ ابزار شهوترانی و جذّابیّتهای جنسی و ابزار فروش کالاهای تجاری! هالیوود، این بزرگترین پایگاه سینمایی دنیا و معرّف فرهنگ غرب، زن را چگونه عرضه میکند؟ جز یک عروسک جذّاب که شهوتها را به خود جلب میکند؟ شخصیّتی که دنیای غرب به زن داده، واقعاً چه شخصیّتی است؟ اسلام فرمود زن مانند مرد، باید با شخصیّتش در جامعه مطرح شود! نه با جنسیّتش! و برای اینکه شخصیّتش دیده شود، باید جنسیّتش پوشیده شود. اگر حواسها به جذابیّتهای جنسی او جلب شود، مردها به او بهعنوان یک انسان صاحبِ تفکّر و اندیشۀ بلند، صاحبِ فضیلتهای اخلاقی، صاحبِ علم و دانش نگاه نمیکنند. فقط بهعنوان یک ابزار شهوترانی و لذّتجویی به او نگاه خواهند کرد. لذا فرمود باید این جنبه پوشیده شود، و جذّابیتهای جنسی محدودِ به روابط خانوادگی و زناشویی شود. زن باید با اندیشهها، تفکّرات، فضیلتهای اخلاقی، و شخصیّت والای انسانی در جامعه حضور پیدا کند. امّا دنیای غرب زن را چگونه پرورانده و عرضه میکند؟ زن غربی چه منزلت، جایگاه و مرتبتی دارد که زن ما حسرت او را بخورد و افتخار کند که روسری را از سر بردارد، لباسهای پوشیده را کنار بگذارد و جذّابیّتهای جنسی خود را عرضه کند؟ این برای زن افتخار است؟ در دنیایی که زن مایۀ ننگ بود، پیغمبر خاتم صلّیالله علیه و آله و سلّم جلوی پای دختر کم سنّ و سال خودش به احترام میایستاد؛ جای خود را به او میداد؛ دست او را میبوسید! امیدواریم چشمها باز شود، و بلایی را که غرب بر سر زن آورده است، ببینیم.
⚪️ البتّه این انتقاد به ما وارد است که ما بد عمل کردیم و نتوانستیم نگاه اسلام را بهدرستی به دخترانمان منتقل کنیم. سوء عملکردهای مردان در تعامل و مواجهۀ با زنان هم آنها را در برابر حملۀ فرهنگ غربی آسیبپذیر کرد. امیدوار هستیم خدای متعال ما را هشیار و متوجّه کند که ابزار دست دشمن قرار نگیریم، و به گونهای رفتار نکنیم که نوعی تأييد باشد برای کسانی که عَلَم مبارزۀ با دین را برداشتهاند.
⚪️ باید توجّه داشت که تعداد زیادی از دختران و زنانی که روسری از سر برمیدارند و شعار اختلاط با مردان را میدهند و خواهان حاکم شدن الگوی زن غربی در جامعهاند، ناآگاه و جاهلند؛ مغرض و دشمن نیستند. با اکثریّت جاهل باید درست تعامل کرد. باید میدان داد و حرفهایشان را شنید. باید باب نقد و گفتگو باز باشد. باب سؤال و توضيح خواستن مردم از مسؤولين مفتوح باشد.
ادامه دارد….
#جلسات_هفتگی
@ahlevela_channel
@OstadMahdiTayyeb
eitaa.com/ahlevela_channel
instagram.com/ahlevela
💠 جلسۀ هفتگی آقایان اهلولاء در روز سهشنبه ١٩ مهرماه ١٤٠١ در مهدیّۀ اهلولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش دوّم
⚪️ نامههای تند اميرالمؤمنين علیهالسّلام را که به بعضی از كارگزاران خود نوشتهاند، در نهجالبلاغه بخوانید! اين نامهها نشان میدهد با اينكه اينها كارگزاران مستقيم اميرالمؤمنين علیهالسّلام بودند، خراب كردند؛ خيانت كردند؛ در بيتالمال تصرّفهای نامشروع كردند. گرچه ولايت اولياء جامعه شاخهای از ولايت معصوم است، و ولایت معصوم شاخهای از ولايت الله است؛ امّا هيچكس الله نمیشود! و هيچ غير معصومی، معصوم نمیشود. لذا باب نقد، توضيح خواستن و تظلّم باید در تمام ردهها باز باشد.
⚪️ اميرالمؤمنين علیهالسّلام در نامۀ به مالك اشتر میفرمايند: اگر كسی بددهن بود و تند حرف زد، تحمّل كن. انتظار نداشته باش همه اصول ادبيّات ديپلماتيک را در گفتگوی با تو مراعات كند. او صرفاً يک شهروند است که دردش آمده؛ دو تا حرف تند و بیادبانه هم زد، تحمّل كن و توضيح بده. اگر خواستهای دارد که از دستت برمیآيد انجام بده. اگر خواستهاش ناموجّه است يا در توان تو نيست، دستکم با دل شاد او را روانه كن. طوری با او حرف بزن كه رنجيدهخاطر نشود. چون فردی كه رنجيدهخاطر است و سؤالهايش جواب داده نشده، طعمۀ بسيار مناسبی است برای كساني كه میخواهند برای به هم ريختن جامعه از او ابزار بسازند.
⚪️ مردم بايد بتوانند بهصراحت شكايت و انتقاد كنند و همۀ مسؤولان از بالاترين رده تا پايينترين رده بايد مردم را قانع كنند؛ چون بقای حكومت به رضايت مردم است. هیچکس نگوید من مستثنا هستم. اگر پذيرش و همراهی مردم نباشد، امام معصوم هم که باشد، خانهنشين میشود. اگر ما به رضايت مردم بیاعتنا شويم، بقای حكومت مورد تهديد قرار میگيرد. رضايت مردم وقتی حاصل میشود که به ابهامات و ایرادات آنها پاسخ داده شود و هرجا ایراد وارد است، فرد مسؤول اعتراف كند و اشتباهش را تصحيح كند. همۀ مسؤولين در ردههای مختلف به صراحت بگويند ما اشتباه كرديم و تصحيح میکنیم.
⚪️ اگر راه نقد باز باشد، سلامت سيستم تضمين میشود. امّا اگر چنین نکنیم، فرمود: مَنْ لَمْ يُـؤَدِّبُهُ الْأَبَوانِ أَدَّبَهُ الزَّمانِ: كسی كهَ پدر و مادر نتوانند تربيتش كنند، زمانه تربيتش میكند؛ یعنی سرش به سنگ میخورد و ادب میشود و ناگزیر میشود خودش را تصحیح کند. بحرانهای اجتماعی، همان سر به سنگ خوردن است. اين بيمار روزی كه سالم بود، اگر خودش را تقويت كرده بود، واكسن زده بود، اصلاً بيمار نمیشد؛ ولی حالا که رعایت نكرده، باید اعتراف كند كه من اشتباه كردم، واكسن نزدم. اگر اين كار انجام شود، سلامت سيستم تضمين میشود.
⚪️ برخورد و شيوۀ تعامل ما با مردم در دريافت نظرهای منفی، بايد تصحيح شود. چرا در شرایط فشار خانۀ گفتگو درست كنيم؟ چرا تا بيمار نشدهايم، به فكر واكسينه كردن خودمان نيستيم؟ وقتي از درد به خودمان میپيچيم، تازه میفهمیم که بايد واكسن میزديم! البتّه با بروز این ناآرامیها، اميدوارم واقعاً درک کرده باشیم كه بايد واكسن بزنيم. طوری نباشد كه تا كمی تبمان پايين آمد، دوباره واكسن زدن يادمان برود!
ادامه دارد….
#جلسات_هفتگی
@ahlevela_channel
@OstadMahdiTayyeb
eitaa.com/ahlevela_channel
instagram.com/ahlevela
💠 جلسۀ هفتگی آقایان اهلولاء در روز سهشنبه ١٩ مهرماه ١٤٠١ در مهدیّۀ اهلولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش سوّم
⚪️ پذیرای نقدها باشیم. تا کسی حرفی زد نگوییم ما خودمان بهتر میدانیم و مطّلعیم. اگر هم میدانی؛ بايد اجازه بدهیِ گفته شود. قرآن فرمود: فَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ. باب نقد باید در روزنامهها و رسانهها با ادبيّات خوب، نه با ادبيّات فحّاشی، باز باشد. مسؤولين هم پذيرا باشند و با دامنۀ تحمّل گستردهتری با نقدها مواجه شوند كه مردم به نقطهای نرسند كه فشار عصبی و هيجانات، آنها را مستعد كند برای اینكه دشمن از آنها سوءاستفاده كند؛ گر چه خودش دشمن نيست! فقط يک فرد مسألهدار است و ابهام دارد و انتظار دارد براي حرفهايش جواب بگيرد. الزاماً هم حرفهايش درست نيست. اگر هم درست نباشد، با منطق و دليل و با زبان نرم، با شيوههای درست گفتگو، میشود او را متقاعد كرد. اگر با اين زبان مواجه شويم، بهتر تصحيح میشود.
⚪️ نکتۀ دیگر اینکه تا کسی انتقاد کرد، نگوییم اگر راست میگويی خودت بیا اداره کن! اين حرف بیمعنی است. مثل اين است كه من بروم دكتر، دكتر نتواند مرا معالجه كند، بعد که میگويم اين دكتر خوبی نيست، به من بگویند که اگر راست میگويی بیا خودت معالجه كن! تو که یک بیماری ساده را نمیتوانی معالجه کنی، حق نداری به پزشکی که یک بیماری سخت را نتوانسته درمان کند، ایراد بگیری. باید گفت من که ادّعای دكتري نداشتم! تو گفتی من دكتر هستم! با این سخن غیرمنطقی دهان منتقد را نبندیم! نگوییم اگر تو وزير میشدی از این بدتر عمل میکردی. من که مدّعی صلاحیت وزير شدن نيستم! تو ادّعای وزير بودن كردی! تو بايد وزير خوبی باشی و بايد باب نقد عملکرد تو به رويم باز باشد. باید بتوانم بگویم اين چطور اداره كردن وزارتخانه است؟ چرا اقتصاد، فرهنگ، صنعت و... اين بلا سرش آمده است!؟ باب نقد و گفتگو را نبنديم. حرف و نقدی كه بیان نشود بالاخره به شكلی غيرمعمول از وجود فرد بيرون میزند و اينهمه خسارت به بار میآورد.
⚪️ البتّه وسط جايی كه دارند آتش ميزنند، نمیشود ايستاد و صحبت ملاطفتآميز كرد. آنجا بايد جلوی آتش زدنها و كشتنها را گرفت. ولی در شرايط عادی چرا ما كمی اهل لطافت نيستيم؟ چرا توضيح دادنِ به مردم را وظيفۀ خودمان نمیدانيم؟ چرا تصويری كه از دين نشان میدهيم، يک تصوير تلخ است؟ چرا فقط با مقرّرات فقهی، دین را معرّفی میكنيم؟ چرا عرفان و معنويّت دين عرضه نمیشود؟ چرا در صدا و سيما، آموزش و پرورش، آموزش عالی و... يک معرفت دينی لطيف، دلنشين و جذّاب به جامعه داده نمیشود؟ كمی محدوديّتها را باز كنيم. بگذاريم دیگرانی هم كه ميدان به آنها داده نشده، بيايند و روايتهای لطيف و زيبا و معقول و خردپذير از دين را بگويند. اینقدر با تيغ گيوتين فقه به جان عرفان نيفتيم. هركس تا دو كلمه حرف عرفانی زد، نگوييم مرتدّ است! مشرک است! ديديم که بزرگواری مثل آيتالله حسنزادۀ آملی، آن كوه علم و معدن معنويّت، چگونه غریبانه در حوزه زیست و با چه غربتی از اين دنيا رفت! واقعاً چرا حوزههای علمی ما در ميدان دادن به فهمهای غيرفقهی از دين، اينقدر تنگانديشی میكنند؟!
⚪️ اينها نقصهای ماست و بازخورد اين نقصها را امروز داريم میبينيم. امیدواریم بازخوردهای تلخ و دردناک آنچه را كه در اين سالها کردیم، بگيريم و بفهميم كه اشتباه كردهايم. علّتها و ريشهها را درك کنيم و خودمان و کارمان را تصحيح كنيم.
#جلسات_هفتگی
@ahlevela_channel
@OstadMahdiTayyeb
eitaa.com/ahlevela_channel
instagram.com/ahlevela
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٠١١ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: اگر اراده قوى باشد، هيچ بدن
💠#حديث ۳٠١٢
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: کسی که عهد و پیمان خود را رعایت نکند به خدا یقین ندارد.
🔅ما أیقَنَ بِاللهِ مَن لَم یَرعَ عُهودَهُ وَ ذِمَّتَهُ.
غررالحکم، ص ٢٥٣
@ahlevela_channel
۞ قرآن فرمود: إنَّ السَّمعَ وَ البَصَرَ وَ الفُؤادَ کُلُّ اُولَئِکَ کانَ عَنهُ مَسئُولاً: همانا گوش و چشم و فؤاد، همهی آنها مورد سؤال قرار میگیرند. چشم و گوش بهانه است؛ اصل کار فوأد است. فؤاد جایی نزدیک ناف است. وقتی میگویی دستم، چشمم، گوشم، خودم، ببین میم آخر آن در کجا صدا میکند؛ فؤاد آنجاست.
۞ حضرت امیر علیه السّلام فرمود: فاصلهی بین حقّ و باطل چهار انگشت است؛ بین چشم و گوش، بین دیدم و شنیدم. زبان از دیدهها و شنیدهها خبر میدهد؛ لذا از زبان سؤال نمیکنند، بلکه از سمع و بصر سؤال میکنند. سمع و بصر هم دو دریچهی فؤادند. فؤاد یعنی فوائد؛ یعنی صندوق دخل انسان. از دل میپرسند که چقدر یقین و اطمینان کاسبی کردهای.
▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
solook-akharozaman.mp3
7.59M
💠 آداب سلوک عرفانی و غربت سالکان در آخرالزّمان
شرحی بر حدیثی از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم که «ابن فهد حلّی» رضوان الله تعالی علیه در کتاب «التّحصین فی صفات العارفین» نقل کرده است و برای «اهل سلوک و اهل طریقت» بسیار آموزنده است.
▪️قیامت برپا نمیشود مگر اینکه قبل از قیامت شرایط امّت به جایی میرسد که کسی که اطاعت خدا میکند و اهل طاعت و بندگی است، مورد بغض و کینۀ مردم واقع میشود. و کسانی که اهل معصیت و گناهند، مورد محبّت و علاقه و دوستی مردم واقع میشوند..
▪️مسلمان حقیقی در آن روزگار مثل فرد غریب رانده شدهای است. هیچ جا، جا ندارد.
▪️در آن روزگار، اسلام از بین میرود و از اسلام چیزی جز نام اسلام باقی نمیماند و قرآن هم از بین میرود و از قرآن چیزی جز خطوط نوشته شده بر کاغذ باقی نمیماند. نه از حقیقت اسلام خبری است، نه حقیقت قرآن.
▪️مردم آن روزگار طریق بندگی حق را ترک کردهاند. اهل عرفان و معنویت و سلوک و طریق الی الله نیستند. میل به دنیا کردهاند و آخرت را کنار گذاشتهاند؛ اصلاً صحبتی از آخرت نیست؛ حسابی برای آخرت باز نمیکنند؛ بهایی به وجود آخرت نمیدهند و وجود آخرت در تصمیمگیریها و انتخابها و رفتارشان هیچ تأثیری ندارد. اینها اهل شکمچرانی و خوردن غذاهای لذیذ و اهل پوشیدن لباسهای بسیار زینتیاند....
《استاد مهدی طیّب
《۹۱/۱۱/۰۵
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٠١٢ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: کسی که عهد و پیمان خود را رعایت
💠#حديث ۳٠١٣
بنا به نقل، امام باقر عليه السّلام فرمودند: هرگاه خداوند ببیند کسی حسن نیّت دارد او را در پناه خود حفظ میکند.
🔅إذا عَلِمَ اللهُ حُسنَ نیةٍ مِن أحَدٍ إکتَنَفَهُ بِالعِصمَةِ.
بحارالانوار، ج ٧٥، ص ١١٨٨
@ahlevela_channel
۞ علمی که انبیا آوردهاند، سه حرف است. (حرف: مِنَ النَّاسِ مَن یَعبُدُ اللهَ عَلی حَرفٍ: گروهی از مردم خدا را به حرف بندگی میکنند. مَن عَبَدَ الإسمَ فَقَد کَفَرَ وَ مَن عَبَدَ الإسمَ وَ المَعنى فَقَد أشرَکَ: کسی که اسم را عبادت کند، کافر شده و کسی که اسم و معنی را عبادت کند، مشرک شده است. تنها کسی موحّد است که مسمّی را عبادت کند.) عشق هم سه حرف است. پس شاید آنچه انبیا آوردهاند، عشق باشد.
▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📙 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
27.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 دنیا، برزخ و قیامت در سیر باطنی انسان
⭐️ برزخ دورانی است که یک شب خدا را میبینی و صابر و راضی و خشنود و شاکر و مطمئن هستی و یک شب خدا را نمیبینی و نگران و مضطرب و محزون و غصّهداری و جزع و فزع میکنی. وقتی گرفتار میشوی، هیچ روزنهی خیری در تو نیست، چون اگر بود، غصّهدار نمیشدی و وقتی خوشحال میشوی، هیچ روزنهی شرّی در تو نیست. همین که حالتت عوض میشود، نشان میدهد داری برزخت را طی میکنی و انشاءالله عنقریب برزخت تمام میشود و از قیامت سر در میآوری.
🎤 استاد مهدی طیّب
🔗 لینک فایل در سایت آپارات:
aparat.com/v/yaWzd
#شرح_مصباحالهدی
@ahlevela_channel