🔴ديدگاه امام خميني دربارة فخررازي
🖊احمدحسين شريفي
🔸امام خميني(ره) از عالمان و انديشمنداني است که به ندرت دربارة اشخاص و شخصيتها قضاوت ميکند؛ برخوردهاي انتقادي او بيشتر ناظر به افکار و انديشهها، فرايندها و فرآوردههاي علمي است. اما از معدود جاهايي که به نقد افراد پرداخته است، در کتاب «تقريرات فلسفه» است که به مناسبتي به نقد شخصيت فخررازي ميپردازد و ميگويد:
✅«فخر رازى با آن مقام علمى، چيزى را در خارج نمى ديده است؛ چون علمش صرف مفهوم كلى بوده است و لذا نه قلمش روحانى است، نه علمش روحانى است و نه گفتارش روحانى است و از همه آثارش معلوم مى شود كه اين شخص روحانى نبوده است با اينكه خود را در سلك روحانيون قرار داده و از سران آنها محسوب مى شده است ولى از هيچ اثرش روحانيت نمايان نيست.»
#فخر_رازي
#امام_خميني
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
به باور بنده، زيباتر از اين سخن در تمجيد عقل و تبيين جايگاه و ارزش آن، قابل تصور نيست:
«اي هشام! به درستي که خداوند را بر مردمان دو حجت است: حجتي بيروني و حجتي دروني. حجت بيروني، پيامبران و فرستادگان و اماماناند؛ و حجت دروني، عقلهاي آدميان.»
موسي بن جعفر عليه السلام
🌹🌹🌹
10 عرفان کاذب.mp3
34.48M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت دهم)
(مکتب دالای_لاما) 1️⃣
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
#دالای_لاما
#بودا
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴حقيقت ايمان ديني
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از بهترين راهها براي فهم حقيقت #ايمان ديني، تأمل و توجه به متعلق آن يعني «دين» است. در يک تقسيمبندي کلي که مورد قبول همه محققان و دينداران باشد، ميتوان گفت که محتواي #دين دو بخش عمده دارد:
1️⃣آموزهها و معارف «توصيفي»؛ يعني مسائل مربوط به هستها و نيستها و واقعيتهاي ماورائي، طبيعي، انساني، اجتماعي، روانشناختي، اقتصادي و امثال آن؛ که بخش عظيمي از معارف ديني، ناظر به اين دسته از آموزههايند؛
2️⃣آموزهها و احکام «توصيهاي»؛ يعني مسائل مربوط به بايدها و نبايدها؛ درست و نادرستها؛ خوبها و بدها و فضيلتها و رذيلتها.
🔸اقتضاي ايمان به دستة اول، آگاهي از آنها و باور به چنان هستها و نيستهايي است. و اقتضاي ايمان به دستة دوم، عمل و داوري بر اساس چنان بايدها و نبايدها و درستها و نادرستها و خوبها و بدها و فضيلتها و رذيلتهايي است.
🔸کسي را که فقط به معارف توصيفي دين ايمان دارد نميتوان مؤمن به آن دين ناميد؛ به همين ترتيب، کسي را که فقط بر اساس توصيههاي دين #عمل ميکند، بدون آنکه به توصيفات ديني باور داشته باشد، هرگز نميتوان مؤمن به آن دين ناميد. اينها نؤمن ببعض و نکفر ببعضاند؛ که بدترين نوع کافراناند. قرآن کريم در توصيف چنين افرادي ميگويد:
✅«إِنَّ الَّذينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُريدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُريدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبيلا؛ أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرينَ عَذاباً مُهينا؛ (نساء، 150-151) كسانى كه خدا و پيامبرانِ او را انكار مىكنند، و مىخواهند ميان خدا و پيامبرانش تبعيض قائل شوند، و مىگويند: «به بعضى ايمان مىآوريم، و بعضى را انكار مىكنيم» و مىخواهند در ميان اين دو، راهى براى خود انتخاب كنند. آنها كافران حقيقىاند؛ و براى كافران، مجازات خواركنندهاى فراهم ساختهايم.»
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
11 دالایی لاما.mp3
31.06M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت یازدهم)
(مکتب دالای_لاما) 2️⃣
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
#دالای_لاما
#بودا
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔹حجتالاسلام شریفی پاسخ داد؛
🔸فقه؛ دانشی زنده یا در حال مرگ
استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ضمن تحلیل و پاسخ به سخنان برخی فقهستیزان علیه #فقه و #فقها، اظهار کرد: من نیز از جمله کسانی هستم که هم به شیوههای آموزشی و هم به روشهای پژوهشی و هم به روششناسی رايج و متعارف فقاهت و #اجتهاد نقد دارم، اما این کجا و نقدهای بیپایهای که معلول انگیزههای شخصی و اغراض سیاسی و غیرعلمیاند کجا؟
براي مطالعه گفتگوي مکتوب استاد شريفي با خبرگزاري قرآني ايکنا در اين موضوع 👈👈 https://iqna.ir/fa/news/3912727
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴قوانين #زيست_اخلاقی
🔹قسمت نهم: عمل به دانستهها
🖊احمدحسين شريفي
انسان اخلاقي کسي است که
40.از دانستههاي خود نهايت استفاده را ميبرد؛ "علم" را براي "علم" نميخواهد؛ بلکه "علم" را براي "عمل" ميخواهد؛ عالم بيعمل نيست؛
41.به دانستههاي خود، هر اندازه که اندک هم باشند، "عمل" ميکند؛ و ميداند که در سايه عمل به دانستههاست که خداوند دانش او را ميافزايد. پيامبر اعظم(ع) فرمودند: «مَنْ عَمِلَ بِمَا يَعْلَمُ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم؛ کسي که به دانستههايش عمل کند، خداوند علم آنچه را نميداند، بهره او سازد.»
#قواعد_اخلاقی
#اخلاق
#زیست_اخلاقی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
12 پائلو کوئلیو.mp3
29.13M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت دوازدهم)
(مکتب پائولو کوئلیو) 1️⃣
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
#پائولو_کوئلیو
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴«شريعت»؛ راه منحصر وصول به «حقيقت»
🖊احمدحسين شريفي
🔸#علامه_طباطبائي در گفتگوهايي که با #هانري_کربن دارد، دربارة اهميت #شريعت و لزوم عمل به شريعت و انحصار وصول به #حقيقت در عمل به شريعت ميفرمايد:
✅«هرگز متصور نيست که حکيم علي الاطلاق، راه شريعت را که در همه جا راه خود معرفي نموده، اراده نکند و به جاي آن به راهي که هرگز بيان نکرده است و براي مردم مجهول است، دعوت نمايد؛ و بر تقدير اينکه راه شريعت را اراده کرده باشد و اين همه اصرار را در سلوک آن کند، هر راهي که پيمودن آن مستلزم اهمال يا الغاي راه شريعت يا بخشهايي از راه شريعت باشد، راه خدا نيست و قطعا راه گمراهي و ضلال است»
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
1_432710493.mp3
12.21M
🎤فایل صوتی
"پاسخ به سوالات علوم انسانی اسلامی" (1)
🔴 سوال : با اینکه میدانیم ربا حرام است چرا ربوی ترین سیستم بانکی را داریم؟ چه باید کرد؟
#علوم_انسانی_اسلامی
#بانک
#ربا
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
1_432710530.mp3
12.89M
🎤فایل صوتی
"پاسخ به سوالات علوم انسانی اسلامی" (2)
🔴 سوال:آیا موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در تولید علم دینی موفق بوده؟ پس چرا آثار آن را در جامعه نمیبینیم؟
#علوم_انسانی_اسلامی
#موسسه_آموزشی_پژوهشی_امام_خمینی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴تبديل «تهديد» به «فرصت»
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از مهمترين شاخصههاي فکر شيعي در طول حيات خود، تبديل «تهديد» به «فرصت» بوده است. شيعيان در طول تاريخ، از صدر اسلام تا روزگار حاضر با بدترين و سهمگينترين و بنيانبرافکنترين تهديدها مواجه بودهاند. اما همواره همچون چوب عود که با سوختن، عطر افشاني ميکند و حيات ميگيرد، از دل هر تهديدي سربلندتر از پيش و اميدوارتر از گذشته با موفقيت بيرون آمده است.
🔸#زينب کبري سلام الله عليها، شيرزن تاريخ اسلام و تشيع، شديدترين تهديد تاريخي، يعني حادثه #عاشورا را با نگاه عميق خود و با بهرهگيري از همين استراتژي به بهترين فرصت براي پيشبرد اهداف اسلامي و حسيني تبديل کرد. عصر عاشورا در کنار بدن بيسر ابيعبدالله دستان خود را به آسمان بلند کرد و پيروزمندانه خطاب به خداي متعال عرضه داشت: اللهم تقبل منا هذا القربان؛ خدايا اين قرباني را از ما بپذير»
روز دوازدهم محرم در کاخ عبيدالله بن زياد خطاب به او و همه بشريت تا هميشه تاريخ فرمود: «و الله ما رأيت الا جميلا؛ به خدا سوگند که من جز زيبايي نديدم»
و اين چنين بود که عاشورا و حسين به مهمترين برگ بَرنده و شمشير بُرّنده تشيع تبديل شد.
🔸ارزش اين #استراتژی مخصوص عالم سياست و اجتماع نيست؛ بلکه در زيست شخصي و خانوادگي هم ميتواند مورد استفاده قرار گيرد. ويليام بوليتو (William Bolitho) (1890-1930) خبرنگار روزنامه گاردين و نويسنده کتاب ( Twelve against the gods) مينويسد:
«مهمترين مسأله زندگي اين نيست که انسان از منابع خود بهره گيرد و به خوبي استفاده کند؛ اين کار از هر احمقي نيز ساخته است؛ بلکه آنچه واقعاً شايان اهميت ميباشد استفاده کردن از ضرر است. اين کار مستلزم هوش وافر ميباشد و شاخص بين مرد عاقل و احمق است.» قدرت تبديل تلخيها به شيريني و دشواريها به پيشرفت و آسايش، از نشانههاي عقلانيت است.
#فرصت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
1_434833750.mp3
38.8M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت سیزدهم)
(مکتب پائولو کوئلیو) 2️⃣
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
#پائولو_کوئلیو
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat.
🔴«جزءنگري» و «کلنگري» در شناخت #انسان
🖊احمدحسين شريفي
🔸با توجه به ارتباط تنگاتنگ ظاهر و باطن انسان، يا گفتار و رفتار او از يک طرف و احساسات و گرايشها و باورهايش از طرف ديگر، معلوم ميشود که براي شناخت حقيقت و هويت انسان و براي شناخت شخصيت انسان، در عين جزءنگري، بايد کلنگر هم بود.
🔸به تعبير ديگر، نه نگاه جزءنگر به تنهايي ميتواند #شخصيت و هويت انسان را براي ما مشخص کند، آنگونه که رفتارگراها ميپنداشتند. و نه نگاه کلنگر به تنهايي ميتواند شخصيت و هويت واقعي انسان را به ما نشان دهد، آنگونه که گشتالتيها، و برخي ديگر از روانشناسان مثل آدلر، مزلو و راجرز ميپنداشتند.
🔸به تعبير آلپورت: «هر چند واحد تشکيل دهندة شخصيت، صفت است. اما به صرف بررسي صفات نميتوان حقيقت انسان را شناخت بلکه «زيربناي عناصر مختلف (صفات)، وجود يکپارچه و کلنگر (نفس) است که دربردارندة همة جنبههاي شخصيتي است که وحدت دروني را شکل ميدهند.»
(درسهای انسانشناسی و علوم انسانی، ۱۳۹۶)
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
1_436041453.mp3
12.59M
🎤فایل صوتی
#علوم_انسانی
🔴 "ناکارآمدی روش تجربی در مطالعات علوم انسانی"
🔴ضرورت کثرتگرایی روشی در تحقیقات علوم انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
#روش_تجربی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴فصل مميز #انسان از نگاه #عبدالرحمان_جامي
🖊احمدحسين شريفي
🔸فهم تفاوت و تمايز انسان با ساير موجودات، يکي از دغدغههاي هميشگي فيلسوفان و انديشمندان بوده است. در اين ميان، دو سر طيف و دو طرف مقايسه عبارت بودند از «خدا» و «حيوان». يعني سؤال مهم اين بود که از يک طرف چه ارتباطي ميان انسان و خدا وجود دارد و از طرف ديگر، ارتباط ميان انسان و حيوان چگونه است؟ اين سؤال از آنجا اهميت دارد که هم ويژگيها و اوصاف الهي در انسان مشاهده ميشود و هم ويژگيها و اوصاف حيواني.
🔸عامة مردم به هنگام تعريف انسان، تمايزي جدي و عالمانه ميان او و حيوانات قائل نيستند. به تعبير عبدالرحمان جامي:
حد انسان به مذهب عامه
حيوانيست مستوي القامه
پهن ناخن برهنهپوست ز موي
به دو پا رهسپر به خانه و کوي
هر که را بنگرند کاينسان است
ميبرندش گمان که انسان است
🔸اما اديان و فرزانگان و قاطبة فيلسوفان، انسان را موجودي الهي دانسته و ابعاد الهي و خداگونگي او را برجسته ميکنند. باز هم به تعبير جامي:
آدمي چيست برزخي جامع
صورت خلق و حق در او واقع
نسخه مجمل است و مضمونش
ذات حق و صفات بيچونش
متصل با دقايق جبروت
مشتمل بر حقايق ملکوت
باطنش در محيط وحدت غرق
ظاهرش خشک لب به ساحل فرق
يک صفت نيست از صفات خدا
که نه در ذات او بود پيدا
هم عليم است و هم سميع و بصير
متکلم مريد و حي و قدير
همچنين از حقايق عالم
همه چيزي بود در او مدغم
خواهي افلاک و خواهي ارکان گير
خواه کان يا نبات و حيوان گير
صورت نيک و بد نوشته در او
سيرت ديو و دد سرشته در او
[توجه: منظور از ارکان يعني عناصر اربعه: آب، خاک، هوا و آتش]
(درسهاي انسانشناسي و علوم انساني، 1396)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴 "معیار داوری در علوم انسانی: عمومیت یا کاشفیت؟"
🔹پاسخی به استدلال دکتر سروش بر ضرورت انحصار روش علوم انسانی در تجربه
#علوم_انسانی_اسلامی
#روش_تجربی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
فایل صوتی 👇👇
احمدحسین شریفی
🔴 "معیار داوری در علوم انسانی: عمومیت یا کاشفیت؟" 🔹پاسخی به استدلال دکتر سروش بر ضرورت انحصار روش ع
1_437333786.mp3
12.02M
🎤فایل صوتی
#علوم_انسانی
🔴 "معیار داوری در علوم انسانی: عمومیت یا کاشفیت؟"
🔹پاسخی به استدلال دکتر #سروش بر ضرورت انحصار روش علوم انسانی در تجربه
#علوم_انسانی_اسلامی
#روش_تجربی
#نقد_سروش
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴توصيه به فراگيري دانشهاي سودمند
🖊احمدحسين شريفي
🔸اسلام و اولياي دين تأکيد فراواني بر تحصيل «علوم نافع» دارند و از ياددهي و فراگيري علوم غير سودمند به شدت پرهيز دادهاند.
🔸حقيقتاً خسران بزرگي است که عليرغم نيازمندیهاي بسيار زياد مادي و معنوي انسانها و جوامع اسلامي، وقت خود را صرف کسب دانشهايي کنيم که دانستن آنها، صرفاً بار اطلاعاتي ما را افزايش ميدهد و هيچ تأثيري در سعادت دنيوي و اخروي خود ما يا ديگرانندارند.
🔸امام علي(ع) در اين باره، به همگان توصيه ميکند:
«الْعِلْمُ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ يُحَاطَ بِهِ فَخُذُوا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ أَحْسَنَه؛ دانشها بيشتر از آنند که بتوان همة آنها را فراگرفت و بر آنها احاطه يافت؛ پس از هر دانشي بهترينهاي آن را انتخاب کنيد»
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴 "علوم انسانی اسلامی: تک منبعی یا کثرت منابع و روشهای شناخت؟"
🔹پاسخ به نقدهای شبستری و دکتر پایا به ایده علوم انسانی اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
#روش_تجربی
#نقد_شبستری
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
فایل صوتی 👇👇
احمدحسین شریفی
🔴 "علوم انسانی اسلامی: تک منبعی یا کثرت منابع و روشهای شناخت؟" 🔹پاسخ به نقدهای شبستری و دکتر پایا
1_438347682.mp3
15.91M
🎤 فایل صوتی
🔴 "علوم انسانی اسلامی: تک منبعی یا کثرت منابع و روشهای شناخت؟"
🔹پاسخ به نقدهای #شبستری و دکتر #علی_پایا به ایده علوم انسانی اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
#روش_تجربی
#نقد_شبستری
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
⚫️ضرورت احياي عرفان و معنویت حسینی
✍احمدحسین شریفی
🔹#عاشورا و #امام_حسين(ع)، ظرفيتي بينظير براي انسانسازي، جامعهسازي و تمدنسازي است. اين نيروي بينظير در برهههاي مختلفي از تاريخ اسلام، گوشههاي کوچکي از خود را نشان داده است. فيالمثل، حدود دو دهه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، احياي بعد انقلابي، حماسي و ظلمستيزانة عاشورا موجب پيروزي انقلاب بينظير اسلام شد.
🔹در دوران کنوني لازم است ابعاد ديگر قيام حسيني از جمله بعد عدالتخواهي آن، بعد حکومتسازي (حکومت اسلامي و ديني)، بعد انسانسازي و جامعهسازي آن را احيا و ترويج نمود.
🔹در اين ميان، به اعتقاد من، نگاه عرفاني و معنوي به حادثة عاشورا و شهداي والا مقام عاشورايي ميتواند يک نهضت معنوي عظيم پديد آورد.
ابعاد عرفاني و معنوي زندگي امام حسين و سخنان عاشورايي او، اگر بيشتر از ابعاد سياسي و مبارزاتي آن حضرت نباشد کمتر نيست.
اين لايه از قيام حسيني و اين بعد از شخصيت امام حسين و شهداي کربلا هنوز بکر و دستنخورده باقي مانده است. بايد آن را احيا کرد.
🔹عرفان و معنويت حسيني، عرفاني همهجانبه است: همراهي عرفان و حماسه، عرفان و عقلانيت، عرفان و جهاد، عرفان و مديريت، و عرفان و جامعهسازي را به وضوح ميتوان در عرفان عاشورايي و حسيني مشاهده کرد.
عرفان حسيني، با انزواطلبي و گوشهگيري و بيتفاوتي اجتماعي، هيچ ميانهاي ندارد.
🔹البته اين نوع نگاه به قيام حسيني بعضاً در لابلاي سخنان برخي از عارفان و معنويان پيشين مطرح بوده است؛ به عنوان مثال، #عمّان_ساماني (م 1322ق) چنين نوع نگاهي را مطرح ميکند و يا پيش از او #مولوي در ديوان شمس و همچنين در مثنوي معنوي اين نوع نگاه را مطرح ميکند.
اما متأسفانه مشکل آنان اين بود که اينها هم چشم يکسونگر داشتند. تنها همين بعد را ميديدند و حتي نتوانستند نگاهي درست و دقيق از همين يک بعد نيز ارائه دهند. که بررسي و تحليل نگاه آنان، فرصتي ديگر ميخواهد.
🔘تذکر: منظور بنده اين نيست که فقط اين لايه از زندگي امام حسين و شهداي کربلا را ببينيم و دچار افراط و تفريط در اين زمينه شويم، عرض بنده اين است که بايد نگاه جامع به عاشورا و قيام حسيني و زندگي اسوههايمان داشته باشيم. بايد نگاهي کلنگر داشته باشيم تا بتوانيم براي همة ابعاد وجوديمان و همة ساحتهاي زندگيمان از اين الگوها بهرهمند شويم.
انشاءالله در پيامهاي بعدي حقايق بيشتري از عرفان عاشورايي را مطرح خواهم کرد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
1_439307768.mp3
32.67M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت چهاردهم)
(مکتب پائولو کوئلیو) 3️⃣
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
#پائولو_کوئلیو
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
⚫️مؤلفههاي عرفان و معنویت حسيني(1): توحيد و خدامحوري
✍️احمدحسین شریفی
🔹يکي از شاخصههاي عرفانهاي نوظهور و معنويتهاي سکولار، نفي توحيد و يا ناديده گرفتن آن است (براي مطالعه بيشتر، ر.ک: درآمدي بر عرفان حقيقي و عرفانهاي کاذب، احمدحسين شريفي)؛
🔹اما مهمترين شاخصة #عرفان و #معنویت_حسيني و عاشورايي، محوريت توحيد و #خداباوري است.
دو منبع مهم براي فهم عرفان حسيني، يکي دعاي عرفه است و ديگري حالات امام در شب و روز عاشورا.
🔹از نگاه امام حسين، راه رهايي از همة گناهان فردي و اجتماعي، باور راستين به توحيد و معاد است.
فردي به محضر #امام_حسين(ع) آمد و راهي براي رهايي از زندگي گناهآلود خود طلب کرد.
امام، در پاسخ، نسخهاي شامل پنج دستور که سهتا مربوط به توحيد و دو تا مربوط به معاد بود، ارائه دادند:
پنج کار را انجام بده و هر گناهي که ميخواهي نيز انجام بده:
1. رزق خدا را نخور؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛
2. از تحت سلطة خدا خارج شو؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛
3. جايي برو که خدا ترا نبيند؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛
4. زماني که ملک الموت براي قبض روحت آمد، جان به او نده؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛
5. زماني که مالک جهنم ميخواهد ترا روانة دوزخ کند، نرو؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده.
آخرين جملات لحظات پاياني عمر مبارک آن حضرت در گودال قتلگاه نيز اين بود:
إلَهِى رِضًى بقَضَاكَ تَسلِيمًا لِأَمرِكَ لا مَعبُودَ سِوَاكَ يَا غِياثَ المُستَغِيثِين
اگر نيک بنگريم، همة حقايق عرفان عملي در اين جمله کوتاه، جمعاند: «معرفت، محبت و عبوديت» يا «توحيد، تسليم، رضا و بندگي».
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat
⚫️مؤلفههاي عرفان و معنویت حسینی(2): خيرخواهي و خدمت
🖊احمدحسین شریفی
◾️#عرفان و #معنویت_حسيني، عرفان و معنویت خدمت، محبت، خيرخواهي و فداکاري نسبت به خلق است.
◾️منطق حسين(ع) اين است که نياز ديگران به ما، از نعمتهاي الهي است که بايد به استقبال آن رفت. و در اين راه نبايد هرگز احساس ملالت و خستگي کرد: «إِنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيْكُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ. فَتَتَحَوَّلَ إِلَى غَيْرِكُم»
در بخشي از دعاي عرفه، از خداوند ميخواهد: «اقْضِ لَنَا الْخَيْرَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَهْلِ الْخَيْر؛ خداي براي ما خير مقرر کن و ما را از اهل خير قرار ده»
◾️#امام_حسین (ع) در وصيتنامه خود خطاب به محمد حنفيه نوشت: «من براي خوشگذراني و خودخواهي و فساد و ظلم قيام نکردهام؛ فلسفة قيام من تلاش در جهت رستگاري و خير و مصلحت امت پيامبر است؛ من ميخواهم امر به معروف و نهي از منکر کرده و به سيرة جدم رسولالله عمل کنم»
◾️وقتي بنياسد ميخواستند پيکر بيسر ابيعبدالله را دفن کنند، در کنار همة زخمهايي که بر بدن مبارک آن حضرت وارد شده بود، بر روي دوش آن حضرت آثار زخم کهنه مشاهده کردند؛ از امام زين العابدين علت را جويا شدند، آن حضرت فرمود:
«اين آثار بردوش کشيدن صدقات و مايحتاج زندگي زنان بيسرپرست، يتيمان و تنگدستان است که آن حضرت در مدينه انجام ميداد.»
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹 ارتباط با ادمین :👇
@mjbayat