eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
352 عکس
362 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
درس ششم 1.mp3
26.48M
🎤فایل صوتی 🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف : در عرفان و تصوف 🔹بحثی درباره سخنان کفرآلود عارفان و صوفیان ⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴از غربزدگي سياسي تا غربزدگي علمي 🖊احمدحسين شريفي 🔸حاکمان و سياستمداران نقشي انکارناپذير در سوگيري جريان علم و فرهنگ در جامعه دارند. يک حاکم و سياستمدار خودفروخته و خودباخته هرگز نمي‌تواند حامي يک فرهنگ خودباور و عزتمندانه باشد؛ و يا حتي اگر بخواهد، هرگز نمي‌تواند از مراکز علمي مستقل و توانمند و از انديشمندان و عالمان و نخبگان توانا حمايت کند. خودباختگي سياسي و فرهنگي، ثمره‌اي جز خودباختگي علمي نخواهد داشت. وقتي عده‌اي از سياستمداران و احزاب سياسي ما باور داشته باشند که جز با اتصال به غرب و با تعامل با آمريکا امکان ادامة ‌حيات و حتي تأمين آب و هوا براي کشور نيست؛ طبيعي است که دانشجو و نخبة علمي ما نيز به دنبال اتصال به آن منبع تأمين‌کنندة آب و حيات باشد. وقتي دولتمردان ما قبلة آمال خود را آمريکا و اروپا بدانند، طبيعي است که استاد دانشگاه ما هم تمام هويت و شخصيت علمي خود را در آشنايي با زبان انگليسي و به کار بردن چند اصطلاح انگليسي بداند. و در منابع مطالعاتي و نوشتاري او حتي يک کتاب از تراث علمي و فرهنگي ايران و اسلام نباشد، و به اين کار هم افتخار کند(!)، آيا چنين استادي مي‌تواند دانشجوياني ايراني اسلامي را پرورش دهد؟ مهاجرت مغزها و علم‌ها، نتيجة مهاجرت و فرار اراده‌هاست؛ وقتي مديران و مسؤولان کشور، ارادة استفاده و به کارگيري نخبگان را نداشته باشند، عملاً مهاجرت فيزيکي آنان را نيز تسهيل کرده‌اند؛ وقتي دولتمردان ما دائماً بر طبل ناتواني بکوبند، نخبگاني که در خود توانايي کارهاي بزرگ و تحولات عظيم مي‌بينند، طبيعي است که چاره‌اي جز هجرت نمي‌بينند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
دانش فقه دانشی زنده یا در حال مرگ؟.mp3
13.36M
🎤 فایل صوتی 🔴 موضوع : دانش فقه، دانشی زنده یا در حال مرگ؟ ✅آیا دانش فقه دانشی زنده و روزآمد است یا دانشی با مسائلی کهنه و قدیمی؟ ✅آیا دانش فقه دانشی کارآمد و تاثیرگذار است یا دانشی ناکارآمد و مرده؟ ✅آیا دانش فقه متناسب با نیازهای روز جامعه در حال بازسازی خودش هست یا آنکه با روشی ناکارآمد در حال پاسخ به مسائلی تاریخ گذشته است؟ ✅آیا کثرت فقها و فتاوی نشانه مرگ فقه است یا شاهدی بر پویایی و کارآیی آن؟ 🔷اینها پرسشها یا شبهاتی است که استاد شریفی در این سخنرانی به آنها پاسخ میدهد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴ملاصدرا و اصول و فروع دين 🖊احمدحسين شريفي 🔸در ميان اهل ايمان مشهور است که «اصول دين» عبارتند از توحيد، نبوت و معاد و «فروع دين» هم عبارتند از نماز، روزه، زکات، حج، جهاد، خمس، امر به معروف، نهي از منکر، تولي و تبري. بنده نمي‌دانم که براي نخستين بار چه کسي و کي و با چه دليل و معياري چنين اصول و فروع دين را در اين امور منحصر کرده است. اما جالب است بدانيم که ملاصدرا در کتاب ارزشمند «اسرار الآيات» اصول و ارکان و پايه‌هاي دين را سه چيز و فروع و لواحق و متممات دين را هم سه چيز مي‌داند: اصول و ارکان دين از نگاه ملاصدرا عبارتند از: 1) خداشناسي (شناخت خداي متعال، صفات و افعال او)؛ 2) راه‌شناسي (شناخت صراط مستقيم و مراحل سير و سلوک الي الله و چگونگي سلوک و عدم انحراف از راه مستقيم) و 3) معادشناسي و همچنين شناخت ويژگي‌ها و احوال واصلين به حضرت حق و حالات دورافتادگان از او و زندانيان در عذاب الهي. فروع، لواحق و متمماتت دين هم عبارتند از: 1) پيامبرشناسي (شناخت فرستادگان الهي؛ کساني که براي دعوت مردم به حق و نجات جانهاي آنان از زندان جهنم، مبعوث شده‌اند)؛ 2) نقل سخنان منکران خدا و معاد و آشکارسازي زشتي‌هاي آنان و بيان گمراهي‌ها و انحرافات‌شان؛ به منظور بازداشتن مردم از راه باطل و تثبيت آنان بر صراط مستقيم؛ 3) آموزش ساختن منزل‌ها و مراحل سير الي الله؛ و آموزش بندگي و چگونگي توشه‌گيري براي معاد و آماده‌سازي مرکب سفر قيامت؛ به تعبير ديگر، شناخت چگونگي مواجهه انسان با موجودات انفسي و آفاقي اين جهان؛ يعني چگونگي مواجهه و تربيت نفس و شهوت و غضب که وجودي انفسي دارند (= «تهذيب اخلاق») و همچنين چگونگي مواجهه با والدين و فرزندان و اهل خانه (= «تدبير منزل») و شناخت چگونگي مديريت شهر و مدينه (= «دانش سياست» و «احکام شريعت» احکامي مثل قصاص و ديات و قضاوت و امثال آنها) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
جنگ نرم [قسمت چهارم].mp3
14.58M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : ✅ تحلیل جنگ نرم بر اساس مولفه ها و ارکان شکل گیری جامعه: نظام باورها، ارزشها و سبک زندگی مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
هدایت شده از شريفي
🔴ورودي شهرها، هويت و ارزش‌ها 🖊احمدحسين شريفي 🔸ورودی شهرها به عنوان نخستين نقطة برخورد بصری با یک شهر، نقشي جدي در ذهنيت‌سازي گردشگران دارد. ورودي‌ها بايد ضمن برخورداري از زیبایی بصری، معرّف جاذبه‌هاي تاریخي و فرهنگي باشند؛ مفاخر و مشاهیر آن را معرفی کنند؛ اندیشمندان معاصر آنان را به رخ بکشانند و نقش کنونی آنها در فرهنگ و هویت انقلابی و اسلامي را بیان کنند. در گذشته به ورودي شهرها اهميت مي‌دادند؛ بعضاً مي‌کوشيدند، هويت اجتماعي و ديني خود را با طراحي آنها به نمايش بگذارند؛ ورودی بسیاری از شهرها به صورت دروازه و مناره بود؛ و اين دو، از جهتي بیانگر هویت واحد ساکنین آن و وحدت و همدلی و همکاری آنان بود؛ گویا همگی اهل یک خانه و اهالي يک مسجد بودند. دروازه قرآن شيراز و دروازه تهران قزوين دو نمونة تاريخي اين فرهنگ‌ هستند. اما متأسفانه از ابتداي روي کار آمدن رضاخان روند تخريب ورودي‌هاي شهرها و بي‌اعتنايي و بي‌توجهي به معياري اسلامي شهرها شروع شد (نخستين شهردار تهران شخصي بود به نام کريم آقاخان بوذرجمهري که از نخستين اقدامات او در تهران اين بود که دستور داد دوازده دروازه ورودي تهران را تخريب کردند!) و اکنون ورودی بسیاری از شهرهای ما، فضايي خسته‌کننده، کسالت‌آور و آرامش‌زدا دارند؛ تعمیرگاه‌ها، تعویض روغنی‌ها، گاراژها، دست‌فروشها و ... در مبادي ورودي و خروجي شهرها، تأثیری ناخوشایند بر روح و روان میهمانان و حتی اهالی شهر برجاي مي‌گذارند. به اميد آنکه بتوانيم ضمن توجه به مقتضيات زمان، گذشتة تاريخي و فرهنگي خود را احيا کنيم. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
درس هشتم 1.mp3
26.96M
🎤فایل صوتی 🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف : تکدی گری ⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
⚫️واپسين سفارش‌هاي امام صادق به جامعه پيروان 🖊احمدحسين شريفي ◾️امام صادق(ع) در واپسين ساعات عمر مبارکشان سه سفارش ويژه به جامعة پيروان داشتند، که نشان مي‌دهد جزء مهم‌ترين و حساس‌ترين دغدغه‌هاي آن امام بزرگوار بوده است: 1️⃣. اهميت دادن به نماز: در آخرين لحظات عمر مبارکشان، دستور داد که همة بستگان و خويشان دور و نزديک را جمع کنند؛ وقتي جمع شدند، چشمان مبارک خود را باز کرد و خطاب به آنان فرمود: «شفاعت ما شامل کساني که نماز را سبک بشمارند نمي‌شود.» 2️⃣. احترام والدين: کسي که از پدر و مادر خود نافرماني کند، هرگز بوي بهشت را، که از هزار سال راه به مشام مي‌رسد، استشمام نخواهد کرد. 3️⃣. گره‌گشايي از کار مردم: يکي از خادمان حضرت مي‌گويد «لحظات پاياني عمر مبارک آن حضرت بر بالين او بودم؛ از هوش رفته بود، همين که مجدداً به هوش آمد، فرمود: «به حسن افطس (که به بنابر نقلی روزی با کاردی به حضرت حمله کرد و قصد ضربه زدن به او را داشت)، هفتاد دينار بدهيد، به فلان فرد اين مقدار بدهيد و به بهمان فرد فلان مقدار پول بدهيد.» به آن حضرت عرض کردم، «آيا به کسي پول مي‌دهي که با چاقو به شما حمله کرد و قصد کشتن شما را داشت؟» فرمود: «آيا قرآن را نخوانده‌اي و آيا نشنيده‌اي که خداي متعال مي‌گويد: «وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ‏؛ [در ويژگي خردمندان] و کساني که پيوندهايي را که خدا دستور به برقراري آن داده، برقرار مي‌دارند؛ و از پروردگارشان مي‌ترسند؛ و از بدي حساب (روز قيامت) بيم دارند» (رعد/ 21) کسي که صلة ارحام به جاي نياورد، هرگز بوي بهشت را، استشمام نخواهد کرد.» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت پنجم.mp3
14.69M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : ✅علت تقابل جهان غرب با جمهوری اسلامی چیست؟ ✅چرا دنیای این همه علیه اسلام و به ویژه و فعالیت میکند؟ ✅این همه شبهه پراکنی علیه جمهوری اسلامی به چه دلیل و با چه انگیزه ای صورت میگیرد؟ 🔷این ها پرسشهایی است که در این قسمت استاد شریفی به آنها پاسخ میدهد. مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
درس نهم 1.mp3
25.49M
🎤فایل صوتی 🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف : جایگاه فقه و شریعت در عرفان ⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴تابلوهاي ورودي شهرها، و تغييرات فرهنگي 🖊احمدحسين شريفي 🔸یکی از نشانه‌هاي تغيير ذائقه‌هاي فرهنگي را مي‌توان در تابلوهاي نصب شده در ورودي شهرها ديد. در سال‌های اخیر تغییرات نرم و آرامي در این زمینه شاهد هستیم؛ در دهة اول انقلاب، تابلوهاي ورودي اغلب شهرستان‌ها با عنوان «شهرستان شهيدپرور ...»، و همچنين با تصاوير شهدا، مزين بود؛ اما رفته‌رفته، جاي تصاوير شهدا را تابلوهاي رنگارنگ تبليغ کالاهاي لوکس و مصرفي، تبليغ سودهاي سرسام‌آور بانک‌ها و جديدا تبليغ سرمايه‌گذاري‌ در بورس و ... گرفته است. و در برخي از شهرها، جاي «شهر شهيدپرور ...» عناويني مثل «نگین کویر» (اردکان)؛ «شهر قلمدان‌های مرصع» (نیشابور)؛ «قدیمی‌ترین شهر جدید ایران»! (نجف‌آباد)؛ «شهر شکوفه‌های گیلاس» (زنگنه)؛ «شهر بام‌های سفالی» (آستارا)؛ «شهر توریستی» (رامسر/ شاهرود)؛ «شهر مهر و صفا» (نسیم‌شهر)؛ «پایتخت مرکبات ایران» (تنکابن)؛ «مهد گل و گیاه کشور» (پاکدشت) و ... جايگزين شده‌اند. در دهة اول انقلاب تابلوي ورودي شهر قم اين بود «شهر خون و قيام»؛ بعدها آرام آرام به شهر «قيام و اجتهاد» تبديل شد و سپس‌تر به صورتي غيررسمي به «شهر مقدس قم» تغيير نام داد و نهايتاً «به شهر قم خوش آمديد»! کساني که اهل دقت فرهنگي باشند، معناي چنين تغييراتي را به خوبي درک مي‌کنند. البته هنوز برخي از شهرها، بر هويت فرهنگي و ديني خود تأکيد بيشتري دارند. في‌المثل: «شهر عالم‌پرور» (اراک)؛ «دارالعباده و دارالعلم» (یزد)؛ «دروازه ورود اسلام به ایران» (نهاوند)؛ «پايتخت فرهنگ و تمدن ايران» (همدان)؛ «شهر شهدای محراب و اولین‌ها» (تبریز)؛ «خاستگاه مشاهیر علم و ادب» (تفرش)؛ «زادگاه سرداران، پهلوانان، افتخارآفرینان و 302 آلاله شهید سرافراز» (جویبار)؛ «شهر تاریخی و شهیدپرور» (اردستان). نکته: معاونت‌هاي فرهنگي شهرداري‌ها و اعضاي شوراهاي اسلامي شهر و روستا مي‌توانند در تقويت رويکرد فرهنگي و ديني شهرها بسيار نقش‌آفرين باشند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت ششم.mp3
15.07M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چرایی جنگ نرم ✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴هنرپيشگي، ارزش‌ستيزي و مرجعيت ابتذال 🖊احمدحسين شريفي 🔸وضعيت اخلاقي بسياري از هنرمندان در کشور ما، نه تنها مورد رضايت عامة مردم نيست؛ بلکه حتي از سوي برخي از پيشکسوتان هنري نيز بارها مورد نقد و اعتراض شديد قرار گرفته است؛ هر روز خبري از ناهنجاري‌هاي عده‌اي از هنرمندان را در رسانه‌ها مي‌خوانيم و مي‌شنويم. لودگي، بدپوششي، هرزگي، هنجارشکني‌هاي رفتاري و ... چهرة نامطلوبي از هنر و هنرمندان ايران اسلامي به نمايش گذشته است. ازدواج‌هاي ديرهنگام و تمسخر ازدواج از سوي برخي از آنان؛ پديدة طلاق و فروپاشي خانواده و عدم تعهد به روابط خانوادگي، به مسأله‌اي طبيعي ميان آنان تبديل شده است؛ به گونه‌اي که آمار طلاق و فروپاشي خانواده در ميان آنان، به مراتب بيش از آمار طلاق در ميان معتادان و بيکاران است! اما چرا چنين شده‌ايم و چه بايد کرد؟ به نظر بنده مهمترين علل اين پديده عبارتند از: 1.ايجاد فضايي غيراسلامي و نامتناسب با فرهنگ ايراني در عرصة هنر؛ 2.عدم تلاش در جهت عرضة الگوهايي از هنر مقدس و هنرمندان دين‌مدار؛ 3.فقدان منشور اخلاقي روشني براي هنر و هنرمندان؛ 4.فقدان آموزش‌هاي ديني و اعتقادي لازم به هنرمندان؛ 5.ضعف شديد بنيان‌هاي فرهنگي و ديني و فکري در ميان هنرمندان؛ 🔸اما چه بايد کرد؟ روشن است که درمان ريشه‌اي چنين بيماري فرهنگي مهلکي نيازمند انجام اقدامات و فعاليت‌هاي گسترده‌اي است که جاي بحث از آنها در اينجا نيست؛ صرفاً به يک اقدام بسيار لازم، کارآمد و آزموده اشاره مي‌کنم و اميدوارم در ميان مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و صدا و سيماي جمهوري اسلامي کساني باشند که فرصت انديشيدن درباره اين پيشنهاد و جسارت و جرئت عمل کردن به آن را داشته باشند: برگزاري دوره‌هاي آموزشي و تربيتي با عناويني مثل: خداشناسي، انسان‌شناسي، معادشناسي، حيا و عفت‌شناسي، مسؤوليت‌شناسي، در دانشگاه‌ها و دانشکده‌هاي و همچنين در وزارت ارشاد و صدا و سيماي جمهوري اسلامي، براي همه اصناف مختلف هنرمندان و توليدکنندگان و نويسندگان، و کارگردانان و تهيه‌کنندگان و ...؛ چنين دوره‌هايي که در سطوح و قالب‌هاي مختلفي تحت عنوان «طرح ولايت» سالياني است که به ابتکار حضرت‌ آيت‌الله مصباح يزدي براي دانشجويان و فرهنگيان و ... برگزار شده است و برکات علمي و عملي فراواني هم از خود بر جاي گذاشته است؛ رهبر انقلاب نيز دائماً بر توسعه و تکثير چنين آموزش‌هاي براي بخش‌هاي مختلف تأکيد داشته‌اند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
درس دهم 1.mp3
27.89M
🎤فایل صوتی 🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف : دین شناسی عرفانی ⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اشاعه فحشا 🖊احمدحسين شريفي 🔸اشاعه فحشا (=شايع کردن زشتي‌ها و بدي‌ها) يکي از بدترين رفتارهاي اجتماعي است؛ که متأسفانه با توجه به امکانات و ابزارهاي جديد، بسيار فراگير شده است! اشاعة فحشا، از گناهان کبيره‌اي است که وعدة عذاب دردناک دنيوي و اخروي به آن داده شده است. قرآن کريم مي‌فرمايد: «إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» (نور، 19) مصاديق اشاعه فحشا: يک. جعل اخبار دروغين دربارة‌ عيوب ديگران و انتشار آن در ميان مردم؛ که هم مصداق دروغ و تهمت است و هم اشاعة‌ فحشا. دو. انتشار عيوب واقعي کسي در ميان مردم؛ از بارزترين مصاديق اشاعة فحشا است. سه. هنجارشکني‌هاي آشکار، از ديگر مصاديق اشاعة فحشا است؛ مثلاً کساني که با لباس‌هاي زننده يا آرايش‌هاي نامناسب در مجامع عمومي ظاهر مي‌شوند؛ يا با صداي بلند در وسايل نقليه خود موسيقي‌هاي مبتذل گوش مي‌دهند. اين کارها هم به خودي خود حرام‌اند و هم مصداق اشاعة فحشا هستند. زيرا ترويج عملي گناه در سطح جامعه‌ هستند. چهار. بازنشر دادن گناهان شنيده شده از ديگران. پيامبر اکرم(ص)، در آخرين خطبه‌اي که براي مردم مدينه ايراد کردند، فرمودند: «مَنْ سَمِعَ فَاحِشَةً فَأَفْشَاهَا كَانَ كَمَنْ أَتَاهَا؛ کسي که گناهي را از ديگران بشنود و آن را منتشر کند، مثل کسي مي‌ماند که خود مرتکب آن گناه شده است» دو نکته: 1.اشاعة‌ فحشا، قبح فعلي دارد؛ به همين دليل دائر مدار نيت نيست؛ بنابراين، حتي اگر نيت اشاعة فحشا را نداشته باشد، اما عمل آن را انجام دهد، از مصاديق اشاعه فحشا خواهد بود. 2.اگر مصلحت اهمي بر انتشار گناه بار باشد، در آن صورت اشاعة فحشا معصيت نيست؛ هر چند تشخيص مصلحت اهمّ کار هر کسي نيست. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🎧🎤📱🎥وبینار تخصصی با موضوع: 📚حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی 👈ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی (عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره) 📅🕑تاریخ و زمان: دوشنبه، ۲تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲ الی ۱۳ 📌آدرس: www.b2n.ir/wbnr99 ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
درس یازدهم 1.mp3
29.11M
🎤فایل صوتی 🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف : کثرت گرایی سلوکی در تصوف اسلامی (پلورالیسم عرفانی) ⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴از "سلطة معنوي" تا "قدرت سياسي" بي‌حجابان! 🖊احمدحسين شريفي 🔸اگر نيک بنگريم، در حال حاضر در بسياري از شهرهاي بزرگ، و مناطق گردشگري و شهرهاي شمالي کشور، حتي در مناطق مختلف شهري مثل قم (به عنوان پايگاه اصلي فرهنگ شيعي و عالمان دين)، زنان بي‌حجاب و مردان بدپوشش «سلطة معنوي» دارند؛ بدين معنا که نه تنها هيچ شرمي از پوشش خود ندارند که حتي (در مغازه‌ها، ماشين‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌ها، ادارات دولتي و غيردولتي، بيمارستان‌ها و ...) مورد تکريم هم قرار مي‌گيرند. 🔸اما اگر، (1) علماي بزرگ و حوزه‌هاي علميه و مراکز تبليغي و فرهنگي ريز و درشتي که در اين زمينه وظيفه ديني يا قانوني بر عهده دارند، همچنان به بي‌تفاوتي علمي و عملي خود در اين موضوع ادامه دهند؛ (2) هر کدام از گروه‌ها و احزاب سياسي به منظور کسب رأي بيشتر و يا به منظور مخالفت با جناح مقابل و يا به هدف آنکه خود را فردي روشنفکر و داراي فکر باز نشان دهند دائماً‌ جملاتي از اين قبيل که «آيا مشکل فقط در چند تار موي زنان است؟» يا «با برخوردهاي گشت ارشادي نمي‌توان مشکل بي‌حجابي را حل کرد»‌ و امثال آن، خواسته يا ناخواسته «حمايت عملي» خود را از اين پديده نشان دهند، (3) صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عملاً مبلغ زنان بي‌حجاب باشند؛ و آنان را بر صدر بنشانند و در تبليغات رسمي و غيررسمي خود حامي چنان افرادي باشند؛ (4) مجلس و قوة قضائيه و پليس به وظايف قانوني خود در اين موضوع، به درستي و با سرعت عمل نکنند؛ آنگاه طولي نخواهد کشيد که نه تنها شاهد فراگيري سلطة معنوي آنها در سراسر کشور، که شاهد سلطة مادي و اجتماعي و سياسي آنها نيز خواهيم بود. و ديري نخواهد پاييد که ارزش‌ها جابجا شده، زنان محجبه و مردان عفيف، به عنوان افرادي ناهنجار و غيرطبيعي جلوه خواهند داد! و فضاي شهرها و خيابان‌هاي جمهوري اسلامي(!) براي تردد آنان، امنيت جسمي و رواني لازم را نخواهد داشت. 🔸اين تحذير پيامبر اکرم(ص) را فراموش نکنيم که: «لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْكَرِ أَوْ لَيُسْتَعْمَلَنَّ عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ فَيَدْعُو خِيَارُكُمْ فَلَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ؛ (کافي، 5/ 56) يا امر به معروف و نهي از منکر کنيد و يا (منتظر باشيد تا) افراد بدكردار بر شما مسلط شوند؛ و آنکه به خواسته‌هاي خوبانتان توجهي نشود (يا آنکه دعاي خوبانتان مستجاب نخواهد شد)». 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت_7.mp3
15.06M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چرایی جنگ نرم ✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی ⁦2️⃣⁩ مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴شرايط آموختن و آموزش فلسفه 🖊احمدحسين شريفي 🔸فيلسوفان و عالمان پيشين نسبت به آموزش‌هاي علمي و تعليمي خود به شدت حساس بودند؛ به همين دليل مباحث و انديشه‌هاي فلسفي و حکمي خود را به صورتي رمزآلود و غيرصريح و بعضا با عبارتي بسيار پيچيده بيان مي‌کردند تا از دسترس ناصالحان دور بماند. و اين نه بدان دليل بود که از افراد کم‌توان متنفر باشند؛ بلکه هم مي‌خواستند شأن فلسفه و حکمت را نگه دارند و هم آنکه ناخواسته موجبات گمراهي آن افراد را فراهم نکرده باشند. آموزش حکمت به افراد نااهل را همچون آويزان کردن درّ و گوهر بر گردن خوک مي‌دانستند. در حديثي از معصومان عليهم السلام چنين نقل شده است: «لَا تُعَلِّقُوا الْجَوَاهِرَ فِي أَعْنَاقِ الْخَنَازِيرِ» در حديثي از پيامبر اسلام هم نقل شده است که حکمت را به افراد نااهل آموزش ندهيد، چرا که موجب گمراهي آنها مي‌شود و آن را از اهلش هم دريغ نکنيد که در آن صورت به حکمت ظلم کرده‌ايد. عارفان هم مي‌گفتند «افشاء اسرار ربوبيت کفر است» و «حق اسرار نگه‌داشتن آنها از اغيار است» 🔸ابن سينا در کتاب ارزشمند اشارات و تنبيهات بعد از پايان مباحث منطق، در نمط اول از مباحث طبيعت‌شناسي و هستي‌شناسي مي‌گويد:«من سفارش و خواستة خود را تکرار مي‌کنم که با تمام بخل و خست در آموزش اين دانش برخورد کنيد؛ مبادا آن را به کس يا کساني آموزش دهيد که فاقد شرايط که در پايان کتاب متذکر مي‌شوم، باشند.» اما شرايطي که در واپسين بند کتاب اشارات و تنبيهات تحت عنوان «خاتمة و وصية»، براي آموزش فلسفه بيان مي‌کند، در مجموع شش شرط مهم است. اما پيش از بيان آنها مجدداً تأکيد مي‌کند که «اي برادر من همه دانسته‌هاي خود را مشک زدم تا زبده و عصاره آنها را در اين اشارات در اختيار شما قرار دهم؛ و غذاي حکمت را براي شما در زيباترين کلمات لقمه کردم. پس نسبت به آموزش آن به اين افراد بخل بورز: 1.افراد سفيه و سست‌عقل: کساني که از بهرة هوشي لازم براي فهم امور عقلي و مسائل پيچيده و دشوار برخوردار نيستند؛ 2.افراد کودن و ديرفهم و ساده‌انديش: کساني که توانايي درک حقيقت را ندارند و ممکن است با فلسفه‌خواني به گمراهي کشيده شوند؛ و ذهن و جان آنها شبهه‌آلود شود. 3.کساني که عليرغم بهرة هوشي بالا و حافظة قوي اما از زيرکي لازم و درخشندگي فکر و جسارت در انديشه برخوردار نيستند؛ 4.کساني که تمايل به معاشرت با عوام الناس (الغاغة) دارند؛ يعني نوعي سبکساري در رفتار دارند؛ مهم نيست که کجا مي‌نشينند و به چه صورت مي‌نشينند. عوام‌زده‌اند؛ از نظر فکري و عملي به رفتارهاي عوام‌الناس گرايش دارند؛ 5.کساني که تفکر الحادي دارند؛ از آموزش اين مباحث به آنها هم پرهيز کنيد؛ شايد اين توصيه ابن‌سينا مربوط به کساني باشد که عالمانه و آگاهانه جانب کفر و الحاد را برگزيده‌اند؛ و در برابر هر برهاني که خلاف باورهاي باطلشان باشد، جبهه‌گيري مي‌کنند؛ 6.کساني که استقرار ذهني و شخصيتي ندارند؛ همچون پشه‌هايي مي‌مانند که مطابق جهت باد حرکت مي‌کنند و قدرت و اختياري از خود ندارند؛ در روايت مشهوري هم از امام علي عليه‌السلام چنين مي‌خوانيم که: «اي کميل ... مردم سه دسته‏ اند: دانايى كه شناساى خداست، آموزنده‏اى كه در راه رستگارى كوشاست، و فرومايگانى رونده به چپ و راست كه درهم آميزند، و پى هر بانگى را گيرند و با هر باد به سويى خيزند. نه از روشنى دانش فروغى يافتند و نه به سوى پناهگاهى استوار شتافتند.» 🔸و فقط به کسي فلسفه را آموزش دهيد که: 1.روحي پاکيزه و پاک داشته باشد؛ 2.روش و رفتاري مستقر و استوار داشته باشد؛ 3.زودباور نباشد؛ بلکه در پذيرش مسائل وسواس داشته باشد؛ 4.راضي به حق است؛ و با مطالب صادقانه برخورد مي‌کند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
درس دوازدهم 1.mp3
24.75M
🎤فایل صوتی 🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف (آخرین جلسه): معیار حقانیت مکاشفات عرفانی ⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴شيخ بهائي و مير داماد 🖊احمدحسين شريفي 🔸آيت‌الله حسن‌زادة آملي از استادشان آيت‌الله الهي قمشه‌اي نقل مي‌کردند که در مسافرتي شاه عباس صفوي (978-1038) همراه با ميرداماد (969-1040ق) و شيخ بهايي (953-1030ق) و تعدادي از وزرا و علماء بود. مرحوم شيخ بهايي اسب خود را تندتر مي‌راند. شاه عباس به هر انگيزه‌اي (فهم روابط ميان علماء، يا ايجاد اختلاف ميان آنان يا ...) خود را نزديک ميرداماد کرد و گفت «چطور شيخ بهايي مراعات مقام شما را نمي‌کند؟ و اسب خود را پيشاپيش شما و تندتر از اسب شما مي‌راند؟» ميرداماد که قصد و انگيزة شاه عباس را دريافته بود، در پاسخ گفت: «عظمت جان و روح و کمالات شيخ بهائي به حدي است که اگر بر روي کوه نشيند، کوه پرواز مي‌کند. اگر اين اسب پرواز مي‌کرد جا داشت». شاه عباس آرام‌آرام از ميرداماد فاصله گرفت و خود را به شيخ بهائي نزديک کرد و گفت: «انسان بايد چابک و سبکبال باشد و در امور خود تبحر داشته باشد، اين خوب نيست که ديگري افسار اسبش را بگيرد و بکشاند» شيخ بهائي نيز به فراست، هدف وي را فهميد و گفت: «عظمت و کمالات ميرداماد را اگر بر فلک نهم بنشاني فلک از رفتن باز مي‌ماند تا چه رسد به اسب!» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
با نگاهي اجمالي به اين آمار و ديدگاه مردم آمريکا درباره موضوعات اخلاقي، مي‌توان اضمحلال اخلاق انساني در مهد ليبراليسم را مشاهده کرد. بدون ترديد، چنين جامعه‌اي سرنوشتي جز سقوط و انحطاط ندارد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت_8.mp3
14.78M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چرایی جنگ نرم ✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی ⁦⁦3️⃣⁩ مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴«درک اقتصادي» و «هوش فرهنگي» 🖊احمدحسين شريفي 🔸درک مشکلات اقتصادي به دليل آنکه ملموس و مشهود همگان هستند، نيازي به نخبگي و عقلانيتي ويژه ندارد. شکاف طبقاتي و فقر و بيکاري و کمبود مسکن و امثال آن را هر کسي مي‌تواند ببيند؛ حتي درک مخاطرات فردي و اجتماعي و سياسي چنين وضعيتي هم کار دشواري نيست؛ بلکه فهم راه‌هاي درمان آنها هم خيلي دشوار نيست؛ فقط قدري عقلانيت مي‌خواهد و قدري بيشتر، اراده و عزم و همت. 🔸اما فهم مشکلات فرهنگي و درک آفات و مخاطرات آنها کاري دشوار است؛ نيازمند نخبگي و فرزانگي است. حتي ورود به اين عرصه نيازمند قدري از خودگذشتگي است؛ به مثابه درمان دردي مي‌ماند که خود بيمار نه تنها از آن رنجي نمي‌برد که بعضاً به آن هم افتخار مي‌کند؛ خود را سالم‌ترين افراد مي‌داند. طبيعي است که ورود به چنين عرصه‌اي نيازمند جسارت و شهامت و انسان‌دوستي و فهم عميق مسائل است. 🔸مشکلات اقتصادي همچون جنگ سخت مي‌مانند که هم ابزار و ادوات جنگي، هم هدف جنگ، هم نيروهاي مهاجم و هم قربانيان جنگ همگي آشکار و روشن است؛ در مرأي و منظر همگان‌اند؛ کسي قدرت انکار آنها را ندارد؛ 🔸اما مشکلات فرهنگي به مثابة جنگ نرم‌اند؛ که هم «ابزار و ادوات جنگي»، هم «هدف جنگ» و هم «نيروهاي مهاجم» همگي اموري پنهان‌‌اند، گرگهايي در لباس ميش‌اند؛ همگي با شعار آزادي و انسانيت و حقوق بشر جلو مي‌آيند؛ قربانيان چنين جنگي هم نه تنها خود را قرباني نمي‌دانند؛ خود را آزادشدة از بند غل و زنجيرها مي‌پندارند! و خود به عنوان سربازهاي بي‌جيره و مواجب دشمن، عاملي براي پيشبرد اهداف آن مي‌شوند. قربانيان جنگ نرم، همچون مبتلايان به بيماري «بُليموس»‌اند؛ که عليرغم نياز بدن و گرسنگي واقعي، خود را سير مي‌پندارند؛ طبيعتاً نيازي به مراجعه به طبيب در خود نمي‌بينند. اگر آشنايان و دلسوزان آنها را نزد طبيب نبرند، جسم‌شان رفته رفته تحليل رفته و نهايتاً از بين خواهند رفت. 🔸آيا مواجهه با اين دو نوع جنگ يکسان است؟ هرگز. در مواجهه با جنگ نرم، نيازمند نخبگي مضاعف، مجاهدت مضاعف، جانفشاني مضاعف و شعور مضاعف هستيم. به اميد روزي که عرصة فرهنگي کشور شاهد ظهور و بروز چنين افسران و سربازاني باشد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌