eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
524 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
vorood-be-ghom-vajhe-tasmiyeh(1).mp3
4.22M
💠 ۲۳ ربیع الاوّل ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم - ۲۰۱ ه.ق ✔️ اهمّیت شهر قم ✔️ روایاتی در مورد وجه تسمیه شهر قم ۹۰/۱۱/۲۷ @ahlevela_channel
💮 آئینه‌ی توحید به قم می‌آید یا خواهر خورشید به قم می‌آید نذر نفحات فاطمی‌اش صلوات با آمدنش عید به قم می‌آید 💐 سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم مبارک باد @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 صلوات در شب و روز جمعه ⭐️ امام صادق علیه السّلام فرموده‌اند: ▫️از شامگاه پنج‌شنبه و شبِ جمعه، فرشتگانی با قلم‌هایی از طلا و لوح‌هایی از نقره، از آسمان به سوی زمین می‌آیند و تا غروب روز جمعه هیچ عملی را جز صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام نمی‌نویسند. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۴۲۴ @ahlevela_channel
🎋🌺🍃🎉🌺🍃🎉 🌺🍃🎉🌺 🍃🌺 🎉 🌺 🌸 حضرت معصومه سلام الله علیها شأن و جلالت فوق‌العاده‌ای دارند و تعظیم زیادی در طول تاریخ از جانب بزرگان شیعه شده است، که این منزلت و جایگاه والای زن مؤمنه و عارفه و صالحه را نشان می‌دهد که چقدر بلند است. 🌸 اگر کسی بخواهد جایگاه زن را در اسلام ببیند، بیاید و نگاه کند که مراجع عظام تقلید با محاسن‌های سفید و عظمتی که دارند، افتخار می‌کنند که خادم حرم حضرت معصومه سلام الله علیها باشند. 🌸 حضرت آیت‌الله ‌العظمی مرعشی نجفی سِمَت خادمی افتخاری حرم حضرت معصومه علیها السّلام را داشتند و در تمام عمر هم تا وقتی که در قید حیات بودند و امکان حرکت داشتند، با آن سنّ بالا و کهولت، هر روز سحرها به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها می‌آمدند و نمی‌گذاشتند یک روز هم ترک شود. بزرگانی هم که امروز هستند، مراجع بزرگ، به همین شکل به محضر این بانوی بزرگوار عرض کوچکی و ادب می‌کنند. 🌸 شأن و منزلت زن در جهان اسلام را اینجا می‌توان دید. البتّه منظور از زن، نه زن مطلق؛ بلکه زن پرورش یافته در مکتب قرآن و اهل‌بیت علیهم السّلام است .... «استاد مهدی طیّب» @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٩٠ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: سه خصلت در هر کس باشد نشانۀ سَروری و آقایی ا
💠 ۲٩٩١ بنا به نقل، امام هادی عليه السّلام فرمودند: خودبينی و غرور، انسان را از تحصيل علوم باز می‌دارد و به سمت حقارت و نادانی می‌كشاند. 🔅الْعُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ، داع إلي الْغَمْطِ وَ الْجَهْلِ. بحارالانوار، جلد ٧٥، صفحه ٣٦٩ @ahlevela_channel
✔️ وقتی علمی ‎پیدا کردی، از جهّال فاصله نگیر. هر وقت ثروتی پیدا کردی، از فقرا دور نشو. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸حضرت عیسی علیه السّلام و یارانش بعد از طی مسافت زیادی به مقصد رسیدند. حضرت عیسی علیه السّلام آب آوردند که پای یارانشان را بشویند. همه عرض کردند: یا روح‌‌الله ما چگونه بنشینیم که شما پای ما را بشویید؟ شما باید بنشینید تا ما پای شما را بشوییم. حضرت علیه السّلام فرمود: این کار که انسان پای دوستش را بشوید، کار خوبی است یا بد؟ عرض کردند: کار خوبی است. فرمود: من به کار خوب اولی هستم یا شما؟ عرض کردند: شما. فرمود: پس بنشینید تا پایتان را بشویم. 🔸وقتی علمی ‎پیدا کردی، از جهّال فاصله نگیر. هر وقت ثروتی پیدا کردی، از فقرا دور نشو. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز دو ركعتی روز جمعه ☀️ که تا جمعه آینده فتنه و بلائی نرسد ▫️هر كه در روز جـمعه، بعد از نماز ظهر، دو ركعت نماز كند و بخواند در هر ركعت: ▪️ سوره «حمد» ۱ بار ▪️سوره «توحید» ۷ بار ▫️و بعد از نماز بگويد : ⭐️ اَللَّـهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتی حَشْوُهَا الْبَرَكةُ وَعُمّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنا مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَاَبينا اِبراهيمَ عَلَيْهِ السَّلام ▪️خدايا! مرا از اهل بهشت قرار ده، كه درونش همه بركت است و کارکنانش همه فرشتگان هستند، در كنار پيامبر ما حضرت محمّد که درود فرستد خدا بر او و آلش و با پدر ما حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️تا جمعه ديگر فتنه و بلائی به او‌ نرسد و حقّ تعالی جمع كند ميان او و حضرت محمّد صلّی اللهُ عليه وآله و سلّم و حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️علّامه مجلسی فرموده كه اگر اين دعا را غير سيّد بخواند بجای "وَاَبينا"، "وَاَبيهِ" بگويد. 📚 منابع: مفاتیح‌الجنان، شیخ عباس قمی مِصباح‌المُتَهَجِّد، شيخ طوسی @ahlevela_channel
salavat-emam-askari_142.mp3
506.2K
💠 صلوات خاصۀ امام حسن عسکری علیه السّلام 💮 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِیِّ الصَّادِقِ الْوَفِیِّ النُّورِ الْمُضِیءِ خَازِنِ عِلْمِکَ وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِکَ وَ وَلِیِّ أَمْرِکَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِکَ وَ حُجَجِکَ وَ أَوْلادِ رُسُلِکَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ. 💮 خدايا درود فرست بر حسن بن على بن محمّد، نيكوكار، پرهيزگار، صادق، وفادار، نور تابنده، خزانه‌دار دانشت، به ياد آورندۀ به یگانگی‌ات، و ولىّ امرت، و يادگار پيشوايان دين، آن راهنمايان رشد يافته، و حجّت بر اهل دنيا، پس بر او درود فرست، اى پروردگار، برترين درودى كه بر يكى از برگزيدگان و حجّت‌هايت و اولاد رسولانت فرستادى، اى معبود جهانيان. 💐 میلاد امام حسن عسکری علیه السّلام مبارک باد @ahlevela_channel
tosiyehaye-emam-askari.mp3
3.93M
💎 توصیه‌های امام حسن عسکری علیه السّلام به شیعیان ▪️تقوای الهی ▪️تلاش و اجتهاد برای خدا ▪️ورع در دین ▪️راستگویی ▪️ادای امانت به کسی که شما را امین پنداشته، خواه انسان خوب و شایسته‌ای باشد، خواه فاجر. ▪️سجده‌های طولانی ▪️حسنِ همسایگی ▫️رفتار با اهل سایر مذاهب: ▪️در نماز جماعت آنها شرکت کنید ▪️در تشییع جنازه‌های آنها حاضر شوید ▪️به عیادت بیمارهای آنها بروید ▪️حقّ آنها را ادا کنید. ... ▫️حضرت امام حسن عسکری علیه السّلام فرمودند: اگر یکی از شما دوستان و شیعیان من، در دین خودش ورع پیشه کند، اهل بی بندوباری، فسق و فجور و حرام‌خواری نباشد، راستگویی پیشه کند، امانت را ادا کند و با مردم خوش اخلاق باشد، دیگران می‌گویند: این را ببین، شیعه است و منِ امام عسکری خوشحال می‌شوم ... @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٩١ بنا به نقل، امام هادی عليه السّلام فرمودند: خودبينی و غرور، انسان را از تحصيل علوم باز م
💠 ۲٩٩٢ بنا به نقل، امام حسن مجتبی عليه السّلام فرمودند: این سه چیز مردم را به هلاکت رسانده است: تکبّر، حرص و حسد. 🔅هَلاكُ الناسِ فی‌ثلاثٍ: اَلكِبرُ و الحِرصُ وَ الحَسَد. بحارالانوار، ج ٧٨، ص ١١١ @ahlevela_channel
✔️ ریشه‎ی همه‎ی مفاسد در دنیا سه چیز بیشتر نیست. یکی کبر، دوم حرص، سوم حسد 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸ریشه‎ی همه‎ی مفاسد در دنیا سه چیز بیشتر نیست؛ یکی کبر که اوّل بار سبب شد ابلیس به خاطر آن از فرمان خدا تمرّد کند و به آدم سجده نکند و رانده‎ی درگاه الهی شود، دوم حرص که اوّل بار سبب شد آدم و حوّا در بهشت که انواع تنعّمات برایشان فراهم بود، زیاده‎خواهی کنند و از گندم که هیچ نیازی به آن نداشتند، بخورند و از بهشت رانده شوند، و سوم حسد که اوّل بار سبب شد قابیل برادرش هابیل را به قتل برساند. کبر و حرص و حسد از آثار حبّ دنیا می‎باشند. 🔸توجّه کردن انسان به ضعف و نقص و معایب خودش او را از کبر مبرّا می‎کند. قناعت کردن به آنچه خداوند روزی وی ساخته است و پی بردن او به اینکه آنچه خداوند به او نداده، به مصلحتش نبوده است و چیزی که مال او نیست و برای او مقدّر نشده است، هر چه هم تقلاّ کند، محال است به او برسد، او را از حرص منزّه می‎سازد. فهمیدن اینکه حسد و خواستار محروم شدن دیگری از آنچه خدا روزی‌اش ساخته، زیانی به شخص مورد حسد نمی‎رساند و فقط ایمان و امان حسود را نابود می‎کند، او را از حسد نجات می‎دهد. 🔸متکبّر با خاک نمی‎نشیند، زمین هم از او خوشش نمی‎آید. 🔸خداوند منزّه است و کسی نمی‎تواند به او تکبّر بفروشد. هر کس تواضع کند، به او می‎گوید بیا. در روایت هست که ملائکه به کسی که تواضع کند، می‎گویند: اِرفَع: بالا بیا و کسی را که تکبّر کند، بر سرش می‎زنند و می‎گویند: ضَع: پایین برو. 🔸تکبّر را از بچّگی در فرزندانت از بین ببر. بنّایی که داری، بچّه‎ات را هم قاطی کن و بگذار سنگ و خاک بردارد تا تکبّرش از بین برود. خودت هم کار کن و خاک ببر تا تکبّرت از بین برود. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
4_5956325083487142432.mp3
8.93M
💎 راه نیل به دیدار حضرت مهدی ارواحنافداه در زمان غیبت - ۱ دیدار با امام دو شرط دارد: ▪️۱- سنخیّت ▪️۲- محبّت و عشق خالصانه ▫️ماجرای پیرمرد قفل ساز ▫️تشرّفات سیّد بن طاووس و... @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٩٢ بنا به نقل، امام حسن مجتبی عليه السّلام فرمودند: این سه چیز مردم را به هلاکت رسانده است:
💠 ۲٩٩٣ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: سخاوتمند به خدا، مردم و بهشت نزدیک است. 🔅اَلسَّخىُّ قَریبٌ مِنَ اللّه ، قَریبٌ مِنَ النّاسِ ، قَریبٌ مِنَ الجَنَّهِ. بحارالانوار، ج ٧٠، ص ٣٠٨ @ahlevela_channel
✔️ به کسی که به تو بدی کرده، خوبی کن. چون این کار بر خلاف مزاج انسان و مخالف با نفس اوست، اخلاص در آن بیشتر است و الّا احسان به خوب‎ها چندان هنر نیست و مال مبتدیان است. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸از کمالات انسان این است که تا می‎تواند، کسی را رد نکند. انسانی که با حق‌تعالی انس و ربط کامل پیدا نمود، آن‌قدر قوی می‎شود که ممکن است اصلاً حالت رد نداشته باشد و هر کس را در حدّ خود پذیرا باشد و به او بهره دهد. دیگر از کمالات انسان این است که با بدها احسان و خوبی کند: صِل مَن قَطَعَکَ وَ اعفُ عَمَّن ظَلَمَکَ وَ اعطِ مَن حَرَّمَکَ وَ اَحسِن اِلى مَن أَساءَ اِلَیکَ: با کسی که از تو بریده، رابطه برقرار کن و کسی را که به تو ستم کرده، ببخش و به کسی که از تو دریغ نموده، عطا کن و به کسی که به تو بدی کرده، خوبی کن. چون این کار بر خلاف مزاج انسان و مخالف با نفس اوست، اخلاص در آن بیشتر است و الاّ احسان به خوب‎ها چندان هنر نیست و مال مبتدیان است. 🔸مؤمنی که علم و حلم و رضا داشته باشد، کارش به انتها رسیده است. 🔸عفّت، همسایه‌ی عصمت است. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
dalayele-solhe-emam-hasan.mp3
14.22M
💎 دلایل صلح امام حسن علیه السّلام ▫️چگونگی شرایط حکومت و خلافت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام ▫️ویژگی یاران امام حسن علیه السّلام ▫️ویژگی فرماندهان سپاه امام حسن مجتبی علیه السّلام ▫️ویژگی‌های معاویه و لشکریان او ▫️سخنرانی امام حسن مجتبی علیه السّلام برای لشکریان خود در قبول یا ردّ پیشنهاد صلح معاویه ▫️چرا امام حسن مجتبی علیه السّلام صلح را پذیرفتند؟ ▫️تفاوت‌های موقعیّت‌های امام حسن و امام حسین علیهما السّلام ▫️همه‌ی اهلبیت علیهم السّلام نور واحدند. @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٩٣ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: سخاوتمند به خدا، مردم و بهش
💠 ۲٩٩٤ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى. 🔅اَلمُؤمِنُ دَعِبٌ لَعِبٌ وَ المُنافِقٌ قَطِبٌ غَضِبٌ. تحف العقول، ٤٩ @ahlevela_channel
✔️ مزاح کن و مزاح کردن را از درون خانواده‎ات شروع کن 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸متبسّم بودن و لبخند داشتن خوب است؛ چون هم خلق را زنده می‎کند و هم مثل صدای قهقهه نیست که افراد محزون و غصّه‎دار را ناراحت کند. 🔸مزاح کن و مزاح کردن را از درون خانواده‎ات شروع کن. دیدی حضرت علی علیه السّلام چقدر مزاح می‎کرد تا جایی که گفتند: علی چون پرمزاح است، سبک است و برای خلافت خوب نیست. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
2vijegi-ebadat-dar-eslam.mp3
2.75M
💎 دو ویژگی عبادات در اسلام که در عبادات ادیان دیگر مصداقی ندارد ▫️۱- توزیع عبادات در حوزه‌های مختلف زندگی انسان ... ▫️۲- جمعی بودن بسیاری از عبادات و نفیِ انزواطلبی و بریدن از جامعه ... @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۲٩٩٤ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: مؤمن شوخ و شنگ است و منافق
💠 ٢٩٩٥ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: وقتى به هم می‌رسيد سلام كنيد و دست بدهيد و وقتى خواستيد از يكديگر جدا شويد براى همديگر طلب آمرزش نمائيد. 🔅: اِذا تَلاقَيْتُمْ فَتَلاقُوا بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصافُحِ وَاِذا تَفَرَّقْتُمْ فَتَفَرَّقُوا بِالاْءسْتِغْفارِ. بحارالانوار، ج ٧٦، ص ٥ @ahlevela_channel
✔️ می‎گوید سلام عرض کردم، معلوم نیست کی عرض کرد. یا می‎گوید سلام عرض می‎کنم، معلوم نیست کی می‎خواهد سلام کند. شخص جاهل کارش این‎گونه است. 🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻 🔸سلام از بزرگ به کوچک است؛ خدا به پیامبران، پیامبران به امّت . 🔸سلام از جانب خدا خطاب به پیغمبر ما آمد و از پیغمبر به همه‎ی ماسوی پخش شد. 🔸پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم که نور محض بود، از دنیا که وادی ظلمات است، با سلام عبور کرد. 🔸دو نفر که وقتی به هم می‎رسند، سلام می‎کنند، هر عیب و کدورتی که در آنها باشد، از بین می‎رود. 🔸از در خانه که وارد شدی، به زن و بچّه‎ات سلام کن. 🔸بشر چون جاهل بود و کارش بازیگری و کلک بود، با سلام هم بازی کرد؛ هر جا بهره‎ی دنیوی داشت، سلام کرد و هر جا نداشت، گفت بیا برویم، سلام کردن نمی‎خواهد. 🔸می‎گوید سلام عرض کردم، معلوم نیست کی عرض کرد. یا می‎گوید سلام عرض می‎کنم، معلوم نیست کی می‎خواهد سلام کند. شخص جاهل کارش این‎گونه است. 🔺مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب🔺 @ahlevela_channel
‍ 💠 جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء، در روز دوشنبه ١٤ مهرماه ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیۀ اهل‌ولاء برگزار شد
‍ 💠 جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء، در روز دوشنبه ١٤ مهرماه ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیۀ اهل‌ولاء برگزار شد - بخش اوّل ▫️یکی از نکاتی که استاد در جلسۀ مزبور بیان داشتند، ناظر بر وقایع اخیر در کشور بود. ایشان فرمودند: ایّام بسیار بزرگ ماه محرّم‌الحرام و صفرالمظفّر را پشت سر گذاردیم. الحمدلله خدا توفیق داد در این مدّت، جامعۀ ما متوجّه به ساحت قدسی اباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام و دلداده و سرسپردۀ به آن حضرت و سوگوارِ رخدادهای این ایّام بود. سرمایۀ بسیار گرانبهایی که از این سوگواری‌ها به دست آمد و در پی آن، راهپیمایی و زیارت اربعین اباعبدالله‌ الحسین علیه‌السّلام، طبیعتاً شیطان را برافروخته می‌کند و نیروهای شیطانی را در دنیا برمی‌انگیزد تا به هر شکلی شده، آثار مثبت به‌دست آمده از آن را بر باد دهند. شلوغی‌ها و آشوب‌هایی که متأسفانه در این ایّام، در جامعۀ ما رخ داد را می‌توان اینگونه تعبیر کرد که تلاشی است برای خنثی کردن آثار و ثمرات بسیار گرانبهای عزاداری شیعیان و دوست‌داران اهل‌بیت علیهم‌السّلام در دو ماه محرّم و صفر. ▫️ناآرامی‌ها و آشوب‌ها برای جامعۀ ما حکم یک بیماری را دارد. کسی که بیمار می‌شود، قطعاً ضعف‌ها و نقاط نفوذ پذیری در او وجود داشته، که عامل ایجادکنندۀ بیماری از قبیل میکروب یا ویروس توانسته است از آن نقاط وارد پیکر او شود، تکثیر شود، او را بیمار کند و از پا بیندازد؛ و چه‌بسا آن شخص در اثر آن بیماری از دنیا برود. درنتیجه وقتی کسی بیمار شد، دو کار باید بکند: از یک‌سو باید نقاط ضعف و نفوذپذیر خود را ترمیم کند و از بین ببرد، تا میکروب و ویروس نتواند از آن نقاط، وارد بدن او شود و ایجاد بیماری کند. از سوی دیگر، باید آن عوامل بیماری‌زا، یعنی میکروب و ویروس را به هر تمهیدی شده، از بین ببرد. این دو کار، هر دو ضروری است. ▫️در مورد جامعه نیز وقتی نظام سیاسی آن دچار بحران‌هایی همانند بحران فعلی جامعۀ ما می‌شود، به همین دو نکته باید توجّه کرد. در وهلۀ نخست، باید توجّه داشت که حتماً ضعف‌ها، ناکارآمدی‌ها و فسادهایی در مدیریّت کشور وجود داشته که این شرایط پیش آمده است. اینها نقاط آسیب‌پذیر نظام است؛ جاهایی است که خلاف توقّع مردم است؛ آنها را رنجیده‌خاطر می‌کند و مستعد می‌سازد که مورد تحریک واقع شوند. وقتی این بحران‌ها و آشوب‌ها به‌پا می‌شود، اوّلین نکته‌ای که مدیران جامعه باید به آن توجّه کنند، این است که ما چه ضعف و ایرادی داشتیم که دشمن توانست از آن استفاده کند؟ چه چیز سبب شد که مردم ناخرسند و ناراحت باشند و دشمن بتواند از آن نارضایی و ناراحتی سوءاستفاده کند و موضوعی را پیراهن عثمان کند و جامعه را توسّط عوامل سرسپرده و مزدور خود بر هم بریزد؟ این مسألۀ مهمّی است که گاه مورد غفلت قرار می‌گیرد. دیشب برای نماز به مسجد محلّه‌مان رفته بودم. بعد از نماز، روحانی‌یی که مسئولیّتی هم در یکی از سازمان‌ها دارد، به منبر رفت و صحبت کرد. از اوّل تا آخر سخنش، طرف مقابل را می‌کوبید؛ به این نکته اصلاً توجّه نداشت که در این طرف، ما چه عیب و ضعفی داشته‌ایم که جامعه را برای بروز چنین بحران‌هایی مستعدّ کرده است. این روش درستی نیست. ادامه دارد…. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb eitaa.com/ahlevela_channel instagram.com/ahlevela
‍ 💠 جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء، در روز دوشنبه ١٤ مهرماه ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیۀ اهل‌ولاء برگزار شد - بخش دوّم ▫️قبلاً هم اشاره کرده‌ام؛ وقتی یک پدیده را بررسی می‌کنیم و می‌خواهیم آن را مورد داوری قرار دهیم، حتماً باید هم جنبه‌های مثبت آن و هم جنبه‌های منفی آن، هر دو را ببینیم. ▫️قرآن کریم وقتی می‌خواهد دربارۀ شراب و قمار صحبت کند، می‌فرماید: ای پیامبر! از تو در مورد شراب و قمار سؤال می‌کنند. قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ: به آنها بگو در این دو، گناه بزرگ و خسارت‌های عظیمی است؛ امّا منفعت‌هایی هم دارند. بالاخره کسی که شراب می‌خورد، شنگول می‌شود؛ غم و غصّه‌هایش از یادش می‌رود و ...؛ امّا خسارت‌ها و گناهانش بزرگ‌تر از منافعش است. همانطور که ملاحظه می‌کنید، خدا به همین شیوه به موضوع شراب و قمار نگاه می‌کند؛ خسارت‌های آنها را با منافع آنها مقایسه می‌کند و بعد نتیجه می‌گیرد که باید آنها را ترک کرد؛ چون خسارتشان بزرگ‌تر است. نه اینکه یک‌سره خسارت‌ها را بگوید و آثار مفید را نگوید. ▫️به قول حافظ «عیب می جمله بگفتی؛ هنرش نیز بگو!» یعنی منصفانه حرف بزن. یک‌سره طرف مقابل را نکوب، برگرد و خودت را هم نقد کن. ضعف‌هایی را هم که در عملکرد خودت بوده، بگو! اشتباهات، خطاها، جهالت‌ها، تعصّب‌ها و فسادها و دیگر چیزهایی که بوده و منجر به مستعد شدن جامعه برای بروز چنین بیماری‌هایی شده، قدری هم از آنها بگو! و خودت را تصحیح و اصلاح کن! این یک جنبه. ▫️جنبۀ دوم هم اینکه به‌هرحال با این میکروب و ویروس باید مبارزه کرد. نمی‌توان جامعه را به دست آشوبگرها داد، تا آشوب‌ها جامعه را نابود کنند، در کلّ کشور ناامنی ایجاد کنند، کشور را تجزیه کنند و آن را به ویرانه‌ای مبدّل سازند؛ همان چیزی که نمونه‌اش در کشورهای دیگر منطقه‌مان اتّفاق افتاد. پس هم مقابله با میکروب‌ها و ویروس‌ها ضروری است؛ هم پرداختن به برطرف کردن عیب‌های خودمان و نقاط آسیب‌پذیری که در نظاممان هست. هر دوی اینها ضروری است. ادامه دارد…. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb eitaa.com/ahlevela_channel instagram.com/ahlevela
‍ 💠 جلسۀ هفتگی خانم‌های اهل ولاء، در روز دوشنبه ١٤ مهرماه ١٤٠١ با حضور استاد مهدی طیّب در مهدیۀ اهل‌ولاء برگزار شد - بخش سوّم ▫️نکتۀ دیگری که باید به آن اشاره کنم، این است که همۀ کسانی را که به هیجان می‌آیند و در خیابان‌ها شعار می‌دهند، نباید دشمن مزدور تلقّی کنیم. تعداد زیادی از آنها اشخاصی تحریک‌شده هستند؛ دلخوری‌یی از عملکردهای نظام و دولت‌مردان و حاکمان داشته‌اند و با موضوعی که پیش آمده، دشمن، آنها را تحریک کرده و به خیابان کشانده و اکنون دارند شعار می‌دهند و ... . همۀ اینها را دشمن تلقّی نکنیم و با همه مثل دشمن مواجه نشویم. ▫️فرق است بین کسی که اشتباه می‌کند با کسی که عمداً کار خلاف می‌کند. در ماجرای مقابلۀ امیرالمؤمنین علیه‌السّلام با معاویه و با خوارج نهروان، حضرت همین را فرمودند. فرمودند: لَيْسَ مَنْ اَرادَ الْحَقَّ فَأَخْطَأَهُ كَمَنْ اَرادَ الْباطِلَ فَأَصابَهُ: کسی که دشمن نیست، حق را اراده کرده، نیّت درستی دارد، سوء نیّت ندارد؛ امّا در تشخیص حق دچار خطا شده است، با کسی که آگاهانه و عامدانه چیزی را که خلاف است، انجام می‌دهد، مساوی نیست؛ ولو اینکه از خوارج نهروان باشد. بنابراین باید در این جمع، این دو گروه را از یکدیگر تفکیک کرد. ▫️کسانی که نیّت خوبی داشتند، دشمن، مزدور و حقوق‌بگیر دشمن نبودند؛ امّا خطا کردند، اشتباه کردند، گول خوردند و تحریک شدند، اینها یکسان نیستند با کسانی که عامدانه از دشمن مأموریت می‌گیرند برای نابود کردن نظام اسلامی و حکومت دینی، و برای تجزیۀ کشور بزرگ و مقتدری مثل ایران به کشورهای بسیار کوچکی که به‌راحتی بشود سرکوبشان کرد و آنها را تحت استعمار درآورد. این دو گروه یکسان نیستند و لذا با این دو گروه باید به دو شیوه مواجه شد. ▫️منتها همان گروهی که دشمن نیستند و به هیجان آمده‌اند، بدانند که آنها هم تبعات این اشتباهشان را متحمّل خواهند شد. اینگونه نیست که ما چون به هیجان آمدیم و سوء نیّت نداشتیم، پیامد کارهایمان به ما برنگردد. بله، برمی‌گردد. گرچه ما با کسانی که عمداً برای ویرانی و تجزیۀ کشور و نابودی دین و نظام دینی به میدان آمدند، متفاوتیم؛ امّا سیاهی‌ لشگر دشمن شدیم. سیاهی‌ لشگر کسانی شدیم که می‌خواستند ایران، اسلام و حاکمیت مکتب اهل‌بیت علیهم‌السّلام را در این کشور از بین ببرند؛ واین سیاهی‌ لشگر شدن، هم در دنیا و هم در آخرت برای ما پیامد دارد. ▫️ماجرای کَثَّرتَ السَّواد را که سیّد بن‌ طاووس در لهوف نقل کرده است، در بحث‌های عاشورایی برایتان گفته‌ام. فردی نابینا شد. رفیقش از او پرسید چه شد؟! تو که چشم‌های سالمی داشتی! ماجرا را تعریف کرد؛ گفت: در عالم رؤیا دیدم پیامبر اکرم صلّی‌الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم نشسته‌اند و یک طشت پر از خون در مقابلشان است. من را صدا زدند و فرمودند چرا به کربلا رفتی؟ عرض کردم: من که برای جنگیدن به کربلا نرفتم! نه شمشیری، نه نیزه‌ای، نه خنجری، نه تیری، نه کمانی؛ هیچ‌چیز با خودم نبردم. در روز عاشورا هم من نجنگیدم. من نجّار بودم. سپاه عمرسعد مرا برده بودند که چوب‌های خیمه و وسایل دیگری که خراب می‌شد را درست کنم. من آنجا کار دیگری نکردم. حضرت فرمودند: بله، اگر جنگیده بودی که حسابت فرق می‌کرد! امّا همین که تو با سپاه عمرسعد رفتی، سیاهی‌ لشگر آنها شدی. با بودن تو تعداد آنها بیشتر نشد؟ فرمودند: کَثَّرتَ السَّوادَ: تو سیاهی‌ لشگر آنها را زیاد کردی. او گفت: بعد حضرت انگشت‌هایشان را در آن طشت خون کردند و بر دو چشم من گذاشتند، و من از خواب که بیدار شدم، دو چشمم نابینا بود. ▫️آری، کَثَّرتَ السّواد که هست! ولو با نیّت خوب هم رفتی؛ امّا سیاهی‌ لشگر دشمن که شدی! لذا پیامد دارد. پس کسانی که اینگونه به میدان آشوب‌ها می‌روند، باید بدانند کارشان پیامد دارد؛ لیکن کسانی که می‌خواهند با آنها مواجه شوند، باید حساب آنها را از حساب آن گروهی که دشمنند، پول گرفته‌اند، مأموریّت دارند و از یک فرماندهی، مثل منافقین یا در رأس آنها از سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس و اسرائیل دستور گرفته‌اند، جدا کنند. اینها حسابشان با هم فرق دارد. مدیریت جامعه و مردم باید با اینها دو گونه رفتار کنند؛ اما خود کسانی که سیاهی‌ لشگر می‌شوند، باید بدانند که کارشان بی‌پیامد نیست. هم پیامدهای دنیوی برایشان خواهد داشت و هم پیامدهای اخروی. ▫️امیدواریم خدای متعال عنایت کند این ناآرامی‌ها هرچه زودتر به آرامش تبدیل شود؛ نظام به ناکارآمدی‌ها، ضعف‌ها، اشتباهات و فسادهایی که وجود دارد، اعتراف کند و در صدد تصحیح برآید و نشانه‌های این تصحیح را مردم ببینند و رنجیده‌خاطری‌ها از بین برود و متقابلاً دشمنان و مأموران بسیج‌شدۀ دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السّلام و اسلام و ایران هم هرچه زودتر مهار شوند و میدان بر آنها بسته شود تا نتوانند چنین آشوب‌هایی به راه بیندازند. @ahlevela_channel @OstadMahdiTayyeb
💠 دستور نماز آیات ☀️ نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد. ☀️ دستور آن، این است که انسان بعد از نیّت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوّم را هم مثل رکعت اوّل به‌جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد. ☀️ در نماز آیات ممکن است انسان بعد از نیّت و تکبیر و خواندن حمد، آیه‌های یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع رود و سر بردارد و بدون اینکه حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین‌طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید، مثلاً به قصد سوره توحید، «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم» بگوید و به رکوع رود، بعد بایستد و بگوید: «قُلْ هُوَ اللّه اَحَدٌ» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید: «اَللّه الصَّمَدُ» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید: «لَمْ یلِدْ و لَمْ یوُلَدْ» و به رکوع برود و باز هم سر بردارد و بگوید: «وَ لَمْ یکنْ لَهُ کفُواً اَحَد» و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده کند و رکعت دوّم را هم مثل رکعت اوّل به‌جا آورد و بعد از سجده دوّم تشهد بخواند و نماز را سلام دهد. ⭐️ تذکر مهم: طبق نظر اکثر فقهای معاصر، می‌توان «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم» را به عنوان یک آیه خواند و الباقی سوره را به چهار قسم تقسیم و نماز را ادا نمود. و بعضی مراجع می‌فرمایند: باید بنا بر احتیاط، جمله تامّه باشد و از اوّل سوره شروع کند و به گفتن «بسم الله» اکتفا نکند و سپس به رکوع رود، مثلًا در سوره فلق اوّل «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» بگوید و به رکوع رود بعد بایستد و بگوید «مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید «وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید «وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ» و برود به رکوع باز هم سر بردارد و بگوید «وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ»   ☀️ اگر در یک رکعت از نماز آیات، پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در رکعت دیگر یک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند، مانعی ندارد. ☀️ چیزهایی که در نماز یومیه واجب و مستحب است، در نماز آیات هم واجب و مستحب می‌باشد، ولی در نماز آیات مستحب است به جای اذان و اقامه سه مرتبه به قصد امید ثواب بگویند: «اَلصَّلاة»، و مستحب است نماز آیات را به جماعت بخوانند و در این صورت مثل نمازهای یومیه قرائت‌های نماز را امام می‌خواند و مستحب است قرائت این نماز را، حتی در آفتاب‌گرفتگی بلند بخوانند. ☀️ مستحب است بعد از رکوع پنجم و دهم بگوید: «سَمِعَ اللّه لِمَنْ حَمِدَه»، و نیز قبل از هر رکوع و بعد از آن تکبیر بگوید، ولی بعد از رکوع پنجم و دهم گفتن تکبیر مستحب نیست. ☀️ مستحب است پیش از رکوع دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم قنوت بخواند و اگر فقط یک قنوت پیش از رکوع دهم و یا دو قنوت پیش از رکوع پنجم و دهم بخواند کافی است. ☀️ اگر شک کند که در رکوع آخر رکعت اول است یا در رکوع اول رکعت دوم و فکرش به جایی نرسد، نماز باطل است، ولی اگر مثلاً شک کند که چهار رکوع کرده یا پنج رکوع، چنانچه هنوز به سجده نرفته باید رکوعی را که شک دارد به‌جا آورده یا نه، به‌جا آورد و اگر به سجده رفته به شک خود اعتنا نکند. ☀️ هر یک از رکوع‌های نماز آیات رکن است که اگر عمداً یا اشتباهاً کم یا زیاد شود، نماز باطل است، و اگر در نماز آیات شک کند که چند رکعت خوانده و فکرش به جایی نرسد، نمازش باطل است. ▪️تذکر: برای اطلاعات و جزئیات بیشتر به رساله‌های احکام مراجعه بفرمائید. @ahlevela_channel