فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی
🔸مدعیان دروغین و حیلهگر «آزادی بیان» و «آزادی عقیده» و «آزادی دین» را ببینید که چگونه اسلامهراسی میکنند!
🔻یک کامیون تبلیغاتی که روزانه در سطح شهر میچرخد، با نشان دادن تصویر نماز جماعت مسلمانان کانادا مینویسد: «مردم کانادا بیدار شوید! شما تحت محاصرهاید!»
🔸غافل از اینکه همین نماز جماعت باشکوه نشانهای از بیداری مردم کانادا است. آنهایی که از تخدیر لیبرالیسم، به خود آمده و لجنزار فرهنگ لیبرالی بیرون آمده و چشمشان به زیباییهای اسلام و فضیلتها و ارزشهای متعالی اسلام باز شده، بیدار شدهگان واقعیاند.
🔻معلوم میشود که حضور در اجتماعات اسلامی و عمل به شعائر اسلامی و ابراز نشانههای اسلامی چقدر میتواند ابهت و عظمت اسلام را نمایان کند. بیجهت نیست که این همه روایت درباره حضور در مسجد و نماز به جماعت وارد شده است. و بیجهت نیست که همه جبهه استکبار باهمه توان رسانهای و تبلیغی و مالی و سیاسی خود به مبارزه با #حجاب زنان برخاسته است!
🔹ترجمه نوشتههای پشت کامیون:
آیا اینجا یمن است؟
آیا اینجا سوریه است؟
آیا اینجا عراق است؟
نه.
اینجا کانادا است.
بیدار شوید.
شما در محاصرهاید.
#اسلام
#غرب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡نقد علامه طباطبائی به برنامه درسی حوزههای علمیه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹چند دهه است که بسیاری از عالمان و بزرگان حوزههای علمیه هر کدام از منظری، نقدهایی را نسبت به نظام درسی حوزههای علمیه مطرح کردهاند. شهید مطهری، علامه طباطبائی، امام خمینی(ره) و بیشتر و مفصلتر و دقیقتر از همه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، علامه مصباح، آیتالله جوادی آملی و ....
🔸به عنوان نمونه، سخنی از علامه طباطبائی را به مناسبت ایام رحلتشان نقل میکنم:
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به مناسبتی، نقدی جدی بر نظام آموزشی حوزههای علمیه شیعه و سنی وارد میکند، ضعفی که هر چند در چهار دهه پس از رحلت #علامه_طباطبائی به برکت انقلاب اسلامی و به برکت روشنگریهای خود علامه و شاگردان او، تا قدری کمتر شده است، اما هنوز هم از مهمترین ضعفهای نظام آموزشی حوزههای علمیه است:
«أنك إن تبصرت في أمر هذه العلوم وجدت أنها نظمت تنظيما لا حاجة لها إلى القرآن أصلا حتى أنه يمكن لمتعلم أن يتعلمها جميعا: الصرف و النحو و البيان و اللغة و الحديث و الرجال و الدراية و الفقه و الأصول فيأتي آخرها، ثم يتضلع بها ثم يجتهد و يتمهر فيها و هو لم يقرأ القرآن، و لم يمس مصحفا قط. (المیزان، ج 5، ص 276)
اگر دربارۀ این علوم (علوم حوزوی) دقت کنی، میبینی طورى تنظیم شدهاند که گویا هیچ نیازی به قرآن ندارند؛ تا جایی که یک طلبه میتواند همه علومی مثل صرف و نحو و بیان و لغت و حدیث و رجال و درایه و فقه و اصول را فراگیرد، و متخصص و متضلع و مجهد و ماهر در آنها شود، در حالی که حتی قرآن را نخوانده باشد! و بلکه قرآنی را به دست نگرفته باشد.»
♦️البته انصاف آن است که این نقدها نیز موجب تغییراتی بنیادین و جدی در برنامه درسی حوزههای علمیه (به ویژه در یک دهه اخیر) شده است. اما به نظر میرسد هنوز هم جا برای ایجاد تغییرات کلیدی در برنامه درسی حوزههای علمیه وجود دارد و اساساً نظام آموزشی حوزههای علمیه باید به گونهای باشد که نه منفعلانه بلکه فعالانه به استقبال تحول و تغییر برود و ساختار آن به گونهای طراحی شود که خود پیشرو و پیشگام تغییر و تحول باشد.
#حوزه_علمیه
#قرآن
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️افول آمریکا و دوران غروب تمدن لیبرال دموکراسی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از موضوعات مهم تحلیلی و سیاسی مسأله «افول آمریکا» است. کافی است کلیدواژههایی مثل
American Decline
American Cultural Decline
American Economic Decline
American Moral Decline
American Military decline
را در پایگاههای علمی معتبر جستجو کنید. با دریایی از اطلاعات و دادهها در این موضوع مواجهه خواهید شد. مقالات و تحلیلهای فراوانی درباره افول و فرتوتی و ضعف آمریکا در همه شاخصهای اقتدار را مشاهده خواهید کرد: افول در شاخصهایی مثل «قدرت اقتصادی»، «قدرت سیاسی» و «امکان دخالت در دولتها»، «امکان تغییر دولتها و حکومتها»، «قدرت بسیج کشورهای دیگر علیه حکومت یا دولت نامطلوب خود»، «قدرت نظامی بلامنازع آمریکا»، «قدرت اجتماعی و فرهنگی»، «قدرت اخلاقی و جذابیتهای انسانی» و سایر شاخصهای اقتدار تمدنی.
پیدایش قدرتهای اقتصادی نوظهوری مثل چین و شکلگیری سازمانهای بینالمللی بیاعتنا به غرب مثل شانگهای و بریکس و امثال آنها، از بزرگترین نشانههای افول قدرت اقتصادی آمریکا است؛
اقتدار و استقلال سیاسی کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران و قدرت و شهامت و شجاعت و دلیری بیسابقه و بینظیر رزمندگان جبهه مقاومت، تا جایی که یکی از بزرگترین ناوهای هواپیمابر آمریکایی (آبراهام لینکلن) که تا یک دهه قبل اگر خبر حرکت آن به سواحل دریایی کشوری میرسید، حکومت آن کشور سقوط میکرد، توسط رزمندگان شجاع و دلیران پابرهنه یمنی مثل یک مترسک دریایی با دهها موشک بالستیک و پهباد مورد هجوم قرار میگیرد و با تحمل خسارتهای فراوان و بدون هیچ واکنشی مجبور به ترک منطقه میشود!
مقاومت رزمندگان و مردم مقاوم و کمنظیر غزه و لبنان در برابر ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی که نمایندگی همه قدرت نظامی غرب را بر عهده دارد، به همه جهانیان نشان داده است که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، «اراده شکستناپذیر» جبهه مقاومت، جایگزین «ارتش شکستناپذیر» صهیونیستی شده است.
جنگ غزه و دفاع همه جانبهی غرب و تمدن لیبرال دموکراسی از وحشیگریهای رژیم صهیونیستی، بطلان و توخالی بودن همه شعارهای انساندوستانه و بشردوستانه غرب و ادعاهای دروغین آنها درباره تکریم زنان و دختران و کودکان را به جهانیان نشان داده است. و این از بارزترین نشانههای افول اخلاقی و فرهنگی و بینالمللی این تمدن است.
دورویی و فریبکاری مدعیان لیبرال دموکراسی تا جایی است که از طرفی با شعار دروغین دفاع از آزادی زنان، به بهانه مرگ طبیعی یک دختر جوان، همه امکانات خود را علیه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران بسیج میکنند، و از طرف دیگر برای کشتن زنان و دختران بیگناه و مظلوم غزه و لبنان همه امکانات نظامی و تسلیحاتی خود و همه اعتبار بینالمللی خود را در اختیار رژیم خونآشام صهیونیستی قرار میدهند!
رهبر فرزانه انقلاب به درستی فرمودند که «بسیاری از تحلیلگران سیاسی دنیا معتقدند که آمریکا دارد رو به افول میرود، ذرّهذرّه دارد آب میشود. این را نه اینکه ما بگوییم؛ البتّه عقیدهی ما هم همین است»(۲۱/ ۸/ ۱۴۰۱)
افزون بر همه اینها، پیدایش یک رقیب بسیار قدرتمند، به نام جمهوری اسلامی و نظام مردمسالاری دینی که خود را امتداد جریان نبوت و تحققبخش آرمانهای نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد(ص) میداند، بر سرعت افول و زوال آنها افزوده است. و این حقیقتی است که «امروز دنیا شاهد یک الگوی موفّق و یک نمونهی سرافراز از قدرت و حاکمیّت سیاسی اسلام در ایران اسلامی است. ثبات و استقلال و پیشرفت و عزّت جمهوری اسلامی، حادثهای بس عظیم و پُرمعنی و جذّاب است که میتواند اندیشه و احساس هر مسلمان بیدار را به خود جلب کند» (رهبر فرزانه انقلاب)
#تمدن
#غرب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡رسالتهای ملی و بینالمللی جامعه الزهراء
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دیروز (۳۰ آبان ۱۴۰۳) در دیدار جمعی از اساتید و مسئولان و مدیران #جامعه_الزهراء به نکات مهمی اشاره کردند که توجه به آنها میتواند و میباید تحولاتی در رسالتهای ملی و بینالمللی این مجموعه مبارک و بینظیر ایجاد کند.
🔸دو نکته مهم و قابل توجه در این میان، عبارت بودند از:
یک. «لزوم حضور پررنگ و عالمانه در رسانههای ارتباطی و پیامرسانهای عمومی» به هدف تبیین مسائل مرتبط با زن و خانواده، که الان در نوک پیکان هجوم فرهنگ لیبرالیستی قرار گرفتهاند.
دو. «لزوم حضور عالمانه و محققانه در مجامع بزرگ جهانی و اسلامی»؛ به هدف تبیین نگاه دین و نگاه انقلاب اسلامی به زن و خانواده، برای جهانیان.
#زن
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡«فلسفه» و توصیف و تبیین «آرمان زندگی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از نیازهای اساسی برای داشتن جامعهای متعالی، داشتن «آرمانی متعالی» است.
🔻داشتن آرمانی متعالی است که:
✔️به زندگی فرد و جامعه معنا میدهد؛
✔️همه رفتارها و اقدامات او را سامان میدهد؛
✔️انرژی و توان او را به سمت و سویی ارزشمند سوق میدهد.
🔻بدون داشتن آرمانی واحد و مشترک،
✔️نظم اجتماعی به هم میخورد؛
✔️نیروها نه تنها همافزایی نخواهند داشت که همدیگر را خنثی میکنند.
🔹یکی از توقعات اصلی جامعه از فلسفه اسلامی و فیلسوفان مسلمان آن است که ضمن ترسیم و توصیف آرمان متعالی زیست فردی و اجتماعی انسان مسلمان، پایههای آن را با نیروی برهان و استدلال مستحکم کند.
#فلسفه
#آرمان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️دینستیزیِ تحولگریزان حوزوی!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار روز گذشته (۳۰/ آبان ۱۴۰۳) با مدیران و اساتید #جامعه_الزهراء برای چندمین بار مسأله تحول در #حوزه_علمیه به ویژه تحول در متون درسی، برنامه آموزشی و سرفصلها و محتواهای آموزشی حوزههای علمیه را متذکر شدند و فرمودند: «حوزه علمیه برای مردم و تبلیغ و پیشبُرد دین و ایجاد حاکمیت دینی است که با توجه به در حال تحول بودن جامعه، حوزه علمیه هم باید برای انجام صحیح وظایف خود روزآمد شود.»
در تحول برنامه درسی آنچه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، توجه به مسائل مورد نیاز جامعه است. به همین دلیل فرمودند: «ورود به مسائل مورد نیاز جامعه از جمله مسائل پولی و مالی، حکمرانی، خانواده و مسائل جدید همچون رمز ارزها از جمله الزامات تحول در حوزه علمیه است.»
🔹اما نکته بسیار مهمی که در بیانات دیروز ایشان بود این بود که فرمودند:
«مخالفت با تحول حوزه علمیه، مخالفت با پیشرفت دین در کشور است.»
♦️حقیقت تلخ این است که برنامه درسی کنونی در حوزههای علمیه در خدمت «نهادینهسازی» دین و ارزشهای دینی در جامعه نیست! برنامه درسی کنونی علیرغم ارزشهایی که دارد هرگز در خدمت «اقامه دین»، که هدف همه پیامبران الهی بوده است، قرار ندارد. با برنامه درسی فعلی نمیتوان انتظار داشت که دانشآموختگان حوزههای علمیه جایگاه «فرانهادی» دین را، که شعار و هدف اصلی انقلاب اسلامی است، به درستی درک کنند و روشهای اجراییسازی آن را بدانند!
برنامه درسی کنونی حوزههای علمیه حتی روشهای فرهنگسازی در ابتداییترین مسائل اجتماعی مثل «حجاب»، «امر به معروف»، «نهی از منکر»، «قانونمداری» و ... را به دینپژوهان و طلاب آموزش نمیدهد!
🔸به هر حال سالیانی است که جامعه اسلامی، امت اسلامی، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و نائبالمهدی (حضرت امام خامنهای) همگی منتظر ایجاد تحولی بنیادین در این مرکز مهم انقلابساز هستند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️ضرورت آشکارسازی دستان پشتپرده بیحجابی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یک. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با مدیران و استادان جامعه الزهراء «با اشاره به صدمات فراوانی که گسترش فرهنگ غربی به جامعه زنان وارد کرده است»، چند وظیفه مهم #جامعه_الزهراء را متذکر شدند، از جمله «ارتقاء سطح معرفت دینی در میان زنان و دختران کشور»، «تبلیغ و تبیین معارف اسلامی و احیاء دین در میان جامعه زنان و دختران»، «برنامهریزی برای اثرگذاری تربیتی و پیشبُرد معنوی زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه»، «حضور پررنگ و عالمانه در رسانههای ارتباطی و پیامرسانهای عمومی به هدف تبیین مسائل مرتبط با زن و خانواده»، و «حضور عالمانه و محققانه در مجامع بزرگ جهانی و اسلامی به هدف تبیین نگاه دین و نگاه انقلاب اسلامی به زن و خانواده، برای جهانیان».
دو. از مهمترین وظایف دانشآموختگان و طلاب محترم جامعه الزهراء این است که به شکلی هنرمندانه، عالمانه و تأثیرگذار تمایز نگاه اسلامی و نگاه لیبرالی به #زن و #خانواده را برای زنان و دختران ایرانی و غیرایرانی، و حتی زنان و دختران غربی و غیرمسلمان تشریح و تبیین کنند. بدون تردید اگر زنان و دختران بدانند که همه ارزشها و احکام و آموزههای اسلامی در خدمت و به هدف «حفظ کرامت» و «ارتقای انسانیت» و «تعالی روحی و معنوی» و «ارتقای موقعیت و منزلت اجتماعی و خانوادگی» زنان است، همگی با رغبت و میل به پیروی از آنها خود را ملتزم خواهند کرد. و در مقابل اگر بدانند که زن در اندیشه لیبرالیسم، موجودی درجه دو به شمار میرود و هیچ ارزشی بیشتر از یک ابزار برای تمتع مردان و بهرهکشیها و بهرهجوییهای مادی و جنسی آنان ندارد، بسیار بعید است از سبک زندگی لیبرالی پیروی کنند.
سه. از مهمترین رسالتهای طلاب و اساتید و دانشآموختگان جامعه الزهراء این است که برنامههای صهیونیسم بینالملل و نقشههای شیطانی آنان علیه زنان و دختران را به صورتی مستند و عالمانه برای جامعه مخاطبان تبیین کنند. رهبر حکیم انقلاب در ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ این حقیقت را متذکر شدند که بسیاری از کسانی که کشف #حجاب کردهاند، اطلاعی از دستهای پشتپرده تحریک دختران به کشف حجاب یعنی دستگاههای جاسوسی دشمن، ندارند، «اگر بدانند پشت کشف حجاب و مبارزه با حجاب چه کسانی و دستگاههایی هستند، این کار را نمیکنند». باید اعتراف کرد که زنان و دختران فرهیخته و محجبه ما نتوانستهاند در این جهاد تبیین موفق عمل کنند! نتوانستهاند که دستان پشتپرده دشمن را برای جامعه مخاطب خود رو کنند.
#غرب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸انگیزههای دینی و پیشرفت علمی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻نتیجه یک مطالعه علمی و نظرسنجی صورت گرفته از اساتید ۱۹ دانشگاه کشور نشان میدهد که «انگیزههای دینی» و «درونی» بیشترین نقش در تولید علم را در میان اساتید دانشگاه دارد.
🔹در حالی که بیشترین توجه مدیران علم کشور، به تقویت مشوقهای مادی معطوف شده است!
🔻البته بنده هرگز تأثیر مشوقهای مادی و رفاهی و امثال آن را منکر نیستم، اما بررسیهای علمی و میدانی نشان میدهد که حتی اگر دنبال جهش علمی و رشد تولید علم هستیم، لازم است معرفت و انگیزش دینی اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را بیش از پیش تقویت کنیم.
#انگیزه
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️اهمیت ترویج زبان فارسی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر حکیم انقلاب اسلامی، سه دهه قبل (در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۷۲ در مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور وقت) درباره اهمیت ترویج زبان فارسی در دنیا میفرماید:
«کشورهای مقتدر دنیا تلاش میکنند که زبان خودشان را در دنیا رایج کنند؛ چون زبان، بزرگترین رقم یک ملت و کانال عمده انتقال فرهنگ اوست»
بعدها نیز به مناسبتهای مختلفی اهمیت ترویج زبان فارسی را گوشزد کرده و فرمودهاند باید کاری کرد که #زبان_فارسی به زبان علم دنیا تبدیل شود:
«هدف را این قرار بدهیم که پنجاه سال بعد، کشور شما یکی از مراجع عمده و درجهی اول علمی دنیا باشد؛ به طوری که اگر کسی خواست با تازههای دانش آشنا شود، مجبور بشود زبان ملی شما را یاد بگیرد.»
در دو دهه قبل، اقدامات قابل تقدیری نیز در این خصوص انجام گرفته است؛ اما واقعیت آن است که معالاسف از طرفی وادادگی و بیبرنامگی «برخی» از دستاندرکاران و از طرف دیگر، بیتحرکی و بیاهتمامی «برخی دیگر» از مخاطبان این دستور، به ویژه در حوزه علوم اسلامی، را نیز مشاهده میکنیم.
اگر مدیران پژوهشی حوزه و #دانشگاه به این مهم به طور جدی اهتمام بورزند، بر این باورم که بسیاری از تولیدات علمی حوزههای علمیه و اساتید #علوم_انسانی از چنان جذابیتی در دنیا برخوردار هستند که بسیاری از افراد را به یادگیری زبان فارسی، به عنوان یکی از مهمترین زبانهای علم اسلامی، نه مجبور، که مشتاق کند.
#حوزه_علمیه
#پژوهش
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟣نگاه ابزاری فتنهگران به زنان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸زنان، علیرغم شایستگیهای فراوانی که داشتهاند، مع الاسف در طول تاریخ به عنوان ابزار دست سیاستبازان و قدرتطلبان هم واقع شدهاند. فیالمثل در تاریخ اسلام، از #جنگ_جمل گرفته تا مسموم و شهید کردن برخی از ائمه اطهار سلام الله علیکم تا کنشهای اجتماعی و سیاسی دیگر، همگی شاهد بودهایم که سیاستبازانی منفعتطلب با جلو انداختن زنان و به بهانه حمایت از زنان اهداف شوم و پلید خود را پیش ببرند.
🔹ابنابی الحدید در شرح نهج البلاغه، ج۶، ص۳۲۲ گفتگویی که بین عمروعاص و عایشه بعد از جنگ جمل رخ داده است را اینچنین نقل میکند:
عمروعاص خطاب به عایشه، همسر پیامبر اکرم(ص):
«آرزو داشتم كه تو در این جنگ کشته میشدی!» (لوددت أنك قتلت يوم الجمل)
عائشه:
«اى بىپدر! براى چه اینگونه سخن میگویی؟!» (و لم لا أبا لك)
عمروعاص:
«چون تو با فرا رسیدن اجلت میمردی و به بهشت میرفتى! و ما مرگ تو را بزرگترين دلیل برای رسوائى و سرزنش على ابن ابیطالب قرار میدادیم!» (كنت تموتين بأجلك و تدخلين الجنة و نجعلك أكبر التشنيع على علي بن أبي طالب)
🔸در دنیای جدید نیز سرمایهداران و صهیونیسم بینالملل با شعار آزادی زنان و با ادعای دفاع از حقوق زنان، عدهای از زنان و دختران سادهلوح را فریب داده و حرمت و کرامت و قداست آنان را از بین برده و آنان را به نیرویی ارزان برای تولید بیشتر و حتی به کالایی برای تجارت و ابزاری برای فاسد کردن سایر زنان و دختران تبدیل کردند. و کار به جایی رسیده است که در حال حاضر در همان دنیای غرب، یکی از کثیفترین و البته پرسودترین تجارتها، تجارت سکس و تجارت بردههای جنسی است!
در دهههای اخیر نیز مخالفان ولایت و نظام مردمسالاری دینی و به طور کلی مخالفان اسلام، با تمسک به همان شیوه عمروعاصی همه تلاش خود را برای استفاده از زنان و دختران به عنوان ابزاری برای براندازی و تقابل با جمهوری اسلامی استفاده کردهاند.
♦️در جمهوری اسلامی شاهدیم که علیرغم جایگاه بسیار متعالی زنان و علیرغم پیشرفتهای بینظیر زنان در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، اقتصادی و مدیریتی، با شعار دفاع از حقوق و آزادیهای زنان تلاش کردهاند آنان را در مقابل ارزشهای اسلامی و ایرانی قرار دهند و با برهنهسازی آنان، نیروی قدرتمند زن مسلمان را به مادهای مخدر برای جلوگیری از حرکت رو به رشد جامعه اسلامی تبدیل کنند.
#زن
#فتنه
#امیرمؤمنان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟡دانشجو: نماینده گذشته و آیینه آینده جامعه
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دانشجویان را میتوان نماینده گذشته و آیینه آینده نظام تربیتی و علمی و فرهنگی یک کشور دانست.
زیرا از طرفی، آنان عصاره و محصول و مولود حدود دو دهه تلاش تربیتی، فرهنگی و علمی همه مراکز رسمی و غیررسمی تربیتی و فرهنگی و علمی جامعهاند. و به همین دلیل، با مطالعه حالات روحی و جسمی و تربیتی و فرهنگی و علمی آنان میتوان موفقیت یا عدم موفقیت برنامههای پیشین را دید.
و از طرفی با بررسی وضعیت فعلی آنان نیز میتوان وضعیت آینده جامعه را فهمید. زیرا بدون تردید آینده جامعه و بخش اعظم اداره جامعه توسط فارغالتحصیلان دانشگاه خواهد بود. به تعبیر یکی از دوستان «دانشگاه همه چیز نیست؛ اما مبدأ و سرچشمه همه چیز است». بنابراین نشاط و معنویت و جدیت و غیرت و جهاد آنان نویدبخش آیندهای بانشاط، معنوی، جهادی و مفتخر به هویت ملی خواهد بود؛ همانطور که بینشاطی و یأس و بیحالی و دلمردگی آنان خبر از آیندهای ناگوار برای جامعه میدهد.
رهبر حکیم انقلاب درباره جایگاه دانشگاه فرمودند: «اگر دانشگاه اصلاح بشود، آینده آن جامعه اصلاح خواهد شد. اگر دانشگاه فاسد بشود، سرنوشت آن جامعه فساد است.» البته فساد دانشگاه، لزوماً و منحصراً از جنس «فساد اخلاقی» نیست؛ بلکه «فساد علمی» هم هست. منظور از فساد علمی آن است که «نه معلم برای درس دادن و یاد دادن دلسوزی کند نه متعلم و دانشجو برای یادگیری دلسوزی کند.»
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️تقويت دين، با افراد بىبهره از آن!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸برخی از مؤمنان با تغییر مسؤولان و رویکار آمدن مدیران و افرادی که چندان مبالاتی به ارزشهای دینی ندارند، نگران دین و دینداری مردم و بعضاً ناامید و مأیوس از اصلاح امور میشوند! در حالی که نباید خیلی نگران دین خدا بود! خداوند خودش حافظ و ناصر دین خودش است؛
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ ...(مائده، ۵۴)
♦️آنچه که باید مایه نگرانی و دلهره باشد این است که آیا خود ما به وظیفه دینی خود عمل میکنیم یا خیر. ما باید از دینداری خود حفاظت کنیم؛ و مواظب باشیم که در زمره «مرتدان فرهنگی و اخلاقی و اجتماعی» به شمار نیاییم. و در چارچوب اختیارات و تواناییهایمان در توسعه دینداری مجاهدت کنیم.
🔹بر اساس برخی از آموزههای دینی، خداوند حتی به وسیله فاجران و فاسقان و بیبهرهگان از دین نیز دین خود را تقویت میکند!
در منابع روایی اهل سنت و برخی از منابع روایی شیعی حدیثی به این مضمون از وجود مقدس #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که خداوند اسلام را به وسیله فاجران و به وسیله کسانی که خود بیبهره از دیناند، یاری میرساند.
إنَّ اللّه َ لَيُؤَيِّدُ هذا الدِّينَ بالرَّجُلِ الفاجِرِ (کنز العمال، ۱۱۵)
خداوند اين دين را به وسيله مرد بدكار تقويت میكند.
إنّ اللّه َ تَبارَكَ وَ تَعالى يُؤَيِّدُ هذا الدِّينَ بِأقوامٍ لا خَلاَقَ لَهُم (کنز العمال، ۲۸۹۵۶)
خداوند تبارك و تعالى اين دين را به وسيله مردمانى که خود بهرهای از دین ندارند، تقويت میكند.
إنّ اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى لَيُؤَيِّدُ الإسلامَ بِرجالٍ ما هُم مِن أهلِهِ (کنز العمال، ۲۸۹۵۷)
خداوند تبارك و تعالى اسلام را به وسيله مردمانی که خود مسلمان نیستند، تأييد میكند.
#دین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟠غیرت و حسادت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از خطاها یا خیانتهای بزرگ برخی از روانشناسان و فیلسوفان غربی این بود که فضیلت «غیرت» به ویژه «غیرت جنسی» و ناموسی را از مقوله «حسادت» پنداشتند! به عنوان مثال، زیگموند فروید و برتراند راسل بر این پندار بودند که ریشه غیرت جنسی تلقی مالکانه مردان نسبت به زنان است!
این تلقی اشتباه و انحرافی، برای بسیاری از سادهلوحان و سطحینگران که هر نظریهای در روانشناسی و علوم تربیتی را «علمی» میدانند و مخالفت با آن را با چماق «غیرعلمی» و «شبهعلم» و «ایدئولوژیاندیشی» و ... میرمانند، توجیهی علمی و روانشناختی برای بسیاری از انحرافات خانمانبرانداز در دنیای غرب شد.
حقیقت این است که تفاوت غیرت و حسادت روشنتر از آن بود که بر چنین اندیشمندانی پنهان باشد. غيرت به معنای دفاع از امور ارزشمندی است که به شرف و آبروي انسان تعلق داشته باشد.
ولي #حسادت مربوط به آرزوي زوال نعمت از ديگران است. حسادت ناشی از یک حسرت درونی نسبت به نعمتهای دیگران است؛ حسادت زمانی است که یک فرد میبیند که دیگری یا دیگران از نعمتی برخوردارند اما او نمیخواهد که آنان از چنان نعمتی برخوردار باشند.
اما #غیرت مربوط به زمانی است که انسان میخواهد از یک امر ارزشمند و ذیقیمت محافظت کند و اجازه تعدی و تجاوز سودجویان و تمامیتخواهان را به آن ندهد.
این کجا و آن کجا!
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟡«دانشجو» و «سخن تازه و مستدل»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از مهمترین ویژگیهای دانشجویان این است که
اولاً، دنبال شنیدن «حرفهای تازه و نو» هستند؛ از شنیدن سخنان تکراری به شدت خسته و ملالآلود میشوند؛
ثانیاً، دنبال شنیدن «سخنان مستدل» هستند؛ به سخنان بیمنطق یا حتی با منطقی که منطق آن را نفهمند، هیچ توجهی نمیکنند؛
ثالثاً، سخن کسانی را میپذیرند که بتوانند ارتباطی عاطفی و احساسی با آنان برقرار کنند؛ به تعبیر دیگر، کسانی که احساسات و عواطف آنان را درک کنند. بنابراین، حتی سخنان تازه و مستدلی که همراه با رمانندگی عاطفی از سوی گوینده (استاد یا هر کس دیگری) باشد، هرگز توجه آنان را جلب نمیکند.
#دانشگاه
#استاد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️عاملان خوب و سازمانهای خوب
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتقدم برای تعالی یک سازمان هم باید «ساختار»های آن متعالی باشند و هم «افراد و نیروی انسانی» آن همواره در اندیشه تعالی. اما هیچکدام به تنهایی کفایت نمیکند.
در عین حال، شخصاً نقش نیروی انسانی و عاملان و کارگزاران سازمان را بیشتر از نقش ساختارها میدانم.
نیروی انسانی ناکارآمد، مساوی است با سازمان ناکارآمد و نیروی انسانی متعهد و متخلق، حتی ساختارهای فشل و دستوپاگیر را نیز در خدمت «توسعه اخلاق» و «حفظ کرامت» و «تکثیر و تسریع خدمت» به کار میگیرد.
بر این اساس، از مهمترین وظایف مدیران در هر بخشی، آن است که در کنار جذب نیروی انسانی متعهد و کاردان و کارآمد، نیروهای انسانی موجود را نیز به روزرسانی کنند.
#مدیریت
#ساختار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
♦️زنان اصلیترین قربانیان لیبرالیسم
🔸تظلمخواهی گسترده زنان فرانسوی در شهر تولوز در اعتراض به خشونتهای جنسی و آزار زنان در فرانسه!
🔻بر اساس آمار منتشر شده از سوی برخی از انجمنهای حامی زنان در فرانسه در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۷۰۰۰۰ زن قربانی خشونت توسط شریک زندگی خود شدهاند.
نکته: فرانسه مهد لیبرالیسم است! بدون تردید، مهمترین ارمغان لیبرالیسم برای زنان غربی، تبدیل کردن آنها کالایی جنسی برای بهرهبرداری مردان بوده است.
#زن
#غرب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️فلسفه، جامعنگری و تصمیمگیری
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فیلسوفان به دلیل نگاهی کلان و کلی که به هستی دارند، بهتر از دیگران میدانند که بسیاری از مسائل و موضوعات اجتماعی، چندوجهی و چند بعدیاند. هر مسألهای جنبهها و جهات عدیدهای دارد. به همین دلیل، هر مسألهای میتواند راهحلهای عدیدهای هم داشته باشد.
مدیرانی که فاقد چنین نوع نگاهی باشند، ممکن است به نخستین راهحل و پاسخی که به ذهنشان میرسد، قانع شوند و بدون بررسی همه جوانب مسأله، به «تصمیم» برسند؛ تصمیمی که لزوماً ممکن است بهترین تصمیم نباشد و اهداف مورد نظر را تأمین نکند!
البته همین نوع نگاه اگر دقت نشود، «میتواند» آسیبهایی را هم به دنبال داشته باشد؛ فی المثل
«ممکن است» موجب رکود و رخوت و توقف در مسائل اجتماعی شود! زیرا ارائه راهحلهای مختلف و متنوعی که هر کدام در جای خود میتواند درست باشد، موجب سردرگمی و ترس از تصمیمگیری شود. به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام «إِذَا ازْدَحَمَ الْجَوَابُ خَفِيَ الصَّوَاب» (نهج البلاغه، حکمت ۲۴۳)
به علاوه در میان راهحلهای پرشماری که برای هر مسألهای وجود دارد، اگر کسی مبتلا به وسواس فلسفی «پیدا کردنِ بهترین راهحل» شود، احتمالاً راهحلها و پاسخهای او از مصداق «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» خواهد بود. زیرا در مسائل اجتماعی و مدیریتی عنصر «زمان» و «سرعت» بسیار مهم است. جامعه و سازمان، معطل پیدا کردن بهترین راهحل نمیماند.
#فلسفه
#جامعنگری
#مدیریت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️شرایط لازم برای تبدیل دانشگاه به قوه عاقله کشور
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸از نگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، سه عنصر مهم برای تحول دانشگاه و تبدیل شدن آن به قوه عاقله کشور، عبارتند از:
یک. مسئلهیابی و درگیر شدن با مسائل کشور؛
دو. تربیت فرهنگی و اخلاقی و هویّتی دانشجویان؛
سه. صیرورت دائمی در محیط دانشگاه.
(سخنرانی ۲۰ خرداد ۱۳۹۷)
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️دانشجو، «علم» و «اخلاق»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹بدون تردید، دانشجو، محور اصلی همه فعالیتها در دانشگاه است. اساساً فلسفه وجودی مدیریت دانشگاه و اساتید دانشگاه و کادر اداری دانشگاه، خدمت به دانشجو و تلاش در جهت تعلیم و تربیت دانشجو است.
هدف از تأسیس دانشگاه این نبوده و نیست که راهی برای استخدام عدهای و وسیلهای برای ارتزاق عدهای به عنوان هیئت علمی یا کارمند ایجاد شود. هدف، تربیت دانشجو به عنوان «آیندهساز جامعه» است.
🔻دو عنصر اصلی و محوری و البته «تفکیکناپذیر» در تربیت دانشجو عبارتند از:
یک. «عنصر علم و تحقیق و کارآیی علمی و جوشیدن استعدادهای علمی»
دو. «روحیه و تدین و حرکت صحیح و سالمسازی معنوی و روحی»
🔸نکته مهم این است که این دو عنصر از هم تفکیکناپذیرند. نمیتوان گفت که بخشی از مدیریت دانشگاه متکفل و مسئول «تربیت علمی» است و بخش دیگر، مشغول «تربیت دینی و فرهنگی» دانشجو! به تعبیر حکیمانه رهبر انقلاب، حضرت امام خامنهای: «در دانشگاهها، این دو عنصر بایستی بدون تفکیک از یکدیگر، با قدرت و با ظرفیت کامل کشور، تعقیب بشود» (۲۰ آذر ۱۳۷۰ در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی)
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️انسان: «جاندار ناطق» یا «حیوان ناطق»؟
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸«حیوان ناطق»، یکی از دیدگاههای شایع و رایج فیلسوفان در «تعریف انسان» است. این دیدگاه از سوی برخی از معاصران و برخی از اخلاقیون و عرفانمسلکان مورد طعنه و بعضاً تمسخر نیز قرار گرفته است که آری فیلسوفان، آدمیان را در زمره «حیوانات» به شمار آورده و تنها تمایز او با گاو و الاغ و گوسفند و امثال آن را «ناطقیت» یا «قدرت درک کلیات» دانستهاند! در حالی که عارفان، انسان را از ملائکه نیز بالاتر دانسته و معتقدند «من ملک بودم و فردوس برین جایم بود»!
🔹در حالی که اگر اندکی دقت میشد، میدانستیم که فیلسوفان به دنبال بیان تمایز #انسان با انعام و دوابّ و چارپایان و خزندگان و چرندگان و درندگان نبودهاند. اساساً فیلسوفان اولیه، یعنی اندیشمندانی مثل کِنْدی (م250ق)، فارابی (م339ق)، ابنحزم (م456ق) و راغب اصفهانی (م502ق)، به هنگام تعريف انسان، برای بیان جنس او از کلمه «حيوان» (که در ادبیات متأخرین به معنای «چارپایان یا چرندگان و درندگان و خزندگان و ...» است) استفاده نمیکردند؛ بلکه انسان را نوعی از انواع جنس «حیّ» (یعنی موجود زنده یا جاندار) میدانستند. [هر چند منظور کسانی که از کلمه «حیوان» هم استفاده کردهاند، هرگز حیوان به معنای چارپایان و چرندگان و ... نبوده است؛ بلکه حیوان به معنای «موجود دارای حیات» بوده است. اما برخی از متأخرین بدون دقت کافی، گمان کردهاند که فیلسوفان، انسان را در زمره حیوانات و چارپایان و ... طبقهبندی کردهاند!]
توضيح آنکه #کندی در تعریف انسان از عبارت «حی ناطق ميت» استفاده میکند. يعني با دو فصل «ناطق» و «ميت» نوع انسان را از ساير انواع «حيّ» متمايز ميکند. #فارابی نيز در تعريف انسان ميگفت: «الحي الناطق الميت»؛ يعني زندة ناطق ميرا. #ابن_حزم اندلسي هم به هنگام بحث دربارة فصل، همين تعريف از انسان را ذکر ميکند. البته توضيح ميدهد که منظور از «نطق» در اينجا «کلام و سخن» نيست؛ بلکه قدرت تمييز و تفکر در علوم و صناعات و تجارات و توانايی تدبير امور است. اين معنای از نطق اختصاص به انسان دارد و در ساير حيوانات نيست؛ جز ملائکه و جنيان.
در ادامه #راغب_اصفهانی نيز همين جنس و فصلها را براي انسان بيان ميکند با اين توضيح که ميگويد معناي اين جنس و فصلها آني نيست که بسياري از مردم تصور ميکنند. يعني منظور از «حيً» به عنوان جنس انسان «حيات حيواني» نيست و منظور از «ميت» هم «موت حيواني» نيست و منظور از «نطق» هم «کلام و سخن» نيست. بلکه منظور از «حي» آن حياتي است که در قرآن گفته ميشود «لينذر من کان حيا» و منظور از «نطق» هم آن بيان و سخني است که در قرآن گفته شده است «علمه البيان» و منظور از «ميت» هم يعني کسي که شهوت و غضب خود را مقهور مقتضاي شريعت و دين ميکند. يعني موت و مرگ ارادي منظور است و نه مرگ طبيعي و بدني.
#انسانشناسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️عزاداری بچههای حزبالله برای سیدحسن نصرالله
أين نصرالله أين؟
ليته في الحاضرين
نحن اقسمنا يمينا
للشهادة السائرين
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️«نظامیان»، «بازیهای رایانهای» و «فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از اثرگذارترین و کمهزینهترین راههای «انتقال پیام» به مخاطبان، طراحی بازی و سرگرمی است. حدود ۲۴۰۰ سال قبل #افلاطون، فيلسوف بزرگ يونان باستان، آنگاه که جامعه آرمانی و مدينه فاضله مدنظر خود را ترسيم میکرد، به فرهنگسازان جامعه توصیه میکند که: اگر میخواهيد مدينه فاضله را شکل دهيد، يکی از مؤثرترين و البته راحتترين کارها، تغيير و تحول در بازیها و اسباببازیهای کودکان است. با تمرکز بر بازیهای کودکان میتوان به صورت نامحسوس:
اولاً، ويژگیهای شخصيتی کودکان را فهميد؛ چون کودکان در بازیها شخصیت خود را نمایان میسازند؛
ثانياً، میتوان عواطف و احساساتی همچون خشونت، مهربانی، صبوری و... را از همين بازیهای کودکانه کشف کرد و در آينده از اين کودکان براي مناصب مورد نياز استفاده کرد؛
ثالثاً، علايق آنان را میتوان شناخت؛ خلاقيت، ابتکار، مطالعه، تفکر، مهارتهای عملی و ... را میتوان از همين بازیها استخراج کرد و با توجه به همين مهارتها مشاغل آينده را تأمين نمود.
و رابعاً، از راه بازیها میتوان رفتارها را تغيير داد. میتوان کودکان را با اسباببازی و بازیهای کودکانه، نسبت به تعظيم يک سنت يا تحقير يک سنت و افتخار يا تنفر نسبت به سنن، آداب و رسوم خاصی، تحريک کرد.
🔹نکته مهمی که افلاطون تذکر ميدهد اين است که کار فرهنگی در حیطه کودکان آسانتر است. اما والدين اهميت اين کار را درک نمیکنند. در بسیاری از خانوادهها مهم اين است که کودکان چند ساعتي مشغول بازي و سرگرمي باشند تا پدر و مادر به کارهايشان برسند. اينکه بازي و محتواي آن، چگونه باشد، اصلاً برای والدين اهمیت ندارد! مسئولان و مديران جامعه نيز کودکان را در اولویت قرار نمیدهند. چون به نظر خودشان اهداف و کارهای کلان را پیگیری میکنند! افلاطون میگوید از اين غفلت والدين و مسئولان استفاده کنيد و در زمين باير و بکر افکار و احساسات کودکان، بينشها و گرايشهاي مد نظر خود را بکاريد.
🔻در فصل هشتم از کتاب «سبک زندگی و هنرهای بیکلام» از نگاه اسلام نیز به بررسی نقش بازی و اسباببازی و سرگرمی در اصلاح و تغییر اخلاق و سبک زندگی پرداختهام، علاقمندان میتوانند به آن کتاب مراجعه کنند.
🔸در دنیای امروز نیز با توجه به پیامرسانهای نوین و ابزارهای رسانهای نوپدیدی که در اختیار تکتک افراد جامعه قرار دارد، و با توجه به روانشناسی تبلیغات، «بازیهای رایانهای» یکی از بهترین ابزارها برای «انتقال پیام»اند. بازیهایی که هر چند ظاهر آنها سرگمی و بازی است؛ اما دریایی از پیامهای اخلاقی و تربیتی و فرهنگی و تاریخی و سیاسی و اجتماعی را به شکل مستقیم و غیرمستقیم به ذهن و ضمیر مخاطبان منتقل میکنند.
♦️به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، با «روایت درست و هوشمندانه حوادث بزرگ گذشته» و روایت رشادتها و شهامتها و غیرتها و ایثارهای رزمندگان اسلام در دفاع مقدس و رزمندگان جبهه مقاومت و مدافعان حرم هم میتوان بسیاری از پیامهای درست و ارزشهای انقلابی و اسلامی را به مخاطبان منتقل کرد و هم میتوان خودبه خود بسیاری از مشکلات را رفع کرد. رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با دستاندرکاران برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای استان اصفهان، ضمن اشاره به ضرورت انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری اثربخش برای انتقال ارزشها و فرهنگ مقاومت و فرهنگ شهداء، فرمودند:
«من پیشنهاد میکنم که خود واحدهای نظامی اصفهان هم در این قضیّه فعّال بشوند؛ حالا مثلاً واحدهای سپاه، لشکر امام حسین، لشکر نجف، ... یا مثلاً واحدهای ارتش، پایگاه هشتم، ... مرکز توپخانه در اصفهان و بقیّهی مراکزی که وجود داشتند، اینها بنشینند شرح حوادث و سرگذشت دوران جنگ تحمیلیشان یا احیاناً قبل و بعد آن را بیان کنند، به چه وسیله؟ به شکل بازیهای رایانهای.»
🔸طبیعی است که این توصیه منحصر به سپاهیان و ارتشیان اصفهان نیست؛ بلکه مخاطب آن همه واحدهای نظامی در سراسر کشور است. امید است که ستاد کل نیروهای مسلح کشور، این توصیه و سفارش را بیش از پیش جدی گرفته و با استفاده از ظرفیتهای علمی و هنری و تبلیغی موجود در دانشگاهها و مراکز فرهنگی کشور و استفاده از ظرفیتهای سختافزاری و نرمافزاری خود، ساختاری جهادی برای چنین فعالیتهایی را ساماندهی کند.
🔹محصول و نتیجه و اثر همه تولیدات هنری از جمله بازیهای رایانهای باید افزایش امید و احساس قدرت و اقتدار و افتخار به هویت خودی باشد. باید تقویت باورها و ارزشهای اسلامی و انقلابی باشد. باید توجه دادن به نقش ولایت و ولایتپذیری در پیروزیها و موفقیتها باشد.
#سبک_زندگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️«بازی»، «تربیت» و «فرهنگ»
🔸بحثی درباره اهمیت توصیه رهبر فرزانه انقلاب به طراحی و تولید بازیهای رایانهای برای انتقال پیامهای انقلابی و اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گرچه راه تربیت و اصلاح نفس هیچگاه بسته نیست؛ اما هرقدر سن انسان افزایش مییابد، تغییر اخلاق و رفتار دشوارتر میشود.
اما چه ویژگی یا ویژگیهایی در دوران کودکی و نوجوانی و جوانی وجود دارد که تربیت و ادبآموزی در این سنین را راحتتر و مهمتر و ماندگارتر میکند؟
به نظر میرسد شدت اثرپذیری انسان از مشاهدات و محسوسات و تجربیات حسی در این سنین از هر زمان دیگری بیشتر باشد. در کنار تجربیات علمی، شاید بتوان در این باره به برخی از آیات شریف #قرآن نیز استناد کرد. خدای متعال ميفرمايد:
«وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛ و خدا شما را از شكم مادرانتان بيرون آورد، در حالى كه چيزى نمىدانستيد و به شما گوش و ديدگان و دلها داد شايد سپاس گزاريد».
کودک وقتی به دنیا میآید همچون لوح نانوشتهای است که هر چیزی را میتوان در آن نگاشت یا همچون مومی است که به هر شکل و قالبی در میآید. خالق هستی گوش را ابزار شنيدن، چشم را برای ديدن و قلب را براي درک احساسات و عواطف قرار داده است. از طريق بينايي، شنوايي و گرايشهاي اوست که شخصيتش شکل ميگيرد. بنابراین اگر در کودکي و نوجوانی و نهایتاً جوانی، به درستی تربیت شد، در آينده هم خود سعادتمند خواهد شد و هم در خدمت سعادت و تعالی جامعه خواهد بود.
#مولوی ميگويد:
پیشه اول کجا از دل رود
مهر اول کی ز دل بیرون رود
در سفر گر روم بینی یا خُتَن
از دل تو کی رود حب الوطن
شاید بتوان این جمله در نامه مشهور و نورانی #امیرالمؤمنین به #امام_حسن علیهما السلام را مؤیدی برای برداشت فوقالذکر از آیه قرآن نیز دانست:
«وَ إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْءٍ قَبِلَتْه؛ به درستى كه دل نوجوان مانند زمين خالى است كه هرگاه چیزی در آن انداخته شود قبول میکند.»
این آمادگی برای پذیرش از دو جهت است؛ هم از جهت علمي و هم عملي. زيرا از جهت علمي افکار پراکنده و متناقض ذهن او را به خود مشغول نکردهاند و از جهت عملي نيز هنوز دل او در اثر گناه، قساوت و سختي پيدا نکرده است.
#سبک_زندگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹