🟢فرافکنی آفت بزرگ سازمانها و ادارات
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از آفات بزرگ سازمانها و ادارات، نفوذ ویروس «فرافکنی» در میان اعضای آن است. یعنی افراد به جای آنکه در اندیشهی عمل به وظایف خود باشند، دائماً وظایف و مسؤولیتهای دیگران را رصد و پیگیری کنند. به جای تقویت دانش و مهارت خود، در کار سعایت، عیبجویی و عیبگیری از سایر اعضای سازمان باشند. در چنین سازمانهایی حتی اگر قویترین مدیران هم مسؤولیت داشته باشند، کارها به نحو شایسته و رضایتبخشی پیش نخواهد رفت.
#مدیریت
#وظیفه
#اخلاق
#فرافکنی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
مدیریت امیال و شهوات در جهت تعالی .mp3
8.28M
🟣مدیریت امیال و شهوات در مسیر قرب و تعالی؛ در داستانی کوتاه از مثنوی معنوی
🎤احمدحسین شریفی
آن یکی اسبی طلب کرد از امیر
گفت رو آن اسب اشهب را بگیر
گفت آن را من نخواهم گفت چون
گفت او واپس رو است و بس حَرون
سخت پسپس میرود او سوی بن
گفت دمش را به سوی خانه کن
دمِّ این استور نفست شهوت است
زین سبب پسپس رود آن خودپرست
شهوت او را که دم آمد ز بُن
ای مبدِّل شهوت عُقبیش کن
چون ببندی شهوتش را از رَغیف
سر کند آن شهوت از عقل شریف
همچو شاخی که ببرّی از درخت
سر کند قوّت ز شاخ نیکبخت
چونکه کردی دمّ او را آن طرف
گر رود پسپس رود تا مُکتَنَف
حبّذا اسبان رام پیشرو
نه سپس رو نه حرونی را گرو
گرم رو چون جسم موسیّ کلیم
تا به بحرینش چو پهنای گلیم
هست هفصد ساله را آن حُقُب
که بکرد او عزم در سَیرانِ حُب
همت سَیر تنش چون این بود
سیر جانش تا به علیین بود
شهسواران در سباقت تاختند
خربطان در پایگه انداختند
#مولوی
#اخلاق
#نفس
#مدیریت_امیال
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢شيخ مفيد از نگاه عبدالله یافعی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عبدالله #یافعی(۶۹۸-۷۶۸ق)، از بزرگان اهل سنت در قرن هفتم هجری، در کتاب تاریخی خود مراة الجنان و عبرات الیقضان، (ج۳، ص۲۸) در توصیف شیخ مفید چنین مینویسد:
«عالم و پیشوای شیعیان، صاحب تألیفات فراوان، معروف به مفید و به ابنمعلم، متبحر در دانش کلام و منطق (مناظره) و فقه، هر عقیدهای را با جلالت و بزرگی مورد مناقشه و منازعه قرار میداد. در دولت آلبویه پیشگام و سرآمد بود، فراوان صدقه میداد، خشوعی بزرگ داشت، کثیر الصلاة و الصوم بود. و خوشپوش بود.»
#شیخ_مفید
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢عنایت ویژه رستم به فردوسی در حکایتی از فخر رازی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فخر_رازی در کتاب المطالب العالية من العلم الإلهي، ج7، ص228 میگوید شنیدهام که:
«فردوسی شاعر وقتی کتاب شاهنامه را تصنیف کرد و آن را به سلطان محمود بن سبکتکین هدیه داد، و سلطان محمود آنگونه که شایسته فردوسی بود با او برخورد نکرد و ارزش کتاب او را ندانست و حق آن را ادا نکرد، غمگین شد. در خواب #رستم را دید که به او میگوید:
«تو بسیار در این کتاب مرا مدح کردهای. ولی من چون مردهام نمیتوانم حق تو را ادا کنم. اما به فلان مکان برو و آن را حفر کن، گنجی را خواهی یافت، آن را بردار و برگیر.»
#فردوسی نیز همواره میگفت: «رستم بعد از مرگش کریمتر از محمود در حال حیاتش است»
#خواب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡بزرگترین دوستدار درخت و محیط زیست
✍️ احمدحسین شریفی
🔻شاید بتوان گفت بزرگترین فعال محیط زیست در تاریخ اسلام، امیرمؤمنان بوده است.
بر اساس برخی از نقلهای تاریخی #امیرمؤمنان (ع) 100 هزار هسته خرما را کاشت در حالی که خودش حتی یک خرما از نخلهای آن را تناول نکرد. همگی را وقف فقرا و مستمندان میکرد.
🔻بر اساس نقلی دیگر، امیرمؤمنان(ع) در اطراف مدینه چاهها، قناتها، چشمهسارها و باغهای فراوانی را احیا، احداث و وقف کرد.
#درخت
#محیط_زیست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢وظایف مجاهدان در وضعیت جنگی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مردان نظامی و مرزبانان جغرافیا به هنگام جنگ نظامی و ناامنیهای مرزی، خواب و آسایش و آرامش را برخود حرام میکنند؛ زیرا میدانند که لحظهای غفلت ممکن است به قیمت مرگ خود و دیگران تمام شود.
مردان و مرزبانان علم و فرهنگ و سیاست و اقتصاد و اخلاق چطور؟ مگر نه اینکه دشمنان دین و جامعه اسلامی همواره و بیوقفه در حال جنگ و قتال با جامعه اسلامیاند و تا زمانی که پرچم دین برپا باشد از این جنگ و مبارزه کوتاه نمیآیند: «وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا» (بقره، ۲۱۷)؟
آیا در چنین وضعیتی که با یک جنگ شناختی و اقتصادی و فرهنگی تمامعیار مواجههایم، نباید خواب و آسایش و آرامش را برخود حرام کنیم؟ اگر ما خود را به خواب زده و از دشمن غافل شویم، به یقین دشمن ما در خواب نیست و لحظهای چشم از ما بر نمیدارد: «إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ، الْأَرِقُ؛ وَ مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْه؛ مرد جنگی، بیدار است؛ و کسی که از دشمن آسوده بخوابد، دشمن نسبت به او نخواهد خفت»
گویا همین الان نیز فرمان جهاد #امیرمؤمنان(ع) خطاب به همه جامعه پیروان جاری و ساری است که:
«وَ لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرَاراً أَوْ مَضْمَضَةً؛ و مخوابيد جز اندكی، يا لختى بخوابيد و لختى بيدار مانيد»
یعنی همانگونه که به هنگام وضو، اندکی آب در دهان ریخته و آن را مضمضه میکنيد و فرو نمیبريد، در حال جنگ نيز خواب را در حد مضمضه به چشمان خود برسانيد. و نه در حد فرو بردن.
#جنگ_نرم
#جهاد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
💐یک بیتِ پرمعنا، تأملبرانگیز و جهتبخش از حضرت حافظ:
وفا و عهد، نکو باشد ار بیاموزی
وگرنه هر که تو بینی ستمگری داند
#حافظ
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟣دموکراسی اسلامی!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جناب دکتر علی پایا معتقد است:
«دموکراسی تکنولوژیی است که در غرب برساخته شده است. این تکنولوژی نظیر هر تکنولوژی دیگر دربردارنده شماری از ارزشهای عام و فراگیر است. در مورد دموکراسی برخی از این ارزشها عبارتاند از احترام به آزادی افراد، رعایت عدالت، تأکید بر حکومت قانون، و نظایر آن. این تکنولوژی یا ماشین میتواند در زیستبومهای اسلامی به کار گرفته شود. در این زیستبومها علاوه بر ارزشهای عام و فراگیری که در آن مندرج است، میتوان ارزشهای بومی و مورد اعتنای جوامع اسلامی را نیز درج کرد.»
🔻در این باره چند نکته را متذکر میشوم:
اولاً، اینکه ما یک قالبی ذهنی درست کنیم و هر چیزی که نوعی ارزشگذاری و دستورالعمل در آن بود را در آن قالب ریخته و با زدن برچست «تکنولوژی» هر حکمی که درباره تکنولوژیها گفتهایم بر آن تطبیق دهیم، کاری علمی نیست.
ثانیاً، «دموکراسی» نظریه یا مدلی سیاسی است که بر پایه بنیانهای خاصی از انسانشناسی و ارزششناسی و دینشناسی استوار شده است، بدون پذیرش آن بنیانها، یک واژه بیمعنا و بیروح است.
ثالثاً، «دموکراسی اسلامی» چیزی شبیه «شراب اسلامی»! یا «تثلیث اسلامی» است. جز با تغییرات بنیادین در معنای دموکراسی نمیتوان آن را متصف به اسلامی بودن کرد.
🔻توجه:
معلوم است که در اینجا، دموکراسی به مثابه یک ارزش منظور است و نه دموکراسی به مثابه یک روش. و الا هیچ تنافی و تضادی میان دموکراسی به مثابه روش و اسلام وجود ندارد.
#دموکراسی
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡چه کنیم که نویسنده خوبی شویم؟
🔻 پاسخ زیبا و درست لئو اشتراوس به این پرسش:
«خواندن مقدم بر نوشتن است؛ قبل از نوشتن میخوانیم. ما نحوۀ نوشتن را با نحوۀ خواندن میآموزیم. اگر میخواهید خوب بنویسید، باید کتابهای خوب را خوب بخوانید. اگر کتابِ بد بخوانید یا بد کتاب بخوانید، هرگز نخواهید توانست خوب بنویسید. خوب نوشتن را اینطور بیاموزید: کتابهایی را که با بیشترین دقت نوشته شدهاند، با بیشترین دقت بخوانید.»
#نویسندگی
#کتاب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢بیدار باش به مراکز آموزشی و پژوهشی قم!
🔶جایگاه نامطلوب علوم انسانی در مراکز آموزش عالی استان قم
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حدود ۷۱ درصد از دانشجویان و به همین نسبت اعضای محترم هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شهر قم، دانشجویان و اساتید علوم انسانیاند. و ۲۹ درصد مربوط به رشتههای غیرعلوم انسانی. این آمار حدود ۲۰ درصد بیش از میانگین کشوری است.
هر چند برخی از صاحبنظران این وضعیت را نامتعادل و نامتناسب میدانند، اما به اعتقاد این بنده، این یک فرصت و ظرفیت بزرگ برای تحولآفرینی در علوم انسانی و ایجاد مرجعیت علمی برای شهر مقدس قم در حوزه علوم انسانی است و مسؤولان آموزشی استان و مدیران ارشد آموزش عالی کشور باید از این فرصت برای تحول در علوم انسانی استفاده بهینه کنند.
در عین حال، حتی اگر این نسبت نبود، باز هم انتظار از مراکز آموزش عالی موجود در شهر مقدس قم انتظاری فراتر از سایر شهرها و استانهای کشور بود. زیرا مراکز آموزش عالی موجود در قم، به معدن و منبع ذخّار فقه و فلسفه و تفسیر و سایر معارف اسلامی در حوزههای علمیه متصلاند. حتی بسیاری از اعضای هیئت علمی دانشگاههای قم، افزون بر مطالعات و مدارک دانشگاهی، دارای سطوح عالی مطالعات اسلامی و مدارک حوزهای هم هستند. به همین دلیل، انتظار از قم این بوده و هست که به عنوان قطب علوم انسانی اسلامی نه تنها در کشور و بلکه در جهان معرفی شود.
مع الاسف، تا رسیدن به این هدف، بسیار فاصله داریم. نگاهی به آخرین آماری که در آذر ماه ۱۴۰۲ توسط مرکز ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) عرضه شده است، نشان میدهد که در همه استان قم فقط دو دانشمند پراستناد در حوزه علوم انسانی داشتهایم! (یکی در دانشگاه قم و دیگری در دانشگاه آزاد اسلامی قم) این در حالی است که فقط در برخی از دانشگاههای استانهای دیگر که به هیچ وجه از فرصتها و ظرفیتهای موجود در قم نیز برخوردار نیستند، آمار دانشمندان پراستنادشان در حوزه علوم انسانی چندین و چند برابر قم است. فی المثل،
دانشگاه تهران ۵۱ نفر؛
دانشگاه تربیت مدرس ۴۲ نفر؛
دانشگاه علامه طباطبايی ۳۹ نفر؛
دانشگاه اصفهان ۳۴ نفر؛
دانشگاه فردوسی مشهد ۲۲ نفر؛
دانشگاه شهید بهشتی ۲۲ نفر؛
دانشگاه شیراز ۱۳ نفر؛
دانشگاههای تبریز، خوارزمی و محقق اردبیلی هر کدام ۱۱ نفر؛
دانشگاههای بوعلی، شهید چمران و مازندران هر کدام ۹ نفر؛
دانشگاه ارومیه ۷ نفر.
🔻امیدوارم مشاهده این آمار و نسبتها تلنگری برای دانشکدهها، گروهها، اعضای هیئت علمی و پژوهشگاهها و پژوهشکدههای علوم انسانی فعال در شهر مقدس قم باشد. باید همت و حمیت را بالاتر و والاتر کرد؛ و همگی تلاش کنیم تا کمّاً (از نظر تعداد دانشمندان پر استناد) و کیفاً (از نظر تحول در علوم انسانی و ارائه نگاهها و رویکردهای اسلامی به علوم انسانی) به جایگاه شایسته و مورد انتظار از قم، برسیم.
#پژوهش
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مدیریت آموزشی سید مرتضی علمالهدی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از دیرباز عالمان بزرگ شیعی میکوشیدند افراد نخبه و مستعد را مورد حمایت مالی و معنوی ویژهتری قرار دهند. امکانات لازم برای پیشرفت و پژوهش را در اختیار آنان قرار دهند.
#سید_مرتضی(ره) از عالمان بزرگ و دورانساز شیعی، برای هر کدام از شاگردان مستعد خود مقرری ماهیانهای را تعیین میکرد. فی المثل برای #شیخ_طوسی (۳۸۵-۴۶۰ق) که در سنین جوانی برای تحصیلات دینی از طوس به بغداد رفت، به دلیل نبوغ ویژهای که داشت، ماهیانه ۱۲ دینار، بیشترین مبلغی که به دانشپژوهان پرداخت میشد، تعیین کرد. همین موضوع موجب شد که شیخ طوسی نیز به مدت ۲۳ سال در محضر سیدمرتضی با طیب خاطر، بدون دغدغههای مالی و به صورت تمام وقت، به کار آموزش و پژوهش بپردازد. و برای قاضی ابنالبراج، ماهیانه مبلغ ۸ دینار مشخص کرد. و به همین ترتیب برای هر کدام از دانشپژوهان به فراخور نبوغ و نخبگی و استعداد مبلغی را تعیین میکرد.
#حوزه_علمیه
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نکتهای در باب فرهنگ: (به بهانه حادثه بیمارستان قم)
🔸«قسم به چشم تو ما مست و خصم هشیار است»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حادثه بیمارستان قرآن و عترت قم و موجسواری رسانهای دشمنان داخلی و خارجی و دوستان نادان و البته پرمدعای رسانهای که معالاسف در اغلب بزنگاهها به مثابه سربازان رایگان دشمن عمل میکنند، نشان داد که دشمنان فرهنگ و عفت و غیرت ما، نه به خواب رفتهاند و نه از اقدامات خود در جهت حرمتزدایی از مقدسات و عفتزدایی از جامعه ذرهای کوتاه آمدهاند: «وَ لَنْ تَرْضى عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم» (بقره، ۱۲۰)
آنان بسیار حسابشده و با برنامه توانستهاند، مدیران و کنشگران فرهنگی و تربیتی جامعه ما (وحتی بخش نهچندان اندکی از روحانیت) را به گوشه رینگ برده و از گردونه تأثیرگذاری فرهنگی خارج کنند. پوشش رسانهای حادثه بیمارستان قم نشان داد که دشمنان هر زمان که اراده کنند میتوانند با آفرینش یک حادثه کوچک، موجی جدید در جامعه ایجاد کنند و ماهی مراد خود را صید کنند و حساسیتهای فرهنگی جامعه را روز به روز کمرنگتر و کمرنگتر کنند.
🔻به عنوان یک کنشگر فرهنگی جزء معتقدم قوه عاقله فرهنگ جامعه (البته اگر اساساً چنین قوهای در حال حاضر وجود داشته باشد) بسیار معیوب و بیمار و از کار افتاده است! نیاز به یک درمان اساسی دارد. مسئولان فرهنگی ما در تولید اسناد بالادستی فرهنگی توانا و چیرهدستند! اما در عرصه عقلانیت کاربردی و کاربردیسازی اسناد تولیدی، ناتوان و ناکارآمد!
🔸راهبرد فرهنگی مجلس و دولت ما در مواجهه با ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی، به ویژه گسترش بیحجابی) و در تقویت بنیانهای فرهنگ اسلامی ایرانی معلوم نیست. (البته اگر اساساً چنین راهبردی وجود داشته باشد). بیش از یک سال است که عملاً قوانین پیشین را از کار انداخته و در حال تدوین لایحهای جدیدند! لایحهای که به احتمال بسیار زیاد در حکم «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» خواهد بود.
🔹اقتدار در برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی وجود ندارد (البته اگر اساساً اعتقاد و ارادهای نسبت به این موضوع وجود داشته باشد)
♦️جامعه فرهنگی ما از سردرگمی و بیبرنامگی و بلاتکلیفی شدیداً رنجور و کلافه و خسته است.
🔸جامعه در حال انس گرفتن با بیماری مزمن و کُشنده بیعفتی و بیحیایی و بیغیرتی است.
🔹شیوع بیعفتی و بیغیرتی، نتیجهای جز شیوع بیدینی نخواهد داشت. افتخار به بیحجابی و بیحیایی به سرعت به افتخار به بیدینی و الحاد تبدیل خواهد شد!
🔻باید بیدار شد؛ و الله همه ما مسؤولیم؛ دشمن به لایههای زیرین و ریشهای فرهنگ ما وارد شده است! باید از خواب غفلت بیدار شد! تا دیر نشده است باید برای ناکارآمدی نهادهای عریض و طویل فرهنگی و اجتماعی فکری کرد! «دولتیکردن فرهنگ» و «حکومتی کردن دفاع از فرهنگ» از اشتباهات مهلکی بوده است که متأسفانه در سالیان گذشته شروع شده و الان به اوج خود رسیده است و آثار مخرب آن را همگان میبینیم! باید کار را به خود مردم و نهادهای مردمی سپرد.
#حجاب
#جنگ_نرم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹