12 پائلو کوئلیو.mp3
29.13M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت دوازدهم)
(مکتب پائولو کوئلیو) 1️⃣
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
#پائولو_کوئلیو
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴«شريعت»؛ راه منحصر وصول به «حقيقت»
🖊احمدحسين شريفي
🔸#علامه_طباطبائي در گفتگوهايي که با #هانري_کربن دارد، دربارة اهميت #شريعت و لزوم عمل به شريعت و انحصار وصول به #حقيقت در عمل به شريعت ميفرمايد:
✅«هرگز متصور نيست که حکيم علي الاطلاق، راه شريعت را که در همه جا راه خود معرفي نموده، اراده نکند و به جاي آن به راهي که هرگز بيان نکرده است و براي مردم مجهول است، دعوت نمايد؛ و بر تقدير اينکه راه شريعت را اراده کرده باشد و اين همه اصرار را در سلوک آن کند، هر راهي که پيمودن آن مستلزم اهمال يا الغاي راه شريعت يا بخشهايي از راه شريعت باشد، راه خدا نيست و قطعا راه گمراهي و ضلال است»
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
1_432710493.mp3
12.21M
🎤فایل صوتی
"پاسخ به سوالات علوم انسانی اسلامی" (1)
🔴 سوال : با اینکه میدانیم ربا حرام است چرا ربوی ترین سیستم بانکی را داریم؟ چه باید کرد؟
#علوم_انسانی_اسلامی
#بانک
#ربا
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
1_432710530.mp3
12.89M
🎤فایل صوتی
"پاسخ به سوالات علوم انسانی اسلامی" (2)
🔴 سوال:آیا موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در تولید علم دینی موفق بوده؟ پس چرا آثار آن را در جامعه نمیبینیم؟
#علوم_انسانی_اسلامی
#موسسه_آموزشی_پژوهشی_امام_خمینی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴تبديل «تهديد» به «فرصت»
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از مهمترين شاخصههاي فکر شيعي در طول حيات خود، تبديل «تهديد» به «فرصت» بوده است. شيعيان در طول تاريخ، از صدر اسلام تا روزگار حاضر با بدترين و سهمگينترين و بنيانبرافکنترين تهديدها مواجه بودهاند. اما همواره همچون چوب عود که با سوختن، عطر افشاني ميکند و حيات ميگيرد، از دل هر تهديدي سربلندتر از پيش و اميدوارتر از گذشته با موفقيت بيرون آمده است.
🔸#زينب کبري سلام الله عليها، شيرزن تاريخ اسلام و تشيع، شديدترين تهديد تاريخي، يعني حادثه #عاشورا را با نگاه عميق خود و با بهرهگيري از همين استراتژي به بهترين فرصت براي پيشبرد اهداف اسلامي و حسيني تبديل کرد. عصر عاشورا در کنار بدن بيسر ابيعبدالله دستان خود را به آسمان بلند کرد و پيروزمندانه خطاب به خداي متعال عرضه داشت: اللهم تقبل منا هذا القربان؛ خدايا اين قرباني را از ما بپذير»
روز دوازدهم محرم در کاخ عبيدالله بن زياد خطاب به او و همه بشريت تا هميشه تاريخ فرمود: «و الله ما رأيت الا جميلا؛ به خدا سوگند که من جز زيبايي نديدم»
و اين چنين بود که عاشورا و حسين به مهمترين برگ بَرنده و شمشير بُرّنده تشيع تبديل شد.
🔸ارزش اين #استراتژی مخصوص عالم سياست و اجتماع نيست؛ بلکه در زيست شخصي و خانوادگي هم ميتواند مورد استفاده قرار گيرد. ويليام بوليتو (William Bolitho) (1890-1930) خبرنگار روزنامه گاردين و نويسنده کتاب ( Twelve against the gods) مينويسد:
«مهمترين مسأله زندگي اين نيست که انسان از منابع خود بهره گيرد و به خوبي استفاده کند؛ اين کار از هر احمقي نيز ساخته است؛ بلکه آنچه واقعاً شايان اهميت ميباشد استفاده کردن از ضرر است. اين کار مستلزم هوش وافر ميباشد و شاخص بين مرد عاقل و احمق است.» قدرت تبديل تلخيها به شيريني و دشواريها به پيشرفت و آسايش، از نشانههاي عقلانيت است.
#فرصت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
1_434833750.mp3
38.8M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت سیزدهم)
(مکتب پائولو کوئلیو) 2️⃣
✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است.
#عرفان
#عرفانهای_کاذب
#معنویت
#معنویتهای_نوپدید
#پائولو_کوئلیو
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat.
🔴«جزءنگري» و «کلنگري» در شناخت #انسان
🖊احمدحسين شريفي
🔸با توجه به ارتباط تنگاتنگ ظاهر و باطن انسان، يا گفتار و رفتار او از يک طرف و احساسات و گرايشها و باورهايش از طرف ديگر، معلوم ميشود که براي شناخت حقيقت و هويت انسان و براي شناخت شخصيت انسان، در عين جزءنگري، بايد کلنگر هم بود.
🔸به تعبير ديگر، نه نگاه جزءنگر به تنهايي ميتواند #شخصيت و هويت انسان را براي ما مشخص کند، آنگونه که رفتارگراها ميپنداشتند. و نه نگاه کلنگر به تنهايي ميتواند شخصيت و هويت واقعي انسان را به ما نشان دهد، آنگونه که گشتالتيها، و برخي ديگر از روانشناسان مثل آدلر، مزلو و راجرز ميپنداشتند.
🔸به تعبير آلپورت: «هر چند واحد تشکيل دهندة شخصيت، صفت است. اما به صرف بررسي صفات نميتوان حقيقت انسان را شناخت بلکه «زيربناي عناصر مختلف (صفات)، وجود يکپارچه و کلنگر (نفس) است که دربردارندة همة جنبههاي شخصيتي است که وحدت دروني را شکل ميدهند.»
(درسهای انسانشناسی و علوم انسانی، ۱۳۹۶)
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
1_436041453.mp3
12.59M
🎤فایل صوتی
#علوم_انسانی
🔴 "ناکارآمدی روش تجربی در مطالعات علوم انسانی"
🔴ضرورت کثرتگرایی روشی در تحقیقات علوم انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
#روش_تجربی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴فصل مميز #انسان از نگاه #عبدالرحمان_جامي
🖊احمدحسين شريفي
🔸فهم تفاوت و تمايز انسان با ساير موجودات، يکي از دغدغههاي هميشگي فيلسوفان و انديشمندان بوده است. در اين ميان، دو سر طيف و دو طرف مقايسه عبارت بودند از «خدا» و «حيوان». يعني سؤال مهم اين بود که از يک طرف چه ارتباطي ميان انسان و خدا وجود دارد و از طرف ديگر، ارتباط ميان انسان و حيوان چگونه است؟ اين سؤال از آنجا اهميت دارد که هم ويژگيها و اوصاف الهي در انسان مشاهده ميشود و هم ويژگيها و اوصاف حيواني.
🔸عامة مردم به هنگام تعريف انسان، تمايزي جدي و عالمانه ميان او و حيوانات قائل نيستند. به تعبير عبدالرحمان جامي:
حد انسان به مذهب عامه
حيوانيست مستوي القامه
پهن ناخن برهنهپوست ز موي
به دو پا رهسپر به خانه و کوي
هر که را بنگرند کاينسان است
ميبرندش گمان که انسان است
🔸اما اديان و فرزانگان و قاطبة فيلسوفان، انسان را موجودي الهي دانسته و ابعاد الهي و خداگونگي او را برجسته ميکنند. باز هم به تعبير جامي:
آدمي چيست برزخي جامع
صورت خلق و حق در او واقع
نسخه مجمل است و مضمونش
ذات حق و صفات بيچونش
متصل با دقايق جبروت
مشتمل بر حقايق ملکوت
باطنش در محيط وحدت غرق
ظاهرش خشک لب به ساحل فرق
يک صفت نيست از صفات خدا
که نه در ذات او بود پيدا
هم عليم است و هم سميع و بصير
متکلم مريد و حي و قدير
همچنين از حقايق عالم
همه چيزي بود در او مدغم
خواهي افلاک و خواهي ارکان گير
خواه کان يا نبات و حيوان گير
صورت نيک و بد نوشته در او
سيرت ديو و دد سرشته در او
[توجه: منظور از ارکان يعني عناصر اربعه: آب، خاک، هوا و آتش]
(درسهاي انسانشناسي و علوم انساني، 1396)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴 "معیار داوری در علوم انسانی: عمومیت یا کاشفیت؟"
🔹پاسخی به استدلال دکتر سروش بر ضرورت انحصار روش علوم انسانی در تجربه
#علوم_انسانی_اسلامی
#روش_تجربی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
فایل صوتی 👇👇
احمدحسین شریفی
🔴 "معیار داوری در علوم انسانی: عمومیت یا کاشفیت؟" 🔹پاسخی به استدلال دکتر سروش بر ضرورت انحصار روش ع
1_437333786.mp3
12.02M
🎤فایل صوتی
#علوم_انسانی
🔴 "معیار داوری در علوم انسانی: عمومیت یا کاشفیت؟"
🔹پاسخی به استدلال دکتر #سروش بر ضرورت انحصار روش علوم انسانی در تجربه
#علوم_انسانی_اسلامی
#روش_تجربی
#نقد_سروش
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴توصيه به فراگيري دانشهاي سودمند
🖊احمدحسين شريفي
🔸اسلام و اولياي دين تأکيد فراواني بر تحصيل «علوم نافع» دارند و از ياددهي و فراگيري علوم غير سودمند به شدت پرهيز دادهاند.
🔸حقيقتاً خسران بزرگي است که عليرغم نيازمندیهاي بسيار زياد مادي و معنوي انسانها و جوامع اسلامي، وقت خود را صرف کسب دانشهايي کنيم که دانستن آنها، صرفاً بار اطلاعاتي ما را افزايش ميدهد و هيچ تأثيري در سعادت دنيوي و اخروي خود ما يا ديگرانندارند.
🔸امام علي(ع) در اين باره، به همگان توصيه ميکند:
«الْعِلْمُ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ يُحَاطَ بِهِ فَخُذُوا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ أَحْسَنَه؛ دانشها بيشتر از آنند که بتوان همة آنها را فراگرفت و بر آنها احاطه يافت؛ پس از هر دانشي بهترينهاي آن را انتخاب کنيد»
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat